Wydział Ekonomiczny - Gospodarka turystyczna (S1)
Sylabus przedmiotu Statystyka opisowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka turystyczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Statystyka opisowa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Wawrzyniak <Katarzyna.Wawrzyniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagania w zakresie wiedzy: student posiada wiadomości z zakresu podstaw analizy matematycznej oraz ogólną wiedzę ekonomiczną |
W-2 | Wymagania w zakresie umiejetości: student potrafi wykonywać operacje matematyczne oraz posługiwać się arkuszem kalkulacyjnym Excel |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie podstawowej wiedzy o sposobach pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystycznych metodach badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk masowych w tym zjawisk turystycznych |
C-2 | Zdobycie praktycznych umiejętności w stosowaniu metod statystycznych z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Identyfikacja prawidłowości, zbiorowości oraz cech statystycznych na podstawie informacji o przeprowadzonym badaniu statystycznym. Prezentacja materiału statystycznego – budowa szeregów i tablic statystycznych oraz sporządzanie wykresów statystycznych na podstawie surowego materiału statystycznego charakteryzującego zjawiska turystyczne | 4 |
T-L-2 | Sprawdzian z podstawowych pojęć i etapów badania statystycznego | 1 |
T-L-3 | Obliczanie (z wykorzystaniem Excela) oraz interpretacja klasycznych i pozycyjnych parametrów charakteryzujących strukturę zbiorowości ze względu na cechy związane z turystyką. Wszechstronna i porównawcza analiza struktury | 8 |
T-L-4 | Kolokwium z analizy struktury | 2 |
T-L-5 | Obliczanie (z wykorzystaniem Excel) oraz interpretacja miar siły i kierunku związku oraz parametrów liniowej funkcji regresji dla cech charakteryzujących zjawiska turystyczne | 6 |
T-L-6 | Wyznaczanie (z wykorzystaniem Excela) oraz interpretacja przyrostów i indeksów indywidualnych charakteryzujacych dynamikę zjawisk turystycznych | 3 |
T-L-7 | Mechaniczne i analityczne wyznaczanie trendu zjawisk turystycznych z wykorzystaniem Excela. Wyznaczanie i interpretacja miar charakteryzujących sezonowość zjawisk turystycznych | 4 |
T-L-8 | Kolokwium z analizy współzależności i dynamiki | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przedmiot i cel badań statystyki. Podstawowe pojęcia statystyczne. Istota i etapy badania statystycznego | 2 |
T-W-2 | Metody statystyczne w analiza struktury zjawisk masowych (parametry klasyczne i pozycyjne, absolutne i względne; miary tendencji centralnej; miary zróżnicowania; miary asymetrii; miary spłaszczenia; pomiar koncentracji). Wszechstronna analiza struktury. Analiza porównawcza struktur pod względem wybranych cech | 6 |
T-W-3 | Metody statystyczne w analizie współzależności zjawisk masowych (analiza korelacji, analiza regresji) | 5 |
T-W-4 | Metody statystyczne w analize dynamiki zjawisk masowych (metody badania zmian krótkookresowych, metody wyznaczania trendu, badanie sezonowości zjawisk) | 5 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 6 |
A-L-3 | przygotowanie do sprawdzianu i kolokwiów | 6 |
A-L-4 | wykonanie samodzielnych prac domowych | 4 |
A-L-5 | studia literaturowe | 4 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | egzamin | 2 |
A-W-3 | studiowanie literatury | 12 |
A-W-4 | przygotowanie do egzaminu | 18 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej (test) zawierający zagadnienia teoretyczne oraz zadania do samodzielnego rozwiązania |
S-2 | Ocena formująca: Sprawdzenie wyników prac domowych wykonanych samodzielnie mające na celu identyfikację braków w wiedzy i umiejętnościach studenta |
S-3 | Ocena formująca: Sprawdzian i kolokwia służące do oceny okresowych osiągnięć studenta |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen ze sprawdzianu i kolokwiów, wykonanych prac domowych oraz aktywności na zajęciach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GT_1A_B06/2.3_W01 Student zna i rozumie przedmiot i cel badań statystyki oraz podstawowe pojęcia statystyczne, etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych, a także statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk masowych w tym zajwisk turystycznych | GT_1A_W01 | — | C-1 | T-L-2, T-W-4, T-W-2, T-L-6, T-L-4, T-L-7, T-W-3, T-L-3, T-L-8, T-L-5, T-L-1, T-W-1 | M-2, M-1 | S-1, S-3, S-4, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GT_1A_B06/2.3_U01 Student potrafi zastosować odpowiednie funkcje statystyczne arkusza kalkulacyjnego Excel w celu obliczenia parametrów charakteryzujących strukturę, współzależność i dynamikę zjawisk masowych w tym zjawisk turystycznych, a także zinterpretować uzyskane wyniki | GT_1A_U03 | — | C-2 | T-L-8, T-L-5, T-L-7, T-L-3, T-L-6, T-L-4 | M-2 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GT_1A_B06/2.3_K01 Student jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce opisowej | GT_1A_K02 | — | C-1, C-2 | T-L-5, T-L-8, T-L-7, T-W-4, T-L-4, T-L-6, T-L-3, T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-W-3, T-W-2 | M-2, M-1 | S-3, S-2, S-1, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GT_1A_B06/2.3_W01 Student zna i rozumie przedmiot i cel badań statystyki oraz podstawowe pojęcia statystyczne, etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych, a także statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk masowych w tym zajwisk turystycznych | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie przedmiotu i celu badań statystyki oraz podstawowych pojęć statystycznych, etapów badania statystycznego, sposobów pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych, a także statystycznych metod badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk masowych w tym zajwisk turystycznych |
3,0 | Student w stopniu dostatecznych zna i rozumie przedmiot i cel badań statystyki oraz podstawowe pojęcia statystyczne, etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych, a także statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk masowych w tym zajwisk turystycznych | |
3,5 | Student w stopniu więcej niż dostatecznym zna i rozumie przedmiot i cel badań statystyki oraz podstawowe pojęcia statystyczne, etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych, a także statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk masowych w tym zajwisk turystycznych | |
4,0 | Student w stopniu dobrym zna i rozumie przedmiot i cel badań statystyki oraz podstawowe pojęcia statystyczne, etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych, a także statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk masowych w tym zajwisk turystycznych | |
4,5 | Student w stopniu więcej niż dobrym zna i rozumie przedmiot i cel badań statystyki oraz podstawowe pojęcia statystyczne, etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych, a także statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk masowych w tym zajwisk turystycznych | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym zna i rozumie przedmiot i cel badań statystyki oraz podstawowe pojęcia statystyczne, etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych, a także statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk masowych w tym zajwisk turystycznych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GT_1A_B06/2.3_U01 Student potrafi zastosować odpowiednie funkcje statystyczne arkusza kalkulacyjnego Excel w celu obliczenia parametrów charakteryzujących strukturę, współzależność i dynamikę zjawisk masowych w tym zjawisk turystycznych, a także zinterpretować uzyskane wyniki | 2,0 | Student nie potrafi zastosować odpowiednich funkcji statystycznych arkusza kalkulacyjnego Excel w celu obliczenia parametrów charakteryzujących strukturę, współzależność i dynamikę zjawisk masowych w tym zjawisk turystycznych, a także zinterpretować uzyskanych wyników |
3,0 | Student potrafi w stopniu dostatecznym zastosować odpowiednie funkcje statystyczne arkusza kalkulacyjnego Excel w celu obliczenia parametrów charakteryzujących strukturę, współzależność i dynamikę zjawisk masowych w tym zjawisk turystycznych, a także zinterpretować uzyskane wyniki | |
3,5 | Student potrafi w stopniu więcej niż dostatecznym zastosować odpowiednie funkcje statystyczne arkusza kalkulacyjnego Excel w celu obliczenia parametrów charakteryzujących strukturę, współzależność i dynamikę zjawisk masowych w tym zjawisk turystycznych, a także zinterpretować uzyskane wyniki | |
4,0 | Student potrafi w stopniu dobrym zastosować odpowiednie funkcje statystyczne arkusza kalkulacyjnego Excel w celu obliczenia parametrów charakteryzujących strukturę, współzależność i dynamikę zjawisk masowych w tym zjawisk turystycznych, a także zinterpretować uzyskane wyniki | |
4,5 | Student potrafi w stopniu więcej niż dobrym zastosować odpowiednie funkcje statystyczne arkusza kalkulacyjnego Excel w celu obliczenia parametrów charakteryzujących strukturę, współzależność i dynamikę zjawisk masowych w tym zjawisk turystycznych, a także zinterpretować uzyskane wyniki | |
5,0 | Student potrafi w stopniu bardzo dobrym zastosować odpowiednie funkcje statystyczne arkusza kalkulacyjnego Excel w celu obliczenia parametrów charakteryzujących strukturę, współzależność i dynamikę zjawisk masowych w tym zjawisk turystycznych, a także zinterpretować uzyskane wyniki |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GT_1A_B06/2.3_K01 Student jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce opisowej | 2,0 | Student nie jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce opisowej |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce opisowej | |
3,5 | Student w stopniu więcej niż dostatecznym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce opisowej | |
4,0 | Student w stopniu dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce opisowej | |
4,5 | Student w stopniu więcej niż dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce opisowej | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce opisowej |
Literatura podstawowa
- Hozer J. (red.), Statystyka. Opis statystyczny, Katedra Ekonometrii i Statystyki Uniwersytetu Szczecińskiego, Stowarzyszenie Pomoc i Rozwój, Szczecin, 1998, trzecie
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Statystyka opisowa. Przykłady i zadania, CeDeWu, Warszawa, 2020, trzecie
- Sobczyk M., Statystyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007, piąte uzupełnione, druk w 2023 r.
- Gdakowicz A., Koćmiel-Hozer M., Markowicz I., Zastosowanie metod opisu statystycznego do badania zjawisk społeczno-ekonomicznych, CeDeWu, Warszawa, 2022
- Parlińska M., Parliński J., Statystyczna analiza danych z Excelem, SGGW, Warszawa, 2018
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Wzory i tablice. Metody statystyczne i ekonometryczne, CeDeWu, Warszawa, 2023, trzecie
Literatura dodatkowa
- Sompolska-Rzechuła A., Statystyka z pakietem Statgraphics® 5.0, Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2007
- Kukuła K., Elementy statystyki w zadaniach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011, drugie, druk w 2023 r.
- Turystyka w 2021 r., GUS, Warszawa, Rzeszów, 2022, plik w formacie PDF (https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/kultura-turystyka-sport/turystyka/turystyka-w-2021-roku,1,19.html)
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Formulas and Tables. Statistical and Econometric Methods, CeDeWu, Warszawa, 2021
- Lane D.M. (ed.), Introduction to Statistics, Online Edition, 2019, https://onlinestatbook.com/Online_Statistics_Education.pdf