Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Gospodarka turystyczna (S1)

Sylabus przedmiotu Statystyka opisowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka turystyczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Statystyka opisowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Wawrzyniak <Katarzyna.Wawrzyniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 18 2,00,50egzamin
laboratoriaL2 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagania w zakresie wiedzy: student posiada wiadomości z zakresu podstaw analizy matematycznej oraz ogólną wiedzę ekonomiczną
W-2Wymagania w zakresie umiejetości: student potrafi wykonywać operacje matematyczne oraz posługiwać się arkuszem kalkulacyjnym Excel

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy o sposobach pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystycznych metodach badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk masowych w tym zjawisk turystycznych
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności w stosowaniu metod statystycznych z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Identyfikacja prawidłowości, zbiorowości oraz cech statystycznych na podstawie informacji o przeprowadzonym badaniu statystycznym. Prezentacja materiału statystycznego – budowa szeregów i tablic statystycznych oraz sporządzanie wykresów statystycznych na podstawie surowego materiału statystycznego charakteryzującego zjawiska turystyczne4
T-L-2Sprawdzian z podstawowych pojęć i etapów badania statystycznego1
T-L-3Obliczanie (z wykorzystaniem Excela) oraz interpretacja klasycznych i pozycyjnych parametrów charakteryzujących strukturę zbiorowości ze względu na cechy związane z turystyką. Wszechstronna i porównawcza analiza struktury8
T-L-4Kolokwium z analizy struktury2
T-L-5Obliczanie (z wykorzystaniem Excel) oraz interpretacja miar siły i kierunku związku oraz parametrów liniowej funkcji regresji dla cech charakteryzujących zjawiska turystyczne6
T-L-6Wyznaczanie (z wykorzystaniem Excela) oraz interpretacja przyrostów i indeksów indywidualnych charakteryzujacych dynamikę zjawisk turystycznych3
T-L-7Mechaniczne i analityczne wyznaczanie trendu zjawisk turystycznych z wykorzystaniem Excela. Wyznaczanie i interpretacja miar charakteryzujących sezonowość zjawisk turystycznych4
T-L-8Kolokwium z analizy współzależności i dynamiki2
30
wykłady
T-W-1Przedmiot i cel badań statystyki. Podstawowe pojęcia statystyczne. Istota i etapy badania statystycznego2
T-W-2Metody statystyczne w analiza struktury zjawisk masowych (parametry klasyczne i pozycyjne, absolutne i względne; miary tendencji centralnej; miary zróżnicowania; miary asymetrii; miary spłaszczenia; pomiar koncentracji). Wszechstronna analiza struktury. Analiza porównawcza struktur pod względem wybranych cech6
T-W-3Metody statystyczne w analizie współzależności zjawisk masowych (analiza korelacji, analiza regresji)5
T-W-4Metody statystyczne w analize dynamiki zjawisk masowych (metody badania zmian krótkookresowych, metody wyznaczania trendu, badanie sezonowości zjawisk)5
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie do zajęć laboratoryjnych6
A-L-3przygotowanie do sprawdzianu i kolokwiów6
A-L-4wykonanie samodzielnych prac domowych4
A-L-5studia literaturowe4
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2egzamin2
A-W-3studiowanie literatury12
A-W-4przygotowanie do egzaminu18
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna związana z wykładem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej (test) zawierający zagadnienia teoretyczne oraz zadania do samodzielnego rozwiązania
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie wyników prac domowych wykonanych samodzielnie mające na celu identyfikację braków w wiedzy i umiejętnościach studenta
S-3Ocena formująca: Sprawdzian i kolokwia służące do oceny okresowych osiągnięć studenta
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen ze sprawdzianu i kolokwiów, wykonanych prac domowych oraz aktywności na zajęciach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_B06/2.3_W01
Student zna i rozumie przedmiot i cel badań statystyki oraz podstawowe pojęcia statystyczne, etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych, a także statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk masowych w tym zajwisk turystycznych
GT_1A_W01C-1T-L-2, T-W-4, T-W-2, T-L-6, T-L-4, T-L-7, T-W-3, T-L-3, T-L-8, T-L-5, T-L-1, T-W-1M-2, M-1S-1, S-3, S-4, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_B06/2.3_U01
Student potrafi zastosować odpowiednie funkcje statystyczne arkusza kalkulacyjnego Excel w celu obliczenia parametrów charakteryzujących strukturę, współzależność i dynamikę zjawisk masowych w tym zjawisk turystycznych, a także zinterpretować uzyskane wyniki
GT_1A_U03C-2T-L-8, T-L-5, T-L-7, T-L-3, T-L-6, T-L-4M-2S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_B06/2.3_K01
Student jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce opisowej
GT_1A_K02C-1, C-2T-L-5, T-L-8, T-L-7, T-W-4, T-L-4, T-L-6, T-L-3, T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-W-3, T-W-2M-2, M-1S-3, S-2, S-1, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_B06/2.3_W01
Student zna i rozumie przedmiot i cel badań statystyki oraz podstawowe pojęcia statystyczne, etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych, a także statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk masowych w tym zajwisk turystycznych
2,0Student nie zna i nie rozumie przedmiotu i celu badań statystyki oraz podstawowych pojęć statystycznych, etapów badania statystycznego, sposobów pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych, a także statystycznych metod badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk masowych w tym zajwisk turystycznych
3,0Student w stopniu dostatecznych zna i rozumie przedmiot i cel badań statystyki oraz podstawowe pojęcia statystyczne, etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych, a także statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk masowych w tym zajwisk turystycznych
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym zna i rozumie przedmiot i cel badań statystyki oraz podstawowe pojęcia statystyczne, etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych, a także statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk masowych w tym zajwisk turystycznych
4,0Student w stopniu dobrym zna i rozumie przedmiot i cel badań statystyki oraz podstawowe pojęcia statystyczne, etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych, a także statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk masowych w tym zajwisk turystycznych
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym zna i rozumie przedmiot i cel badań statystyki oraz podstawowe pojęcia statystyczne, etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych, a także statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk masowych w tym zajwisk turystycznych
5,0Student w stopniu bardzo dobrym zna i rozumie przedmiot i cel badań statystyki oraz podstawowe pojęcia statystyczne, etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych, a także statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk masowych w tym zajwisk turystycznych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_B06/2.3_U01
Student potrafi zastosować odpowiednie funkcje statystyczne arkusza kalkulacyjnego Excel w celu obliczenia parametrów charakteryzujących strukturę, współzależność i dynamikę zjawisk masowych w tym zjawisk turystycznych, a także zinterpretować uzyskane wyniki
2,0Student nie potrafi zastosować odpowiednich funkcji statystycznych arkusza kalkulacyjnego Excel w celu obliczenia parametrów charakteryzujących strukturę, współzależność i dynamikę zjawisk masowych w tym zjawisk turystycznych, a także zinterpretować uzyskanych wyników
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym zastosować odpowiednie funkcje statystyczne arkusza kalkulacyjnego Excel w celu obliczenia parametrów charakteryzujących strukturę, współzależność i dynamikę zjawisk masowych w tym zjawisk turystycznych, a także zinterpretować uzyskane wyniki
3,5Student potrafi w stopniu więcej niż dostatecznym zastosować odpowiednie funkcje statystyczne arkusza kalkulacyjnego Excel w celu obliczenia parametrów charakteryzujących strukturę, współzależność i dynamikę zjawisk masowych w tym zjawisk turystycznych, a także zinterpretować uzyskane wyniki
4,0Student potrafi w stopniu dobrym zastosować odpowiednie funkcje statystyczne arkusza kalkulacyjnego Excel w celu obliczenia parametrów charakteryzujących strukturę, współzależność i dynamikę zjawisk masowych w tym zjawisk turystycznych, a także zinterpretować uzyskane wyniki
4,5Student potrafi w stopniu więcej niż dobrym zastosować odpowiednie funkcje statystyczne arkusza kalkulacyjnego Excel w celu obliczenia parametrów charakteryzujących strukturę, współzależność i dynamikę zjawisk masowych w tym zjawisk turystycznych, a także zinterpretować uzyskane wyniki
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym zastosować odpowiednie funkcje statystyczne arkusza kalkulacyjnego Excel w celu obliczenia parametrów charakteryzujących strukturę, współzależność i dynamikę zjawisk masowych w tym zjawisk turystycznych, a także zinterpretować uzyskane wyniki

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_B06/2.3_K01
Student jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce opisowej
2,0Student nie jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce opisowej
3,0Student w stopniu dostatecznym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce opisowej
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce opisowej
4,0Student w stopniu dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce opisowej
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce opisowej
5,0Student w stopniu bardzo dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce opisowej

Literatura podstawowa

  1. Hozer J. (red.), Statystyka. Opis statystyczny, Katedra Ekonometrii i Statystyki Uniwersytetu Szczecińskiego, Stowarzyszenie Pomoc i Rozwój, Szczecin, 1998, trzecie
  2. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Statystyka opisowa. Przykłady i zadania, CeDeWu, Warszawa, 2020, trzecie
  3. Sobczyk M., Statystyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007, piąte uzupełnione, druk w 2023 r.
  4. Gdakowicz A., Koćmiel-Hozer M., Markowicz I., Zastosowanie metod opisu statystycznego do badania zjawisk społeczno-ekonomicznych, CeDeWu, Warszawa, 2022
  5. Parlińska M., Parliński J., Statystyczna analiza danych z Excelem, SGGW, Warszawa, 2018
  6. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Wzory i tablice. Metody statystyczne i ekonometryczne, CeDeWu, Warszawa, 2023, trzecie

Literatura dodatkowa

  1. Sompolska-Rzechuła A., Statystyka z pakietem Statgraphics® 5.0, Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2007
  2. Kukuła K., Elementy statystyki w zadaniach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011, drugie, druk w 2023 r.
  3. Turystyka w 2021 r., GUS, Warszawa, Rzeszów, 2022, plik w formacie PDF (https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/kultura-turystyka-sport/turystyka/turystyka-w-2021-roku,1,19.html)
  4. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Formulas and Tables. Statistical and Econometric Methods, CeDeWu, Warszawa, 2021
  5. Lane D.M. (ed.), Introduction to Statistics, Online Edition, 2019, https://onlinestatbook.com/Online_Statistics_Education.pdf

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Identyfikacja prawidłowości, zbiorowości oraz cech statystycznych na podstawie informacji o przeprowadzonym badaniu statystycznym. Prezentacja materiału statystycznego – budowa szeregów i tablic statystycznych oraz sporządzanie wykresów statystycznych na podstawie surowego materiału statystycznego charakteryzującego zjawiska turystyczne4
T-L-2Sprawdzian z podstawowych pojęć i etapów badania statystycznego1
T-L-3Obliczanie (z wykorzystaniem Excela) oraz interpretacja klasycznych i pozycyjnych parametrów charakteryzujących strukturę zbiorowości ze względu na cechy związane z turystyką. Wszechstronna i porównawcza analiza struktury8
T-L-4Kolokwium z analizy struktury2
T-L-5Obliczanie (z wykorzystaniem Excel) oraz interpretacja miar siły i kierunku związku oraz parametrów liniowej funkcji regresji dla cech charakteryzujących zjawiska turystyczne6
T-L-6Wyznaczanie (z wykorzystaniem Excela) oraz interpretacja przyrostów i indeksów indywidualnych charakteryzujacych dynamikę zjawisk turystycznych3
T-L-7Mechaniczne i analityczne wyznaczanie trendu zjawisk turystycznych z wykorzystaniem Excela. Wyznaczanie i interpretacja miar charakteryzujących sezonowość zjawisk turystycznych4
T-L-8Kolokwium z analizy współzależności i dynamiki2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedmiot i cel badań statystyki. Podstawowe pojęcia statystyczne. Istota i etapy badania statystycznego2
T-W-2Metody statystyczne w analiza struktury zjawisk masowych (parametry klasyczne i pozycyjne, absolutne i względne; miary tendencji centralnej; miary zróżnicowania; miary asymetrii; miary spłaszczenia; pomiar koncentracji). Wszechstronna analiza struktury. Analiza porównawcza struktur pod względem wybranych cech6
T-W-3Metody statystyczne w analizie współzależności zjawisk masowych (analiza korelacji, analiza regresji)5
T-W-4Metody statystyczne w analize dynamiki zjawisk masowych (metody badania zmian krótkookresowych, metody wyznaczania trendu, badanie sezonowości zjawisk)5
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie do zajęć laboratoryjnych6
A-L-3przygotowanie do sprawdzianu i kolokwiów6
A-L-4wykonanie samodzielnych prac domowych4
A-L-5studia literaturowe4
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2egzamin2
A-W-3studiowanie literatury12
A-W-4przygotowanie do egzaminu18
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_B06/2.3_W01Student zna i rozumie przedmiot i cel badań statystyki oraz podstawowe pojęcia statystyczne, etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych, a także statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk masowych w tym zajwisk turystycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty, obiekty i zjawiska z zakresu gospodarki turystycznej, a także metody i teorie wyjaśniające zależności występujące między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z ekonomii, finansów i zarządzania tworzących podstawy teoretyczne gospodarki turystycznej oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy o sposobach pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystycznych metodach badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk masowych w tym zjawisk turystycznych
Treści programoweT-L-2Sprawdzian z podstawowych pojęć i etapów badania statystycznego
T-W-4Metody statystyczne w analize dynamiki zjawisk masowych (metody badania zmian krótkookresowych, metody wyznaczania trendu, badanie sezonowości zjawisk)
T-W-2Metody statystyczne w analiza struktury zjawisk masowych (parametry klasyczne i pozycyjne, absolutne i względne; miary tendencji centralnej; miary zróżnicowania; miary asymetrii; miary spłaszczenia; pomiar koncentracji). Wszechstronna analiza struktury. Analiza porównawcza struktur pod względem wybranych cech
T-L-6Wyznaczanie (z wykorzystaniem Excela) oraz interpretacja przyrostów i indeksów indywidualnych charakteryzujacych dynamikę zjawisk turystycznych
T-L-4Kolokwium z analizy struktury
T-L-7Mechaniczne i analityczne wyznaczanie trendu zjawisk turystycznych z wykorzystaniem Excela. Wyznaczanie i interpretacja miar charakteryzujących sezonowość zjawisk turystycznych
T-W-3Metody statystyczne w analizie współzależności zjawisk masowych (analiza korelacji, analiza regresji)
T-L-3Obliczanie (z wykorzystaniem Excela) oraz interpretacja klasycznych i pozycyjnych parametrów charakteryzujących strukturę zbiorowości ze względu na cechy związane z turystyką. Wszechstronna i porównawcza analiza struktury
T-L-8Kolokwium z analizy współzależności i dynamiki
T-L-5Obliczanie (z wykorzystaniem Excel) oraz interpretacja miar siły i kierunku związku oraz parametrów liniowej funkcji regresji dla cech charakteryzujących zjawiska turystyczne
T-L-1Identyfikacja prawidłowości, zbiorowości oraz cech statystycznych na podstawie informacji o przeprowadzonym badaniu statystycznym. Prezentacja materiału statystycznego – budowa szeregów i tablic statystycznych oraz sporządzanie wykresów statystycznych na podstawie surowego materiału statystycznego charakteryzującego zjawiska turystyczne
T-W-1Przedmiot i cel badań statystyki. Podstawowe pojęcia statystyczne. Istota i etapy badania statystycznego
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej (test) zawierający zagadnienia teoretyczne oraz zadania do samodzielnego rozwiązania
S-3Ocena formująca: Sprawdzian i kolokwia służące do oceny okresowych osiągnięć studenta
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen ze sprawdzianu i kolokwiów, wykonanych prac domowych oraz aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie wyników prac domowych wykonanych samodzielnie mające na celu identyfikację braków w wiedzy i umiejętnościach studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie przedmiotu i celu badań statystyki oraz podstawowych pojęć statystycznych, etapów badania statystycznego, sposobów pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych, a także statystycznych metod badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk masowych w tym zajwisk turystycznych
3,0Student w stopniu dostatecznych zna i rozumie przedmiot i cel badań statystyki oraz podstawowe pojęcia statystyczne, etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych, a także statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk masowych w tym zajwisk turystycznych
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym zna i rozumie przedmiot i cel badań statystyki oraz podstawowe pojęcia statystyczne, etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych, a także statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk masowych w tym zajwisk turystycznych
4,0Student w stopniu dobrym zna i rozumie przedmiot i cel badań statystyki oraz podstawowe pojęcia statystyczne, etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych, a także statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk masowych w tym zajwisk turystycznych
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym zna i rozumie przedmiot i cel badań statystyki oraz podstawowe pojęcia statystyczne, etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych, a także statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk masowych w tym zajwisk turystycznych
5,0Student w stopniu bardzo dobrym zna i rozumie przedmiot i cel badań statystyki oraz podstawowe pojęcia statystyczne, etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych, a także statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk masowych w tym zajwisk turystycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_B06/2.3_U01Student potrafi zastosować odpowiednie funkcje statystyczne arkusza kalkulacyjnego Excel w celu obliczenia parametrów charakteryzujących strukturę, współzależność i dynamikę zjawisk masowych w tym zjawisk turystycznych, a także zinterpretować uzyskane wyniki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_U03Potrafi dobrać i stosować metody ilościowe i z zakresu teorii podejmowania decyzji, a także narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania i prognozowania procesów oraz zjawisk gospodarczych z zakresu turystyki
Cel przedmiotuC-2Zdobycie praktycznych umiejętności w stosowaniu metod statystycznych z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel
Treści programoweT-L-8Kolokwium z analizy współzależności i dynamiki
T-L-5Obliczanie (z wykorzystaniem Excel) oraz interpretacja miar siły i kierunku związku oraz parametrów liniowej funkcji regresji dla cech charakteryzujących zjawiska turystyczne
T-L-7Mechaniczne i analityczne wyznaczanie trendu zjawisk turystycznych z wykorzystaniem Excela. Wyznaczanie i interpretacja miar charakteryzujących sezonowość zjawisk turystycznych
T-L-3Obliczanie (z wykorzystaniem Excela) oraz interpretacja klasycznych i pozycyjnych parametrów charakteryzujących strukturę zbiorowości ze względu na cechy związane z turystyką. Wszechstronna i porównawcza analiza struktury
T-L-6Wyznaczanie (z wykorzystaniem Excela) oraz interpretacja przyrostów i indeksów indywidualnych charakteryzujacych dynamikę zjawisk turystycznych
T-L-4Kolokwium z analizy struktury
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdzenie wyników prac domowych wykonanych samodzielnie mające na celu identyfikację braków w wiedzy i umiejętnościach studenta
S-3Ocena formująca: Sprawdzian i kolokwia służące do oceny okresowych osiągnięć studenta
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen ze sprawdzianu i kolokwiów, wykonanych prac domowych oraz aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastosować odpowiednich funkcji statystycznych arkusza kalkulacyjnego Excel w celu obliczenia parametrów charakteryzujących strukturę, współzależność i dynamikę zjawisk masowych w tym zjawisk turystycznych, a także zinterpretować uzyskanych wyników
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym zastosować odpowiednie funkcje statystyczne arkusza kalkulacyjnego Excel w celu obliczenia parametrów charakteryzujących strukturę, współzależność i dynamikę zjawisk masowych w tym zjawisk turystycznych, a także zinterpretować uzyskane wyniki
3,5Student potrafi w stopniu więcej niż dostatecznym zastosować odpowiednie funkcje statystyczne arkusza kalkulacyjnego Excel w celu obliczenia parametrów charakteryzujących strukturę, współzależność i dynamikę zjawisk masowych w tym zjawisk turystycznych, a także zinterpretować uzyskane wyniki
4,0Student potrafi w stopniu dobrym zastosować odpowiednie funkcje statystyczne arkusza kalkulacyjnego Excel w celu obliczenia parametrów charakteryzujących strukturę, współzależność i dynamikę zjawisk masowych w tym zjawisk turystycznych, a także zinterpretować uzyskane wyniki
4,5Student potrafi w stopniu więcej niż dobrym zastosować odpowiednie funkcje statystyczne arkusza kalkulacyjnego Excel w celu obliczenia parametrów charakteryzujących strukturę, współzależność i dynamikę zjawisk masowych w tym zjawisk turystycznych, a także zinterpretować uzyskane wyniki
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym zastosować odpowiednie funkcje statystyczne arkusza kalkulacyjnego Excel w celu obliczenia parametrów charakteryzujących strukturę, współzależność i dynamikę zjawisk masowych w tym zjawisk turystycznych, a także zinterpretować uzyskane wyniki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_B06/2.3_K01Student jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce opisowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_K02Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz korzystania z wiedzy eksperckiej w przypadku trudności z samodzielną realizacją zadań
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy o sposobach pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystycznych metodach badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk masowych w tym zjawisk turystycznych
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności w stosowaniu metod statystycznych z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel
Treści programoweT-L-5Obliczanie (z wykorzystaniem Excel) oraz interpretacja miar siły i kierunku związku oraz parametrów liniowej funkcji regresji dla cech charakteryzujących zjawiska turystyczne
T-L-8Kolokwium z analizy współzależności i dynamiki
T-L-7Mechaniczne i analityczne wyznaczanie trendu zjawisk turystycznych z wykorzystaniem Excela. Wyznaczanie i interpretacja miar charakteryzujących sezonowość zjawisk turystycznych
T-W-4Metody statystyczne w analize dynamiki zjawisk masowych (metody badania zmian krótkookresowych, metody wyznaczania trendu, badanie sezonowości zjawisk)
T-L-4Kolokwium z analizy struktury
T-L-6Wyznaczanie (z wykorzystaniem Excela) oraz interpretacja przyrostów i indeksów indywidualnych charakteryzujacych dynamikę zjawisk turystycznych
T-L-3Obliczanie (z wykorzystaniem Excela) oraz interpretacja klasycznych i pozycyjnych parametrów charakteryzujących strukturę zbiorowości ze względu na cechy związane z turystyką. Wszechstronna i porównawcza analiza struktury
T-W-1Przedmiot i cel badań statystyki. Podstawowe pojęcia statystyczne. Istota i etapy badania statystycznego
T-L-1Identyfikacja prawidłowości, zbiorowości oraz cech statystycznych na podstawie informacji o przeprowadzonym badaniu statystycznym. Prezentacja materiału statystycznego – budowa szeregów i tablic statystycznych oraz sporządzanie wykresów statystycznych na podstawie surowego materiału statystycznego charakteryzującego zjawiska turystyczne
T-L-2Sprawdzian z podstawowych pojęć i etapów badania statystycznego
T-W-3Metody statystyczne w analizie współzależności zjawisk masowych (analiza korelacji, analiza regresji)
T-W-2Metody statystyczne w analiza struktury zjawisk masowych (parametry klasyczne i pozycyjne, absolutne i względne; miary tendencji centralnej; miary zróżnicowania; miary asymetrii; miary spłaszczenia; pomiar koncentracji). Wszechstronna analiza struktury. Analiza porównawcza struktur pod względem wybranych cech
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Sprawdzian i kolokwia służące do oceny okresowych osiągnięć studenta
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie wyników prac domowych wykonanych samodzielnie mające na celu identyfikację braków w wiedzy i umiejętnościach studenta
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej (test) zawierający zagadnienia teoretyczne oraz zadania do samodzielnego rozwiązania
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen ze sprawdzianu i kolokwiów, wykonanych prac domowych oraz aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce opisowej
3,0Student w stopniu dostatecznym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce opisowej
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce opisowej
4,0Student w stopniu dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce opisowej
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce opisowej
5,0Student w stopniu bardzo dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce opisowej