Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Gospodarka turystyczna (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy turystyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka turystyczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy turystyki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Brelik <Agnieszka.Brelik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW1 10 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagania podstawowych informacji w zakresie geografii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaprezentowanie turystyki jako zjawiska społecznego i gospodarczego.
C-2Nauczenie umiejętności postrzegania turystyki jako zjawiska złożonego i wieloaspektowego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zarys dziejów turystyki – case study.3
T-A-2Formy i rodzaje turystyki.3
T-A-3Turystyka w Polsce – badanie funkcji turystycznej.3
T-A-4Walory kulturowe jako element tworzący jakość produktu turystycznego.3
T-A-5Mobilność turystyczna różnych grup wiekowych.3
T-A-6Kadry w turystyce: pilot wycieczek, przewodnik turystyczny (miejski, górski, terenowy), wychowawca kolonijny, kierownik placówki wypoczynkowej.3
T-A-7Społeczne kadry w turystyce (PTTK, ZHP, wolontariat, inne).3
T-A-8Produkt turystyczny- jego marka i jakość.3
T-A-9Przedstawienie prezentacji przygotowanych przez studentów.4
T-A-10Zaliczenie.2
30
wykłady
T-W-1Turystyka – podstawowe pojęcia i definicje.1
T-W-2Motywy podejmowania działalności turystycznej i cechy tej działalności.1
T-W-3Uwarunkowania rozwoju turystyki. Funkcje turystyki i kryteria jej podziału oraz rodzaje.2
T-W-4Walory turystyczne – podział i rodzaje. Atrakcyjność turystyczna.2
T-W-5Wpływ turystyki na człowieka, środowisko naturalne, społeczno-gospodarcze i kulturalne.1
T-W-6Infrastruktura turystyczna – istota i znaczenie.2
T-W-7Produkt turystyczny.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2przygotowanie do zaliczenia4
A-A-3przygotowanie prezentacji8
A-A-4analizowanie wskazanej literatury i danych źródłowych8
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2egzamin2
A-W-3przygotowanie do egzaminu8
A-W-4analiza literatury przedmiotu podstawowej i uzupełniającej5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3wykład problemowy z elementami aktywizacji słuchaczy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i jej prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: ocena zaliczenia z ćwiczeń - kolokwium pisemne
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_B03/1.5_W01
Student zna i rozumie podstawową terminologię w zakresie turystyki.
GT_1A_W01C-2, C-1T-A-8, T-A-1, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-A-6, T-A-4, T-A-3, T-A-7, T-W-2, T-A-2, T-W-7, T-A-5, T-W-3, T-W-6M-3, M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_B03/1.5_U01
Student potrafi opisać walory turystyczne i atrakcyjność turystyczną regionu z uwzględnieniem stanu infrastruktury turystycznej.
GT_1A_U02C-2, C-1T-A-4, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-1M-2, M-1, M-3S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_B03/1.5_K01
Student jest gotów wykazać się kreatywnością przy tworzeniu planu wycieczki turystycznej z perspektywy przewodnika, który będzie atrakcyjny dla różnych grup wiekowych.
GT_1A_K04, GT_1A_K05C-2, C-1T-W-7, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-4, T-A-8, T-W-6, T-A-9, T-W-1, T-A-3, T-A-7M-1, M-2, M-3S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_B03/1.5_W01
Student zna i rozumie podstawową terminologię w zakresie turystyki.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu turystyki.
3,0Student zna podstawowe pojęcia z zakresu turystyki,lecz popełnia liczne błędy.
3,5Student potrafi wymienić uwarunkowania rozwoju turystyki i zna jej rodzaje w stopniu większym niż dostateczny.
4,0Student potrafi wymienić uwarunkowania rozwoju turystyki i zna jej rodzaje w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi wymienić uwarunkowania rozwoju turystyki i zna jej rodzaje w stopniu więcej niż dobrym. Ponadto potrafi ocenić znaczenie infrastruktury turystycznej dla rozwoju.
5,0Student potrafi wymienić uwarunkowania rozwoju turystyki i zna jej rodzaje w stopniu bardzo dobrym, oraz potrafi ocenić wpływ turystyki na człowieka, środowisko naturalne, społeczno-gospodarcze i kulturalne.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_B03/1.5_U01
Student potrafi opisać walory turystyczne i atrakcyjność turystyczną regionu z uwzględnieniem stanu infrastruktury turystycznej.
2,0Student nie potrafi opisać walory turystyczne i atrakcyjność turystyczną regionu z uwzględnieniem stanu infrastruktury turystycznej.
3,0Student potrafi opisać walory turystyczne i atrakcyjność turystyczną regionu z uwzględnieniem stanu infrastruktury turystycznej w stopniu dostatecznym,lecz popełnia liczne błędy.
3,5Student potrafi opisać walory turystyczne i atrakcyjność turystyczną regionu z uwzględnieniem stanu infrastruktury turystycznej w stopniu więcej niż dostatecznym, lecz popełnia nieliczne błedy.
4,0Student potrafi opisać walory turystyczne i atrakcyjność turystyczną regionu z uwzględnieniem stanu infrastruktury turystycznej w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi opisać walory turystyczne i atrakcyjność turystyczną regionu z uwzględnieniem stanu infrastruktury turystycznej w stopniu więcej niż dobrym.
5,0Student potrafi opisać walory turystyczne i atrakcyjność turystyczną regionu z uwzględnieniem stanu infrastruktury turystycznej w stopniu bardzo dobrym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_B03/1.5_K01
Student jest gotów wykazać się kreatywnością przy tworzeniu planu wycieczki turystycznej z perspektywy przewodnika, który będzie atrakcyjny dla różnych grup wiekowych.
2,0Student nie jest gotów wykazać się kreatywnością przy tworzeniu planu wycieczki turystycznej z perspektywy przewodnika, który będzie atrakcyjny dla różnych grup wiekowych.
3,0Student jest gotów wykazać się kreatywnością przy tworzeniu planu wycieczki turystycznej z perspektywy przewodnika, który będzie atrakcyjny dla różnych grup wiekowych w stopniu dostatecznym.
3,5Student jest gotów wykazać się kreatywnością przy tworzeniu planu wycieczki turystycznej z perspektywy przewodnika, który będzie atrakcyjny dla różnych grup wiekowych w stopniu więcej niż dostatecznym.
4,0Student jest gotów wykazać się kreatywnością przy tworzeniu planu wycieczki turystycznej z perspektywy przewodnika, który będzie atrakcyjny dla różnych grup wiekowych w stopniu dobrym.
4,5Student jest gotów wykazać się kreatywnością przy tworzeniu planu wycieczki turystycznej z perspektywy przewodnika, który będzie atrakcyjny dla różnych grup wiekowych w stopniu więcej niż dobrym.
5,0Student jest gotów wykazać się kreatywnością przy tworzeniu planu wycieczki turystycznej z perspektywy przewodnika, który będzie atrakcyjny dla różnych grup wiekowych w stopniu bardzo dobrym.

Literatura podstawowa

  1. W. Kurek, Turystyka, PWN, Warszawa, 2022, Online: https://docer.pl/doc/xnv0e01
  2. Czerwiński J., Podstawy turystyki., CeDeWu, Warszawa, 2015

Literatura dodatkowa

  1. Franklin Adrian, Tourism: an introduction, Sage, 2013, https://books.google.pl/books?hl=pl&lr=&id=JiDxFg7TrOEC&oi=fnd&pg=PP2&dq=an+introduction+to+tourism+pdf&ots=9BExCu3801&sig=-1ASUMDTwR5jImbZoeVWF56PX1E&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false
  2. Gaworecki W., Turystyka, PWE, Warszawa, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zarys dziejów turystyki – case study.3
T-A-2Formy i rodzaje turystyki.3
T-A-3Turystyka w Polsce – badanie funkcji turystycznej.3
T-A-4Walory kulturowe jako element tworzący jakość produktu turystycznego.3
T-A-5Mobilność turystyczna różnych grup wiekowych.3
T-A-6Kadry w turystyce: pilot wycieczek, przewodnik turystyczny (miejski, górski, terenowy), wychowawca kolonijny, kierownik placówki wypoczynkowej.3
T-A-7Społeczne kadry w turystyce (PTTK, ZHP, wolontariat, inne).3
T-A-8Produkt turystyczny- jego marka i jakość.3
T-A-9Przedstawienie prezentacji przygotowanych przez studentów.4
T-A-10Zaliczenie.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Turystyka – podstawowe pojęcia i definicje.1
T-W-2Motywy podejmowania działalności turystycznej i cechy tej działalności.1
T-W-3Uwarunkowania rozwoju turystyki. Funkcje turystyki i kryteria jej podziału oraz rodzaje.2
T-W-4Walory turystyczne – podział i rodzaje. Atrakcyjność turystyczna.2
T-W-5Wpływ turystyki na człowieka, środowisko naturalne, społeczno-gospodarcze i kulturalne.1
T-W-6Infrastruktura turystyczna – istota i znaczenie.2
T-W-7Produkt turystyczny.1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2przygotowanie do zaliczenia4
A-A-3przygotowanie prezentacji8
A-A-4analizowanie wskazanej literatury i danych źródłowych8
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2egzamin2
A-W-3przygotowanie do egzaminu8
A-W-4analiza literatury przedmiotu podstawowej i uzupełniającej5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_B03/1.5_W01Student zna i rozumie podstawową terminologię w zakresie turystyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty, obiekty i zjawiska z zakresu gospodarki turystycznej, a także metody i teorie wyjaśniające zależności występujące między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z ekonomii, finansów i zarządzania tworzących podstawy teoretyczne gospodarki turystycznej oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-2Nauczenie umiejętności postrzegania turystyki jako zjawiska złożonego i wieloaspektowego.
C-1Zaprezentowanie turystyki jako zjawiska społecznego i gospodarczego.
Treści programoweT-A-8Produkt turystyczny- jego marka i jakość.
T-A-1Zarys dziejów turystyki – case study.
T-W-4Walory turystyczne – podział i rodzaje. Atrakcyjność turystyczna.
T-W-5Wpływ turystyki na człowieka, środowisko naturalne, społeczno-gospodarcze i kulturalne.
T-W-1Turystyka – podstawowe pojęcia i definicje.
T-A-6Kadry w turystyce: pilot wycieczek, przewodnik turystyczny (miejski, górski, terenowy), wychowawca kolonijny, kierownik placówki wypoczynkowej.
T-A-4Walory kulturowe jako element tworzący jakość produktu turystycznego.
T-A-3Turystyka w Polsce – badanie funkcji turystycznej.
T-A-7Społeczne kadry w turystyce (PTTK, ZHP, wolontariat, inne).
T-W-2Motywy podejmowania działalności turystycznej i cechy tej działalności.
T-A-2Formy i rodzaje turystyki.
T-W-7Produkt turystyczny.
T-A-5Mobilność turystyczna różnych grup wiekowych.
T-W-3Uwarunkowania rozwoju turystyki. Funkcje turystyki i kryteria jej podziału oraz rodzaje.
T-W-6Infrastruktura turystyczna – istota i znaczenie.
Metody nauczaniaM-3wykład problemowy z elementami aktywizacji słuchaczy
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i jej prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: ocena zaliczenia z ćwiczeń - kolokwium pisemne
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu turystyki.
3,0Student zna podstawowe pojęcia z zakresu turystyki,lecz popełnia liczne błędy.
3,5Student potrafi wymienić uwarunkowania rozwoju turystyki i zna jej rodzaje w stopniu większym niż dostateczny.
4,0Student potrafi wymienić uwarunkowania rozwoju turystyki i zna jej rodzaje w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi wymienić uwarunkowania rozwoju turystyki i zna jej rodzaje w stopniu więcej niż dobrym. Ponadto potrafi ocenić znaczenie infrastruktury turystycznej dla rozwoju.
5,0Student potrafi wymienić uwarunkowania rozwoju turystyki i zna jej rodzaje w stopniu bardzo dobrym, oraz potrafi ocenić wpływ turystyki na człowieka, środowisko naturalne, społeczno-gospodarcze i kulturalne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_B03/1.5_U01Student potrafi opisać walory turystyczne i atrakcyjność turystyczną regionu z uwzględnieniem stanu infrastruktury turystycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_U02Potrafi weryfikować i dobierać źródła danych i pochodzące z nich informacje podejmując procesy oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji w celu rozwiązywania zadań i problemów z zakresu gospodarki turystycznej
Cel przedmiotuC-2Nauczenie umiejętności postrzegania turystyki jako zjawiska złożonego i wieloaspektowego.
C-1Zaprezentowanie turystyki jako zjawiska społecznego i gospodarczego.
Treści programoweT-A-4Walory kulturowe jako element tworzący jakość produktu turystycznego.
T-W-7Produkt turystyczny.
T-W-2Motywy podejmowania działalności turystycznej i cechy tej działalności.
T-W-4Walory turystyczne – podział i rodzaje. Atrakcyjność turystyczna.
T-W-6Infrastruktura turystyczna – istota i znaczenie.
T-W-1Turystyka – podstawowe pojęcia i definicje.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-1wykład informacyjny
M-3wykład problemowy z elementami aktywizacji słuchaczy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i jej prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: ocena zaliczenia z ćwiczeń - kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opisać walory turystyczne i atrakcyjność turystyczną regionu z uwzględnieniem stanu infrastruktury turystycznej.
3,0Student potrafi opisać walory turystyczne i atrakcyjność turystyczną regionu z uwzględnieniem stanu infrastruktury turystycznej w stopniu dostatecznym,lecz popełnia liczne błędy.
3,5Student potrafi opisać walory turystyczne i atrakcyjność turystyczną regionu z uwzględnieniem stanu infrastruktury turystycznej w stopniu więcej niż dostatecznym, lecz popełnia nieliczne błedy.
4,0Student potrafi opisać walory turystyczne i atrakcyjność turystyczną regionu z uwzględnieniem stanu infrastruktury turystycznej w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi opisać walory turystyczne i atrakcyjność turystyczną regionu z uwzględnieniem stanu infrastruktury turystycznej w stopniu więcej niż dobrym.
5,0Student potrafi opisać walory turystyczne i atrakcyjność turystyczną regionu z uwzględnieniem stanu infrastruktury turystycznej w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_B03/1.5_K01Student jest gotów wykazać się kreatywnością przy tworzeniu planu wycieczki turystycznej z perspektywy przewodnika, który będzie atrakcyjny dla różnych grup wiekowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_K04Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
GT_1A_K05Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za wykonywane obowiązki zawodowe, ze świadomością wymagania tego do innych, a także dbałością o dorobek i tradycje wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-2Nauczenie umiejętności postrzegania turystyki jako zjawiska złożonego i wieloaspektowego.
C-1Zaprezentowanie turystyki jako zjawiska społecznego i gospodarczego.
Treści programoweT-W-7Produkt turystyczny.
T-A-2Formy i rodzaje turystyki.
T-A-4Walory kulturowe jako element tworzący jakość produktu turystycznego.
T-A-5Mobilność turystyczna różnych grup wiekowych.
T-A-6Kadry w turystyce: pilot wycieczek, przewodnik turystyczny (miejski, górski, terenowy), wychowawca kolonijny, kierownik placówki wypoczynkowej.
T-W-4Walory turystyczne – podział i rodzaje. Atrakcyjność turystyczna.
T-A-8Produkt turystyczny- jego marka i jakość.
T-W-6Infrastruktura turystyczna – istota i znaczenie.
T-A-9Przedstawienie prezentacji przygotowanych przez studentów.
T-W-1Turystyka – podstawowe pojęcia i definicje.
T-A-3Turystyka w Polsce – badanie funkcji turystycznej.
T-A-7Społeczne kadry w turystyce (PTTK, ZHP, wolontariat, inne).
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3wykład problemowy z elementami aktywizacji słuchaczy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: ocena zaliczenia z ćwiczeń - kolokwium pisemne
S-1Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i jej prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów wykazać się kreatywnością przy tworzeniu planu wycieczki turystycznej z perspektywy przewodnika, który będzie atrakcyjny dla różnych grup wiekowych.
3,0Student jest gotów wykazać się kreatywnością przy tworzeniu planu wycieczki turystycznej z perspektywy przewodnika, który będzie atrakcyjny dla różnych grup wiekowych w stopniu dostatecznym.
3,5Student jest gotów wykazać się kreatywnością przy tworzeniu planu wycieczki turystycznej z perspektywy przewodnika, który będzie atrakcyjny dla różnych grup wiekowych w stopniu więcej niż dostatecznym.
4,0Student jest gotów wykazać się kreatywnością przy tworzeniu planu wycieczki turystycznej z perspektywy przewodnika, który będzie atrakcyjny dla różnych grup wiekowych w stopniu dobrym.
4,5Student jest gotów wykazać się kreatywnością przy tworzeniu planu wycieczki turystycznej z perspektywy przewodnika, który będzie atrakcyjny dla różnych grup wiekowych w stopniu więcej niż dobrym.
5,0Student jest gotów wykazać się kreatywnością przy tworzeniu planu wycieczki turystycznej z perspektywy przewodnika, który będzie atrakcyjny dla różnych grup wiekowych w stopniu bardzo dobrym.