Wydział Ekonomiczny - Gospodarka turystyczna (S1)
Sylabus przedmiotu Zastosowanie matematyki w ekonomii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka turystyczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zastosowanie matematyki w ekonomii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Perzyńska <joanna.perzynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość matematyki ze szkoły ponadpodstawowej w zakresie podstawowym |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy z matematyki wyższej |
C-2 | Zdobycie przez studentów wiedzy niezbędnej do zrozumienia przedmiotów wykorzystujących zaawansowany aparat matematyczny takich jak: statystyka opisowa, prognozowanie w turystyce, metody ilościowe w turystyce i in. |
C-3 | Przygotowanie studentów do stosowania wiedzy matematycznej w badaniu zjawisk gospodarczych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawy algebry liniowej (macierze, wyznaczniki, układy równań) i przykłady jej zastosowań w ekonomii (model przepływów międzygałęziowych, regresja liniowa i klasyczna metoda najmniejszych kwadratów w zapisie macierzowym) | 5 |
T-A-2 | Granice funkcji i przykłady ich zastosowań w ekonomii (stała Eulera i logarytm naturalny, procent prosty i składany, kapitalizacja ciągła, poziom nasycenia funkcji popytu) | 5 |
T-A-3 | Kolokwium nr 1 | 1 |
T-A-4 | Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej i przykłady jego zastosowania w ekonomii (ekstrema lokalne i globalne funkcji kosztów/przychodów, stopa wzrostu, wartości marginalne, elastyczność) | 5 |
T-A-5 | Rachunek różniczkowy funkcji wielu zmiennych i przykłady jego zastosowania w ekonomii (ekstrema warunkowe i bezwarunkowe, metoda najmniejszych kwadratów, wartości marginalne, elastyczność cząstkowa) | 5 |
T-A-6 | Rachunek całkowy funkcji jednej zmiennej i przykłady jego zastosowania w ekonomii (koszt/przychód/zysk całkowity i średni, modele wzrostu) | 7 |
T-A-7 | Kolokwium nr 2 | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Macierze i wyznaczniki. Układy równań liniowych | 2 |
T-W-2 | Granice funkcji | 1 |
T-W-3 | Pochodna funkcji jednej zmiennej. Elementy badania przebiegu zmienności funkcji | 2 |
T-W-4 | Pochodne cząstkowe i ekstrema funkcji wielu zmiennych | 1 |
T-W-5 | Całka nieoznaczona i oznaczona funkcji jednej zmiennej | 2 |
T-W-6 | Równania różniczkowe | 1 |
T-W-7 | Kolokwium | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć audytoryjnych | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie do kolokwiów | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do kolokwium | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-problemowy |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności podczas zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Ocena samodzielnego rozwiązywania zadań podczas zajęć |
S-3 | Ocena formująca: Ocena rozwiązywania zadań domowych |
S-4 | Ocena podsumowująca: Kolokwium |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GT_1A_B01/1.3_W01 Student zna i rozumie teoretyczne podstawy analizy matematycznej i algebry liniowej wraz z przykładami ich zastosowań w ekonomii | GT_1A_W01 | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-2, T-A-7, T-A-5, T-A-1, T-W-7, T-A-4, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-A-6, T-A-3 | M-1, M-2 | S-4, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GT_1A_B01/1.3_U01 Student potrafi wykorzystać poznane definicje i twierdzenia analizy matematycznej oraz algebry liniowej do rozwiązywania praktycznych zadań dotyczących zjawisk gospodarczych | GT_1A_U03 | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-2, T-A-7, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-3, T-A-6 | M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GT_1A_B01/1.3_K01 Student jest gotów do uznania znaczenia matematyki w rozwiązywaniu problemów dotyczących zjawisk gospodarczych | GT_1A_K02, GT_1A_K01 | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-3, T-A-7, T-A-6, T-A-1, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-A-2, T-A-4, T-W-5, T-A-5, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GT_1A_B01/1.3_W01 Student zna i rozumie teoretyczne podstawy analizy matematycznej i algebry liniowej wraz z przykładami ich zastosowań w ekonomii | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie teoretycznych podstaw analizy matematycznej i algebry liniowej oraz nie zna przykładów ich zastosowania |
3,0 | Student zna i rozumie w stopniu dostatecznym teoretyczne podstawy analizy matematycznej i algebry liniowej wraz z przykładami zastosowań | |
3,5 | Student zna i rozumie w stopniu więcej niż dostatecznym teoretyczne podstawy analizy matematycznej i algebry liniowej wraz z przykładami zastosowań | |
4,0 | Student zna i rozumie w stopniu dobrym teoretyczne podstawy analizy matematycznej i algebry liniowej wraz z przykładami zastosowań | |
4,5 | Student zna i rozumie w stopniu więcej niż dobrym teoretyczne podstawy analizy matematycznej i algebry liniowej wraz z przykładami zastosowań | |
5,0 | Student zna i rozumie w stopniu bardzo dobrym teoretyczne podstawy analizy matematycznej i algebry liniowej wraz z przykładami zastosowań |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GT_1A_B01/1.3_U01 Student potrafi wykorzystać poznane definicje i twierdzenia analizy matematycznej oraz algebry liniowej do rozwiązywania praktycznych zadań dotyczących zjawisk gospodarczych | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać poznanych definicji i twierdzeń analizy matematycznej oraz algebry liniowej do rozwiązywania praktycznych zadań |
3,0 | Student potrafi w stopniu dostatecznym wykorzystać poznane definicje i twierdzenia analizy matematycznej oraz algebry liniowej do rozwiązywania praktycznych zadań | |
3,5 | Student potrafi w stopniu więcej niż dostatecznym wykorzystać poznane definicje i twierdzenia analizy matematycznej oraz algebry liniowej do rozwiązywania praktycznych zadań | |
4,0 | Student potrafi w stopniu dobrym wykorzystać poznane definicje i twierdzenia analizy matematycznej oraz algebry liniowej do rozwiązywania praktycznych zadań | |
4,5 | Student potrafi w stopniu więcej niż dobrym wykorzystać poznane definicje i twierdzenia analizy matematycznej oraz algebry liniowej do rozwiązywania praktycznych zadań | |
5,0 | Student potrafi w stopniu bardzo dobrym wykorzystać poznane definicje i twierdzenia analizy matematycznej oraz algebry liniowej do rozwiązywania praktycznych zadań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GT_1A_B01/1.3_K01 Student jest gotów do uznania znaczenia matematyki w rozwiązywaniu problemów dotyczących zjawisk gospodarczych | 2,0 | Student nie jest gotów do uznania znaczenia matematyki w rozwiązywaniu problemów dotyczących zjawisk gospodarczych |
3,0 | Student jest gotów w stopniu dostatecznym do uznania znaczenia matematyki w rozwiązywaniu problemów dotyczących zjawisk gospodarczych | |
3,5 | Student jest gotów w stopniu więcej niż dostatecznym do uznania znaczenia matematyki w rozwiązywaniu problemów dotyczących zjawisk gospodarczych | |
4,0 | Student jest gotów w stopniu dobrym do uznania znaczenia matematyki w rozwiązywaniu problemów dotyczących zjawisk gospodarczych | |
4,5 | Student jest gotów w stopniu więcej niż dobrym do uznania znaczenia matematyki w rozwiązywaniu problemów dotyczących zjawisk gospodarczych | |
5,0 | Student jest gotów w stopniu bardzo dobrym do uznania znaczenia matematyki w rozwiązywaniu problemów dotyczących zjawisk gospodarczych |
Literatura podstawowa
- Krysicki W., Włodarski L., Analiza matematyczna w zadaniach. część 1 i 2, PWN, Warszawa, 2022
- Banaś J., Podstawy matematyki dla ekonomistów, WNT, Warszawa, 2023
- Batóg B., Bieszk-Stolorz B., Foryś I., Guzowska M., Heberlein K., Matematyka dla studentów ekonomii, finansów i zarządzania, Diffin, Warszawa, 2020
- Winnicki K., Miklewska J., Perzyńska J., Zbiór przykładów i zadań z matematyki dla studentów studiów zaocznych, AR, Szczecin, 2002
Literatura dodatkowa
- Babula E., Czerwonka L., Zastosowanie matematyki w ekonomii i zarządzaniu / Mathematical applications in economics and management, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2015
- Osborne M.J., Mathematical methods for economic theory, https://mjo.osborne.economics.utoronto.ca/index.php/tutorial/index/1/toc
- Hoy M., Livernois J., McKenna Ch., Rees R., Stengos T., Mathematics for Economics, MIT Press, 2022, 4
- Piszczała J., Matematyka i jej zastosowanie w naukach ekonomicznych, AE, Poznań, 2008