Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)

Sylabus przedmiotu Analiza danych ekobiznesowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza danych ekobiznesowych
Specjalność Ekobiznes
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Cheba <Katarzyna.Cheba@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagania w zakresie wiedzy: student posiada wiedzę z zakresu metod statystycznych i ekonometrycznych oraz posiada ogólną wiedzę ekonomiczną.
W-2Wymagania w zakresie umiejętności: student potrafi posługiwać się arkuszem kalkulacyjnym Excel oraz wybranymi pakietami statystycznymi (Statistica).

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie wiedzy z zakresu metod i narzędzi wykorzystywanych w analizie danych ekobiznesowych.
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności wykorzystania metod ilościowych w analizie danych ekobiznesowych.
C-3Zdobycie umiejętności wyszukiwania danych i posługiwania się wybranymi pakietami statystycznymi wykorzystywanymi w analizie danych ekobiznesowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do zagadnień związanych z ekobiznesem. Podstawowe pojęcia opisujące zagadnienia związane z analizą danych ekobiznesowych.2
T-L-2Wprowadzenie do zagadnień związanych z przygotowaniem i organizacją badań prowadzonych na potrzeby ekobiznesu.2
T-L-3Międzynarodowe i krajowe źródła danych ekobiznesowych.2
T-L-4Banki danych statystycznych dotyczących ekobiznesu.2
T-L-5Wykorzystanie wybranych metod statystyki opisowej w analizie danych ekobiznesowych.2
T-L-6Metody badania dynamiki zmian wybranych zmiennych wykorzystywanych w analizie danych ekobiznesowych.2
T-L-7Zastosowanie wybranych metod statystycznych w badaniu zależności pomiędzy zmiennymi wykorzystywanymi w analizie danych ekobiznesowych.4
T-L-8Metody i narzędzia wykorzystywane w wielowymiarowej analizie danych ekobiznesowych.6
T-L-9Praca projektowa.6
T-L-10Zaliczenie przedmiotu – prezentacje wyników badań i analiz.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Studia literaturowe.12
A-L-3Przygotowanie projektu.4
A-L-4Przygotowanie prezentacji projektu.4
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z elementami dyskusji.
M-2Laboratorium z użyciem komputera.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena postępów w przyswajaniu wiedzy podczas ustnych pytań na początku wykładu.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena projektu przygotowanego samodzielnie lub przez grupę studentów zawierającego rozwiązania praktyczne oraz elementy wiedzy teoretycznej.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji (multimedialna) projektu przygotowanego samodzielnie lub przez grupę studentów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D2/5.2_W01
Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące źródeł, metod i narzędzi wykorzystywanych w analizie danych ekobiznesowych.
E_1A_W03, E_1A_W06, E_1A_W07, E_1A_W01C-1, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D2/5.2_U01
Student potrafi wykorzystywać źródła danych ekobiznesowych oraz zastosować wybrane metody i narzędzia wykorzystywane w analizie danych ekobiznesowych.
E_1A_U09, E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U05, E_1A_U07C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10M-1, M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D2/5.2_K01
Student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z analizą danych ekobiznesowych
E_1A_K04, E_1A_K01C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10M-1, M-2S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D2/5.2_W01
Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące źródeł, metod i narzędzi wykorzystywanych w analizie danych ekobiznesowych.
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowych zagadnień dotyczących źródeł, metod i narzędzi wykorzystywanych w analizie danych ekobiznesowych
3,0Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące źródeł, metod i narzędzi wykorzystywanych w analizie danych ekobiznesowych co najmniej w 55%
3,5Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące źródeł, metod i narzędzi wykorzystywanych w analizie danych ekobiznesowych co najmniej w 65%
4,0Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące źródeł, metod i narzędzi wykorzystywanych w analizie danych ekobiznesowych co najmniej w 75%
4,5Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące źródeł, metod i narzędzi wykorzystywanych w analizie danych ekobiznesowych co najmniej w 85%
5,0Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące źródeł, metod i narzędzi wykorzystywanych w analizie danych ekobiznesowych co najmniej w 95%

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D2/5.2_U01
Student potrafi wykorzystywać źródła danych ekobiznesowych oraz zastosować wybrane metody i narzędzia wykorzystywane w analizie danych ekobiznesowych.
2,0Student nie potrafi wykorzystać źródeł, metod i narzędzi wykorzystywanych w analizie danych ekobiznesowych
3,0Student potrafi wykorzystać źródła, metody i narzędzia wykorzystywane w analizie danych ekobiznesowych co najmniej w 55%
3,5Student potrafi wykorzystać źródła, metody i narzędzia wykorzystywane w analizie danych ekobiznesowych co najmniej w 65%
4,0Student potrafi wykorzystać źródła, metody i narzędzia wykorzystywane w analizie danych ekobiznesowych co najmniej w 75%
4,5Student potrafi wykorzystać źródła, metody i narzędzia wykorzystywane w analizie danych ekobiznesowych co najmniej w 85%
5,0Student potrafi wykorzystać źródła, metody i narzędzia wykorzystywane w analizie danych ekobiznesowych co najmniej w 95%

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D2/5.2_K01
Student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z analizą danych ekobiznesowych
2,0Student nie jest gotowy do pracy indywidualnej i zespołowej przy przygotowaniu projektu badawczego
3,0Student jest gotowy samodzielnie przygotować indywidualny projekt badawczy, a przy znacznej pomocy nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy
3,5Student jest gotowy samodzielnie przygotować indywidualny projekt badawczy, a przy niewielkiej pomocy nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy
4,0Student jest gotowy samodzielnie przygotować indywidualny projekt badawczy oraz grupowy projekt badawczy
4,5Student jest gotowy samodzielnie przygotować indywidualny projekt badawczy oraz grupowy projekt badawczy. Przy pomocy nauczyciela jest gotowy zaproponować etapy ewaluacji zadania
5,0Student jest gotowy samodzielnie przygotować indywidualny projekt badawczy oraz grupowy projekt badawczy oraz samodzielnie zaproponować etapy ewaluacji zadania

Literatura podstawowa

  1. Bąk I., Cheba K., Zielona gospodarka jako narzędzie zrównoważonego rozwoju, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa, 2020
  2. Cheba K., Zrównowazona międzynarodowa konkurencyjność krajów Unii Europejskiej. Studium teoretyczno-empiryczne, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa, 2019
  3. Szapiro T. (red.), Decyzje menedżerskie z Excelem, PWE, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Hyttinen K., Project management handbook, Laurea Publications, 2017, 76
  2. Dauvergne, P., & Lister, J., Eco-business: A big-brand takeover of sustainability, MIT Press, London, 2013
  3. Bocken, N. M., Short, S. W., Rana, P., & Evans, S., A literature and practice review to develop sustainable business model archetypes., Journal of cleaner production, 2014, 65, p. 42-56

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do zagadnień związanych z ekobiznesem. Podstawowe pojęcia opisujące zagadnienia związane z analizą danych ekobiznesowych.2
T-L-2Wprowadzenie do zagadnień związanych z przygotowaniem i organizacją badań prowadzonych na potrzeby ekobiznesu.2
T-L-3Międzynarodowe i krajowe źródła danych ekobiznesowych.2
T-L-4Banki danych statystycznych dotyczących ekobiznesu.2
T-L-5Wykorzystanie wybranych metod statystyki opisowej w analizie danych ekobiznesowych.2
T-L-6Metody badania dynamiki zmian wybranych zmiennych wykorzystywanych w analizie danych ekobiznesowych.2
T-L-7Zastosowanie wybranych metod statystycznych w badaniu zależności pomiędzy zmiennymi wykorzystywanymi w analizie danych ekobiznesowych.4
T-L-8Metody i narzędzia wykorzystywane w wielowymiarowej analizie danych ekobiznesowych.6
T-L-9Praca projektowa.6
T-L-10Zaliczenie przedmiotu – prezentacje wyników badań i analiz.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Studia literaturowe.12
A-L-3Przygotowanie projektu.4
A-L-4Przygotowanie prezentacji projektu.4
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D2/5.2_W01Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące źródeł, metod i narzędzi wykorzystywanych w analizie danych ekobiznesowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
E_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji), a także metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W07Zna i rozumie fundamentalne dylematy ekonomiczne oraz społeczne współczesnej cywilizacji, w tym gospodarki
E_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy z zakresu metod i narzędzi wykorzystywanych w analizie danych ekobiznesowych.
C-3Zdobycie umiejętności wyszukiwania danych i posługiwania się wybranymi pakietami statystycznymi wykorzystywanymi w analizie danych ekobiznesowych.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do zagadnień związanych z ekobiznesem. Podstawowe pojęcia opisujące zagadnienia związane z analizą danych ekobiznesowych.
T-L-2Wprowadzenie do zagadnień związanych z przygotowaniem i organizacją badań prowadzonych na potrzeby ekobiznesu.
T-L-3Międzynarodowe i krajowe źródła danych ekobiznesowych.
T-L-5Wykorzystanie wybranych metod statystyki opisowej w analizie danych ekobiznesowych.
T-L-6Metody badania dynamiki zmian wybranych zmiennych wykorzystywanych w analizie danych ekobiznesowych.
T-L-4Banki danych statystycznych dotyczących ekobiznesu.
T-L-7Zastosowanie wybranych metod statystycznych w badaniu zależności pomiędzy zmiennymi wykorzystywanymi w analizie danych ekobiznesowych.
T-L-8Metody i narzędzia wykorzystywane w wielowymiarowej analizie danych ekobiznesowych.
T-L-9Praca projektowa.
T-L-10Zaliczenie przedmiotu – prezentacje wyników badań i analiz.
Metody nauczaniaM-1Wykład z elementami dyskusji.
M-2Laboratorium z użyciem komputera.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena postępów w przyswajaniu wiedzy podczas ustnych pytań na początku wykładu.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena projektu przygotowanego samodzielnie lub przez grupę studentów zawierającego rozwiązania praktyczne oraz elementy wiedzy teoretycznej.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji (multimedialna) projektu przygotowanego samodzielnie lub przez grupę studentów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowych zagadnień dotyczących źródeł, metod i narzędzi wykorzystywanych w analizie danych ekobiznesowych
3,0Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące źródeł, metod i narzędzi wykorzystywanych w analizie danych ekobiznesowych co najmniej w 55%
3,5Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące źródeł, metod i narzędzi wykorzystywanych w analizie danych ekobiznesowych co najmniej w 65%
4,0Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące źródeł, metod i narzędzi wykorzystywanych w analizie danych ekobiznesowych co najmniej w 75%
4,5Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące źródeł, metod i narzędzi wykorzystywanych w analizie danych ekobiznesowych co najmniej w 85%
5,0Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące źródeł, metod i narzędzi wykorzystywanych w analizie danych ekobiznesowych co najmniej w 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D2/5.2_U01Student potrafi wykorzystywać źródła danych ekobiznesowych oraz zastosować wybrane metody i narzędzia wykorzystywane w analizie danych ekobiznesowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U09Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współpracować z innymi osobami w ramach działań zespołowych
E_1A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji i interpretacji procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla ekonomii
E_1A_U02Potrafi zastosować wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych w mikro-, mezo- i makroskali
E_1A_U03Potrafi rozwiązywać zadania i problemy w warunkach nie w pełni przewidywalnych, dobierając właściwie źródła i informacje z nich pochodzące, dokonując ich oceny, krytycznej analizy i syntezy
E_1A_U04Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania i prognozowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
E_1A_U05Potrafi komunikować się z otoczeniem posługując się specjalistyczną terminologią z zakresu ekonomii i finansów
E_1A_U07Potrafi przygotować typowe prace pisemne lub wystąpienia ustne z zakresu ekonomii i finansów w języku polskim lub obcym, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem ujęć teoretycznych oraz różnych źródeł
Cel przedmiotuC-2Zdobycie praktycznych umiejętności wykorzystania metod ilościowych w analizie danych ekobiznesowych.
C-3Zdobycie umiejętności wyszukiwania danych i posługiwania się wybranymi pakietami statystycznymi wykorzystywanymi w analizie danych ekobiznesowych.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do zagadnień związanych z ekobiznesem. Podstawowe pojęcia opisujące zagadnienia związane z analizą danych ekobiznesowych.
T-L-2Wprowadzenie do zagadnień związanych z przygotowaniem i organizacją badań prowadzonych na potrzeby ekobiznesu.
T-L-3Międzynarodowe i krajowe źródła danych ekobiznesowych.
T-L-5Wykorzystanie wybranych metod statystyki opisowej w analizie danych ekobiznesowych.
T-L-6Metody badania dynamiki zmian wybranych zmiennych wykorzystywanych w analizie danych ekobiznesowych.
T-L-4Banki danych statystycznych dotyczących ekobiznesu.
T-L-7Zastosowanie wybranych metod statystycznych w badaniu zależności pomiędzy zmiennymi wykorzystywanymi w analizie danych ekobiznesowych.
T-L-8Metody i narzędzia wykorzystywane w wielowymiarowej analizie danych ekobiznesowych.
T-L-9Praca projektowa.
T-L-10Zaliczenie przedmiotu – prezentacje wyników badań i analiz.
Metody nauczaniaM-1Wykład z elementami dyskusji.
M-2Laboratorium z użyciem komputera.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena projektu przygotowanego samodzielnie lub przez grupę studentów zawierającego rozwiązania praktyczne oraz elementy wiedzy teoretycznej.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji (multimedialna) projektu przygotowanego samodzielnie lub przez grupę studentów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać źródeł, metod i narzędzi wykorzystywanych w analizie danych ekobiznesowych
3,0Student potrafi wykorzystać źródła, metody i narzędzia wykorzystywane w analizie danych ekobiznesowych co najmniej w 55%
3,5Student potrafi wykorzystać źródła, metody i narzędzia wykorzystywane w analizie danych ekobiznesowych co najmniej w 65%
4,0Student potrafi wykorzystać źródła, metody i narzędzia wykorzystywane w analizie danych ekobiznesowych co najmniej w 75%
4,5Student potrafi wykorzystać źródła, metody i narzędzia wykorzystywane w analizie danych ekobiznesowych co najmniej w 85%
5,0Student potrafi wykorzystać źródła, metody i narzędzia wykorzystywane w analizie danych ekobiznesowych co najmniej w 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D2/5.2_K01Student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z analizą danych ekobiznesowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K04Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu
E_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a także ma świadomość konieczności zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Cel przedmiotuC-2Zdobycie praktycznych umiejętności wykorzystania metod ilościowych w analizie danych ekobiznesowych.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do zagadnień związanych z ekobiznesem. Podstawowe pojęcia opisujące zagadnienia związane z analizą danych ekobiznesowych.
T-L-2Wprowadzenie do zagadnień związanych z przygotowaniem i organizacją badań prowadzonych na potrzeby ekobiznesu.
T-L-3Międzynarodowe i krajowe źródła danych ekobiznesowych.
T-L-5Wykorzystanie wybranych metod statystyki opisowej w analizie danych ekobiznesowych.
T-L-6Metody badania dynamiki zmian wybranych zmiennych wykorzystywanych w analizie danych ekobiznesowych.
T-L-4Banki danych statystycznych dotyczących ekobiznesu.
T-L-7Zastosowanie wybranych metod statystycznych w badaniu zależności pomiędzy zmiennymi wykorzystywanymi w analizie danych ekobiznesowych.
T-L-8Metody i narzędzia wykorzystywane w wielowymiarowej analizie danych ekobiznesowych.
T-L-9Praca projektowa.
T-L-10Zaliczenie przedmiotu – prezentacje wyników badań i analiz.
Metody nauczaniaM-1Wykład z elementami dyskusji.
M-2Laboratorium z użyciem komputera.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena projektu przygotowanego samodzielnie lub przez grupę studentów zawierającego rozwiązania praktyczne oraz elementy wiedzy teoretycznej.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji (multimedialna) projektu przygotowanego samodzielnie lub przez grupę studentów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotowy do pracy indywidualnej i zespołowej przy przygotowaniu projektu badawczego
3,0Student jest gotowy samodzielnie przygotować indywidualny projekt badawczy, a przy znacznej pomocy nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy
3,5Student jest gotowy samodzielnie przygotować indywidualny projekt badawczy, a przy niewielkiej pomocy nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy
4,0Student jest gotowy samodzielnie przygotować indywidualny projekt badawczy oraz grupowy projekt badawczy
4,5Student jest gotowy samodzielnie przygotować indywidualny projekt badawczy oraz grupowy projekt badawczy. Przy pomocy nauczyciela jest gotowy zaproponować etapy ewaluacji zadania
5,0Student jest gotowy samodzielnie przygotować indywidualny projekt badawczy oraz grupowy projekt badawczy oraz samodzielnie zaproponować etapy ewaluacji zadania