Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)

Sylabus przedmiotu Finanse publiczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Finanse publiczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Zbaraszewski <Wojciech.Zbaraszewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Emilia Barej-Kaczmarek <Emilia.Barej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW5 25 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień z mikroekonomii.
W-2Znajomośc zagadnień z makroekonomii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę na temat specyfiki finansów publicznych.
C-2Student powinień znać miejsce nauki finansów publicznych w naukach ekonomicznych.
C-3Student powinien posiadać wiedzę pozwalająca na rozpoznanie problemów i specyfiki gospodarki finansowej sektora finnasów publicznych.
C-4Student ma swiadomość swojej wiedzy i konieczność uczenia się przez całe życie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Procedura budżetowa2
T-A-2System podatkowy (obliczanie podatku VAT, CIT i PIT)3
T-A-3Opłaty i inne dochody publiczne3
T-A-4Dotacje i subwencje.2
T-A-5Agencje rządowe i fundusze celowe.2
T-A-6Podział zadań między budżet państwa a budżety lokalne.2
T-A-7Zaliczenie1
15
wykłady
T-W-1Przedmiot nauki finansów publicznych. Wielkość sektora publicznego.3
T-W-2Planowanie budżetu. Równowaga budżetowa a deficyt budżetowy.2
T-W-3Dochody publiczne.3
T-W-4Gospodarcze i społeczne skutki podatków. Cechy współczesnego systemu podatkowego.3
T-W-5Wydatki publiczne.3
T-W-6Dług publiczny. Instrumenty zaciągania długu publicznego.3
T-W-7Finanse lokalne. Zadania województw, zadania powiatów, zadania gmin.4
T-W-8Dyscyplina finansow publicznych a kontrola w sektorze publicznym.2
T-W-9Zaliczenie2
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Przygotowywanie się do zajęć.3
A-A-2Czytanie zalecanej literatury.3
A-A-3Uczestnictwo w ćwiczeniach.15
A-A-4Rozwiązywanie zadań.2
A-A-5Przygotowanie się do zaliczenia.2
25
wykłady
A-W-1Czytanie wskazanej literatury przedmiotu.8
A-W-2Uczestnictwo w wykładach.25
A-W-3Przygotowywanie się do zajęć.9
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia.8
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Zajęcia informacyjne
M-2Metoda przypadków.
M-3Objaśnienie
M-4Wykład

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny lub test, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach/audytoriach
S-2Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C15_W01
Student posiada wiedzę z podstawowych zasad gospodarki budżetowej.
E_1A_W08C-2, C-1T-W-2, T-W-1M-1, M-3, M-4S-1, S-2
E_1A_C15_W02
Student posiada wiedzę z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych.
E_1A_W05C-2, C-3T-A-5, T-A-6, T-A-2, T-W-8, T-W-3, T-W-7M-1, M-2, M-4S-1, S-2
E_1A_C15_W03
Student posiada wiedzę z elementów struktury podatku, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.
E_1A_W06C-2, C-3, C-1T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-2, T-W-8, T-W-5, T-W-7, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C15_U01
Student posiada umiejętność wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego.
E_1A_U03C-2, C-3, C-1T-A-1, T-A-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-6M-1, M-2, M-4S-1, S-2
E_1A_C15_U02
Student posiada umiejętność określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników.
E_1A_U05C-2, C-3, C-1T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-2, T-W-8, T-W-5, T-W-7, T-W-6M-1, M-2, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C15_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy
E_1A_K01C-4T-A-2, T-W-2, T-W-4, T-W-6M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C15_W01
Student posiada wiedzę z podstawowych zasad gospodarki budżetowej.
2,0Student nie posiada wiedzy z podstawowych zasad gospodarki budżetowej.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z podstawowych zasad gospodarki budżetowej.
3,5Student posiada lepiej niż dostateczną wiedzę z podstawowych zasad gospodarki budżetowej.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z podstawowych zasad gospodarki budżetowej.
4,5Student posiada lepiej niz dobrą wiedzę z podstawowych zasad gospodarki budżetowej.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z podstawowych zasad gospodarki budżetowej.
E_1A_C15_W02
Student posiada wiedzę z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych.
2,0Student nie posiada dostatecznej wiedzy z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych.
3,5Student posiada lepiej niz dostateczną wiedzę z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych.
4,5Student posiada lepiej niż dobrą wiedzę z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych.
E_1A_C15_W03
Student posiada wiedzę z elementów struktury podatku, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.
2,0Student nie posiada dostatecznej wiedzy z elementów struktury podatu, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.
3,0Student posiada wiedzę z elementów struktury podatku, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.
3,5Student posiada lepiej niz dostateczną wiedzę z elementów podatku, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z elementów podatku, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.
4,5Student posiada lepiej niz dobrą wiedzę z elementów podatku, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z elementów podatku, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C15_U01
Student posiada umiejętność wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego.
2,0Student nie posiada umiejętności wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego.
3,0Student posiada dostateczne umiejętności wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego.
3,5Student posiada dostateczne umiejętności z zakresu wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego.
4,0Student posiada dobre umiejętności wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego.
4,5Student posiada dobre umiejętności wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego.
E_1A_C15_U02
Student posiada umiejętność określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników.
2,0Student nie posiada umiejętności z zakresu określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników.
3,5Student posiada lepiej niz dostateczne umiejętności z zakresu określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników.
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresu określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników.
4,5Student posiada lepiej niż dobre umiejętności z zakresu określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C15_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy
2,0Student nie rozumie konieczności pogłębiania wiedzy o finansach publicznych
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy oraz rozumie kkoniczność ciągłego jej pogłębiania
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Salachna Ja., Stelmaszczyk K., Babczuk A., Dyscyplina finansów publicznych: aktualne problemy w systemie odpowiedzialności, Wolters Kluwer, Warszawa, 2020
  2. S. Owsiak, Finanse publiczne. Teoria i praktyka, PWE, Warszawa, 2021
  3. E. Malinowska-Misiąg, Zarządzanie finansami publicznym: od budżetó gmin do strategii globalnych, Poltext, Warszawa, 2020
  4. T.Juja, Finanse publiczne, Wydawnictwo UE Poznań, Poznań, 2011
  5. M. Podstawka, Podstawy finansów. Teoria i praktyka, SGGW, Warszawa, 2011
  6. T. Lubińska, Budżet a finanse publiczne, PWN, Warszawa, 2010
  7. K. Brzozowska, A. Czarny, W. Zbaraszewski, Podstawy finansów publicznych, Stowarzyszenie Naukowe Instytut Gospodarki i Rynku, Szczecin, 2006
  8. Carl Shoup, Public finance, Routledge, New York, 2017

Literatura dodatkowa

  1. A. Majchrzycka-Guzowska, Finanse i prawo finansowe, Wydawnictwo Prawnicze Lexis Nexis, Warszawa, 2011
  2. B. Pietrzak, Z. Polański, B. Woźniak, System finansowy w Polsce, PWN, Warszawa, 2008
  3. A. Alińska, B. Woźniak, Współczesne finanse publiczne, Difin, Warszawa, 2015

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Procedura budżetowa2
T-A-2System podatkowy (obliczanie podatku VAT, CIT i PIT)3
T-A-3Opłaty i inne dochody publiczne3
T-A-4Dotacje i subwencje.2
T-A-5Agencje rządowe i fundusze celowe.2
T-A-6Podział zadań między budżet państwa a budżety lokalne.2
T-A-7Zaliczenie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedmiot nauki finansów publicznych. Wielkość sektora publicznego.3
T-W-2Planowanie budżetu. Równowaga budżetowa a deficyt budżetowy.2
T-W-3Dochody publiczne.3
T-W-4Gospodarcze i społeczne skutki podatków. Cechy współczesnego systemu podatkowego.3
T-W-5Wydatki publiczne.3
T-W-6Dług publiczny. Instrumenty zaciągania długu publicznego.3
T-W-7Finanse lokalne. Zadania województw, zadania powiatów, zadania gmin.4
T-W-8Dyscyplina finansow publicznych a kontrola w sektorze publicznym.2
T-W-9Zaliczenie2
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Przygotowywanie się do zajęć.3
A-A-2Czytanie zalecanej literatury.3
A-A-3Uczestnictwo w ćwiczeniach.15
A-A-4Rozwiązywanie zadań.2
A-A-5Przygotowanie się do zaliczenia.2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Czytanie wskazanej literatury przedmiotu.8
A-W-2Uczestnictwo w wykładach.25
A-W-3Przygotowywanie się do zajęć.9
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia.8
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C15_W01Student posiada wiedzę z podstawowych zasad gospodarki budżetowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W08Zna i rozumie podstawowe ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działań związanych z funkcjonowaniem gospodarki
Cel przedmiotuC-2Student powinień znać miejsce nauki finansów publicznych w naukach ekonomicznych.
C-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę na temat specyfiki finansów publicznych.
Treści programoweT-W-2Planowanie budżetu. Równowaga budżetowa a deficyt budżetowy.
T-W-1Przedmiot nauki finansów publicznych. Wielkość sektora publicznego.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia informacyjne
M-3Objaśnienie
M-4Wykład
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny lub test, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach/audytoriach
S-2Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z podstawowych zasad gospodarki budżetowej.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z podstawowych zasad gospodarki budżetowej.
3,5Student posiada lepiej niż dostateczną wiedzę z podstawowych zasad gospodarki budżetowej.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z podstawowych zasad gospodarki budżetowej.
4,5Student posiada lepiej niz dobrą wiedzę z podstawowych zasad gospodarki budżetowej.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z podstawowych zasad gospodarki budżetowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C15_W02Student posiada wiedzę z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w instytucjach społeczno-gospodarczych, a także zarządzającego nimi, rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-2Student powinień znać miejsce nauki finansów publicznych w naukach ekonomicznych.
C-3Student powinien posiadać wiedzę pozwalająca na rozpoznanie problemów i specyfiki gospodarki finansowej sektora finnasów publicznych.
Treści programoweT-A-5Agencje rządowe i fundusze celowe.
T-A-6Podział zadań między budżet państwa a budżety lokalne.
T-A-2System podatkowy (obliczanie podatku VAT, CIT i PIT)
T-W-8Dyscyplina finansow publicznych a kontrola w sektorze publicznym.
T-W-3Dochody publiczne.
T-W-7Finanse lokalne. Zadania województw, zadania powiatów, zadania gmin.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia informacyjne
M-2Metoda przypadków.
M-4Wykład
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny lub test, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach/audytoriach
S-2Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada dostatecznej wiedzy z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych.
3,5Student posiada lepiej niz dostateczną wiedzę z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych.
4,5Student posiada lepiej niż dobrą wiedzę z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C15_W03Student posiada wiedzę z elementów struktury podatku, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji), a także metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-2Student powinień znać miejsce nauki finansów publicznych w naukach ekonomicznych.
C-3Student powinien posiadać wiedzę pozwalająca na rozpoznanie problemów i specyfiki gospodarki finansowej sektora finnasów publicznych.
C-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę na temat specyfiki finansów publicznych.
Treści programoweT-A-1Procedura budżetowa
T-A-3Opłaty i inne dochody publiczne
T-A-4Dotacje i subwencje.
T-A-5Agencje rządowe i fundusze celowe.
T-A-6Podział zadań między budżet państwa a budżety lokalne.
T-A-2System podatkowy (obliczanie podatku VAT, CIT i PIT)
T-W-8Dyscyplina finansow publicznych a kontrola w sektorze publicznym.
T-W-5Wydatki publiczne.
T-W-7Finanse lokalne. Zadania województw, zadania powiatów, zadania gmin.
T-W-6Dług publiczny. Instrumenty zaciągania długu publicznego.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia informacyjne
M-2Metoda przypadków.
M-3Objaśnienie
M-4Wykład
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny lub test, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach/audytoriach
S-2Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada dostatecznej wiedzy z elementów struktury podatu, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.
3,0Student posiada wiedzę z elementów struktury podatku, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.
3,5Student posiada lepiej niz dostateczną wiedzę z elementów podatku, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z elementów podatku, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.
4,5Student posiada lepiej niz dobrą wiedzę z elementów podatku, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z elementów podatku, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C15_U01Student posiada umiejętność wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U03Potrafi rozwiązywać zadania i problemy w warunkach nie w pełni przewidywalnych, dobierając właściwie źródła i informacje z nich pochodzące, dokonując ich oceny, krytycznej analizy i syntezy
Cel przedmiotuC-2Student powinień znać miejsce nauki finansów publicznych w naukach ekonomicznych.
C-3Student powinien posiadać wiedzę pozwalająca na rozpoznanie problemów i specyfiki gospodarki finansowej sektora finnasów publicznych.
C-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę na temat specyfiki finansów publicznych.
Treści programoweT-A-1Procedura budżetowa
T-A-2System podatkowy (obliczanie podatku VAT, CIT i PIT)
T-W-3Dochody publiczne.
T-W-5Wydatki publiczne.
T-W-4Gospodarcze i społeczne skutki podatków. Cechy współczesnego systemu podatkowego.
T-W-7Finanse lokalne. Zadania województw, zadania powiatów, zadania gmin.
T-W-6Dług publiczny. Instrumenty zaciągania długu publicznego.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia informacyjne
M-2Metoda przypadków.
M-4Wykład
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny lub test, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach/audytoriach
S-2Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego.
3,0Student posiada dostateczne umiejętności wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego.
3,5Student posiada dostateczne umiejętności z zakresu wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego.
4,0Student posiada dobre umiejętności wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego.
4,5Student posiada dobre umiejętności wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C15_U02Student posiada umiejętność określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U05Potrafi komunikować się z otoczeniem posługując się specjalistyczną terminologią z zakresu ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-2Student powinień znać miejsce nauki finansów publicznych w naukach ekonomicznych.
C-3Student powinien posiadać wiedzę pozwalająca na rozpoznanie problemów i specyfiki gospodarki finansowej sektora finnasów publicznych.
C-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę na temat specyfiki finansów publicznych.
Treści programoweT-A-1Procedura budżetowa
T-A-3Opłaty i inne dochody publiczne
T-A-4Dotacje i subwencje.
T-A-5Agencje rządowe i fundusze celowe.
T-A-6Podział zadań między budżet państwa a budżety lokalne.
T-A-2System podatkowy (obliczanie podatku VAT, CIT i PIT)
T-W-8Dyscyplina finansow publicznych a kontrola w sektorze publicznym.
T-W-5Wydatki publiczne.
T-W-7Finanse lokalne. Zadania województw, zadania powiatów, zadania gmin.
T-W-6Dług publiczny. Instrumenty zaciągania długu publicznego.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia informacyjne
M-2Metoda przypadków.
M-4Wykład
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny lub test, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach/audytoriach
S-2Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności z zakresu określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników.
3,5Student posiada lepiej niz dostateczne umiejętności z zakresu określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników.
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresu określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników.
4,5Student posiada lepiej niż dobre umiejętności z zakresu określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C15_K01Student ma świadomość swojej wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a także ma świadomość konieczności zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Cel przedmiotuC-4Student ma swiadomość swojej wiedzy i konieczność uczenia się przez całe życie
Treści programoweT-A-2System podatkowy (obliczanie podatku VAT, CIT i PIT)
T-W-2Planowanie budżetu. Równowaga budżetowa a deficyt budżetowy.
T-W-4Gospodarcze i społeczne skutki podatków. Cechy współczesnego systemu podatkowego.
T-W-6Dług publiczny. Instrumenty zaciągania długu publicznego.
Metody nauczaniaM-3Objaśnienie
M-4Wykład
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny lub test, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach/audytoriach
S-2Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie konieczności pogłębiania wiedzy o finansach publicznych
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy oraz rozumie kkoniczność ciągłego jej pogłębiania
3,5
4,0
4,5
5,0