Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)

Sylabus przedmiotu Rachunkowość jednostek sektora finansów publicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rachunkowość jednostek sektora finansów publicznych
Specjalność Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bożena Nadolna <Bozena.Nadolna@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW6 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw rachunkowości
W-2Znajomość zagadnień dotyczących finansów publicznych i gospodarki finansowej jednostek sektora finansów publicznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie specyfiki rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych
C-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie ewidencji księgowej operacji gospodarczych w wybranych jednostkach sektora finansów publicznych
C-3Przygotowanie do sporządzania podstawowych sprawozdań finansowych i budżetowych i interpretacji prezentowanych w nich informacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza szczególnych zasad rachunkowości JSFP. Budowa zakładowego planu kont dla budżetów JST w powiązaniu ze sprawozdawczością tych jednostek2
T-A-2Sporządzanie bilansu z wykonania budżetu JST2
T-A-3Ewidencja dochodów i wydatków budżetowych oraz przychodów i rozchodów budżetowych. Księgowe ustalenie wyniku wykonania budżetu6
T-A-4Kolokwium1
T-A-5Budowa zakładowego planu kont dla jednostek i zakładów budżetowych w powiązaniu ze sprawozdawczością tych jednostek1
T-A-6Ewidencja dochodów i wydatków oraz rozrachunków i rozliczeń w księgach rachunkowych jednostek budżetowych4
T-A-7Ewidencja przychodów i kosztów oraz ustalanie wyniku finansowego w jednostkach budżetowych6
T-A-8Ewidencja stanu i zmian rzeczowych i niematerialnych aktywów trwałych2
T-A-9Sporządzanie rocznego sprawozdania finansowego jednostki budżetowej4
T-A-10Sporządzanie sprawozdań budżetowych – wybrane elementy1
T-A-11Kolokwium1
30
wykłady
T-W-1Charakterystyka rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych (istota, zasady, funkcje, zakres przedmiotowy i podmiotowy oraz regulacje prawne rachunkowości JSFP)2
T-W-2Rachunkowość budżetów JST2
T-W-3Szczególne zasady wyceny i ewidencji składników majątku w jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych1
T-W-4Dokumentacja i ewidencja dochodów i wydatków oraz rozrachunków i rozliczeń w księgach rachunkowych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych1
T-W-5Księgowe ujęcie kosztów i przychodów oraz ustalanie wyniku finansowego w jednostkach budżetowych. Zaangażowanie wydatków i kosztów2
T-W-6Sprawozdawczość finansowa i budżetowa JSFP1
T-W-7Kolokwium zaliczeniowe1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach30
A-A-2Przygotowanie do zajęć, w tym przegląd literatury przedmiotu i rozwiązywanie zadań problemowych15
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń5
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Czytanie zalecanej literatury przedmiotu, przygotowanie do zaliczenia15
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2objaśnianie i wyjaśnianie
M-3wykład problemowy
M-4ćwiczenia przedmiotowe - indywidualne i grupowe rozwiązywanie praktycznych problemów ewidencyjnych i sprawozdawczych oraz interpretacja wyników

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena odpowiedzi na pytania zadawane w trakcie zajęć audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Sprawdzian wiedzy i umiejętności w zakresie zasad ewidencji operacji gospodarczych w JSFP
S-3Ocena formująca: Analiza i ocena wyników indywidualnej i grupowej pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych (indywidualne i grupowe rozwiązywanie zadań problemowych)
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę i umiejętności

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D3/6.2_W01
Student zna i rozumie zasady dokumentacji, wyceny, ewidencji i prezentacji informacji dotyczących realizacji budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego
E_1A_W04, E_1A_W08, E_1A_W05, E_1A_W01C-2, C-3, C-1T-A-3, T-A-1, T-A-10, T-A-2, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-7M-2, M-4, M-3, M-1S-2, S-1, S-3, S-4
E_1A_D3/6.2_W02
Student objaśnia sposób pozyskiwania informacji na temat procesów gospodarczych zachodzących w wybranych JSFP
E_1A_W04, E_1A_W08, E_1A_W05, E_1A_W01C-2, C-3, C-1T-A-10, T-A-7, T-A-9, T-A-5, T-A-8, T-A-6, T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-7M-2, M-4, M-3, M-1S-2, S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D3/6.2_U01
Rozwiązuje problemy ewidencyjne i sprawozdawcze zachodzące w JSFP
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U04, E_1A_U05C-2, C-3, C-1T-A-3, T-A-1, T-A-10, T-A-4, T-A-11, T-A-7, T-A-9, T-A-5, T-A-8, T-A-2, T-A-6, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-5M-2, M-4, M-3, M-1S-2, S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D3/6.2_K01
Student jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, ma świadomość znaczenia informacji finansowo-księgowych dla oceny funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych
E_1A_K04, E_1A_K01C-2, C-3, C-1T-A-3, T-A-1, T-A-10, T-A-4, T-A-11, T-A-7, T-A-9, T-A-5, T-A-8, T-A-2, T-A-6, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-7M-2, M-4, M-3, M-1S-2, S-1, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D3/6.2_W01
Student zna i rozumie zasady dokumentacji, wyceny, ewidencji i prezentacji informacji dotyczących realizacji budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego
2,0Student nie zna zasad ewidencji operacji gospodarczych dotyczących budżetu JST i sposobu prezentowania bilansu z wykonania budżetu JST
3,0Student zna ogólne zasady ewidencji niektorych operacji gospodarczych dotyczących procesów wykonania budżetu JST i zna ogólną konstrukcję bilansu z wykonania budżetu JST w stopniu dostatecznym
3,5Student zna ogólne zasady ewidencji niektorych operacji gospodarczych dotyczących procesów wykonania budżetu JST i zna ogólną konstrukcję bilansu z wykonania budżetu JST w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student zna ogólne zasady ewidencji operacji gospodarczych dotyczących procesów wykonania budżetu JST i zna ogólną konstrukcję bilansu z wykonania budżetu JST w stopniu dobrym
4,5Student zna ogólne zasady ewidencji operacji gospodarczych dotyczących procesów wykonania budżetu JST i zna ogólną konstrukcję bilansu z wykonania budżetu JST w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student zna ogólne zasady ewidencji operacji gospodarczych dotyczących procesów wykonania budżetu JST i zna ogólną konstrukcję bilansu z wykonania budżetu JST w stopniu bardzo dobrym
E_1A_D3/6.2_W02
Student objaśnia sposób pozyskiwania informacji na temat procesów gospodarczych zachodzących w wybranych JSFP
2,0Student nie zna sposobów, metod i narzędzi pozyskiwania informacji o przebiegu zjawisk stanowiących przedmiot rachunkowości JSFP
3,0Student zna i objaśnia sposób i metodę pozyskiwania i prezentacji informacji o przebiegu zjawisk stanowiących przedmiot rachunkowości JSFP w stopniu dostatecznym
3,5Student zna i objaśnia sposób i metodę pozyskiwania i prezentacji informacji o przebiegu zjawisk stanowiących przedmiot rachunkowości JSFP w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student zna i objaśnia sposób i metodę pozyskiwania i prezentacji informacji o przebiegu zjawisk stanowiących przedmiot rachunkowości JSFP w stopniu dobrym
4,5Student zna i objaśnia sposób i metodę pozyskiwania i prezentacji informacji o przebiegu zjawisk stanowiących przedmiot rachunkowości JSFP w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student zna i objaśnia sposób i metodę pozyskiwania i prezentacji informacji o przebiegu zjawisk stanowiących przedmiot rachunkowości JSFP w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D3/6.2_U01
Rozwiązuje problemy ewidencyjne i sprawozdawcze zachodzące w JSFP
2,0Student nie potrafi grupować i ujmować na kontach księgowych operacji gospodarczych zachodzących w JSFP i nie potrafi sporządzać sprawozdań finansowych i budżetowych
3,0Student ujmuje na kontach księgowych wybrane operacje gospodarcze zachodzące w JSFP i w ograniczonym zakresie sporządza wybrane elementy sprawozdań finansowych i budżetowych tych podmiotów
3,5Student na ogół prawidłowo ujmuje na kontach księgowych operacje gospodarcze zachodzące w JSFP i w ograniczonym zakresie sporządza wybrane elementy sprawozdań finansowych i budżetowych tych podmiotów
4,0Student na ogół prawidłowo ujmuje na kontach księgowych operacje gospodarcze zachodzące w JSFP i sporządza wybrane sprawozdania finansowe i budżetowe tych podmiotów
4,5Student zazwyczaj prawidłowo ujmuje na kontach księgowych operacje gospodarcze zachodzące w JSFP i sporządza sprawozdania finansowe i budżetowe tych podmiotów
5,0Student prawidłowo ujmuje na kontach księgowych operacje gospodarcze zachodzące w JSFP i sporządza sprawozdania finansowe i budżetowe tych podmiotów

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D3/6.2_K01
Student jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, ma świadomość znaczenia informacji finansowo-księgowych dla oceny funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych
2,0Student jest nieświadomy znaczenia informacji finansowo-księgowych w ocenie funkcjonowania JSFP
3,0Student jest świadomy znaczenia informacji finansowo-księgowych do oceny funkcjonowania JSFP w stopniu dostatecznym
3,5Student jest świadomy znaczenia informacji finansowo-księgowych do oceny funkcjonowania JSFP w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student jest świadomy znaczenia informacji finansowo-księgowych do oceny funkcjonowania JSFP w stopniu dobrym
4,5Student jest świadomy znaczenia informacji finansowo-księgowych do oceny funkcjonowania JSFP w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student jest świadomy znaczenia informacji finansowo-księgowych do oceny funkcjonowania JSFP w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość jednostek sektora finansów publicznych i instytucji finansowych, PWE, Warszawa, 2014, współautorzy z ZUT: M.Rydzewska, B. Nadolna
  2. Augustowska M., Rup W., Komentarz do planu kont dla jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych oraz dla budżetów jednostek samorządu terytorialnego, ODDK, Gdańsk, 2020, XIX, również wcześniejsze wydania

Literatura dodatkowa

  1. Zysnarska A., Rachunkowość sektora budżetowego z elementami analizy finansowej, ODiDK, Gdańsk, 2019
  2. Rup W., Wzory księgowań w jednostce budżetowej, ODiDK, Gdańsk, 2019
  3. Gąsiorek K., Klasyfikacja Budżetowa 2020, Infor, Warszawa, 2020
  4. Gąsiorek K., Sprawozdawczość budżetowa w praktyce, Infor, Warszawa, 2020
  5. Motowilczuk I., Środki trwałe w jednostkach sektora publicznego. Ewidencja, amortyzowanie, dokumentowanie, Infor, Warszawa, 2019
  6. Charytoniuk J., Plan kont dla budżetów jednostek samorządu terytorialnego - komentarz. Poradnik Rachunkowości Budżetowej, Infor, Warszawa, 2019, nr 8/2019
  7. Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, isap.sejm.gov.pl, akytualny tekst aktu lub odpowiedni akt prawny
  8. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 października 2010 r. w sprawie zasad rachunkowości oraz planów kont dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego, isap.sejm.gov.pl, aktualny tekst aktu
  9. Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 11 stycznia 2022 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej, isap.sejm.gov.pl, akyualny tekst aktu
  10. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, isap.sejm.gov.pl, aktualny tekst aktu
  11. Rowan J., Pendlebury M., Public sector accounting, Prentice Hall, London, 2000, 5

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza szczególnych zasad rachunkowości JSFP. Budowa zakładowego planu kont dla budżetów JST w powiązaniu ze sprawozdawczością tych jednostek2
T-A-2Sporządzanie bilansu z wykonania budżetu JST2
T-A-3Ewidencja dochodów i wydatków budżetowych oraz przychodów i rozchodów budżetowych. Księgowe ustalenie wyniku wykonania budżetu6
T-A-4Kolokwium1
T-A-5Budowa zakładowego planu kont dla jednostek i zakładów budżetowych w powiązaniu ze sprawozdawczością tych jednostek1
T-A-6Ewidencja dochodów i wydatków oraz rozrachunków i rozliczeń w księgach rachunkowych jednostek budżetowych4
T-A-7Ewidencja przychodów i kosztów oraz ustalanie wyniku finansowego w jednostkach budżetowych6
T-A-8Ewidencja stanu i zmian rzeczowych i niematerialnych aktywów trwałych2
T-A-9Sporządzanie rocznego sprawozdania finansowego jednostki budżetowej4
T-A-10Sporządzanie sprawozdań budżetowych – wybrane elementy1
T-A-11Kolokwium1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych (istota, zasady, funkcje, zakres przedmiotowy i podmiotowy oraz regulacje prawne rachunkowości JSFP)2
T-W-2Rachunkowość budżetów JST2
T-W-3Szczególne zasady wyceny i ewidencji składników majątku w jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych1
T-W-4Dokumentacja i ewidencja dochodów i wydatków oraz rozrachunków i rozliczeń w księgach rachunkowych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych1
T-W-5Księgowe ujęcie kosztów i przychodów oraz ustalanie wyniku finansowego w jednostkach budżetowych. Zaangażowanie wydatków i kosztów2
T-W-6Sprawozdawczość finansowa i budżetowa JSFP1
T-W-7Kolokwium zaliczeniowe1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach30
A-A-2Przygotowanie do zajęć, w tym przegląd literatury przedmiotu i rozwiązywanie zadań problemowych15
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Czytanie zalecanej literatury przedmiotu, przygotowanie do zaliczenia15
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D3/6.2_W01Student zna i rozumie zasady dokumentacji, wyceny, ewidencji i prezentacji informacji dotyczących realizacji budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), ich struktury, a także relacje między nimi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W08Zna i rozumie podstawowe ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działań związanych z funkcjonowaniem gospodarki
E_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w instytucjach społeczno-gospodarczych, a także zarządzającego nimi, rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie ewidencji księgowej operacji gospodarczych w wybranych jednostkach sektora finansów publicznych
C-3Przygotowanie do sporządzania podstawowych sprawozdań finansowych i budżetowych i interpretacji prezentowanych w nich informacji
C-1Poznanie specyfiki rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych
Treści programoweT-A-3Ewidencja dochodów i wydatków budżetowych oraz przychodów i rozchodów budżetowych. Księgowe ustalenie wyniku wykonania budżetu
T-A-1Analiza szczególnych zasad rachunkowości JSFP. Budowa zakładowego planu kont dla budżetów JST w powiązaniu ze sprawozdawczością tych jednostek
T-A-10Sporządzanie sprawozdań budżetowych – wybrane elementy
T-A-2Sporządzanie bilansu z wykonania budżetu JST
T-W-2Rachunkowość budżetów JST
T-W-1Charakterystyka rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych (istota, zasady, funkcje, zakres przedmiotowy i podmiotowy oraz regulacje prawne rachunkowości JSFP)
T-W-6Sprawozdawczość finansowa i budżetowa JSFP
T-W-7Kolokwium zaliczeniowe
Metody nauczaniaM-2objaśnianie i wyjaśnianie
M-4ćwiczenia przedmiotowe - indywidualne i grupowe rozwiązywanie praktycznych problemów ewidencyjnych i sprawozdawczych oraz interpretacja wyników
M-3wykład problemowy
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdzian wiedzy i umiejętności w zakresie zasad ewidencji operacji gospodarczych w JSFP
S-1Ocena formująca: Ocena odpowiedzi na pytania zadawane w trakcie zajęć audytoryjnych
S-3Ocena formująca: Analiza i ocena wyników indywidualnej i grupowej pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych (indywidualne i grupowe rozwiązywanie zadań problemowych)
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę i umiejętności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zasad ewidencji operacji gospodarczych dotyczących budżetu JST i sposobu prezentowania bilansu z wykonania budżetu JST
3,0Student zna ogólne zasady ewidencji niektorych operacji gospodarczych dotyczących procesów wykonania budżetu JST i zna ogólną konstrukcję bilansu z wykonania budżetu JST w stopniu dostatecznym
3,5Student zna ogólne zasady ewidencji niektorych operacji gospodarczych dotyczących procesów wykonania budżetu JST i zna ogólną konstrukcję bilansu z wykonania budżetu JST w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student zna ogólne zasady ewidencji operacji gospodarczych dotyczących procesów wykonania budżetu JST i zna ogólną konstrukcję bilansu z wykonania budżetu JST w stopniu dobrym
4,5Student zna ogólne zasady ewidencji operacji gospodarczych dotyczących procesów wykonania budżetu JST i zna ogólną konstrukcję bilansu z wykonania budżetu JST w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student zna ogólne zasady ewidencji operacji gospodarczych dotyczących procesów wykonania budżetu JST i zna ogólną konstrukcję bilansu z wykonania budżetu JST w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D3/6.2_W02Student objaśnia sposób pozyskiwania informacji na temat procesów gospodarczych zachodzących w wybranych JSFP
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), ich struktury, a także relacje między nimi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W08Zna i rozumie podstawowe ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działań związanych z funkcjonowaniem gospodarki
E_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w instytucjach społeczno-gospodarczych, a także zarządzającego nimi, rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie ewidencji księgowej operacji gospodarczych w wybranych jednostkach sektora finansów publicznych
C-3Przygotowanie do sporządzania podstawowych sprawozdań finansowych i budżetowych i interpretacji prezentowanych w nich informacji
C-1Poznanie specyfiki rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych
Treści programoweT-A-10Sporządzanie sprawozdań budżetowych – wybrane elementy
T-A-7Ewidencja przychodów i kosztów oraz ustalanie wyniku finansowego w jednostkach budżetowych
T-A-9Sporządzanie rocznego sprawozdania finansowego jednostki budżetowej
T-A-5Budowa zakładowego planu kont dla jednostek i zakładów budżetowych w powiązaniu ze sprawozdawczością tych jednostek
T-A-8Ewidencja stanu i zmian rzeczowych i niematerialnych aktywów trwałych
T-A-6Ewidencja dochodów i wydatków oraz rozrachunków i rozliczeń w księgach rachunkowych jednostek budżetowych
T-W-1Charakterystyka rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych (istota, zasady, funkcje, zakres przedmiotowy i podmiotowy oraz regulacje prawne rachunkowości JSFP)
T-W-6Sprawozdawczość finansowa i budżetowa JSFP
T-W-4Dokumentacja i ewidencja dochodów i wydatków oraz rozrachunków i rozliczeń w księgach rachunkowych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych
T-W-3Szczególne zasady wyceny i ewidencji składników majątku w jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych
T-W-5Księgowe ujęcie kosztów i przychodów oraz ustalanie wyniku finansowego w jednostkach budżetowych. Zaangażowanie wydatków i kosztów
T-W-7Kolokwium zaliczeniowe
Metody nauczaniaM-2objaśnianie i wyjaśnianie
M-4ćwiczenia przedmiotowe - indywidualne i grupowe rozwiązywanie praktycznych problemów ewidencyjnych i sprawozdawczych oraz interpretacja wyników
M-3wykład problemowy
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdzian wiedzy i umiejętności w zakresie zasad ewidencji operacji gospodarczych w JSFP
S-1Ocena formująca: Ocena odpowiedzi na pytania zadawane w trakcie zajęć audytoryjnych
S-3Ocena formująca: Analiza i ocena wyników indywidualnej i grupowej pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych (indywidualne i grupowe rozwiązywanie zadań problemowych)
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę i umiejętności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna sposobów, metod i narzędzi pozyskiwania informacji o przebiegu zjawisk stanowiących przedmiot rachunkowości JSFP
3,0Student zna i objaśnia sposób i metodę pozyskiwania i prezentacji informacji o przebiegu zjawisk stanowiących przedmiot rachunkowości JSFP w stopniu dostatecznym
3,5Student zna i objaśnia sposób i metodę pozyskiwania i prezentacji informacji o przebiegu zjawisk stanowiących przedmiot rachunkowości JSFP w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student zna i objaśnia sposób i metodę pozyskiwania i prezentacji informacji o przebiegu zjawisk stanowiących przedmiot rachunkowości JSFP w stopniu dobrym
4,5Student zna i objaśnia sposób i metodę pozyskiwania i prezentacji informacji o przebiegu zjawisk stanowiących przedmiot rachunkowości JSFP w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student zna i objaśnia sposób i metodę pozyskiwania i prezentacji informacji o przebiegu zjawisk stanowiących przedmiot rachunkowości JSFP w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D3/6.2_U01Rozwiązuje problemy ewidencyjne i sprawozdawcze zachodzące w JSFP
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji i interpretacji procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla ekonomii
E_1A_U02Potrafi zastosować wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych w mikro-, mezo- i makroskali
E_1A_U04Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania i prognozowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
E_1A_U05Potrafi komunikować się z otoczeniem posługując się specjalistyczną terminologią z zakresu ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie ewidencji księgowej operacji gospodarczych w wybranych jednostkach sektora finansów publicznych
C-3Przygotowanie do sporządzania podstawowych sprawozdań finansowych i budżetowych i interpretacji prezentowanych w nich informacji
C-1Poznanie specyfiki rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych
Treści programoweT-A-3Ewidencja dochodów i wydatków budżetowych oraz przychodów i rozchodów budżetowych. Księgowe ustalenie wyniku wykonania budżetu
T-A-1Analiza szczególnych zasad rachunkowości JSFP. Budowa zakładowego planu kont dla budżetów JST w powiązaniu ze sprawozdawczością tych jednostek
T-A-10Sporządzanie sprawozdań budżetowych – wybrane elementy
T-A-4Kolokwium
T-A-11Kolokwium
T-A-7Ewidencja przychodów i kosztów oraz ustalanie wyniku finansowego w jednostkach budżetowych
T-A-9Sporządzanie rocznego sprawozdania finansowego jednostki budżetowej
T-A-5Budowa zakładowego planu kont dla jednostek i zakładów budżetowych w powiązaniu ze sprawozdawczością tych jednostek
T-A-8Ewidencja stanu i zmian rzeczowych i niematerialnych aktywów trwałych
T-A-2Sporządzanie bilansu z wykonania budżetu JST
T-A-6Ewidencja dochodów i wydatków oraz rozrachunków i rozliczeń w księgach rachunkowych jednostek budżetowych
T-W-2Rachunkowość budżetów JST
T-W-1Charakterystyka rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych (istota, zasady, funkcje, zakres przedmiotowy i podmiotowy oraz regulacje prawne rachunkowości JSFP)
T-W-6Sprawozdawczość finansowa i budżetowa JSFP
T-W-4Dokumentacja i ewidencja dochodów i wydatków oraz rozrachunków i rozliczeń w księgach rachunkowych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych
T-W-3Szczególne zasady wyceny i ewidencji składników majątku w jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych
T-W-5Księgowe ujęcie kosztów i przychodów oraz ustalanie wyniku finansowego w jednostkach budżetowych. Zaangażowanie wydatków i kosztów
Metody nauczaniaM-2objaśnianie i wyjaśnianie
M-4ćwiczenia przedmiotowe - indywidualne i grupowe rozwiązywanie praktycznych problemów ewidencyjnych i sprawozdawczych oraz interpretacja wyników
M-3wykład problemowy
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdzian wiedzy i umiejętności w zakresie zasad ewidencji operacji gospodarczych w JSFP
S-1Ocena formująca: Ocena odpowiedzi na pytania zadawane w trakcie zajęć audytoryjnych
S-3Ocena formująca: Analiza i ocena wyników indywidualnej i grupowej pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych (indywidualne i grupowe rozwiązywanie zadań problemowych)
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę i umiejętności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi grupować i ujmować na kontach księgowych operacji gospodarczych zachodzących w JSFP i nie potrafi sporządzać sprawozdań finansowych i budżetowych
3,0Student ujmuje na kontach księgowych wybrane operacje gospodarcze zachodzące w JSFP i w ograniczonym zakresie sporządza wybrane elementy sprawozdań finansowych i budżetowych tych podmiotów
3,5Student na ogół prawidłowo ujmuje na kontach księgowych operacje gospodarcze zachodzące w JSFP i w ograniczonym zakresie sporządza wybrane elementy sprawozdań finansowych i budżetowych tych podmiotów
4,0Student na ogół prawidłowo ujmuje na kontach księgowych operacje gospodarcze zachodzące w JSFP i sporządza wybrane sprawozdania finansowe i budżetowe tych podmiotów
4,5Student zazwyczaj prawidłowo ujmuje na kontach księgowych operacje gospodarcze zachodzące w JSFP i sporządza sprawozdania finansowe i budżetowe tych podmiotów
5,0Student prawidłowo ujmuje na kontach księgowych operacje gospodarcze zachodzące w JSFP i sporządza sprawozdania finansowe i budżetowe tych podmiotów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D3/6.2_K01Student jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, ma świadomość znaczenia informacji finansowo-księgowych dla oceny funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K04Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu
E_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a także ma świadomość konieczności zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie ewidencji księgowej operacji gospodarczych w wybranych jednostkach sektora finansów publicznych
C-3Przygotowanie do sporządzania podstawowych sprawozdań finansowych i budżetowych i interpretacji prezentowanych w nich informacji
C-1Poznanie specyfiki rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych
Treści programoweT-A-3Ewidencja dochodów i wydatków budżetowych oraz przychodów i rozchodów budżetowych. Księgowe ustalenie wyniku wykonania budżetu
T-A-1Analiza szczególnych zasad rachunkowości JSFP. Budowa zakładowego planu kont dla budżetów JST w powiązaniu ze sprawozdawczością tych jednostek
T-A-10Sporządzanie sprawozdań budżetowych – wybrane elementy
T-A-4Kolokwium
T-A-11Kolokwium
T-A-7Ewidencja przychodów i kosztów oraz ustalanie wyniku finansowego w jednostkach budżetowych
T-A-9Sporządzanie rocznego sprawozdania finansowego jednostki budżetowej
T-A-5Budowa zakładowego planu kont dla jednostek i zakładów budżetowych w powiązaniu ze sprawozdawczością tych jednostek
T-A-8Ewidencja stanu i zmian rzeczowych i niematerialnych aktywów trwałych
T-A-2Sporządzanie bilansu z wykonania budżetu JST
T-A-6Ewidencja dochodów i wydatków oraz rozrachunków i rozliczeń w księgach rachunkowych jednostek budżetowych
T-W-2Rachunkowość budżetów JST
T-W-1Charakterystyka rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych (istota, zasady, funkcje, zakres przedmiotowy i podmiotowy oraz regulacje prawne rachunkowości JSFP)
T-W-6Sprawozdawczość finansowa i budżetowa JSFP
T-W-4Dokumentacja i ewidencja dochodów i wydatków oraz rozrachunków i rozliczeń w księgach rachunkowych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych
T-W-3Szczególne zasady wyceny i ewidencji składników majątku w jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych
T-W-5Księgowe ujęcie kosztów i przychodów oraz ustalanie wyniku finansowego w jednostkach budżetowych. Zaangażowanie wydatków i kosztów
T-W-7Kolokwium zaliczeniowe
Metody nauczaniaM-2objaśnianie i wyjaśnianie
M-4ćwiczenia przedmiotowe - indywidualne i grupowe rozwiązywanie praktycznych problemów ewidencyjnych i sprawozdawczych oraz interpretacja wyników
M-3wykład problemowy
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdzian wiedzy i umiejętności w zakresie zasad ewidencji operacji gospodarczych w JSFP
S-1Ocena formująca: Ocena odpowiedzi na pytania zadawane w trakcie zajęć audytoryjnych
S-3Ocena formująca: Analiza i ocena wyników indywidualnej i grupowej pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych (indywidualne i grupowe rozwiązywanie zadań problemowych)
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę i umiejętności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student jest nieświadomy znaczenia informacji finansowo-księgowych w ocenie funkcjonowania JSFP
3,0Student jest świadomy znaczenia informacji finansowo-księgowych do oceny funkcjonowania JSFP w stopniu dostatecznym
3,5Student jest świadomy znaczenia informacji finansowo-księgowych do oceny funkcjonowania JSFP w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student jest świadomy znaczenia informacji finansowo-księgowych do oceny funkcjonowania JSFP w stopniu dobrym
4,5Student jest świadomy znaczenia informacji finansowo-księgowych do oceny funkcjonowania JSFP w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student jest świadomy znaczenia informacji finansowo-księgowych do oceny funkcjonowania JSFP w stopniu bardzo dobrym