Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)

Sylabus przedmiotu Polityka społeczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Polityka społeczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Lewicki <Wojciech.Lewicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 25 2,00,50zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość mechanizmów działania gospodarki i roli budżetu w funkcjonowaniu państwa
W-2Podstawy wiedzy o spoleczeństwie i strukturach państwa demokratycznego; rozumienie podstawowych kategorii gospodarki rynkowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie i zrozumienie istoty i uwarunkowań treści i zakresu polityki społecznej.
C-2Poznanie mierników i wskaźników charakteryzyjących społeczeństwo oraz koncepcji modelowych polityki społecznej.
C-3Poznanie aktywnych i pasywnych instrumentów rozwiązywania istotnych kwestii społecznych (aktywne i pasywne narzędzia polityki zatrudnienia)
C-4Wykształcenie umiejętności analizowania związków przyczynowo-skutkowych między wzrostem gospodarczym a zakresem zadań społecznych
C-5Ukształtowanie i udoskonalenie umiejętnoiści analizowania, inetrpretowania i weryfikowania konsekwencji stosowanych rozwiązań w sferze polityki społecznej państwa

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Społeczeństwo wświetle danych statystycznych. Zmiany w strukturze wykształcenia i strukturze zawodowej ludności w długim i krótkim okresie czasu.5
T-A-2Analiza (wyodrębnienie, identyfikacja) celów oddziaływania panstwa na jednostkę, rodzinę, środowiska społeczno-ekonomiczne, społeczeństwo.5
T-A-3Pozycja materialna Polaków. Dochody ludności. Dochody rozporządzalne w gospodarstwach domowych. Poziom, struktura i dynamika zmian wydatków konsumpcyjnych ludności.5
T-A-4Poziomi struktura minimum socjalnego i minimum egzystencji w gospodarstwach domowych róznych grup społeczno-ekonomicznych. Zasięg ubóstwa materialnego.4
T-A-5Analiza wybranych wydatków budżetowych (państwa i samorządów terytorialnych) na realizację niektórych zadań społecznych (subwencja oświatowa, system stypendialny, dodatki mieszkaniowe)4
T-A-6Zaliczenie2
25
wykłady
T-W-1Koncepcje wyborów społecznych. Państwo minimalne, panstwo socjalne, państwo kontraktu społecznego. celei zakres polityki spolecznej państwa liberalno-demokratycznego. Ewolucja współczesnej polityki społecznej.4
T-W-2Modele i koncepcje polityki społecznej. Uwarunkowania budżetowe realizacji zadań społecznych. Potrzeby. Miary zaspokojenia potrzebi. Bezrobocie. Aktywne i pasywne narzędzia polityki zatrudnienia.4
T-W-3Ubezpieczenia społeczne. System emerytalny w Polsce; rozwiązania stosowane w innych krajach. Zasady powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego. Opieka społeczna.3
T-W-4Rozwój kapitału ludzkiego. System edukacji i kształcenia zawodowego. Polityka społeczna w Unii Europejskiej. Europejski Fundusz Społeczny.3
T-W-5Zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2praca własna studenta obejmująca: - przygotowanie prac tematycznych, - opracowanie prac zleconych przez nauczyciela, - dobór i analiza materiałów wtórnych (literatura przedmiotu).22
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia3
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2praca własna studenta obejmująca: - dobór i analiza materiałów wtórnych (literatura przedmiotu),7
A-W-3przygotowanie do zaliczenia3
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach - dla wypowiedzi ustnej, obejmująca: - zrozumienie pytania/problemu, - stopień wyczerpania tematu, - sposób uzasadniania tez, - oryginalnośćspojrzenia na problem
S-2Ocena formująca: ocena opracowań tematycznych (uwzględniająca: zrozumienie problemu, dobór materiałów uzasadniajacych formułowane tezy, samodzielność i terminowość opracowania problemu)
S-3Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia (ćwiczenia i wykłady)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C09_W01
Student zna i rozumie wiedzę obejmującą kwestie polityki społecznej, w tym, roli elementów koncepcji państwa minimalnego i socjalnego w praktyce panstwa liberalno-demokratycznego
E_1A_W03, E_1A_W02, E_1A_W01C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-A-2, T-W-1M-1, M-2, M-3S-2, S-1, S-3
E_1A_C09_W02
Student zna i rozumie podstawowe modele polityki społecznej, uwarunkowania budżetowe realizacji zadań społecznych
E_1A_W04, E_1A_W06, E_1A_W05C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-4, T-W-2M-1, M-2, M-3S-2, S-1, S-3
E_1A_C09_W03
Student zna i rozumie podstawowe mierniki okreslajace standard życia; system repartycyjny i kapitałowy rozwiązań emerytalnych; kategorie minimum socjalnego i minimum egzystencji.
E_1A_W07, E_1A_W08C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-A-4, T-A-3, T-A-5M-1, M-2, M-3S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C09_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ekonomiczną do scharakteryzowania relacji między skalą i zakresem bezrobocia a standardem życia
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-A-1, T-W-2M-1, M-2, M-3S-2, S-1, S-3
E_1A_C09_U02
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ekonomiczną do zidentyfikowania i przeanalizowania aktywnego i pasywnego instrumentów polityki zatrudnienia
E_1A_U04, E_1A_U05, E_1A_U06C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-A-5, T-W-2M-1, M-2, M-3S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C09_K01
Student jest gotów do myślenia i działania w zakresie ograniczeń celów i zakresu polityki społecznej państwa wynikajacych z relatywnie niskiego (w stosunku do aspiracji społecznych) tempa wzrostu gospodarczego
E_1A_K04, E_1A_K03, E_1A_K02, E_1A_K01C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-A-3, T-A-1, T-W-4, T-W-3M-1, M-2, M-3S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C09_W01
Student zna i rozumie wiedzę obejmującą kwestie polityki społecznej, w tym, roli elementów koncepcji państwa minimalnego i socjalnego w praktyce panstwa liberalno-demokratycznego
2,0Student nie zna i nie rozumie wiedzę obejmującą kwestie polityki społecznej, w tym, roli elementów koncepcji państwa minimalnego i socjalnego w praktyce panstwa liberalno-demokratycznego
3,0Student zna i rozumie wiedzę obejmującą kwestie polityki społecznej, w tym, roli elementów koncepcji państwa minimalnego i socjalnego w praktyce panstwa liberalno-demokratycznego w co najmniej 55%
3,5Student zna i rozumie wiedzę obejmującą kwestie polityki społecznej, w tym, roli elementów koncepcji państwa minimalnego i socjalnego w praktyce panstwa liberalno-demokratycznego w co najmniej 65%
4,0Student zna i rozumie wiedzę obejmującą kwestie polityki społecznej, w tym, roli elementów koncepcji państwa minimalnego i socjalnego w praktyce panstwa liberalno-demokratycznego w co najmniej 75%
4,5Student zna i rozumie wiedzę obejmującą kwestie polityki społecznej, w tym, roli elementów koncepcji państwa minimalnego i socjalnego w praktyce panstwa liberalno-demokratycznego w co najmniej 85%
5,0Student zna i rozumie wiedzę obejmującą kwestie polityki społecznej, w tym, roli elementów koncepcji państwa minimalnego i socjalnego w praktyce panstwa liberalno-demokratycznego w co najmniej 95%
E_1A_C09_W02
Student zna i rozumie podstawowe modele polityki społecznej, uwarunkowania budżetowe realizacji zadań społecznych
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowe modele polityki społecznej, uwarunkowania budżetowe realizacji zadań społecznych
3,0Student zna i rozumie podstawowe modele polityki społecznej, uwarunkowania budżetowe realizacji zadań społecznych w co najmniej 55%
3,5Student zna i rozumie podstawowe modele polityki społecznej, uwarunkowania budżetowe realizacji zadań społecznych w co najmniej 65%
4,0Student zna i rozumie podstawowe modele polityki społecznej, uwarunkowania budżetowe realizacji zadań społecznych w co najmniej 75%
4,5Student zna i rozumie podstawowe modele polityki społecznej, uwarunkowania budżetowe realizacji zadań społecznych w co najmniej 85%
5,0Student zna i rozumie podstawowe modele polityki społecznej, uwarunkowania budżetowe realizacji zadań społecznych w co najmniej 95%
E_1A_C09_W03
Student zna i rozumie podstawowe mierniki okreslajace standard życia; system repartycyjny i kapitałowy rozwiązań emerytalnych; kategorie minimum socjalnego i minimum egzystencji.
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowe mierniki okreslajace standard życia; system repartycyjny i kapitałowy rozwiązań emerytalnych; kategorie minimum socjalnego i minimum egzystencji.
3,0Student zna i rozumie podstawowe mierniki okreslajace standard życia; system repartycyjny i kapitałowy rozwiązań emerytalnych; kategorie minimum socjalnego i minimum egzystencji w co najmniej w 55%
3,5Student zna i rozumie podstawowe mierniki okreslajace standard życia; system repartycyjny i kapitałowy rozwiązań emerytalnych; kategorie minimum socjalnego i minimum egzystencji w co najmniej w 65%
4,0Student zna i rozumie podstawowe mierniki okreslajace standard życia; system repartycyjny i kapitałowy rozwiązań emerytalnych; kategorie minimum socjalnego i minimum egzystencji w co najmniej w 75%
4,5Student zna i rozumie podstawowe mierniki okreslajace standard życia; system repartycyjny i kapitałowy rozwiązań emerytalnych; kategorie minimum socjalnego i minimum egzystencji w co najmniej w 85%
5,0Student zna i rozumie podstawowe mierniki okreslajace standard życia; system repartycyjny i kapitałowy rozwiązań emerytalnych; kategorie minimum socjalnego i minimum egzystencji w co najmniej w 95%

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C09_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ekonomiczną do scharakteryzowania relacji między skalą i zakresem bezrobocia a standardem życia
2,0Student nie potrafi wykorzystać zdobytej wiedzy ekonomicznej do scharakteryzowania relacji między skalą i zakresem bezrobocia a standardem życia
3,0Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ekonomiczną do scharakteryzowania relacji między skalą i zakresem bezrobocia a standardem życia w co najmniej 55%
3,5Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ekonomiczną do scharakteryzowania relacji między skalą i zakresem bezrobocia a standardem życia w co najmniej 65%
4,0Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ekonomiczną do scharakteryzowania relacji między skalą i zakresem bezrobocia a standardem życia w co najmniej 75%
4,5Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ekonomiczną do scharakteryzowania relacji między skalą i zakresem bezrobocia a standardem życia w co najmniej 85%
5,0Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ekonomiczną do scharakteryzowania relacji między skalą i zakresem bezrobocia a standardem życia w co najmniej 95%
E_1A_C09_U02
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ekonomiczną do zidentyfikowania i przeanalizowania aktywnego i pasywnego instrumentów polityki zatrudnienia
2,0Student nie potrafi wykorzystać zdobytej wiedzy ekonomicznej do zidentyfikowania i przeanalizowania aktywnego i pasywnego instrumentów polityki zatrudnienia
3,0Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ekonomiczną do zidentyfikowania i przeanalizowania aktywnego i pasywnego instrumentów polityki zatrudnienia w co najmniej 55%
3,5Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ekonomiczną do zidentyfikowania i przeanalizowania aktywnego i pasywnego instrumentów polityki zatrudnienia w co najmniej 65%
4,0Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ekonomiczną do zidentyfikowania i przeanalizowania aktywnego i pasywnego instrumentów polityki zatrudnienia w co najmniej 75%
4,5Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ekonomiczną do zidentyfikowania i przeanalizowania aktywnego i pasywnego instrumentów polityki zatrudnienia w co najmniej 85%
5,0Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ekonomiczną do zidentyfikowania i przeanalizowania aktywnego i pasywnego instrumentów polityki zatrudnienia w co najmniej 95%

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C09_K01
Student jest gotów do myślenia i działania w zakresie ograniczeń celów i zakresu polityki społecznej państwa wynikajacych z relatywnie niskiego (w stosunku do aspiracji społecznych) tempa wzrostu gospodarczego
2,0Student nie jest gotów do myślenia i działania w zakresie ograniczeń celów i zakresu polityki społecznej państwa wynikajacych z relatywnie niskiego (w stosunku do aspiracji społecznych) tempa wzrostu gospodarczego
3,0Student jest gotów do myślenia i działania w zakresie ograniczeń celów i zakresu polityki społecznej państwa wynikajacych z relatywnie niskiego (w stosunku do aspiracji społecznych) tempa wzrostu gospodarczego w co najmniej 55%
3,5Student jest gotów do myślenia i działania w zakresie ograniczeń celów i zakresu polityki społecznej państwa wynikajacych z relatywnie niskiego (w stosunku do aspiracji społecznych) tempa wzrostu gospodarczego w co najmniej 65%
4,0Student jest gotów do myślenia i działania w zakresie ograniczeń celów i zakresu polityki społecznej państwa wynikajacych z relatywnie niskiego (w stosunku do aspiracji społecznych) tempa wzrostu gospodarczego w co najmniej 75%
4,5Student jest gotów do myślenia i działania w zakresie ograniczeń celów i zakresu polityki społecznej państwa wynikajacych z relatywnie niskiego (w stosunku do aspiracji społecznych) tempa wzrostu gospodarczego w co najmniej 85%
5,0Student jest gotów do myślenia i działania w zakresie ograniczeń celów i zakresu polityki społecznej państwa wynikajacych z relatywnie niskiego (w stosunku do aspiracji społecznych) tempa wzrostu gospodarczego w co najmniej 95%

Literatura podstawowa

  1. Marta Postuła, Polityka społeczno-gospodarcza w UE. Finanse na poziomie krajowym, europejskim i globalnym, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2019
  2. Szatur-Jaworska B , Rysz-Kowalczyk B, W kręgu pojęć i zagadnień współczesnej polityki społecznej, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2018
  3. Bill Martin, Polityka społeczna. Cele, zakres, uwarunkowania, Ridero, Wrocław, 2019

Literatura dodatkowa

  1. Czapliński J. (red.), Panek T. (red.), Diagnoza społeczna 2011. Warunji i jakość życia Polaków. Raport, Rada Monitoringu Społecznego, Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Warszawie, Warszawa, 2011
  2. Firlit-Fesnak G. (red.), Szylko-Skoczny M. (red.), Polityka społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
  3. Swadźba S. (red.), Analiza porównawcza poziomu opiekuńczości w krajach Unii Europejskiej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice, 2007
  4. Balazs Vedres, Marco Scotti, Networks in Social Policy Problems, Cambridge University Press, Cambridge, 2012, 1, EBOOK ISBN 9781139554367

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Społeczeństwo wświetle danych statystycznych. Zmiany w strukturze wykształcenia i strukturze zawodowej ludności w długim i krótkim okresie czasu.5
T-A-2Analiza (wyodrębnienie, identyfikacja) celów oddziaływania panstwa na jednostkę, rodzinę, środowiska społeczno-ekonomiczne, społeczeństwo.5
T-A-3Pozycja materialna Polaków. Dochody ludności. Dochody rozporządzalne w gospodarstwach domowych. Poziom, struktura i dynamika zmian wydatków konsumpcyjnych ludności.5
T-A-4Poziomi struktura minimum socjalnego i minimum egzystencji w gospodarstwach domowych róznych grup społeczno-ekonomicznych. Zasięg ubóstwa materialnego.4
T-A-5Analiza wybranych wydatków budżetowych (państwa i samorządów terytorialnych) na realizację niektórych zadań społecznych (subwencja oświatowa, system stypendialny, dodatki mieszkaniowe)4
T-A-6Zaliczenie2
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Koncepcje wyborów społecznych. Państwo minimalne, panstwo socjalne, państwo kontraktu społecznego. celei zakres polityki spolecznej państwa liberalno-demokratycznego. Ewolucja współczesnej polityki społecznej.4
T-W-2Modele i koncepcje polityki społecznej. Uwarunkowania budżetowe realizacji zadań społecznych. Potrzeby. Miary zaspokojenia potrzebi. Bezrobocie. Aktywne i pasywne narzędzia polityki zatrudnienia.4
T-W-3Ubezpieczenia społeczne. System emerytalny w Polsce; rozwiązania stosowane w innych krajach. Zasady powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego. Opieka społeczna.3
T-W-4Rozwój kapitału ludzkiego. System edukacji i kształcenia zawodowego. Polityka społeczna w Unii Europejskiej. Europejski Fundusz Społeczny.3
T-W-5Zaliczenie1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2praca własna studenta obejmująca: - przygotowanie prac tematycznych, - opracowanie prac zleconych przez nauczyciela, - dobór i analiza materiałów wtórnych (literatura przedmiotu).22
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia3
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2praca własna studenta obejmująca: - dobór i analiza materiałów wtórnych (literatura przedmiotu),7
A-W-3przygotowanie do zaliczenia3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C09_W01Student zna i rozumie wiedzę obejmującą kwestie polityki społecznej, w tym, roli elementów koncepcji państwa minimalnego i socjalnego w praktyce panstwa liberalno-demokratycznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
E_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu miejsce ekonomii i finansów w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-1Poznanie i zrozumienie istoty i uwarunkowań treści i zakresu polityki społecznej.
C-2Poznanie mierników i wskaźników charakteryzyjących społeczeństwo oraz koncepcji modelowych polityki społecznej.
C-3Poznanie aktywnych i pasywnych instrumentów rozwiązywania istotnych kwestii społecznych (aktywne i pasywne narzędzia polityki zatrudnienia)
C-4Wykształcenie umiejętności analizowania związków przyczynowo-skutkowych między wzrostem gospodarczym a zakresem zadań społecznych
C-5Ukształtowanie i udoskonalenie umiejętnoiści analizowania, inetrpretowania i weryfikowania konsekwencji stosowanych rozwiązań w sferze polityki społecznej państwa
Treści programoweT-A-2Analiza (wyodrębnienie, identyfikacja) celów oddziaływania panstwa na jednostkę, rodzinę, środowiska społeczno-ekonomiczne, społeczeństwo.
T-W-1Koncepcje wyborów społecznych. Państwo minimalne, panstwo socjalne, państwo kontraktu społecznego. celei zakres polityki spolecznej państwa liberalno-demokratycznego. Ewolucja współczesnej polityki społecznej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena opracowań tematycznych (uwzględniająca: zrozumienie problemu, dobór materiałów uzasadniajacych formułowane tezy, samodzielność i terminowość opracowania problemu)
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach - dla wypowiedzi ustnej, obejmująca: - zrozumienie pytania/problemu, - stopień wyczerpania tematu, - sposób uzasadniania tez, - oryginalnośćspojrzenia na problem
S-3Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia (ćwiczenia i wykłady)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie wiedzę obejmującą kwestie polityki społecznej, w tym, roli elementów koncepcji państwa minimalnego i socjalnego w praktyce panstwa liberalno-demokratycznego
3,0Student zna i rozumie wiedzę obejmującą kwestie polityki społecznej, w tym, roli elementów koncepcji państwa minimalnego i socjalnego w praktyce panstwa liberalno-demokratycznego w co najmniej 55%
3,5Student zna i rozumie wiedzę obejmującą kwestie polityki społecznej, w tym, roli elementów koncepcji państwa minimalnego i socjalnego w praktyce panstwa liberalno-demokratycznego w co najmniej 65%
4,0Student zna i rozumie wiedzę obejmującą kwestie polityki społecznej, w tym, roli elementów koncepcji państwa minimalnego i socjalnego w praktyce panstwa liberalno-demokratycznego w co najmniej 75%
4,5Student zna i rozumie wiedzę obejmującą kwestie polityki społecznej, w tym, roli elementów koncepcji państwa minimalnego i socjalnego w praktyce panstwa liberalno-demokratycznego w co najmniej 85%
5,0Student zna i rozumie wiedzę obejmującą kwestie polityki społecznej, w tym, roli elementów koncepcji państwa minimalnego i socjalnego w praktyce panstwa liberalno-demokratycznego w co najmniej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C09_W02Student zna i rozumie podstawowe modele polityki społecznej, uwarunkowania budżetowe realizacji zadań społecznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), ich struktury, a także relacje między nimi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji), a także metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w instytucjach społeczno-gospodarczych, a także zarządzającego nimi, rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-1Poznanie i zrozumienie istoty i uwarunkowań treści i zakresu polityki społecznej.
C-2Poznanie mierników i wskaźników charakteryzyjących społeczeństwo oraz koncepcji modelowych polityki społecznej.
C-3Poznanie aktywnych i pasywnych instrumentów rozwiązywania istotnych kwestii społecznych (aktywne i pasywne narzędzia polityki zatrudnienia)
C-4Wykształcenie umiejętności analizowania związków przyczynowo-skutkowych między wzrostem gospodarczym a zakresem zadań społecznych
C-5Ukształtowanie i udoskonalenie umiejętnoiści analizowania, inetrpretowania i weryfikowania konsekwencji stosowanych rozwiązań w sferze polityki społecznej państwa
Treści programoweT-W-4Rozwój kapitału ludzkiego. System edukacji i kształcenia zawodowego. Polityka społeczna w Unii Europejskiej. Europejski Fundusz Społeczny.
T-W-2Modele i koncepcje polityki społecznej. Uwarunkowania budżetowe realizacji zadań społecznych. Potrzeby. Miary zaspokojenia potrzebi. Bezrobocie. Aktywne i pasywne narzędzia polityki zatrudnienia.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena opracowań tematycznych (uwzględniająca: zrozumienie problemu, dobór materiałów uzasadniajacych formułowane tezy, samodzielność i terminowość opracowania problemu)
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach - dla wypowiedzi ustnej, obejmująca: - zrozumienie pytania/problemu, - stopień wyczerpania tematu, - sposób uzasadniania tez, - oryginalnośćspojrzenia na problem
S-3Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia (ćwiczenia i wykłady)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowe modele polityki społecznej, uwarunkowania budżetowe realizacji zadań społecznych
3,0Student zna i rozumie podstawowe modele polityki społecznej, uwarunkowania budżetowe realizacji zadań społecznych w co najmniej 55%
3,5Student zna i rozumie podstawowe modele polityki społecznej, uwarunkowania budżetowe realizacji zadań społecznych w co najmniej 65%
4,0Student zna i rozumie podstawowe modele polityki społecznej, uwarunkowania budżetowe realizacji zadań społecznych w co najmniej 75%
4,5Student zna i rozumie podstawowe modele polityki społecznej, uwarunkowania budżetowe realizacji zadań społecznych w co najmniej 85%
5,0Student zna i rozumie podstawowe modele polityki społecznej, uwarunkowania budżetowe realizacji zadań społecznych w co najmniej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C09_W03Student zna i rozumie podstawowe mierniki okreslajace standard życia; system repartycyjny i kapitałowy rozwiązań emerytalnych; kategorie minimum socjalnego i minimum egzystencji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W07Zna i rozumie fundamentalne dylematy ekonomiczne oraz społeczne współczesnej cywilizacji, w tym gospodarki
E_1A_W08Zna i rozumie podstawowe ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działań związanych z funkcjonowaniem gospodarki
Cel przedmiotuC-1Poznanie i zrozumienie istoty i uwarunkowań treści i zakresu polityki społecznej.
C-2Poznanie mierników i wskaźników charakteryzyjących społeczeństwo oraz koncepcji modelowych polityki społecznej.
C-3Poznanie aktywnych i pasywnych instrumentów rozwiązywania istotnych kwestii społecznych (aktywne i pasywne narzędzia polityki zatrudnienia)
C-4Wykształcenie umiejętności analizowania związków przyczynowo-skutkowych między wzrostem gospodarczym a zakresem zadań społecznych
C-5Ukształtowanie i udoskonalenie umiejętnoiści analizowania, inetrpretowania i weryfikowania konsekwencji stosowanych rozwiązań w sferze polityki społecznej państwa
Treści programoweT-A-4Poziomi struktura minimum socjalnego i minimum egzystencji w gospodarstwach domowych róznych grup społeczno-ekonomicznych. Zasięg ubóstwa materialnego.
T-A-3Pozycja materialna Polaków. Dochody ludności. Dochody rozporządzalne w gospodarstwach domowych. Poziom, struktura i dynamika zmian wydatków konsumpcyjnych ludności.
T-A-5Analiza wybranych wydatków budżetowych (państwa i samorządów terytorialnych) na realizację niektórych zadań społecznych (subwencja oświatowa, system stypendialny, dodatki mieszkaniowe)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena opracowań tematycznych (uwzględniająca: zrozumienie problemu, dobór materiałów uzasadniajacych formułowane tezy, samodzielność i terminowość opracowania problemu)
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach - dla wypowiedzi ustnej, obejmująca: - zrozumienie pytania/problemu, - stopień wyczerpania tematu, - sposób uzasadniania tez, - oryginalnośćspojrzenia na problem
S-3Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia (ćwiczenia i wykłady)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowe mierniki okreslajace standard życia; system repartycyjny i kapitałowy rozwiązań emerytalnych; kategorie minimum socjalnego i minimum egzystencji.
3,0Student zna i rozumie podstawowe mierniki okreslajace standard życia; system repartycyjny i kapitałowy rozwiązań emerytalnych; kategorie minimum socjalnego i minimum egzystencji w co najmniej w 55%
3,5Student zna i rozumie podstawowe mierniki okreslajace standard życia; system repartycyjny i kapitałowy rozwiązań emerytalnych; kategorie minimum socjalnego i minimum egzystencji w co najmniej w 65%
4,0Student zna i rozumie podstawowe mierniki okreslajace standard życia; system repartycyjny i kapitałowy rozwiązań emerytalnych; kategorie minimum socjalnego i minimum egzystencji w co najmniej w 75%
4,5Student zna i rozumie podstawowe mierniki okreslajace standard życia; system repartycyjny i kapitałowy rozwiązań emerytalnych; kategorie minimum socjalnego i minimum egzystencji w co najmniej w 85%
5,0Student zna i rozumie podstawowe mierniki okreslajace standard życia; system repartycyjny i kapitałowy rozwiązań emerytalnych; kategorie minimum socjalnego i minimum egzystencji w co najmniej w 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C09_U01Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ekonomiczną do scharakteryzowania relacji między skalą i zakresem bezrobocia a standardem życia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji i interpretacji procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla ekonomii
E_1A_U02Potrafi zastosować wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych w mikro-, mezo- i makroskali
E_1A_U03Potrafi rozwiązywać zadania i problemy w warunkach nie w pełni przewidywalnych, dobierając właściwie źródła i informacje z nich pochodzące, dokonując ich oceny, krytycznej analizy i syntezy
Cel przedmiotuC-1Poznanie i zrozumienie istoty i uwarunkowań treści i zakresu polityki społecznej.
C-2Poznanie mierników i wskaźników charakteryzyjących społeczeństwo oraz koncepcji modelowych polityki społecznej.
C-3Poznanie aktywnych i pasywnych instrumentów rozwiązywania istotnych kwestii społecznych (aktywne i pasywne narzędzia polityki zatrudnienia)
C-4Wykształcenie umiejętności analizowania związków przyczynowo-skutkowych między wzrostem gospodarczym a zakresem zadań społecznych
C-5Ukształtowanie i udoskonalenie umiejętnoiści analizowania, inetrpretowania i weryfikowania konsekwencji stosowanych rozwiązań w sferze polityki społecznej państwa
Treści programoweT-A-1Społeczeństwo wświetle danych statystycznych. Zmiany w strukturze wykształcenia i strukturze zawodowej ludności w długim i krótkim okresie czasu.
T-W-2Modele i koncepcje polityki społecznej. Uwarunkowania budżetowe realizacji zadań społecznych. Potrzeby. Miary zaspokojenia potrzebi. Bezrobocie. Aktywne i pasywne narzędzia polityki zatrudnienia.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena opracowań tematycznych (uwzględniająca: zrozumienie problemu, dobór materiałów uzasadniajacych formułowane tezy, samodzielność i terminowość opracowania problemu)
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach - dla wypowiedzi ustnej, obejmująca: - zrozumienie pytania/problemu, - stopień wyczerpania tematu, - sposób uzasadniania tez, - oryginalnośćspojrzenia na problem
S-3Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia (ćwiczenia i wykłady)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać zdobytej wiedzy ekonomicznej do scharakteryzowania relacji między skalą i zakresem bezrobocia a standardem życia
3,0Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ekonomiczną do scharakteryzowania relacji między skalą i zakresem bezrobocia a standardem życia w co najmniej 55%
3,5Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ekonomiczną do scharakteryzowania relacji między skalą i zakresem bezrobocia a standardem życia w co najmniej 65%
4,0Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ekonomiczną do scharakteryzowania relacji między skalą i zakresem bezrobocia a standardem życia w co najmniej 75%
4,5Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ekonomiczną do scharakteryzowania relacji między skalą i zakresem bezrobocia a standardem życia w co najmniej 85%
5,0Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ekonomiczną do scharakteryzowania relacji między skalą i zakresem bezrobocia a standardem życia w co najmniej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C09_U02Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ekonomiczną do zidentyfikowania i przeanalizowania aktywnego i pasywnego instrumentów polityki zatrudnienia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U04Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania i prognozowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
E_1A_U05Potrafi komunikować się z otoczeniem posługując się specjalistyczną terminologią z zakresu ekonomii i finansów
E_1A_U06Potrafi brać udział w debacie przedstawiając i oceniając różne stanowiska i opinie oraz dyskutować na temat wybranych problemów współczesnej gospodarki, wykorzystując dorobek i poglądy autorytetów ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-1Poznanie i zrozumienie istoty i uwarunkowań treści i zakresu polityki społecznej.
C-2Poznanie mierników i wskaźników charakteryzyjących społeczeństwo oraz koncepcji modelowych polityki społecznej.
C-3Poznanie aktywnych i pasywnych instrumentów rozwiązywania istotnych kwestii społecznych (aktywne i pasywne narzędzia polityki zatrudnienia)
C-4Wykształcenie umiejętności analizowania związków przyczynowo-skutkowych między wzrostem gospodarczym a zakresem zadań społecznych
C-5Ukształtowanie i udoskonalenie umiejętnoiści analizowania, inetrpretowania i weryfikowania konsekwencji stosowanych rozwiązań w sferze polityki społecznej państwa
Treści programoweT-A-5Analiza wybranych wydatków budżetowych (państwa i samorządów terytorialnych) na realizację niektórych zadań społecznych (subwencja oświatowa, system stypendialny, dodatki mieszkaniowe)
T-W-2Modele i koncepcje polityki społecznej. Uwarunkowania budżetowe realizacji zadań społecznych. Potrzeby. Miary zaspokojenia potrzebi. Bezrobocie. Aktywne i pasywne narzędzia polityki zatrudnienia.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena opracowań tematycznych (uwzględniająca: zrozumienie problemu, dobór materiałów uzasadniajacych formułowane tezy, samodzielność i terminowość opracowania problemu)
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach - dla wypowiedzi ustnej, obejmująca: - zrozumienie pytania/problemu, - stopień wyczerpania tematu, - sposób uzasadniania tez, - oryginalnośćspojrzenia na problem
S-3Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia (ćwiczenia i wykłady)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać zdobytej wiedzy ekonomicznej do zidentyfikowania i przeanalizowania aktywnego i pasywnego instrumentów polityki zatrudnienia
3,0Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ekonomiczną do zidentyfikowania i przeanalizowania aktywnego i pasywnego instrumentów polityki zatrudnienia w co najmniej 55%
3,5Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ekonomiczną do zidentyfikowania i przeanalizowania aktywnego i pasywnego instrumentów polityki zatrudnienia w co najmniej 65%
4,0Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ekonomiczną do zidentyfikowania i przeanalizowania aktywnego i pasywnego instrumentów polityki zatrudnienia w co najmniej 75%
4,5Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ekonomiczną do zidentyfikowania i przeanalizowania aktywnego i pasywnego instrumentów polityki zatrudnienia w co najmniej 85%
5,0Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ekonomiczną do zidentyfikowania i przeanalizowania aktywnego i pasywnego instrumentów polityki zatrudnienia w co najmniej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C09_K01Student jest gotów do myślenia i działania w zakresie ograniczeń celów i zakresu polityki społecznej państwa wynikajacych z relatywnie niskiego (w stosunku do aspiracji społecznych) tempa wzrostu gospodarczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K04Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu
E_1A_K03Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K02Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania przedsięwzięć dla środowiska społecznego, a także inicjowania działań na rzecz interesu publicznego
E_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a także ma świadomość konieczności zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Cel przedmiotuC-1Poznanie i zrozumienie istoty i uwarunkowań treści i zakresu polityki społecznej.
C-2Poznanie mierników i wskaźników charakteryzyjących społeczeństwo oraz koncepcji modelowych polityki społecznej.
C-3Poznanie aktywnych i pasywnych instrumentów rozwiązywania istotnych kwestii społecznych (aktywne i pasywne narzędzia polityki zatrudnienia)
C-4Wykształcenie umiejętności analizowania związków przyczynowo-skutkowych między wzrostem gospodarczym a zakresem zadań społecznych
C-5Ukształtowanie i udoskonalenie umiejętnoiści analizowania, inetrpretowania i weryfikowania konsekwencji stosowanych rozwiązań w sferze polityki społecznej państwa
Treści programoweT-A-3Pozycja materialna Polaków. Dochody ludności. Dochody rozporządzalne w gospodarstwach domowych. Poziom, struktura i dynamika zmian wydatków konsumpcyjnych ludności.
T-A-1Społeczeństwo wświetle danych statystycznych. Zmiany w strukturze wykształcenia i strukturze zawodowej ludności w długim i krótkim okresie czasu.
T-W-4Rozwój kapitału ludzkiego. System edukacji i kształcenia zawodowego. Polityka społeczna w Unii Europejskiej. Europejski Fundusz Społeczny.
T-W-3Ubezpieczenia społeczne. System emerytalny w Polsce; rozwiązania stosowane w innych krajach. Zasady powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego. Opieka społeczna.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena opracowań tematycznych (uwzględniająca: zrozumienie problemu, dobór materiałów uzasadniajacych formułowane tezy, samodzielność i terminowość opracowania problemu)
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach - dla wypowiedzi ustnej, obejmująca: - zrozumienie pytania/problemu, - stopień wyczerpania tematu, - sposób uzasadniania tez, - oryginalnośćspojrzenia na problem
S-3Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia (ćwiczenia i wykłady)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do myślenia i działania w zakresie ograniczeń celów i zakresu polityki społecznej państwa wynikajacych z relatywnie niskiego (w stosunku do aspiracji społecznych) tempa wzrostu gospodarczego
3,0Student jest gotów do myślenia i działania w zakresie ograniczeń celów i zakresu polityki społecznej państwa wynikajacych z relatywnie niskiego (w stosunku do aspiracji społecznych) tempa wzrostu gospodarczego w co najmniej 55%
3,5Student jest gotów do myślenia i działania w zakresie ograniczeń celów i zakresu polityki społecznej państwa wynikajacych z relatywnie niskiego (w stosunku do aspiracji społecznych) tempa wzrostu gospodarczego w co najmniej 65%
4,0Student jest gotów do myślenia i działania w zakresie ograniczeń celów i zakresu polityki społecznej państwa wynikajacych z relatywnie niskiego (w stosunku do aspiracji społecznych) tempa wzrostu gospodarczego w co najmniej 75%
4,5Student jest gotów do myślenia i działania w zakresie ograniczeń celów i zakresu polityki społecznej państwa wynikajacych z relatywnie niskiego (w stosunku do aspiracji społecznych) tempa wzrostu gospodarczego w co najmniej 85%
5,0Student jest gotów do myślenia i działania w zakresie ograniczeń celów i zakresu polityki społecznej państwa wynikajacych z relatywnie niskiego (w stosunku do aspiracji społecznych) tempa wzrostu gospodarczego w co najmniej 95%