Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)

Sylabus przedmiotu Projekty gospodarcze z wykorzystaniem środków unijnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projekty gospodarcze z wykorzystaniem środków unijnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Milena Bera <Milena.Bera@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 25 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy wiedzy z przedmiotów: makroekonomia, mikroekonomia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zna praktyczne metody i narzędziami niezbędne w zakresie planowania i zarządzania projektami współfinansowanym ze środków publicznych, w tym głównie z funduszy Unii Europejskiej.
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu posługiwania sie takimi narzędziami planowania projektów, jak cykl życia projektu, identyfikacja problemów i potrzeb, "drzewo problemów" i "drzewo celów", matryca logiczna (LFA), wykres Gantta jako zestaw metod rekomendowanych przez Komisję Europejską.
C-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. podstawowych zagadnień polityki UE, funduszy europejskich i programów operacyjnych.
C-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu budowania partnerstwa na rzecz realizacji projektów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Logika interwencji funduszy unijnych.4
T-A-2Polityka UE i narzędzia ich realizacji.4
T-A-3Podstawy prawne udzielania wsparcia z funduszy unijnych i programy operacyjne.3
T-A-4Projekt - definicje. Cechy dobrego projektu. Cykl projektu. Metodologia zarządzania cyklem projektu. Metoda aktywnego planowania projektu - faza analizy i planowania.3
T-A-5Faza analizy: analiza podmiotów, analiza problemów (drzewo problemów), analiza celów (drzewo celów), analiza opcji i wybór strategii działania.3
T-A-6Faza planowania: matryca logiczna (definicja, ograniczenia związane z tablica logiczną), analiza ryzyka, wskaźniki projektu (produktu, rezultatu, oddziaływania) harmonogram projektu (wykres Gantt’a), plan wykorzystania zasobów i budżet.3
T-A-7Metody oceny projektów gospodarczych: ekonomiczne i finansowe (statyczne i dynamiczne) metody oceny przedsięwzięć inwestycyjnych.2
T-A-8Wdrażanie projektu (monitorowanie i raportowanie). Ewaluacja i kontrola projektu. Budowanie partnerstwa na rzecz realizacji projektów. Zaliczenie.3
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych.25
A-A-2Czytanie wskazanej literatury z zakresu sporządzania projektów gospodarczych i funduszy europejskich.10
A-A-3Przygotowanie sie do zaliczenia.15
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające.
M-2Wykład konserwatoryjny.
M-3Metody programowano-eksponujące (pokaz).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena postępów w przyswajaniu wiedzy poprzez zadawanie ustnych pytań na początku zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium w formie testu sprawdzającego wiedzę zdobytą w trakcie zajęć.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O10/4.5_W01
Student zna i rozumie etapy realizowania projektów gospodarczych z wykorzystaniem środków unijnych (w tym znaczenie instytucji na szczeblu UE oraz krajowym).
E_1A_W04, E_1A_W06, E_1A_W01C-1, C-2, C-3, C-4T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O10/4.5_U01
Student potrafi współpracować w zespole oraz praktycznie zastosować zdobytą wiedzę.
E_1A_U09, E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U05C-2, C-3, C-4T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-8M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O10/4.5_K01
Student jest gotowy do realizowania projektów z wykorzystaniem środków UE zgodnie z zasadą zrówoważonego rozwoju.
E_1A_K04, E_1A_K03, E_1A_K02, E_1A_K05, E_1A_K01C-1, C-2, C-3, C-4T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O10/4.5_W01
Student zna i rozumie etapy realizowania projektów gospodarczych z wykorzystaniem środków unijnych (w tym znaczenie instytucji na szczeblu UE oraz krajowym).
2,0Nie zna i nie rozumie zasad planowanowania projektów gospodarczych (w tym znaczenie instytucji na szczeblu UE oraz krajowym) oraz zasady sporządzania analizy ekonomiczno-finansowej niezbędnej dla ekonomicznego uzasadnienia projektu.
3,0Zna i rozumie zasady planowanowania projektów gospodarczych (w tym znaczenie instytucji na szczeblu UE oraz krajowym) oraz zasady sporządzania analizy ekonomiczno-finansowej niezbędnej dla ekonomicznego uzasadnienia projektu w stopniu dostatecznym.
3,5Zna i rozumie zasady planowanowania projektów gospodarczych (w tym znaczenie instytucji na szczeblu UE oraz krajowym) oraz zasady sporządzania analizy ekonomiczno-finansowej niezbędnej dla ekonomicznego uzasadnienia projektu w stopniu dostatecznym plus.
4,0Zna i rozumie zasady planowanowania projektów gospodarczych (w tym znaczenie instytucji na szczeblu UE oraz krajowym) oraz zasady sporządzania analizy ekonomiczno-finansowej niezbędnej dla ekonomicznego uzasadnienia projektu w stopniu dobrym.
4,5Zna i rozumie zasady planowanowania projektów gospodarczych (w tym znaczenie instytucji na szczeblu UE oraz krajowym) oraz zasady sporządzania analizy ekonomiczno-finansowej niezbędnej dla ekonomicznego uzasadnienia projektu w stopniu dobrym plus.
5,0Zna i rozumie zasady planowanowania projektów gospodarczych (w tym znaczenie instytucji na szczeblu UE oraz krajowym) oraz zasady sporządzania analizy ekonomiczno-finansowej niezbędnej dla ekonomicznego uzasadnienia projektu w stopniu bardzo dobrym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O10/4.5_U01
Student potrafi współpracować w zespole oraz praktycznie zastosować zdobytą wiedzę.
2,0Nie potrafi współpracować w zespole studentów oraz praktycznie zastosować zdobytą wiedzę.
3,0Potrafi współpracować w zespole studentów oraz praktycznie zastosować zdobytą wiedzę w stopniu dostatecznym.
3,5Potrafi współpracować w zespole studentów oraz praktycznie zastosować zdobytą wiedzę w stopniu dostatecznym plus.
4,0Potrafi współpracować w zespole studentów oraz praktycznie zastosować zdobytą wiedzę w stopniu dobrym.
4,5Potrafi współpracować w zespole studentów oraz praktycznie zastosować zdobytą wiedzę w stopniu dobrym plus.
5,0Potrafi współpracować w zespole studentów oraz praktycznie zastosować zdobytą wiedzę w stopniu bardz dobrym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O10/4.5_K01
Student jest gotowy do realizowania projektów z wykorzystaniem środków UE zgodnie z zasadą zrówoważonego rozwoju.
2,0Student nie jest gotowy do realizowania projektów z wykorzystaniem środków UE zgodnie z zasadą zrówoważonego rozwoju.
3,0Student jest gotowy do realizowania projektów z wykorzystaniem środków UE zgodnie z zasadą zrówoważonego rozwoju w stopniu dostatecznym.
3,5Student jest gotowy do realizowania projektów z wykorzystaniem środków UE zgodnie z zasadą zrówoważonego rozwoju w stopniu dostatecznym plus.
4,0Student jest gotowy do realizowania projektów z wykorzystaniem środków UE zgodnie z zasadą zrówoważonego rozwoju w stopniu dobrym.
4,5Student jest gotowy do realizowania projektów z wykorzystaniem środków UE zgodnie z zasadą zrówoważonego rozwoju w stopniu dobrym plus.
5,0Student jest gotowy do realizowania projektów z wykorzystaniem środków UE zgodnie z zasadą zrówoważonego rozwoju w stopniu bardzo dobrym.

Literatura podstawowa

  1. Wypych M., Finanse przedsiębiorstwa z elementami zarządzania i analizy, Absolwent, Łódż, 2011
  2. Kurowski L., Ocena projektów gospodarczych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław, 2004
  3. Karol Plata-Nalborski, Projekty z dotacją. Podręcznik konsultanta, wnioskodawcy i beneficjenta., Onepress, Gliwice, 2017
  4. Iwona Jeleń, Wniosek o dofinansowanie projektu unijnego, Wiedza i Praktyka, Sulejówek, 2018
  5. Benedykt Puczkowski, Vladimír Úradníček, Bogdan Włodarczyk, Selected topics convergence issues of the European Union Member States, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2014

Literatura dodatkowa

  1. Kobyliński R.., Pieczyński L., Programowanie i finansowanie inwestycji w ochronie środowiska, AR, Szczecin, 2002
  2. Sierpińska M., Jachna T, Ocena przedsiębiorstwa według standardów światowych, PWN, Warszawa, 1997
  3. Krzysztof Dziadek, Rachunkowość w zarządzaniu projektami finansowanymi ze środków unijnych, Wolters Kluwer, Warszawa, 2020

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Logika interwencji funduszy unijnych.4
T-A-2Polityka UE i narzędzia ich realizacji.4
T-A-3Podstawy prawne udzielania wsparcia z funduszy unijnych i programy operacyjne.3
T-A-4Projekt - definicje. Cechy dobrego projektu. Cykl projektu. Metodologia zarządzania cyklem projektu. Metoda aktywnego planowania projektu - faza analizy i planowania.3
T-A-5Faza analizy: analiza podmiotów, analiza problemów (drzewo problemów), analiza celów (drzewo celów), analiza opcji i wybór strategii działania.3
T-A-6Faza planowania: matryca logiczna (definicja, ograniczenia związane z tablica logiczną), analiza ryzyka, wskaźniki projektu (produktu, rezultatu, oddziaływania) harmonogram projektu (wykres Gantt’a), plan wykorzystania zasobów i budżet.3
T-A-7Metody oceny projektów gospodarczych: ekonomiczne i finansowe (statyczne i dynamiczne) metody oceny przedsięwzięć inwestycyjnych.2
T-A-8Wdrażanie projektu (monitorowanie i raportowanie). Ewaluacja i kontrola projektu. Budowanie partnerstwa na rzecz realizacji projektów. Zaliczenie.3
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych.25
A-A-2Czytanie wskazanej literatury z zakresu sporządzania projektów gospodarczych i funduszy europejskich.10
A-A-3Przygotowanie sie do zaliczenia.15
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O10/4.5_W01Student zna i rozumie etapy realizowania projektów gospodarczych z wykorzystaniem środków unijnych (w tym znaczenie instytucji na szczeblu UE oraz krajowym).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), ich struktury, a także relacje między nimi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji), a także metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-1Student zna praktyczne metody i narzędziami niezbędne w zakresie planowania i zarządzania projektami współfinansowanym ze środków publicznych, w tym głównie z funduszy Unii Europejskiej.
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu posługiwania sie takimi narzędziami planowania projektów, jak cykl życia projektu, identyfikacja problemów i potrzeb, "drzewo problemów" i "drzewo celów", matryca logiczna (LFA), wykres Gantta jako zestaw metod rekomendowanych przez Komisję Europejską.
C-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. podstawowych zagadnień polityki UE, funduszy europejskich i programów operacyjnych.
C-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu budowania partnerstwa na rzecz realizacji projektów.
Treści programoweT-A-4Projekt - definicje. Cechy dobrego projektu. Cykl projektu. Metodologia zarządzania cyklem projektu. Metoda aktywnego planowania projektu - faza analizy i planowania.
T-A-5Faza analizy: analiza podmiotów, analiza problemów (drzewo problemów), analiza celów (drzewo celów), analiza opcji i wybór strategii działania.
T-A-6Faza planowania: matryca logiczna (definicja, ograniczenia związane z tablica logiczną), analiza ryzyka, wskaźniki projektu (produktu, rezultatu, oddziaływania) harmonogram projektu (wykres Gantt’a), plan wykorzystania zasobów i budżet.
T-A-7Metody oceny projektów gospodarczych: ekonomiczne i finansowe (statyczne i dynamiczne) metody oceny przedsięwzięć inwestycyjnych.
T-A-8Wdrażanie projektu (monitorowanie i raportowanie). Ewaluacja i kontrola projektu. Budowanie partnerstwa na rzecz realizacji projektów. Zaliczenie.
Metody nauczaniaM-1Metody podające.
M-2Wykład konserwatoryjny.
M-3Metody programowano-eksponujące (pokaz).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena postępów w przyswajaniu wiedzy poprzez zadawanie ustnych pytań na początku zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium w formie testu sprawdzającego wiedzę zdobytą w trakcie zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna i nie rozumie zasad planowanowania projektów gospodarczych (w tym znaczenie instytucji na szczeblu UE oraz krajowym) oraz zasady sporządzania analizy ekonomiczno-finansowej niezbędnej dla ekonomicznego uzasadnienia projektu.
3,0Zna i rozumie zasady planowanowania projektów gospodarczych (w tym znaczenie instytucji na szczeblu UE oraz krajowym) oraz zasady sporządzania analizy ekonomiczno-finansowej niezbędnej dla ekonomicznego uzasadnienia projektu w stopniu dostatecznym.
3,5Zna i rozumie zasady planowanowania projektów gospodarczych (w tym znaczenie instytucji na szczeblu UE oraz krajowym) oraz zasady sporządzania analizy ekonomiczno-finansowej niezbędnej dla ekonomicznego uzasadnienia projektu w stopniu dostatecznym plus.
4,0Zna i rozumie zasady planowanowania projektów gospodarczych (w tym znaczenie instytucji na szczeblu UE oraz krajowym) oraz zasady sporządzania analizy ekonomiczno-finansowej niezbędnej dla ekonomicznego uzasadnienia projektu w stopniu dobrym.
4,5Zna i rozumie zasady planowanowania projektów gospodarczych (w tym znaczenie instytucji na szczeblu UE oraz krajowym) oraz zasady sporządzania analizy ekonomiczno-finansowej niezbędnej dla ekonomicznego uzasadnienia projektu w stopniu dobrym plus.
5,0Zna i rozumie zasady planowanowania projektów gospodarczych (w tym znaczenie instytucji na szczeblu UE oraz krajowym) oraz zasady sporządzania analizy ekonomiczno-finansowej niezbędnej dla ekonomicznego uzasadnienia projektu w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O10/4.5_U01Student potrafi współpracować w zespole oraz praktycznie zastosować zdobytą wiedzę.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U09Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współpracować z innymi osobami w ramach działań zespołowych
E_1A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji i interpretacji procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla ekonomii
E_1A_U02Potrafi zastosować wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych w mikro-, mezo- i makroskali
E_1A_U05Potrafi komunikować się z otoczeniem posługując się specjalistyczną terminologią z zakresu ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu posługiwania sie takimi narzędziami planowania projektów, jak cykl życia projektu, identyfikacja problemów i potrzeb, "drzewo problemów" i "drzewo celów", matryca logiczna (LFA), wykres Gantta jako zestaw metod rekomendowanych przez Komisję Europejską.
C-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. podstawowych zagadnień polityki UE, funduszy europejskich i programów operacyjnych.
C-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu budowania partnerstwa na rzecz realizacji projektów.
Treści programoweT-A-4Projekt - definicje. Cechy dobrego projektu. Cykl projektu. Metodologia zarządzania cyklem projektu. Metoda aktywnego planowania projektu - faza analizy i planowania.
T-A-5Faza analizy: analiza podmiotów, analiza problemów (drzewo problemów), analiza celów (drzewo celów), analiza opcji i wybór strategii działania.
T-A-6Faza planowania: matryca logiczna (definicja, ograniczenia związane z tablica logiczną), analiza ryzyka, wskaźniki projektu (produktu, rezultatu, oddziaływania) harmonogram projektu (wykres Gantt’a), plan wykorzystania zasobów i budżet.
T-A-8Wdrażanie projektu (monitorowanie i raportowanie). Ewaluacja i kontrola projektu. Budowanie partnerstwa na rzecz realizacji projektów. Zaliczenie.
Metody nauczaniaM-1Metody podające.
M-3Metody programowano-eksponujące (pokaz).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena postępów w przyswajaniu wiedzy poprzez zadawanie ustnych pytań na początku zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium w formie testu sprawdzającego wiedzę zdobytą w trakcie zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi współpracować w zespole studentów oraz praktycznie zastosować zdobytą wiedzę.
3,0Potrafi współpracować w zespole studentów oraz praktycznie zastosować zdobytą wiedzę w stopniu dostatecznym.
3,5Potrafi współpracować w zespole studentów oraz praktycznie zastosować zdobytą wiedzę w stopniu dostatecznym plus.
4,0Potrafi współpracować w zespole studentów oraz praktycznie zastosować zdobytą wiedzę w stopniu dobrym.
4,5Potrafi współpracować w zespole studentów oraz praktycznie zastosować zdobytą wiedzę w stopniu dobrym plus.
5,0Potrafi współpracować w zespole studentów oraz praktycznie zastosować zdobytą wiedzę w stopniu bardz dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O10/4.5_K01Student jest gotowy do realizowania projektów z wykorzystaniem środków UE zgodnie z zasadą zrówoważonego rozwoju.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K04Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu
E_1A_K03Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K02Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania przedsięwzięć dla środowiska społecznego, a także inicjowania działań na rzecz interesu publicznego
E_1A_K05Jest gotów do wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
E_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a także ma świadomość konieczności zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Cel przedmiotuC-1Student zna praktyczne metody i narzędziami niezbędne w zakresie planowania i zarządzania projektami współfinansowanym ze środków publicznych, w tym głównie z funduszy Unii Europejskiej.
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu posługiwania sie takimi narzędziami planowania projektów, jak cykl życia projektu, identyfikacja problemów i potrzeb, "drzewo problemów" i "drzewo celów", matryca logiczna (LFA), wykres Gantta jako zestaw metod rekomendowanych przez Komisję Europejską.
C-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. podstawowych zagadnień polityki UE, funduszy europejskich i programów operacyjnych.
C-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu budowania partnerstwa na rzecz realizacji projektów.
Treści programoweT-A-2Polityka UE i narzędzia ich realizacji.
T-A-3Podstawy prawne udzielania wsparcia z funduszy unijnych i programy operacyjne.
T-A-4Projekt - definicje. Cechy dobrego projektu. Cykl projektu. Metodologia zarządzania cyklem projektu. Metoda aktywnego planowania projektu - faza analizy i planowania.
T-A-5Faza analizy: analiza podmiotów, analiza problemów (drzewo problemów), analiza celów (drzewo celów), analiza opcji i wybór strategii działania.
T-A-6Faza planowania: matryca logiczna (definicja, ograniczenia związane z tablica logiczną), analiza ryzyka, wskaźniki projektu (produktu, rezultatu, oddziaływania) harmonogram projektu (wykres Gantt’a), plan wykorzystania zasobów i budżet.
T-A-7Metody oceny projektów gospodarczych: ekonomiczne i finansowe (statyczne i dynamiczne) metody oceny przedsięwzięć inwestycyjnych.
T-A-8Wdrażanie projektu (monitorowanie i raportowanie). Ewaluacja i kontrola projektu. Budowanie partnerstwa na rzecz realizacji projektów. Zaliczenie.
Metody nauczaniaM-1Metody podające.
M-2Wykład konserwatoryjny.
M-3Metody programowano-eksponujące (pokaz).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena postępów w przyswajaniu wiedzy poprzez zadawanie ustnych pytań na początku zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium w formie testu sprawdzającego wiedzę zdobytą w trakcie zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotowy do realizowania projektów z wykorzystaniem środków UE zgodnie z zasadą zrówoważonego rozwoju.
3,0Student jest gotowy do realizowania projektów z wykorzystaniem środków UE zgodnie z zasadą zrówoważonego rozwoju w stopniu dostatecznym.
3,5Student jest gotowy do realizowania projektów z wykorzystaniem środków UE zgodnie z zasadą zrówoważonego rozwoju w stopniu dostatecznym plus.
4,0Student jest gotowy do realizowania projektów z wykorzystaniem środków UE zgodnie z zasadą zrówoważonego rozwoju w stopniu dobrym.
4,5Student jest gotowy do realizowania projektów z wykorzystaniem środków UE zgodnie z zasadą zrówoważonego rozwoju w stopniu dobrym plus.
5,0Student jest gotowy do realizowania projektów z wykorzystaniem środków UE zgodnie z zasadą zrówoważonego rozwoju w stopniu bardzo dobrym.