Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie i planowanie marketingowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie i planowanie marketingowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Karolina Ertmańska <karolina.ertmanska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 25 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw marketingu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znać podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania marketingowego.
C-2Mieć podstawową wiedzę o etapach przygotowywania planów marketingowych
C-3Potrafić przeprowadzać analizy marketingowe i formułować strategie marketingowe.
C-4Wykształcenie postaw zorientowanych rynkowo.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ogólna analiza sytuacji przedsiębiorstwa3
T-A-2Misja rynkowa i rynek przedsiębiorstwa2
T-A-3Analiza SWOT2
T-A-4Analiza atrakcyjności segmentów rynkowych2
T-A-5Pozycjonowanie produktu4
T-A-6Planowanie strategii marketingowej przedsiębiorstwa4
T-A-7Program marketingowy: produkt, cena, dystrybucja, promocja4
T-A-8Bieżące zarządzanie realizacją planów marketingowych4
25
wykłady
T-W-1Istota, proces, etapy i funkcje zarządzania marketingowego4
T-W-2Struktura planu marketingowego4
T-W-3Program marketingowy: produkt, cena, dystrybucja, promocja4
T-W-4Kontrola planu marketingowego2
T-W-5Kolokwium zaliczeniowe1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2analiza sytuacji przedsiębiorstwa - praca grupowa12
A-A-3analiza przypadku - praca grupowa11
A-A-4konsultacje2
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do kolokwium8
A-W-3samodzielna praca studenta2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: Wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa: Wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące: metoda przypadków.
M-4Metoda praktyczna: przygotowanie i przedstawienie projektów z wykorzystaniem form multimedialnych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Projekt - analiza przypadku i propozycje rozwiązań
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium - pytania testowe i problemowe.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C14_W01
Student zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania i planowania marketingowego
E_1A_W01C-1T-W-1M-1S-3
E_1A_C14_W02
Student zna i rozumie strukturę i zawartość planu marketingowego
E_1A_W07, E_1A_W08, E_1A_W05C-2, C-3T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3M-1, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C14_U01
Student potrafi tworzyć plan marketingowy
E_1A_U01, E_1A_U04, E_1A_U07C-3, C-4T-W-2, T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-6, T-A-7, T-A-5, T-A-8, T-A-1M-3, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C14_K01
Student jest gotów do oceny roli zarządzania marketingowego w przedsiębiorstwie
E_1A_K04, E_1A_K03, E_1A_K01C-4T-W-4, T-W-1, T-A-8M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C14_W01
Student zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania i planowania marketingowego
2,0Nie definiuje podstawowych pojęć z zakresu zarządzania i planowania marketingowego
3,0Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania i planowania marketingowego.
3,5Posługuje się aparatem pojęciowym z zakresu planowania i zarządzania marketingowego.
4,0Identyfikuje działania związane z opracowaniem planów marketingowych.
4,5Posiada wiedzę na temat opracowania planów marketingowych.
5,0Wyjaśnia znaczenie planów marketingowych w rozwoju przedsiębiorstwa.
E_1A_C14_W02
Student zna i rozumie strukturę i zawartość planu marketingowego
2,0Nie zna struktury i zawartości planów marketingowych.
3,0Umie wymienić elementy struktury i zawartości planów marketingowych.
3,5Potrafi omówić elementy struktury i zawartość planów marketingowych.
4,0Posiada umiejętność opracowania planów marketingowych przedsiębiorstwa.
4,5Posiada umiejętność wdrażania planów marketingowych przedsiębiorstwa.
5,0Potrafi wyjaśnić znaczenie planów marketingowych w rozwoju przedsiębiorstwa.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C14_U01
Student potrafi tworzyć plan marketingowy
2,0Nie potrafi zarządzać opracowaniem planów marketingowych.
3,0Umie ocenić rolę planów marketingowych w działalności przedsiębiorstwa.
3,5Potrafi krytycznie ocenić jakość planów marketingowych.
4,0Potrafi przeanalizować wady i zalety opracowanych planów marketingowych.
4,5Potrafi opracować plany marketingowe przedsiębiorstwa.
5,0Potrafi wdrożyć plany marketingowe przedsiębiorstwa.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C14_K01
Student jest gotów do oceny roli zarządzania marketingowego w przedsiębiorstwie
2,0Nie rozumie roli zarządzania marketingowego w przedsiębiorstwie.
3,0Rozumie znaczenie konkurencyjności w działalności firmy.
3,5Rozumie rolę planów marketingowych w rozwoju przedsiębiorstwa i jego walce konkurencyjnej w warunkach rynku.
4,0Rozumie rolę działalności marketingowej przedsiębiorstwa dla społeczeństwa.
4,5Identyfikuje rozwojowe przedsiębiorstwo jako miejsce pracy dla członków społeczności.
5,0Potrafi argumentować mocne i słabe strony planów marketingowych w rozwoju przedsiębiorstwa.

Literatura podstawowa

  1. Pomykalski A., Zarządzanie i planowanie marketingowe, PWN, Warszawa, 2020
  2. Kotler Ph, Keller K, Marketing Management. Global Edition, Pearson, London, 2021, 16

Literatura dodatkowa

  1. Kotler Ph., Keller K. L., Marketing, Dom Wydawniczy Rebis, Warszawa, 2018
  2. Philip Kotler, Hermawan Kartajayi, Iwan Setiawan, Marketing 4.0. Era cyfrowa, MT Biznes, 2017
  3. Rosa G., Zarządzanie marketingowe, C.H. Beck, Warszawa, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ogólna analiza sytuacji przedsiębiorstwa3
T-A-2Misja rynkowa i rynek przedsiębiorstwa2
T-A-3Analiza SWOT2
T-A-4Analiza atrakcyjności segmentów rynkowych2
T-A-5Pozycjonowanie produktu4
T-A-6Planowanie strategii marketingowej przedsiębiorstwa4
T-A-7Program marketingowy: produkt, cena, dystrybucja, promocja4
T-A-8Bieżące zarządzanie realizacją planów marketingowych4
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota, proces, etapy i funkcje zarządzania marketingowego4
T-W-2Struktura planu marketingowego4
T-W-3Program marketingowy: produkt, cena, dystrybucja, promocja4
T-W-4Kontrola planu marketingowego2
T-W-5Kolokwium zaliczeniowe1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2analiza sytuacji przedsiębiorstwa - praca grupowa12
A-A-3analiza przypadku - praca grupowa11
A-A-4konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do kolokwium8
A-W-3samodzielna praca studenta2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C14_W01Student zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania i planowania marketingowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-1Znać podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania marketingowego.
Treści programoweT-W-1Istota, proces, etapy i funkcje zarządzania marketingowego
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium - pytania testowe i problemowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie definiuje podstawowych pojęć z zakresu zarządzania i planowania marketingowego
3,0Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania i planowania marketingowego.
3,5Posługuje się aparatem pojęciowym z zakresu planowania i zarządzania marketingowego.
4,0Identyfikuje działania związane z opracowaniem planów marketingowych.
4,5Posiada wiedzę na temat opracowania planów marketingowych.
5,0Wyjaśnia znaczenie planów marketingowych w rozwoju przedsiębiorstwa.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C14_W02Student zna i rozumie strukturę i zawartość planu marketingowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W07Zna i rozumie fundamentalne dylematy ekonomiczne oraz społeczne współczesnej cywilizacji, w tym gospodarki
E_1A_W08Zna i rozumie podstawowe ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działań związanych z funkcjonowaniem gospodarki
E_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w instytucjach społeczno-gospodarczych, a także zarządzającego nimi, rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-2Mieć podstawową wiedzę o etapach przygotowywania planów marketingowych
C-3Potrafić przeprowadzać analizy marketingowe i formułować strategie marketingowe.
Treści programoweT-W-2Struktura planu marketingowego
T-W-4Kontrola planu marketingowego
T-W-1Istota, proces, etapy i funkcje zarządzania marketingowego
T-W-3Program marketingowy: produkt, cena, dystrybucja, promocja
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: Wykład informacyjny
M-3Metody aktywizujące: metoda przypadków.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Projekt - analiza przypadku i propozycje rozwiązań
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna struktury i zawartości planów marketingowych.
3,0Umie wymienić elementy struktury i zawartości planów marketingowych.
3,5Potrafi omówić elementy struktury i zawartość planów marketingowych.
4,0Posiada umiejętność opracowania planów marketingowych przedsiębiorstwa.
4,5Posiada umiejętność wdrażania planów marketingowych przedsiębiorstwa.
5,0Potrafi wyjaśnić znaczenie planów marketingowych w rozwoju przedsiębiorstwa.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C14_U01Student potrafi tworzyć plan marketingowy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji i interpretacji procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla ekonomii
E_1A_U04Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania i prognozowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
E_1A_U07Potrafi przygotować typowe prace pisemne lub wystąpienia ustne z zakresu ekonomii i finansów w języku polskim lub obcym, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem ujęć teoretycznych oraz różnych źródeł
Cel przedmiotuC-3Potrafić przeprowadzać analizy marketingowe i formułować strategie marketingowe.
C-4Wykształcenie postaw zorientowanych rynkowo.
Treści programoweT-W-2Struktura planu marketingowego
T-A-3Analiza SWOT
T-A-4Analiza atrakcyjności segmentów rynkowych
T-A-2Misja rynkowa i rynek przedsiębiorstwa
T-A-6Planowanie strategii marketingowej przedsiębiorstwa
T-A-7Program marketingowy: produkt, cena, dystrybucja, promocja
T-A-5Pozycjonowanie produktu
T-A-8Bieżące zarządzanie realizacją planów marketingowych
T-A-1Ogólna analiza sytuacji przedsiębiorstwa
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujące: metoda przypadków.
M-4Metoda praktyczna: przygotowanie i przedstawienie projektów z wykorzystaniem form multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Projekt - analiza przypadku i propozycje rozwiązań
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zarządzać opracowaniem planów marketingowych.
3,0Umie ocenić rolę planów marketingowych w działalności przedsiębiorstwa.
3,5Potrafi krytycznie ocenić jakość planów marketingowych.
4,0Potrafi przeanalizować wady i zalety opracowanych planów marketingowych.
4,5Potrafi opracować plany marketingowe przedsiębiorstwa.
5,0Potrafi wdrożyć plany marketingowe przedsiębiorstwa.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C14_K01Student jest gotów do oceny roli zarządzania marketingowego w przedsiębiorstwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K04Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu
E_1A_K03Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a także ma świadomość konieczności zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Cel przedmiotuC-4Wykształcenie postaw zorientowanych rynkowo.
Treści programoweT-W-4Kontrola planu marketingowego
T-W-1Istota, proces, etapy i funkcje zarządzania marketingowego
T-A-8Bieżące zarządzanie realizacją planów marketingowych
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujące: metoda przypadków.
M-4Metoda praktyczna: przygotowanie i przedstawienie projektów z wykorzystaniem form multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozumie roli zarządzania marketingowego w przedsiębiorstwie.
3,0Rozumie znaczenie konkurencyjności w działalności firmy.
3,5Rozumie rolę planów marketingowych w rozwoju przedsiębiorstwa i jego walce konkurencyjnej w warunkach rynku.
4,0Rozumie rolę działalności marketingowej przedsiębiorstwa dla społeczeństwa.
4,5Identyfikuje rozwojowe przedsiębiorstwo jako miejsce pracy dla członków społeczności.
5,0Potrafi argumentować mocne i słabe strony planów marketingowych w rozwoju przedsiębiorstwa.