Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
Sylabus przedmiotu Technologie informacyjne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologie informacyjne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Szczecińska <Beata.Szczecinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Emilia Barej-Kaczmarek <Emilia.Barej@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | W zakresie wiedzy student powinien znać podstawowe pojęcia TI |
W-2 | W zakresie umiejętności student potrafi posługiwać się zestawem komputerowym i jego systemem operacyjnym; tworzyć i nazywać pliki oraz foldery zgodnie z zasadami obowiązującymi w tym zakresie. Potrafi dostosować wybrane opcje systemu do potrzeb użytkownika oraz posługiwać się różnymi nośnikami informacji. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z problematyką rozwoju społeczeństwa informacyjnego, gospodarki elektronicznej, nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych i ich wpływu na współczesną gospodarkę. |
C-2 | Zapoznanie studenta z zaawansowaną funkcjonalnością wybranego systemu operacyjnego Microsoft Windows i standardowego oprogramowania użytkowego. Zapoznanie studenta z funkcjonalnościami pakietu biurowego Microsoft Office na poziomie zbieżnym z wymaganiami stawianymi przed ubiegającymi się o Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych (ECDL). Tematyka realizowanych zadań związana jest z zastosowaniami biznesowymi. |
C-3 | Zapoznanie studentów z technologiami i narzędziami internetowymi oraz problematyką związaną z ochroną i bezpieczeństwem danych w systemach komunikacji sieciowej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zarządzanie zasobami komputera, konfiguracja systemu operacyjnego Windows. Organizacja danych, operacje na plikach i katalogach. | 1 |
T-L-2 | Zapoznanie się z zasadami pracy w systemie zdalnego nauczania w oparciu o platformę e-learningową MOODLE. Rejestrowanie danych osobistych i logowanie się do systemu, organizacja komunikacji i wymiany plików. | 1 |
T-L-3 | Podstawy bezpieczeństwa w trakcie korzystania z systemów komputerowych, w szczególności bezpieczeństwo korzystania z sieci przewodowej i bezprzewodowej, lokalnej (LAN), korporacyjnej i globalnej (WWW). | 1 |
T-L-4 | Usługi sieciowe w systemach informatycznych. Technologie internetowe: przeglądarki internetowe, programy pocztowe. Metody i techniki wyszukiwania informacji w Internecie. | 2 |
T-L-5 | Obsługa edytora tekstu: nawigacja, paski narzędzi, edycja i formatowanie tekstu, ustawienia strony, edycja i formatowanie tabel, edycja wzorów statystycznych i równań matematycznych, wstawianie formuł, rysowanie schematów, technika osadzania, grafika komputerowai, edycja wykresów. | 7 |
T-L-6 | Kolokwium 1 | 1 |
T-L-7 | Obsługa arkusza kalkulacyjnego: budowa skoroszytu, nawigacja, adresowanie i formatowanie komórek, edycja i wprowadzanie danych, formuły proste i złożone, funkcje matematyczne, tworzenie wykresów, wykresy funkcji, wykresy menedżerskie, funkcje logiczne, wybrane funkcje finansowe, analiza danych, tworzenie tabel i wykresów przestawnych, analiza wariantowa – scenariusze. | 10 |
T-L-8 | Kolokwium 2 | 1 |
T-L-9 | Obsługa programu do tworzenia prezentacji. Opcje pasków narzędzi i menu. Szablony projektu, wzorce slajdów. Praca ze slajdami. Formatowanie slajdów i prezentacji. Funkcje ułatwień dostępu w programie PowerPoint. Animowanie tekstów i obiektów. Tworzenie i uruchamianie prezentacji. | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Sieci komputerowe, usługi sieciowe oraz bezpieczeństwo korzystania z usług sieciowych | 2 |
T-W-2 | Rola informacji w zarządzaniu firmą. Struktura i funkcje systemu informacyjnego przedsiębiorstwa. | 2 |
T-W-3 | Ewolucja i kierunki rozwoju systemów do wspomagania zarządzania. Oprogramowanie użytkowe - przykłady aplikacji: przetwarzanie tekstów, arkusze kalkulacyjne, grafika menedżerska i prezentacyjna. | 3 |
T-W-4 | Zaliczenie pisemne z wykładów | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 30 |
A-L-2 | Samodzielne przygotowanie się do laboratoriów | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie się do kolokwiów | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia z wykładów | 10 |
A-W-3 | Zapoznanie z literaturą przedmiotu | 7 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda praktyczna/Ćwiczenia laboratoryjne |
M-2 | Metoda podająca/Wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwia polegające na wykonaniu poleceń przy wykorzystaniu komputera |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_A05_W01 Student zna i rozumie rolę informacji w zarządzaniu firmą oraz funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows i pakietu biurowego Microsoft Office | E_1A_W06 | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_A05_U01 Student potrafi wykorzystać funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows i pakietu biurowego Microsoft Office. Potrafi posługiwać się modułami pakietu biurowego MS Word, MS Excel, MS PowerPoint na poziomie zgodnym z wymaganiami stawianymi przed ubiegającymi się o Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych (ECDL Core). | E_1A_U04 | — | C-3, C-2 | T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-9, T-L-2, T-L-6, T-L-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_A05/2.1_K01 Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy | E_1A_K03 | — | C-1, C-3, C-2 | T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-9, T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-6, T-L-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_A05_W01 Student zna i rozumie rolę informacji w zarządzaniu firmą oraz funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows i pakietu biurowego Microsoft Office | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie roli informacji w zarządzaniu firmą oraz funkcji systemu operacyjnego Microsoft Windows i pakietu biurowego Microsoft Office |
3,0 | Student zna i rozumie rolę informacji w zarządzaniu firmą oraz funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows i pakietu biurowego Microsoft Office w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student zna i rozumie rolę informacji w zarządzaniu firmą oraz funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows i pakietu biurowego Microsoft Office w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Student zna i rozumie rolę informacji w zarządzaniu firmą oraz funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows i pakietu biurowego Microsoft Office w stopniu dobrym | |
4,5 | Student zna i rozumie rolę informacji w zarządzaniu firmą oraz funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows i pakietu biurowego Microsoft Office w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Student zna i rozumie rolę informacji w zarządzaniu firmą oraz funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows i pakietu biurowego Microsoft Office w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_A05_U01 Student potrafi wykorzystać funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows i pakietu biurowego Microsoft Office. Potrafi posługiwać się modułami pakietu biurowego MS Word, MS Excel, MS PowerPoint na poziomie zgodnym z wymaganiami stawianymi przed ubiegającymi się o Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych (ECDL Core). | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać funkcji systemu operacyjnego Microsoft Windows i pakietu biurowego Microsoft Office (MS Word, MS Excel, MS PowerPoint). |
3,0 | Student potrafi wykorzystać funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows i pakietu biurowego Microsoft Office (MS Word, MS Excel, MS PowerPoint) w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student potrafi wykorzystać funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows i pakietu biurowego Microsoft Office (MS Word, MS Excel, MS PowerPoint) w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows i pakietu biurowego Microsoft Office (MS Word, MS Excel, MS PowerPoint) w stopniu dobrym | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows i pakietu biurowego Microsoft Office (MS Word, MS Excel, MS PowerPoint) w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows i pakietu biurowego Microsoft Office (MS Word, MS Excel, MS PowerPoint) w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_A05/2.1_K01 Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy | 2,0 | Student nie jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy |
3,0 | Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w stopniu dobrym | |
4,5 | Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- Papińska-Kacperek J., Społeczeństwo informacyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008, Praca zbiorowa pod red. Janiny Papińskiej-Kacperek
- Kisielnicki J., Sroka H., Systemy informacyjne biznesu. Informatyka dla zarządzania, Wydawnictwo Placet, Warszawa, 2005
- Kiełtyka L., Komunikacja w zarządzaniu. Techniki, narzędzia i formy przekazu informacji, Wydawnictwo Placet, Warszawa, 2002
- Wayne L. Winston, Microsoft Excel 2013. Analiza i modelowanie danych biznesowych, Promise, 2016, IBUK Libra
Literatura dodatkowa
- Wojtuszkiewicz K., Urządzenia techniki komputerowej cz. I i II, PWN, Warszawa, 2007
- Biegańska A., Grafika menedżerska i prezentacyjna, Wydawnictwo KISS, Warszawa, 2007
- Kopertowska M., Przetwarzanie tekstów, PWN, Warszawa, 2007
- Lenert R., Arkusze kalkulacyjne, Wydawnictwo KISS, Warszawa, 2007
- Demetriades D., Workshop: Information Technology, Oxford University Press, Oxford, 2003, 1