Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)

Sylabus przedmiotu Technologie informacyjne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologie informacyjne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Szczecińska <Beata.Szczecinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Emilia Barej-Kaczmarek <Emilia.Barej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW2 8 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1W zakresie wiedzy student powinien znać podstawowe pojęcia TI
W-2W zakresie umiejętności student potrafi posługiwać się zestawem komputerowym i jego systemem operacyjnym; tworzyć i nazywać pliki oraz foldery zgodnie z zasadami obowiązującymi w tym zakresie. Potrafi dostosować wybrane opcje systemu do potrzeb użytkownika oraz posługiwać się różnymi nośnikami informacji.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z problematyką rozwoju społeczeństwa informacyjnego, gospodarki elektronicznej, nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych i ich wpływu na współczesną gospodarkę.
C-2Zapoznanie studenta z zaawansowaną funkcjonalnością wybranego systemu operacyjnego Microsoft Windows i standardowego oprogramowania użytkowego. Zapoznanie studenta z funkcjonalnościami pakietu biurowego Microsoft Office na poziomie zbieżnym z wymaganiami stawianymi przed ubiegającymi się o Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych (ECDL). Tematyka realizowanych zadań związana jest z zastosowaniami biznesowymi.
C-3Zapoznanie studentów z technologiami i narzędziami internetowymi oraz problematyką związaną z ochroną i bezpieczeństwem danych w systemach komunikacji sieciowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zarządzanie zasobami komputera, konfiguracja systemu operacyjnego Windows. Organizacja danych, operacje na plikach i katalogach.1
T-L-2Zapoznanie się z zasadami pracy w systemie zdalnego nauczania w oparciu o platformę e-learningową MOODLE. Rejestrowanie danych osobistych i logowanie się do systemu, organizacja komunikacji i wymiany plików.1
T-L-3Podstawy bezpieczeństwa w trakcie korzystania z systemów komputerowych, w szczególności bezpieczeństwo korzystania z sieci przewodowej i bezprzewodowej, lokalnej (LAN), korporacyjnej i globalnej (WWW).1
T-L-4Usługi sieciowe w systemach informatycznych. Technologie internetowe: przeglądarki internetowe, programy pocztowe. Metody i techniki wyszukiwania informacji w Internecie.2
T-L-5Obsługa edytora tekstu: nawigacja, paski narzędzi, edycja i formatowanie tekstu, ustawienia strony, edycja i formatowanie tabel, edycja wzorów statystycznych i równań matematycznych, wstawianie formuł, rysowanie schematów, technika osadzania, grafika komputerowai, edycja wykresów.7
T-L-6Kolokwium 11
T-L-7Obsługa arkusza kalkulacyjnego: budowa skoroszytu, nawigacja, adresowanie i formatowanie komórek, edycja i wprowadzanie danych, formuły proste i złożone, funkcje matematyczne, tworzenie wykresów, wykresy funkcji, wykresy menedżerskie, funkcje logiczne, wybrane funkcje finansowe, analiza danych, tworzenie tabel i wykresów przestawnych, analiza wariantowa – scenariusze.10
T-L-8Kolokwium 21
T-L-9Obsługa programu do tworzenia prezentacji. Opcje pasków narzędzi i menu. Szablony projektu, wzorce slajdów. Praca ze slajdami. Formatowanie slajdów i prezentacji. Funkcje ułatwień dostępu w programie PowerPoint. Animowanie tekstów i obiektów. Tworzenie i uruchamianie prezentacji.6
30
wykłady
T-W-1Sieci komputerowe, usługi sieciowe oraz bezpieczeństwo korzystania z usług sieciowych2
T-W-2Rola informacji w zarządzaniu firmą. Struktura i funkcje systemu informacyjnego przedsiębiorstwa.2
T-W-3Ewolucja i kierunki rozwoju systemów do wspomagania zarządzania. Oprogramowanie użytkowe - przykłady aplikacji: przetwarzanie tekstów, arkusze kalkulacyjne, grafika menedżerska i prezentacyjna.3
T-W-4Zaliczenie pisemne z wykładów1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2Samodzielne przygotowanie się do laboratoriów10
A-L-3Przygotowanie się do kolokwiów10
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia z wykładów10
A-W-3Zapoznanie z literaturą przedmiotu7
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda praktyczna/Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Metoda podająca/Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwia polegające na wykonaniu poleceń przy wykorzystaniu komputera
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_A05_W01
Student zna i rozumie rolę informacji w zarządzaniu firmą oraz funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows i pakietu biurowego Microsoft Office
E_1A_W06C-1, C-3, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_A05_U01
Student potrafi wykorzystać funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows i pakietu biurowego Microsoft Office. Potrafi posługiwać się modułami pakietu biurowego MS Word, MS Excel, MS PowerPoint na poziomie zgodnym z wymaganiami stawianymi przed ubiegającymi się o Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych (ECDL Core).
E_1A_U04C-3, C-2T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-9, T-L-2, T-L-6, T-L-8M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_A05/2.1_K01
Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K03C-1, C-3, C-2T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-9, T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-6, T-L-8M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_A05_W01
Student zna i rozumie rolę informacji w zarządzaniu firmą oraz funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows i pakietu biurowego Microsoft Office
2,0Student nie zna i nie rozumie roli informacji w zarządzaniu firmą oraz funkcji systemu operacyjnego Microsoft Windows i pakietu biurowego Microsoft Office
3,0Student zna i rozumie rolę informacji w zarządzaniu firmą oraz funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows i pakietu biurowego Microsoft Office w stopniu dostatecznym
3,5Student zna i rozumie rolę informacji w zarządzaniu firmą oraz funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows i pakietu biurowego Microsoft Office w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student zna i rozumie rolę informacji w zarządzaniu firmą oraz funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows i pakietu biurowego Microsoft Office w stopniu dobrym
4,5Student zna i rozumie rolę informacji w zarządzaniu firmą oraz funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows i pakietu biurowego Microsoft Office w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student zna i rozumie rolę informacji w zarządzaniu firmą oraz funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows i pakietu biurowego Microsoft Office w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_A05_U01
Student potrafi wykorzystać funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows i pakietu biurowego Microsoft Office. Potrafi posługiwać się modułami pakietu biurowego MS Word, MS Excel, MS PowerPoint na poziomie zgodnym z wymaganiami stawianymi przed ubiegającymi się o Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych (ECDL Core).
2,0Student nie potrafi wykorzystać funkcji systemu operacyjnego Microsoft Windows i pakietu biurowego Microsoft Office (MS Word, MS Excel, MS PowerPoint).
3,0Student potrafi wykorzystać funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows i pakietu biurowego Microsoft Office (MS Word, MS Excel, MS PowerPoint) w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi wykorzystać funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows i pakietu biurowego Microsoft Office (MS Word, MS Excel, MS PowerPoint) w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student potrafi wykorzystać funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows i pakietu biurowego Microsoft Office (MS Word, MS Excel, MS PowerPoint) w stopniu dobrym
4,5Student potrafi wykorzystać funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows i pakietu biurowego Microsoft Office (MS Word, MS Excel, MS PowerPoint) w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student potrafi wykorzystać funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows i pakietu biurowego Microsoft Office (MS Word, MS Excel, MS PowerPoint) w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_A05/2.1_K01
Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
2,0Student nie jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
3,0Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w stopniu dostatecznym
3,5Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w stopniu dobrym
4,5Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. Papińska-Kacperek J., Społeczeństwo informacyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008, Praca zbiorowa pod red. Janiny Papińskiej-Kacperek
  2. Kisielnicki J., Sroka H., Systemy informacyjne biznesu. Informatyka dla zarządzania, Wydawnictwo Placet, Warszawa, 2005
  3. Kiełtyka L., Komunikacja w zarządzaniu. Techniki, narzędzia i formy przekazu informacji, Wydawnictwo Placet, Warszawa, 2002
  4. Wayne L. Winston, Microsoft Excel 2013. Analiza i modelowanie danych biznesowych, Promise, 2016, IBUK Libra

Literatura dodatkowa

  1. Wojtuszkiewicz K., Urządzenia techniki komputerowej cz. I i II, PWN, Warszawa, 2007
  2. Biegańska A., Grafika menedżerska i prezentacyjna, Wydawnictwo KISS, Warszawa, 2007
  3. Kopertowska M., Przetwarzanie tekstów, PWN, Warszawa, 2007
  4. Lenert R., Arkusze kalkulacyjne, Wydawnictwo KISS, Warszawa, 2007
  5. Demetriades D., Workshop: Information Technology, Oxford University Press, Oxford, 2003, 1

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zarządzanie zasobami komputera, konfiguracja systemu operacyjnego Windows. Organizacja danych, operacje na plikach i katalogach.1
T-L-2Zapoznanie się z zasadami pracy w systemie zdalnego nauczania w oparciu o platformę e-learningową MOODLE. Rejestrowanie danych osobistych i logowanie się do systemu, organizacja komunikacji i wymiany plików.1
T-L-3Podstawy bezpieczeństwa w trakcie korzystania z systemów komputerowych, w szczególności bezpieczeństwo korzystania z sieci przewodowej i bezprzewodowej, lokalnej (LAN), korporacyjnej i globalnej (WWW).1
T-L-4Usługi sieciowe w systemach informatycznych. Technologie internetowe: przeglądarki internetowe, programy pocztowe. Metody i techniki wyszukiwania informacji w Internecie.2
T-L-5Obsługa edytora tekstu: nawigacja, paski narzędzi, edycja i formatowanie tekstu, ustawienia strony, edycja i formatowanie tabel, edycja wzorów statystycznych i równań matematycznych, wstawianie formuł, rysowanie schematów, technika osadzania, grafika komputerowai, edycja wykresów.7
T-L-6Kolokwium 11
T-L-7Obsługa arkusza kalkulacyjnego: budowa skoroszytu, nawigacja, adresowanie i formatowanie komórek, edycja i wprowadzanie danych, formuły proste i złożone, funkcje matematyczne, tworzenie wykresów, wykresy funkcji, wykresy menedżerskie, funkcje logiczne, wybrane funkcje finansowe, analiza danych, tworzenie tabel i wykresów przestawnych, analiza wariantowa – scenariusze.10
T-L-8Kolokwium 21
T-L-9Obsługa programu do tworzenia prezentacji. Opcje pasków narzędzi i menu. Szablony projektu, wzorce slajdów. Praca ze slajdami. Formatowanie slajdów i prezentacji. Funkcje ułatwień dostępu w programie PowerPoint. Animowanie tekstów i obiektów. Tworzenie i uruchamianie prezentacji.6
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Sieci komputerowe, usługi sieciowe oraz bezpieczeństwo korzystania z usług sieciowych2
T-W-2Rola informacji w zarządzaniu firmą. Struktura i funkcje systemu informacyjnego przedsiębiorstwa.2
T-W-3Ewolucja i kierunki rozwoju systemów do wspomagania zarządzania. Oprogramowanie użytkowe - przykłady aplikacji: przetwarzanie tekstów, arkusze kalkulacyjne, grafika menedżerska i prezentacyjna.3
T-W-4Zaliczenie pisemne z wykładów1
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2Samodzielne przygotowanie się do laboratoriów10
A-L-3Przygotowanie się do kolokwiów10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia z wykładów10
A-W-3Zapoznanie z literaturą przedmiotu7
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_A05_W01Student zna i rozumie rolę informacji w zarządzaniu firmą oraz funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows i pakietu biurowego Microsoft Office
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji), a także metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z problematyką rozwoju społeczeństwa informacyjnego, gospodarki elektronicznej, nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych i ich wpływu na współczesną gospodarkę.
C-3Zapoznanie studentów z technologiami i narzędziami internetowymi oraz problematyką związaną z ochroną i bezpieczeństwem danych w systemach komunikacji sieciowej.
C-2Zapoznanie studenta z zaawansowaną funkcjonalnością wybranego systemu operacyjnego Microsoft Windows i standardowego oprogramowania użytkowego. Zapoznanie studenta z funkcjonalnościami pakietu biurowego Microsoft Office na poziomie zbieżnym z wymaganiami stawianymi przed ubiegającymi się o Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych (ECDL). Tematyka realizowanych zadań związana jest z zastosowaniami biznesowymi.
Treści programoweT-W-1Sieci komputerowe, usługi sieciowe oraz bezpieczeństwo korzystania z usług sieciowych
T-W-2Rola informacji w zarządzaniu firmą. Struktura i funkcje systemu informacyjnego przedsiębiorstwa.
T-W-3Ewolucja i kierunki rozwoju systemów do wspomagania zarządzania. Oprogramowanie użytkowe - przykłady aplikacji: przetwarzanie tekstów, arkusze kalkulacyjne, grafika menedżerska i prezentacyjna.
T-W-4Zaliczenie pisemne z wykładów
Metody nauczaniaM-2Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie roli informacji w zarządzaniu firmą oraz funkcji systemu operacyjnego Microsoft Windows i pakietu biurowego Microsoft Office
3,0Student zna i rozumie rolę informacji w zarządzaniu firmą oraz funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows i pakietu biurowego Microsoft Office w stopniu dostatecznym
3,5Student zna i rozumie rolę informacji w zarządzaniu firmą oraz funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows i pakietu biurowego Microsoft Office w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student zna i rozumie rolę informacji w zarządzaniu firmą oraz funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows i pakietu biurowego Microsoft Office w stopniu dobrym
4,5Student zna i rozumie rolę informacji w zarządzaniu firmą oraz funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows i pakietu biurowego Microsoft Office w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student zna i rozumie rolę informacji w zarządzaniu firmą oraz funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows i pakietu biurowego Microsoft Office w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_A05_U01Student potrafi wykorzystać funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows i pakietu biurowego Microsoft Office. Potrafi posługiwać się modułami pakietu biurowego MS Word, MS Excel, MS PowerPoint na poziomie zgodnym z wymaganiami stawianymi przed ubiegającymi się o Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych (ECDL Core).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U04Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania i prognozowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z technologiami i narzędziami internetowymi oraz problematyką związaną z ochroną i bezpieczeństwem danych w systemach komunikacji sieciowej.
C-2Zapoznanie studenta z zaawansowaną funkcjonalnością wybranego systemu operacyjnego Microsoft Windows i standardowego oprogramowania użytkowego. Zapoznanie studenta z funkcjonalnościami pakietu biurowego Microsoft Office na poziomie zbieżnym z wymaganiami stawianymi przed ubiegającymi się o Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych (ECDL). Tematyka realizowanych zadań związana jest z zastosowaniami biznesowymi.
Treści programoweT-L-1Zarządzanie zasobami komputera, konfiguracja systemu operacyjnego Windows. Organizacja danych, operacje na plikach i katalogach.
T-L-3Podstawy bezpieczeństwa w trakcie korzystania z systemów komputerowych, w szczególności bezpieczeństwo korzystania z sieci przewodowej i bezprzewodowej, lokalnej (LAN), korporacyjnej i globalnej (WWW).
T-L-4Usługi sieciowe w systemach informatycznych. Technologie internetowe: przeglądarki internetowe, programy pocztowe. Metody i techniki wyszukiwania informacji w Internecie.
T-L-5Obsługa edytora tekstu: nawigacja, paski narzędzi, edycja i formatowanie tekstu, ustawienia strony, edycja i formatowanie tabel, edycja wzorów statystycznych i równań matematycznych, wstawianie formuł, rysowanie schematów, technika osadzania, grafika komputerowai, edycja wykresów.
T-L-7Obsługa arkusza kalkulacyjnego: budowa skoroszytu, nawigacja, adresowanie i formatowanie komórek, edycja i wprowadzanie danych, formuły proste i złożone, funkcje matematyczne, tworzenie wykresów, wykresy funkcji, wykresy menedżerskie, funkcje logiczne, wybrane funkcje finansowe, analiza danych, tworzenie tabel i wykresów przestawnych, analiza wariantowa – scenariusze.
T-L-9Obsługa programu do tworzenia prezentacji. Opcje pasków narzędzi i menu. Szablony projektu, wzorce slajdów. Praca ze slajdami. Formatowanie slajdów i prezentacji. Funkcje ułatwień dostępu w programie PowerPoint. Animowanie tekstów i obiektów. Tworzenie i uruchamianie prezentacji.
T-L-2Zapoznanie się z zasadami pracy w systemie zdalnego nauczania w oparciu o platformę e-learningową MOODLE. Rejestrowanie danych osobistych i logowanie się do systemu, organizacja komunikacji i wymiany plików.
T-L-6Kolokwium 1
T-L-8Kolokwium 2
Metody nauczaniaM-1Metoda praktyczna/Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwia polegające na wykonaniu poleceń przy wykorzystaniu komputera
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać funkcji systemu operacyjnego Microsoft Windows i pakietu biurowego Microsoft Office (MS Word, MS Excel, MS PowerPoint).
3,0Student potrafi wykorzystać funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows i pakietu biurowego Microsoft Office (MS Word, MS Excel, MS PowerPoint) w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi wykorzystać funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows i pakietu biurowego Microsoft Office (MS Word, MS Excel, MS PowerPoint) w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student potrafi wykorzystać funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows i pakietu biurowego Microsoft Office (MS Word, MS Excel, MS PowerPoint) w stopniu dobrym
4,5Student potrafi wykorzystać funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows i pakietu biurowego Microsoft Office (MS Word, MS Excel, MS PowerPoint) w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student potrafi wykorzystać funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows i pakietu biurowego Microsoft Office (MS Word, MS Excel, MS PowerPoint) w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_A05/2.1_K01Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K03Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z problematyką rozwoju społeczeństwa informacyjnego, gospodarki elektronicznej, nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych i ich wpływu na współczesną gospodarkę.
C-3Zapoznanie studentów z technologiami i narzędziami internetowymi oraz problematyką związaną z ochroną i bezpieczeństwem danych w systemach komunikacji sieciowej.
C-2Zapoznanie studenta z zaawansowaną funkcjonalnością wybranego systemu operacyjnego Microsoft Windows i standardowego oprogramowania użytkowego. Zapoznanie studenta z funkcjonalnościami pakietu biurowego Microsoft Office na poziomie zbieżnym z wymaganiami stawianymi przed ubiegającymi się o Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych (ECDL). Tematyka realizowanych zadań związana jest z zastosowaniami biznesowymi.
Treści programoweT-L-1Zarządzanie zasobami komputera, konfiguracja systemu operacyjnego Windows. Organizacja danych, operacje na plikach i katalogach.
T-L-3Podstawy bezpieczeństwa w trakcie korzystania z systemów komputerowych, w szczególności bezpieczeństwo korzystania z sieci przewodowej i bezprzewodowej, lokalnej (LAN), korporacyjnej i globalnej (WWW).
T-L-4Usługi sieciowe w systemach informatycznych. Technologie internetowe: przeglądarki internetowe, programy pocztowe. Metody i techniki wyszukiwania informacji w Internecie.
T-L-5Obsługa edytora tekstu: nawigacja, paski narzędzi, edycja i formatowanie tekstu, ustawienia strony, edycja i formatowanie tabel, edycja wzorów statystycznych i równań matematycznych, wstawianie formuł, rysowanie schematów, technika osadzania, grafika komputerowai, edycja wykresów.
T-L-7Obsługa arkusza kalkulacyjnego: budowa skoroszytu, nawigacja, adresowanie i formatowanie komórek, edycja i wprowadzanie danych, formuły proste i złożone, funkcje matematyczne, tworzenie wykresów, wykresy funkcji, wykresy menedżerskie, funkcje logiczne, wybrane funkcje finansowe, analiza danych, tworzenie tabel i wykresów przestawnych, analiza wariantowa – scenariusze.
T-L-9Obsługa programu do tworzenia prezentacji. Opcje pasków narzędzi i menu. Szablony projektu, wzorce slajdów. Praca ze slajdami. Formatowanie slajdów i prezentacji. Funkcje ułatwień dostępu w programie PowerPoint. Animowanie tekstów i obiektów. Tworzenie i uruchamianie prezentacji.
T-L-2Zapoznanie się z zasadami pracy w systemie zdalnego nauczania w oparciu o platformę e-learningową MOODLE. Rejestrowanie danych osobistych i logowanie się do systemu, organizacja komunikacji i wymiany plików.
T-W-1Sieci komputerowe, usługi sieciowe oraz bezpieczeństwo korzystania z usług sieciowych
T-W-2Rola informacji w zarządzaniu firmą. Struktura i funkcje systemu informacyjnego przedsiębiorstwa.
T-W-3Ewolucja i kierunki rozwoju systemów do wspomagania zarządzania. Oprogramowanie użytkowe - przykłady aplikacji: przetwarzanie tekstów, arkusze kalkulacyjne, grafika menedżerska i prezentacyjna.
T-W-4Zaliczenie pisemne z wykładów
T-L-6Kolokwium 1
T-L-8Kolokwium 2
Metody nauczaniaM-1Metoda praktyczna/Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwia polegające na wykonaniu poleceń przy wykorzystaniu komputera
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
3,0Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w stopniu dostatecznym
3,5Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w stopniu dobrym
4,5Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w stopniu bardzo dobrym