Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
Sylabus przedmiotu Rachunek kosztów i wyników:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rachunek kosztów i wyników | ||
Specjalność | Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie zasad rachunkowości |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie istoty i zakresu oraz struktury rachunku kosztów i wyników |
C-2 | Poznanie podstawowych kryteriów klasyfikacji kosztów oraz przygotowanie do samodzielnego ich klasyfikowania |
C-3 | Poznanie różnych odmian rachunku kosztów |
C-4 | Poznanie zasad pomiaru i wyceny kosztów w tradycyjnym rachunku kosztów |
C-5 | Przygotowanie do samodzielnego ewidencjonowania kosztów w różnych wariantach z uwzględnieniem kosztów rozliczanych w czasie |
C-6 | Przygotowanie do rozliczania i ewidencji kosztów działalności |
C-7 | Przygotowanie do doboru odpowiedniej metody kalkulacji przy ustalaniu kosztu jednostkowego wyrobów |
C-8 | Przygotowanie do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Identyfikacja i klasyfikacja kosztów | 4 |
T-L-2 | Pomiar i wycena kosztów | 6 |
T-L-3 | Ewidencja kosztów w wariancie uproszczonym i rozwiniętym | 4 |
T-L-4 | Rozliczanie kosztów w czasie | 2 |
T-L-5 | Kolokwium | 2 |
T-L-6 | Rozliczanie i ewidencja kosztów działalności pomocniczej | 4 |
T-L-7 | Rozliczanie i ewidencja kosztów wydziałowych, ogólnego zarządu i sprzedaży | 4 |
T-L-8 | Tradycyjne metody kalkulacji kosztów | 6 |
T-L-9 | Ewidencja kosztów na koniec roku w różnych wariantach | 1 |
T-L-10 | Kolokwium | 2 |
35 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Istota, zakres i funkcje rachunku kosztów. Odmiany rachunku kosztów | 2 |
T-W-2 | Koszty jako przedmiot rachunku kosztów | 2 |
T-W-3 | Zasady pomiaru i wyceny kosztów w ramach tradycyjnego rachunku kosztów | 4 |
T-W-4 | Warianty ewidencji kosztów z uwzględnieniem kosztów rozliczanych w czasie | 2 |
T-W-5 | Ewidencja i rozliczanie kosztów działalności | 2 |
T-W-6 | Tradycyjne metody ustalania kosztów jednostkowych | 2 |
T-W-7 | Powiązanie kręgu kosztowego z kręgiem wynikowym | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 35 |
A-L-2 | Przygotowanie do ćwiczeń, w tym rozwiązywanie zadań problemowych | 25 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu, przygotowanie do egzaminu | 8 |
A-W-3 | Egzamin | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Wykład konwersatoryjny |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe (problemowe), w tym z użyciem komputerów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Analiza wykonania zadań z zakresu pomiaru, wyceny, rozliczania i ewidencji kosztów oraz kalkulacji kosztu jednostkowego rozwiązywanych przez studentów samodzielnie i zespołowo |
S-3 | Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach |
S-4 | Ocena podsumowująca: Samodzielne rozwiązanie zadań problemowych/egzamin w formie pisemnej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D6/05_W01 Student zna istotę i zakres rachunku kosztów, strukturę rachunku kosztów i wyników oraz istotę kosztów jako przedamiotu rachunku kosztów i wyników | E_1A_W08, E_1A_W02, E_1A_W05 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1, S-4 |
E_1A_D6/05_W02 Student posiada wiedzę na temat różnych odmian rachunku kosztów | E_1A_W08, E_1A_W05 | — | C-3 | T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1, S-4 |
E_1A_D6/05_W03 Student zna zakres tradycyjnego rachunku kosztów, w tym w szczególności zasady pomiaru i wyceny kosztów, warianty ewidencji kosztów i sposoby ich rozliczania oraz metody ustalania kosztu jednosktowego | E_1A_W08, E_1A_W05 | — | C-4, C-5, C-6, C-7 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D6/05_U01 Student potrafi klasyfikować koszty według różnych kryteriów | E_1A_U01, E_1A_U05 | — | C-2 | T-W-2, T-L-1, T-L-5 | M-4 | S-3, S-1, S-2, S-4 |
E_1A_D6/05_U02 Student umie dokonać pomiaru i wyceny kosztów, zaewidencjonować je w różnych wariantach i rozliczyć oraz ustalić koszt jednostkowy wyrobów | E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U05 | — | C-4, C-5, C-6, C-7 | T-L-3, T-L-4, T-L-8, T-L-6, T-L-2, T-L-5, T-L-7, T-L-9, T-L-10 | M-4 | S-3, S-1, S-2, S-4 |
E_1A_D6/05_U03 Student umie rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych | E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U05 | — | C-8 | T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-2, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-8, T-L-6, T-L-2, T-L-5, T-L-7, T-L-9, T-L-10 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-3, S-1, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D6/05_K01 Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi. | E_1A_K04, E_1A_K03, E_1A_K02, E_1A_K05, E_1A_K01 | — | C-5, C-6, C-7, C-8 | T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-2, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-8, T-L-6, T-L-2, T-L-5, T-L-7, T-L-9, T-L-10 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-3, S-1, S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D6/05_W01 Student zna istotę i zakres rachunku kosztów, strukturę rachunku kosztów i wyników oraz istotę kosztów jako przedamiotu rachunku kosztów i wyników | 2,0 | Student nie zna istoty i zakresu rachunku kosztów, struktury rachunku kosztów i wyników oraz istoty kosztów jako przedmiotu rachunku kosztów. |
3,0 | Student zna istotę, zakres i strukturę rachunku kosztów i wyników. Zna pojęcie kosztów jako przedmiotu rachunku kosztów. | |
3,5 | Student zna istotę, zakres i niektóre odmiany rachunku kosztów, a także strukturę rachunku kosztów i rachunku wyników. Zna koncepcję i wybrane kryteria klasyfikacji kosztów jako przedmiotu rachunku kosztów. | |
4,0 | Student zna istotę, zakres i różne odmiany rachunku kosztów, a także strukturę rachunku kosztów i rachunku wyników. Zna koncepcję i kryteria klasyfikacji kosztów jako przedmiotu rachunku kosztów. | |
4,5 | Student zna istotę, zakres i wszystkie omawiane na zajęciach odmiany rachunku kosztów oraz strukturę rachunku kosztów i wyników. Zna pojęcie i wszystkie kryteria klasyfikacji kosztów wskazane w ramach zajęć jako przedmiot rachunku kosztów. | |
5,0 | Student zna istotę, zakres i wszystkie omawiane na zajęciach warianty rachunku kosztów oraz strukturę rachunku kosztów i wyników. Posiada wiedzę pozwalającą na wskazanie możliwości ich wykorzystania w jednostkach gospodarczych. Zna pojęcie i wszystkie kryteria klasyfikacji kosztów wskazane w ramach zajęć jako przedmiot rachunek kosztów. | |
E_1A_D6/05_W02 Student posiada wiedzę na temat różnych odmian rachunku kosztów | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na temat różnych odmian rachunku kosztów. |
3,0 | Student zna wybrane odmiany rachunku kosztów. | |
3,5 | Student zna i charakteryzuje wybrane odmiany rachunku kosztów. | |
4,0 | Student zna i charakteryzuje wszystkie odmiany rachunku kosztów omawiane w trakcie zajęć. | |
4,5 | Student zna i charakteryzuje wszystkie odmiany rachunku kosztów omawiane w trakcie zajęć. Wskazuje, w jakich jednostkach gospodarczych i w jakich warunkach mogą być one prowadzone. | |
5,0 | Student zna i charakteryzuje wszystkie warianty rachunku kosztów omówione w trakcie zajęć. Wskazuje, w jakich jednostkach gospodarczych i w jakich warunkach mogą być one realizowane. Wybór danego wariantu rachunku kosztów uzasadnia. | |
E_1A_D6/05_W03 Student zna zakres tradycyjnego rachunku kosztów, w tym w szczególności zasady pomiaru i wyceny kosztów, warianty ewidencji kosztów i sposoby ich rozliczania oraz metody ustalania kosztu jednosktowego | 2,0 | Student nie zna zakresu tradycyjnego rachunku kosztów, w tym w szczególności zasad pomiaru i wyceny kosztów, wariantów ewidencji kosztów i sposobów ich rozliczania oraz metod ustalania kosztu jednostkowego. |
3,0 | Student zna elementy tradycyjnego rachunku kosztów. | |
3,5 | Student zna i charakteryzuje niektóre elementy tradycyjnego rachunku kosztów. | |
4,0 | Student zna wszystkie i charakteryzuje niektóre elementy tradycyjnego rachunku kosztów. | |
4,5 | Student zna i charakteryzuje wszystkie elementy tradycyjnego rachunku kosztów. | |
5,0 | Student zna i charakteryzuje wszystkie elementy tradycyjnego rachunku kosztów z uwzględnieniem różnych aspektów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D6/05_U01 Student potrafi klasyfikować koszty według różnych kryteriów | 2,0 | Student nie potrafi klasyfikować kosztów według żadnych kryteriów. |
3,0 | Student potrafi wymienić wybrane kryteria klasyfikacji kosztów i pogrupować z ich użyciem koszty. | |
3,5 | Student potrafi wymienić wybrane kryteria klasyfikacji kosztów i przyporządkować do nich koszty. | |
4,0 | Student potrafi wymienić wszystkie kryteria klasyfikacji kosztów i przypisać do nich koszty. | |
4,5 | Student potrafi wymienić wszystkie kryteria klasyfikacji kosztów i przypisać im koszty oraz dokonać ich charakterystyki. | |
5,0 | Student potrafi wymienić wszystkie kryteria klasyfikacji kosztów i przypisać im koszty, a także scharakteryzować je i podać przykłady. | |
E_1A_D6/05_U02 Student umie dokonać pomiaru i wyceny kosztów, zaewidencjonować je w różnych wariantach i rozliczyć oraz ustalić koszt jednostkowy wyrobów | 2,0 | Student nie umie dokonać pomiaru i wyceny kosztów, zaewidencjonować ich w różnych wariantach i rozliczyć oraz ustalić kosztu jednostkowego wyrobu. |
3,0 | Student umie z pomocą dokonać pomiaru i wyceny wybranych rodzajów kosztów, zaewidencjonować je w wybranym wariancie i rozliczyć oraz ustalić koszt jednostkowy wyrobu. | |
3,5 | Student potrafi pomóc w pomiarze i wycenie wszystkich rodzajów kosztów, sprawdzić je we wszystkich wariantach i rozliczyć i ustalić koszt jednostkowy produktu. | |
4,0 | Student umie samodzielnie zmierzyć i wycenić wybrane rodzaje kosztów, sprawdzić je w wybranym wariancie i rozliczyć je i ustalić koszt jednostkowy produktu. | |
4,5 | Student umie samodzielnie zmierzyć i wycenić wszystkie rodzaje kosztów, sprawdzić je we wszystkich wariantach i rozliczyć oraz ustalić koszt jednostkowy produktu. | |
5,0 | Student umie samodzielnie mierzyć i wyceniać wszystkie rodzaje kosztów, sprawdzać je we wszystkich wariantach i rozliczać oraz ustalić koszt jednostkowy produktu, a także wie jak powiązać elementy rachunku kosztów z wynikiem finansowym efekt. | |
E_1A_D6/05_U03 Student umie rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych | 2,0 | Student nie umie rozwiązywać problemów decyzyjnych. |
3,0 | Student umie z pomocą rozwiązać wybrane problemy decyzyjne. | |
3,5 | Student potrafi z pomocą rozwiązać wszystkich problemy decyzyjne omawiane na zajęciach. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie rozwiązać wszystkie problemy decyzyjne omawiane na zajęciach, przy czym analizy materiałów źródłowych przeprowadzona przez studenta nie zawsze jest pełna. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie rozwiązać wszystkie problemy decyzyjne omawiane podczas zajęć, a analiza materiałów źródłowych przeprowadzona przez studenta jest właściwa. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie rozwiązać wszystkie problemy decyzyjne omawiane na zajęciach, a przeprowadzona przez niego analiza materiałów źródłowych jest właściwa. Na podstawie przeprowadzonych analiz student formułuje wnioski. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D6/05_K01 Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi. | 2,0 | Student nie jest przygotowany do oceny swojej wiedzy i umiejętności, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy sposób przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowaniu opinii innych ludzi. |
3,0 | Student czasami wykazuje gotowość do oceny swojej wiedzy i umiejętności, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działać w sposób przedsiębiorczy z zachowaniem zasad etycznych i poszanowaniem opinii innych ludzi.. | |
3,5 | Student często wykazuje gotowość do oceny swojej wiedzy i umiejętności, współorganizuje projekty gospodarcze i społeczne, myśli i działać w sposób przedsiębiorczy z zachowaniem zasad etycznych i poszanowaniem opinii innych ludzi. | |
4,0 | Student bardzo często wykazuje gotowość do oceny swojej wiedzy i umiejętności, współorganizuje projekty gospodarcze i społeczne, myśli i działa w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowaniu opinii innych ludzi i działać w sposób przedsiębiorczy z zachowaniem zasad etycznych i poszanowaniem opinii innych ludzi. | |
4,5 | Student zazwyczaj wykazuje gotowość do oceny swojej wiedzy i umiejętności, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowaniu opinii innych ludzi. | |
5,0 | Student jest zawsze gotowy do oceny swojej wiedzy i umiejętności, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowaniu opinii innych ludzi. |
Literatura podstawowa
- Gos W., Kiziukiewicz T., Mućko P., Nadolna B., Zarządzanie kosztami: teoria i dobre praktyki, Wolters Kluwer, Warszawa, 2019
- Sawicki K. (red.), Rachunek kosztów, FRRwP, Warszawa, 1996
Literatura dodatkowa
- Nowak E., Rachunek kosztów w jednostkach prowadzących działalność gospodarczą, Ekspert, Wrocław, 2018, 2
- Szczypa P., Kalkulacja i rachunek kosztów - od teorii do praktyki, CeDeWu, Warszawa, 2019
- Drury C., Cost and management accounting, Cengage Learning EMEA, 2018, 9
- Czubakowska K., Rachunek kosztów, PWE, Warszawa, 2015
- Kiziukiewicz T. (red.), Rachunek kosztów według polskiego prawa bilansowego. Zbiór zadań, Ekspert, Wrocław, 2003, Współautorzy z ZUT: M.Rydzewska
- Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość zarządcza. Zbiór zadań. Część II, Ekspert, Wrocław, 2011
- Nowak E., Wierzbinski M., Rachunek kosztow: modele i zastosowanie, PWE, Warszawa, 2011
- Karmańska A. (red.), Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów w systemie informacyjnym przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa, 2009
- Świderska G. K. (red.), Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów, t. I i II, Difin, Warszawa, 2006