Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Wycena i obrót nieruchomościami
Sylabus przedmiotu Ekonomia zrównoważonego rozwoju:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekonomia zrównoważonego rozwoju | ||
Specjalność | Ekobiznes | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Natalia Oleszczyk <noleszczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawową wiedzę z mikroekonomii, zna podstawy zarządzania i rachunkowości. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z podstawowymi założeniami ekonomii zrównoważonego rozwoju. |
C-2 | Ukazanie studentom idei zrównoważonego rozwoju dla gospodarki. |
C-3 | Zrozumienie przez studentów obszarów strategicznych zrównoważonego rozwoju. |
C-4 | Kształtowanie u studentów wiedzy i umiejętności z zakresu analizy działań organizacji i gospodarek państw na rzecz trwałego rozwoju. |
C-5 | Wyjaśnienie studentom istoty i znaczenia funkcjonowania ekobiznesu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Istota i przeslanki zrównoważonego rozwoju. Główne tezy ekonomii zrównoważonego rozwoju. | 3 |
T-A-2 | Wzrost gospodarczy w ekonomii zrównoważonego rozwoju. | 3 |
T-A-3 | Międzynarodowe inicjatywy dotyczące zrównoważonego rozwoju. | 3 |
T-A-4 | Istota i znaczenie ekonomii zrównoważonego rozwoju w strategii Unii Europejskiej. | 3 |
T-A-5 | Mierniki zrównoważonego rozwoju. Analiza porównawcza wybranych państw Unii Europejskiej. | 6 |
T-A-6 | Ocena istniejących działań ekonomii zrównoważonego rozwoju w Polsce i ich znaczenie dla gospodarki kraju. | 7 |
T-A-7 | Przyszłość ekonomii zrównoważonego rozwoju - szanse i zagrożenia. | 4 |
T-A-8 | Ekoprzedsiębiorczość - istota i znaczenie dla gospodarki. | 3 |
T-A-9 | Wpływ przedsiębiorczości ekologicznej na rozwój przedsiębiorstwa. | 2 |
T-A-10 | Rola państwa i innych instytucji w rozwoju ekoprzedsiębiorstwa. | 4 |
T-A-11 | Prezentacje projektów przygotowanych przez studentów. | 10 |
T-A-12 | Zaliczenie. | 2 |
50 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 50 |
A-A-2 | Wyszukiwanie i czytanie wskazanej literatury | 15 |
A-A-3 | wyszukiwanie i analiza raportów, opracowań tematycznych, danych statystycznych | 5 |
A-A-4 | przygotowanie projektu | 20 |
A-A-5 | przygotowanie do zaliczenia | 10 |
100 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z prezentacją multimedialną |
M-2 | Prezentacje multimedialne z elementami aktywizacji słuchaczy |
M-3 | Metody aktywizujące - analizy przypadków, dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena z projektu przygotowanego przez studentów (zespoły max. 2 osobowe) |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia pisemnego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D2/6.1_W01 Student zna i rozumie problemy mikro- i makroekonomiczne zjawisk związanych z implementacją zrównoważonego rozwoju | E_1A_W01 | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D2/6.1_U01 Student potrafi wypowiedzieć się w zakresie problematyki ekonomii zrónoważonego rozwoju i posiada zdolności wyrażania poglądów i własnego zdania na temat powiązania między środowiskiem, społeczeństwem i gospodarką | E_1A_U05, E_1A_U07 | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D2/6.1_K01 Student jest gotów do rozwiązywania problemów z zakresu ekonomii zrównoważonego rozwoju. | E_1A_K03, E_1A_K01 | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D2/6.1_W01 Student zna i rozumie problemy mikro- i makroekonomiczne zjawisk związanych z implementacją zrównoważonego rozwoju | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu zrównoważonego rozwoju i nie dostrzega znaczenia ekoprzedsiębiorczości dla kształtowania gospodarki |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu zrównoważonego rozwoju i dostrzega znaczenie ekoprzedsiębiorczości dla kształtowania gospodarki w dostatecznym stopniu | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu zrównoważonego rozwoju i dostrzega znaczenie ekoprzedsiębiorczości dla kształtowania gospodarki w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu zrównoważonego rozwoju i dostrzega znaczenie ekoprzedsiębiorczości dla kształtowania gospodarki w stopniu dobrym | |
4,5 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu zrównoważonego rozwoju i dostrzega znaczenie ekoprzedsiębiorczości dla kształtowania gospodarki w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu zrównoważonego rozwoju i dostrzega znaczenie ekoprzedsiębiorczości dla kształtowania gospodarki w stopniu bardzo dobrym. Potrafi również wskazać rolę państwa i innych instytucji na kreowanie ekobiznesu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D2/6.1_U01 Student potrafi wypowiedzieć się w zakresie problematyki ekonomii zrónoważonego rozwoju i posiada zdolności wyrażania poglądów i własnego zdania na temat powiązania między środowiskiem, społeczeństwem i gospodarką | 2,0 | Student nie potrafi wyrażać własnych poglądów na temat relacji między środowiskiem, społeczeństwem i gospodarką. |
3,0 | Student potrafi wyrażać własne poglądy na temat relacji między środowiskiem, społeczeństwem i gospodarką. Posługuje się terminologią ekonomiczną popełniając liczne błędy. | |
3,5 | Student potrafi wyrażać własne poglądy na temat relacji między środowiskiem, społeczeństwem i gospodarką. Posługuje się terminologią ekonomiczną w stopniu więcej niż dostatecznym. | |
4,0 | Student potrafi wyrażać własne poglądy na temat relacji między środowiskiem, społeczeństwem i gospodarką. Posługuje się terminologią ekonomiczną w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student potrafi wyrażać własne poglądy na temat relacji między środowiskiem, społeczeństwem i gospodarką. Posługuje się terminologią ekonomiczną opisując problematykę zrównoważonego rozwoju. | |
5,0 | Student potrafi wyrażać własne poglądy na temat relacji między środowiskiem, społeczeństwem i gospodarką. Posługuje się terminologią ekonomiczną i formułuje swoje wnioski w kontekście przyszłości ekonomii zrównoważonego rozwoju. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D2/6.1_K01 Student jest gotów do rozwiązywania problemów z zakresu ekonomii zrównoważonego rozwoju. | 2,0 | Student nie jest gotów do rozwiązywania problemów z zakresu ekonomii zrównoważonego rozwoju. |
3,0 | Student jest gotów do rozwiązywania problemów z zakresu ekonomii zrównoważonego rozwoju w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | Student jest gotów do rozwiązywania problemów z zakresu ekonomii zrównoważonego rozwoju w stopniu więcej niż dostatecznym. | |
4,0 | Student jest gotów do rozwiązywania problemów z zakresu ekonomii zrównoważonego rozwoju u w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student jest gotów do rozwiązywania problemów z zakresu ekonomii zrównoważonego rozwoju w stopniu więcej niż dobrym. | |
5,0 | Student jest gotów do rozwiązywania problemów z zakresu ekonomii zrównoważonego rozwoju w stopniu więcej niż dobrym plus. |
Literatura podstawowa
- Iwona Bąk, Katarzyna Cheba, Zielona gospodarka jako narzędzie zrównoważonego rozwoju, CeDeWu, Warszawa, 2022
- Katarzyna Elżbieta Krasowska, Rozwój zrównoważony małych miast Pomorza Zachodniego po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej, Wydawnictwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, Szczecin, 2021
Literatura dodatkowa
- Taina Tukiainen, Patrizia Hongisto, Sustainable Baltic Sea Region: towards economic transformation by smart specialisation strategies, Unigrafia, 2020