Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Wycena i obrót nieruchomościami
Sylabus przedmiotu Ekologiczna odpowiedzialność samorządów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekologiczna odpowiedzialność samorządów | ||
Specjalność | Ekobiznes | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie wiedzy z zakresu podstaw mikroekonomii, makroekonomii oraz działalności jednostek samorządu terytorialnego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z możliwościami ochrony klimatu przez jednostki samorządu terytorialnego |
C-2 | Przygotowanie studentów do oceny działań ekologicznych podejmowanych przez jednostki samorządu terytorialnego |
C-3 | Opanowanie przez studenta umiejętności współpracy na rzecz ochrony środowiska |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przedstawienie idei zrównoważonego rozwoju realizowanej w jednostkach samorządu terytorialnego | 2 |
T-A-2 | Omówienie ekologicznej odpowiedzialności samorządów w świetle obowiązujących przepisów prawa oraz celów klimatycznych UE | 2 |
T-A-3 | Odpowiedzialność ekologiczna na różnych szczeblach samorządu terytorialnego | 2 |
T-A-4 | Gospodarka odpadami - tworzenie Punktów Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych lub mobilnych punktów odbioru elektroodpadów | 2 |
T-A-5 | Rekultywacja – przywracanie wartości użytkowych lub przyrodniczych terenom zniszczonym przez działalność człowieka | 2 |
T-A-6 | Prowadzenie racjonalnej gospodarki wodami opadowymi | 2 |
T-A-7 | Wykorzystanie energii odnawialnej | 2 |
T-A-8 | Modernizacja sieci dystrybucji ciepła | 2 |
T-A-9 | Ochrona powierzchni zielonych w gminach | 2 |
T-A-10 | Promowanie ekologicznych form transportu | 2 |
T-A-11 | Działania ekologiczne podejmowane w miastach i aglomeracjach miejskich | 2 |
T-A-12 | Wsparcie oddolnych inicjatyw proekologicznych | 2 |
T-A-13 | Budowanie społecznej świadomości nt. konieczności ochrony klimatu oraz edukowanie społeczeństwa | 2 |
T-A-14 | Przedstawienianie prezentacji oraz zaliczenie przedmiotu | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zrównoważony rozwój jednostek samorządu terytorialnego | 2 |
T-W-2 | Ekologiczna odpowiedzialność jednostek samorządu terytorialnego w świetle obowiązujących przepisów prawa oraz celów klimatycznych Unii Europejskiej | 2 |
T-W-3 | Zakres odpowiedzialności ekologicznej jednostek samorządu terytorialnego | 2 |
T-W-4 | Odpowiedzialność ekologiczna na różnych szczeblach samorządu terytorialnego | 2 |
T-W-5 | Budowanie społecznej świadomości nt. konieczności ochrony klimatu oraz edukowanie społeczeństwa | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Zapoznanie się z literaturą przedmiotu oraz studiami przypadków i danymi statystyki publicznej. | 8 |
A-A-3 | Przygotowanie prezentacji multimedialnej. | 5 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia. | 7 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Egzamin | 2 |
A-W-3 | Zapoznanie się z literaturą przedmiotu. | 8 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | Wykład problemowy z prezentacją multimedialną |
M-3 | Dyskusja |
M-4 | Prezentacja studiów przypadków |
M-5 | Praca w grupie |
M-6 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena z prezentacji oraz zaliczenie pisemnego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D2/5.1_W01 Student zna i rozumie wiedzę o celach klimatycznych Unii Europejskiej oraz nt. przyjmowania postaw proekologicznych | E_1A_W05 | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1 |
E_1A_D2/5.1_W02 Student zna i rozumie wiedzę o możliwościach ochrony klimatu przez jednostki samorządu terytorialnego | E_1A_W07 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-13 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D2/5.1_U01 Student potrafi odnieść się do celów klimatycznych Unii Europejskiej oraz do postaw proekologicznych przyjmowanych przez interesariuszy | E_1A_U01, E_1A_U02 | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1 |
E_1A_D2/5.1_U02 Student potrafi dokonać oceny działań proekologicznych realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego | E_1A_U03, E_1A_U06 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-13 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D2/5.1_K01 Student jest gotowy kreować postawy proekologiczne | E_1A_K02 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-5, T-A-13 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D2/5.1_W01 Student zna i rozumie wiedzę o celach klimatycznych Unii Europejskiej oraz nt. przyjmowania postaw proekologicznych | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie celów klimatycznych UE oraz postaw proekologicznych |
3,0 | Student zna i rozumie cele klimatyczne UE oraz postawy proekologiczne w co najmniej 55% | |
3,5 | Styudent zna i rozumie cele klimatyczne UE oraz postawy proekologiczne w co najmniej 65% | |
4,0 | Student zna i rozumie cele klimatyczne UE oraz postawy proekologiczne w co najmniej 75% | |
4,5 | Student zna i rozumie cele klimatyczne UE oraz postawy proekologiczne w co najmniej 85% | |
5,0 | Student zna i rozumie cele klimatyczne UE oraz postawy proekologiczne w co najmniej 95% | |
E_1A_D2/5.1_W02 Student zna i rozumie wiedzę o możliwościach ochrony klimatu przez jednostki samorządu terytorialnego | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie sposobów ochrony klimatu przez jednostki samorządu terytorialnego |
3,0 | Student zna i rozumie sposoby ochrony klimatu przez jednostki samorządu terytorialnego w co najmniej 55% | |
3,5 | Student zna i rozumie sposoby ochrony klimatu przez jednostki samorządu terytorialnego w co najmniej 65% | |
4,0 | Student zna i rozumie sposoby ochrony klimatu przez jednostki samorządu terytorialnego w co najmniej 75% | |
4,5 | Student zna i rozumie sposoby ochrony klimatu przez jednostki samorządu terytorialnego w co najmniej 85% | |
5,0 | Student zna i rozumie sposoby ochrony klimatu przez jednostki samorządu terytorialnego w co najmniej 95% |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D2/5.1_U01 Student potrafi odnieść się do celów klimatycznych Unii Europejskiej oraz do postaw proekologicznych przyjmowanych przez interesariuszy | 2,0 | Student nie potrafi odnieść się do celów klimatycznych UE oraz do postaw proekologicznych przyjmowanych przez interesariuszy |
3,0 | Student potrafii odnieść się do celów UE oraz postaw proekologicznych przejmowanych przez interesariuszy w co najmniej 55% | |
3,5 | Student potrafii odnieść się do celów klimatycznych UE oraz do postaw proekologicznych przyjmowanych przez interesariuszy w co najmniej 65% | |
4,0 | Student potrafii odniesć się do celów klimatycznych UE oraz do postaw proekologicznych przyjmowanych przez interesariuszy w co najmniej 75% | |
4,5 | Student potrafii odnieść się do celów klimatycznych UE oraz postaw proekologicznych przyjmowanych przez interesariuszy w co najmniej 85% | |
5,0 | Student potrafii odnieść sie do celów klimatycznych UE oraz postaw proekologicznych przyjmowanych przez interesariuszy w co najmniej 95% | |
E_1A_D2/5.1_U02 Student potrafi dokonać oceny działań proekologicznych realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego | 2,0 | Student nie potrafi dokonać oceny działań proekologicznych realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego |
3,0 | Student potrafii dokonać oceny działań proekologicznych realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego w co najmniej 55% | |
3,5 | Student potrafii dokonać oceny działań proekologicznych realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego w co najmniej 65% | |
4,0 | Student potrafii dokonać oceny działań proekologicznych realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego w co najmniej 75% | |
4,5 | Student potrafii dokonać oceny działań proekologicznych realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego w co najmniej 85% | |
5,0 | Student potrafii dokonać oceny działań proekologicznych realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego w co najmniej 95% |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D2/5.1_K01 Student jest gotowy kreować postawy proekologiczne | 2,0 | Student nie potrafii kreować postaw proekologicznych |
3,0 | Student potrafii kreować postawy proekologiczne w co najmniej 55% | |
3,5 | Student potrafii kreować postawy proekologiczne w co najmniej 65% | |
4,0 | Student potrafii kreować postawy proekologiczne w co najmniej 75% | |
4,5 | Student potrafii kreować postawy proekologicznych w co najmniej 85% | |
5,0 | Student potrafii kreować postawy proekologiczne w co najmniej 95% |
Literatura podstawowa
- Ostachowski P., Podgórska-Rykała J., Sanetra-Półgrabi S., Bezpieczeństwo, ekologia, rozwój, Wydawniczy Elipsa, Warszawa, 2022
- Lutek, Wojciech, Smart city : innowacyjny system zarządzania logistyką zwrotną w gospodarce odpadami komunalnymi, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, 2019
- Bielawski, Bartłomiej, Smart city : informacja przestrzenna w zarządzaniu inteligentnym miastem, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2016
- Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE), POSKA NET-ZERO 2050: Podręcznik Transformacji Energetycznej dla Samorządów, http://climatecake.ios.edu.pl/wp-content/uploads/2022/01/Polska-net-zero.-Podrecznik-transformacji-energetycznej-dla-samorzadow..pdf, 2022
Literatura dodatkowa
- Michał Hetmański M., Kupiec B., Zygmuntowski J.J, Zielony Renesans, Samorządowy podręcznik transformacji energetycznej, Stowarzyszenie Energia Miast, Warszawa, 2019, https://instrat.pl/wp-content/uploads/2019/09/Energia-Miast-Fundacja-Instrat-%E2%80%93-ZIELONY-RENESANS-%E2%80%93-Samorzadowy-podrecznik-transformacji-energetycznej-%E2%80%93-wrzesien-2019.pdf
- Ministerstwo Środowiska i Klimatu, , Rola samorządów terytorialnych w ochronie środowiska, w tym w ochronie klimatu, 2022, https://www.gov.pl/web/edukacja-ekologiczna/rola-samorzadow-terytorialnych-w-ochronie-srodowiska-w-tym-w-ochronie-klimatu
- Solanki Arun; Kumar Adarsh; Nayyar Anand, Digital Cities Roadmap - IoT-Based Architecture and Sustainable Buildings, John Wiley & Sons, 2021