Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Wycena i obrót nieruchomościami
Sylabus przedmiotu Ekonomia integracji europejskiej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekonomia integracji europejskiej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl>, Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy znajomości mikro i makroekonomii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | poznanie i zrozumienie podstaw integracji europejskiej |
C-2 | zrozumienie mechanizmów politycznych i gospodarczych zwizanaych z funkcjonowaniem europejskich ugrupowań integracyjnych |
C-3 | zrozumienie kierunków zmian w funkcjonowaniu UE |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | 1. Instytucje UE. Budżet UE; | 8 |
T-W-2 | 2.Filaty UE. Symbole UE; | 2 |
T-W-3 | 3.Integracja w sferze rynku czynników produkcji – wspólne rynki UE; | 4 |
T-W-4 | 4. Charakterystyka EFTA, | 3 |
T-W-5 | 5. Charakterystyka CEFTA,BFTA. WNP, | 4 |
T-W-6 | 6.Polska droga do UE. Miejsce i rola Polski w UE | 4 |
25 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | przygotowanie do zajęć | 13 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 10 |
A-W-3 | uczestnictwo w zajęciach | 25 |
A-W-4 | egzamin | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metody podające: wykład z prezentacją multimedialną |
M-2 | metody problemowe: wykład konwersatoryjny z dyskusją |
M-3 | metody aktywizujące: analiza studiów przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_C11_W01 student zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu integracji europejskiej | E_1A_W01 | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4 | M-2, M-3, M-1 | S-1 |
E_1A_C11_W02 student zna i rozumie podstawowe kategorie dotyczące zagadnień z integracji europejskiej | E_1A_W04 | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_C11_U01 Student potrafi analizować zachowania podmiotów występujących na rynku dotyczące podstawowych mechanizmów w sferze integracji europejskiej | E_1A_U01 | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4 | M-2, M-3, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_C11_K01 student jest gotów do rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu | E_1A_K03 | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4 | M-2, M-3, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_C11_W01 student zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu integracji europejskiej | 2,0 | Brak zrozumienia istoty integracji |
3,0 | Rozumienie znaczenia procesów integracyjnych dla rozwoju gospodarczego państw w co najmniej 55% | |
3,5 | Znajomość podstawowych instrumentów integracji a także umiejętność oszacowania ich wpływu na gospodarkę w co najmniej 65% | |
4,0 | Znajomość znaczenia procesów integracyjnych dla gospodarki w co najmniej 75% | |
4,5 | Zrozumienie istoty i znaczenia integracji dla gospodarki w co najmniej 85% | |
5,0 | Zrozumienie istoty i znaczenia procesów integracyjnych dla gospodarki oraz wiedza z zakresu procesów integracyjnych na świecie na poziomie co najmniej 95% | |
E_1A_C11_W02 student zna i rozumie podstawowe kategorie dotyczące zagadnień z integracji europejskiej | 2,0 | Brak znajomości podstawowych kategorii i zagadnień związanych z integracją |
3,0 | Znajomość podstawowych kategorii i zagadnień związanych z integracją w co najmniej 55% | |
3,5 | Znajomość i umiejetność interpretacji podstawowychzagadnień zwiazanych z integracją europejską w co najmniej 65% | |
4,0 | Znajomość i umiejetność interpretacji podstawowychzagadnień zwiazanych z integracją europejską w co najmniej 75% | |
4,5 | Znajomość i umiejetność interpretacji podstawowychzagadnień zwiazanych z integracją europejską oraz umiejetność wyciagania wniosków w zakresie różnic między poszczególnymi ugrupowaniami w co najmniej 85% | |
5,0 | Znajomość i umiejetność interpretacji podstawowychzagadnień zwiazanych z integracją europejską oraz umiejętność wyciagania wniosków w zakresie różnic miedzy poszczegolnymi ugrupowaniami w co najmniej 95% |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_C11_U01 Student potrafi analizować zachowania podmiotów występujących na rynku dotyczące podstawowych mechanizmów w sferze integracji europejskiej | 2,0 | nie potrafi analizować zachowań podmiotów ziwaznych z integracją europejską |
3,0 | Posiada umięjetności w analizie zachowań i mechanizmów towarzyszących integracji europejskiej w co najmniej 55% | |
3,5 | Posiada podstawowe umięjetności w analizie zachowań i mechanizmów towarzyszących integracji oraz potrafi powiązać więcej niż jedną organizację z tendencjami zachodzącymi we swpółczesnej Europie w co najmniej 65% | |
4,0 | Posiada umięjetności w analizie zachowań i mechanizmów towarzyszących integracji oraz potrafi powiązać więcej niż jedną organizację z tendencjami zachodzącymi we swpółczesnej Europie w co najmniej 75% | |
4,5 | Umie wyciągać wnioski z dotychczasowyh doświadczeń integracyjnych w Europie w co najmniej 85% | |
5,0 | Potrafi znaleźć współzaleznosci miedzy procesami globalizacji a integracją europejską w co najmniej 95% |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_C11_K01 student jest gotów do rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu | 2,0 | nie rozstrzyga dylematów związanych z wykonywaniem zawodu |
3,0 | Rozstrzyganie dylematów związanych z wykonywaniem zawodu sprowadza się do realizacji zadań o charakterze odtwórczym w co najmniej 55% | |
3,5 | Rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu realizując proste zadania w co najmniej 65% | |
4,0 | Rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu realizując zadania wymagajace zaangażowania w co najmniej 75% | |
4,5 | Rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu realizując zadania wymagajace dużego zaangażowania w co najmniej 85% | |
5,0 | Rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu realizując zadania wymagajace dużego zaangażowania w co najmniej 95% |
Literatura podstawowa
- Wandel, J; Kamińska, K (red.), 15 lat wspólnego członkowstwa w Unii Europejskiej, Oficyna Wadawnicza SGH, Warszawa, 2020
- Ambroziak, A; Szupulewicz-Porczyńska, A (red.), Polska w Unii Europejskiej - od stowarzyszenia do pietnastolecia członkowstwa, Oficyna wydawnicza SGH, Warszawa, 2020
- Czahór, Z,; Grosse, T. G.; Paruch, W., Intefracja Europejska, Wydawnictwo Sejmowe, Waeszawa, 2018
- Bagus, P., Tragedia euro, Instytut Ludwiga von Misesa, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Odzimek, T, Budżet UE po 2017, Wydawnictwo Politechniki Czestochowskiej, Czestochowa, 2018
- McCormick, J., Understanding The European Union, Bloomsbury Academic, London, 2020