Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Wycena i obrót nieruchomościami

Sylabus przedmiotu Ekonomia społeczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomia społeczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 23 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza o funkcjonowaniu gospodarki rynkowej na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z alternatywnymi sposobami rozwiązywania ważnych problemów społecznych, ekologicznych itp. w ramach trzeciego sektora i społeczeństwa obywatelskiego
C-2Poznanie przez studentów narzędzi finansowania działalności podmiotów ekonomii społecznej
C-3Zrozumienie przez studentów potrzeby budowania kapitału społecznego dla rozwoju społeczeństwa obywatelskiego i ekonomii społecznej
C-4Przedstawienie możliwości rozwoju przedsiębiorczości społecznej i zasad tworzenia koncepcji przedsiębiorstwa społecznego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podmioty ekonomii społecznej w otoczeniu - ich charakterystyka i misja na wybranych przykładach z Polski2
T-A-2Podmioty ekonomii społecznej w otoczeniu - ich charakterystyka i misja. Przykłady regionalne i lokalne2
T-A-3Organizacje pozarządowe - cele i zadania organizacji pożytku publicznego. Wolontariat jako element ekonomii społecznej2
T-A-4Przedsiębiorczość społeczna i jej przejawy.2
T-A-5Potencjał otoczenia (terytorium) jako szansa dla rozwoju lokalnego i przedsiębiorstwa społecznego1
T-A-6Wybrane modele przedsiębiorstwa społecznego1
T-A-7Możliwości wykorzystania modelu Business Canvas do stworzenia projektu przedsiębiorstwa społeczenego - praca w zespole5
15
wykłady
T-W-1Ekonomia społeczna w systemie nauk ekonomicznych2
T-W-2Geneza, istota, przedmiot i funkcje ekonomii społecznej.2
T-W-3Ekonomia społeczna środkiem do budowania społeczeństwa obywatelskiego2
T-W-4Podmioty sektora ekonomii społecznej w Polsce oraz obszary i narzędzia ich działalności. Koncepcja teoretyczna przedsiębiorstwa społecznego.2
T-W-5Wyzwania współczesnego świata a stare i nowe zadania dla podmiotów ekonomii społecznej2
T-W-6Podstawy prawne funkcjonowania podmiotów sektora ekonomii społecznej.2
T-W-7Rozmiary i znaczenie sektora ekonomii społecznej na świecie i w Polsce. Osiagnięcia, bariery rozwoju, potencjał2
T-W-8Krajowe i regionalne strategie rozwoju ekonomii społecznej. Programy wspierające ekonomię społeczną.2
T-W-9Kapitał ludzki i społeczny w Polsce jako czynniki rozwoju społeczeństwa obywatelskiego i III sektora2
T-W-10Rola ekonomii społecznej w aktywizacji wykluczonych (społecznie, gospodarczo, politycznie, komunikacyjnie itp.)2
T-W-11Finansowanie podmiotów ekonomii społecznej ze środków krajowych i źródeł zagranicznych2
T-W-12Kolokwium zaliczeniowe w formie pisemnej (pytania problemowe i opisowe)1
23

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Poszukiwanie i przetwarzanie informacji niezbędnych do wykonania opisu koncepcji przedsiębiorstwa społecznego10
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach23
A-W-2Zapoznawanie się z literaturą i innymi źródłami informacji11
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów16
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda problemowa: wykład problemowy
M-2Metoda podająca: wykład informacyjny
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
M-4Metoda aktywizująca: metoda przypadków
M-5Metoda praktyczna: metoda projektu (praca w zespole)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia wykładów (kolokwium w formie pisemnej)
S-2Ocena podsumowująca: ocena z pracy zespołowej nad koncepcją przedsiębiorstwa społecznego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_A02_W01
Student zna i rozumie, jakie są alternatywne sposoby rozwiązywania ważnych problemów społecznych, ekologicznych itp. w ramach trzeciego sektora i społeczeństwa obywatelskiego
E_1A_W04, E_1A_W07, E_1A_W08, E_1A_W01C-2, C-3, C-1T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-9, T-W-10, T-W-5, T-W-4, T-A-4, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-6, T-A-7, T-A-5M-4, M-3, M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_A02_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji zjawisk społecznych i wskazać sposoby rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych, zmarginalizowanych.
E_1A_U09, E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U06C-3, C-1, C-4T-W-7, T-W-8, T-W-6, T-A-4, T-A-3, T-A-7, T-A-5M-4, M-3, M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_A02_K01
Student wykazuje wrażliwość na problemy ludzi wykluczonych, zmarginalizowanych, bez pracy.
E_1A_K04, E_1A_K02, E_1A_K05C-3, C-1T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-10, T-W-5M-4, M-3, M-5, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_A02_W01
Student zna i rozumie, jakie są alternatywne sposoby rozwiązywania ważnych problemów społecznych, ekologicznych itp. w ramach trzeciego sektora i społeczeństwa obywatelskiego
2,0Student nie nie zna i nie rozumie alternatywnych sposobów rozwiązywania problemów społecznych w ramach trzeciego sektora
3,0Student zna i rozumie alternatywne sposoby rozwiązywania problemów społecznych w ramach trzeciego sektora co najmniej w 55%.
3,5Student zna i rozumie alternatywne sposoby rozwiązywania problemów społecznych w ramach trzeciego sektora co najmniej w 65%.
4,0Student zna i rozumie alternatywne sposoby rozwiązywania problemów społecznych w ramach trzeciego sektora co najmniej w 75%.
4,5Student zna i rozumie alternatywne sposoby rozwiązywania problemów społecznych w ramach trzeciego sektora co najmniej w 85%.
5,0Student zna i rozumie alternatywne sposoby rozwiazywania problemów społecznych w ramach trzeciego sektora co najmniej w 95%.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_A02_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji zjawisk społecznych i wskazać sposoby rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych, zmarginalizowanych.
2,0Student nie potrafi nawet w podstawowym zakresie wykorzystać zdobytej wiedzy do interpretacji zjawisk społecznych i wskazać właściwych sposobów rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych.
3,0Student potrafi w podstawowym zakresie wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji zjawisk społecznych i wskazać właściwe sposoby rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych co najmniej w 55%.
3,5Student potrafi w podstawowym zakresie wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji zjawisk społecznych i wskazać właściwe sposoby rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych co najmniej w 65%.
4,0Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji podstawowych zjawisk społecznych i wskazać właściwe sposoby rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych co najmniej w 75%.
4,5Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji wszystkich zjawisk społecznych, objętych programem i wskazać właściwe sposoby rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych co najmniej w 85%.
5,0Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji zjawisk społecznych i wskazać właściwe sposoby rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych co najmniej w 95%.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_A02_K01
Student wykazuje wrażliwość na problemy ludzi wykluczonych, zmarginalizowanych, bez pracy.
2,0Student nie wykazuje wrażliwości na problemy osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych.
3,0Student w ograniczonym stopniu wykazuje wrażliwości na problemy osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych, pod wpływem inspiracji nauczyciela.
3,5Student w średnim stopniu wykazuje wrażliwości na problemy osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych, pod wpływem inspiracji nauczyciela.
4,0Student samodzielnie wykazuje zrozumienie położenia osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych i ujawnia wrażliwość na ich problemy.
4,5Student samodzielnie wykazuje zrozumienie położenia osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych i ujawnia wrażliwość na ich problemy, potrafi szerzej omówić ich sytuację i wykazuje skłonność do pomocy.
5,0Student samodzielnie wykazuje zrozumienie położenia osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych i ujawnia wybitną wrażliwość na ich problem, potrafi podpowiedzieć, jak rozwiązać niektóre z nich i wykazuje chęć pomocy.

Literatura podstawowa

  1. Becker G.S., Murphy K. M., Ekonomia społeczna, PWN, Warszawa, 2020
  2. Brzuska E., Kukulak-Dolata I., Nyk M. (red.), Ekonomia społeczna. Teoria i praktyka przedsiębiorczości społecznej, Difin, Warszawa, 2017
  3. Czyżewska M., Pach J., Sala K., Ekonomia społeczna i przedsiębiorczość. Innowacje - środowisko, CeDeWu, Warszawa, 2020
  4. Frątczak M., Hausner J., Mazur S. (red.), Wokół ekonomii społecznej, UE w Krakowie, MSAP Kraków, Kraków, 2012
  5. Kurleto M.H., Model przedsiębiorstwa społecznego, Difin, Warszawa, 2016
  6. Matsui N., Ikemoto Y. (eds.), Solidarity Economy and Social Business. New models for new Society, Springer Japan, 2015
  7. Murzyn D., Pach J., Ekonomia społeczna między rynkiem, państwem a obywatelem, Difin, Warszawa, 2018
  8. Półrocznik Ekonomia społeczna, http://www.ekonomiaspoleczna.msap.pl/index.php/pl/
  9. Social entrepreneurship and social innovation in the Nordic Countries: Initiative to promote social entrepreneurship and social innovation, Nordic Council of Ministers, Oslo, 2015

Literatura dodatkowa

  1. Będzik B., Kapitał społeczny w gminach wiejskich w kierunku społeczeństwa obywatelskiego, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Szczecin, 2019
  2. Brock D.D., Social Entrepreneurship education resources handbook, Debbi D. Brock, Berea, 2011
  3. portal internetowy, www.ekonomiaspołeczna.pl
  4. strona internetowa, https://www.ekonomiaspoleczna.gov.pl/
  5. Stowarzyszenie Klon/Jawor, www.klon.org.pl
  6. Małopolski Portal Ekonomii Społecznej, http://www.es.malopolska.pl
  7. www.ngo.pl

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podmioty ekonomii społecznej w otoczeniu - ich charakterystyka i misja na wybranych przykładach z Polski2
T-A-2Podmioty ekonomii społecznej w otoczeniu - ich charakterystyka i misja. Przykłady regionalne i lokalne2
T-A-3Organizacje pozarządowe - cele i zadania organizacji pożytku publicznego. Wolontariat jako element ekonomii społecznej2
T-A-4Przedsiębiorczość społeczna i jej przejawy.2
T-A-5Potencjał otoczenia (terytorium) jako szansa dla rozwoju lokalnego i przedsiębiorstwa społecznego1
T-A-6Wybrane modele przedsiębiorstwa społecznego1
T-A-7Możliwości wykorzystania modelu Business Canvas do stworzenia projektu przedsiębiorstwa społeczenego - praca w zespole5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ekonomia społeczna w systemie nauk ekonomicznych2
T-W-2Geneza, istota, przedmiot i funkcje ekonomii społecznej.2
T-W-3Ekonomia społeczna środkiem do budowania społeczeństwa obywatelskiego2
T-W-4Podmioty sektora ekonomii społecznej w Polsce oraz obszary i narzędzia ich działalności. Koncepcja teoretyczna przedsiębiorstwa społecznego.2
T-W-5Wyzwania współczesnego świata a stare i nowe zadania dla podmiotów ekonomii społecznej2
T-W-6Podstawy prawne funkcjonowania podmiotów sektora ekonomii społecznej.2
T-W-7Rozmiary i znaczenie sektora ekonomii społecznej na świecie i w Polsce. Osiagnięcia, bariery rozwoju, potencjał2
T-W-8Krajowe i regionalne strategie rozwoju ekonomii społecznej. Programy wspierające ekonomię społeczną.2
T-W-9Kapitał ludzki i społeczny w Polsce jako czynniki rozwoju społeczeństwa obywatelskiego i III sektora2
T-W-10Rola ekonomii społecznej w aktywizacji wykluczonych (społecznie, gospodarczo, politycznie, komunikacyjnie itp.)2
T-W-11Finansowanie podmiotów ekonomii społecznej ze środków krajowych i źródeł zagranicznych2
T-W-12Kolokwium zaliczeniowe w formie pisemnej (pytania problemowe i opisowe)1
23

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Poszukiwanie i przetwarzanie informacji niezbędnych do wykonania opisu koncepcji przedsiębiorstwa społecznego10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach23
A-W-2Zapoznawanie się z literaturą i innymi źródłami informacji11
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów16
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_A02_W01Student zna i rozumie, jakie są alternatywne sposoby rozwiązywania ważnych problemów społecznych, ekologicznych itp. w ramach trzeciego sektora i społeczeństwa obywatelskiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), ich struktury, a także relacje między nimi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W07Zna i rozumie fundamentalne dylematy ekonomiczne oraz społeczne współczesnej cywilizacji, w tym gospodarki
E_1A_W08Zna i rozumie podstawowe ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działań związanych z funkcjonowaniem gospodarki
E_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-2Poznanie przez studentów narzędzi finansowania działalności podmiotów ekonomii społecznej
C-3Zrozumienie przez studentów potrzeby budowania kapitału społecznego dla rozwoju społeczeństwa obywatelskiego i ekonomii społecznej
C-1Zapoznanie studentów z alternatywnymi sposobami rozwiązywania ważnych problemów społecznych, ekologicznych itp. w ramach trzeciego sektora i społeczeństwa obywatelskiego
Treści programoweT-W-1Ekonomia społeczna w systemie nauk ekonomicznych
T-W-3Ekonomia społeczna środkiem do budowania społeczeństwa obywatelskiego
T-W-6Podstawy prawne funkcjonowania podmiotów sektora ekonomii społecznej.
T-W-9Kapitał ludzki i społeczny w Polsce jako czynniki rozwoju społeczeństwa obywatelskiego i III sektora
T-W-10Rola ekonomii społecznej w aktywizacji wykluczonych (społecznie, gospodarczo, politycznie, komunikacyjnie itp.)
T-W-5Wyzwania współczesnego świata a stare i nowe zadania dla podmiotów ekonomii społecznej
T-W-4Podmioty sektora ekonomii społecznej w Polsce oraz obszary i narzędzia ich działalności. Koncepcja teoretyczna przedsiębiorstwa społecznego.
T-A-4Przedsiębiorczość społeczna i jej przejawy.
T-A-1Podmioty ekonomii społecznej w otoczeniu - ich charakterystyka i misja na wybranych przykładach z Polski
T-A-3Organizacje pozarządowe - cele i zadania organizacji pożytku publicznego. Wolontariat jako element ekonomii społecznej
T-A-2Podmioty ekonomii społecznej w otoczeniu - ich charakterystyka i misja. Przykłady regionalne i lokalne
T-A-6Wybrane modele przedsiębiorstwa społecznego
T-A-7Możliwości wykorzystania modelu Business Canvas do stworzenia projektu przedsiębiorstwa społeczenego - praca w zespole
T-A-5Potencjał otoczenia (terytorium) jako szansa dla rozwoju lokalnego i przedsiębiorstwa społecznego
Metody nauczaniaM-4Metoda aktywizująca: metoda przypadków
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
M-2Metoda podająca: wykład informacyjny
M-1Metoda problemowa: wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia wykładów (kolokwium w formie pisemnej)
S-2Ocena podsumowująca: ocena z pracy zespołowej nad koncepcją przedsiębiorstwa społecznego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie nie zna i nie rozumie alternatywnych sposobów rozwiązywania problemów społecznych w ramach trzeciego sektora
3,0Student zna i rozumie alternatywne sposoby rozwiązywania problemów społecznych w ramach trzeciego sektora co najmniej w 55%.
3,5Student zna i rozumie alternatywne sposoby rozwiązywania problemów społecznych w ramach trzeciego sektora co najmniej w 65%.
4,0Student zna i rozumie alternatywne sposoby rozwiązywania problemów społecznych w ramach trzeciego sektora co najmniej w 75%.
4,5Student zna i rozumie alternatywne sposoby rozwiązywania problemów społecznych w ramach trzeciego sektora co najmniej w 85%.
5,0Student zna i rozumie alternatywne sposoby rozwiazywania problemów społecznych w ramach trzeciego sektora co najmniej w 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_A02_U01Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji zjawisk społecznych i wskazać sposoby rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych, zmarginalizowanych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U09Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współpracować z innymi osobami w ramach działań zespołowych
E_1A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji i interpretacji procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla ekonomii
E_1A_U02Potrafi zastosować wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych w mikro-, mezo- i makroskali
E_1A_U06Potrafi brać udział w debacie przedstawiając i oceniając różne stanowiska i opinie oraz dyskutować na temat wybranych problemów współczesnej gospodarki, wykorzystując dorobek i poglądy autorytetów ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-3Zrozumienie przez studentów potrzeby budowania kapitału społecznego dla rozwoju społeczeństwa obywatelskiego i ekonomii społecznej
C-1Zapoznanie studentów z alternatywnymi sposobami rozwiązywania ważnych problemów społecznych, ekologicznych itp. w ramach trzeciego sektora i społeczeństwa obywatelskiego
C-4Przedstawienie możliwości rozwoju przedsiębiorczości społecznej i zasad tworzenia koncepcji przedsiębiorstwa społecznego
Treści programoweT-W-7Rozmiary i znaczenie sektora ekonomii społecznej na świecie i w Polsce. Osiagnięcia, bariery rozwoju, potencjał
T-W-8Krajowe i regionalne strategie rozwoju ekonomii społecznej. Programy wspierające ekonomię społeczną.
T-W-6Podstawy prawne funkcjonowania podmiotów sektora ekonomii społecznej.
T-A-4Przedsiębiorczość społeczna i jej przejawy.
T-A-3Organizacje pozarządowe - cele i zadania organizacji pożytku publicznego. Wolontariat jako element ekonomii społecznej
T-A-7Możliwości wykorzystania modelu Business Canvas do stworzenia projektu przedsiębiorstwa społeczenego - praca w zespole
T-A-5Potencjał otoczenia (terytorium) jako szansa dla rozwoju lokalnego i przedsiębiorstwa społecznego
Metody nauczaniaM-4Metoda aktywizująca: metoda przypadków
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
M-2Metoda podająca: wykład informacyjny
M-1Metoda problemowa: wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia wykładów (kolokwium w formie pisemnej)
S-2Ocena podsumowująca: ocena z pracy zespołowej nad koncepcją przedsiębiorstwa społecznego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi nawet w podstawowym zakresie wykorzystać zdobytej wiedzy do interpretacji zjawisk społecznych i wskazać właściwych sposobów rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych.
3,0Student potrafi w podstawowym zakresie wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji zjawisk społecznych i wskazać właściwe sposoby rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych co najmniej w 55%.
3,5Student potrafi w podstawowym zakresie wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji zjawisk społecznych i wskazać właściwe sposoby rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych co najmniej w 65%.
4,0Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji podstawowych zjawisk społecznych i wskazać właściwe sposoby rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych co najmniej w 75%.
4,5Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji wszystkich zjawisk społecznych, objętych programem i wskazać właściwe sposoby rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych co najmniej w 85%.
5,0Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji zjawisk społecznych i wskazać właściwe sposoby rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych co najmniej w 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_A02_K01Student wykazuje wrażliwość na problemy ludzi wykluczonych, zmarginalizowanych, bez pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K04Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu
E_1A_K02Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania przedsięwzięć dla środowiska społecznego, a także inicjowania działań na rzecz interesu publicznego
E_1A_K05Jest gotów do wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
Cel przedmiotuC-3Zrozumienie przez studentów potrzeby budowania kapitału społecznego dla rozwoju społeczeństwa obywatelskiego i ekonomii społecznej
C-1Zapoznanie studentów z alternatywnymi sposobami rozwiązywania ważnych problemów społecznych, ekologicznych itp. w ramach trzeciego sektora i społeczeństwa obywatelskiego
Treści programoweT-W-7Rozmiary i znaczenie sektora ekonomii społecznej na świecie i w Polsce. Osiagnięcia, bariery rozwoju, potencjał
T-W-8Krajowe i regionalne strategie rozwoju ekonomii społecznej. Programy wspierające ekonomię społeczną.
T-W-1Ekonomia społeczna w systemie nauk ekonomicznych
T-W-3Ekonomia społeczna środkiem do budowania społeczeństwa obywatelskiego
T-W-2Geneza, istota, przedmiot i funkcje ekonomii społecznej.
T-W-10Rola ekonomii społecznej w aktywizacji wykluczonych (społecznie, gospodarczo, politycznie, komunikacyjnie itp.)
T-W-5Wyzwania współczesnego świata a stare i nowe zadania dla podmiotów ekonomii społecznej
Metody nauczaniaM-4Metoda aktywizująca: metoda przypadków
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
M-5Metoda praktyczna: metoda projektu (praca w zespole)
M-1Metoda problemowa: wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia wykładów (kolokwium w formie pisemnej)
S-2Ocena podsumowująca: ocena z pracy zespołowej nad koncepcją przedsiębiorstwa społecznego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje wrażliwości na problemy osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych.
3,0Student w ograniczonym stopniu wykazuje wrażliwości na problemy osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych, pod wpływem inspiracji nauczyciela.
3,5Student w średnim stopniu wykazuje wrażliwości na problemy osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych, pod wpływem inspiracji nauczyciela.
4,0Student samodzielnie wykazuje zrozumienie położenia osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych i ujawnia wrażliwość na ich problemy.
4,5Student samodzielnie wykazuje zrozumienie położenia osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych i ujawnia wrażliwość na ich problemy, potrafi szerzej omówić ich sytuację i wykazuje skłonność do pomocy.
5,0Student samodzielnie wykazuje zrozumienie położenia osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych i ujawnia wybitną wrażliwość na ich problem, potrafi podpowiedzieć, jak rozwiązać niektóre z nich i wykazuje chęć pomocy.