Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Wycena i obrót nieruchomościami
Sylabus przedmiotu Diagnostyka ekonomiczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Diagnostyka ekonomiczna | ||
Specjalność | Analityka gospodarcza | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Wawrzyniak <Katarzyna.Wawrzyniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagania w zakresie wiedzy: student posiada wiedzę z zakresu statystyki opisowej, podstaw ekonometrii oraz ogólną wiedzę ekonomiczną |
W-2 | Wymagania w zakresie umiejętności: student potrafi obliczać i interpretować parametry poznane w ramach statystyki opisowej, potrafi wyznaczać parametry i oceniać jakość modeli ekonometrycznych oraz potrafi posługiwać się arkuszem kalkulacyjnym Excel |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie wiedzy o istocie i sposobach diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych oraz metod analizy ekonomicznej w mikro- i makroskali |
C-2 | Zdobycie umiejętności praktycznego zastosowania metod statystycznych i ekonometrycznych oraz metod analizy ekonomicznej jako narzędzi diagnostycznych w mikro- i makroskali |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza sytuacji ekonomicznej jednostek administracyjnych | 2 |
T-L-2 | Metody analizy danych z dokumentów finansowych podmiotów gospodarczych | 2 |
T-L-3 | Kompleksowa analiza kondycji finansowej podmiotów gospodarczych | 4 |
T-L-4 | Przygotowanie pracy z zakresu oceny kondycji finansowej podmiotów gospodarczych | 2 |
T-L-5 | Wykorzystanie klasycznych i pozycyjnych parametrów struktury w procesie diagnozowania sytuacji społeczno-gospodarczej wybranych jednostek administracyjnych (krajów, województw, powiatów, gmin) oraz kondycji finansowej podmiotów gospodarczych (np. spółek giełdowych) | 3 |
T-L-6 | Identyfikacja danych oraz wykonanie obliczeń związanych z przeprowadzeniem procesu diagnozowania sytuacji społeczno-gospodarczej wybranej jednostki administracyjnej lub sytuacji finansowej wybranego podmiotu gospodarczego – praca zespołowa | 2 |
T-L-7 | Wykorzystanie modeli trendu dla danych rocznych i karty kontrolnej dla danych sezonowych do diagnozowania dynamiki zmiennych ekonomicznych w wybranej jednostce administracyjnej (kraj, województwo, powiat, gmina) lub w wybranym podmiocie gospodarczym (np. spółka giełdowa) | 3 |
T-L-8 | Identyfikacja danych oraz wykonanie obliczeń związanych z przeprowadzeniem procesu diagnozowania dynamiki wybranych zmiennych ekonomicznych z wykorzystaniem modeli trendu i karty kontrolnej – praca zespołowa | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Analiza ekonomiczna w badaniach zjawisk gospodarczych | 2 |
T-W-2 | Ocena sytuacji ekonomicznej jednostek administracyjnych | 2 |
T-W-3 | Ocena sytuacji finansowej przedsiębiorstw | 3 |
T-W-4 | Rating (modelowanie ratingów) | 2 |
T-W-5 | Test 1 zaliczający materiał z wykładów | 1 |
T-W-6 | Istota diagnozowania ilościowego a rodzaje prawidłowości statystycznych. Funkcje metod ilościowych | 2 |
T-W-7 | Klasyczne i pozycyjne parametry struktury jako elementy procesu diagnozowania dla danych przekrojowych. Kwantyle jako podstawa wielokryterialnej diagnozy | 3 |
T-W-8 | Diagnozowanie dynamiki zjawisk ekonomicznych na różnych poziomach agregacji z wykorzystaniem modeli trendu liniowego. Karta kontrolna jako narzędzie diagnostyczne w mikro- i makroskali | 2 |
T-W-9 | Diagnozowanie związków między zmiennymi ekonomicznymi w czasie i przestrzeni z wykorzystaniem modeli ekonometrycznych | 2 |
T-W-10 | Test 2 zaliczający materiał z wykładów | 1 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 10 |
A-L-3 | Wykonanie prac zespołowych i indywidulnych | 20 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Studia literaturowe | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do testów | 3 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych z przykładami |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel oraz dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie testów z pytaniami jednokrotnego wyboru i pytaniami otwartymi |
S-2 | Ocena formująca: Ocena wyników pracy w zespole i samodzielnie rozwiązanych zadań |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie ocen uzyskanych z prac zespołowych, samodzielnie rozwiązanych zadań oraz aktywności na zajęciach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D1/5.2_W01 Student zna i rozumie istotę i sposoby diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych oraz metod analizy ekonomicznej w mikro- i makroskali | E_1A_W03, E_1A_W06, E_1A_W02, E_1A_W01 | — | C-1 | T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-9, T-L-5, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-10, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D1/5.2_U01 Student potrafi zaprojektować i przeprowadzić badanie diagnostyczne z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych oraz metod analizy ekonomicznej w mikro- lub makroskali | E_1A_U09, E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U04 | — | C-2 | T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D1/5.2_K01 Student jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w diagnostyce ekonomicznej | E_1A_K01 | — | C-1, C-2 | T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-7, T-W-5, T-W-10, T-L-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D1/5.2_W01 Student zna i rozumie istotę i sposoby diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych oraz metod analizy ekonomicznej w mikro- i makroskali | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie istoty oraz sposobów diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych oraz metod analizy ekonomicznej w mikro- i makroskali |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie istotę oraz sposoby diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych oraz metod analizy ekonomicznej w mikro- i makroskali | |
3,5 | Student w stopniu więcej niż dostatecznym zna i rozumie istotę oraz sposoby diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych oraz metod analizy ekonomicznej w mikro- i makroskali | |
4,0 | Student dobrze zna i rozumie istotę oraz sposoby diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych oraz metod analizy ekonomicznej w mikro- i makroskali | |
4,5 | Student w stopniu większym niż dobrym zna i rozumie istotę oraz sposoby diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych oraz metod analizy ekonomicznej w mikro- i makroskali | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym zna i rozumie istotę oraz sposoby diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych oraz metod analizy ekonomicznej w mikro- i makroskali |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D1/5.2_U01 Student potrafi zaprojektować i przeprowadzić badanie diagnostyczne z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych oraz metod analizy ekonomicznej w mikro- lub makroskali | 2,0 | Student nie potrafi zaprojektować i przeprowadzić badania diagnostycznego z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych oraz metod analizy ekonomicznej w mikro- lub makroskali |
3,0 | Student potrafi, przy pomocy nauczyciela, zaprojektować i przeprowadzić niektóre etapy badania diagnostycznego z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych oraz metod analizy ekonomicznej w mikro- lub makroskali | |
3,5 | Student potrafi, przy pomocy nauczyciela, zaprojektować i przeprowadzić większość etapów badania diagnostycznego z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych oraz metod analizy ekonomicznej w mikro- lub makroskali | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie zaprojektować badanie diagnostyczne z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych oraz metod analizy ekonomicznej w mikro- lub makroskali, ale przy jego realizacji wymaga niewielkiej pomocy nauczyciela | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie zaprojektować badanie diagnostyczne z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych oraz metod analizy ekonomicznej w mikro- lub makroskali oraz potrafi samodzielnie zrealizować większość etapów tego badania | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie zaprojektować i bezbłędnie przeprowadzić badanie diagnostyczne z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych oraz metod analizy ekonomicznej w mikro- lub makroskali |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D1/5.2_K01 Student jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w diagnostyce ekonomicznej | 2,0 | Student nie jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w diagnostyce ekonomicznej |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w diagnostyce ekonomicznej | |
3,5 | Student w stopniu więcej niż dostatecznym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w diagnostyce ekonomicznej | |
4,0 | Student w stopniu dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w diagnostyce ekonomicznej | |
4,5 | Student w stopniu więcej niż dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w diagnostyce ekonomicznej | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w diagnostyce ekonomicznej |
Literatura podstawowa
- Hozer J., Zawadzki J., Zmienna czasowa i jej rola w badaniach ekonometrycznych, PWN, Warszawa, 1990, s. 144-176
- Wawrzyniak K., Diagnostyczna funkcja modeli ekonometrycznych, Katedra Ekonometrii i Statystyki Uniwersytetu Szczecińskiego, Stowarzyszenie Pomoc i Rozwój, Szczecin, 1997, w: Ekonometria, Hozer J. (red.), s. 190-214
- Wawrzyniak K., Diagnostyczna funkcja modeli ekonometrycznych, Katedra Ekonometrii i Statystyki Uniwersytetu Szczecińskiego, Stowarzyszenie Pomoc i Rozwój, Szczecin, 2006, w: Ekonometria stosowana w zadaniach, Hozer J. (red.), s. 192-204
- Wawrzyniak K., Parametry struktury jako narzędzia klasyfikacji obiektów w mikroskali, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2013, Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania nr 31, s. 345-359, http://www.wneiz.univ.szczecin.pl/nauka_wneiz/sip/sip31-2013/SiP-31-345.pdf
- Wawrzyniak K., Karta kontrolna dla danych przekrojowo-czasowych jako narzędzie diagnostyczne, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2010, Folia Pomer. Univ. Technol. Stetin, Oeconomica 280(59), s. 115-122, https://www.zut.edu.pl/fileadmin/pliki/wydawnictwo/Folia/Oeconomica/280/Wawrzyniak.pdf
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Formulas and Tables. Statistical and Econometric Methods, CeDeWu, Warszawa, 2021
- Pomykalska B., Pomykalski P., Analiza finansowa przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa, 2017, drugie
- Jerzemowska M. red, Analiza ekonomiczna w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa, 2018, 4
Literatura dodatkowa
- Wawrzyniak K., Diagnozowanie ilościowe procesów i obiektów gospodarczych – podstawowe pojęcia, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2007, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 450, s. 647-659
- Wawrzyniak K., Microscale Evaluation of the Diagnosis Stability, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2013, Folia Oeconomica Stetinensia, No. 13 (21), pp. 109-119, DOI: 10.2478/foli-2013-0024
- Wawrzyniak K., Wpływ norm empirycznych na końcowy wynik procesu diagnozowania, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2014, Folia Pomer. Univ.Technol. Stetin., Oeconomica 308(74), s. 121-128, https://docplayer.pl/3719511-Folia-pomeranae-universitatis-technologiae-stetinensis-wplyw-norm-empirycznych-na-koncowy-wynik-procesu-diagnozowania.html
- Batóg B, Wawrzyniak K., Comparison of Proposals of Transformation of Nominants into Stimulants on the Example of Financial Ratios of Companies Listed on the Warsaw Stock Exchange, Springer, Szwajcaria, 2020, Classification and data analysis: theory and applications, pp 3–17, https://doi.org/10.1007/978-3-030-52348-0_1
- Szczecińska B., Assessment of the financial situation of companies listed on the on The Warsaw Stock Exchange, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego, Siedlce, 2019, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, Seria: Administracja i Zarządzanie 2082-5501, nr 49, s. 63-70. https://doi.org/10.34739/zn.2019.49.07