Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Ekonomia zrównoważonego rozwoju:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomia zrównoważonego rozwoju
Specjalność Ekobiznes
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Natalia Oleszczyk <noleszczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 50 4,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawową wiedzę z mikroekonomii, zna podstawy zarządzania i rachunkowości.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z podstawowymi założeniami ekonomii zrównoważonego rozwoju.
C-2Ukazanie studentom idei zrównoważonego rozwoju dla gospodarki.
C-3Zrozumienie przez studentów obszarów strategicznych zrównoważonego rozwoju.
C-4Kształtowanie u studentów wiedzy i umiejętności z zakresu analizy działań organizacji i gospodarek państw na rzecz trwałego rozwoju.
C-5Wyjaśnienie studentom istoty i znaczenia funkcjonowania ekobiznesu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Istota i przeslanki zrównoważonego rozwoju. Główne tezy ekonomii zrównoważonego rozwoju.3
T-A-2Wzrost gospodarczy w ekonomii zrównoważonego rozwoju.3
T-A-3Międzynarodowe inicjatywy dotyczące zrównoważonego rozwoju.3
T-A-4Istota i znaczenie ekonomii zrównoważonego rozwoju w strategii Unii Europejskiej.3
T-A-5Mierniki zrównoważonego rozwoju. Analiza porównawcza wybranych państw Unii Europejskiej.6
T-A-6Ocena istniejących działań ekonomii zrównoważonego rozwoju w Polsce i ich znaczenie dla gospodarki kraju.7
T-A-7Przyszłość ekonomii zrównoważonego rozwoju - szanse i zagrożenia.4
T-A-8Ekoprzedsiębiorczość - istota i znaczenie dla gospodarki.3
T-A-9Wpływ przedsiębiorczości ekologicznej na rozwój przedsiębiorstwa.2
T-A-10Rola państwa i innych instytucji w rozwoju ekoprzedsiębiorstwa.4
T-A-11Prezentacje projektów przygotowanych przez studentów.10
T-A-12Zaliczenie.2
50

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach50
A-A-2Wyszukiwanie i czytanie wskazanej literatury15
A-A-3wyszukiwanie i analiza raportów, opracowań tematycznych, danych statystycznych5
A-A-4przygotowanie projektu20
A-A-5przygotowanie do zaliczenia10
100

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacją multimedialną
M-2Prezentacje multimedialne z elementami aktywizacji słuchaczy
M-3Metody aktywizujące - analizy przypadków, dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena z projektu przygotowanego przez studentów (zespoły max. 2 osobowe)
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia pisemnego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D2/6.1_W01
Student zna i rozumie problemy mikro- i makroekonomiczne zjawisk związanych z implementacją zrównoważonego rozwoju
E_1A_W01C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D2/6.1_U01
Student potrafi wypowiedzieć się w zakresie problematyki ekonomii zrónoważonego rozwoju i posiada zdolności wyrażania poglądów i własnego zdania na temat powiązania między środowiskiem, społeczeństwem i gospodarką
E_1A_U05, E_1A_U07C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D2/6.1_K01
Student jest gotów do rozwiązywania problemów z zakresu ekonomii zrównoważonego rozwoju.
E_1A_K03, E_1A_K01C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D2/6.1_W01
Student zna i rozumie problemy mikro- i makroekonomiczne zjawisk związanych z implementacją zrównoważonego rozwoju
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu zrównoważonego rozwoju i nie dostrzega znaczenia ekoprzedsiębiorczości dla kształtowania gospodarki
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu zrównoważonego rozwoju i dostrzega znaczenie ekoprzedsiębiorczości dla kształtowania gospodarki w dostatecznym stopniu
3,5Student posiada podstawową wiedzę z zakresu zrównoważonego rozwoju i dostrzega znaczenie ekoprzedsiębiorczości dla kształtowania gospodarki w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu zrównoważonego rozwoju i dostrzega znaczenie ekoprzedsiębiorczości dla kształtowania gospodarki w stopniu dobrym
4,5Student posiada podstawową wiedzę z zakresu zrównoważonego rozwoju i dostrzega znaczenie ekoprzedsiębiorczości dla kształtowania gospodarki w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu zrównoważonego rozwoju i dostrzega znaczenie ekoprzedsiębiorczości dla kształtowania gospodarki w stopniu bardzo dobrym. Potrafi również wskazać rolę państwa i innych instytucji na kreowanie ekobiznesu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D2/6.1_U01
Student potrafi wypowiedzieć się w zakresie problematyki ekonomii zrónoważonego rozwoju i posiada zdolności wyrażania poglądów i własnego zdania na temat powiązania między środowiskiem, społeczeństwem i gospodarką
2,0Student nie potrafi wyrażać własnych poglądów na temat relacji między środowiskiem, społeczeństwem i gospodarką.
3,0Student potrafi wyrażać własne poglądy na temat relacji między środowiskiem, społeczeństwem i gospodarką. Posługuje się terminologią ekonomiczną popełniając liczne błędy.
3,5Student potrafi wyrażać własne poglądy na temat relacji między środowiskiem, społeczeństwem i gospodarką. Posługuje się terminologią ekonomiczną w stopniu więcej niż dostatecznym.
4,0Student potrafi wyrażać własne poglądy na temat relacji między środowiskiem, społeczeństwem i gospodarką. Posługuje się terminologią ekonomiczną w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi wyrażać własne poglądy na temat relacji między środowiskiem, społeczeństwem i gospodarką. Posługuje się terminologią ekonomiczną opisując problematykę zrównoważonego rozwoju.
5,0Student potrafi wyrażać własne poglądy na temat relacji między środowiskiem, społeczeństwem i gospodarką. Posługuje się terminologią ekonomiczną i formułuje swoje wnioski w kontekście przyszłości ekonomii zrównoważonego rozwoju.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D2/6.1_K01
Student jest gotów do rozwiązywania problemów z zakresu ekonomii zrównoważonego rozwoju.
2,0Student nie jest gotów do rozwiązywania problemów z zakresu ekonomii zrównoważonego rozwoju.
3,0Student jest gotów do rozwiązywania problemów z zakresu ekonomii zrównoważonego rozwoju w stopniu dostatecznym.
3,5Student jest gotów do rozwiązywania problemów z zakresu ekonomii zrównoważonego rozwoju w stopniu więcej niż dostatecznym.
4,0Student jest gotów do rozwiązywania problemów z zakresu ekonomii zrównoważonego rozwoju u w stopniu dobrym.
4,5Student jest gotów do rozwiązywania problemów z zakresu ekonomii zrównoważonego rozwoju w stopniu więcej niż dobrym.
5,0Student jest gotów do rozwiązywania problemów z zakresu ekonomii zrównoważonego rozwoju w stopniu więcej niż dobrym plus.

Literatura podstawowa

  1. Iwona Bąk, Katarzyna Cheba, Zielona gospodarka jako narzędzie zrównoważonego rozwoju, CeDeWu, Warszawa, 2022
  2. Katarzyna Elżbieta Krasowska, Rozwój zrównoważony małych miast Pomorza Zachodniego po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej, Wydawnictwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, Szczecin, 2021

Literatura dodatkowa

  1. Taina Tukiainen, Patrizia Hongisto, Sustainable Baltic Sea Region: towards economic transformation by smart specialisation strategies, Unigrafia, 2020

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Istota i przeslanki zrównoważonego rozwoju. Główne tezy ekonomii zrównoważonego rozwoju.3
T-A-2Wzrost gospodarczy w ekonomii zrównoważonego rozwoju.3
T-A-3Międzynarodowe inicjatywy dotyczące zrównoważonego rozwoju.3
T-A-4Istota i znaczenie ekonomii zrównoważonego rozwoju w strategii Unii Europejskiej.3
T-A-5Mierniki zrównoważonego rozwoju. Analiza porównawcza wybranych państw Unii Europejskiej.6
T-A-6Ocena istniejących działań ekonomii zrównoważonego rozwoju w Polsce i ich znaczenie dla gospodarki kraju.7
T-A-7Przyszłość ekonomii zrównoważonego rozwoju - szanse i zagrożenia.4
T-A-8Ekoprzedsiębiorczość - istota i znaczenie dla gospodarki.3
T-A-9Wpływ przedsiębiorczości ekologicznej na rozwój przedsiębiorstwa.2
T-A-10Rola państwa i innych instytucji w rozwoju ekoprzedsiębiorstwa.4
T-A-11Prezentacje projektów przygotowanych przez studentów.10
T-A-12Zaliczenie.2
50

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach50
A-A-2Wyszukiwanie i czytanie wskazanej literatury15
A-A-3wyszukiwanie i analiza raportów, opracowań tematycznych, danych statystycznych5
A-A-4przygotowanie projektu20
A-A-5przygotowanie do zaliczenia10
100
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D2/6.1_W01Student zna i rozumie problemy mikro- i makroekonomiczne zjawisk związanych z implementacją zrównoważonego rozwoju
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawowymi założeniami ekonomii zrównoważonego rozwoju.
C-2Ukazanie studentom idei zrównoważonego rozwoju dla gospodarki.
C-3Zrozumienie przez studentów obszarów strategicznych zrównoważonego rozwoju.
C-4Kształtowanie u studentów wiedzy i umiejętności z zakresu analizy działań organizacji i gospodarek państw na rzecz trwałego rozwoju.
C-5Wyjaśnienie studentom istoty i znaczenia funkcjonowania ekobiznesu.
Treści programoweT-A-1Istota i przeslanki zrównoważonego rozwoju. Główne tezy ekonomii zrównoważonego rozwoju.
T-A-2Wzrost gospodarczy w ekonomii zrównoważonego rozwoju.
T-A-3Międzynarodowe inicjatywy dotyczące zrównoważonego rozwoju.
T-A-4Istota i znaczenie ekonomii zrównoważonego rozwoju w strategii Unii Europejskiej.
T-A-5Mierniki zrównoważonego rozwoju. Analiza porównawcza wybranych państw Unii Europejskiej.
T-A-6Ocena istniejących działań ekonomii zrównoważonego rozwoju w Polsce i ich znaczenie dla gospodarki kraju.
T-A-7Przyszłość ekonomii zrównoważonego rozwoju - szanse i zagrożenia.
T-A-8Ekoprzedsiębiorczość - istota i znaczenie dla gospodarki.
T-A-9Wpływ przedsiębiorczości ekologicznej na rozwój przedsiębiorstwa.
T-A-10Rola państwa i innych instytucji w rozwoju ekoprzedsiębiorstwa.
T-A-11Prezentacje projektów przygotowanych przez studentów.
T-A-12Zaliczenie.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną
M-2Prezentacje multimedialne z elementami aktywizacji słuchaczy
M-3Metody aktywizujące - analizy przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z projektu przygotowanego przez studentów (zespoły max. 2 osobowe)
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu zrównoważonego rozwoju i nie dostrzega znaczenia ekoprzedsiębiorczości dla kształtowania gospodarki
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu zrównoważonego rozwoju i dostrzega znaczenie ekoprzedsiębiorczości dla kształtowania gospodarki w dostatecznym stopniu
3,5Student posiada podstawową wiedzę z zakresu zrównoważonego rozwoju i dostrzega znaczenie ekoprzedsiębiorczości dla kształtowania gospodarki w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu zrównoważonego rozwoju i dostrzega znaczenie ekoprzedsiębiorczości dla kształtowania gospodarki w stopniu dobrym
4,5Student posiada podstawową wiedzę z zakresu zrównoważonego rozwoju i dostrzega znaczenie ekoprzedsiębiorczości dla kształtowania gospodarki w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu zrównoważonego rozwoju i dostrzega znaczenie ekoprzedsiębiorczości dla kształtowania gospodarki w stopniu bardzo dobrym. Potrafi również wskazać rolę państwa i innych instytucji na kreowanie ekobiznesu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D2/6.1_U01Student potrafi wypowiedzieć się w zakresie problematyki ekonomii zrónoważonego rozwoju i posiada zdolności wyrażania poglądów i własnego zdania na temat powiązania między środowiskiem, społeczeństwem i gospodarką
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U05Potrafi komunikować się z otoczeniem posługując się specjalistyczną terminologią z zakresu ekonomii i finansów
E_1A_U07Potrafi przygotować typowe prace pisemne lub wystąpienia ustne z zakresu ekonomii i finansów w języku polskim lub obcym, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem ujęć teoretycznych oraz różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawowymi założeniami ekonomii zrównoważonego rozwoju.
C-2Ukazanie studentom idei zrównoważonego rozwoju dla gospodarki.
C-3Zrozumienie przez studentów obszarów strategicznych zrównoważonego rozwoju.
C-4Kształtowanie u studentów wiedzy i umiejętności z zakresu analizy działań organizacji i gospodarek państw na rzecz trwałego rozwoju.
C-5Wyjaśnienie studentom istoty i znaczenia funkcjonowania ekobiznesu.
Treści programoweT-A-1Istota i przeslanki zrównoważonego rozwoju. Główne tezy ekonomii zrównoważonego rozwoju.
T-A-2Wzrost gospodarczy w ekonomii zrównoważonego rozwoju.
T-A-3Międzynarodowe inicjatywy dotyczące zrównoważonego rozwoju.
T-A-4Istota i znaczenie ekonomii zrównoważonego rozwoju w strategii Unii Europejskiej.
T-A-5Mierniki zrównoważonego rozwoju. Analiza porównawcza wybranych państw Unii Europejskiej.
T-A-6Ocena istniejących działań ekonomii zrównoważonego rozwoju w Polsce i ich znaczenie dla gospodarki kraju.
T-A-7Przyszłość ekonomii zrównoważonego rozwoju - szanse i zagrożenia.
T-A-8Ekoprzedsiębiorczość - istota i znaczenie dla gospodarki.
T-A-9Wpływ przedsiębiorczości ekologicznej na rozwój przedsiębiorstwa.
T-A-10Rola państwa i innych instytucji w rozwoju ekoprzedsiębiorstwa.
T-A-11Prezentacje projektów przygotowanych przez studentów.
T-A-12Zaliczenie.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną
M-2Prezentacje multimedialne z elementami aktywizacji słuchaczy
M-3Metody aktywizujące - analizy przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z projektu przygotowanego przez studentów (zespoły max. 2 osobowe)
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wyrażać własnych poglądów na temat relacji między środowiskiem, społeczeństwem i gospodarką.
3,0Student potrafi wyrażać własne poglądy na temat relacji między środowiskiem, społeczeństwem i gospodarką. Posługuje się terminologią ekonomiczną popełniając liczne błędy.
3,5Student potrafi wyrażać własne poglądy na temat relacji między środowiskiem, społeczeństwem i gospodarką. Posługuje się terminologią ekonomiczną w stopniu więcej niż dostatecznym.
4,0Student potrafi wyrażać własne poglądy na temat relacji między środowiskiem, społeczeństwem i gospodarką. Posługuje się terminologią ekonomiczną w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi wyrażać własne poglądy na temat relacji między środowiskiem, społeczeństwem i gospodarką. Posługuje się terminologią ekonomiczną opisując problematykę zrównoważonego rozwoju.
5,0Student potrafi wyrażać własne poglądy na temat relacji między środowiskiem, społeczeństwem i gospodarką. Posługuje się terminologią ekonomiczną i formułuje swoje wnioski w kontekście przyszłości ekonomii zrównoważonego rozwoju.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D2/6.1_K01Student jest gotów do rozwiązywania problemów z zakresu ekonomii zrównoważonego rozwoju.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K03Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a także ma świadomość konieczności zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawowymi założeniami ekonomii zrównoważonego rozwoju.
C-2Ukazanie studentom idei zrównoważonego rozwoju dla gospodarki.
C-3Zrozumienie przez studentów obszarów strategicznych zrównoważonego rozwoju.
C-4Kształtowanie u studentów wiedzy i umiejętności z zakresu analizy działań organizacji i gospodarek państw na rzecz trwałego rozwoju.
C-5Wyjaśnienie studentom istoty i znaczenia funkcjonowania ekobiznesu.
Treści programoweT-A-7Przyszłość ekonomii zrównoważonego rozwoju - szanse i zagrożenia.
T-A-8Ekoprzedsiębiorczość - istota i znaczenie dla gospodarki.
T-A-9Wpływ przedsiębiorczości ekologicznej na rozwój przedsiębiorstwa.
T-A-10Rola państwa i innych instytucji w rozwoju ekoprzedsiębiorstwa.
T-A-11Prezentacje projektów przygotowanych przez studentów.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną
M-2Prezentacje multimedialne z elementami aktywizacji słuchaczy
M-3Metody aktywizujące - analizy przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z projektu przygotowanego przez studentów (zespoły max. 2 osobowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do rozwiązywania problemów z zakresu ekonomii zrównoważonego rozwoju.
3,0Student jest gotów do rozwiązywania problemów z zakresu ekonomii zrównoważonego rozwoju w stopniu dostatecznym.
3,5Student jest gotów do rozwiązywania problemów z zakresu ekonomii zrównoważonego rozwoju w stopniu więcej niż dostatecznym.
4,0Student jest gotów do rozwiązywania problemów z zakresu ekonomii zrównoważonego rozwoju u w stopniu dobrym.
4,5Student jest gotów do rozwiązywania problemów z zakresu ekonomii zrównoważonego rozwoju w stopniu więcej niż dobrym.
5,0Student jest gotów do rozwiązywania problemów z zakresu ekonomii zrównoważonego rozwoju w stopniu więcej niż dobrym plus.