Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Sylabus przedmiotu Ochrona środowiska w planowaniu przestrzennym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona środowiska w planowaniu przestrzennym | ||
Specjalność | Ekobiznes | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nieruchomości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maciej Nowak <Maciej.Nowak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu środowiska przyrodniczego. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie podstawowej wiedzy na temat planowania przestrzennego. |
C-2 | Zapoznanie się z systemem planowania przestrzennego oraz dokumentacją planistyczną obowiązującą w Polsce. |
C-3 | Kształtowanie kompetencji studentów w zakresie analiz środowiska dla potrzeb studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz ocen skutków ustaleń miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w środowisku. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Geneza planowania i zagospodarowania przestrzennego | 2 |
T-K-2 | Zasady i wartości w planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym | 2 |
T-K-3 | Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego (SUiKZP) - charakterystyka uwarunkowań i kierunków | 2 |
T-K-4 | Pojęcie przestrzeni i planowania przestrzennego. Planowanie przestrzenne a system ochrony środowiska | 5 |
T-K-5 | Pojęcie rozwoju zrównoważonego. Ład przestrzenny i jego forma zintegrowana | 6 |
T-K-6 | Krajobraz jako nadrzędna jednostka systemu przyrodniczego. Metody badań krajobrazowych. Narzędzia ochrony krajobrazu. Ustawa krajobrazowa w planowaniu przestrzennym. Audyt krajobrazowy | 6 |
T-K-7 | Formy ochrony przyrody w planowaniu przestrzennym | 5 |
T-K-8 | Dokumentacja planistyczna. Podstawowe akty prawne w planowaniu przestrzennym. Polityka przestrzenna w skali kraju i województwa | 5 |
T-K-9 | Podstawowe akty prawne w planowaniu przestrzennym. Ochrona środowiska jako element planowania przestrzennego w Polsce. Postępowanie środowiskowe a planowanie | 3 |
T-K-10 | Metody pracy w planowaniu przestrzennym. Inwentaryzacje urbanistyczno-krajobrazowe i analizy przestrzenne. Analiza ustaleń MPZP | 3 |
T-K-11 | Zaliczenie | 1 |
40 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | uczestnictwo w zajęciach | 40 |
A-K-2 | Aktywny udział w dyskusji | 20 |
A-K-3 | Zapoznanie z literaturą przedmiotu | 10 |
A-K-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z prezentacją multimedialną i dyskusją |
M-2 | Metoda praktyczna / indywidualne ćwiczenia |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne: test jednokrotnego wyboru |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D2/5.3_W01 Student zna i rozumie pojęcia z zakresu ochrony środowiska, planowania przestrzennego, polityki przestrzennej i dokumentacji planistycznej obowiązującej w Polsce | E_1A_W08 | — | C-1, C-2, C-3 | T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-9, T-K-10 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D2/5.3_U01 Student potrafi dokonać analizy planu zagospodarowania przestrzennego. | E_1A_U01 | — | C-1, C-2, C-3 | T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-9, T-K-10 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
E_1A_D2/5.3_U02 Student potrafi samodzielnie wykonać wybrane elementy opracowania ekofizjograficznego | E_1A_U02 | — | C-1, C-2, C-3 | T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-9, T-K-10 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D2/5.3_K01 Student jest gotów do samokształcenia oraz odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie kształtowania polityki przestrzennej, zwłaszcza w odniesieniu do środowiska naturalnego | E_1A_K01 | — | C-1, C-2, C-3 | T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-9, T-K-10 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D2/5.3_W01 Student zna i rozumie pojęcia z zakresu ochrony środowiska, planowania przestrzennego, polityki przestrzennej i dokumentacji planistycznej obowiązującej w Polsce | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie pojęć z zakresu ochrony środowiska, planowania przestrzennego, polityki przestrzennej i dokumentacji planistycznej obowiązującej w Polsce. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie pojęcia z zakresu ochrony środowiska, planowania przestrzennego, polityki przestrzennej i dokumentacji planistycznej obowiązującej w Polsce. | |
3,5 | Student w stopniu większym niż dostateczny zna i rozumie pojęcia z zakresu ochrony środowiska, planowania przestrzennego, polityki przestrzennej i dokumentacji planistycznej obowiązującej w Polsce. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym zna i rozumie pojęcia z zakresu ochrony środowiska, planowania przestrzennego, polityki przestrzennej i dokumentacji planistycznej obowiązującej w Polsce. | |
4,5 | Student w stopniu większym niż dobry zna i rozumie pojęcia z zakresu ochrony środowiska, planowania przestrzennego, polityki przestrzennej i dokumentacji planistycznej obowiązującej w Polsce. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym zna i rozumie pojęcia z zakresu ochrony środowiska, planowania przestrzennego, polityki przestrzennej i dokumentacji planistycznej obowiązującej w Polsce. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D2/5.3_U01 Student potrafi dokonać analizy planu zagospodarowania przestrzennego. | 2,0 | Student nie przyswoił umiejętności praktyczne z zakresu planowania przestrzennego. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym przyswoił umiejętności praktyczne z zakresu planowania przestrzennego. | |
3,5 | Student w stopniu większym niż dostateczny przyswoił umiejętności praktyczne z zakresu planowania przestrzennego. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym przyswoił umiejętności praktyczne z zakresu planowania przestrzennego. | |
4,5 | Student w stopniu większym niż dobry przyswoił umiejętności praktyczne z zakresu planowania przestrzennego. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym przyswoił umiejętności praktyczne z zakresu planowania przestrzennego. | |
E_1A_D2/5.3_U02 Student potrafi samodzielnie wykonać wybrane elementy opracowania ekofizjograficznego | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie wykonać wybranych elementów opracowania ekofizjograficznego. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym potrafi samodzielnie wykonać wybrane elementy opracowania ekofizjograficznego. | |
3,5 | Student w stopniu większym niż dostateczny potrafi samodzielnie wykonać wybrane elementy opracowania ekofizjograficznego. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym potrafi samodzielnie wykonać wybrane elementy opracowania ekofizjograficznego. | |
4,5 | Student w stopniu większym niż dobry potrafi samodzielnie wykonać wybrane elementy opracowania ekofizjograficznego. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym potrafi samodzielnie wykonać wybrane elementy opracowania ekofizjograficznego. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D2/5.3_K01 Student jest gotów do samokształcenia oraz odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie kształtowania polityki przestrzennej, zwłaszcza w odniesieniu do środowiska naturalnego | 2,0 | Student nie jest gotów do samokształcenia oraz odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie kształtowania polityki przestrzennej, zwłaszcza w odniesieniu do środowiska naturalnego. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym jest gotów do samokształcenia oraz odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie kształtowania polityki przestrzennej, zwłaszcza w odniesieniu do środowiska naturalnego. | |
3,5 | Student w stopniu większym niż dostateczny jest gotów do samokształcenia oraz odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie kształtowania polityki przestrzennej, zwłaszcza w odniesieniu do środowiska naturalnego. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym jest gotów do samokształcenia oraz odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie kształtowania polityki przestrzennej, zwłaszcza w odniesieniu do środowiska naturalnego. | |
4,5 | Student w stopniu większym niż dobry jest gotów do samokształcenia oraz odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie kształtowania polityki przestrzennej, zwłaszcza w odniesieniu do środowiska naturalnego. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym jest gotów do samokształcenia oraz odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie kształtowania polityki przestrzennej, zwłaszcza w odniesieniu do środowiska naturalnego. |
Literatura podstawowa
- Trzcińska D., Prawo planowania i zagospodarowania przestrzennego z perspektywy środowiska i jego ochrony, Wolters Kluwer, 2018
- Nowak, M. J., Nauk, P. A., & Kraju, K. P. Z. (Eds.), Funkcje narzędzi polityki przestrzennej, Polska Akademia Nauk. Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju, Warszawa, 2020, https://www.academia.edu/download/64555866/StudiaKPZKNowak2.pdf
- Zwolak S., Instytucja ładu przestrzennego w polskim prawie, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio G (Ius), 2021, 68(1), https://journals.umcs.pl/g/article/view/11855
- Przewoźniak, M., & Czochański, J., Przyrodnicze podstawy gospodarki przestrzennej: ujęcie proekologiczne, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, 2020
Literatura dodatkowa
- Morawska, I., & Zalasińska, M., Zielona infrastruktura jako element skutecznego planowania przestrzennego, Problemy Rozwoju Miast, 2020, 67, https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171606973
- Jaszczak, R., Bańkowski, J., & Kowalczyk, B., Urządzanie lasu w dobie wyzwań środowiskowych i społecznych–planowanie regionalne, Sylwan., 2020, 164(5), https://agro.icm.edu.pl/agro/element/bwmeta1.element.agro-91681227-97cd-4f84-9e95-ac4c276a2684
- Radziejowski, J., & Szulczewska, B., Czy planowanie przestrzenne jest skutecznym narzędziem ochrony środowiska?, 100 lat ochrony środowiska w Polsce, 2020, 87
- Punt, M. J., Groeneveld, R. A., Van Ierland, E. C., & Stel, J. H., Spatial planning of offshore wind farms: A windfall to marine environmental protection?, Ecological Economics, 2009, 69(1), https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0921800909002997?casa_token=Gin_GUrPuRsAAAAA:s2snb8fbsfD1n78oxdT9UfxYvxPK_UZTOYGpz1JQm9Sm3r3wjVb2QbWY_M5Ks9yAj9Ptwse6ng