Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Sylabus przedmiotu Analiza danych ankietowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza danych ankietowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iwona Bąk <Iwona.Bak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagane podstawowe wiadomości z zakresu ekonomii i statystyki opisowej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobycia podstawowej wiedzy o badaniach ankietowych. |
C-2 | Zaliczenie przedmiotu oznacza, że student posiada umiejętność zaprojektowania, przeprowadzenia badania ankietowego oraz dokonania analizy uzyskanych wyników badań. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Historia badań sondażowych. Cele i zakres badań ankietowych. | 2 |
T-A-2 | Projektowanie badania. | 2 |
T-A-3 | Charakterystyka technik wyboru próby. | 4 |
T-A-4 | Rodzaje pytań i odpowiedzi. | 2 |
T-A-5 | Konstrukcja kwestionariusza. | 5 |
T-A-6 | Błędy w badaniach ankietowych. | 2 |
T-A-7 | Wyznaczanie niezbędnej liczebności próby. | 4 |
T-A-8 | Prezentacja kwestionariuszy ankiet przygotowanych przez studentów na zaliczenie przedmiotu. | 4 |
25 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach | 25 |
A-A-2 | Studiowanie literatury | 11 |
A-A-3 | Przygotowanie pracy zaliczeniowej | 14 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody praktyczne. Ćwiczenia o charakterze warsztatów - opracowywanie zadań praktycznych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Materiał z ćwiczeń zaliczany na podstawie samodzielnej pracy - prezentacja pracy na ostatnich zajęciach ćwiczeniowych. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studenta na zajęciach audytoryjnych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O17_W01 Student zna i rozumie metody oraz techniki projektowania i prowadzenia badań ankietowych. | E_1A_W03, E_1A_W06, E_1A_W01 | — | C-1, C-2 | T-A-4, T-A-2, T-A-6, T-A-3, T-A-8, T-A-7, T-A-1 | M-1 | S-1, S-2 |
E_1A_O17_W02 Student zna i rozumie istotę błędów występujacych w badaniach ankietowych oraz metody wnioskowania statystycznego wykorzystywane do uogólniania wyników z próby na całą populację. | E_1A_W03, E_1A_W06, E_1A_W01 | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-6, T-A-3, T-A-7 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O17_U01 Student potrafi zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankiety. | E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U04 | — | C-2 | T-A-4, T-A-6, T-A-8, T-A-7 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O17_K01 Student jest gotowy samodzielnego rozwiązywania problemów związanych z projektowaniem i prowadzeniem badań ankietowych. | E_1A_K01 | — | C-1, C-2 | T-A-4, T-A-6, T-A-8, T-A-7 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O17_W01 Student zna i rozumie metody oraz techniki projektowania i prowadzenia badań ankietowych. | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie motod oraz technik projektowania i prowadzenia badań ankietowych. |
3,0 | Student zna i rozumie motody oraz techniki projektowania i prowadzenia badań ankietowych w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | Student zna i rozumie motody oraz techniki projektowania i prowadzenia badań ankietowych w stopniu bardziej niż dostatecznym. | |
4,0 | Student zna i rozumie motody oraz techniki projektowania i prowadzenia badań ankietowych w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student zna i rozumie motody oraz techniki projektowania i prowadzenia badań ankietowych w stopniu bardziej niż dobrym. | |
5,0 | Student zna i rozumie motody oraz techniki projektowania i prowadzenia badań ankietowych w stopniu bardzo dobrym. | |
E_1A_O17_W02 Student zna i rozumie istotę błędów występujacych w badaniach ankietowych oraz metody wnioskowania statystycznego wykorzystywane do uogólniania wyników z próby na całą populację. | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie istoty błędów występujacych w badaniach ankietowych oraz metod wnioskowania statystycznego wykorzystywane do uogólniania wyników z próby na całą populację. |
3,0 | Student zna i rozumie istotę błędów występujacych w badaniach ankietowych oraz metody wnioskowania statystycznego wykorzystywane do uogólniania wyników z próby na całą populację w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | Student zna i rozumie istotę błędów występujacych w badaniach ankietowych oraz metody wnioskowania statystycznego wykorzystywane do uogólniania wyników z próby na całą populację w stopniu więcej niż dostatecznym. | |
4,0 | Student zna i rozumie istotę błędów występujacych w badaniach ankietowych oraz metody wnioskowania statystycznego wykorzystywane do uogólniania wyników z próby na całą populację w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student zna i rozumie istotę błędów występujacych w badaniach ankietowych oraz metody wnioskowania statystycznego wykorzystywane do uogólniania wyników z próby na całą populację w stopniu więcej niż dobrym. | |
5,0 | Student zna i rozumie istotę błędów występujacych w badaniach ankietowych oraz metody wnioskowania statystycznego wykorzystywane do uogólniania wyników z próby na całą populację w stopniu bardzo dobrym. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O17_U01 Student potrafi zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankiety. | 2,0 | Student nie potrafi zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankiety. |
3,0 | Student, z bardzo dużą pomocą nauczyciela, potrafi zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankiety. | |
3,5 | Student, z dużą pomocą nauczyciela, potrafi zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankiety. | |
4,0 | Student, z niewielką dużą pomocą nauczyciela, potrafi zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankiety. | |
4,5 | Student prawie samodzielnie potrafi zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankiety. | |
5,0 | Student samodzielnie potrafi zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankiety. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O17_K01 Student jest gotowy samodzielnego rozwiązywania problemów związanych z projektowaniem i prowadzeniem badań ankietowych. | 2,0 | Student nie jest gotowy do rozwiązywania problemów związanych z projektowaniem i prowadzeniem badań ankietowych. |
3,0 | Student jest gotowy, z bardzo dużą pomocą nauczyciela, do rozwiązywania problemów związanych z projektowaniem i prowadzeniem badań ankietowych. | |
3,5 | Student jest gotowy, z dużą pomocą nauczyciela, do rozwiązywania problemów związanych z projektowaniem i prowadzeniem badań ankietowych. | |
4,0 | Student jest gotowy, z niewielką pomocą nauczyciela, do rozwiązywania problemów związanych z projektowaniem i prowadzeniem badań ankietowych. | |
4,5 | Student jest gotowy do prawie samodzielnego rozwiązywania problemów związanych z projektowaniem i prowadzeniem badań ankietowych. | |
5,0 | Student jest gotowy do samodzielnego rozwiązywania problemów związanych z projektowaniem i prowadzeniem badań ankietowych. |
Literatura podstawowa
- Stupnicki R., Analiza i prezentacja danych ankietowych, AWF, Warszawa, 2003
- Szreder M., Metody i techniki sondażowych badań opinii, PWE, Warszawa, 2004
- Luszniewicz A., Statystyka z pakietem komputerowym STATISTICA PL. Teoria i zastosowania., Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa, 2008
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Statystyka opisowa. Przykłady i zadania, CeDeWu, Warszawa, 2020
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Statystyka matematyczna. Przykłady i zadania, CeDeWu, Warszawa, 2020
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Formulas and Tables. Statistical and econometric methods, CeDeWu, Warszawa, 2021
Literatura dodatkowa
- Ostasiewicz W. (red.), Ocena i analiza jakości życia, Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław, 2004