Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Decyzje inwestycyjne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Decyzje inwestycyjne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 25 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza z zakresu ekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie podstawowych pojęć z zakresu analizy kosztów i korzyści
C-2Poznanie podstawowych metod podejmowania decyzji w zakresie inwestycji
C-3Poznanie sposobów uwzględniania ryzyka w decyzjach gospodarczych
C-4Nabycie umiejętności dokonywania racjonalnych wyborów w procesach inwestycyjnych
C-5Motywowanie do myślenia i działania w sposób racjonalny i przedsiębiorczy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wprowadzenie do analizy kosztów i korzyści (CBA)1
T-A-2Preferencje czasowe - wartość pieniądza jako funkcja czasu2
T-A-3Stopa, formuła i moment aktualizacji2
T-A-4Kryteria wyboru projektów inwestycyjnych2
T-A-5Kryterium NPV a kryterium IRR2
T-A-6Względna wewnętrzna stopa zwrotu (RIRR)1
T-A-7Zmodyfikowana wewnętrzna stopa zwrotu (MIRR)2
T-A-8Niepewność i ryzyko w decyzjach inwestycyjnych2
T-A-9Model CAPM2
T-A-10Model APM1
T-A-11Analiza wrażliwości2
T-A-12Analiza scenariuszy1
T-A-13Drzewa decyzyjne2
T-A-14Analiza kosztu kapitału (WACC)1
T-A-15Prezentacja pracy zaliczeniowej2
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2Przygotowanie do zajęć - analiza literatury14
A-A-3Przygotowanie do prezentacji11
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - zajęcia informacyjne
M-2Metody problemowe - zajęcia konwersatoryjne i obliczeniowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji pracy
S-3Ocena podsumowująca: Ocena aktywności oraz prezentacji pracy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O18/6.2_W01
Zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu analizy kosztów i korzyści
E_1A_W06C-1T-A-1, T-A-2M-1, M-2S-1
E_1A_O18_W02
Zna i rozumie podstawowe metody podejmowania decyzji w zakresie inwestycji
E_1A_W05C-2T-A-6, T-A-5, T-A-7, T-A-4M-1, M-2S-2
E_1A_O18_W03
Zna i rozumie sposoby uwzględniania ryzyka w decyzjach gospodarczych
E_1A_W01C-3T-A-11, T-A-9, T-A-10, T-A-12, T-A-8M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O18_U01
Potrafi dokonywać racjonalnych wyborów w procesach inwestycyjnych
E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04C-4T-A-6, T-A-7, T-A-4, T-A-8M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O18_K01
Absolwent jest gotów do myslenia i działania w sposób racjonalny i przedsiębiorczy
E_1A_K03, E_1A_K01C-5T-A-2, T-A-4, T-A-8M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O18/6.2_W01
Zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu analizy kosztów i korzyści
2,0Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu rachunku efektywności inwestycji
3,0Posiada wiedzę z zakresu rachunku efektywności inwestycji w co najmniej 55%
3,5Posiada wiedzę z zakresu efektywności inwestycji w co najmniej 65%
4,0Posiada wiedzę z zakresu efektywności inwestycji w co najmniej 75%
4,5Posiada wiedzę z zakresu efektywności inwestycji w co najmniej 85%
5,0Posiada wiedzę z zakresu efektywności inwestycji w co najmniej 95%
E_1A_O18_W02
Zna i rozumie podstawowe metody podejmowania decyzji w zakresie inwestycji
2,0Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu rachunku efektywności inwestycji
3,0Posiada wiedzę z zakresu rachunku efektywności inwestycji w co najmniej 55%
3,5Posiada wiedzę w zakresie rachunku efektywności inwestycji oraz częściową wiedzę o występujących kontrowersjach w literaturze przedmiotu w co najmniej 65%
4,0Posiada wiedzę o metodach podejmowania decyzji inwestycyjnych w co najmniej 75%
4,5Posiada wiedzę o metodach podejmowania decyzji inwestycyjnych oraz możliwych sprzecznościach w wyborach na podstawie różnych kryteriów w co najmniej 85%
5,0Posiada wiedzę o metodach podejmowania decyzji inwestycyjnych w warunkach niepewności i ryzyka w co najmniej 95%
E_1A_O18_W03
Zna i rozumie sposoby uwzględniania ryzyka w decyzjach gospodarczych
2,0Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu rachunku efektywności inwestycji
3,0Posiada wiedzę z zakresu rachunku efektywności inwestycji w co najmniej 55%
3,5Posiada wiedzę w zakresie rachunku efektywności inwestycji oraz częściową wiedzę o występujących kontrowersjach w literaturze przedmiotu w co najmniej 65%
4,0Posiada wiedzę o metodach podejmowania decyzji inwestycyjnych w co najmniej 75%
4,5Posiada wiedzę o metodach podejmowania decyzji inwestycyjnych oraz możliwych sprzecznościach w wyborach na podstawie różnych kryteriów w co najmniej 85%
5,0Posiada wiedzę o metodach podejmowania decyzji inwestycyjnych w warunkach niepewności i ryzyka w co najmniej 95%

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O18_U01
Potrafi dokonywać racjonalnych wyborów w procesach inwestycyjnych
2,0Nie potrafi dokonać wyboru racjonalnego rozwiązania w prostych sytuacjach decyzyjnych
3,0Potrafi dokonać wyboru racjonalnego rozwiązania problemów w prostych sytuacjach decyzyjnych w co najmniej 55%
3,5Potrafi dokonać racjonalnego wyboru projektów inwestycyjnych w warunkach ostrych ograniczeń budżetowych w co najmniej 65%
4,0Potrafi dokonać racjonalnego wyboru projektów inwestycyjnych z wykorzystaniem wszystkich podstawowych kryteriów przy założeniu niestandardowego rozkładu przepływów pieniężnych netto w co najmniej 75%
4,5Potrafi dokonać racjonalnego wyboru projektów inwestycyjnych z uwzględneiniem niepewności i ryzyka w co najmniej 85%
5,0Potrafi dokonać racjonalnego wyboru w bardziej złożonych lub nietypowych sytuacjach decyzyjnych w co najmniej 95%

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O18_K01
Absolwent jest gotów do myslenia i działania w sposób racjonalny i przedsiębiorczy
2,0Nie jest gotów do myslenia i działania w sposób racjonalny i przedsiębiorczy
3,0Jest gotów do myslenia i działania w sposób racjonalny i przedsiębiorczy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. W. Behrens, P.M. Hawranek, Poradnik przygotowania przemysłowych studiów feasibility., UNIDO, Warszawa, 1993
  2. E.F. Brigham, L.C. Gapenski, Zarządzanie finansami firm, PWE, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. P.L. Bernestein, A. Damodaran, Zarządzanie inwestycjami, LIBER, Warszawa, 1999
  2. H.B. Mayo, Wstęp do inwestowania, LIBER, Warszawa, 2000
  3. C. Sułkowski, Decyzje inwestycyjne w zarządzaniu finansami firm, WN US, Szczecin, 1996
  4. Damodaran, A., Investment Valuation: Tools and Techniques for Determining the Value of Any Asset, University Edition - Wiley, New York, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wprowadzenie do analizy kosztów i korzyści (CBA)1
T-A-2Preferencje czasowe - wartość pieniądza jako funkcja czasu2
T-A-3Stopa, formuła i moment aktualizacji2
T-A-4Kryteria wyboru projektów inwestycyjnych2
T-A-5Kryterium NPV a kryterium IRR2
T-A-6Względna wewnętrzna stopa zwrotu (RIRR)1
T-A-7Zmodyfikowana wewnętrzna stopa zwrotu (MIRR)2
T-A-8Niepewność i ryzyko w decyzjach inwestycyjnych2
T-A-9Model CAPM2
T-A-10Model APM1
T-A-11Analiza wrażliwości2
T-A-12Analiza scenariuszy1
T-A-13Drzewa decyzyjne2
T-A-14Analiza kosztu kapitału (WACC)1
T-A-15Prezentacja pracy zaliczeniowej2
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2Przygotowanie do zajęć - analiza literatury14
A-A-3Przygotowanie do prezentacji11
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O18/6.2_W01Zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu analizy kosztów i korzyści
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji), a także metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych pojęć z zakresu analizy kosztów i korzyści
Treści programoweT-A-1Wprowadzenie do analizy kosztów i korzyści (CBA)
T-A-2Preferencje czasowe - wartość pieniądza jako funkcja czasu
Metody nauczaniaM-1Metody podające - zajęcia informacyjne
M-2Metody problemowe - zajęcia konwersatoryjne i obliczeniowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu rachunku efektywności inwestycji
3,0Posiada wiedzę z zakresu rachunku efektywności inwestycji w co najmniej 55%
3,5Posiada wiedzę z zakresu efektywności inwestycji w co najmniej 65%
4,0Posiada wiedzę z zakresu efektywności inwestycji w co najmniej 75%
4,5Posiada wiedzę z zakresu efektywności inwestycji w co najmniej 85%
5,0Posiada wiedzę z zakresu efektywności inwestycji w co najmniej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O18_W02Zna i rozumie podstawowe metody podejmowania decyzji w zakresie inwestycji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w instytucjach społeczno-gospodarczych, a także zarządzającego nimi, rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-2Poznanie podstawowych metod podejmowania decyzji w zakresie inwestycji
Treści programoweT-A-6Względna wewnętrzna stopa zwrotu (RIRR)
T-A-5Kryterium NPV a kryterium IRR
T-A-7Zmodyfikowana wewnętrzna stopa zwrotu (MIRR)
T-A-4Kryteria wyboru projektów inwestycyjnych
Metody nauczaniaM-1Metody podające - zajęcia informacyjne
M-2Metody problemowe - zajęcia konwersatoryjne i obliczeniowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena prezentacji pracy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu rachunku efektywności inwestycji
3,0Posiada wiedzę z zakresu rachunku efektywności inwestycji w co najmniej 55%
3,5Posiada wiedzę w zakresie rachunku efektywności inwestycji oraz częściową wiedzę o występujących kontrowersjach w literaturze przedmiotu w co najmniej 65%
4,0Posiada wiedzę o metodach podejmowania decyzji inwestycyjnych w co najmniej 75%
4,5Posiada wiedzę o metodach podejmowania decyzji inwestycyjnych oraz możliwych sprzecznościach w wyborach na podstawie różnych kryteriów w co najmniej 85%
5,0Posiada wiedzę o metodach podejmowania decyzji inwestycyjnych w warunkach niepewności i ryzyka w co najmniej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O18_W03Zna i rozumie sposoby uwzględniania ryzyka w decyzjach gospodarczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-3Poznanie sposobów uwzględniania ryzyka w decyzjach gospodarczych
Treści programoweT-A-11Analiza wrażliwości
T-A-9Model CAPM
T-A-10Model APM
T-A-12Analiza scenariuszy
T-A-8Niepewność i ryzyko w decyzjach inwestycyjnych
Metody nauczaniaM-1Metody podające - zajęcia informacyjne
M-2Metody problemowe - zajęcia konwersatoryjne i obliczeniowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena aktywności oraz prezentacji pracy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu rachunku efektywności inwestycji
3,0Posiada wiedzę z zakresu rachunku efektywności inwestycji w co najmniej 55%
3,5Posiada wiedzę w zakresie rachunku efektywności inwestycji oraz częściową wiedzę o występujących kontrowersjach w literaturze przedmiotu w co najmniej 65%
4,0Posiada wiedzę o metodach podejmowania decyzji inwestycyjnych w co najmniej 75%
4,5Posiada wiedzę o metodach podejmowania decyzji inwestycyjnych oraz możliwych sprzecznościach w wyborach na podstawie różnych kryteriów w co najmniej 85%
5,0Posiada wiedzę o metodach podejmowania decyzji inwestycyjnych w warunkach niepewności i ryzyka w co najmniej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O18_U01Potrafi dokonywać racjonalnych wyborów w procesach inwestycyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych w mikro-, mezo- i makroskali
E_1A_U03Potrafi rozwiązywać zadania i problemy w warunkach nie w pełni przewidywalnych, dobierając właściwie źródła i informacje z nich pochodzące, dokonując ich oceny, krytycznej analizy i syntezy
E_1A_U04Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania i prognozowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
Cel przedmiotuC-4Nabycie umiejętności dokonywania racjonalnych wyborów w procesach inwestycyjnych
Treści programoweT-A-6Względna wewnętrzna stopa zwrotu (RIRR)
T-A-7Zmodyfikowana wewnętrzna stopa zwrotu (MIRR)
T-A-4Kryteria wyboru projektów inwestycyjnych
T-A-8Niepewność i ryzyko w decyzjach inwestycyjnych
Metody nauczaniaM-1Metody podające - zajęcia informacyjne
M-2Metody problemowe - zajęcia konwersatoryjne i obliczeniowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena prezentacji pracy
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi dokonać wyboru racjonalnego rozwiązania w prostych sytuacjach decyzyjnych
3,0Potrafi dokonać wyboru racjonalnego rozwiązania problemów w prostych sytuacjach decyzyjnych w co najmniej 55%
3,5Potrafi dokonać racjonalnego wyboru projektów inwestycyjnych w warunkach ostrych ograniczeń budżetowych w co najmniej 65%
4,0Potrafi dokonać racjonalnego wyboru projektów inwestycyjnych z wykorzystaniem wszystkich podstawowych kryteriów przy założeniu niestandardowego rozkładu przepływów pieniężnych netto w co najmniej 75%
4,5Potrafi dokonać racjonalnego wyboru projektów inwestycyjnych z uwzględneiniem niepewności i ryzyka w co najmniej 85%
5,0Potrafi dokonać racjonalnego wyboru w bardziej złożonych lub nietypowych sytuacjach decyzyjnych w co najmniej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O18_K01Absolwent jest gotów do myslenia i działania w sposób racjonalny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K03Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a także ma świadomość konieczności zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Cel przedmiotuC-5Motywowanie do myślenia i działania w sposób racjonalny i przedsiębiorczy
Treści programoweT-A-2Preferencje czasowe - wartość pieniądza jako funkcja czasu
T-A-4Kryteria wyboru projektów inwestycyjnych
T-A-8Niepewność i ryzyko w decyzjach inwestycyjnych
Metody nauczaniaM-1Metody podające - zajęcia informacyjne
M-2Metody problemowe - zajęcia konwersatoryjne i obliczeniowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena prezentacji pracy
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie jest gotów do myslenia i działania w sposób racjonalny i przedsiębiorczy
3,0Jest gotów do myslenia i działania w sposób racjonalny i przedsiębiorczy
3,5
4,0
4,5
5,0