Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Ekonomia integracji europejskiej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomia integracji europejskiej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl>, Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 25 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy znajomości mikro i makroekonomii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie i zrozumienie podstaw integracji europejskiej
C-2zrozumienie mechanizmów politycznych i gospodarczych zwizanaych z funkcjonowaniem europejskich ugrupowań integracyjnych
C-3zrozumienie kierunków zmian w funkcjonowaniu UE

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-11. Instytucje UE. Budżet UE;8
T-W-22.Filaty UE. Symbole UE;2
T-W-33.Integracja w sferze rynku czynników produkcji – wspólne rynki UE;4
T-W-44. Charakterystyka EFTA,3
T-W-55. Charakterystyka CEFTA,BFTA. WNP,4
T-W-66.Polska droga do UE. Miejsce i rola Polski w UE4
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1przygotowanie do zajęć13
A-W-2studiowanie literatury10
A-W-3uczestnictwo w zajęciach25
A-W-4egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody podające: wykład z prezentacją multimedialną
M-2metody problemowe: wykład konwersatoryjny z dyskusją
M-3metody aktywizujące: analiza studiów przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C11_W01
student zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu integracji europejskiej
E_1A_W01C-3, C-2, C-1T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4M-2, M-3, M-1S-1
E_1A_C11_W02
student zna i rozumie podstawowe kategorie dotyczące zagadnień z integracji europejskiej
E_1A_W04C-3, C-2, C-1T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C11_U01
Student potrafi analizować zachowania podmiotów występujących na rynku dotyczące podstawowych mechanizmów w sferze integracji europejskiej
E_1A_U01C-3, C-2, C-1T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4M-2, M-3, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C11_K01
student jest gotów do rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
E_1A_K03C-3, C-2, C-1T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4M-2, M-3, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C11_W01
student zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu integracji europejskiej
2,0Brak zrozumienia istoty integracji
3,0Rozumienie znaczenia procesów integracyjnych dla rozwoju gospodarczego państw w co najmniej 55%
3,5Znajomość podstawowych instrumentów integracji a także umiejętność oszacowania ich wpływu na gospodarkę w co najmniej 65%
4,0Znajomość znaczenia procesów integracyjnych dla gospodarki w co najmniej 75%
4,5Zrozumienie istoty i znaczenia integracji dla gospodarki w co najmniej 85%
5,0Zrozumienie istoty i znaczenia procesów integracyjnych dla gospodarki oraz wiedza z zakresu procesów integracyjnych na świecie na poziomie co najmniej 95%
E_1A_C11_W02
student zna i rozumie podstawowe kategorie dotyczące zagadnień z integracji europejskiej
2,0Brak znajomości podstawowych kategorii i zagadnień związanych z integracją
3,0Znajomość podstawowych kategorii i zagadnień związanych z integracją w co najmniej 55%
3,5Znajomość i umiejetność interpretacji podstawowychzagadnień zwiazanych z integracją europejską w co najmniej 65%
4,0Znajomość i umiejetność interpretacji podstawowychzagadnień zwiazanych z integracją europejską w co najmniej 75%
4,5Znajomość i umiejetność interpretacji podstawowychzagadnień zwiazanych z integracją europejską oraz umiejetność wyciagania wniosków w zakresie różnic między poszczególnymi ugrupowaniami w co najmniej 85%
5,0Znajomość i umiejetność interpretacji podstawowychzagadnień zwiazanych z integracją europejską oraz umiejętność wyciagania wniosków w zakresie różnic miedzy poszczegolnymi ugrupowaniami w co najmniej 95%

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C11_U01
Student potrafi analizować zachowania podmiotów występujących na rynku dotyczące podstawowych mechanizmów w sferze integracji europejskiej
2,0nie potrafi analizować zachowań podmiotów ziwaznych z integracją europejską
3,0Posiada umięjetności w analizie zachowań i mechanizmów towarzyszących integracji europejskiej w co najmniej 55%
3,5Posiada podstawowe umięjetności w analizie zachowań i mechanizmów towarzyszących integracji oraz potrafi powiązać więcej niż jedną organizację z tendencjami zachodzącymi we swpółczesnej Europie w co najmniej 65%
4,0Posiada umięjetności w analizie zachowań i mechanizmów towarzyszących integracji oraz potrafi powiązać więcej niż jedną organizację z tendencjami zachodzącymi we swpółczesnej Europie w co najmniej 75%
4,5Umie wyciągać wnioski z dotychczasowyh doświadczeń integracyjnych w Europie w co najmniej 85%
5,0Potrafi znaleźć współzaleznosci miedzy procesami globalizacji a integracją europejską w co najmniej 95%

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C11_K01
student jest gotów do rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
2,0nie rozstrzyga dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
3,0Rozstrzyganie dylematów związanych z wykonywaniem zawodu sprowadza się do realizacji zadań o charakterze odtwórczym w co najmniej 55%
3,5Rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu realizując proste zadania w co najmniej 65%
4,0Rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu realizując zadania wymagajace zaangażowania w co najmniej 75%
4,5Rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu realizując zadania wymagajace dużego zaangażowania w co najmniej 85%
5,0Rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu realizując zadania wymagajace dużego zaangażowania w co najmniej 95%

Literatura podstawowa

  1. Wandel, J; Kamińska, K (red.), 15 lat wspólnego członkowstwa w Unii Europejskiej, Oficyna Wadawnicza SGH, Warszawa, 2020
  2. Ambroziak, A; Szupulewicz-Porczyńska, A (red.), Polska w Unii Europejskiej - od stowarzyszenia do pietnastolecia członkowstwa, Oficyna wydawnicza SGH, Warszawa, 2020
  3. Czahór, Z,; Grosse, T. G.; Paruch, W., Intefracja Europejska, Wydawnictwo Sejmowe, Waeszawa, 2018
  4. Bagus, P., Tragedia euro, Instytut Ludwiga von Misesa, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Odzimek, T, Budżet UE po 2017, Wydawnictwo Politechniki Czestochowskiej, Czestochowa, 2018
  2. McCormick, J., Understanding The European Union, Bloomsbury Academic, London, 2020

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-11. Instytucje UE. Budżet UE;8
T-W-22.Filaty UE. Symbole UE;2
T-W-33.Integracja w sferze rynku czynników produkcji – wspólne rynki UE;4
T-W-44. Charakterystyka EFTA,3
T-W-55. Charakterystyka CEFTA,BFTA. WNP,4
T-W-66.Polska droga do UE. Miejsce i rola Polski w UE4
25

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1przygotowanie do zajęć13
A-W-2studiowanie literatury10
A-W-3uczestnictwo w zajęciach25
A-W-4egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C11_W01student zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu integracji europejskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-3zrozumienie kierunków zmian w funkcjonowaniu UE
C-2zrozumienie mechanizmów politycznych i gospodarczych zwizanaych z funkcjonowaniem europejskich ugrupowań integracyjnych
C-1poznanie i zrozumienie podstaw integracji europejskiej
Treści programoweT-W-66.Polska droga do UE. Miejsce i rola Polski w UE
T-W-55. Charakterystyka CEFTA,BFTA. WNP,
T-W-33.Integracja w sferze rynku czynników produkcji – wspólne rynki UE;
T-W-11. Instytucje UE. Budżet UE;
T-W-22.Filaty UE. Symbole UE;
T-W-44. Charakterystyka EFTA,
Metody nauczaniaM-2metody problemowe: wykład konwersatoryjny z dyskusją
M-3metody aktywizujące: analiza studiów przypadków
M-1metody podające: wykład z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak zrozumienia istoty integracji
3,0Rozumienie znaczenia procesów integracyjnych dla rozwoju gospodarczego państw w co najmniej 55%
3,5Znajomość podstawowych instrumentów integracji a także umiejętność oszacowania ich wpływu na gospodarkę w co najmniej 65%
4,0Znajomość znaczenia procesów integracyjnych dla gospodarki w co najmniej 75%
4,5Zrozumienie istoty i znaczenia integracji dla gospodarki w co najmniej 85%
5,0Zrozumienie istoty i znaczenia procesów integracyjnych dla gospodarki oraz wiedza z zakresu procesów integracyjnych na świecie na poziomie co najmniej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C11_W02student zna i rozumie podstawowe kategorie dotyczące zagadnień z integracji europejskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), ich struktury, a także relacje między nimi w skali krajowej i międzynarodowej
Cel przedmiotuC-3zrozumienie kierunków zmian w funkcjonowaniu UE
C-2zrozumienie mechanizmów politycznych i gospodarczych zwizanaych z funkcjonowaniem europejskich ugrupowań integracyjnych
C-1poznanie i zrozumienie podstaw integracji europejskiej
Treści programoweT-W-66.Polska droga do UE. Miejsce i rola Polski w UE
T-W-55. Charakterystyka CEFTA,BFTA. WNP,
T-W-33.Integracja w sferze rynku czynników produkcji – wspólne rynki UE;
T-W-11. Instytucje UE. Budżet UE;
T-W-22.Filaty UE. Symbole UE;
T-W-44. Charakterystyka EFTA,
Metody nauczaniaM-2metody problemowe: wykład konwersatoryjny z dyskusją
M-1metody podające: wykład z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak znajomości podstawowych kategorii i zagadnień związanych z integracją
3,0Znajomość podstawowych kategorii i zagadnień związanych z integracją w co najmniej 55%
3,5Znajomość i umiejetność interpretacji podstawowychzagadnień zwiazanych z integracją europejską w co najmniej 65%
4,0Znajomość i umiejetność interpretacji podstawowychzagadnień zwiazanych z integracją europejską w co najmniej 75%
4,5Znajomość i umiejetność interpretacji podstawowychzagadnień zwiazanych z integracją europejską oraz umiejetność wyciagania wniosków w zakresie różnic między poszczególnymi ugrupowaniami w co najmniej 85%
5,0Znajomość i umiejetność interpretacji podstawowychzagadnień zwiazanych z integracją europejską oraz umiejętność wyciagania wniosków w zakresie różnic miedzy poszczegolnymi ugrupowaniami w co najmniej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C11_U01Student potrafi analizować zachowania podmiotów występujących na rynku dotyczące podstawowych mechanizmów w sferze integracji europejskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji i interpretacji procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla ekonomii
Cel przedmiotuC-3zrozumienie kierunków zmian w funkcjonowaniu UE
C-2zrozumienie mechanizmów politycznych i gospodarczych zwizanaych z funkcjonowaniem europejskich ugrupowań integracyjnych
C-1poznanie i zrozumienie podstaw integracji europejskiej
Treści programoweT-W-66.Polska droga do UE. Miejsce i rola Polski w UE
T-W-55. Charakterystyka CEFTA,BFTA. WNP,
T-W-33.Integracja w sferze rynku czynników produkcji – wspólne rynki UE;
T-W-11. Instytucje UE. Budżet UE;
T-W-22.Filaty UE. Symbole UE;
T-W-44. Charakterystyka EFTA,
Metody nauczaniaM-2metody problemowe: wykład konwersatoryjny z dyskusją
M-3metody aktywizujące: analiza studiów przypadków
M-1metody podające: wykład z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi analizować zachowań podmiotów ziwaznych z integracją europejską
3,0Posiada umięjetności w analizie zachowań i mechanizmów towarzyszących integracji europejskiej w co najmniej 55%
3,5Posiada podstawowe umięjetności w analizie zachowań i mechanizmów towarzyszących integracji oraz potrafi powiązać więcej niż jedną organizację z tendencjami zachodzącymi we swpółczesnej Europie w co najmniej 65%
4,0Posiada umięjetności w analizie zachowań i mechanizmów towarzyszących integracji oraz potrafi powiązać więcej niż jedną organizację z tendencjami zachodzącymi we swpółczesnej Europie w co najmniej 75%
4,5Umie wyciągać wnioski z dotychczasowyh doświadczeń integracyjnych w Europie w co najmniej 85%
5,0Potrafi znaleźć współzaleznosci miedzy procesami globalizacji a integracją europejską w co najmniej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C11_K01student jest gotów do rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K03Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3zrozumienie kierunków zmian w funkcjonowaniu UE
C-2zrozumienie mechanizmów politycznych i gospodarczych zwizanaych z funkcjonowaniem europejskich ugrupowań integracyjnych
C-1poznanie i zrozumienie podstaw integracji europejskiej
Treści programoweT-W-66.Polska droga do UE. Miejsce i rola Polski w UE
T-W-55. Charakterystyka CEFTA,BFTA. WNP,
T-W-33.Integracja w sferze rynku czynników produkcji – wspólne rynki UE;
T-W-11. Instytucje UE. Budżet UE;
T-W-22.Filaty UE. Symbole UE;
T-W-44. Charakterystyka EFTA,
Metody nauczaniaM-2metody problemowe: wykład konwersatoryjny z dyskusją
M-3metody aktywizujące: analiza studiów przypadków
M-1metody podające: wykład z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie rozstrzyga dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
3,0Rozstrzyganie dylematów związanych z wykonywaniem zawodu sprowadza się do realizacji zadań o charakterze odtwórczym w co najmniej 55%
3,5Rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu realizując proste zadania w co najmniej 65%
4,0Rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu realizując zadania wymagajace zaangażowania w co najmniej 75%
4,5Rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu realizując zadania wymagajace dużego zaangażowania w co najmniej 85%
5,0Rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu realizując zadania wymagajace dużego zaangażowania w co najmniej 95%