Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Analiza ekonomiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza ekonomiczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Sobczyk <Andrzej.Sobczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 30 2,20,50zaliczenie
wykładyW4 10 0,80,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada elementarną znajomość rachunkowości i nauki o przedsiębiorstwie
W-2student umie rozpoznawać podstawowe kategorie ekonomiczne oraz umie wykorzystywać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania procesów i zjawisk gospodarczych
W-3student posiada umiejętność obsługi arkusza kalkulacyjnego
W-4student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów o metodach i technikach analitycznych w działalności podmiotów gospodarczych
C-2zapoznanie studentów z zakresu źródeł informacji możliwych do wykorzystywania w analizie ekonomicznej podmiotów gospodarczych
C-3ukształtowanie umiejętności prawidłowego analizowania sytuacji ekonomiczno-finansowej oraz wiązania wyników z systemami decyzyjnymi podmiotów gospodarczych
C-4ukształtowanie formułowania ocen działalności podmiotów gospodarczych, rozpatrywania i interpretacji zależności zjawisk zachodzących wewnątrz podmiotów i w ich otoczeniu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1metody analizy ekonomicznej. wskaźniki analityczne, indeksowanie zmian2
T-L-2analiza produkcji, rytmiczność, struktura asortymentowa2
T-L-3analiza środków trwałych i wyposażenia. analiza zapasów, analiza zatrudnienia3
T-L-4kolokwium zaliczeniowe1
T-L-5wstępna analiza bilansu i rachunku zysków i strat.3
T-L-6analiza wskaźnikowa (rentowność, płynnosć, zadłużenie)5
T-L-7próg rentowności, dźwignia finansowa i operacyjna2
T-L-8Analiza kosztów4
T-L-9ocena efektywności przedsięwzięć rozwojowych6
T-L-10prezentacja analizy wybranego obszaru, kolokwium zaliczeniowe2
30
wykłady
T-W-1Istota i znaczenie analizy ekonomicznej w zarządazniu przedsiębiorstwem, źródła informacji, metody analizy ekonomicznej, formy prezentacji wyników analizy1
T-W-2Analiza produkcji. Rytmiczność produkcji. Struktura asortymentowa. Analiza Jakości produkcji1
T-W-3Analiza środków trwałych i wyposażenia. Analiza zapasów. Analiza zatrudnienia1
T-W-4Wstępna analiza pionowa, pozioma, krzyżowa sprawozdań finansowych2
T-W-5Wskaźniki i systemy wskaźników w ocenie sytuacji finansowej przedsiębiorstwa, kryteria oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstwa1
T-W-6Analiza kosztów - istota, funkcje, klasyfikacja kosztów, badanie w układzie rodzajowym i kalkulacyjnym, ocena odchyleń, analiza kosztu jednostkowego1
T-W-7Dźwignia finansowa i jej wpływ na strukturę kapitałów firmy, dźwignia operacyjna1
T-W-8Analiza efektywności przedsięwzieć rozwojowych2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie się do zajęć8
A-L-3przygotowanie się do zaliczenia8
A-L-4przygotowanie własnej oceny (analizy) wybranego obszaru działalności podmiotu gospodarczego9
55
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2czytanie i analiza wskazanej literatury3
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu5
A-W-4Egzamin2
20

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, opis, objaśnienie lub wyjaśnienia
M-2Metody problemowe: wykład problemowy
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne oraz metoda projektów
M-4Metody aktywizujące: metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: bieżące ustne sprawdzanie stopnia przyswojenia wiadmości merytorycznych
S-2Ocena formująca: ocena samodzielnie rozwiązanych zadanych przykładów
S-3Ocena formująca: obecność na ćwiczeniach
S-4Ocena formująca: bieżące ustne sprawdzenie stopnia przyswojenia wiadomości merytorycznych
S-5Ocena podsumowująca: opracowanie oceny (analizy) wybranego obszaru działalności podmiotu gospodarczego
S-6Ocena podsumowująca: Test weryfikujący zagadnienia poruszane na wykładach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C11/4.1_W01
Student zna i rozumie metody i narzędzia analizy ekonomicznej, w tym techniki pozyskiwania danych pozwalające opisywać i oceniać zjawiska i procesy gospodarcze
E_1A_W01C-3, C-1, C-2, C-4T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-W-7M-2, M-1, M-3S-2, S-1, S-3, S-5, S-6
E_1A_C11/4.1_W02
Student zna i rozumie zagadnienia metod ilościowych a także metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów gospodarczych
E_1A_W06C-3, C-1, C-2, C-4T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-W-7M-1, M-3, M-4S-2, S-1, S-3, S-5, S-6

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C11/4.1_U01
Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania procesów gospodarczych
E_1A_U01C-3, C-4T-L-2, T-L-5, T-L-1, T-L-3, T-L-8, T-L-7, T-L-9, T-L-6M-2, M-1, M-3, M-4S-2, S-1, S-3, S-5, S-6
E_1A_C11/4.1_U02
Student potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia do analizowania sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa. Potrafi analizować przyczyny przebiegu konkretnych procesów i zjawisk gospodarczych
E_1A_U04C-3, C-4T-L-2, T-L-5, T-L-1, T-L-3, T-L-8, T-L-7, T-L-9, T-L-6M-2, M-1, M-3, M-4S-2, S-1, S-5, S-6

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C11/4.1_K01
Student jest gotów do uczestniczenia w budowaniu projektów gospodarczych, zna aspekty ekonomiczne tej działalności
E_1A_K01C-3, C-4T-L-2, T-L-5, T-L-1, T-L-3, T-L-8, T-L-7, T-L-9, T-L-6, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-W-7M-2, M-1, M-3, M-4S-2, S-3, S-5, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C11/4.1_W01
Student zna i rozumie metody i narzędzia analizy ekonomicznej, w tym techniki pozyskiwania danych pozwalające opisywać i oceniać zjawiska i procesy gospodarcze
2,0Posiada śladowy poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy wykonuje niepoprawnie nawet we współpracy i z pomocą prowadzącego
3,0Posiada niewielki poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
3,5Posiada podstawowy poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego. Jest zainteresowany pogłębieniem wiadomości i podnoszeniem sprawności swojego działania.
4,0Prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, samodzielnie i poprawnie dobiera i interpretuje techniki oceniające zjawiska i procesy gospodarcze, w niepełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych
4,5Prezentuje bardzo dobry poziom wiedzy merytorycznej, samodzielnie i poprawnie dobiera i interpretuje techniki oceniające zjawiska i procesy gospodarcze, w niepełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych
5,0Prezentuje wysoki poziom wiedzy merytorycznej, samodzielnie i poprawnie dobiera i interpretuje techniki oceniające zjawiska i procesy gospodarcze, w sposób pełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych
E_1A_C11/4.1_W02
Student zna i rozumie zagadnienia metod ilościowych a także metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów gospodarczych
2,0Posiada śladowy poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy wykonuje niepoprawnie nawet we współpracy i z pomocą prowadzącego
3,0Posiada niewielki poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
3,5Posiada podstawowy poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego. Jest zainteresowany pogłębieniem wiadomości i podnoszeniem sprawności swojego działania.
4,0Prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, samodzielnie i poprawnie dobiera i interpretuje techniki oceniające zjawiska i procesy gospodarcze, w niepełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych
4,5Prezentuje bardzo dobry poziom wiedzy merytorycznej, samodzielnie i poprawnie dobiera i interpretuje techniki oceniające zjawiska i procesy gospodarcze, w niepełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych
5,0Prezentuje wysoki poziom wiedzy merytorycznej, samodzielnie i poprawnie dobiera i interpretuje techniki oceniające zjawiska i procesy gospodarcze, w sposób pełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C11/4.1_U01
Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania procesów gospodarczych
2,0Nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, nie umie zastosować metod do rozwiązania problemu
3,0Potrafi częściowo błędnie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie zastosować niektóre metody do rozwiązania problemu oraz częściowo błędnie opisuje otrzymane wyniki
3,5Potrafi częściowo błędnie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie wybrać i zastosować metodę do rozwiązania problemu oraz opisać z niewielkimi błędami otrzymane wyniki
4,0Potrafi dobrze wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie właściwie wybrać i zastosować metodę do rozwiązania problemu oraz opisać otrzymane wyniki
4,5Potrafi właściwie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie właściwie wybrać i prawidłowo zastosować metodę do rozwiązania problemu oraz opisać otrzymane wyniki
5,0Potrafi znakomicie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie bezbłędnie wybrać i właściwie zastosować metodę do rozwiązania problemu oraz opisać otrzymane wyniki
E_1A_C11/4.1_U02
Student potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia do analizowania sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa. Potrafi analizować przyczyny przebiegu konkretnych procesów i zjawisk gospodarczych
2,0Nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, nie umie zastosować metod do rozwiązania problemu
3,0Potrafi częściowo błędnie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie zastosować niektóre metody do rozwiązania problemu oraz częściowo błędnie opisuje otrzymane wyniki
3,5Potrafi częściowo błędnie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie wybrać i zastosować metodę do rozwiązania problemu oraz opisać z niewielkimi błędami otrzymane wyniki
4,0Potrafi dobrze wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie właściwie wybrać i zastosować metodę do rozwiązania problemu oraz opisać otrzymane wyniki
4,5Potrafi właściwie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie właściwie wybrać i prawidłowo zastosować metodę do rozwiązania problemu oraz opisać otrzymane wyniki
5,0Potrafi znakomicie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie bezbłędnie wybrać i właściwie zastosować metodę do rozwiązania problemu oraz opisać otrzymane wyniki

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C11/4.1_K01
Student jest gotów do uczestniczenia w budowaniu projektów gospodarczych, zna aspekty ekonomiczne tej działalności
2,0Posiada śladowy zasób wiedzy merytorycznej, nie uczetniczy aktywnie na zajęciach, nie jest zainteresowany pogłębieniem wiadomości i podnoszeniem sprawności swojego działania
3,0Prezentuje dostateczny poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się małą kreatywnością w działaniu i w nawiązywaniu kontaktów, ma problemy z komunikacją, mało aktywnie jest zaangażowany i uczestniczy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania
3,5Prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się małą kreatywnością w działaniu i w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, mało aktywnie jest zaangażowany i uczestniczy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania
4,0Prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, jest zaangażowany i aktywnie uczesticzy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania
4,5Prezentuje bardzo dobry poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, jest zaangażowany i aktywnie uczesticzy w zajęciach, poprawnie analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne, potrafi argumentować swoje przekonania
5,0Prezentuje wysoki poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, jest zaangażowany i aktywnie uczesticzy w zajęciach, samodzielnie i poprawnie analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne, potrafi argumentować swoje przekonania

Literatura podstawowa

  1. Bednarski L. Borowiecki R., i inni, Analiza ekonomiczna w przedsiębiorstwie, Akademia Ekonomiczna Wrocław, Wrocław, 2001, wydanie piąte poprawione i uzupełnione
  2. Sierpińska M., Jachna T., Ocena przedsiębiorstwa wg. standardów światowych, PWN, Warszawa, 2006, Wydanie trzecie zmienione i uaktualnione

Literatura dodatkowa

  1. D. Wędzki, Analiza wskaźnikowa sprawozdania finansowego, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2009
  2. G. Gołębiowski, A. Tłaczała, Analiza finansowa w teorii i praktyce, Difin, Warszawa, 2009
  3. Magdalena Jerzemowska, Analiza Ekonomiczna w przedsiębiorstwie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2018
  4. Kramarov S.; Sakharova L.; Belyaev A., Analysis of financial and economic indicators of agricultural enterprises in the region based on open data sources, E3S Web of Conferences, Open Access, 2020, 210, p. 13004, https://doaj.org/article/103c9d8bd43a41f0a23e27c1cad18c35

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1metody analizy ekonomicznej. wskaźniki analityczne, indeksowanie zmian2
T-L-2analiza produkcji, rytmiczność, struktura asortymentowa2
T-L-3analiza środków trwałych i wyposażenia. analiza zapasów, analiza zatrudnienia3
T-L-4kolokwium zaliczeniowe1
T-L-5wstępna analiza bilansu i rachunku zysków i strat.3
T-L-6analiza wskaźnikowa (rentowność, płynnosć, zadłużenie)5
T-L-7próg rentowności, dźwignia finansowa i operacyjna2
T-L-8Analiza kosztów4
T-L-9ocena efektywności przedsięwzięć rozwojowych6
T-L-10prezentacja analizy wybranego obszaru, kolokwium zaliczeniowe2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota i znaczenie analizy ekonomicznej w zarządazniu przedsiębiorstwem, źródła informacji, metody analizy ekonomicznej, formy prezentacji wyników analizy1
T-W-2Analiza produkcji. Rytmiczność produkcji. Struktura asortymentowa. Analiza Jakości produkcji1
T-W-3Analiza środków trwałych i wyposażenia. Analiza zapasów. Analiza zatrudnienia1
T-W-4Wstępna analiza pionowa, pozioma, krzyżowa sprawozdań finansowych2
T-W-5Wskaźniki i systemy wskaźników w ocenie sytuacji finansowej przedsiębiorstwa, kryteria oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstwa1
T-W-6Analiza kosztów - istota, funkcje, klasyfikacja kosztów, badanie w układzie rodzajowym i kalkulacyjnym, ocena odchyleń, analiza kosztu jednostkowego1
T-W-7Dźwignia finansowa i jej wpływ na strukturę kapitałów firmy, dźwignia operacyjna1
T-W-8Analiza efektywności przedsięwzieć rozwojowych2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie się do zajęć8
A-L-3przygotowanie się do zaliczenia8
A-L-4przygotowanie własnej oceny (analizy) wybranego obszaru działalności podmiotu gospodarczego9
55
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2czytanie i analiza wskazanej literatury3
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu5
A-W-4Egzamin2
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C11/4.1_W01Student zna i rozumie metody i narzędzia analizy ekonomicznej, w tym techniki pozyskiwania danych pozwalające opisywać i oceniać zjawiska i procesy gospodarcze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-3ukształtowanie umiejętności prawidłowego analizowania sytuacji ekonomiczno-finansowej oraz wiązania wyników z systemami decyzyjnymi podmiotów gospodarczych
C-1zapoznanie studentów o metodach i technikach analitycznych w działalności podmiotów gospodarczych
C-2zapoznanie studentów z zakresu źródeł informacji możliwych do wykorzystywania w analizie ekonomicznej podmiotów gospodarczych
C-4ukształtowanie formułowania ocen działalności podmiotów gospodarczych, rozpatrywania i interpretacji zależności zjawisk zachodzących wewnątrz podmiotów i w ich otoczeniu
Treści programoweT-W-2Analiza produkcji. Rytmiczność produkcji. Struktura asortymentowa. Analiza Jakości produkcji
T-W-3Analiza środków trwałych i wyposażenia. Analiza zapasów. Analiza zatrudnienia
T-W-1Istota i znaczenie analizy ekonomicznej w zarządazniu przedsiębiorstwem, źródła informacji, metody analizy ekonomicznej, formy prezentacji wyników analizy
T-W-4Wstępna analiza pionowa, pozioma, krzyżowa sprawozdań finansowych
T-W-6Analiza kosztów - istota, funkcje, klasyfikacja kosztów, badanie w układzie rodzajowym i kalkulacyjnym, ocena odchyleń, analiza kosztu jednostkowego
T-W-5Wskaźniki i systemy wskaźników w ocenie sytuacji finansowej przedsiębiorstwa, kryteria oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstwa
T-W-8Analiza efektywności przedsięwzieć rozwojowych
T-W-7Dźwignia finansowa i jej wpływ na strukturę kapitałów firmy, dźwignia operacyjna
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: wykład problemowy
M-1Metody podające: wykład informacyjny, opis, objaśnienie lub wyjaśnienia
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne oraz metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena samodzielnie rozwiązanych zadanych przykładów
S-1Ocena formująca: bieżące ustne sprawdzanie stopnia przyswojenia wiadmości merytorycznych
S-3Ocena formująca: obecność na ćwiczeniach
S-5Ocena podsumowująca: opracowanie oceny (analizy) wybranego obszaru działalności podmiotu gospodarczego
S-6Ocena podsumowująca: Test weryfikujący zagadnienia poruszane na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Posiada śladowy poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy wykonuje niepoprawnie nawet we współpracy i z pomocą prowadzącego
3,0Posiada niewielki poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
3,5Posiada podstawowy poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego. Jest zainteresowany pogłębieniem wiadomości i podnoszeniem sprawności swojego działania.
4,0Prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, samodzielnie i poprawnie dobiera i interpretuje techniki oceniające zjawiska i procesy gospodarcze, w niepełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych
4,5Prezentuje bardzo dobry poziom wiedzy merytorycznej, samodzielnie i poprawnie dobiera i interpretuje techniki oceniające zjawiska i procesy gospodarcze, w niepełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych
5,0Prezentuje wysoki poziom wiedzy merytorycznej, samodzielnie i poprawnie dobiera i interpretuje techniki oceniające zjawiska i procesy gospodarcze, w sposób pełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C11/4.1_W02Student zna i rozumie zagadnienia metod ilościowych a także metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów gospodarczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji), a także metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-3ukształtowanie umiejętności prawidłowego analizowania sytuacji ekonomiczno-finansowej oraz wiązania wyników z systemami decyzyjnymi podmiotów gospodarczych
C-1zapoznanie studentów o metodach i technikach analitycznych w działalności podmiotów gospodarczych
C-2zapoznanie studentów z zakresu źródeł informacji możliwych do wykorzystywania w analizie ekonomicznej podmiotów gospodarczych
C-4ukształtowanie formułowania ocen działalności podmiotów gospodarczych, rozpatrywania i interpretacji zależności zjawisk zachodzących wewnątrz podmiotów i w ich otoczeniu
Treści programoweT-W-2Analiza produkcji. Rytmiczność produkcji. Struktura asortymentowa. Analiza Jakości produkcji
T-W-3Analiza środków trwałych i wyposażenia. Analiza zapasów. Analiza zatrudnienia
T-W-1Istota i znaczenie analizy ekonomicznej w zarządazniu przedsiębiorstwem, źródła informacji, metody analizy ekonomicznej, formy prezentacji wyników analizy
T-W-4Wstępna analiza pionowa, pozioma, krzyżowa sprawozdań finansowych
T-W-6Analiza kosztów - istota, funkcje, klasyfikacja kosztów, badanie w układzie rodzajowym i kalkulacyjnym, ocena odchyleń, analiza kosztu jednostkowego
T-W-5Wskaźniki i systemy wskaźników w ocenie sytuacji finansowej przedsiębiorstwa, kryteria oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstwa
T-W-8Analiza efektywności przedsięwzieć rozwojowych
T-W-7Dźwignia finansowa i jej wpływ na strukturę kapitałów firmy, dźwignia operacyjna
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, opis, objaśnienie lub wyjaśnienia
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne oraz metoda projektów
M-4Metody aktywizujące: metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena samodzielnie rozwiązanych zadanych przykładów
S-1Ocena formująca: bieżące ustne sprawdzanie stopnia przyswojenia wiadmości merytorycznych
S-3Ocena formująca: obecność na ćwiczeniach
S-5Ocena podsumowująca: opracowanie oceny (analizy) wybranego obszaru działalności podmiotu gospodarczego
S-6Ocena podsumowująca: Test weryfikujący zagadnienia poruszane na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Posiada śladowy poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy wykonuje niepoprawnie nawet we współpracy i z pomocą prowadzącego
3,0Posiada niewielki poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
3,5Posiada podstawowy poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego. Jest zainteresowany pogłębieniem wiadomości i podnoszeniem sprawności swojego działania.
4,0Prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, samodzielnie i poprawnie dobiera i interpretuje techniki oceniające zjawiska i procesy gospodarcze, w niepełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych
4,5Prezentuje bardzo dobry poziom wiedzy merytorycznej, samodzielnie i poprawnie dobiera i interpretuje techniki oceniające zjawiska i procesy gospodarcze, w niepełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych
5,0Prezentuje wysoki poziom wiedzy merytorycznej, samodzielnie i poprawnie dobiera i interpretuje techniki oceniające zjawiska i procesy gospodarcze, w sposób pełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C11/4.1_U01Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania procesów gospodarczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji i interpretacji procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla ekonomii
Cel przedmiotuC-3ukształtowanie umiejętności prawidłowego analizowania sytuacji ekonomiczno-finansowej oraz wiązania wyników z systemami decyzyjnymi podmiotów gospodarczych
C-4ukształtowanie formułowania ocen działalności podmiotów gospodarczych, rozpatrywania i interpretacji zależności zjawisk zachodzących wewnątrz podmiotów i w ich otoczeniu
Treści programoweT-L-2analiza produkcji, rytmiczność, struktura asortymentowa
T-L-5wstępna analiza bilansu i rachunku zysków i strat.
T-L-1metody analizy ekonomicznej. wskaźniki analityczne, indeksowanie zmian
T-L-3analiza środków trwałych i wyposażenia. analiza zapasów, analiza zatrudnienia
T-L-8Analiza kosztów
T-L-7próg rentowności, dźwignia finansowa i operacyjna
T-L-9ocena efektywności przedsięwzięć rozwojowych
T-L-6analiza wskaźnikowa (rentowność, płynnosć, zadłużenie)
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: wykład problemowy
M-1Metody podające: wykład informacyjny, opis, objaśnienie lub wyjaśnienia
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne oraz metoda projektów
M-4Metody aktywizujące: metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena samodzielnie rozwiązanych zadanych przykładów
S-1Ocena formująca: bieżące ustne sprawdzanie stopnia przyswojenia wiadmości merytorycznych
S-3Ocena formująca: obecność na ćwiczeniach
S-5Ocena podsumowująca: opracowanie oceny (analizy) wybranego obszaru działalności podmiotu gospodarczego
S-6Ocena podsumowująca: Test weryfikujący zagadnienia poruszane na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, nie umie zastosować metod do rozwiązania problemu
3,0Potrafi częściowo błędnie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie zastosować niektóre metody do rozwiązania problemu oraz częściowo błędnie opisuje otrzymane wyniki
3,5Potrafi częściowo błędnie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie wybrać i zastosować metodę do rozwiązania problemu oraz opisać z niewielkimi błędami otrzymane wyniki
4,0Potrafi dobrze wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie właściwie wybrać i zastosować metodę do rozwiązania problemu oraz opisać otrzymane wyniki
4,5Potrafi właściwie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie właściwie wybrać i prawidłowo zastosować metodę do rozwiązania problemu oraz opisać otrzymane wyniki
5,0Potrafi znakomicie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie bezbłędnie wybrać i właściwie zastosować metodę do rozwiązania problemu oraz opisać otrzymane wyniki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C11/4.1_U02Student potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia do analizowania sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa. Potrafi analizować przyczyny przebiegu konkretnych procesów i zjawisk gospodarczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U04Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania i prognozowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
Cel przedmiotuC-3ukształtowanie umiejętności prawidłowego analizowania sytuacji ekonomiczno-finansowej oraz wiązania wyników z systemami decyzyjnymi podmiotów gospodarczych
C-4ukształtowanie formułowania ocen działalności podmiotów gospodarczych, rozpatrywania i interpretacji zależności zjawisk zachodzących wewnątrz podmiotów i w ich otoczeniu
Treści programoweT-L-2analiza produkcji, rytmiczność, struktura asortymentowa
T-L-5wstępna analiza bilansu i rachunku zysków i strat.
T-L-1metody analizy ekonomicznej. wskaźniki analityczne, indeksowanie zmian
T-L-3analiza środków trwałych i wyposażenia. analiza zapasów, analiza zatrudnienia
T-L-8Analiza kosztów
T-L-7próg rentowności, dźwignia finansowa i operacyjna
T-L-9ocena efektywności przedsięwzięć rozwojowych
T-L-6analiza wskaźnikowa (rentowność, płynnosć, zadłużenie)
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: wykład problemowy
M-1Metody podające: wykład informacyjny, opis, objaśnienie lub wyjaśnienia
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne oraz metoda projektów
M-4Metody aktywizujące: metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena samodzielnie rozwiązanych zadanych przykładów
S-1Ocena formująca: bieżące ustne sprawdzanie stopnia przyswojenia wiadmości merytorycznych
S-5Ocena podsumowująca: opracowanie oceny (analizy) wybranego obszaru działalności podmiotu gospodarczego
S-6Ocena podsumowująca: Test weryfikujący zagadnienia poruszane na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, nie umie zastosować metod do rozwiązania problemu
3,0Potrafi częściowo błędnie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie zastosować niektóre metody do rozwiązania problemu oraz częściowo błędnie opisuje otrzymane wyniki
3,5Potrafi częściowo błędnie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie wybrać i zastosować metodę do rozwiązania problemu oraz opisać z niewielkimi błędami otrzymane wyniki
4,0Potrafi dobrze wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie właściwie wybrać i zastosować metodę do rozwiązania problemu oraz opisać otrzymane wyniki
4,5Potrafi właściwie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie właściwie wybrać i prawidłowo zastosować metodę do rozwiązania problemu oraz opisać otrzymane wyniki
5,0Potrafi znakomicie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie bezbłędnie wybrać i właściwie zastosować metodę do rozwiązania problemu oraz opisać otrzymane wyniki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C11/4.1_K01Student jest gotów do uczestniczenia w budowaniu projektów gospodarczych, zna aspekty ekonomiczne tej działalności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a także ma świadomość konieczności zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Cel przedmiotuC-3ukształtowanie umiejętności prawidłowego analizowania sytuacji ekonomiczno-finansowej oraz wiązania wyników z systemami decyzyjnymi podmiotów gospodarczych
C-4ukształtowanie formułowania ocen działalności podmiotów gospodarczych, rozpatrywania i interpretacji zależności zjawisk zachodzących wewnątrz podmiotów i w ich otoczeniu
Treści programoweT-L-2analiza produkcji, rytmiczność, struktura asortymentowa
T-L-5wstępna analiza bilansu i rachunku zysków i strat.
T-L-1metody analizy ekonomicznej. wskaźniki analityczne, indeksowanie zmian
T-L-3analiza środków trwałych i wyposażenia. analiza zapasów, analiza zatrudnienia
T-L-8Analiza kosztów
T-L-7próg rentowności, dźwignia finansowa i operacyjna
T-L-9ocena efektywności przedsięwzięć rozwojowych
T-L-6analiza wskaźnikowa (rentowność, płynnosć, zadłużenie)
T-W-2Analiza produkcji. Rytmiczność produkcji. Struktura asortymentowa. Analiza Jakości produkcji
T-W-3Analiza środków trwałych i wyposażenia. Analiza zapasów. Analiza zatrudnienia
T-W-1Istota i znaczenie analizy ekonomicznej w zarządazniu przedsiębiorstwem, źródła informacji, metody analizy ekonomicznej, formy prezentacji wyników analizy
T-W-4Wstępna analiza pionowa, pozioma, krzyżowa sprawozdań finansowych
T-W-6Analiza kosztów - istota, funkcje, klasyfikacja kosztów, badanie w układzie rodzajowym i kalkulacyjnym, ocena odchyleń, analiza kosztu jednostkowego
T-W-5Wskaźniki i systemy wskaźników w ocenie sytuacji finansowej przedsiębiorstwa, kryteria oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstwa
T-W-8Analiza efektywności przedsięwzieć rozwojowych
T-W-7Dźwignia finansowa i jej wpływ na strukturę kapitałów firmy, dźwignia operacyjna
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: wykład problemowy
M-1Metody podające: wykład informacyjny, opis, objaśnienie lub wyjaśnienia
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne oraz metoda projektów
M-4Metody aktywizujące: metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena samodzielnie rozwiązanych zadanych przykładów
S-3Ocena formująca: obecność na ćwiczeniach
S-5Ocena podsumowująca: opracowanie oceny (analizy) wybranego obszaru działalności podmiotu gospodarczego
S-4Ocena formująca: bieżące ustne sprawdzenie stopnia przyswojenia wiadomości merytorycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Posiada śladowy zasób wiedzy merytorycznej, nie uczetniczy aktywnie na zajęciach, nie jest zainteresowany pogłębieniem wiadomości i podnoszeniem sprawności swojego działania
3,0Prezentuje dostateczny poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się małą kreatywnością w działaniu i w nawiązywaniu kontaktów, ma problemy z komunikacją, mało aktywnie jest zaangażowany i uczestniczy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania
3,5Prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się małą kreatywnością w działaniu i w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, mało aktywnie jest zaangażowany i uczestniczy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania
4,0Prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, jest zaangażowany i aktywnie uczesticzy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania
4,5Prezentuje bardzo dobry poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, jest zaangażowany i aktywnie uczesticzy w zajęciach, poprawnie analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne, potrafi argumentować swoje przekonania
5,0Prezentuje wysoki poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, jest zaangażowany i aktywnie uczesticzy w zajęciach, samodzielnie i poprawnie analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne, potrafi argumentować swoje przekonania