Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Sylabus przedmiotu Międzynarodowe stosunki gospodarcze:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Międzynarodowe stosunki gospodarcze | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl>, Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu mikro i makroekonomii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozpoznawanie i identyfikowanie procesów międzynarodowej integracji gospodarczej, określenie kierunków przemian strukturalnych w gospodarce światowej, |
C-2 | zrozumienie tendencji integracyjnych i dezintegracyjnych we współczesnym świecie, szczególnie w zakresie rozwoju handlu światowego i międzynarodowej wymiany czynników wytwórczych, poznanie funkcjonowania organizacji gospodarczych zarówno partykularnyh, jaki i powszechnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Północnoamerykańskie Porozumienie o Wolnym Handlu – NAFTA; | 2 |
T-A-2 | Wybrane azjatyckie organizacje gospodarcze; | 1 |
T-A-3 | Wybrane afrykańskie organizacje gospodarcze; | 1 |
T-A-4 | Wybrane arabskie organizacje gospodarcze; | 2 |
T-A-5 | Wybrane światowe organizacje: Światowa organizacja handlu – WTO, | 2 |
T-A-6 | Organizacja Współpracy i Rozwoju Gospodarczego – OECD, | 2 |
T-A-7 | Organizacja Narodów Zjednoczonych – ONZ | 2 |
T-A-8 | Globalizacja i problemy globalne | 5 |
T-A-9 | Korporacje transnarodowe i ich rola w ekonomii światowej | 4 |
T-A-10 | Miejsce Polski w Międzyarodowych Stosunkach Gospodarczych | 1 |
T-A-11 | Zaliczenie | 1 |
23 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przedmiot i metoda nauki o międzynarodowych stosunkach ekonomicznych; | 2 |
T-W-2 | Międzynarodowa integracja gospodarcza; | 2 |
T-W-3 | Organizacje międzynarodowe; | 2 |
T-W-4 | Gospodarka światowa; | 1 |
T-W-5 | Międzynarodowy podział pracy i procesy integracyjne we współczesnej gospo¬darce światowej; | 2 |
T-W-6 | Problemy globalne we współczesnej gospodarce; | 2 |
T-W-7 | Międzynarodowy transfer czynników produkcji | 2 |
T-W-8 | Zaliczenie | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | udział w ćwiczeniach | 23 |
A-A-2 | przygotowanie sie do zaliczenia | 16 |
A-A-3 | studowanie literatury | 11 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udział w wykladach | 15 |
A-W-2 | przygotowywanie się do zaliczenia | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda podająca: wykład informacyjny |
M-2 | metoda problemowa: wykład konwersatoryjny |
M-3 | metoda aktywizujaca: analiza przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena podsumowująca: zaliczenie kolokwium |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_B10_W01 Student zna i rozumie i identyfikuje podstawowe kategorie dotyczące zagadnień z zakresu międzynarodowych stosunków gospodarczych | E_1A_W04, E_1A_W01 | — | C-1, C-2 | T-A-3, T-A-4, T-A-9, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
E_1A_B10_W02 Student zna i rozumie podstawowe problemy ekonomiczne | E_1A_W04, E_1A_W01 | — | C-1, C-2 | T-A-3, T-A-4, T-A-9, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-10 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
E_1A_B10_W03 Student zna i rozumie pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego | E_1A_W08 | — | C-1, C-2 | T-A-3, T-A-4, T-A-9, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-10 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_B10_U01 Student potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w gospodarce światowej | E_1A_U01, E_1A_U02 | — | C-1, C-2 | T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_B10_K01 Student jest gotów do rozwiązywania problemów związanych z działalnością w zglobalizowanej gospodarce | E_1A_K03, E_1A_K05, E_1A_K01 | — | C-2 | T-A-3, T-A-4, T-A-9, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8 | M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_B10_W01 Student zna i rozumie i identyfikuje podstawowe kategorie dotyczące zagadnień z zakresu międzynarodowych stosunków gospodarczych | 2,0 | Nie potrafi okreslić przesłanek integracji |
3,0 | Identyfikuje główne problemy związane z integracją gospodarczą i polityczną w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Określa i zdefiniuje głowne problemy związane z integracją gospodarczą w stopniu wiecej, niż dostatecznym | |
4,0 | Porusza się w zagadnieniach związanych z integracją gospodarczą oraz potrafi okreslać zasady funkcjonowania gospodarki globalnej w stopniu dobrym | |
4,5 | Samodzielnie analizuje tendencje we współczesnej gospodarce globalnej oraz potrafi identyfikować problemy w wybranych ugrupowaniach integracyjnych w stopniu więcej, niż dobrym | |
5,0 | Wyciąga wnioski, porównuje ugrupowania integracyjne między sobą oraz sprawnie porusza się w zagadnieniach związanych ze współczesnymi stosunkami miedzynarodowymi.w stopniu bardzo dobrym | |
E_1A_B10_W02 Student zna i rozumie podstawowe problemy ekonomiczne | 2,0 | nie ma wiedzy o podstawowych problemach ekonomicznych |
3,0 | ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dobrym | |
4,5 | ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu bardzo dobrym | |
E_1A_B10_W03 Student zna i rozumie pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego | 2,0 | nie zna pojęcia i metod interwencjonizmu państwowego |
3,0 | Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowegow stopniu dobrym | |
4,5 | Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_B10_U01 Student potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w gospodarce światowej | 2,0 | Ne potrafi wskazać na główne problemy wspłczesnego świata |
3,0 | Potrafi identyfikować problemy oraz porafi wyjaśnić ich przyczyn i skutki w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Potrafi wskazać na główne problemy współczesnych stosunków międzynarodowych oraz wyjaśnia ich przyczyny i wskzauje na główne skutki w stopniu wiecej, niż dostatecznym | |
4,0 | Posiada umiejętność interpretacji podstawowych zjawisk w gospodarce swiatowej w stpniu dobrym | |
4,5 | Posiada wiedzę na temat bieżacej sytuacji gospodarczej na świacie w stopniu więcej, niż dobrym | |
5,0 | Samodzielnie formułuje wnioski i analizuje tendencje we współczesnych stosunkach gospodarczych w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_B10_K01 Student jest gotów do rozwiązywania problemów związanych z działalnością w zglobalizowanej gospodarce | 2,0 | Student nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych |
3,0 | Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych w sposób odtwórczy w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów oraz w podejmowanie bardziej skomplikowanych działań w stopniu więcej, niż dostatecznym | |
4,0 | Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów oraz podejmuje bardziej skomplikowane działania w stopniu dobrym | |
4,5 | Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów oraz podejmuje skomplikowane działania i samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami w stopniu więcej, niż dobrym | |
5,0 | Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów oraz podejmuje wszechstronne działania i samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami jak również prezentuje swoje poglądy w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- Budnikowski, E. Kawecka-Wyrzykowska, Międzynarodowe stosunki gospodarcze, PWE, Warszawa, 2009
- Kacperska, E, Polska we współczesnych międzynarodowych stosunkach gospodarczych, Wydawnictwo SGGW, Waeszawa, 2019
- Budnikowska, A., Ekonomia Międzynarodowa, PWN, Warszawa, 2017
Literatura dodatkowa
- Kryk, B., Gospodarka regionalna i międzynarodowa, Wydawnictwo Naukowe US, Szczecin, 2018
- Salvatore,D., International Econimics, Fordham University, Fordham, 2016
- Francesco Zullo, Urban Growth and Habitat Connectivity: A Study on European Countries, MDPI, 2022, https://www.mdpi.com/2071-1050/14/22/14689