Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Sylabus przedmiotu Rachunkowość jednostek sektora finansów publicznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rachunkowość jednostek sektora finansów publicznych | ||
Specjalność | Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bożena Nadolna <Bozena.Nadolna@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw rachunkowości |
W-2 | Znajomość zagadnień dotyczących finansów publicznych i gospodarki finansowej jednostek sektora finansów publicznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie specyfiki rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności w zakresie ewidencji księgowej operacji gospodarczych w wybranych jednostkach sektora finansów publicznych |
C-3 | Przygotowanie do sporządzania podstawowych sprawozdań finansowych i budżetowych i interpretacji prezentowanych w nich informacji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza szczególnych zasad rachunkowości JSFP. Budowa zakładowego planu kont dla budżetów JST w powiązaniu ze sprawozdawczością tych jednostek | 2 |
T-A-2 | Sporządzanie bilansu z wykonania budżetu JST | 2 |
T-A-3 | Ewidencja dochodów i wydatków budżetowych oraz przychodów i rozchodów budżetowych. Księgowe ustalenie wyniku wykonania budżetu | 6 |
T-A-4 | Kolokwium | 1 |
T-A-5 | Budowa zakładowego planu kont dla jednostek i zakładów budżetowych w powiązaniu ze sprawozdawczością tych jednostek | 1 |
T-A-6 | Ewidencja dochodów i wydatków oraz rozrachunków i rozliczeń w księgach rachunkowych jednostek budżetowych | 4 |
T-A-7 | Ewidencja przychodów i kosztów oraz ustalanie wyniku finansowego w jednostkach budżetowych | 6 |
T-A-8 | Ewidencja stanu i zmian rzeczowych i niematerialnych aktywów trwałych | 2 |
T-A-9 | Sporządzanie rocznego sprawozdania finansowego jednostki budżetowej | 4 |
T-A-10 | Sporządzanie sprawozdań budżetowych – wybrane elementy | 1 |
T-A-11 | Kolokwium | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych (istota, zasady, funkcje, zakres przedmiotowy i podmiotowy oraz regulacje prawne rachunkowości JSFP) | 2 |
T-W-2 | Rachunkowość budżetów JST | 2 |
T-W-3 | Szczególne zasady wyceny i ewidencji składników majątku w jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych | 1 |
T-W-4 | Dokumentacja i ewidencja dochodów i wydatków oraz rozrachunków i rozliczeń w księgach rachunkowych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych | 1 |
T-W-5 | Księgowe ujęcie kosztów i przychodów oraz ustalanie wyniku finansowego w jednostkach budżetowych. Zaangażowanie wydatków i kosztów | 2 |
T-W-6 | Sprawozdawczość finansowa i budżetowa JSFP | 1 |
T-W-7 | Kolokwium zaliczeniowe | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 30 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć, w tym przegląd literatury przedmiotu i rozwiązywanie zadań problemowych | 15 |
A-A-3 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń | 5 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | Czytanie zalecanej literatury przedmiotu, przygotowanie do zaliczenia | 15 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | objaśnianie i wyjaśnianie |
M-3 | wykład problemowy |
M-4 | ćwiczenia przedmiotowe - indywidualne i grupowe rozwiązywanie praktycznych problemów ewidencyjnych i sprawozdawczych oraz interpretacja wyników |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena odpowiedzi na pytania zadawane w trakcie zajęć audytoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Sprawdzian wiedzy i umiejętności w zakresie zasad ewidencji operacji gospodarczych w JSFP |
S-3 | Ocena formująca: Analiza i ocena wyników indywidualnej i grupowej pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych (indywidualne i grupowe rozwiązywanie zadań problemowych) |
S-4 | Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę i umiejętności |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D3/6.2_W01 Student zna i rozumie zasady dokumentacji, wyceny, ewidencji i prezentacji informacji dotyczących realizacji budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego | E_1A_W04, E_1A_W08, E_1A_W05, E_1A_W01 | — | C-2, C-3, C-1 | T-A-3, T-A-1, T-A-10, T-A-2, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-7 | M-2, M-4, M-3, M-1 | S-2, S-1, S-3, S-4 |
E_1A_D3/6.2_W02 Student objaśnia sposób pozyskiwania informacji na temat procesów gospodarczych zachodzących w wybranych JSFP | E_1A_W04, E_1A_W08, E_1A_W05, E_1A_W01 | — | C-2, C-3, C-1 | T-A-10, T-A-7, T-A-9, T-A-5, T-A-8, T-A-6, T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-7 | M-2, M-4, M-3, M-1 | S-2, S-1, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D3/6.2_U01 Rozwiązuje problemy ewidencyjne i sprawozdawcze zachodzące w JSFP | E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U04, E_1A_U05 | — | C-2, C-3, C-1 | T-A-3, T-A-1, T-A-10, T-A-4, T-A-11, T-A-7, T-A-9, T-A-5, T-A-8, T-A-2, T-A-6, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-5 | M-2, M-4, M-3, M-1 | S-2, S-1, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D3/6.2_K01 Student jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, ma świadomość znaczenia informacji finansowo-księgowych dla oceny funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych | E_1A_K04, E_1A_K01 | — | C-2, C-3, C-1 | T-A-3, T-A-1, T-A-10, T-A-4, T-A-11, T-A-7, T-A-9, T-A-5, T-A-8, T-A-2, T-A-6, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-7 | M-2, M-4, M-3, M-1 | S-2, S-1, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D3/6.2_W01 Student zna i rozumie zasady dokumentacji, wyceny, ewidencji i prezentacji informacji dotyczących realizacji budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego | 2,0 | Student nie zna zasad ewidencji operacji gospodarczych dotyczących budżetu JST i sposobu prezentowania bilansu z wykonania budżetu JST |
3,0 | Student zna ogólne zasady ewidencji niektorych operacji gospodarczych dotyczących procesów wykonania budżetu JST i zna ogólną konstrukcję bilansu z wykonania budżetu JST w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student zna ogólne zasady ewidencji niektorych operacji gospodarczych dotyczących procesów wykonania budżetu JST i zna ogólną konstrukcję bilansu z wykonania budżetu JST w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Student zna ogólne zasady ewidencji operacji gospodarczych dotyczących procesów wykonania budżetu JST i zna ogólną konstrukcję bilansu z wykonania budżetu JST w stopniu dobrym | |
4,5 | Student zna ogólne zasady ewidencji operacji gospodarczych dotyczących procesów wykonania budżetu JST i zna ogólną konstrukcję bilansu z wykonania budżetu JST w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Student zna ogólne zasady ewidencji operacji gospodarczych dotyczących procesów wykonania budżetu JST i zna ogólną konstrukcję bilansu z wykonania budżetu JST w stopniu bardzo dobrym | |
E_1A_D3/6.2_W02 Student objaśnia sposób pozyskiwania informacji na temat procesów gospodarczych zachodzących w wybranych JSFP | 2,0 | Student nie zna sposobów, metod i narzędzi pozyskiwania informacji o przebiegu zjawisk stanowiących przedmiot rachunkowości JSFP |
3,0 | Student zna i objaśnia sposób i metodę pozyskiwania i prezentacji informacji o przebiegu zjawisk stanowiących przedmiot rachunkowości JSFP w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student zna i objaśnia sposób i metodę pozyskiwania i prezentacji informacji o przebiegu zjawisk stanowiących przedmiot rachunkowości JSFP w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Student zna i objaśnia sposób i metodę pozyskiwania i prezentacji informacji o przebiegu zjawisk stanowiących przedmiot rachunkowości JSFP w stopniu dobrym | |
4,5 | Student zna i objaśnia sposób i metodę pozyskiwania i prezentacji informacji o przebiegu zjawisk stanowiących przedmiot rachunkowości JSFP w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Student zna i objaśnia sposób i metodę pozyskiwania i prezentacji informacji o przebiegu zjawisk stanowiących przedmiot rachunkowości JSFP w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D3/6.2_U01 Rozwiązuje problemy ewidencyjne i sprawozdawcze zachodzące w JSFP | 2,0 | Student nie potrafi grupować i ujmować na kontach księgowych operacji gospodarczych zachodzących w JSFP i nie potrafi sporządzać sprawozdań finansowych i budżetowych |
3,0 | Student ujmuje na kontach księgowych wybrane operacje gospodarcze zachodzące w JSFP i w ograniczonym zakresie sporządza wybrane elementy sprawozdań finansowych i budżetowych tych podmiotów | |
3,5 | Student na ogół prawidłowo ujmuje na kontach księgowych operacje gospodarcze zachodzące w JSFP i w ograniczonym zakresie sporządza wybrane elementy sprawozdań finansowych i budżetowych tych podmiotów | |
4,0 | Student na ogół prawidłowo ujmuje na kontach księgowych operacje gospodarcze zachodzące w JSFP i sporządza wybrane sprawozdania finansowe i budżetowe tych podmiotów | |
4,5 | Student zazwyczaj prawidłowo ujmuje na kontach księgowych operacje gospodarcze zachodzące w JSFP i sporządza sprawozdania finansowe i budżetowe tych podmiotów | |
5,0 | Student prawidłowo ujmuje na kontach księgowych operacje gospodarcze zachodzące w JSFP i sporządza sprawozdania finansowe i budżetowe tych podmiotów |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D3/6.2_K01 Student jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, ma świadomość znaczenia informacji finansowo-księgowych dla oceny funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych | 2,0 | Student jest nieświadomy znaczenia informacji finansowo-księgowych w ocenie funkcjonowania JSFP |
3,0 | Student jest świadomy znaczenia informacji finansowo-księgowych do oceny funkcjonowania JSFP w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student jest świadomy znaczenia informacji finansowo-księgowych do oceny funkcjonowania JSFP w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Student jest świadomy znaczenia informacji finansowo-księgowych do oceny funkcjonowania JSFP w stopniu dobrym | |
4,5 | Student jest świadomy znaczenia informacji finansowo-księgowych do oceny funkcjonowania JSFP w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Student jest świadomy znaczenia informacji finansowo-księgowych do oceny funkcjonowania JSFP w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość jednostek sektora finansów publicznych i instytucji finansowych, PWE, Warszawa, 2014, współautorzy z ZUT: M.Rydzewska, B. Nadolna
- Augustowska M., Rup W., Komentarz do planu kont dla jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych oraz dla budżetów jednostek samorządu terytorialnego, ODDK, Gdańsk, 2020, XIX, również wcześniejsze wydania
Literatura dodatkowa
- Zysnarska A., Rachunkowość sektora budżetowego z elementami analizy finansowej, ODiDK, Gdańsk, 2019
- Rup W., Wzory księgowań w jednostce budżetowej, ODiDK, Gdańsk, 2019
- Gąsiorek K., Klasyfikacja Budżetowa 2020, Infor, Warszawa, 2020
- Gąsiorek K., Sprawozdawczość budżetowa w praktyce, Infor, Warszawa, 2020
- Motowilczuk I., Środki trwałe w jednostkach sektora publicznego. Ewidencja, amortyzowanie, dokumentowanie, Infor, Warszawa, 2019
- Charytoniuk J., Plan kont dla budżetów jednostek samorządu terytorialnego - komentarz. Poradnik Rachunkowości Budżetowej, Infor, Warszawa, 2019, nr 8/2019
- Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, isap.sejm.gov.pl, akytualny tekst aktu lub odpowiedni akt prawny
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 października 2010 r. w sprawie zasad rachunkowości oraz planów kont dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego, isap.sejm.gov.pl, aktualny tekst aktu
- Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 11 stycznia 2022 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej, isap.sejm.gov.pl, akyualny tekst aktu
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, isap.sejm.gov.pl, aktualny tekst aktu
- Rowan J., Pendlebury M., Public sector accounting, Prentice Hall, London, 2000, 5