Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Sylabus przedmiotu Wycena nieruchomości rolnych i leśnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wycena nieruchomości rolnych i leśnych | ||
Specjalność | Wycena i obrót nieruchomościami | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nieruchomości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Oleńczuk-Paszel <Anna.Olenczuk-Paszel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Blaszke <Malgorzata.Blaszke@zut.edu.pl>, Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl>, Monika Śpiewak-Szyjka <monika.spiewak-szyjka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Posiadanie wiedzy z zakresu prawa nieruchomości, rynku nieruchomości oraz podejść, metod i technik wyceny |
W-2 | Posiadanie umiejętności wyboru źródeł i gromadzenia danych na potrzeby wyceny |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie podstawowych pojęć z zakresu rolnictwa i leśnictwa niezbędnych do wyceny nieruchomości rolnych i leśnych |
C-2 | Umiejętność identyfikacji części składowych nieruchomości rolnych i leśnych oraz ich wyceny przy użyciu właściwych metod |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wycena nieruchomości rolnych i ich części stanowiących grunty orne w stałej uprawie oraz stanowiących łąki i pastwiska | 2 |
T-A-2 | Wycena sadów, rodzinnych ogrodów działkowych, plantacji chmielu, wikliny i drzew ozdobnych | 1 |
T-A-3 | Wycena szklarni i inspektów | 1 |
T-A-4 | Wycena gruntów rolnych zajętych pod budynki mieszkalne oraz budynki gospodarcze i inne urządzenia służące produkcji rolnej | 2 |
T-A-5 | Wycena gruntów pod stawami | 1 |
T-A-6 | Wycena gruntów pod rowami pełniącymi funkcje urządzeń melioracji wodnych szczegółowych | 1 |
T-A-7 | Wycena nieruchomości leśnych w podejściu porównawczym oraz w podejściu dochodowym | 3 |
T-A-8 | Wycena nieruchomości leśnych w podejściu mieszanym | 2 |
T-A-9 | Wycena nieruchomości leśnych w podejściu kosztowym | 2 |
T-A-10 | Wycena nieruchomości zadrzewionych i zakrzewionych | 1 |
T-A-11 | Wycena nieruchomości zadrzewionych, zakrzewionych lub leśnych, położonych w strefie zainwestowania miejskiego, udostępnionych publicznie lub przeznaczonych na te cele | 1 |
T-A-12 | Wycena nieruchomości zadrzewionych, zakrzewionych lub leśnych, spełniających funkcje ochronne, położonych w strefie zainwestowania miejskiego, udostępnionych publicznie lub przeznaczonych na te cele | 1 |
T-A-13 | Wycena parków, ogrodów ozdobnych, zieleńców i lasów ochronnych, położonych w strefie zainwestowania miejskiego, udostępnionych publicznie lub przeznaczonych na te cele | 1 |
T-A-14 | Zaliczenie | 1 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Gospodarka gruntami rolnymi: grunt rolny, nieruchomość rolna, gospodarstwo rolne, użytki rolne i ich rodzaje, bonitacja gleb, kompleksy przydatności rolniczej gleb, czynniki wpływające na trudność uprawy gleby i wartość nieruchomości, ochrona gruntów rolnych i zapobieganie ich degradacji, ograniczenia obrotu nieruchomościami rolnymi, podstawowe zasady gospodarowania Zasobem Własności Rolnej Skarbu Państwa, scalenie i wymiana gruntów | 6 |
T-W-2 | Gospodarka gruntami leśnymi: podstawowe pojęcia dotyczące lasów i drzewostanów, plan urządzania lasu, uproszczony plan urządzania lasu i inwentaryzacja stanu lasu, przestrzenny podział lasów, grunty zadrzewione i zakrzewione, parki, ogrody ozdobne i zieleńce, podstawowe zasady ochrony lasów, ograniczenia w obrocie gruntami leśnymi, gospodarowanie nieruchomościami leśnymi będącymi w zarządzie Lasów Państwowych | 6 |
T-W-3 | Gospodarka gruntami pod wodami: wody w ujęciu przedmiotowym i podmiotowym, linia brzegowa, obciążenia nieruchomości przylegających do wód powierzchniowych płynących, zasady korzystania z wód i ochrona wód, pozwolenie wodno-prawne | 4 |
T-W-4 | Wycena nieruchomości rolnych, upraw sadowniczych, roślin ozdobnych i gruntów pod wodami | 4 |
T-W-5 | Wycena nieruchomości leśnych oraz zadrzewionych i zakrzewionych | 3 |
T-W-6 | Podstawy wyceny przedsiębiorstw: wycena nieruchomości a wycena przedsiębiorstwa, wycena przedsiębiorstwa | 2 |
T-W-7 | Wycena maszyn i urządzeń trwale związanych z nieruchomością | 4 |
T-W-8 | Zaliczenie | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-A-2 | Przygotowanie do kolokwium | 10 |
A-A-3 | Czytanie wskazanej lteratury i aktów prawnych | 10 |
A-A-4 | Rozwiazywania zadań | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury i aktów prawnych | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 12 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody problemowe -wykład konwersatoryjny, objaśnienie i wyjaśnienie |
M-2 | Metody aktywizujące -metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Metody praktyczne - rozwiązywanie zadań związanych z zastosowaniem metod wyceny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: kolokwium pisemne oceniające umiejetność obliczania wartości przy zastosowaniu właściwej metody w zależności od rodzaju nieruchomości i praw do nieruchomości oraz celu wyceny |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne - test wielokrotnego wyboru |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D7/08_W01 Student zna i rozumie cechy specyficzne i sposoby szacowania części składowych nieruchomości rolnych i leśnych | E_1A_W08, E_1A_W01 | — | C-2, C-1 | T-A-9, T-A-6, T-A-10, T-W-4, T-A-4, T-A-13, T-A-2, T-A-7, T-W-5, T-A-11, T-W-3, T-A-12, T-W-2, T-A-8, T-A-5, T-A-1, T-A-3, T-W-1 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
E_1A_D7/08_W02 Student zna cele i rozumie potrzebę szacowania wartości według obowiązujących przepisów prawa | E_1A_W08 | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-A-1, T-A-13, T-A-5, T-A-12, T-W-1, T-A-7, T-A-9, T-W-5, T-A-3, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-A-11, T-A-6, T-A-8, T-A-10, T-A-4, T-A-2, T-W-7 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
E_1A_D7/08_W03 Student zna okoliczności, w których istnieje konieczność dokonywania wycen nieruchomości rolnych i leśnych i rozumie metody ich wyceny | E_1A_W08, E_1A_W01 | — | C-2, C-1 | T-W-4, T-A-3, T-W-2, T-A-10, T-W-1, T-A-12, T-A-8, T-A-7, T-A-11, T-A-1, T-W-3, T-A-9, T-A-2, T-A-13, T-A-5, T-W-5, T-A-6, T-A-4 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D7/08_U01 Student potrafi analizować dane, dobierać i stosować sposoby wyceny nieruchomości rolnych i leśnych oraz ich części składowych | E_1A_U01, E_1A_U03 | — | C-2, C-1 | T-A-7, T-W-4, T-A-11, T-A-5, T-W-2, T-W-3, T-A-8, T-A-3, T-A-12, T-A-10, T-A-6, T-A-9, T-A-2, T-A-1, T-A-13, T-W-5, T-A-4, T-W-1 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
E_1A_D7/08_U02 Student potrafi szacować wartość w zależności od celów wyceny według obowiązujących przepisów | E_1A_U01, E_1A_U03 | — | C-2, C-1 | T-A-5, T-A-3, T-W-5, T-A-9, T-A-4, T-A-2, T-A-13, T-A-1, T-A-6, T-A-12, T-W-6, T-A-8, T-A-7, T-W-3, T-A-10, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-A-11, T-W-7 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D7/08_K01 Student jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, ma świadomość znaczenia szacowania wartości nieruchomości w gospodarce | E_1A_K04, E_1A_K01 | — | C-2, C-1 | T-W-4, T-A-2, T-W-5, T-W-3, T-A-12, T-A-4, T-A-1, T-A-5, T-A-8, T-A-3, T-A-6, T-A-7, T-A-13, T-W-1, T-W-2, T-A-9, T-W-6, T-A-10, T-A-11, T-W-7 | M-2, M-3, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D7/08_W01 Student zna i rozumie cechy specyficzne i sposoby szacowania części składowych nieruchomości rolnych i leśnych | 2,0 | nie zna i nie rozumie cech specyficznych i sposobów szacowania części składowych nieruchomości rolnych i leśnych |
3,0 | zna i rozumie cechy specyficzne i sposoby szacowania części skladowych nieruchomości rolnych i leśnych w stopniu dostatecznym | |
3,5 | zna i rozumie cechy specyficzne i sposoby szacowania części skladowych nieruchomości rolnych i leśnych w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | zna i rozumie cechy specyficzne i sposoby szacowania części skladowych nieruchomości rolnych i leśnych w stopniu dobrym | |
4,5 | zna i rozumie cechy specyficzne i sposoby szacowania części skladowych nieruchomości rolnych i leśnych w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | zna i rozumie cechy specyficzne i sposoby szacowania części skladowych nieruchomości rolnych i leśnych w stopniu bardzo dobrym | |
E_1A_D7/08_W02 Student zna cele i rozumie potrzebę szacowania wartości według obowiązujących przepisów prawa | 2,0 | nie zna celów i nie rozumie potrzeb szacowania wartości według obowiązujących przepisów prawa |
3,0 | zna cele i rozumie potrzeby szacowania wartości według obowiązujących przepisów prawa w stopniu dostatecznym | |
3,5 | zna cele i rozumie potrzeby szacowania wartości według obowiązujących przepisów prawa w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | zna cele i rozumie potrzeby szacowania wartości według obowiązujących przepisów prawa w stopniu dobrym | |
4,5 | zna cele i rozumie potrzeby szacowania wartości według obowiązujących przepisów prawa w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | zna cele i rozumie potrzeby szacowania wartości według obowiązujących przepisów prawa w stopniu bardzo dobrym | |
E_1A_D7/08_W03 Student zna okoliczności, w których istnieje konieczność dokonywania wycen nieruchomości rolnych i leśnych i rozumie metody ich wyceny | 2,0 | nie zna okoliczności, w których istnieje konieczność dokonywania wycen nieruchomości rolnych i leśnych i nie rozumie metod ich wyceny |
3,0 | zna okoliczności, w których istnieje konieczność dokonywania wycen nieruchomości rolnych i leśnych i rozumie metody ich wyceny w stopniu dostatecznym | |
3,5 | zna okoliczności, w których istnieje konieczność dokonywania wycen nieruchomości rolnych i leśnych i rozumie metody ich wyceny w stopniu więcej dostatecznym | |
4,0 | zna okoliczności, w których istnieje konieczność dokonywania wycen nieruchomości rolnych i leśnych i rozumie metody ich wyceny w stopniu dobrym | |
4,5 | zna okoliczności, w których istnieje konieczność dokonywania wycen nieruchomości rolnych i leśnych i rozumie metody ich wyceny w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | zna okoliczności, w których istnieje konieczność dokonywania wycen nieruchomości rolnych i leśnych i rozumie metody ich wyceny w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D7/08_U01 Student potrafi analizować dane, dobierać i stosować sposoby wyceny nieruchomości rolnych i leśnych oraz ich części składowych | 2,0 | nie potrafi analizować danych, dobierać i stosować sposobów wyceny nieruchomości rolnych i leśnych oraz ich części składowych |
3,0 | potrafi analizować dane, dobierać i stosować sposoby wyceny nieruchomości rolnych i leśnych oraz ich części składowych w stopniu dostatecznym | |
3,5 | potrafi analizować dane, dobierać i stosować sposoby wyceny nieruchomości rolnych i leśnych oraz ich części składowych w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | potrafi analizować dane, dobierać i stosować sposoby wyceny nieruchomości rolnych i leśnych oraz ich części składowych w stopniu dobrym | |
4,5 | potrafi analizować dane, dobierać i stosować sposoby wyceny nieruchomości rolnych i leśnych oraz ich części składowych w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | potrafi analizować dane, dobierać i stosować sposoby wyceny nieruchomości rolnych i leśnych oraz ich części składowych w stopniu bardzo dobrym | |
E_1A_D7/08_U02 Student potrafi szacować wartość w zależności od celów wyceny według obowiązujących przepisów | 2,0 | nie potrafi szacować wartość w zależności od celów wyceny według obowiązujących przepisów |
3,0 | potrafi szacować wartość w zależności od celów według obowązujących przepisów w stopniu dostatecznym | |
3,5 | potrafi szacować wartość w zależności od celów według obowązujących przepisów w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | potrafi szacować wartość w zależności od celów według obowązujących przepisów w stopniu dobrym | |
4,5 | potrafi szacować wartość w zależności od celów według obowązujących przepisów w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | potrafi szacować wartość w zależności od celów według obowązujących przepisów w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D7/08_K01 Student jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, ma świadomość znaczenia szacowania wartości nieruchomości w gospodarce | 2,0 | nie jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, nie ma świadomość znaczenia szacowania wartości nieruchomości w gospodarce |
3,0 | jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, ma świadomość znaczenia szacowania wartości nieruchomości w gospodarce w stopniu dostatecznym | |
3,5 | jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, ma świadomość znaczenia szacowania wartości nieruchomości w gospodarce w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, ma świadomość znaczenia szacowania wartości nieruchomości w gospodarce w stopniu dobrym | |
4,5 | jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, ma świadomość znaczenia szacowania wartości nieruchomości w gospodarce w stopniu wiecej niż dobrym | |
5,0 | jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, ma świadomość znaczenia szacowania wartości nieruchomości w gospodarce w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- Cymerman R. (red.), Podstawy rolnictwa i wycena nieruchomości rolnych, Edukaterra, Olsztyn, 2022
- Nowak A., Wycena nieruchomości leśnych, Edukcaterra, Olsztyn, 2020
- Dydenko J. (red.), Szacowanie nieruchomości, Wolters Kluwer, Warszawa, 2020
- Oleńczuk-Paszel A., Śpiewak-Szyjka M., Tarasiewicz M., Podstawowe źródła informacji o nieruchomościach, Wydawnictwo ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2021
- Standardy zawodowe rzeczoznawców majątkowych, PFSRM, Warszawa
Literatura dodatkowa
- Rzeczoznawca majątkowy, PFSRM, Waszawa, Kwartalnik
- Akty prawne z zakresu wyceny nieruchomości rolnych i leśnych
- Śpiewak-Szyjka M., Oleńczuk - Paszel A., Nowak M., Zaremba A., Gospodarowanie gminnym zasobem nieruchomości, CeDeWu, Warszawa, 2021
- Manya M. Mooya, Real Estate Valuation Theory. A Critical Appraisal, Springer, 2016
- J. Brzezicka, R. Wiśniewski, M. Figurska, Disequilibrium in the real estate market: Evidence from Poland, University of Warmia and Mazury in Olsztyn, Olsztyn, 2018