Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Przedsiębiorczość i zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przedsiębiorczość i zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Brelik <Agnieszka.Brelik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW5 35 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień z zakresu ekonomii, podstaw zarządzania, polityki społecznej i gospodarczej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze stanem i uwarunkowaniami rozwoju przedsiębiorczości
C-2Opanowanie przez studentów umiejętności przygotowania biznesplanu powstającego przedsiębiorstwa i przedstawienie go w formie tekstowej (MS WORD)
C-3Pozyskanie wiedzy i umiejętności w zakresie integracji zarządzania zasobami ludzkimi z celami strategicznymi organizacji.
C-4Uświadomienie studentom wpływu procesów personalnych na postawy przedsiębiorcze pracowników.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wprowadzenie do zajęć1
T-A-2Analiza otoczenia przedsiębiorstwa za pomocą wybranych metod (np. 5 sił M. Portera)2
T-A-3Biznesplan - Jak znaleźć pomysł na dobry biznes. Jak opracować efektywny plan działania. Wady i zalety.3
T-A-4Wady i zalety prowadzenia działalności gospodarczej. Formy spółek kapitałowych i osobowych, JDG.2
T-A-5Kontrola przedsiębiorcy oraz metody sprawowania kontroli. Jak założyć i zarejstrować przedsiębiorstwo.2
T-A-6Źrodła finansowania działalności gospodarczej.2
T-A-7Analiza progu rentowności2
T-A-8Kolokwium I1
T-A-9Określenie zapotrzebowania na zasoby ludzkie w organizacji i uwarunkowań zatrudnienia3
T-A-10Tworzenie opisu stanowiska pracy i ogłoszenie o pracę2
T-A-11Przeprowadzanie procesu selekcji3
T-A-12Techniki szkoleniowe2
T-A-13Outsourcing procesów personalnych. Rekrutacja kandydatów pasywnych.2
T-A-14Audyt personalny2
T-A-15Kolokwium II1
30
wykłady
T-W-1Przedsiębiorstwo - aspekt ekonomiczny i prawny. Geneza przedsiębiorstw, podstawowe cechy przedsiębiorstw.4
T-W-2Sylwetki słynnych przedsiebiorców XX i XXI wieku. Tajemnice sukcesów.3
T-W-3Zasady działania przedsiębiorstwa. Wyniki sukcesu (niepowodzenia) przedsiębiorstwa3
T-W-4Rola państwa i innych instytucji w rozwoju przedsiębiorstwa3
T-W-5Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości3
T-W-6Polityka Unii Europejskiej a kreowanie przedsiębiorczości3
T-W-7Innowacje jako źródło przedsiębiorczości. Rodzaje innowacji w biznesie. Kompetencje innowacyjne.3
T-W-8Strategia rozwoju przedsiębiorczości a strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi.4
T-W-9Planowanie zasobów ludzkich i proces rekrutacji w świetle strategii przedsiębiorczej organizacji.2
T-W-10Selekcja strategiczna1
T-W-11Strategie i narzędzia rozwoju zasobów ludzkich2
T-W-12Strategiczne zarządzanie motywacją i wynagrodzeniami2
T-W-13Kultura organizacyjna jako sposób kształtowania przedsiębiorczych zachowań w organizacji2
35

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach30
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń.5
A-A-3Przygotowanie biznesplanu powstającego przedsiębiorstwa3
A-A-4Przygotowanie do zaliczeń.12
50
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.35
A-W-2Zapoznanie się z literaturą przedmiotu.5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.8
A-W-4Egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład infromacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Wykład problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-3Dyskusja
M-4Prezentacja studiów przypadków
M-5Praca w grupie na zajęciach
M-6Metoda projektów (przygotowanie biznesplanu)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na wykładzie
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu pisemnego
S-3Ocena formująca: Biznesplan działalności gospodarczej
S-4Ocena formująca: Ocena z ćwiczeń grupowych
S-5Ocena formująca: Kolokwium pisemne I
S-6Ocena formująca: Kolokwium pisemne II
S-7Ocena podsumowująca: Średnia ważona ocen - kolokwium I i II, biznesplanu i średniej arytmetycznej ocen z ćwiczeń grupowych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C17/5.3_W01
Student zna i rozumie stan oraz uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości w Polsce
E_1A_W10, E_1A_W01C-1T-W-2, T-W-8, T-W-1, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-2, T-A-3, T-A-7M-1, M-3, M-4, M-2, M-5, M-6S-2, S-3, S-5, S-7
E_1A_C17/5.3_W02
Student zna i rozumie koncepcje strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi oraz strategiczne uwarunkowania podejmowania decyzji kadrowych w organizacji.
E_1A_W02, E_1A_W01C-3, C-4T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-13, T-A-14M-1, M-3, M-4, M-2, M-5S-1, S-2, S-4, S-6, S-7

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C17/5.3_U01
Student potrafi sformułować przedsiębiorczy plan, rozpoznać przedsiębiorcze szanse, ocenić możliwości i ryzyko.
E_1A_U01, E_1A_U02C-1, C-2T-W-2, T-W-8, T-W-1, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-7M-1, M-3, M-4, M-2, M-5, M-6S-3, S-5, S-7
E_1A_C17/5.3_U02
Student potrafi dobierać odpowiednie metody i techniki zarządzania ludźmi celem kształtowania przedsiębiorczości, zgodnie ze strategią organizacji.
E_1A_U01, E_1A_U02C-3, C-4T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-13, T-A-14M-1, M-3, M-4, M-2, M-5S-1, S-2, S-4, S-6, S-7

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C17/5.3_K01
Student prezentuje postawę przedsiębiorczą w rozwiązywaniu problemów.
E_1A_K03, E_1A_K02, E_1A_K01C-1, C-3, C-4, C-2T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-2, T-A-3, T-A-7, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-13, T-A-14M-1, M-3, M-4, M-2, M-5, M-6S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6, S-7

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C17/5.3_W01
Student zna i rozumie stan oraz uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości w Polsce
2,0Student nie zna lub nie rozumie zasad działania przedsiębiorstwa oraz nie potrafi wskazać uwarunkowań rozwoju przedsiębiorczości.
3,0Student rozumie podstawowe zasady działania przedsiębiorstwa, potrafi wskazać nieliczne uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości.
3,5Student rozumie podstawowe zasady działania przedsiębiorstwa, potrafi wskazać różne uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości, ale nie odnosi ich do zmieniających się trendów na rynku.
4,0Student rozumie podstawowe zasady działania przedsiębiorstwa, potrafi wskazać różne uwarunkowania wybranych decyzji kadrowych, ale nie zawsze w sposób prawidłowy odnosi je do zmieniających się trendów na rynku.
4,5Student prawidłowo rozumie zasady działania przedsiębiorstwa, potrafi wskazać różne uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości, ale w sposób ograniczony odnosi je do zmieniających się trendów na rynku.
5,0Student prawidłowo rozumie zasady działania przedsiębiorstwa i wykazuje się myśleniem w sposób nieschematyczny, potrafi wskazać różne uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości i potrafi je odnieść do zmieniającej się sytuacji na rynku.
E_1A_C17/5.3_W02
Student zna i rozumie koncepcje strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi oraz strategiczne uwarunkowania podejmowania decyzji kadrowych w organizacji.
2,0Student nie zna lub nie rozumie koncepcji strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi oraz uwarunkowań podejmowania różnych decyzji kadrowych w organizacji.
3,0Student zna i rozumie koncepcje strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi w sposób uproszczony oraz nieliczne uwarunkowania pojedynczych decyzji kadrowych.
3,5Student zna i rozumie koncepcje strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi w sposób uproszczony oraz różne uwarunkowania wybranych decyzji kadrowych, ale nie w odniesieniu do strategii przedsiębiorstwa.
4,0Student zna i rozumie koncepcje strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi w sposób uproszczony oraz różne uwarunkowania wybranych decyzji kadrowych, ale nie zawsze w sposób prawidłowy w odniesieniu do strategii przedsiębiorstwa.
4,5Student zna i prawidłowo rozumie koncepcje strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi oraz różne uwarunkowania większości decyzji kadrowych, ale w sposób ograniczony w odniesieniu do strategii przedsiębiorstwa.
5,0Student zna i rozumie koncepcje strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi w sposób nieschematyczny oraz zna i rozumie różne uwarunkowania większości decyzji kadrowych, w sposób zintegrowany ze strategią przedsiębiorstwa.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C17/5.3_U01
Student potrafi sformułować przedsiębiorczy plan, rozpoznać przedsiębiorcze szanse, ocenić możliwości i ryzyko.
2,0Student nie zna i nie rozumie koncepcji formułowania przedsiębiorczego planu, nie potrafi rozpoznać przedsiębiorczych szans oraz ocenić możliwości i ryzyka.
3,0Student rozumie urposzczoną koncepcje formułowania przedsiębiorczego planu, potrafi dostrzec nieliczne szanse, możliwości i ryzyka.
3,5Student rozumie uproszczoną kocepcje formułowania przedsiębiorczego planu, potraf wskazać różne szanse stawiane przed przedsiębiorstwem, ale nie dostrzega ryzyka występującego przed nim.
4,0Student rozumie uproszczoną koncepcje formułowania przedsiębiorczego planu, potrafi wskazać różne szanse stawiane przed przedsiębiorstwem, ale nie zawsze w sposób prawidłowy, dostrzega ryzyka stawiane przed nim.
4,5Student prawidłowo rozumie koncpecje formułowania przedsiębiorczego planu, potrafi wskazać różne szanse stawiane przed przedsiębiorstwem, ale w sposób ograniczony dostrzega ryzyka pojawiające się przed nim.
5,0Student rozumie koncepcje formułowania przedsiębiorczego planu w sposób nieszablonowy, potrafi wskazać liczne szanse stawiane przed przedsiębiorstwem, potrafi wyłonić występujące zagrożenia wobec przedsiębiorstwa.
E_1A_C17/5.3_U02
Student potrafi dobierać odpowiednie metody i techniki zarządzania ludźmi celem kształtowania przedsiębiorczości, zgodnie ze strategią organizacji.
2,0Student nie potrafi stosować metod ani technik zarządzania ludźmi w organizacji ani nie potrafi ich dobrać ze względu na przyjęte cele.
3,0Student potrafi stosować wybrane metody i techniki zarządzania ludźmi w organizacji, ale nie potrafi ich dobrać pod kątem kształtowania przedsiębiorczości.
3,5Student potrafi stosować większość metod i technik zarządzania ludźmi w organizacji, ale potrafi wskazać nieliczne z nich, które służą kształtowaniu przedsiębiorczości.
4,0Student potrafi stosować większość metod i technik zarządzania ludźmi w organizacji, ale potrafi wskazać nieliczne z nich, które służą kształtowaniu przedsiębiorczości.
4,5Student potrafi stosować większość metod i technik zarządzania ludźmi w organizacji i potrafi prawidłowo dobrać te, które służą kształtowaniu przedsiębiorczości i są częściowo zgodne ze strategią organizacji.
5,0Student potrafi stosować większość metod i technik zarządzania ludźmi w organizacji i potrafi prawidłowo dobrać te, które służą kształtowaniu przedsiębiorczości i są w pełni zgodne ze strategią organizacji.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C17/5.3_K01
Student prezentuje postawę przedsiębiorczą w rozwiązywaniu problemów.
2,0Student nie wykazuje się kreatywnym myśleniem i nie wykorzystuje wyobraźni w rozwiązywaniu problemów, nie kwestionuje przyjętych założeń.
3,0Student w pewnych sytuacjach rzadko wykazuje się kreatywnym myśleniem, zazwyczaj jednak rozwiązuje problemy w sposób schematyczny.
3,5Student w pewnych sytuacjach wykazuje się kreatywnym myśleniem, w ograniczonym zakresie wykorzystuje wyobraźnie w rozwiązywaniu problemów, rzadko kwestionując przyjęte założenia.
4,0Student wykazuje się kreatywnym myśleniem, często wykorzystuje wyobraźnie w rozwiązywaniu problemów, nie zawsze kwestionując przyjęte założenia.
4,5Student wykazuje się kreatywnym myśleniem, wykorzystując wyobraźnie i obiektywne podejście w rozwiązywaniu problemów, kwestionując przyjęte założenia.
5,0Student wykazuje się ponadprzeciętną kreatywnością i wykorzystaniem wyoraźni w rozwiązywaniu problemów, krytycznie oceniając przyjęte założenia.

Literatura podstawowa

  1. red. Irena Lichniak, Nauka o przedsiębiorstwie. Wybrane zagadnienia, Oficyna Wydawnicza SGH, 2009
  2. Armstrong M., Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna a Wolters Kluwer Business, Warszawa, 2011
  3. Pocztowski A., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2018
  4. Zając C., Bąk-Grabowska D., Jagoda A. (red.), Human Resources Management in Corporate Groups, Publishing House of Wrocław University of Economics, Wrocław, 2015, ibuk

Literatura dodatkowa

  1. PARP, Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce, Warszawa, 2020
  2. Ministerstwo Gospodarki, Przedsiębiorczosc w Polsce, Departament Analiz i Prognoz, Ministerstwo Gospodarki, Warszawa, 2018
  3. Molek-Winiarska D. (red. nauk.), W obliczu wyzwań społeczno-technologicznych. Wybrane problemy praktyki HR, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, 2020, ibuk
  4. Boon C., Den Hartog D.N., Lepak D.P., A Systemic Review of Human Resources Management Systems and Their Measurement, Journal of Management, 2019, Nr 45(6), ss. 2498-2537, https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0149206318818718
  5. Habibvand A., Ghasemi M., The Impact of Strategic Entrepreneurship Attitudes In HRM, International Journal of Engineering Research and Applications, 2018, Nr 8(2), ss. 11-16, https://www.ijera.com/papers/Vol8_issue2/Part-2/B0802021116.pdf

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wprowadzenie do zajęć1
T-A-2Analiza otoczenia przedsiębiorstwa za pomocą wybranych metod (np. 5 sił M. Portera)2
T-A-3Biznesplan - Jak znaleźć pomysł na dobry biznes. Jak opracować efektywny plan działania. Wady i zalety.3
T-A-4Wady i zalety prowadzenia działalności gospodarczej. Formy spółek kapitałowych i osobowych, JDG.2
T-A-5Kontrola przedsiębiorcy oraz metody sprawowania kontroli. Jak założyć i zarejstrować przedsiębiorstwo.2
T-A-6Źrodła finansowania działalności gospodarczej.2
T-A-7Analiza progu rentowności2
T-A-8Kolokwium I1
T-A-9Określenie zapotrzebowania na zasoby ludzkie w organizacji i uwarunkowań zatrudnienia3
T-A-10Tworzenie opisu stanowiska pracy i ogłoszenie o pracę2
T-A-11Przeprowadzanie procesu selekcji3
T-A-12Techniki szkoleniowe2
T-A-13Outsourcing procesów personalnych. Rekrutacja kandydatów pasywnych.2
T-A-14Audyt personalny2
T-A-15Kolokwium II1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedsiębiorstwo - aspekt ekonomiczny i prawny. Geneza przedsiębiorstw, podstawowe cechy przedsiębiorstw.4
T-W-2Sylwetki słynnych przedsiebiorców XX i XXI wieku. Tajemnice sukcesów.3
T-W-3Zasady działania przedsiębiorstwa. Wyniki sukcesu (niepowodzenia) przedsiębiorstwa3
T-W-4Rola państwa i innych instytucji w rozwoju przedsiębiorstwa3
T-W-5Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości3
T-W-6Polityka Unii Europejskiej a kreowanie przedsiębiorczości3
T-W-7Innowacje jako źródło przedsiębiorczości. Rodzaje innowacji w biznesie. Kompetencje innowacyjne.3
T-W-8Strategia rozwoju przedsiębiorczości a strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi.4
T-W-9Planowanie zasobów ludzkich i proces rekrutacji w świetle strategii przedsiębiorczej organizacji.2
T-W-10Selekcja strategiczna1
T-W-11Strategie i narzędzia rozwoju zasobów ludzkich2
T-W-12Strategiczne zarządzanie motywacją i wynagrodzeniami2
T-W-13Kultura organizacyjna jako sposób kształtowania przedsiębiorczych zachowań w organizacji2
35

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach30
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń.5
A-A-3Przygotowanie biznesplanu powstającego przedsiębiorstwa3
A-A-4Przygotowanie do zaliczeń.12
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.35
A-W-2Zapoznanie się z literaturą przedmiotu.5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.8
A-W-4Egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C17/5.3_W01Student zna i rozumie stan oraz uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości w Polsce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W10Zna i rozumie podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości wykorzystując wiedzę z zakresu ekonomii i finansów
E_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze stanem i uwarunkowaniami rozwoju przedsiębiorczości
Treści programoweT-W-2Sylwetki słynnych przedsiebiorców XX i XXI wieku. Tajemnice sukcesów.
T-W-8Strategia rozwoju przedsiębiorczości a strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi.
T-W-1Przedsiębiorstwo - aspekt ekonomiczny i prawny. Geneza przedsiębiorstw, podstawowe cechy przedsiębiorstw.
T-A-4Wady i zalety prowadzenia działalności gospodarczej. Formy spółek kapitałowych i osobowych, JDG.
T-A-5Kontrola przedsiębiorcy oraz metody sprawowania kontroli. Jak założyć i zarejstrować przedsiębiorstwo.
T-A-6Źrodła finansowania działalności gospodarczej.
T-W-3Zasady działania przedsiębiorstwa. Wyniki sukcesu (niepowodzenia) przedsiębiorstwa
T-W-4Rola państwa i innych instytucji w rozwoju przedsiębiorstwa
T-W-5Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości
T-W-6Polityka Unii Europejskiej a kreowanie przedsiębiorczości
T-W-7Innowacje jako źródło przedsiębiorczości. Rodzaje innowacji w biznesie. Kompetencje innowacyjne.
T-A-2Analiza otoczenia przedsiębiorstwa za pomocą wybranych metod (np. 5 sił M. Portera)
T-A-3Biznesplan - Jak znaleźć pomysł na dobry biznes. Jak opracować efektywny plan działania. Wady i zalety.
T-A-7Analiza progu rentowności
Metody nauczaniaM-1Wykład infromacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-3Dyskusja
M-4Prezentacja studiów przypadków
M-2Wykład problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-5Praca w grupie na zajęciach
M-6Metoda projektów (przygotowanie biznesplanu)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu pisemnego
S-3Ocena formująca: Biznesplan działalności gospodarczej
S-5Ocena formująca: Kolokwium pisemne I
S-7Ocena podsumowująca: Średnia ważona ocen - kolokwium I i II, biznesplanu i średniej arytmetycznej ocen z ćwiczeń grupowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna lub nie rozumie zasad działania przedsiębiorstwa oraz nie potrafi wskazać uwarunkowań rozwoju przedsiębiorczości.
3,0Student rozumie podstawowe zasady działania przedsiębiorstwa, potrafi wskazać nieliczne uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości.
3,5Student rozumie podstawowe zasady działania przedsiębiorstwa, potrafi wskazać różne uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości, ale nie odnosi ich do zmieniających się trendów na rynku.
4,0Student rozumie podstawowe zasady działania przedsiębiorstwa, potrafi wskazać różne uwarunkowania wybranych decyzji kadrowych, ale nie zawsze w sposób prawidłowy odnosi je do zmieniających się trendów na rynku.
4,5Student prawidłowo rozumie zasady działania przedsiębiorstwa, potrafi wskazać różne uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości, ale w sposób ograniczony odnosi je do zmieniających się trendów na rynku.
5,0Student prawidłowo rozumie zasady działania przedsiębiorstwa i wykazuje się myśleniem w sposób nieschematyczny, potrafi wskazać różne uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości i potrafi je odnieść do zmieniającej się sytuacji na rynku.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C17/5.3_W02Student zna i rozumie koncepcje strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi oraz strategiczne uwarunkowania podejmowania decyzji kadrowych w organizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu miejsce ekonomii i finansów w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-3Pozyskanie wiedzy i umiejętności w zakresie integracji zarządzania zasobami ludzkimi z celami strategicznymi organizacji.
C-4Uświadomienie studentom wpływu procesów personalnych na postawy przedsiębiorcze pracowników.
Treści programoweT-W-8Strategia rozwoju przedsiębiorczości a strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi.
T-W-9Planowanie zasobów ludzkich i proces rekrutacji w świetle strategii przedsiębiorczej organizacji.
T-W-10Selekcja strategiczna
T-W-11Strategie i narzędzia rozwoju zasobów ludzkich
T-W-12Strategiczne zarządzanie motywacją i wynagrodzeniami
T-W-13Kultura organizacyjna jako sposób kształtowania przedsiębiorczych zachowań w organizacji
T-A-9Określenie zapotrzebowania na zasoby ludzkie w organizacji i uwarunkowań zatrudnienia
T-A-10Tworzenie opisu stanowiska pracy i ogłoszenie o pracę
T-A-11Przeprowadzanie procesu selekcji
T-A-12Techniki szkoleniowe
T-A-13Outsourcing procesów personalnych. Rekrutacja kandydatów pasywnych.
T-A-14Audyt personalny
Metody nauczaniaM-1Wykład infromacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-3Dyskusja
M-4Prezentacja studiów przypadków
M-2Wykład problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-5Praca w grupie na zajęciach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na wykładzie
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu pisemnego
S-4Ocena formująca: Ocena z ćwiczeń grupowych
S-6Ocena formująca: Kolokwium pisemne II
S-7Ocena podsumowująca: Średnia ważona ocen - kolokwium I i II, biznesplanu i średniej arytmetycznej ocen z ćwiczeń grupowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna lub nie rozumie koncepcji strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi oraz uwarunkowań podejmowania różnych decyzji kadrowych w organizacji.
3,0Student zna i rozumie koncepcje strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi w sposób uproszczony oraz nieliczne uwarunkowania pojedynczych decyzji kadrowych.
3,5Student zna i rozumie koncepcje strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi w sposób uproszczony oraz różne uwarunkowania wybranych decyzji kadrowych, ale nie w odniesieniu do strategii przedsiębiorstwa.
4,0Student zna i rozumie koncepcje strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi w sposób uproszczony oraz różne uwarunkowania wybranych decyzji kadrowych, ale nie zawsze w sposób prawidłowy w odniesieniu do strategii przedsiębiorstwa.
4,5Student zna i prawidłowo rozumie koncepcje strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi oraz różne uwarunkowania większości decyzji kadrowych, ale w sposób ograniczony w odniesieniu do strategii przedsiębiorstwa.
5,0Student zna i rozumie koncepcje strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi w sposób nieschematyczny oraz zna i rozumie różne uwarunkowania większości decyzji kadrowych, w sposób zintegrowany ze strategią przedsiębiorstwa.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C17/5.3_U01Student potrafi sformułować przedsiębiorczy plan, rozpoznać przedsiębiorcze szanse, ocenić możliwości i ryzyko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji i interpretacji procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla ekonomii
E_1A_U02Potrafi zastosować wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych w mikro-, mezo- i makroskali
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze stanem i uwarunkowaniami rozwoju przedsiębiorczości
C-2Opanowanie przez studentów umiejętności przygotowania biznesplanu powstającego przedsiębiorstwa i przedstawienie go w formie tekstowej (MS WORD)
Treści programoweT-W-2Sylwetki słynnych przedsiebiorców XX i XXI wieku. Tajemnice sukcesów.
T-W-8Strategia rozwoju przedsiębiorczości a strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi.
T-W-1Przedsiębiorstwo - aspekt ekonomiczny i prawny. Geneza przedsiębiorstw, podstawowe cechy przedsiębiorstw.
T-A-4Wady i zalety prowadzenia działalności gospodarczej. Formy spółek kapitałowych i osobowych, JDG.
T-A-5Kontrola przedsiębiorcy oraz metody sprawowania kontroli. Jak założyć i zarejstrować przedsiębiorstwo.
T-A-6Źrodła finansowania działalności gospodarczej.
T-W-3Zasady działania przedsiębiorstwa. Wyniki sukcesu (niepowodzenia) przedsiębiorstwa
T-W-4Rola państwa i innych instytucji w rozwoju przedsiębiorstwa
T-W-5Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości
T-W-6Polityka Unii Europejskiej a kreowanie przedsiębiorczości
T-W-7Innowacje jako źródło przedsiębiorczości. Rodzaje innowacji w biznesie. Kompetencje innowacyjne.
T-A-1Wprowadzenie do zajęć
T-A-2Analiza otoczenia przedsiębiorstwa za pomocą wybranych metod (np. 5 sił M. Portera)
T-A-3Biznesplan - Jak znaleźć pomysł na dobry biznes. Jak opracować efektywny plan działania. Wady i zalety.
T-A-7Analiza progu rentowności
Metody nauczaniaM-1Wykład infromacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-3Dyskusja
M-4Prezentacja studiów przypadków
M-2Wykład problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-5Praca w grupie na zajęciach
M-6Metoda projektów (przygotowanie biznesplanu)
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Biznesplan działalności gospodarczej
S-5Ocena formująca: Kolokwium pisemne I
S-7Ocena podsumowująca: Średnia ważona ocen - kolokwium I i II, biznesplanu i średniej arytmetycznej ocen z ćwiczeń grupowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie koncepcji formułowania przedsiębiorczego planu, nie potrafi rozpoznać przedsiębiorczych szans oraz ocenić możliwości i ryzyka.
3,0Student rozumie urposzczoną koncepcje formułowania przedsiębiorczego planu, potrafi dostrzec nieliczne szanse, możliwości i ryzyka.
3,5Student rozumie uproszczoną kocepcje formułowania przedsiębiorczego planu, potraf wskazać różne szanse stawiane przed przedsiębiorstwem, ale nie dostrzega ryzyka występującego przed nim.
4,0Student rozumie uproszczoną koncepcje formułowania przedsiębiorczego planu, potrafi wskazać różne szanse stawiane przed przedsiębiorstwem, ale nie zawsze w sposób prawidłowy, dostrzega ryzyka stawiane przed nim.
4,5Student prawidłowo rozumie koncpecje formułowania przedsiębiorczego planu, potrafi wskazać różne szanse stawiane przed przedsiębiorstwem, ale w sposób ograniczony dostrzega ryzyka pojawiające się przed nim.
5,0Student rozumie koncepcje formułowania przedsiębiorczego planu w sposób nieszablonowy, potrafi wskazać liczne szanse stawiane przed przedsiębiorstwem, potrafi wyłonić występujące zagrożenia wobec przedsiębiorstwa.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C17/5.3_U02Student potrafi dobierać odpowiednie metody i techniki zarządzania ludźmi celem kształtowania przedsiębiorczości, zgodnie ze strategią organizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji i interpretacji procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla ekonomii
E_1A_U02Potrafi zastosować wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych w mikro-, mezo- i makroskali
Cel przedmiotuC-3Pozyskanie wiedzy i umiejętności w zakresie integracji zarządzania zasobami ludzkimi z celami strategicznymi organizacji.
C-4Uświadomienie studentom wpływu procesów personalnych na postawy przedsiębiorcze pracowników.
Treści programoweT-W-8Strategia rozwoju przedsiębiorczości a strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi.
T-W-9Planowanie zasobów ludzkich i proces rekrutacji w świetle strategii przedsiębiorczej organizacji.
T-W-10Selekcja strategiczna
T-W-11Strategie i narzędzia rozwoju zasobów ludzkich
T-W-12Strategiczne zarządzanie motywacją i wynagrodzeniami
T-W-13Kultura organizacyjna jako sposób kształtowania przedsiębiorczych zachowań w organizacji
T-A-9Określenie zapotrzebowania na zasoby ludzkie w organizacji i uwarunkowań zatrudnienia
T-A-10Tworzenie opisu stanowiska pracy i ogłoszenie o pracę
T-A-11Przeprowadzanie procesu selekcji
T-A-12Techniki szkoleniowe
T-A-13Outsourcing procesów personalnych. Rekrutacja kandydatów pasywnych.
T-A-14Audyt personalny
Metody nauczaniaM-1Wykład infromacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-3Dyskusja
M-4Prezentacja studiów przypadków
M-2Wykład problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-5Praca w grupie na zajęciach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na wykładzie
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu pisemnego
S-4Ocena formująca: Ocena z ćwiczeń grupowych
S-6Ocena formująca: Kolokwium pisemne II
S-7Ocena podsumowująca: Średnia ważona ocen - kolokwium I i II, biznesplanu i średniej arytmetycznej ocen z ćwiczeń grupowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi stosować metod ani technik zarządzania ludźmi w organizacji ani nie potrafi ich dobrać ze względu na przyjęte cele.
3,0Student potrafi stosować wybrane metody i techniki zarządzania ludźmi w organizacji, ale nie potrafi ich dobrać pod kątem kształtowania przedsiębiorczości.
3,5Student potrafi stosować większość metod i technik zarządzania ludźmi w organizacji, ale potrafi wskazać nieliczne z nich, które służą kształtowaniu przedsiębiorczości.
4,0Student potrafi stosować większość metod i technik zarządzania ludźmi w organizacji, ale potrafi wskazać nieliczne z nich, które służą kształtowaniu przedsiębiorczości.
4,5Student potrafi stosować większość metod i technik zarządzania ludźmi w organizacji i potrafi prawidłowo dobrać te, które służą kształtowaniu przedsiębiorczości i są częściowo zgodne ze strategią organizacji.
5,0Student potrafi stosować większość metod i technik zarządzania ludźmi w organizacji i potrafi prawidłowo dobrać te, które służą kształtowaniu przedsiębiorczości i są w pełni zgodne ze strategią organizacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C17/5.3_K01Student prezentuje postawę przedsiębiorczą w rozwiązywaniu problemów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K03Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K02Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania przedsięwzięć dla środowiska społecznego, a także inicjowania działań na rzecz interesu publicznego
E_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a także ma świadomość konieczności zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze stanem i uwarunkowaniami rozwoju przedsiębiorczości
C-3Pozyskanie wiedzy i umiejętności w zakresie integracji zarządzania zasobami ludzkimi z celami strategicznymi organizacji.
C-4Uświadomienie studentom wpływu procesów personalnych na postawy przedsiębiorcze pracowników.
C-2Opanowanie przez studentów umiejętności przygotowania biznesplanu powstającego przedsiębiorstwa i przedstawienie go w formie tekstowej (MS WORD)
Treści programoweT-A-4Wady i zalety prowadzenia działalności gospodarczej. Formy spółek kapitałowych i osobowych, JDG.
T-A-5Kontrola przedsiębiorcy oraz metody sprawowania kontroli. Jak założyć i zarejstrować przedsiębiorstwo.
T-A-6Źrodła finansowania działalności gospodarczej.
T-A-2Analiza otoczenia przedsiębiorstwa za pomocą wybranych metod (np. 5 sił M. Portera)
T-A-3Biznesplan - Jak znaleźć pomysł na dobry biznes. Jak opracować efektywny plan działania. Wady i zalety.
T-A-7Analiza progu rentowności
T-A-9Określenie zapotrzebowania na zasoby ludzkie w organizacji i uwarunkowań zatrudnienia
T-A-10Tworzenie opisu stanowiska pracy i ogłoszenie o pracę
T-A-11Przeprowadzanie procesu selekcji
T-A-12Techniki szkoleniowe
T-A-13Outsourcing procesów personalnych. Rekrutacja kandydatów pasywnych.
T-A-14Audyt personalny
Metody nauczaniaM-1Wykład infromacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-3Dyskusja
M-4Prezentacja studiów przypadków
M-2Wykład problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-5Praca w grupie na zajęciach
M-6Metoda projektów (przygotowanie biznesplanu)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na wykładzie
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu pisemnego
S-3Ocena formująca: Biznesplan działalności gospodarczej
S-4Ocena formująca: Ocena z ćwiczeń grupowych
S-5Ocena formująca: Kolokwium pisemne I
S-6Ocena formująca: Kolokwium pisemne II
S-7Ocena podsumowująca: Średnia ważona ocen - kolokwium I i II, biznesplanu i średniej arytmetycznej ocen z ćwiczeń grupowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje się kreatywnym myśleniem i nie wykorzystuje wyobraźni w rozwiązywaniu problemów, nie kwestionuje przyjętych założeń.
3,0Student w pewnych sytuacjach rzadko wykazuje się kreatywnym myśleniem, zazwyczaj jednak rozwiązuje problemy w sposób schematyczny.
3,5Student w pewnych sytuacjach wykazuje się kreatywnym myśleniem, w ograniczonym zakresie wykorzystuje wyobraźnie w rozwiązywaniu problemów, rzadko kwestionując przyjęte założenia.
4,0Student wykazuje się kreatywnym myśleniem, często wykorzystuje wyobraźnie w rozwiązywaniu problemów, nie zawsze kwestionując przyjęte założenia.
4,5Student wykazuje się kreatywnym myśleniem, wykorzystując wyobraźnie i obiektywne podejście w rozwiązywaniu problemów, kwestionując przyjęte założenia.
5,0Student wykazuje się ponadprzeciętną kreatywnością i wykorzystaniem wyoraźni w rozwiązywaniu problemów, krytycznie oceniając przyjęte założenia.