Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Sylabus przedmiotu Rachunkowość:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rachunkowość | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | - |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z istotą rachunkowości, jej zakresem przedmiotowym i podmiotowym oraz ogólnymi zasadami prowadzenia ksiąg rachunkowych przez jednostki gospodarcze |
C-2 | Przygotowanie studentów do ujmowania w księgach rachunkowych procesów gospodarczych zachodzących w przedsiębiorstwie, tj. do ewidencji składników majątku i kapitałów oraz ustalania wyniku finansowego |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności generowania i prezentacji informacji w systemie rachunkowości, a także wstępnej interpretacji informacji zestawianych w podstawowych elementach sprawozdania finansowego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Funkcje i zasady rachunkowości. Zakres przedmiotowy i podmiotowy rachunkowości | 2 |
T-A-2 | Klasyfikacja aktywów i pasywów. Budowa bilansu | 4 |
T-A-3 | Ewidencja operacji gospodarczych na kontach bilansowych. Poprawa błędów księgowych | 8 |
T-A-4 | Kolokwium | 2 |
T-A-5 | Przychody i koszty ich osiągnięcia oraz wynik finansowy jednostki. Ewidencja operacji gospodarczych na kontach wynikowych | 6 |
T-A-6 | Ustalanie wyniku finansowego | 4 |
T-A-7 | Wybrane ewidencje problemowe | 2 |
T-A-8 | Kolokwium | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Istota, funkcje, zasady i techniki rachunkowości, regulacje rachunkowości. Zakres przedmiotowy i podmiotowy rachunkowości | 2 |
T-W-2 | Majątek przedsiębiorstwa i jego podział. Treść i układ bilansu | 4 |
T-W-3 | Operacje gospodarcze i ich wpływ na bilans. Budowa i systematyka kont księgowych. Zasady funkcjonowania kont księgowych. Plan kont. Podzielność i łączenie kont. Błędy księgowe i zasady ich poprawy | 6 |
T-W-4 | Przychody i koszty - pojęcie, systematyka i wpływ na wynik finansowy | 4 |
T-W-5 | Zasady funkcjonowania kont wynikowych. Ewidencja kosztów i przychodów | 8 |
T-W-6 | Wynik finansowy. Warianty ustalania wyniku finansowego | 8 |
T-W-7 | Budowa i zakres informacyjny rachunku zysków i strat | 3 |
35 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach - praca indywidualna i grupowa | 30 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć, w tym przegląd literatury przedmiotu i rozwiązywanie zadań problemowych | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 35 |
A-W-2 | Czytanie zalecanej literatury przedmiotu | 24 |
A-W-3 | Przygotowanie się do egzaminu | 14 |
A-W-4 | Udział w egzaminie | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | wykład konwersatoryjny |
M-3 | objaśnienie i wyjaśnienie pojęć i zasad rachunkowości |
M-4 | ćwiczenia przedmiotowe - indywidualne i grupowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Analiza i ocena wyników indywidualnej i grupowej pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych, w tym: indywidualne i grupowe rozwiązywanie zadań problemowych, udzielanie odpowiedzi na pytania zadawane w trakcie zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne obejmujące zadania problemowe w zakresie ewidencji operacji gospodarczych i sporządzenia w podstawowym zakresie sprawozdań finansowych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_B07_W01 Student zna i rozumie pojęcie rachunkowości, jej zasady i funkcje, zasady klasyfikacji i prezentacji majątku przedsiębiorstwa oraz ujęcia w księgach rachunkowych procesów go zmieniających | E_1A_W06, E_1A_W08, E_1A_W10, E_1A_W05, E_1A_W01 | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-A-2, T-A-6, T-A-7, T-A-1, T-A-3, T-A-5 | M-1, M-3, M-2, M-4 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_B07_U01 Student potrafi klasyfikować majątek jednostki, ewidencjonować proste operacje gospodarcze, sporządzać uproszczony bilans i ustalać wynik finansowy | E_1A_U09, E_1A_U01, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U05, E_1A_U10 | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-A-2, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-1, T-A-3, T-A-5 | M-1, M-3, M-2, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_B07_K01 Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności z zakresu podstaw rachunkowości, ich znaczenia dla odpowiedzialnego i etycznego pełnienia ról zawodowych i prawidłowości funkcjonowania podmiotów gospodarczych i społecznych | E_1A_K04, E_1A_K03, E_1A_K02, E_1A_K05, E_1A_K01 | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-A-2, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-1, T-A-3, T-A-5 | M-2, M-4 | S-3, S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_B07_W01 Student zna i rozumie pojęcie rachunkowości, jej zasady i funkcje, zasady klasyfikacji i prezentacji majątku przedsiębiorstwa oraz ujęcia w księgach rachunkowych procesów go zmieniających | 2,0 | Student nie zna pojęcia, zasad i funkcji rachunkowości, nie zna zasad klasyfikacji i prezentacji majątku oraz ujęcia w ksiągach rachunkowych procesów go zmieniających |
3,0 | Student zna i rozumie pojęcie rachunkowości, wymienia zasady i funkcje rachunkowości, zna w stopniu podstawowym zasady klasyfikacji i prezentacji majątku, zna podstawy ujęcia w księgach rachunkowych procesów zmieniających majątek | |
3,5 | Student zna i rozumie pojęcie rachunkowości, wymienia i omawia niektóre zasady i funkcje rachunkowości, zna podstawy klasyfikacji i prezentacji majątku, zna podstawy ujęcia w księgach rachunkowych procesów zmieniających majątek | |
4,0 | Student zna i rozumie pojęcie rachunkowości, omawia zasady i funkcje rachunkowości, zna większość zasad klasyfikacji i prezentacji majątku, zna wybrane zasady ujęcia w księgach rachunkowych procesów zmieniających majątek | |
4,5 | Student zna i rozumie pojęcie rachunkowości, omawia zasady i funkcje rachunkowości, zna większość zasad klasyfikacji i prezentacji majątku, zna większość zasad ujęcia w księgach rachunkowych procesów zmieniających majątek | |
5,0 | Student zna i rozumie pojęcie rachunkowości, omawia zasady i funkcje rachunkowości, zna zasady klasyfikacji i prezentacji majątku oraz ujęcia w księgach rachunkowych procesów go zmieniających |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_B07_U01 Student potrafi klasyfikować majątek jednostki, ewidencjonować proste operacje gospodarcze, sporządzać uproszczony bilans i ustalać wynik finansowy | 2,0 | Student nie potrafi klasyfikować majątku jednostki, nie potrafi ująć w księgach rachunkowych operacji gospodarczych oraz zaprezentować wygenerowanych na ich podstawie informacji w bilansie |
3,0 | Student potrafi częściowo lub z pomocą klasyfikować majątek jednostki, ewidencjonować proste operacje bilansowe i wynikowe oraz sporządzać uproszczony bilans | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie klasyfikować majątek jednostki, ewidencjonować proste operacje bilansowe i wynikowe oraz sporządzać uproszczony bilans i ustalać w wynik finansowy w wybranym wariancie a proponowane przez niego rozwiązania w większości są prawidłowe | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie klasyfikować majątek jednostki, ewidencjonować proste operacje bilansowe i wynikowe oraz sporządzać uproszczony bilans i ustalać wynik finansowy w wybranym wariancie a proponowane przez niego rozwiązania są prawidłowe | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie klasyfikować majątek jednostki, ewidencjonować wszystkie wchodzące w zakres zajęć operacje bilansowe i wynikowe objęte oraz prawidłowo sporządzać uproszczony bilans i ustalać wynik finansowy w różnych wariantach a proponowane przez niego rozwiązania są w większości prawidłowe | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie klasyfikować majątek jednostki, ewidencjonować wszystkie wszystkie wchodzące w zakres zajęć operacje bilansowe i wynikowe objęte oraz prawidłowo sporządzać uproszczony bilans i ustalać wynik finansowy w rożnych wariantach a proponowane przez niego rozwiązania są prawidłowe |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_B07_K01 Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności z zakresu podstaw rachunkowości, ich znaczenia dla odpowiedzialnego i etycznego pełnienia ról zawodowych i prawidłowości funkcjonowania podmiotów gospodarczych i społecznych | 2,0 | Student nie jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności z zakresu podstaw rachunkowości, ich znaczenia dla odpowiedzialnego i etycznego pełnienia ról zawodowych i prawidłowości funkcjonowania podmiotów gospodarczych i społecznych |
3,0 | Student przejawia czasami gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności z zakresu podstaw rachunkowości, ich znaczenia dla odpowiedzialnego i etycznego pełnienia ról zawodowych i prawidłowości funkcjonowania podmiotów gospodarczych i społecznych | |
3,5 | Student często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności z zakresu podstaw rachunkowości, ich znaczenia dla odpowiedzialnego i etycznego pełnienia ról zawodowych i prawidłowości funkcjonowania podmiotów gospodarczych i społecznych | |
4,0 | Student bardzo często często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności z zakresu podstaw rachunkowości, ich znaczenia dla odpowiedzialnego i etycznego pełnienia ról zawodowych i prawidłowości funkcjonowania podmiotów gospodarczych i społecznych | |
4,5 | Student zazwyczaj przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności z zakresu podstaw rachunkowości, ich znaczenia dla odpowiedzialnego i etycznego pełnienia ról zawodowych i prawidłowości funkcjonowania podmiotów gospodarczych i społecznych | |
5,0 | Student jest zawsze gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności z zakresu podstaw rachunkowości, ich znaczenia dla odpowiedzialnego i etycznego pełnienia ról zawodowych i prawidłowości funkcjonowania podmiotów gospodarczych i społecznych |
Literatura podstawowa
- Nadolna B., Rydzewska-Włodarczyk M., Podstawy rachunkowości, Wydawnictwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego, Szczecin, 2018
- Winiarska K. (red.), Podstawy rachunkowości (ebook, pdf), Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2020, VI, również wersje papierowe od 2012 roku
- Szczypa P., Podstawy rachunkowości - od teorii do praktyki, CeDeWu, Warszawa, 2020, 5
Literatura dodatkowa
- Krasodomska J., Chłapek K., Krajewska S. redakcja naukowa, Accounting reporting and auditing. Meeting the needs of the information preparers and users, Difin, Warszawa, 2020
- Małkowska D., Rachunkowość od podstaw zbiór zadań z komentarzem z rozwiązaniami, ODDK, 2020
- Śnieżek E., Walińska E., Frendzel M., Stępień-Andrzejewska J., Financial accounting: key problems, examples, exercises, Centrum Controllingu & Analiz Ekonomicznych, Łóź, 2007
- Patterson R., Kompendium terminów z zakresu rachunkowości po polsku i angielsku 1-6. Compendium of Accounting in Polish and English, Wydawnictwa Akademickie Profesjonalne. Rzeczpospolita, Warszawa, 2008
- Winiarska K. (red.), Zbiór zadań z podstaw rachunkowości, Wolters Kluwer, Kraków, 2012
- Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość jednostek gospodarczych, PWE, Warszawa, 2012, I, Współautorzy z ZUT: B. Nadolna, M. Rydzewska-Włodarczyk
- Kizukiewicz T. (red), Rachunkowość przedsiębiorstw wybranych sektorów gospodarki, Warszawa, PWE, 2014, Współautorzy z ZUT: B. Nadolna, M.Rydzewska-Włodarczyk
- Nowak E., Rachunkowość. Kurs podstawowy, PWE, Warszawa, 2016
- Gierusz B., Podręcznik samodzielnej nauki księgowania, ODDK, Gdańsk, 2018
- Jaworski J., Wstęp do rachunkowości przedsiębiorstw, CeDeWu, Warszawa, 2016, III
- Gos W., Zasady rachunkowości teoria regulacje prawne dobre praktyki, CeDeWu, Warszawa, 2020
- Sawicki K. (red.), Podstawy rachunkowości, PWE, Warszawa, 2009, VI
- Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość. Zasady prowadzenia według znowelizowanych regulacji krajowych i międzynarodowych. Część I, Ekspert, Wrocław, 2009
- Nadolna B. (red.), Przewodnik z podstaw rachunkowości, AR w Szczecinie, Szczecin, 2005, Współautorzy z ZUT: M.Rydzewska-Włodarczyk, E.Jaworska, Z.Sawicka-Kluźniak