Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Sylabus przedmiotu Międzynarodowe organizacje gospodarcze i polityczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Międzynarodowe organizacje gospodarcze i polityczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy znajomości makroekonomii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozbudzenie zainteresowań współczesnymi procesami integracyjnymi, procesami dyfuzji i współistnienia różnorodnych form współpracy gospodarczej, społecznej, kulturowej oraz politycznej pomiędzy państwami w ramach powoływanych międzynarodowych organizacji partykularnych i powszechnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Geneza i klasyfikacje międzynarodowych organizacji | 2 |
T-A-2 | Integracja regionalna, globalizacja a regionalizacja | 2 |
T-A-3 | Europejskie organizacje regionalne | 4 |
T-A-4 | Organizacje regionalne na kontynentach amerykańskich | 2 |
T-A-5 | Afrykańskie i Azjatyckie organizacje regionalne | 4 |
T-A-6 | Światowe organizacje finansowe | 2 |
T-A-7 | Europejskie Organizacje Finansowe | 2 |
T-A-8 | Organizacje finansujące rozwój Trzeciego Świata | 2 |
T-A-9 | Organizacje o charakterze konsultacyjnym | 2 |
T-A-10 | Polska a międzynarodowe organizacje finansowe | 2 |
T-A-11 | Zaliczenie | 1 |
25 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Przygotowywanie do zajęć i zaliczenia | 25 |
A-A-2 | uczestnictwo w zajęciach | 25 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład wprowadzający |
M-2 | Prezentacje multimedialne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne umożliwiające określenie stopnia realizacji celu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O02_W01 Zna i rozumie funkcjonujące na świecie organizacje miedzynarodowe | E_1A_W07, E_1A_W01 | — | C-1 | T-A-8, T-A-4, T-A-2, T-A-6, T-A-7, T-A-5, T-A-3, T-A-9, T-A-10, T-A-1 | M-2, M-1 | S-1 |
E_1A_O02_W02 Zna i rozumie współczesne procesy integracyjne | E_1A_W04, E_1A_W01 | — | C-1 | T-A-8, T-A-4, T-A-2, T-A-6, T-A-7, T-A-5, T-A-3, T-A-9, T-A-10, T-A-1 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O02_U01 Student potrafi planować i koordynować procesy związane z tworzeniem organizacji międzynarodowych | E_1A_U01, E_1A_U03 | — | C-1 | T-A-8, T-A-4, T-A-2, T-A-6, T-A-7, T-A-5, T-A-3, T-A-9, T-A-10, T-A-1 | M-2, M-1 | S-1 |
E_1A_O02_U02 Student potrafi rozróżniać rodzaj i specyfikę procesów integracyjnych. | E_1A_U03 | — | C-1 | T-A-8, T-A-4, T-A-2, T-A-6, T-A-7, T-A-5, T-A-3, T-A-9, T-A-10, T-A-1 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O02_K01 Student jest gotów do aktywnego uczestnictwa w procesach integracyjnych. | E_1A_K01 | — | C-1 | T-A-8, T-A-4, T-A-2, T-A-6, T-A-7, T-A-5, T-A-3, T-A-9, T-A-10, T-A-1 | M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O02_W01 Zna i rozumie funkcjonujące na świecie organizacje miedzynarodowe | 2,0 | Opanował poniżej 60% wiedzy niezbędnej do uczestnictwa w procesie tworzenia organizacji międzynarodowej. |
3,0 | Opanował od 60 do 69% wiedzy niezbędnej do uczestnictwa w procesie tworzenia organizacji międzynarodowej. | |
3,5 | Opanował od 70 do 79% wiedzy niezbędnej do uczestnictwa w procesie tworzenia organizacji międzynarodowej. | |
4,0 | Opanował od 80 do 89% wiedzy niezbędnej do uczestnictwa w procesie tworzenia organizacji międzynarodowej. | |
4,5 | Opanował od 90 do 95% wiedzy niezbędnej do uczestnictwa w procesie tworzenia organizacji międzynarodowej. | |
5,0 | Opanował od 96 do 100% wiedzy niezbędnej do uczestnictwa w procesie tworzenia organizacji międzynarodowej. | |
E_1A_O02_W02 Zna i rozumie współczesne procesy integracyjne | 2,0 | Opanował poniżej 60% wiedzy na temat współczesnych procesów integracyjnych. |
3,0 | Opanował od 60 do 69% wiedzy na temat współczesnych procesów integracyjnych. | |
3,5 | Opanował od 70 do 79% wiedzy na temat współczesnych procesów integracyjnych. | |
4,0 | Opanował od 80 do 89% wiedzy na temat współczesnych procesów integracyjnych. | |
4,5 | Opanował od 90 do 95% wiedzy na temat współczesnych procesów integracyjnych. | |
5,0 | Opanował od 96 do 100% wiedzy na temat współczesnych procesów integracyjnych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O02_U01 Student potrafi planować i koordynować procesy związane z tworzeniem organizacji międzynarodowych | 2,0 | Posiadł 60% umiejętności planowania i koordynacji procesów związanych z tworzeniem organizacji międzynarodowych. |
3,0 | Posiadł od 60 do 69% umiejętności planowania i koordynacji procesów związanych z tworzeniem organizacji międzynarodowych. | |
3,5 | Posiadł od 70 do 79% umiejętności planowania i koordynacji procesów związanych z tworzeniem organizacji międzynarodowych. | |
4,0 | Posiadł od 80 do 89% umiejętności planowania i koordynacji procesów związanych z tworzeniem organizacji międzynarodowych. | |
4,5 | Posiadł od 90 do 95% umiejętności planowania i koordynacji procesów związanych z tworzeniem organizacji międzynarodowych. | |
5,0 | Posiadł od 96 do 100% umiejętności planowania i koordynacji procesów związanych z tworzeniem organizacji międzynarodowych. | |
E_1A_O02_U02 Student potrafi rozróżniać rodzaj i specyfikę procesów integracyjnych. | 2,0 | Umie rozróżnić rodzaj i specyfikę mniej niż 60% procesów integracyjnych. |
3,0 | Umie rozróżnić rodzaj i specyfikę od 60 do 69% procesów integracyjnych. | |
3,5 | Umie rozróżnić rodzaj i specyfikę od 70 do 79% procesów integracyjnych. | |
4,0 | Umie rozróżnić rodzaj i specyfikę od 80 do 89% procesów integracyjnych. | |
4,5 | Umie rozróżnić rodzaj i specyfikę od 90 do 95% procesów integracyjnych. | |
5,0 | Umie rozróżnić rodzaj i specyfikę od 96 do 100% procesów integracyjnych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O02_K01 Student jest gotów do aktywnego uczestnictwa w procesach integracyjnych. | 2,0 | Opanowanie poniżej 60% umiejętności umozliwiających aktywne uczestnictwo w procesach integracyjnych. |
3,0 | Opanowanie od 60 do 69% umiejętności umozliwiających aktywne uczestnictwo w procesach integracyjnych. | |
3,5 | Opanowanie od 70 do 79% umiejętności umozliwiających aktywne uczestnictwo w procesach integracyjnych. | |
4,0 | Opanowanie od 80 do 89% umiejętności umozliwiających aktywne uczestnictwo w procesach integracyjnych. | |
4,5 | Opanowanie od 90 do 95% umiejętności umozliwiających aktywne uczestnictwo w procesach integracyjnych. | |
5,0 | Opanowanie od 96 do 100% umiejętności umozliwiających aktywne uczestnictwo w procesach integracyjnych. |
Literatura podstawowa
- Łoś-Nowak T., Organizacje w stosunkach miedzynarodowych, Warszawa, 2010
- Dorosz, A. Olesiński, Z. Pastusiak L., Stosunki międzynarodowe. Teoria i praktyka, PWE, Warszawa, 2020
- Latoszek E., Proczek M., Organizacje międzynarodowe we współczesnym świecie, Elipsa, Warszawa, 2006
- Paul R. Krugman , Maurice Obstfeld, Marc Melitz, International Economics: Theory and Policy, Pearson Education, 2018
Literatura dodatkowa
- Rymarrczyk, J., Międzynarodowe stosunki gospodarcze, PWE, Warszawa, 2010
- Bieleń S., Polska w stosunkach międzynarodowych, ASPRAJAR, Warszawa, 2007
- Oruj Gasimli, Globalization and Sustainable Development: Empirical Evidence from CIS Countries, MDPI, 2022, https://www.mdpi.com/2071-1050/14/22/14684