Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Polityka gospodarcza:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Polityka gospodarcza
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Natalia Oleszczyk <noleszczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 25 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy wiedzy o gospodarce rynkowej, mechanizmach funkcjonowania rynku
W-2Podstawowa znajomość istoty i czynników wzrostu gospodarczego, popytu, inflacji i bezrobocia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi kategoriami polityki gospodarczej oraz istotą relacji między państwem a gospodarką
C-2Ukształtowanie umiejetności analizy roli instrumentów polityki gospodarczej w rozwoju gospodarczym
C-3Wyjaśnienie studentom procesu tworzenia i realizacji polityki gospodarczej, jej znaczenia w kreowaniu zjawisk i procesów rynkowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Produkt krajowy brutto w Polsce, Unii Europejskiej i wybranych krajach świata3
T-A-2Struktura gospodarki krajowej w świetle danych Głównego Urzędu Statystycznego. Sytuacja demograficzna Polski. Pracujący według sekcji i działów w długim okresie czasu.3
T-A-3Dochody i wydatki budżetu państwa w wybranych latach. Analiza niektórych pozycji dochodów (wpływy z vat'u i akcyzy) i wydatków (m. in. wydatków - kosztów obsługi długu publicznego)2
T-A-4Deficyt budżetowy. Proces narastania długu publicznego na przykładzie budżetów.2
T-A-5Bezrobocie, inflacja, produkt krajowy brutto jako miary skuteczności polityki gospodarczej państwa.3
T-A-6Zaliczenie2
15
wykłady
T-W-1Polityka gospodarcza - pojęcie, istota, cele oraz jej znaczenie we współczesnej gospodarce rynkowej, słabości mechanizmu rynkowego. Uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne polityki gspodarczej, modele społeczno-ekonomiczne.7
T-W-2Podsystemy polityki gospodarczej - polityka sektorowa i instrumentalna. Narzędzia realizacji polityki gospodarczej. Polityka przemysłowa, strukturalna, inwestycyjna, regionalna. Polityka społeczna, ze szczególnym uwzględnieniem polityki ochrony środowiska7
T-W-3Polityka fiskalna i pieniężna jako podstawowe narzędzia polityki gospodarczej. Budżet państwa, deficyt budżetowy i dług publiczny, a rozwój gospodarczy. Rola banku centralnego w kreowaniu polityki pieniężno-kredytowej.11
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Studiowanie literatury przedmiotu (artykułów, raportów, podręczników)4
A-A-3Przygotowanie projektu (analizy danych statystycznych)4
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia2
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach25
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu, raportów ekonomicznych12
A-W-3Egzamin2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu11
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena opracowania tematycznego (analiza wybranej części gospodarki)
S-2Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego (pytania otwarte, test wielokrotnego wyboru)
S-3Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu (pytania otwarte, testowe)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C02_W01
Student zna i rozumie istotę oraz cele polityki gospodarczej, identyfikuje relacje między polityką a gospodarką
E_1A_W04, E_1A_W05C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-5, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
E_1A_C02_W02
Student zna i rozumie uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne rozwoju gospodarczego, rozpoznaje i definiuje zależnośći przyczynowo-skutkowe polityki gospodarczej i rynku
E_1A_W01C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-5, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-3S-1, S-2, S-3
E_1A_C02_W03
Student zna i rozumie konsekwencje budżetowe wywołane kosztami obsługi długu publicznego, ma wiedze w kwestii istoty sprzężeń wystepujących między deficytem budżetowym i długiem publicznym a fiskalizmem państwa. Zna cele, funkcje i instrumenty polityki pieniężnej.
E_1A_W08C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-5, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C02_U01
Student potrafi analizować związki między polityką pieniężno-kredytową banku centralnego a gospodarką.
E_1A_U04C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-5, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
E_1A_C02_U02
Student potrafi identyfikować i analizować działania zachodzące w gospodarce (m.in. w polityce monetarnej, społecznej, fiskalnej).
E_1A_U01, E_1A_U04C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-5, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C02_K01
Student jest gotów do świadomej i obiektywnej obserwacji relacji wzajemnych zachodzących między państwem a gospodarką.
E_1A_K01C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-5, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C02_W01
Student zna i rozumie istotę oraz cele polityki gospodarczej, identyfikuje relacje między polityką a gospodarką
2,0Student nie dostrzega istoty relacji między państwem a gospodarką, nie umie zidentyfikować celów polityki gospodarczej państwa i powiązań z innymi politykami
3,0Student dostrzega niektóre relacje łączące państwo i gospodarkę, umie zidentyfikować cele polityki gospodarczej państwa i powiązań z innymi politykami w stopniu dostatecznym
3,5Student rozróżnia relacje łączące państwo i gospodarkę, umie zidentyfikować cele polityki gospodarczej państwa i powiązań z innymi politykami w stopniu węcej niż dostatecznym
4,0Student rozróżnia i analitycznie charakteryzuje relacje łączące państwo i gospodarkę, umie zidentyfikować cele i niektóre konsekwencje realizowanych celów i powiązań z innymi politykami w stopniu dobrym
4,5Student rozróżnia i analitycznie charakteryzuje relacje łączące państwo i gospodarkę, umie zidentyfikować cele i konsekwencje ich realizacji i powiązań z innymi politykami w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student rozróżnia i analitycznie charakteryzuje wszystkie omawiane na zajęciach relacje łączące państwo i gospodarkę i powiązań z innymi politykami, umie zidentyfikować konsekwencje gospodarcze projektowanych celów w stopniu bardzo dobrym
E_1A_C02_W02
Student zna i rozumie uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne rozwoju gospodarczego, rozpoznaje i definiuje zależnośći przyczynowo-skutkowe polityki gospodarczej i rynku
2,0nie umie wskazać uwarunkowań polityki gospodarczej, nie potrafi wskazać implikacji budżetowych elementów paŃstwa minimalnego i socjalnego w praktyce państwa liberalno-demokratycznego
3,0potrafi wskazać uwarunkowania polityki gospodarczej, umie określić niektóre konsekwencje budżetowe realizowanych w praktyce elementów państwa minimalnego i socjalnego
3,5potrafi wskazać uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne polityki gospodarczej, umie przewidzieć niektóre konsekwencje budżetowe realizowanych w praktyce elementów państwa minimalnego i socjalnego
4,0potrafi wskazać uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne polityki gospodarczej, umie zidentyfikować i przewidzieć rozmiary konsekwencji budżetowych realizowanych w praktyce elementów panstwa minimalnego i socjalnego
4,5potrafi wskazać i dokonać analizy uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych polityki gospodarczej, umie zidentyfikować i przewidzieć rozmiary konsekwencji budżetowych realizowanych w praktyce elementów państwa minimalnego i socjalnego
5,0potrafi przeprowadzić analizę uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych polityki gospodarczej, umie zidentyfikować, przewidzieć rozmiary konsekwencji budżetowych realizowanych w praktyce elementów państwa minimalnego i socjalnego oraz uzasadnić sformułowane wnioski
E_1A_C02_W03
Student zna i rozumie konsekwencje budżetowe wywołane kosztami obsługi długu publicznego, ma wiedze w kwestii istoty sprzężeń wystepujących między deficytem budżetowym i długiem publicznym a fiskalizmem państwa. Zna cele, funkcje i instrumenty polityki pieniężnej.
2,0nie umie wykorzystać postulatu równowagi bilansowej w badaniu problemu budżetu państwa, nie umie scharakteryzować relacji między dochodami a wydatkami budżetu
3,0zna zasadę równowagi bilansowej w badaniu problemu budżetu państwa, umie scharakteryzować relacje między dochodami a wydatkami budżetu, potrafi wymienić cele i niektóre instrumenty banku centralnego
3,5zna zasadę równowagi bilansowej w badaniu problemu budżetu państwa i potrafi ogólnie określić zależności między dochodami a wydatkami budżetu, umie scharakteryzować relacje między dochodami a wydatkami budżetu, potrafi wymienić cele i instrumenty banku centralnego
4,0zna zasadę równowagi bilansowej w badaniu problemu budżetu państwa i potrafi określić zależności między dochodami a wydatkami budżetu, umie scharakteryzować relacje między dochodami a wydatkami budżetu, zna cele i rozumie mechanizm działania instrumentów banku centralnego
4,5zna zasadę równowagi bilansowej w badaniu problemu budżetu państwa i potrafi określić zależności między dochodami a wydatkami budżetu, umie przeprowadzić analizę wybranych pozycji dochodów i wydatków budżetu, zna cele i świetnie rozumie funkcjonowanie instrumentów banku centralnego
5,0zna zasadę równowagi bilansowej w badaniu problemu budżetu państwa i potrafi określić zależności między dochodami a wydatkami budżetu, umie przeprowadzic analizę wybranych pozycji dochodów i wydatków budżetu, zna cele i świetnie rozumie funkcjonowanie instrumentów banku centralnego omawianych na zajęciach

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C02_U01
Student potrafi analizować związki między polityką pieniężno-kredytową banku centralnego a gospodarką.
2,0nie dostrzega związku między ilością pieniądza na rynku a aktywnością gospodarczą
3,0dostrzega związek między ilością pieniądza na rynku a aktywnością gospodarczą
3,5dostrzega związek między ilością pieniądza na rynku a aktywnością gospodarczą, zna mechanizm regulowania przez bank centralny ilości pieniądza na rynku
4,0rozumie istote relacji między ilością pieniądza na rynku a aktywnością gospodarczą, zna mechanizmy regulowania przez bank centralny ilości pieniądza na rynku
4,5rozumie istotę związków między ilością pieniądza na rynku a aktywnością gospodarczą, zna mechanizmy regulowania przez bank centralny ilości pieniądza na rynku, potrafi wyjaśnić istotę działania poszczególnych instrumentów banku centralnego
5,0rozumie istotę związków łączących ilość pieniądza na rynku z aktywnością gospodarczą, zna mechanizmy regulowania przez bank centralny ilości pieniądza na rynku, potrafi wyjaśnić istotę działania instrumentów banku centralnego prezentowanych na zajęciach
E_1A_C02_U02
Student potrafi identyfikować i analizować działania zachodzące w gospodarce (m.in. w polityce monetarnej, społecznej, fiskalnej).
2,0nie potrafi dokonać charakterystyki aktywnych i pasywnych rozwiązań budżetowych
3,0potrafi określić cechy aktywnych i pasywnych rozwiązań budżetowych
3,5potrafi sprawnie określić aktywne i pasywne rozwiązania budżetowe, potrafi oceniać ich wpływ na niektóre obszary gospodarki
4,0analizuje aktywne i pasywne rozwiązania budżetowe, potrafi oceniać ich wpływ na na poszczególne obszary gospodarki
4,5sprawnie analizuje najczęściej prezentowane w literaturze przedmiotu aktywne i pasywne rozwiązania budżetowe, potrafi oceniać ich wpływ na poszczególne obszary gospodarki - podsystemy
5,0sprawnie analizuje prezentowane w literaturze przedmiotu aktywne i pasywne rozwiązania budżetowe, potrafi , bez większych problemów, oceniać ich wpływ na poszczególne obszary gospodarki - podsystemy

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C02_K01
Student jest gotów do świadomej i obiektywnej obserwacji relacji wzajemnych zachodzących między państwem a gospodarką.
2,0Student nie jest świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką
3,0Student jest świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką
3,5Student jest zorientowanym i świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką
4,0Student jest dobrze zorientowanym i świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką
4,5Student jest dobrze zorientowanym i świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student jest dobrze zorientowanym i świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń

Literatura podstawowa

  1. Winiarski B. (red.), Polityka gospodarcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2020, 3
  2. redakcja naukowa Elżbieta Sojka, Jan Acedański, Problemy gospodarcze i społeczne Polski i Europy : wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Katowice, 2022
  3. Dominiak N., Oleszczyk N., Tendencies of changes in the level of economic development of Northern Poland, Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 2019
  4. Waldemar Mańkowski, Polityka gospodarcza jako działanie państwa na tle globalnych zmian, ARTYKUŁY – DYSKUSJE – ESEJE, 2019, https://ch.ahe.lodz.pl/sites/default/files/03_ch_14_mankowski.pdf

Literatura dodatkowa

  1. Buchanan J. M., Musgrave R. A., Finanse publiczne a wybór publiczny. Dwie odmienne wizje państwa, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa, 2005
  2. Stiglitz J. E., Ekonomia sektora publicznego, PWE, Warszawa, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Produkt krajowy brutto w Polsce, Unii Europejskiej i wybranych krajach świata3
T-A-2Struktura gospodarki krajowej w świetle danych Głównego Urzędu Statystycznego. Sytuacja demograficzna Polski. Pracujący według sekcji i działów w długim okresie czasu.3
T-A-3Dochody i wydatki budżetu państwa w wybranych latach. Analiza niektórych pozycji dochodów (wpływy z vat'u i akcyzy) i wydatków (m. in. wydatków - kosztów obsługi długu publicznego)2
T-A-4Deficyt budżetowy. Proces narastania długu publicznego na przykładzie budżetów.2
T-A-5Bezrobocie, inflacja, produkt krajowy brutto jako miary skuteczności polityki gospodarczej państwa.3
T-A-6Zaliczenie2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Polityka gospodarcza - pojęcie, istota, cele oraz jej znaczenie we współczesnej gospodarce rynkowej, słabości mechanizmu rynkowego. Uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne polityki gspodarczej, modele społeczno-ekonomiczne.7
T-W-2Podsystemy polityki gospodarczej - polityka sektorowa i instrumentalna. Narzędzia realizacji polityki gospodarczej. Polityka przemysłowa, strukturalna, inwestycyjna, regionalna. Polityka społeczna, ze szczególnym uwzględnieniem polityki ochrony środowiska7
T-W-3Polityka fiskalna i pieniężna jako podstawowe narzędzia polityki gospodarczej. Budżet państwa, deficyt budżetowy i dług publiczny, a rozwój gospodarczy. Rola banku centralnego w kreowaniu polityki pieniężno-kredytowej.11
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Studiowanie literatury przedmiotu (artykułów, raportów, podręczników)4
A-A-3Przygotowanie projektu (analizy danych statystycznych)4
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach25
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu, raportów ekonomicznych12
A-W-3Egzamin2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu11
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C02_W01Student zna i rozumie istotę oraz cele polityki gospodarczej, identyfikuje relacje między polityką a gospodarką
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), ich struktury, a także relacje między nimi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w instytucjach społeczno-gospodarczych, a także zarządzającego nimi, rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi kategoriami polityki gospodarczej oraz istotą relacji między państwem a gospodarką
C-2Ukształtowanie umiejetności analizy roli instrumentów polityki gospodarczej w rozwoju gospodarczym
C-3Wyjaśnienie studentom procesu tworzenia i realizacji polityki gospodarczej, jej znaczenia w kreowaniu zjawisk i procesów rynkowych
Treści programoweT-W-1Polityka gospodarcza - pojęcie, istota, cele oraz jej znaczenie we współczesnej gospodarce rynkowej, słabości mechanizmu rynkowego. Uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne polityki gspodarczej, modele społeczno-ekonomiczne.
T-W-2Podsystemy polityki gospodarczej - polityka sektorowa i instrumentalna. Narzędzia realizacji polityki gospodarczej. Polityka przemysłowa, strukturalna, inwestycyjna, regionalna. Polityka społeczna, ze szczególnym uwzględnieniem polityki ochrony środowiska
T-W-3Polityka fiskalna i pieniężna jako podstawowe narzędzia polityki gospodarczej. Budżet państwa, deficyt budżetowy i dług publiczny, a rozwój gospodarczy. Rola banku centralnego w kreowaniu polityki pieniężno-kredytowej.
T-A-5Bezrobocie, inflacja, produkt krajowy brutto jako miary skuteczności polityki gospodarczej państwa.
T-A-4Deficyt budżetowy. Proces narastania długu publicznego na przykładzie budżetów.
T-A-1Produkt krajowy brutto w Polsce, Unii Europejskiej i wybranych krajach świata
T-A-2Struktura gospodarki krajowej w świetle danych Głównego Urzędu Statystycznego. Sytuacja demograficzna Polski. Pracujący według sekcji i działów w długim okresie czasu.
T-A-3Dochody i wydatki budżetu państwa w wybranych latach. Analiza niektórych pozycji dochodów (wpływy z vat'u i akcyzy) i wydatków (m. in. wydatków - kosztów obsługi długu publicznego)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena opracowania tematycznego (analiza wybranej części gospodarki)
S-2Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego (pytania otwarte, test wielokrotnego wyboru)
S-3Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu (pytania otwarte, testowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dostrzega istoty relacji między państwem a gospodarką, nie umie zidentyfikować celów polityki gospodarczej państwa i powiązań z innymi politykami
3,0Student dostrzega niektóre relacje łączące państwo i gospodarkę, umie zidentyfikować cele polityki gospodarczej państwa i powiązań z innymi politykami w stopniu dostatecznym
3,5Student rozróżnia relacje łączące państwo i gospodarkę, umie zidentyfikować cele polityki gospodarczej państwa i powiązań z innymi politykami w stopniu węcej niż dostatecznym
4,0Student rozróżnia i analitycznie charakteryzuje relacje łączące państwo i gospodarkę, umie zidentyfikować cele i niektóre konsekwencje realizowanych celów i powiązań z innymi politykami w stopniu dobrym
4,5Student rozróżnia i analitycznie charakteryzuje relacje łączące państwo i gospodarkę, umie zidentyfikować cele i konsekwencje ich realizacji i powiązań z innymi politykami w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student rozróżnia i analitycznie charakteryzuje wszystkie omawiane na zajęciach relacje łączące państwo i gospodarkę i powiązań z innymi politykami, umie zidentyfikować konsekwencje gospodarcze projektowanych celów w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C02_W02Student zna i rozumie uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne rozwoju gospodarczego, rozpoznaje i definiuje zależnośći przyczynowo-skutkowe polityki gospodarczej i rynku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi kategoriami polityki gospodarczej oraz istotą relacji między państwem a gospodarką
C-2Ukształtowanie umiejetności analizy roli instrumentów polityki gospodarczej w rozwoju gospodarczym
Treści programoweT-W-1Polityka gospodarcza - pojęcie, istota, cele oraz jej znaczenie we współczesnej gospodarce rynkowej, słabości mechanizmu rynkowego. Uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne polityki gspodarczej, modele społeczno-ekonomiczne.
T-W-2Podsystemy polityki gospodarczej - polityka sektorowa i instrumentalna. Narzędzia realizacji polityki gospodarczej. Polityka przemysłowa, strukturalna, inwestycyjna, regionalna. Polityka społeczna, ze szczególnym uwzględnieniem polityki ochrony środowiska
T-W-3Polityka fiskalna i pieniężna jako podstawowe narzędzia polityki gospodarczej. Budżet państwa, deficyt budżetowy i dług publiczny, a rozwój gospodarczy. Rola banku centralnego w kreowaniu polityki pieniężno-kredytowej.
T-A-5Bezrobocie, inflacja, produkt krajowy brutto jako miary skuteczności polityki gospodarczej państwa.
T-A-4Deficyt budżetowy. Proces narastania długu publicznego na przykładzie budżetów.
T-A-1Produkt krajowy brutto w Polsce, Unii Europejskiej i wybranych krajach świata
T-A-2Struktura gospodarki krajowej w świetle danych Głównego Urzędu Statystycznego. Sytuacja demograficzna Polski. Pracujący według sekcji i działów w długim okresie czasu.
T-A-3Dochody i wydatki budżetu państwa w wybranych latach. Analiza niektórych pozycji dochodów (wpływy z vat'u i akcyzy) i wydatków (m. in. wydatków - kosztów obsługi długu publicznego)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena opracowania tematycznego (analiza wybranej części gospodarki)
S-2Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego (pytania otwarte, test wielokrotnego wyboru)
S-3Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu (pytania otwarte, testowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie wskazać uwarunkowań polityki gospodarczej, nie potrafi wskazać implikacji budżetowych elementów paŃstwa minimalnego i socjalnego w praktyce państwa liberalno-demokratycznego
3,0potrafi wskazać uwarunkowania polityki gospodarczej, umie określić niektóre konsekwencje budżetowe realizowanych w praktyce elementów państwa minimalnego i socjalnego
3,5potrafi wskazać uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne polityki gospodarczej, umie przewidzieć niektóre konsekwencje budżetowe realizowanych w praktyce elementów państwa minimalnego i socjalnego
4,0potrafi wskazać uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne polityki gospodarczej, umie zidentyfikować i przewidzieć rozmiary konsekwencji budżetowych realizowanych w praktyce elementów panstwa minimalnego i socjalnego
4,5potrafi wskazać i dokonać analizy uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych polityki gospodarczej, umie zidentyfikować i przewidzieć rozmiary konsekwencji budżetowych realizowanych w praktyce elementów państwa minimalnego i socjalnego
5,0potrafi przeprowadzić analizę uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych polityki gospodarczej, umie zidentyfikować, przewidzieć rozmiary konsekwencji budżetowych realizowanych w praktyce elementów państwa minimalnego i socjalnego oraz uzasadnić sformułowane wnioski
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C02_W03Student zna i rozumie konsekwencje budżetowe wywołane kosztami obsługi długu publicznego, ma wiedze w kwestii istoty sprzężeń wystepujących między deficytem budżetowym i długiem publicznym a fiskalizmem państwa. Zna cele, funkcje i instrumenty polityki pieniężnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W08Zna i rozumie podstawowe ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działań związanych z funkcjonowaniem gospodarki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi kategoriami polityki gospodarczej oraz istotą relacji między państwem a gospodarką
C-2Ukształtowanie umiejetności analizy roli instrumentów polityki gospodarczej w rozwoju gospodarczym
C-3Wyjaśnienie studentom procesu tworzenia i realizacji polityki gospodarczej, jej znaczenia w kreowaniu zjawisk i procesów rynkowych
Treści programoweT-W-1Polityka gospodarcza - pojęcie, istota, cele oraz jej znaczenie we współczesnej gospodarce rynkowej, słabości mechanizmu rynkowego. Uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne polityki gspodarczej, modele społeczno-ekonomiczne.
T-W-2Podsystemy polityki gospodarczej - polityka sektorowa i instrumentalna. Narzędzia realizacji polityki gospodarczej. Polityka przemysłowa, strukturalna, inwestycyjna, regionalna. Polityka społeczna, ze szczególnym uwzględnieniem polityki ochrony środowiska
T-W-3Polityka fiskalna i pieniężna jako podstawowe narzędzia polityki gospodarczej. Budżet państwa, deficyt budżetowy i dług publiczny, a rozwój gospodarczy. Rola banku centralnego w kreowaniu polityki pieniężno-kredytowej.
T-A-5Bezrobocie, inflacja, produkt krajowy brutto jako miary skuteczności polityki gospodarczej państwa.
T-A-4Deficyt budżetowy. Proces narastania długu publicznego na przykładzie budżetów.
T-A-1Produkt krajowy brutto w Polsce, Unii Europejskiej i wybranych krajach świata
T-A-2Struktura gospodarki krajowej w świetle danych Głównego Urzędu Statystycznego. Sytuacja demograficzna Polski. Pracujący według sekcji i działów w długim okresie czasu.
T-A-3Dochody i wydatki budżetu państwa w wybranych latach. Analiza niektórych pozycji dochodów (wpływy z vat'u i akcyzy) i wydatków (m. in. wydatków - kosztów obsługi długu publicznego)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena opracowania tematycznego (analiza wybranej części gospodarki)
S-2Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego (pytania otwarte, test wielokrotnego wyboru)
S-3Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu (pytania otwarte, testowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie wykorzystać postulatu równowagi bilansowej w badaniu problemu budżetu państwa, nie umie scharakteryzować relacji między dochodami a wydatkami budżetu
3,0zna zasadę równowagi bilansowej w badaniu problemu budżetu państwa, umie scharakteryzować relacje między dochodami a wydatkami budżetu, potrafi wymienić cele i niektóre instrumenty banku centralnego
3,5zna zasadę równowagi bilansowej w badaniu problemu budżetu państwa i potrafi ogólnie określić zależności między dochodami a wydatkami budżetu, umie scharakteryzować relacje między dochodami a wydatkami budżetu, potrafi wymienić cele i instrumenty banku centralnego
4,0zna zasadę równowagi bilansowej w badaniu problemu budżetu państwa i potrafi określić zależności między dochodami a wydatkami budżetu, umie scharakteryzować relacje między dochodami a wydatkami budżetu, zna cele i rozumie mechanizm działania instrumentów banku centralnego
4,5zna zasadę równowagi bilansowej w badaniu problemu budżetu państwa i potrafi określić zależności między dochodami a wydatkami budżetu, umie przeprowadzić analizę wybranych pozycji dochodów i wydatków budżetu, zna cele i świetnie rozumie funkcjonowanie instrumentów banku centralnego
5,0zna zasadę równowagi bilansowej w badaniu problemu budżetu państwa i potrafi określić zależności między dochodami a wydatkami budżetu, umie przeprowadzic analizę wybranych pozycji dochodów i wydatków budżetu, zna cele i świetnie rozumie funkcjonowanie instrumentów banku centralnego omawianych na zajęciach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C02_U01Student potrafi analizować związki między polityką pieniężno-kredytową banku centralnego a gospodarką.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U04Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania i prognozowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi kategoriami polityki gospodarczej oraz istotą relacji między państwem a gospodarką
C-2Ukształtowanie umiejetności analizy roli instrumentów polityki gospodarczej w rozwoju gospodarczym
C-3Wyjaśnienie studentom procesu tworzenia i realizacji polityki gospodarczej, jej znaczenia w kreowaniu zjawisk i procesów rynkowych
Treści programoweT-W-1Polityka gospodarcza - pojęcie, istota, cele oraz jej znaczenie we współczesnej gospodarce rynkowej, słabości mechanizmu rynkowego. Uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne polityki gspodarczej, modele społeczno-ekonomiczne.
T-W-2Podsystemy polityki gospodarczej - polityka sektorowa i instrumentalna. Narzędzia realizacji polityki gospodarczej. Polityka przemysłowa, strukturalna, inwestycyjna, regionalna. Polityka społeczna, ze szczególnym uwzględnieniem polityki ochrony środowiska
T-W-3Polityka fiskalna i pieniężna jako podstawowe narzędzia polityki gospodarczej. Budżet państwa, deficyt budżetowy i dług publiczny, a rozwój gospodarczy. Rola banku centralnego w kreowaniu polityki pieniężno-kredytowej.
T-A-5Bezrobocie, inflacja, produkt krajowy brutto jako miary skuteczności polityki gospodarczej państwa.
T-A-4Deficyt budżetowy. Proces narastania długu publicznego na przykładzie budżetów.
T-A-1Produkt krajowy brutto w Polsce, Unii Europejskiej i wybranych krajach świata
T-A-2Struktura gospodarki krajowej w świetle danych Głównego Urzędu Statystycznego. Sytuacja demograficzna Polski. Pracujący według sekcji i działów w długim okresie czasu.
T-A-3Dochody i wydatki budżetu państwa w wybranych latach. Analiza niektórych pozycji dochodów (wpływy z vat'u i akcyzy) i wydatków (m. in. wydatków - kosztów obsługi długu publicznego)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena opracowania tematycznego (analiza wybranej części gospodarki)
S-2Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego (pytania otwarte, test wielokrotnego wyboru)
S-3Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu (pytania otwarte, testowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie dostrzega związku między ilością pieniądza na rynku a aktywnością gospodarczą
3,0dostrzega związek między ilością pieniądza na rynku a aktywnością gospodarczą
3,5dostrzega związek między ilością pieniądza na rynku a aktywnością gospodarczą, zna mechanizm regulowania przez bank centralny ilości pieniądza na rynku
4,0rozumie istote relacji między ilością pieniądza na rynku a aktywnością gospodarczą, zna mechanizmy regulowania przez bank centralny ilości pieniądza na rynku
4,5rozumie istotę związków między ilością pieniądza na rynku a aktywnością gospodarczą, zna mechanizmy regulowania przez bank centralny ilości pieniądza na rynku, potrafi wyjaśnić istotę działania poszczególnych instrumentów banku centralnego
5,0rozumie istotę związków łączących ilość pieniądza na rynku z aktywnością gospodarczą, zna mechanizmy regulowania przez bank centralny ilości pieniądza na rynku, potrafi wyjaśnić istotę działania instrumentów banku centralnego prezentowanych na zajęciach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C02_U02Student potrafi identyfikować i analizować działania zachodzące w gospodarce (m.in. w polityce monetarnej, społecznej, fiskalnej).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji i interpretacji procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla ekonomii
E_1A_U04Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania i prognozowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejetności analizy roli instrumentów polityki gospodarczej w rozwoju gospodarczym
C-3Wyjaśnienie studentom procesu tworzenia i realizacji polityki gospodarczej, jej znaczenia w kreowaniu zjawisk i procesów rynkowych
Treści programoweT-W-1Polityka gospodarcza - pojęcie, istota, cele oraz jej znaczenie we współczesnej gospodarce rynkowej, słabości mechanizmu rynkowego. Uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne polityki gspodarczej, modele społeczno-ekonomiczne.
T-W-2Podsystemy polityki gospodarczej - polityka sektorowa i instrumentalna. Narzędzia realizacji polityki gospodarczej. Polityka przemysłowa, strukturalna, inwestycyjna, regionalna. Polityka społeczna, ze szczególnym uwzględnieniem polityki ochrony środowiska
T-W-3Polityka fiskalna i pieniężna jako podstawowe narzędzia polityki gospodarczej. Budżet państwa, deficyt budżetowy i dług publiczny, a rozwój gospodarczy. Rola banku centralnego w kreowaniu polityki pieniężno-kredytowej.
T-A-5Bezrobocie, inflacja, produkt krajowy brutto jako miary skuteczności polityki gospodarczej państwa.
T-A-4Deficyt budżetowy. Proces narastania długu publicznego na przykładzie budżetów.
T-A-1Produkt krajowy brutto w Polsce, Unii Europejskiej i wybranych krajach świata
T-A-2Struktura gospodarki krajowej w świetle danych Głównego Urzędu Statystycznego. Sytuacja demograficzna Polski. Pracujący według sekcji i działów w długim okresie czasu.
T-A-3Dochody i wydatki budżetu państwa w wybranych latach. Analiza niektórych pozycji dochodów (wpływy z vat'u i akcyzy) i wydatków (m. in. wydatków - kosztów obsługi długu publicznego)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena opracowania tematycznego (analiza wybranej części gospodarki)
S-2Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego (pytania otwarte, test wielokrotnego wyboru)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi dokonać charakterystyki aktywnych i pasywnych rozwiązań budżetowych
3,0potrafi określić cechy aktywnych i pasywnych rozwiązań budżetowych
3,5potrafi sprawnie określić aktywne i pasywne rozwiązania budżetowe, potrafi oceniać ich wpływ na niektóre obszary gospodarki
4,0analizuje aktywne i pasywne rozwiązania budżetowe, potrafi oceniać ich wpływ na na poszczególne obszary gospodarki
4,5sprawnie analizuje najczęściej prezentowane w literaturze przedmiotu aktywne i pasywne rozwiązania budżetowe, potrafi oceniać ich wpływ na poszczególne obszary gospodarki - podsystemy
5,0sprawnie analizuje prezentowane w literaturze przedmiotu aktywne i pasywne rozwiązania budżetowe, potrafi , bez większych problemów, oceniać ich wpływ na poszczególne obszary gospodarki - podsystemy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C02_K01Student jest gotów do świadomej i obiektywnej obserwacji relacji wzajemnych zachodzących między państwem a gospodarką.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a także ma świadomość konieczności zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi kategoriami polityki gospodarczej oraz istotą relacji między państwem a gospodarką
C-2Ukształtowanie umiejetności analizy roli instrumentów polityki gospodarczej w rozwoju gospodarczym
C-3Wyjaśnienie studentom procesu tworzenia i realizacji polityki gospodarczej, jej znaczenia w kreowaniu zjawisk i procesów rynkowych
Treści programoweT-W-1Polityka gospodarcza - pojęcie, istota, cele oraz jej znaczenie we współczesnej gospodarce rynkowej, słabości mechanizmu rynkowego. Uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne polityki gspodarczej, modele społeczno-ekonomiczne.
T-W-2Podsystemy polityki gospodarczej - polityka sektorowa i instrumentalna. Narzędzia realizacji polityki gospodarczej. Polityka przemysłowa, strukturalna, inwestycyjna, regionalna. Polityka społeczna, ze szczególnym uwzględnieniem polityki ochrony środowiska
T-W-3Polityka fiskalna i pieniężna jako podstawowe narzędzia polityki gospodarczej. Budżet państwa, deficyt budżetowy i dług publiczny, a rozwój gospodarczy. Rola banku centralnego w kreowaniu polityki pieniężno-kredytowej.
T-A-5Bezrobocie, inflacja, produkt krajowy brutto jako miary skuteczności polityki gospodarczej państwa.
T-A-4Deficyt budżetowy. Proces narastania długu publicznego na przykładzie budżetów.
T-A-1Produkt krajowy brutto w Polsce, Unii Europejskiej i wybranych krajach świata
T-A-2Struktura gospodarki krajowej w świetle danych Głównego Urzędu Statystycznego. Sytuacja demograficzna Polski. Pracujący według sekcji i działów w długim okresie czasu.
T-A-3Dochody i wydatki budżetu państwa w wybranych latach. Analiza niektórych pozycji dochodów (wpływy z vat'u i akcyzy) i wydatków (m. in. wydatków - kosztów obsługi długu publicznego)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena opracowania tematycznego (analiza wybranej części gospodarki)
S-2Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego (pytania otwarte, test wielokrotnego wyboru)
S-3Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu (pytania otwarte, testowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką
3,0Student jest świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką
3,5Student jest zorientowanym i świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką
4,0Student jest dobrze zorientowanym i świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką
4,5Student jest dobrze zorientowanym i świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student jest dobrze zorientowanym i świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń