Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Sylabus przedmiotu Matematyka II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Matematyka II | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Perzyńska <joanna.perzynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Maciej Oesterreich <Maciej.Oesterreich@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość matematyki ze szkoły ponadpodstawowej w zakresie rozszerzonym |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy z matematyki wyższej |
C-2 | Zdobycie przez studentów wiedzy niezbędnej do zrozumienia przedmiotów wykorzystujących zaawansowany aparat matematyczny takich jak: statystyka, ekonometria, badania operacyjne, metody ilościowe w ekonomii i in. |
C-3 | Przygotowanie studentów do stosowania wiedzy matematycznej w badaniu zjawisk i procesów ekonomicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Pochodne cząstkowe funkcji wielu zmiennych | 4 |
T-A-2 | Ekstrema lokalne i globalne funkcji dwóch zmiennych | 7 |
T-A-3 | Całka nieoznaczona i oznaczona funkcji jednej zmiennej. | 10 |
T-A-4 | Równania różniczkowe. | 4 |
T-A-5 | Kolokwium nr 1 | 2 |
T-A-6 | Macierze i wyznaczniki, równania macierzowe, układy równań liniowych | 10 |
T-A-7 | Kolokwium nr 2 | 1 |
38 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pochodne cząstkowe funkcji wielu zmiennych | 2 |
T-W-2 | Ekstrema lokalne i globalne funkcji dwóch zmiennych. | 4 |
T-W-3 | Całka nieoznaczona i oznaczona funkcji jednej zmiennej | 6 |
T-W-4 | Równania różniczkowe | 2 |
T-W-5 | Macierze i wyznaczniki | 4 |
T-W-6 | Równania macierzowe | 4 |
T-W-7 | Układy równań liniowych | 3 |
25 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 38 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń | 10 |
A-A-3 | Wykonanie zadań domowych | 7 |
A-A-4 | Przygotowanie do kolokwiów | 20 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 25 |
A-W-2 | Przygotowanie do wykładów | 6 |
A-W-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 12 |
A-W-5 | Egzamin | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-problemowy. |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności podczas zajęć. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena samodzielnego rozwiązywania zadań podczas zajęć. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena rozwiązywania zadań domowych (indywidualnie i w grupach). |
S-4 | Ocena podsumowująca: Kolokwium. |
S-5 | Ocena podsumowująca: Egzamin. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_B04_W01 Student zna i rozumie teoretyczne podstawy rachunku różniczkowego funkcji wielu zmiennych, rachunku całkowego funkcji jednej zmiennej oraz algebry liniowej. | E_1A_W03, E_1A_W06 | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_B04_U01 Student potrafi wykorzystać poznane definicje i twierdzenia analizy matematycznej oraz algebry liniowej do rozwiązywania praktycznych zadań. | E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U04 | — | C-2, C-3, C-1 | T-A-3, T-A-2, T-A-6, T-A-4, T-A-1 | M-2 | S-4, S-5, S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_B04_K01 Student jest gotów do uznania znaczenia matematyki w rozwiązywaniu problemów dotyczących zjawisk i procesów ekonomicznych | E_1A_K01 | — | C-2, C-3, C-1 | T-A-3, T-A-2, T-A-6, T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-A-7 | M-1, M-2 | S-4, S-5, S-3, S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_B04_W01 Student zna i rozumie teoretyczne podstawy rachunku różniczkowego funkcji wielu zmiennych, rachunku całkowego funkcji jednej zmiennej oraz algebry liniowej. | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie w stopniu dostatecznym teoretyczne podstawy rachunku różniczkowego funkcji wielu zmiennych, rachunku całkowego funkcji jednej zmiennej oraz algebry liniowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_B04_U01 Student potrafi wykorzystać poznane definicje i twierdzenia analizy matematycznej oraz algebry liniowej do rozwiązywania praktycznych zadań. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopniu dostatecznym wykorzystać poznane definicje i twierdzenia analizy matematycznej oraz algebry liniowej do rozwiązywania praktycznych zadań. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_B04_K01 Student jest gotów do uznania znaczenia matematyki w rozwiązywaniu problemów dotyczących zjawisk i procesów ekonomicznych | 2,0 | |
3,0 | Student jest gotów w stopniu dostatecznym do uznania znaczenia matematyki w rozwiązywaniu problemów dotyczących zjawisk i procesów ekonomicznych | |
3,5 | ||
4,0 | . | |
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Krysicki W., Włodarski L., Analiza matematyczna w zadaniach. część 1 i 2, PWN, Warszawa, 2014
- Piszczała J., Matematyka i jej zastosowanie w naukach ekonomicznych, AE, Poznań, 2008
- Sołtysiak J., Zastosowanie matematyki w ekonomii i zarządzaniu, WSH, Gdańsk, 2002
- Winnicki K., Miklewska J., Perzyńska J., Zbiór przykładów i zadań z matematyki dla studentów studiów zaocznych, AR, Szczecin, 2002
Literatura dodatkowa
- Banaś J., Podstawy matematyki dla ekonomistów, WNT, Warszawa, 2007
- Babula E., Czerwonka L., Zastosowanie matematyki w ekonomii i zarządzaniu / Mathematical applications in economics and management, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2015
- Osborne M.J., Mathematical methods for economic theory, https://mjo.osborne.economics.utoronto.ca/index.php/tutorial/index/1/toc
- Hoy M., Livernois J., McKenna Ch., Rees R., Stengos T., Mathematics for Economics, MIT Press, 2022, 4