Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Sylabus przedmiotu Ekonomia społeczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekonomia społeczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza o funkcjonowaniu gospodarki rynkowej na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z alternatywnymi sposobami rozwiązywania ważnych problemów społecznych, ekologicznych itp. w ramach trzeciego sektora i społeczeństwa obywatelskiego |
C-2 | Poznanie przez studentów narzędzi finansowania działalności podmiotów ekonomii społecznej |
C-3 | Zrozumienie przez studentów potrzeby budowania kapitału społecznego dla rozwoju społeczeństwa obywatelskiego i ekonomii społecznej |
C-4 | Przedstawienie możliwości rozwoju przedsiębiorczości społecznej i zasad tworzenia koncepcji przedsiębiorstwa społecznego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podmioty ekonomii społecznej w otoczeniu - ich charakterystyka i misja na wybranych przykładach z Polski | 2 |
T-A-2 | Podmioty ekonomii społecznej w otoczeniu - ich charakterystyka i misja. Przykłady regionalne i lokalne | 2 |
T-A-3 | Organizacje pozarządowe - cele i zadania organizacji pożytku publicznego. Wolontariat jako element ekonomii społecznej | 2 |
T-A-4 | Przedsiębiorczość społeczna i jej przejawy. | 2 |
T-A-5 | Potencjał otoczenia (terytorium) jako szansa dla rozwoju lokalnego i przedsiębiorstwa społecznego | 1 |
T-A-6 | Wybrane modele przedsiębiorstwa społecznego | 1 |
T-A-7 | Możliwości wykorzystania modelu Business Canvas do stworzenia projektu przedsiębiorstwa społeczenego - praca w zespole | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ekonomia społeczna w systemie nauk ekonomicznych | 2 |
T-W-2 | Geneza, istota, przedmiot i funkcje ekonomii społecznej. | 2 |
T-W-3 | Ekonomia społeczna środkiem do budowania społeczeństwa obywatelskiego | 2 |
T-W-4 | Podmioty sektora ekonomii społecznej w Polsce oraz obszary i narzędzia ich działalności. Koncepcja teoretyczna przedsiębiorstwa społecznego. | 2 |
T-W-5 | Wyzwania współczesnego świata a stare i nowe zadania dla podmiotów ekonomii społecznej | 2 |
T-W-6 | Podstawy prawne funkcjonowania podmiotów sektora ekonomii społecznej. | 2 |
T-W-7 | Rozmiary i znaczenie sektora ekonomii społecznej na świecie i w Polsce. Osiagnięcia, bariery rozwoju, potencjał | 2 |
T-W-8 | Krajowe i regionalne strategie rozwoju ekonomii społecznej. Programy wspierające ekonomię społeczną. | 2 |
T-W-9 | Kapitał ludzki i społeczny w Polsce jako czynniki rozwoju społeczeństwa obywatelskiego i III sektora | 2 |
T-W-10 | Rola ekonomii społecznej w aktywizacji wykluczonych (społecznie, gospodarczo, politycznie, komunikacyjnie itp.) | 2 |
T-W-11 | Finansowanie podmiotów ekonomii społecznej ze środków krajowych i źródeł zagranicznych | 2 |
T-W-12 | Kolokwium zaliczeniowe w formie pisemnej (pytania problemowe i opisowe) | 1 |
23 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Poszukiwanie i przetwarzanie informacji niezbędnych do wykonania opisu koncepcji przedsiębiorstwa społecznego | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 23 |
A-W-2 | Zapoznawanie się z literaturą i innymi źródłami informacji | 11 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 16 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda problemowa: wykład problemowy |
M-2 | Metoda podająca: wykład informacyjny |
M-3 | Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Metoda aktywizująca: metoda przypadków |
M-5 | Metoda praktyczna: metoda projektu (praca w zespole) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia wykładów (kolokwium w formie pisemnej) |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena z pracy zespołowej nad koncepcją przedsiębiorstwa społecznego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_A02_W01 Student zna i rozumie, jakie są alternatywne sposoby rozwiązywania ważnych problemów społecznych, ekologicznych itp. w ramach trzeciego sektora i społeczeństwa obywatelskiego | E_1A_W04, E_1A_W07, E_1A_W08, E_1A_W01 | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-9, T-W-10, T-W-5, T-W-4, T-A-4, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-6, T-A-7, T-A-5 | M-4, M-3, M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_A02_U01 Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji zjawisk społecznych i wskazać sposoby rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych, zmarginalizowanych. | E_1A_U09, E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U06 | — | C-3, C-1, C-4 | T-W-7, T-W-8, T-W-6, T-A-4, T-A-3, T-A-7, T-A-5 | M-4, M-3, M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_A02_K01 Student wykazuje wrażliwość na problemy ludzi wykluczonych, zmarginalizowanych, bez pracy. | E_1A_K04, E_1A_K02, E_1A_K05 | — | C-3, C-1 | T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-10, T-W-5 | M-4, M-3, M-5, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_A02_W01 Student zna i rozumie, jakie są alternatywne sposoby rozwiązywania ważnych problemów społecznych, ekologicznych itp. w ramach trzeciego sektora i społeczeństwa obywatelskiego | 2,0 | Student nie nie zna i nie rozumie alternatywnych sposobów rozwiązywania problemów społecznych w ramach trzeciego sektora |
3,0 | Student zna i rozumie alternatywne sposoby rozwiązywania problemów społecznych w ramach trzeciego sektora co najmniej w 55%. | |
3,5 | Student zna i rozumie alternatywne sposoby rozwiązywania problemów społecznych w ramach trzeciego sektora co najmniej w 65%. | |
4,0 | Student zna i rozumie alternatywne sposoby rozwiązywania problemów społecznych w ramach trzeciego sektora co najmniej w 75%. | |
4,5 | Student zna i rozumie alternatywne sposoby rozwiązywania problemów społecznych w ramach trzeciego sektora co najmniej w 85%. | |
5,0 | Student zna i rozumie alternatywne sposoby rozwiazywania problemów społecznych w ramach trzeciego sektora co najmniej w 95%. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_A02_U01 Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji zjawisk społecznych i wskazać sposoby rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych, zmarginalizowanych. | 2,0 | Student nie potrafi nawet w podstawowym zakresie wykorzystać zdobytej wiedzy do interpretacji zjawisk społecznych i wskazać właściwych sposobów rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych. |
3,0 | Student potrafi w podstawowym zakresie wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji zjawisk społecznych i wskazać właściwe sposoby rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych co najmniej w 55%. | |
3,5 | Student potrafi w podstawowym zakresie wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji zjawisk społecznych i wskazać właściwe sposoby rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych co najmniej w 65%. | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji podstawowych zjawisk społecznych i wskazać właściwe sposoby rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych co najmniej w 75%. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji wszystkich zjawisk społecznych, objętych programem i wskazać właściwe sposoby rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych co najmniej w 85%. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji zjawisk społecznych i wskazać właściwe sposoby rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych co najmniej w 95%. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_A02_K01 Student wykazuje wrażliwość na problemy ludzi wykluczonych, zmarginalizowanych, bez pracy. | 2,0 | Student nie wykazuje wrażliwości na problemy osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych. |
3,0 | Student w ograniczonym stopniu wykazuje wrażliwości na problemy osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych, pod wpływem inspiracji nauczyciela. | |
3,5 | Student w średnim stopniu wykazuje wrażliwości na problemy osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych, pod wpływem inspiracji nauczyciela. | |
4,0 | Student samodzielnie wykazuje zrozumienie położenia osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych i ujawnia wrażliwość na ich problemy. | |
4,5 | Student samodzielnie wykazuje zrozumienie położenia osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych i ujawnia wrażliwość na ich problemy, potrafi szerzej omówić ich sytuację i wykazuje skłonność do pomocy. | |
5,0 | Student samodzielnie wykazuje zrozumienie położenia osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych i ujawnia wybitną wrażliwość na ich problem, potrafi podpowiedzieć, jak rozwiązać niektóre z nich i wykazuje chęć pomocy. |
Literatura podstawowa
- Becker G.S., Murphy K. M., Ekonomia społeczna, PWN, Warszawa, 2020
- Brzuska E., Kukulak-Dolata I., Nyk M. (red.), Ekonomia społeczna. Teoria i praktyka przedsiębiorczości społecznej, Difin, Warszawa, 2017
- Czyżewska M., Pach J., Sala K., Ekonomia społeczna i przedsiębiorczość. Innowacje - środowisko, CeDeWu, Warszawa, 2020
- Frątczak M., Hausner J., Mazur S. (red.), Wokół ekonomii społecznej, UE w Krakowie, MSAP Kraków, Kraków, 2012
- Kurleto M.H., Model przedsiębiorstwa społecznego, Difin, Warszawa, 2016
- Matsui N., Ikemoto Y. (eds.), Solidarity Economy and Social Business. New models for new Society, Springer Japan, 2015
- Murzyn D., Pach J., Ekonomia społeczna między rynkiem, państwem a obywatelem, Difin, Warszawa, 2018
- Półrocznik Ekonomia społeczna, http://www.ekonomiaspoleczna.msap.pl/index.php/pl/
- Social entrepreneurship and social innovation in the Nordic Countries: Initiative to promote social entrepreneurship and social innovation, Nordic Council of Ministers, Oslo, 2015
Literatura dodatkowa
- Będzik B., Kapitał społeczny w gminach wiejskich w kierunku społeczeństwa obywatelskiego, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Szczecin, 2019
- Brock D.D., Social Entrepreneurship education resources handbook, Debbi D. Brock, Berea, 2011
- portal internetowy, www.ekonomiaspołeczna.pl
- strona internetowa, https://www.ekonomiaspoleczna.gov.pl/
- Stowarzyszenie Klon/Jawor, www.klon.org.pl
- Małopolski Portal Ekonomii Społecznej, http://www.es.malopolska.pl
- www.ngo.pl