Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Ekobiznes

Sylabus przedmiotu Ekologiczna odpowiedzialność samorządów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologiczna odpowiedzialność samorządów
Specjalność Ekobiznes
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW5 10 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie wiedzy z zakresu podstaw mikroekonomii, makroekonomii oraz działalności jednostek samorządu terytorialnego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z możliwościami ochrony klimatu przez jednostki samorządu terytorialnego
C-2Przygotowanie studentów do oceny działań ekologicznych podejmowanych przez jednostki samorządu terytorialnego
C-3Opanowanie przez studenta umiejętności współpracy na rzecz ochrony środowiska

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przedstawienie idei zrównoważonego rozwoju realizowanej w jednostkach samorządu terytorialnego2
T-A-2Omówienie ekologicznej odpowiedzialności samorządów w świetle obowiązujących przepisów prawa oraz celów klimatycznych UE2
T-A-3Odpowiedzialność ekologiczna na różnych szczeblach samorządu terytorialnego2
T-A-4Gospodarka odpadami - tworzenie Punktów Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych lub mobilnych punktów odbioru elektroodpadów2
T-A-5Rekultywacja – przywracanie wartości użytkowych lub przyrodniczych terenom zniszczonym przez działalność człowieka2
T-A-6Prowadzenie racjonalnej gospodarki wodami opadowymi2
T-A-7Wykorzystanie energii odnawialnej2
T-A-8Modernizacja sieci dystrybucji ciepła2
T-A-9Ochrona powierzchni zielonych w gminach2
T-A-10Promowanie ekologicznych form transportu2
T-A-11Działania ekologiczne podejmowane w miastach i aglomeracjach miejskich2
T-A-12Wsparcie oddolnych inicjatyw proekologicznych2
T-A-13Budowanie społecznej świadomości nt. konieczności ochrony klimatu oraz edukowanie społeczeństwa2
T-A-14Przedstawienianie prezentacji oraz zaliczenie przedmiotu4
30
wykłady
T-W-1Zrównoważony rozwój jednostek samorządu terytorialnego2
T-W-2Ekologiczna odpowiedzialność jednostek samorządu terytorialnego w świetle obowiązujących przepisów prawa oraz celów klimatycznych Unii Europejskiej2
T-W-3Zakres odpowiedzialności ekologicznej jednostek samorządu terytorialnego2
T-W-4Odpowiedzialność ekologiczna na różnych szczeblach samorządu terytorialnego2
T-W-5Budowanie społecznej świadomości nt. konieczności ochrony klimatu oraz edukowanie społeczeństwa2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Zapoznanie się z literaturą przedmiotu oraz studiami przypadków i danymi statystyki publicznej.8
A-A-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej.5
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia.7
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Egzamin2
A-W-3Zapoznanie się z literaturą przedmiotu.8
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Wykład problemowy z prezentacją multimedialną
M-3Dyskusja
M-4Prezentacja studiów przypadków
M-5Praca w grupie
M-6Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena z prezentacji oraz zaliczenie pisemnego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D2/5.1_W01
Student zna i rozumie wiedzę o celach klimatycznych Unii Europejskiej oraz nt. przyjmowania postaw proekologicznych
E_1A_W05C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1
E_1A_D2/5.1_W02
Student zna i rozumie wiedzę o możliwościach ochrony klimatu przez jednostki samorządu terytorialnego
E_1A_W07C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-13M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D2/5.1_U01
Student potrafi odnieść się do celów klimatycznych Unii Europejskiej oraz do postaw proekologicznych przyjmowanych przez interesariuszy
E_1A_U01, E_1A_U02C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1
E_1A_D2/5.1_U02
Student potrafi dokonać oceny działań proekologicznych realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego
E_1A_U03, E_1A_U06C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-13M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D2/5.1_K01
Student jest gotowy kreować postawy proekologiczne
E_1A_K02C-1, C-2, C-3T-W-5, T-A-13M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D2/5.1_W01
Student zna i rozumie wiedzę o celach klimatycznych Unii Europejskiej oraz nt. przyjmowania postaw proekologicznych
2,0Student nie zna i nie rozumie celów klimatycznych UE oraz postaw proekologicznych
3,0Student zna i rozumie cele klimatyczne UE oraz postawy proekologiczne w co najmniej 55%
3,5Styudent zna i rozumie cele klimatyczne UE oraz postawy proekologiczne w co najmniej 65%
4,0Student zna i rozumie cele klimatyczne UE oraz postawy proekologiczne w co najmniej 75%
4,5Student zna i rozumie cele klimatyczne UE oraz postawy proekologiczne w co najmniej 85%
5,0Student zna i rozumie cele klimatyczne UE oraz postawy proekologiczne w co najmniej 95%
E_1A_D2/5.1_W02
Student zna i rozumie wiedzę o możliwościach ochrony klimatu przez jednostki samorządu terytorialnego
2,0Student nie zna i nie rozumie sposobów ochrony klimatu przez jednostki samorządu terytorialnego
3,0Student zna i rozumie sposoby ochrony klimatu przez jednostki samorządu terytorialnego w co najmniej 55%
3,5Student zna i rozumie sposoby ochrony klimatu przez jednostki samorządu terytorialnego w co najmniej 65%
4,0Student zna i rozumie sposoby ochrony klimatu przez jednostki samorządu terytorialnego w co najmniej 75%
4,5Student zna i rozumie sposoby ochrony klimatu przez jednostki samorządu terytorialnego w co najmniej 85%
5,0Student zna i rozumie sposoby ochrony klimatu przez jednostki samorządu terytorialnego w co najmniej 95%

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D2/5.1_U01
Student potrafi odnieść się do celów klimatycznych Unii Europejskiej oraz do postaw proekologicznych przyjmowanych przez interesariuszy
2,0Student nie potrafi odnieść się do celów klimatycznych UE oraz do postaw proekologicznych przyjmowanych przez interesariuszy
3,0Student potrafii odnieść się do celów UE oraz postaw proekologicznych przejmowanych przez interesariuszy w co najmniej 55%
3,5Student potrafii odnieść się do celów klimatycznych UE oraz do postaw proekologicznych przyjmowanych przez interesariuszy w co najmniej 65%
4,0Student potrafii odniesć się do celów klimatycznych UE oraz do postaw proekologicznych przyjmowanych przez interesariuszy w co najmniej 75%
4,5Student potrafii odnieść się do celów klimatycznych UE oraz postaw proekologicznych przyjmowanych przez interesariuszy w co najmniej 85%
5,0Student potrafii odnieść sie do celów klimatycznych UE oraz postaw proekologicznych przyjmowanych przez interesariuszy w co najmniej 95%
E_1A_D2/5.1_U02
Student potrafi dokonać oceny działań proekologicznych realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego
2,0Student nie potrafi dokonać oceny działań proekologicznych realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego
3,0Student potrafii dokonać oceny działań proekologicznych realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego w co najmniej 55%
3,5Student potrafii dokonać oceny działań proekologicznych realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego w co najmniej 65%
4,0Student potrafii dokonać oceny działań proekologicznych realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego w co najmniej 75%
4,5Student potrafii dokonać oceny działań proekologicznych realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego w co najmniej 85%
5,0Student potrafii dokonać oceny działań proekologicznych realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego w co najmniej 95%

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D2/5.1_K01
Student jest gotowy kreować postawy proekologiczne
2,0Student nie potrafii kreować postaw proekologicznych
3,0Student potrafii kreować postawy proekologiczne w co najmniej 55%
3,5Student potrafii kreować postawy proekologiczne w co najmniej 65%
4,0Student potrafii kreować postawy proekologiczne w co najmniej 75%
4,5Student potrafii kreować postawy proekologicznych w co najmniej 85%
5,0Student potrafii kreować postawy proekologiczne w co najmniej 95%

Literatura podstawowa

  1. Ostachowski P., Podgórska-Rykała J., Sanetra-Półgrabi S., Bezpieczeństwo, ekologia, rozwój, Wydawniczy Elipsa, Warszawa, 2022
  2. Lutek, Wojciech, Smart city : innowacyjny system zarządzania logistyką zwrotną w gospodarce odpadami komunalnymi, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, 2019
  3. Bielawski, Bartłomiej, Smart city : informacja przestrzenna w zarządzaniu inteligentnym miastem, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2016
  4. Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE), POSKA NET-ZERO 2050: Podręcznik Transformacji Energetycznej dla Samorządów, http://climatecake.ios.edu.pl/wp-content/uploads/2022/01/Polska-net-zero.-Podrecznik-transformacji-energetycznej-dla-samorzadow..pdf, 2022

Literatura dodatkowa

  1. Michał Hetmański M., Kupiec B., Zygmuntowski J.J, Zielony Renesans, Samorządowy podręcznik transformacji energetycznej, Stowarzyszenie Energia Miast, Warszawa, 2019, https://instrat.pl/wp-content/uploads/2019/09/Energia-Miast-Fundacja-Instrat-%E2%80%93-ZIELONY-RENESANS-%E2%80%93-Samorzadowy-podrecznik-transformacji-energetycznej-%E2%80%93-wrzesien-2019.pdf
  2. Ministerstwo Środowiska i Klimatu, , Rola samorządów terytorialnych w ochronie środowiska, w tym w ochronie klimatu, 2022, https://www.gov.pl/web/edukacja-ekologiczna/rola-samorzadow-terytorialnych-w-ochronie-srodowiska-w-tym-w-ochronie-klimatu
  3. Solanki Arun; Kumar Adarsh; Nayyar Anand, Digital Cities Roadmap - IoT-Based Architecture and Sustainable Buildings, John Wiley & Sons, 2021

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przedstawienie idei zrównoważonego rozwoju realizowanej w jednostkach samorządu terytorialnego2
T-A-2Omówienie ekologicznej odpowiedzialności samorządów w świetle obowiązujących przepisów prawa oraz celów klimatycznych UE2
T-A-3Odpowiedzialność ekologiczna na różnych szczeblach samorządu terytorialnego2
T-A-4Gospodarka odpadami - tworzenie Punktów Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych lub mobilnych punktów odbioru elektroodpadów2
T-A-5Rekultywacja – przywracanie wartości użytkowych lub przyrodniczych terenom zniszczonym przez działalność człowieka2
T-A-6Prowadzenie racjonalnej gospodarki wodami opadowymi2
T-A-7Wykorzystanie energii odnawialnej2
T-A-8Modernizacja sieci dystrybucji ciepła2
T-A-9Ochrona powierzchni zielonych w gminach2
T-A-10Promowanie ekologicznych form transportu2
T-A-11Działania ekologiczne podejmowane w miastach i aglomeracjach miejskich2
T-A-12Wsparcie oddolnych inicjatyw proekologicznych2
T-A-13Budowanie społecznej świadomości nt. konieczności ochrony klimatu oraz edukowanie społeczeństwa2
T-A-14Przedstawienianie prezentacji oraz zaliczenie przedmiotu4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zrównoważony rozwój jednostek samorządu terytorialnego2
T-W-2Ekologiczna odpowiedzialność jednostek samorządu terytorialnego w świetle obowiązujących przepisów prawa oraz celów klimatycznych Unii Europejskiej2
T-W-3Zakres odpowiedzialności ekologicznej jednostek samorządu terytorialnego2
T-W-4Odpowiedzialność ekologiczna na różnych szczeblach samorządu terytorialnego2
T-W-5Budowanie społecznej świadomości nt. konieczności ochrony klimatu oraz edukowanie społeczeństwa2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Zapoznanie się z literaturą przedmiotu oraz studiami przypadków i danymi statystyki publicznej.8
A-A-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej.5
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia.7
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Egzamin2
A-W-3Zapoznanie się z literaturą przedmiotu.8
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D2/5.1_W01Student zna i rozumie wiedzę o celach klimatycznych Unii Europejskiej oraz nt. przyjmowania postaw proekologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w instytucjach społeczno-gospodarczych, a także zarządzającego nimi, rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwościami ochrony klimatu przez jednostki samorządu terytorialnego
C-2Przygotowanie studentów do oceny działań ekologicznych podejmowanych przez jednostki samorządu terytorialnego
C-3Opanowanie przez studenta umiejętności współpracy na rzecz ochrony środowiska
Treści programoweT-A-1Przedstawienie idei zrównoważonego rozwoju realizowanej w jednostkach samorządu terytorialnego
T-A-2Omówienie ekologicznej odpowiedzialności samorządów w świetle obowiązujących przepisów prawa oraz celów klimatycznych UE
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Wykład problemowy z prezentacją multimedialną
M-3Dyskusja
M-4Prezentacja studiów przypadków
M-5Praca w grupie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z prezentacji oraz zaliczenie pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie celów klimatycznych UE oraz postaw proekologicznych
3,0Student zna i rozumie cele klimatyczne UE oraz postawy proekologiczne w co najmniej 55%
3,5Styudent zna i rozumie cele klimatyczne UE oraz postawy proekologiczne w co najmniej 65%
4,0Student zna i rozumie cele klimatyczne UE oraz postawy proekologiczne w co najmniej 75%
4,5Student zna i rozumie cele klimatyczne UE oraz postawy proekologiczne w co najmniej 85%
5,0Student zna i rozumie cele klimatyczne UE oraz postawy proekologiczne w co najmniej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D2/5.1_W02Student zna i rozumie wiedzę o możliwościach ochrony klimatu przez jednostki samorządu terytorialnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W07Zna i rozumie fundamentalne dylematy ekonomiczne oraz społeczne współczesnej cywilizacji, w tym gospodarki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwościami ochrony klimatu przez jednostki samorządu terytorialnego
C-2Przygotowanie studentów do oceny działań ekologicznych podejmowanych przez jednostki samorządu terytorialnego
C-3Opanowanie przez studenta umiejętności współpracy na rzecz ochrony środowiska
Treści programoweT-W-1Zrównoważony rozwój jednostek samorządu terytorialnego
T-W-2Ekologiczna odpowiedzialność jednostek samorządu terytorialnego w świetle obowiązujących przepisów prawa oraz celów klimatycznych Unii Europejskiej
T-W-3Zakres odpowiedzialności ekologicznej jednostek samorządu terytorialnego
T-W-4Odpowiedzialność ekologiczna na różnych szczeblach samorządu terytorialnego
T-W-5Budowanie społecznej świadomości nt. konieczności ochrony klimatu oraz edukowanie społeczeństwa
T-A-3Odpowiedzialność ekologiczna na różnych szczeblach samorządu terytorialnego
T-A-4Gospodarka odpadami - tworzenie Punktów Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych lub mobilnych punktów odbioru elektroodpadów
T-A-5Rekultywacja – przywracanie wartości użytkowych lub przyrodniczych terenom zniszczonym przez działalność człowieka
T-A-6Prowadzenie racjonalnej gospodarki wodami opadowymi
T-A-7Wykorzystanie energii odnawialnej
T-A-8Modernizacja sieci dystrybucji ciepła
T-A-9Ochrona powierzchni zielonych w gminach
T-A-10Promowanie ekologicznych form transportu
T-A-11Działania ekologiczne podejmowane w miastach i aglomeracjach miejskich
T-A-12Wsparcie oddolnych inicjatyw proekologicznych
T-A-13Budowanie społecznej świadomości nt. konieczności ochrony klimatu oraz edukowanie społeczeństwa
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Wykład problemowy z prezentacją multimedialną
M-3Dyskusja
M-4Prezentacja studiów przypadków
M-5Praca w grupie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z prezentacji oraz zaliczenie pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie sposobów ochrony klimatu przez jednostki samorządu terytorialnego
3,0Student zna i rozumie sposoby ochrony klimatu przez jednostki samorządu terytorialnego w co najmniej 55%
3,5Student zna i rozumie sposoby ochrony klimatu przez jednostki samorządu terytorialnego w co najmniej 65%
4,0Student zna i rozumie sposoby ochrony klimatu przez jednostki samorządu terytorialnego w co najmniej 75%
4,5Student zna i rozumie sposoby ochrony klimatu przez jednostki samorządu terytorialnego w co najmniej 85%
5,0Student zna i rozumie sposoby ochrony klimatu przez jednostki samorządu terytorialnego w co najmniej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D2/5.1_U01Student potrafi odnieść się do celów klimatycznych Unii Europejskiej oraz do postaw proekologicznych przyjmowanych przez interesariuszy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji i interpretacji procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla ekonomii
E_1A_U02Potrafi zastosować wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych w mikro-, mezo- i makroskali
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwościami ochrony klimatu przez jednostki samorządu terytorialnego
C-2Przygotowanie studentów do oceny działań ekologicznych podejmowanych przez jednostki samorządu terytorialnego
C-3Opanowanie przez studenta umiejętności współpracy na rzecz ochrony środowiska
Treści programoweT-A-1Przedstawienie idei zrównoważonego rozwoju realizowanej w jednostkach samorządu terytorialnego
T-A-2Omówienie ekologicznej odpowiedzialności samorządów w świetle obowiązujących przepisów prawa oraz celów klimatycznych UE
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Wykład problemowy z prezentacją multimedialną
M-3Dyskusja
M-4Prezentacja studiów przypadków
M-5Praca w grupie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z prezentacji oraz zaliczenie pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi odnieść się do celów klimatycznych UE oraz do postaw proekologicznych przyjmowanych przez interesariuszy
3,0Student potrafii odnieść się do celów UE oraz postaw proekologicznych przejmowanych przez interesariuszy w co najmniej 55%
3,5Student potrafii odnieść się do celów klimatycznych UE oraz do postaw proekologicznych przyjmowanych przez interesariuszy w co najmniej 65%
4,0Student potrafii odniesć się do celów klimatycznych UE oraz do postaw proekologicznych przyjmowanych przez interesariuszy w co najmniej 75%
4,5Student potrafii odnieść się do celów klimatycznych UE oraz postaw proekologicznych przyjmowanych przez interesariuszy w co najmniej 85%
5,0Student potrafii odnieść sie do celów klimatycznych UE oraz postaw proekologicznych przyjmowanych przez interesariuszy w co najmniej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D2/5.1_U02Student potrafi dokonać oceny działań proekologicznych realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U03Potrafi rozwiązywać zadania i problemy w warunkach nie w pełni przewidywalnych, dobierając właściwie źródła i informacje z nich pochodzące, dokonując ich oceny, krytycznej analizy i syntezy
E_1A_U06Potrafi brać udział w debacie przedstawiając i oceniając różne stanowiska i opinie oraz dyskutować na temat wybranych problemów współczesnej gospodarki, wykorzystując dorobek i poglądy autorytetów ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwościami ochrony klimatu przez jednostki samorządu terytorialnego
C-2Przygotowanie studentów do oceny działań ekologicznych podejmowanych przez jednostki samorządu terytorialnego
C-3Opanowanie przez studenta umiejętności współpracy na rzecz ochrony środowiska
Treści programoweT-W-1Zrównoważony rozwój jednostek samorządu terytorialnego
T-W-2Ekologiczna odpowiedzialność jednostek samorządu terytorialnego w świetle obowiązujących przepisów prawa oraz celów klimatycznych Unii Europejskiej
T-W-3Zakres odpowiedzialności ekologicznej jednostek samorządu terytorialnego
T-W-4Odpowiedzialność ekologiczna na różnych szczeblach samorządu terytorialnego
T-W-5Budowanie społecznej świadomości nt. konieczności ochrony klimatu oraz edukowanie społeczeństwa
T-A-3Odpowiedzialność ekologiczna na różnych szczeblach samorządu terytorialnego
T-A-4Gospodarka odpadami - tworzenie Punktów Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych lub mobilnych punktów odbioru elektroodpadów
T-A-5Rekultywacja – przywracanie wartości użytkowych lub przyrodniczych terenom zniszczonym przez działalność człowieka
T-A-6Prowadzenie racjonalnej gospodarki wodami opadowymi
T-A-7Wykorzystanie energii odnawialnej
T-A-8Modernizacja sieci dystrybucji ciepła
T-A-9Ochrona powierzchni zielonych w gminach
T-A-10Promowanie ekologicznych form transportu
T-A-11Działania ekologiczne podejmowane w miastach i aglomeracjach miejskich
T-A-12Wsparcie oddolnych inicjatyw proekologicznych
T-A-13Budowanie społecznej świadomości nt. konieczności ochrony klimatu oraz edukowanie społeczeństwa
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Wykład problemowy z prezentacją multimedialną
M-3Dyskusja
M-4Prezentacja studiów przypadków
M-5Praca w grupie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z prezentacji oraz zaliczenie pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dokonać oceny działań proekologicznych realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego
3,0Student potrafii dokonać oceny działań proekologicznych realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego w co najmniej 55%
3,5Student potrafii dokonać oceny działań proekologicznych realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego w co najmniej 65%
4,0Student potrafii dokonać oceny działań proekologicznych realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego w co najmniej 75%
4,5Student potrafii dokonać oceny działań proekologicznych realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego w co najmniej 85%
5,0Student potrafii dokonać oceny działań proekologicznych realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego w co najmniej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D2/5.1_K01Student jest gotowy kreować postawy proekologiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K02Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania przedsięwzięć dla środowiska społecznego, a także inicjowania działań na rzecz interesu publicznego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwościami ochrony klimatu przez jednostki samorządu terytorialnego
C-2Przygotowanie studentów do oceny działań ekologicznych podejmowanych przez jednostki samorządu terytorialnego
C-3Opanowanie przez studenta umiejętności współpracy na rzecz ochrony środowiska
Treści programoweT-W-5Budowanie społecznej świadomości nt. konieczności ochrony klimatu oraz edukowanie społeczeństwa
T-A-13Budowanie społecznej świadomości nt. konieczności ochrony klimatu oraz edukowanie społeczeństwa
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Wykład problemowy z prezentacją multimedialną
M-3Dyskusja
M-4Prezentacja studiów przypadków
M-5Praca w grupie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z prezentacji oraz zaliczenie pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafii kreować postaw proekologicznych
3,0Student potrafii kreować postawy proekologiczne w co najmniej 55%
3,5Student potrafii kreować postawy proekologiczne w co najmniej 65%
4,0Student potrafii kreować postawy proekologiczne w co najmniej 75%
4,5Student potrafii kreować postawy proekologicznych w co najmniej 85%
5,0Student potrafii kreować postawy proekologiczne w co najmniej 95%