Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Ekobiznes

Sylabus przedmiotu Ekologiczne podstawy działalności gospodarczej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologiczne podstawy działalności gospodarczej
Specjalność Ekobiznes
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Milena Bera <Milena.Bera@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 25 2,00,50zaliczenie
wykładyW4 25 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie wiedzy z zakresu podstaw mikroekonomii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy w zakresie podstawowych pojęć stosowanych w ekonomii środowiska.
C-2Poznanie ekologicznych aspektów procesu gospodarowania.
C-3Zdobycie świadomości ekologicznej kształtującej odpowiednie postawy konsumpcyjne i produkcyjne.
C-4Nabycie praktycznych umiejętności ekologicznego gospodarowania w życiu codziennym.
C-5Określenie miejsca i pozycji turystyki zrównoważonej i przyjaznej dla przyrody i środowiska na obecnym etapie rozwoju cywilizacji w różnej skali i wobec różnych oczekiwań interesariuszy.
C-6Rozpoznanie sposobów zastosowania zasad ekoturystyki w codziennym podróżowaniu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Energetyczne podstawy gospodarowania.3
T-A-2Społeczny aspekt gospodarowania zasobami odnawialnymi.3
T-A-3Wpływ technologii odnawialnych na środowisko przyrodnicze.3
T-A-4Zrównoważona konsumpcja i produkt ekologiczny.3
T-A-5Proekologiczny styl życia.3
T-A-6Wybrane rodzaje strategii marketingowych w ekoturystyce, wybór docelowych segmentów rynku, stopień standaryzacji produktu.3
T-A-7Turystyka dla jutra – projekty rozwoju ekoturystyki. Formy i zakres oferty ekoturystyki w Polsce i na świecie. Case study.2
T-A-8Prezentacja projektów własnych.5
25
wykłady
T-W-1Materialne podstawy gospodarowania.3
T-W-2Ogólna charakterystyka ekonomicznej teorii środowiska.4
T-W-3Podstawy ekonomicznej analizy problemu zanieczyszczenia i ochrony środowiska w gospodarce rynkowej.2
T-W-4Internalizacja środowiskowych niekorzyści zewnętrznych.4
T-W-5Wartościowanie komponentów środowiska.4
T-W-6Ekologiczne podstawy działalności gospodarczej w turystyce.4
T-W-7Ekoturystyka a lokalne społeczności. Działania władz lokalnych dla inicjatyw ekoturystycznych i pokrewnych jej form przedsiębiorczości. Formy ekoturystyki- przykłady w Polsce i na świecie.2
T-W-8Ekoprodukt turystyczny. Charakterystyka (społeczno-ekonomiczna, demograficzna, psychograficzna) popytu ekoturystycznego. Kolokwium zaliczeniowe.2
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.25
A-A-2Zapoznanie sie z literaturą przedmiotu.12
A-A-3Przygotowanie projektów własnych.13
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.25
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.23
A-W-3Egzamin.2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, objaśnienie, wykład konwersatoryjny, burza mózgów, metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: test pisemny.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: ocena z projektu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D2/4.1_W01
Student zna i rozumie pojęcia stosowane w ekonomii środowiska oraz z zakresu ekologicznych aspektów procesu gospodarowania i turystyki zrównoważonej.
E_1A_W03, E_1A_W04, E_1A_W07, E_1A_W08, E_1A_W10, E_1A_W02, E_1A_W05, E_1A_W01C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D2/4.1_U01
Student potrafi wskazać ekologiczne aspekty procesu gospodarowania i zasady ekoturystyki w codziennym podróżowaniu.
E_1A_U09, E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U05, E_1A_U06, E_1A_U07, E_1A_U10C-3, C-4, C-5T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D2/4.1_K01
Student jest gotów zastosować w praktyce ekologiczny model konsumpcji i produkcji.
E_1A_K04, E_1A_K03, E_1A_K02, E_1A_K05, E_1A_K01C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D2/4.1_W01
Student zna i rozumie pojęcia stosowane w ekonomii środowiska oraz z zakresu ekologicznych aspektów procesu gospodarowania i turystyki zrównoważonej.
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowych pojęć stosowanych w ekonomii środowiska oraz z zakresu ekologicznych aspektów procesu gospodarowania i turystyki zrównoważonej.
3,0Student zna i rozumie podstawowe pojęcia stosowane w ekonomii środowiska oraz z zakresu ekologicznych aspektów procesu gospodarowania i turystyki zrównoważonej w stopniu dostatecznym (co najmniej w 55%).
3,5Student zna i rozumie podstawowe pojęcia stosowane w ekonomii środowiska oraz z zakresu ekologicznych aspektów procesu gospodarowania i turystyki zrównoważonej w stopniu dostatecznym plus (co najmniej w 65%).
4,0Student zna i rozumie podstawowe pojęcia stosowane w ekonomii środowiska oraz z zakresu ekologicznych aspektów procesu gospodarowania i turystyki zrównoważonej w stopniu dobrym (co najmniej w 75%).
4,5Student zna i rozumie podstawowe pojęcia stosowane w ekonomii środowiska oraz z zakresu ekologicznych aspektów procesu gospodarowania i turystyki zrównoważonej w stopniu dobrym plus (co najmniej w 85%).
5,0Student zna i rozumie podstawowe pojęcia stosowane w ekonomii środowiska oraz z zakresu ekologicznych aspektów procesu gospodarowania i turystyki zrównoważonej w stopniu bardzo dobrym (co najmniej w 95%).

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D2/4.1_U01
Student potrafi wskazać ekologiczne aspekty procesu gospodarowania i zasady ekoturystyki w codziennym podróżowaniu.
2,0Student nie potrafi wskazać ekologicznych aspektów procesu gospodarowania i zasad ekoturystyki w codziennym podróżowaniu.
3,0Student potrafi wskazać ekologiczne aspekty procesu gospodarowania i zasady ekoturystyki w codziennym podróżowaniu w stopniu dostatecznym (co najmniej w 55%).
3,5Student potrafi wskazać ekologiczne aspekty procesu gospodarowania i zasady ekoturystyki w codziennym podróżowaniu w stopniu dostatecznym plus (co najmniej w 65%).
4,0Student potrafi wskazać ekologiczne aspekty procesu gospodarowania i zasady ekoturystyki w codziennym podróżowaniu w stopniu dobrym (co najmniej w 75%).
4,5Student potrafi wskazać ekologiczne aspekty procesu gospodarowania i zasady ekoturystyki w codziennym podróżowaniu w stopniu dobrym plus (co najmniej w 85%).
5,0Student potrafi wskazać ekologiczne aspekty procesu gospodarowania i zasady ekoturystyki w codziennym podróżowaniu w stopniu bardzo dobrym (co najmniej w 95%).

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D2/4.1_K01
Student jest gotów zastosować w praktyce ekologiczny model konsumpcji i produkcji.
2,0Student nie jest gotów do stosowania w praktyce ekologicznego modelu konsumpcji i produkcji.
3,0Student jest gotów do stosowania w praktyce ekologicznego modelu konsumpcji i produkcji w zakresie dostatecznym (co najmniej w 55%).
3,5Student jest gotów do stosowania w praktyce ekologicznego modelu konsumpcji i produkcji w zakresie dostatecznym plus (co najmniej w 65%).
4,0Student jest gotów do stosowania w praktyce ekologicznego modelu konsumpcji i produkcji w zakresie dobrym (co najmniej w 75%).
4,5Student jest gotów do stosowania w praktyce ekologicznego modelu konsumpcji i produkcji w zakresie dobrym plus (co najmniej w 85%).
5,0Student jest gotów do stosowania w praktyce ekologicznego modelu konsumpcji i produkcji w zakresie bardzo dobrym (co najmniej w 95%).

Literatura podstawowa

  1. S. Czaja, A. Becla, Ekologiczne podstawy procesów gospodarowania, Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław, 2007
  2. Red. B. Fiedor, Podstawy ekonomii środowiska i zasobów naturalnych, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. P. Hymers, Ekologiczny Dom, Publicat, Poznań, 2006
  2. D. B. Weaver, The Encyclopedia of Ecotourism, Cabi Publishing, 2001, https://www.cabidigitallibrary.org/doi/book/10.1079/9780851993683.0000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Energetyczne podstawy gospodarowania.3
T-A-2Społeczny aspekt gospodarowania zasobami odnawialnymi.3
T-A-3Wpływ technologii odnawialnych na środowisko przyrodnicze.3
T-A-4Zrównoważona konsumpcja i produkt ekologiczny.3
T-A-5Proekologiczny styl życia.3
T-A-6Wybrane rodzaje strategii marketingowych w ekoturystyce, wybór docelowych segmentów rynku, stopień standaryzacji produktu.3
T-A-7Turystyka dla jutra – projekty rozwoju ekoturystyki. Formy i zakres oferty ekoturystyki w Polsce i na świecie. Case study.2
T-A-8Prezentacja projektów własnych.5
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Materialne podstawy gospodarowania.3
T-W-2Ogólna charakterystyka ekonomicznej teorii środowiska.4
T-W-3Podstawy ekonomicznej analizy problemu zanieczyszczenia i ochrony środowiska w gospodarce rynkowej.2
T-W-4Internalizacja środowiskowych niekorzyści zewnętrznych.4
T-W-5Wartościowanie komponentów środowiska.4
T-W-6Ekologiczne podstawy działalności gospodarczej w turystyce.4
T-W-7Ekoturystyka a lokalne społeczności. Działania władz lokalnych dla inicjatyw ekoturystycznych i pokrewnych jej form przedsiębiorczości. Formy ekoturystyki- przykłady w Polsce i na świecie.2
T-W-8Ekoprodukt turystyczny. Charakterystyka (społeczno-ekonomiczna, demograficzna, psychograficzna) popytu ekoturystycznego. Kolokwium zaliczeniowe.2
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.25
A-A-2Zapoznanie sie z literaturą przedmiotu.12
A-A-3Przygotowanie projektów własnych.13
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.25
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.23
A-W-3Egzamin.2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D2/4.1_W01Student zna i rozumie pojęcia stosowane w ekonomii środowiska oraz z zakresu ekologicznych aspektów procesu gospodarowania i turystyki zrównoważonej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
E_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), ich struktury, a także relacje między nimi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W07Zna i rozumie fundamentalne dylematy ekonomiczne oraz społeczne współczesnej cywilizacji, w tym gospodarki
E_1A_W08Zna i rozumie podstawowe ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działań związanych z funkcjonowaniem gospodarki
E_1A_W10Zna i rozumie podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości wykorzystując wiedzę z zakresu ekonomii i finansów
E_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu miejsce ekonomii i finansów w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w instytucjach społeczno-gospodarczych, a także zarządzającego nimi, rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy w zakresie podstawowych pojęć stosowanych w ekonomii środowiska.
C-2Poznanie ekologicznych aspektów procesu gospodarowania.
C-3Zdobycie świadomości ekologicznej kształtującej odpowiednie postawy konsumpcyjne i produkcyjne.
Treści programoweT-W-1Materialne podstawy gospodarowania.
T-W-2Ogólna charakterystyka ekonomicznej teorii środowiska.
T-W-3Podstawy ekonomicznej analizy problemu zanieczyszczenia i ochrony środowiska w gospodarce rynkowej.
T-W-4Internalizacja środowiskowych niekorzyści zewnętrznych.
T-W-5Wartościowanie komponentów środowiska.
T-W-6Ekologiczne podstawy działalności gospodarczej w turystyce.
T-W-7Ekoturystyka a lokalne społeczności. Działania władz lokalnych dla inicjatyw ekoturystycznych i pokrewnych jej form przedsiębiorczości. Formy ekoturystyki- przykłady w Polsce i na świecie.
T-W-8Ekoprodukt turystyczny. Charakterystyka (społeczno-ekonomiczna, demograficzna, psychograficzna) popytu ekoturystycznego. Kolokwium zaliczeniowe.
T-A-1Energetyczne podstawy gospodarowania.
T-A-2Społeczny aspekt gospodarowania zasobami odnawialnymi.
T-A-3Wpływ technologii odnawialnych na środowisko przyrodnicze.
T-A-4Zrównoważona konsumpcja i produkt ekologiczny.
T-A-5Proekologiczny styl życia.
T-A-6Wybrane rodzaje strategii marketingowych w ekoturystyce, wybór docelowych segmentów rynku, stopień standaryzacji produktu.
T-A-7Turystyka dla jutra – projekty rozwoju ekoturystyki. Formy i zakres oferty ekoturystyki w Polsce i na świecie. Case study.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, objaśnienie, wykład konwersatoryjny, burza mózgów, metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: test pisemny.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: ocena z projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowych pojęć stosowanych w ekonomii środowiska oraz z zakresu ekologicznych aspektów procesu gospodarowania i turystyki zrównoważonej.
3,0Student zna i rozumie podstawowe pojęcia stosowane w ekonomii środowiska oraz z zakresu ekologicznych aspektów procesu gospodarowania i turystyki zrównoważonej w stopniu dostatecznym (co najmniej w 55%).
3,5Student zna i rozumie podstawowe pojęcia stosowane w ekonomii środowiska oraz z zakresu ekologicznych aspektów procesu gospodarowania i turystyki zrównoważonej w stopniu dostatecznym plus (co najmniej w 65%).
4,0Student zna i rozumie podstawowe pojęcia stosowane w ekonomii środowiska oraz z zakresu ekologicznych aspektów procesu gospodarowania i turystyki zrównoważonej w stopniu dobrym (co najmniej w 75%).
4,5Student zna i rozumie podstawowe pojęcia stosowane w ekonomii środowiska oraz z zakresu ekologicznych aspektów procesu gospodarowania i turystyki zrównoważonej w stopniu dobrym plus (co najmniej w 85%).
5,0Student zna i rozumie podstawowe pojęcia stosowane w ekonomii środowiska oraz z zakresu ekologicznych aspektów procesu gospodarowania i turystyki zrównoważonej w stopniu bardzo dobrym (co najmniej w 95%).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D2/4.1_U01Student potrafi wskazać ekologiczne aspekty procesu gospodarowania i zasady ekoturystyki w codziennym podróżowaniu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U09Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współpracować z innymi osobami w ramach działań zespołowych
E_1A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji i interpretacji procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla ekonomii
E_1A_U02Potrafi zastosować wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych w mikro-, mezo- i makroskali
E_1A_U03Potrafi rozwiązywać zadania i problemy w warunkach nie w pełni przewidywalnych, dobierając właściwie źródła i informacje z nich pochodzące, dokonując ich oceny, krytycznej analizy i syntezy
E_1A_U05Potrafi komunikować się z otoczeniem posługując się specjalistyczną terminologią z zakresu ekonomii i finansów
E_1A_U06Potrafi brać udział w debacie przedstawiając i oceniając różne stanowiska i opinie oraz dyskutować na temat wybranych problemów współczesnej gospodarki, wykorzystując dorobek i poglądy autorytetów ekonomii i finansów
E_1A_U07Potrafi przygotować typowe prace pisemne lub wystąpienia ustne z zakresu ekonomii i finansów w języku polskim lub obcym, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem ujęć teoretycznych oraz różnych źródeł
E_1A_U10Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie
Cel przedmiotuC-3Zdobycie świadomości ekologicznej kształtującej odpowiednie postawy konsumpcyjne i produkcyjne.
C-4Nabycie praktycznych umiejętności ekologicznego gospodarowania w życiu codziennym.
C-5Określenie miejsca i pozycji turystyki zrównoważonej i przyjaznej dla przyrody i środowiska na obecnym etapie rozwoju cywilizacji w różnej skali i wobec różnych oczekiwań interesariuszy.
Treści programoweT-W-1Materialne podstawy gospodarowania.
T-W-2Ogólna charakterystyka ekonomicznej teorii środowiska.
T-W-3Podstawy ekonomicznej analizy problemu zanieczyszczenia i ochrony środowiska w gospodarce rynkowej.
T-W-4Internalizacja środowiskowych niekorzyści zewnętrznych.
T-W-5Wartościowanie komponentów środowiska.
T-W-6Ekologiczne podstawy działalności gospodarczej w turystyce.
T-W-7Ekoturystyka a lokalne społeczności. Działania władz lokalnych dla inicjatyw ekoturystycznych i pokrewnych jej form przedsiębiorczości. Formy ekoturystyki- przykłady w Polsce i na świecie.
T-W-8Ekoprodukt turystyczny. Charakterystyka (społeczno-ekonomiczna, demograficzna, psychograficzna) popytu ekoturystycznego. Kolokwium zaliczeniowe.
T-A-1Energetyczne podstawy gospodarowania.
T-A-2Społeczny aspekt gospodarowania zasobami odnawialnymi.
T-A-3Wpływ technologii odnawialnych na środowisko przyrodnicze.
T-A-4Zrównoważona konsumpcja i produkt ekologiczny.
T-A-5Proekologiczny styl życia.
T-A-6Wybrane rodzaje strategii marketingowych w ekoturystyce, wybór docelowych segmentów rynku, stopień standaryzacji produktu.
T-A-7Turystyka dla jutra – projekty rozwoju ekoturystyki. Formy i zakres oferty ekoturystyki w Polsce i na świecie. Case study.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, objaśnienie, wykład konwersatoryjny, burza mózgów, metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: test pisemny.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: ocena z projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wskazać ekologicznych aspektów procesu gospodarowania i zasad ekoturystyki w codziennym podróżowaniu.
3,0Student potrafi wskazać ekologiczne aspekty procesu gospodarowania i zasady ekoturystyki w codziennym podróżowaniu w stopniu dostatecznym (co najmniej w 55%).
3,5Student potrafi wskazać ekologiczne aspekty procesu gospodarowania i zasady ekoturystyki w codziennym podróżowaniu w stopniu dostatecznym plus (co najmniej w 65%).
4,0Student potrafi wskazać ekologiczne aspekty procesu gospodarowania i zasady ekoturystyki w codziennym podróżowaniu w stopniu dobrym (co najmniej w 75%).
4,5Student potrafi wskazać ekologiczne aspekty procesu gospodarowania i zasady ekoturystyki w codziennym podróżowaniu w stopniu dobrym plus (co najmniej w 85%).
5,0Student potrafi wskazać ekologiczne aspekty procesu gospodarowania i zasady ekoturystyki w codziennym podróżowaniu w stopniu bardzo dobrym (co najmniej w 95%).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D2/4.1_K01Student jest gotów zastosować w praktyce ekologiczny model konsumpcji i produkcji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K04Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu
E_1A_K03Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K02Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania przedsięwzięć dla środowiska społecznego, a także inicjowania działań na rzecz interesu publicznego
E_1A_K05Jest gotów do wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
E_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a także ma świadomość konieczności zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy w zakresie podstawowych pojęć stosowanych w ekonomii środowiska.
C-2Poznanie ekologicznych aspektów procesu gospodarowania.
C-3Zdobycie świadomości ekologicznej kształtującej odpowiednie postawy konsumpcyjne i produkcyjne.
C-4Nabycie praktycznych umiejętności ekologicznego gospodarowania w życiu codziennym.
C-5Określenie miejsca i pozycji turystyki zrównoważonej i przyjaznej dla przyrody i środowiska na obecnym etapie rozwoju cywilizacji w różnej skali i wobec różnych oczekiwań interesariuszy.
C-6Rozpoznanie sposobów zastosowania zasad ekoturystyki w codziennym podróżowaniu.
Treści programoweT-W-1Materialne podstawy gospodarowania.
T-W-2Ogólna charakterystyka ekonomicznej teorii środowiska.
T-W-3Podstawy ekonomicznej analizy problemu zanieczyszczenia i ochrony środowiska w gospodarce rynkowej.
T-W-4Internalizacja środowiskowych niekorzyści zewnętrznych.
T-W-5Wartościowanie komponentów środowiska.
T-W-6Ekologiczne podstawy działalności gospodarczej w turystyce.
T-W-7Ekoturystyka a lokalne społeczności. Działania władz lokalnych dla inicjatyw ekoturystycznych i pokrewnych jej form przedsiębiorczości. Formy ekoturystyki- przykłady w Polsce i na świecie.
T-W-8Ekoprodukt turystyczny. Charakterystyka (społeczno-ekonomiczna, demograficzna, psychograficzna) popytu ekoturystycznego. Kolokwium zaliczeniowe.
T-A-1Energetyczne podstawy gospodarowania.
T-A-2Społeczny aspekt gospodarowania zasobami odnawialnymi.
T-A-3Wpływ technologii odnawialnych na środowisko przyrodnicze.
T-A-4Zrównoważona konsumpcja i produkt ekologiczny.
T-A-5Proekologiczny styl życia.
T-A-6Wybrane rodzaje strategii marketingowych w ekoturystyce, wybór docelowych segmentów rynku, stopień standaryzacji produktu.
T-A-7Turystyka dla jutra – projekty rozwoju ekoturystyki. Formy i zakres oferty ekoturystyki w Polsce i na świecie. Case study.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, objaśnienie, wykład konwersatoryjny, burza mózgów, metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: test pisemny.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: ocena z projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do stosowania w praktyce ekologicznego modelu konsumpcji i produkcji.
3,0Student jest gotów do stosowania w praktyce ekologicznego modelu konsumpcji i produkcji w zakresie dostatecznym (co najmniej w 55%).
3,5Student jest gotów do stosowania w praktyce ekologicznego modelu konsumpcji i produkcji w zakresie dostatecznym plus (co najmniej w 65%).
4,0Student jest gotów do stosowania w praktyce ekologicznego modelu konsumpcji i produkcji w zakresie dobrym (co najmniej w 75%).
4,5Student jest gotów do stosowania w praktyce ekologicznego modelu konsumpcji i produkcji w zakresie dobrym plus (co najmniej w 85%).
5,0Student jest gotów do stosowania w praktyce ekologicznego modelu konsumpcji i produkcji w zakresie bardzo dobrym (co najmniej w 95%).