Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Ekobiznes

Sylabus przedmiotu Ekobiznes w praktyce i controlling ekologiczny:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekobiznes w praktyce i controlling ekologiczny
Specjalność Ekobiznes
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 35 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu mikroekonomii i podstaw makroekonomii, ekologicznych podstaw działaności gospodarczej i finansowania ekobiznesu oraz podstaw rachunkowości.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z istotą "zielonej" przedsiebiorczości, jej uwarunkowań i możliwościami tworzenia ekobiznesu w praktyce.
C-2Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia przedsiębiorstw w ekobiznesie i ich oferty produktowej/usługowej.
C-3Opanowanie umiejętności stosowania metod inwentycznych do poszukiwania pomysłów na ekobiznes.
C-4Opanowanie przez studenta umiejętności tworzenia przedsiębiorstwa ekobiznesu.
C-5Zapoznanie studentów z pojęciem i zakresem controllingu ekologicznego oraz warunkami dostosowania systemu informacyjnego przedsiębiorstwa do jego wdrożenia przy wykorzystaniu odpowiedniego instrumentarium.
C-6Zapozanie studentów z zakresem ujawnień informacji ekologicznej będacej efektem wdrożenia controllingu ekologicznego.
C-7Przygotowanie studentów do wykorzystania informacji generowanych przez system controllingu ekologicznego na potrzeby zarządzania jednostką gospodarczą.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Twórcze myślenie w ekobiznesie - analiza studiów przypadków istniejących przedsięwzięć.2
T-A-2Wykorzystanie wybranych metod inwentycznych do stworzenia pomysłu na ekobiznes (cz. 1).2
T-A-3Wykorzystanie metod inwentycznych do stworzenia pomysłu na ekobiznes (cz. 2).2
T-A-4Rozpoznawanie i sprawdzanie możliwości przedsięwzięc w ekobiznesie. Projektowanie i rozwój "zielonego" przedsiębiorstwa ("green" business).1
T-A-5Projekt wybranego przedsięwzięcia biznesowego w ekobiznesie - działania wstępne przy tworzeniu i koncepcji (pomysł, zespół, aspekty organizacyjne, rynkowe itp.). Wykorzystanie narzędzi modelu Business Canvas do rozpoznania potrzebn nabywców i możliwości działania planowanego przedsięwzięcia.3
T-A-6Wartości dla klienta i innych interesariuszy oraz ich opisy. Wybór i przygotowanie MVP. Sposoby testowania hipotez.2
T-A-7Źródła i wielkość przychodów i kosztów w planowanym ekobiznesie. Sposoby finansowania przedsięwzięcia i ich porównanie.1
T-A-8Przygotowanie całości projektu planowanego ekobiznesu w formie opisu. Praca całego zespołu nad koncepcją przedsięwzięcia w formie pisemnej i prezentacji multimedialnej.3
T-A-9Prezentacja koncepcji pomysłów na ekobiznes przez zespoły - zaliczenie.1
T-A-10Wybrane instrumenty controllingu ekologicznego.4
T-A-11Istota i klasyfikacja kosztów ochrony środowiska.2
T-A-12Pomiar i wycena kosztów ochrony środowiska.4
T-A-13Ujęcie kosztów ochrony środowiska w rachunku kosztów.3
T-A-14Raportowanie zarządcze w zakresie kosztów ochrony środowiska.4
T-A-15Zaliczenie przedmiotu.1
35
wykłady
T-W-1Innowacyjność i zielona gospodarka jako inspiracje dla przedsiębiorczości. Kompetencje niezbedne w ekobiznesie XXI w.2
T-W-2Koncepcja biznesu w zielonej gospodarce i jej wdrożenie do praktyki przedsiębiorstwa (biznes model).2
T-W-3Metody inwentyczne jako narzędzie tworzenia pomysłów na ekobiznes2
T-W-4Od pomysłu na ekobiznes do jego wdrożenia.1
T-W-5Controlling ekologiczny - pojęcie i zakres.1
T-W-6Dostosowanie systemu informacyjnego przedsiębiorstwa do wdrożenia controllingu ekologicznego.2
T-W-7Rola eco-controllera.1
T-W-8Instrumenty eco-controllingu.2
T-W-9Zakres ujawnień informacji środowiskowych w raportach zewnętrznych przedsiębiorstw i ich wykorzystanie na potrzeby zarządzania jednostkami gospodarczymi.1
T-W-10Zaliczenie przedmiotu - kolokwium pisemne.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach35
A-A-2Zapoznanie się z literaturą przedmiotu i studiami przypadków.15
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń (opis koncepcji ekobiznesu i prezentacja multimedialna).12
A-A-4Przygotowanie do testu z wiedzy.13
75
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Zapoznanie się z literaturą przedmiotu.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Wykład problemowy.
M-3Dyskusja.
M-4Analiza studiów przypadków.
M-5Metody inwentyczne.
M-6Metoda projektów - praca w grupach nad koncepcją ekobiznesu.
M-7Indywidualne i grupowe rozwiązywanie praktycznych problemów w zakresie controllingu ekologicznego.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wyników indywidualnych i grupowych prac studentów podczas ćwiczeń.
S-2Ocena formująca: Ocena opisu i prezentacji przez zespół koncepcji ekobiznesu.
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia pisemnego wykładów.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena z osiągnięć indywidualnych i zespołowych studentów na ćwiczeniach.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D2/6.2_W01
Student zna istotę "zielonej" przedsiębiorczości, jej uwarunkowania i możliwości tworzenia ekobiznesu w praktyce
E_1A_W07, E_1A_W10, E_1A_W01C-1, C-2, C-5, C-6, C-7T-W-1, T-W-2, T-W-10, T-A-1M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6, M-7S-1, S-2, S-4, S-5
E_1A_D2/6.2_W02
Student zna zasady tworzenia przedsiębiorstw w ekobiznesie i ich oferty produktowej/usługowej oraz umie wyjaśnić jak je wykorzystać do przygotowania koncepcji takiego przedsięwzięcia
E_1A_W10C-2, C-3, C-4T-W-3, T-W-4, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2, S-3, S-4, S-5
E_1A_D2/6.2_W03
Student zna pojęcie i zakres controllingu ekologicznego, warunki dostosowania systemu informacyjnego przedsiębiorstwa do jego wdrożenia oraz zna instrumentarium controllingu ekologicznego i mozliwości jego wykorzystania na potrzeby zarządzania jednostką gospodarczą
E_1A_W06, E_1A_W07, E_1A_W01C-5, C-6, C-7T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-A-10, T-A-14, T-A-15M-1, M-2, M-3, M-7S-1, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D2/6.2_U01
Student pracując w grupie potrafi stworzyć koncepcję przedsiębiorstwa w ekobiznesie oraz ją zaprezentować w pisemnej i ustnej formie.
E_1A_U09, E_1A_U02, E_1A_U04, E_1A_U05, E_1A_U07C-3, C-4, C-5, C-6, C-7T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9M-1, M-2, M-4, M-5, M-6, M-7S-1, S-2, S-3, S-4, S-5
E_1A_D2/6.2_U02
Student potrafi identyfikować obszary, warunki stosowania controllingu ekologicznego i wykorzystania informacji generowanych w jego ramach na potrzeby zarządzania jednostką gospodarczą wraz z ich oceną
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U04, E_1A_U05, E_1A_U10C-5, C-6, C-7T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-13, T-A-14, T-A-15M-1, M-2, M-3, M-7S-1, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D2/6.2_K01
Student posiada zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
E_1A_K03C-3, C-4, C-5, C-6, C-7T-W-3, T-W-4, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-9, T-A-11, T-A-12, T-A-13, T-A-14, T-A-15M-4, M-5, M-6, M-7S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D2/6.2_W01
Student zna istotę "zielonej" przedsiębiorczości, jej uwarunkowania i możliwości tworzenia ekobiznesu w praktyce
2,0Student nie zna istoty "zielonej" przedsiębiorczości, jej uwarunkowania i możliwości tworzenia ekobiznesu w praktyce.
3,0Student zna istotę "zielonej" przedsiębiorczości, jej uwarunkowania i możliwości tworzenia ekobiznesu w praktyce co najmniej w 55%.
3,5Student zna istotę "zielonej" przedsiębiorczości, jej uwarunkowania i możliwosci tworzenia ekobiznesu w praktyce co najmniej w 65%.
4,0Student zna "istotę "zielonej" przedsiębiorczości, jej uwarunkowania i możliowści tworzenia ekobiznesu w praktyce co najmniej w 75%.
4,5Student zna istotę "zielonej" przedsiębiorczości, jej uwarunkowania i możliwości tworzenia ekobiznesu w praktyce co najmniej w 85%.
5,0Student zna istotę "zielonej" przedsiębiorczości, jej uwarunkowania i możlowości tworzenia ekobiznesu w praktyce co najmniej w 95%.
E_1A_D2/6.2_W02
Student zna zasady tworzenia przedsiębiorstw w ekobiznesie i ich oferty produktowej/usługowej oraz umie wyjaśnić jak je wykorzystać do przygotowania koncepcji takiego przedsięwzięcia
2,0Student nie zna zasad tworzenia przedsięborstw w ekobiznesie i ich oferty produkowej/usługowej oraz nie umie wyjaśnić, jak je wykorzystać do przygotowania koncepcji takiego przedsięwzięcia.
3,0Student zna zasady tworzenia przedsiębiorstw w ekobiznesie i ich oferty produktowej/usłgowej oraz umie wyjaśnić, jak je wykorzystać do przygotowania koncepcji takiego przedsięwzięcia co najmniej w 55%.
3,5Student zna zasady tworzenia przedsiębiorstw w ekobiznesie i ich oferty produktowej/usługowej oraz umie wyjaśnić, jak je wykorzystać do przygotowania koncepcji takiego przedsięwzięcia co najmniej w 65%.
4,0Student zna zasady tworzenia przedsiebiorstw w ekobiznesie i ich oferty produktowej/usługowej oraz umie wyjaśnić, jak je wykorzystać do przygotowania koncepcji takiego przedsięwzięcia co najmniej w 75%.
4,5Student zna zasady tworzenia przedsiebiorstw wekobiznesie i ich oferty produktowej/usługowej oraz umie wyjaśnić, jak je wykorzystać do przygotowania koncepcji takiego przedsięwzięcia co najmniej w 85%.
5,0Student zna zasady tworzenia przedsiębiorstw wekobiznesie i ich oferty produktowej/usługowej oraz umie wyjaśnić, jak je wykorzystać do przygotowania koncepcji takiego przedsięwzięcia co najmniej w 95%.
E_1A_D2/6.2_W03
Student zna pojęcie i zakres controllingu ekologicznego, warunki dostosowania systemu informacyjnego przedsiębiorstwa do jego wdrożenia oraz zna instrumentarium controllingu ekologicznego i mozliwości jego wykorzystania na potrzeby zarządzania jednostką gospodarczą
2,0Student nie zna pojęcia i zakresu controllingu ekologicznego, warunków dostosowania systemu informacyjnego przedsiębiorstwa do jego wdrożenia oraz nie zna instrumentarium controllingu ekologicznego i możliowości jego wykorzystania na potrzeby zarządzania jednostką gospodarczą.
3,0Student zna pojęcie i zakres controlingu ekologicznego, warunki dostosowania systemu informacyjnego przedsiębiorstwa do jego wdrozenia oraz zna instrumentarium controlingu ekologicznego i możliwości jego wykorzystania na potrzeby zarządzania jednostką gospodarczą co najmniej w 55%.
3,5Student zna pojęcie i zakres controllingu ekologicznego, warunki dostosowania systemu informacyjnego przedsiębiorstwa do jego wdrożenia oraz zna instrumentarium controllingu ekologicznego i możliwości jego wykorzystania na potrzeby zarządzania jednostka gospodarczą co najmniej w 65%.
4,0Student zna pojęcie i zakres controllingu ekologicznego, warunki dostosowania systemu informacyjnego przedsiebiorstwa do jego wdrozenia oraz zna instrumentarium controllingu ekologicznego i możlowości jego wykorzystania na potrzeby zarządzania jednostką gospodarczą co najmniej w 75%.
4,5Student zna pojęcie i zakres controllingu ekologicznego, warunki dostosowania ssytemu informacyjnego przedsiębiorstwa do jego wdrożenia oraz zna instrumentarium controllingu ekologicznego i możliwości jego wykorzystania na potrzeby zarządzania jednostka gospodarczą co najmniej w 85%.
5,0Student zna pojęcie i zakres controllingu ekologicznego, warunki dostosowania systemu informacyjnego przedsiębiorstwa do jego wdrożenia oraz zna instrumentarium controllingu ekologicznego i możliwości jego wykorzystania na potrzeby zarządzania jednostką gospodarczą co najmniej w 95%.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D2/6.2_U01
Student pracując w grupie potrafi stworzyć koncepcję przedsiębiorstwa w ekobiznesie oraz ją zaprezentować w pisemnej i ustnej formie.
2,0Student pracując w grupie nie potrafi stworzyć koncepcji przedsiębiorstwa w ekobiznesie oraz jej zaprezentować w pisemnej i ustnej formie.
3,0Student pracując w grupie potrafi stworzyć koncepcje przedsiebiorstwa w ekobiznesie oraz ją zaprezentować w pisemnej i ustnej formie co najmniej w 55%.
3,5Student pracując w grupie potrafi stworzyć koncepcję przedsiębiorstwa w ekobiznesie oraz ją zaprezentować w pisemnej i ustnej formie co najmniej w 65%.
4,0Student pracując w grupie potrafi stworzyć koncepcję przedsiębiorstwa w ekobiznesie oraz ją zaprezentować w pisemnej i ustnej formie co najmniej w 75%.
4,5Student pracując w grupie potrafi stworzyć koncepcję przedsiębiorstwa w ekobiznesie oraz ją zaprezentować w pisemnej i ustnej formie co najmniej w 85%.
5,0Student pracując w grupie potrafi stworzyć koncepcję przedsiębiorstwa w ekobiznesie i ją zaprezentować w pisemnej i ustnej formie co najmniej w 95%.
E_1A_D2/6.2_U02
Student potrafi identyfikować obszary, warunki stosowania controllingu ekologicznego i wykorzystania informacji generowanych w jego ramach na potrzeby zarządzania jednostką gospodarczą wraz z ich oceną
2,0Student nie potrafii identyfikować obszarów, warunków stosowania controllingu ekologicznego i warunków wykorzystania informacji generowanych w jego ramach na potrzeby zarządzania jednostką gospodarczą i nie potrafi dokonać ich oceny.
3,0Student potrafiidentyfikować obszary, warunki stosowania controllingu ekologicznego i warunki wykorzystania informacji generowanych w jego ramach na potrzeby zarządzania jednostką gospodarczą i potrafi dokonać ich oceny co najmniej w 55%.
3,5Student potrafi zidentyfikować obaszary, warunki stosowania controllingu ekologicznego i warunki wykorzystania informacji generowanych w jego ramach na potrzeby zarządzania jednostką gospodarczą i potrafi dokonać ich oceny co najmniej w 65%.
4,0Student potrafi zidentyfikować obszary, warunki stosowania controllingu ekologicznego i warunki wykorzystania informacji generowanych w jego ramach na potrzeby zarządzania jednostką gospodarczą i potrafi dokonać ich oceny co najmniej w 75%.
4,5Student potrafi zidentyfikować obszary, warunki contollingu ekologicznego i warunki wykorzystania informacji generowanych w jego ramach na potrzeby zarządzania jednostką gospodarczą i potrafii dokonać ich oceny co najmniej w 85%.
5,0Student potrafi zidentyfikować obszary, warunki controllingu ekologicznego i warunki wykorzystania informacji generowanych w jego ramach na potrzeby zarządzania jednostką gospodarczą i potrafi dokonać ich oceny co najmniej w 95%.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D2/6.2_K01
Student posiada zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
2,0Student przy rozwiązywaniu problemów decyzyjnych nie posiada zdolności myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,0Student przy rozwiązywaniu niektórych problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działałania w sposób przedsiębiorczy.
3,5Student przy rozwiązywaniu większości problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,0Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,5Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej.
5,0Student przy rozwiązywaniu wszytkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność do myślenia i działania w sposób przedsęebiorczy. Przejawia się to na kazdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej. Potrafi samodzielnie zaproponować inne rozwiązanie danego problemu decyzyjnego.

Literatura podstawowa

  1. Blank S., Dorf B., Podręcznik start-upu. Budowa wielkiej firmy krok po kroku, Helion, Gliwice, 2014, eAudiobook - wydanie z 2018
  2. Fuck R., Zielona rewolucja, Instytut Wydawniczy "Ksiązka i Prasa", Warszawa, 2016
  3. Lorek E., Biznes ekologiczny. Ekorynek. Ekokonsument. Ekostrategie firm., Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katowice, 2015
  4. Kosieradzka A. (red.), Metody i techniki pobudzania kreatywności w organizacji i zarządzaniu, edu-Libri, Kraków, 2013
  5. Ujwary-Gil A., Inwentyka, czyli kreatywność w biznesie, WSB-NLU, Nowy Sącz, 2004
  6. Ostwalder A., Tworzenie modeli bzinesowych. Podręcznik wizjonera, Onepress, Warszawa, 2012
  7. Smith A., Fressoli M., Abrol D. Around E., Ely A., Grassroots Innovation Movements, Routledge, London, 2016, https://www.taylorfrancis.com/books/oa-mono/10.4324/9781315697888/grassroots-innovation-movents-adrian-smith-mariano-fressoli-dinesh-abrol-elisa-arond-adrian-ely
  8. Szadziewska A., Majchrzak I., Remlein M., Szychta A., Rachunkowość zarządcza a zrównoważony rozwój przedsiębiorstw, IUS Publicum, Katowice, 2021
  9. Karmańska A. (red.), Zarządzanie kosztami jakości, logistyki, innowacji, ochrony środowiska a rachunkowość finansowa, Difin, Warszawa, 2007
  10. Kochalski C. (red.), Zielony controlling i finanse. Podstawy teoretyczne, C.H. Beck, Warszawa, 2016, https://ue.poznan.pl/data/upload/articles_download/47876/20160712/Zielony%20controlling%20i%20finanse.%20Podstawy%20teoretyczne%20(2016).pdf
  11. Bennett M.D., Rikhardsson P.M., Schaltegger S., Environmental Management Accounting - Purpose and Progress, Springer, 2003, https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/978-94-010-0197-7.pdf

Literatura dodatkowa

  1. Piech K., "Tradycyjne" metody heurystyczne: przegląd i zastosowanie, Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów SGH, nr 1, s. 91-101, 2003, 1
  2. Creativity, Innovation and Invention: How They Differ, https://openstax.org/books/entrepreneurship/pages/4-2-creativity-innovation-and-invention-how-they-differ
  3. Fijałkowska J., Krasnodomska J., Macuda M., Mućko P., Sprawozdawczośc niefinansowa. Regulacje i standaryzacja raportowania niefinansowego przedsiębiorstw, Wydawnictwo Naukowe UNiwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2019, https://www.researchgate.net/profile/Przemyslaw-Mucko/publication/344452198_Sprawozdawczosc_niefinansowa. Regulacje_i_standaryzacja_raportowania_niefinansowego_przedsiebiorstw/links

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Twórcze myślenie w ekobiznesie - analiza studiów przypadków istniejących przedsięwzięć.2
T-A-2Wykorzystanie wybranych metod inwentycznych do stworzenia pomysłu na ekobiznes (cz. 1).2
T-A-3Wykorzystanie metod inwentycznych do stworzenia pomysłu na ekobiznes (cz. 2).2
T-A-4Rozpoznawanie i sprawdzanie możliwości przedsięwzięc w ekobiznesie. Projektowanie i rozwój "zielonego" przedsiębiorstwa ("green" business).1
T-A-5Projekt wybranego przedsięwzięcia biznesowego w ekobiznesie - działania wstępne przy tworzeniu i koncepcji (pomysł, zespół, aspekty organizacyjne, rynkowe itp.). Wykorzystanie narzędzi modelu Business Canvas do rozpoznania potrzebn nabywców i możliwości działania planowanego przedsięwzięcia.3
T-A-6Wartości dla klienta i innych interesariuszy oraz ich opisy. Wybór i przygotowanie MVP. Sposoby testowania hipotez.2
T-A-7Źródła i wielkość przychodów i kosztów w planowanym ekobiznesie. Sposoby finansowania przedsięwzięcia i ich porównanie.1
T-A-8Przygotowanie całości projektu planowanego ekobiznesu w formie opisu. Praca całego zespołu nad koncepcją przedsięwzięcia w formie pisemnej i prezentacji multimedialnej.3
T-A-9Prezentacja koncepcji pomysłów na ekobiznes przez zespoły - zaliczenie.1
T-A-10Wybrane instrumenty controllingu ekologicznego.4
T-A-11Istota i klasyfikacja kosztów ochrony środowiska.2
T-A-12Pomiar i wycena kosztów ochrony środowiska.4
T-A-13Ujęcie kosztów ochrony środowiska w rachunku kosztów.3
T-A-14Raportowanie zarządcze w zakresie kosztów ochrony środowiska.4
T-A-15Zaliczenie przedmiotu.1
35

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Innowacyjność i zielona gospodarka jako inspiracje dla przedsiębiorczości. Kompetencje niezbedne w ekobiznesie XXI w.2
T-W-2Koncepcja biznesu w zielonej gospodarce i jej wdrożenie do praktyki przedsiębiorstwa (biznes model).2
T-W-3Metody inwentyczne jako narzędzie tworzenia pomysłów na ekobiznes2
T-W-4Od pomysłu na ekobiznes do jego wdrożenia.1
T-W-5Controlling ekologiczny - pojęcie i zakres.1
T-W-6Dostosowanie systemu informacyjnego przedsiębiorstwa do wdrożenia controllingu ekologicznego.2
T-W-7Rola eco-controllera.1
T-W-8Instrumenty eco-controllingu.2
T-W-9Zakres ujawnień informacji środowiskowych w raportach zewnętrznych przedsiębiorstw i ich wykorzystanie na potrzeby zarządzania jednostkami gospodarczymi.1
T-W-10Zaliczenie przedmiotu - kolokwium pisemne.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach35
A-A-2Zapoznanie się z literaturą przedmiotu i studiami przypadków.15
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń (opis koncepcji ekobiznesu i prezentacja multimedialna).12
A-A-4Przygotowanie do testu z wiedzy.13
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Zapoznanie się z literaturą przedmiotu.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D2/6.2_W01Student zna istotę "zielonej" przedsiębiorczości, jej uwarunkowania i możliwości tworzenia ekobiznesu w praktyce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W07Zna i rozumie fundamentalne dylematy ekonomiczne oraz społeczne współczesnej cywilizacji, w tym gospodarki
E_1A_W10Zna i rozumie podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości wykorzystując wiedzę z zakresu ekonomii i finansów
E_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą "zielonej" przedsiebiorczości, jej uwarunkowań i możliwościami tworzenia ekobiznesu w praktyce.
C-2Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia przedsiębiorstw w ekobiznesie i ich oferty produktowej/usługowej.
C-5Zapoznanie studentów z pojęciem i zakresem controllingu ekologicznego oraz warunkami dostosowania systemu informacyjnego przedsiębiorstwa do jego wdrożenia przy wykorzystaniu odpowiedniego instrumentarium.
C-6Zapozanie studentów z zakresem ujawnień informacji ekologicznej będacej efektem wdrożenia controllingu ekologicznego.
C-7Przygotowanie studentów do wykorzystania informacji generowanych przez system controllingu ekologicznego na potrzeby zarządzania jednostką gospodarczą.
Treści programoweT-W-1Innowacyjność i zielona gospodarka jako inspiracje dla przedsiębiorczości. Kompetencje niezbedne w ekobiznesie XXI w.
T-W-2Koncepcja biznesu w zielonej gospodarce i jej wdrożenie do praktyki przedsiębiorstwa (biznes model).
T-W-10Zaliczenie przedmiotu - kolokwium pisemne.
T-A-1Twórcze myślenie w ekobiznesie - analiza studiów przypadków istniejących przedsięwzięć.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Wykład problemowy.
M-3Dyskusja.
M-4Analiza studiów przypadków.
M-5Metody inwentyczne.
M-6Metoda projektów - praca w grupach nad koncepcją ekobiznesu.
M-7Indywidualne i grupowe rozwiązywanie praktycznych problemów w zakresie controllingu ekologicznego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wyników indywidualnych i grupowych prac studentów podczas ćwiczeń.
S-2Ocena formująca: Ocena opisu i prezentacji przez zespół koncepcji ekobiznesu.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia pisemnego wykładów.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena z osiągnięć indywidualnych i zespołowych studentów na ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna istoty "zielonej" przedsiębiorczości, jej uwarunkowania i możliwości tworzenia ekobiznesu w praktyce.
3,0Student zna istotę "zielonej" przedsiębiorczości, jej uwarunkowania i możliwości tworzenia ekobiznesu w praktyce co najmniej w 55%.
3,5Student zna istotę "zielonej" przedsiębiorczości, jej uwarunkowania i możliwosci tworzenia ekobiznesu w praktyce co najmniej w 65%.
4,0Student zna "istotę "zielonej" przedsiębiorczości, jej uwarunkowania i możliowści tworzenia ekobiznesu w praktyce co najmniej w 75%.
4,5Student zna istotę "zielonej" przedsiębiorczości, jej uwarunkowania i możliwości tworzenia ekobiznesu w praktyce co najmniej w 85%.
5,0Student zna istotę "zielonej" przedsiębiorczości, jej uwarunkowania i możlowości tworzenia ekobiznesu w praktyce co najmniej w 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D2/6.2_W02Student zna zasady tworzenia przedsiębiorstw w ekobiznesie i ich oferty produktowej/usługowej oraz umie wyjaśnić jak je wykorzystać do przygotowania koncepcji takiego przedsięwzięcia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W10Zna i rozumie podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości wykorzystując wiedzę z zakresu ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia przedsiębiorstw w ekobiznesie i ich oferty produktowej/usługowej.
C-3Opanowanie umiejętności stosowania metod inwentycznych do poszukiwania pomysłów na ekobiznes.
C-4Opanowanie przez studenta umiejętności tworzenia przedsiębiorstwa ekobiznesu.
Treści programoweT-W-3Metody inwentyczne jako narzędzie tworzenia pomysłów na ekobiznes
T-W-4Od pomysłu na ekobiznes do jego wdrożenia.
T-A-4Rozpoznawanie i sprawdzanie możliwości przedsięwzięc w ekobiznesie. Projektowanie i rozwój "zielonego" przedsiębiorstwa ("green" business).
T-A-5Projekt wybranego przedsięwzięcia biznesowego w ekobiznesie - działania wstępne przy tworzeniu i koncepcji (pomysł, zespół, aspekty organizacyjne, rynkowe itp.). Wykorzystanie narzędzi modelu Business Canvas do rozpoznania potrzebn nabywców i możliwości działania planowanego przedsięwzięcia.
T-A-6Wartości dla klienta i innych interesariuszy oraz ich opisy. Wybór i przygotowanie MVP. Sposoby testowania hipotez.
T-A-7Źródła i wielkość przychodów i kosztów w planowanym ekobiznesie. Sposoby finansowania przedsięwzięcia i ich porównanie.
T-A-8Przygotowanie całości projektu planowanego ekobiznesu w formie opisu. Praca całego zespołu nad koncepcją przedsięwzięcia w formie pisemnej i prezentacji multimedialnej.
T-A-9Prezentacja koncepcji pomysłów na ekobiznes przez zespoły - zaliczenie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Wykład problemowy.
M-3Dyskusja.
M-4Analiza studiów przypadków.
M-5Metody inwentyczne.
M-6Metoda projektów - praca w grupach nad koncepcją ekobiznesu.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wyników indywidualnych i grupowych prac studentów podczas ćwiczeń.
S-2Ocena formująca: Ocena opisu i prezentacji przez zespół koncepcji ekobiznesu.
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia pisemnego wykładów.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena z osiągnięć indywidualnych i zespołowych studentów na ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zasad tworzenia przedsięborstw w ekobiznesie i ich oferty produkowej/usługowej oraz nie umie wyjaśnić, jak je wykorzystać do przygotowania koncepcji takiego przedsięwzięcia.
3,0Student zna zasady tworzenia przedsiębiorstw w ekobiznesie i ich oferty produktowej/usłgowej oraz umie wyjaśnić, jak je wykorzystać do przygotowania koncepcji takiego przedsięwzięcia co najmniej w 55%.
3,5Student zna zasady tworzenia przedsiębiorstw w ekobiznesie i ich oferty produktowej/usługowej oraz umie wyjaśnić, jak je wykorzystać do przygotowania koncepcji takiego przedsięwzięcia co najmniej w 65%.
4,0Student zna zasady tworzenia przedsiebiorstw w ekobiznesie i ich oferty produktowej/usługowej oraz umie wyjaśnić, jak je wykorzystać do przygotowania koncepcji takiego przedsięwzięcia co najmniej w 75%.
4,5Student zna zasady tworzenia przedsiebiorstw wekobiznesie i ich oferty produktowej/usługowej oraz umie wyjaśnić, jak je wykorzystać do przygotowania koncepcji takiego przedsięwzięcia co najmniej w 85%.
5,0Student zna zasady tworzenia przedsiębiorstw wekobiznesie i ich oferty produktowej/usługowej oraz umie wyjaśnić, jak je wykorzystać do przygotowania koncepcji takiego przedsięwzięcia co najmniej w 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D2/6.2_W03Student zna pojęcie i zakres controllingu ekologicznego, warunki dostosowania systemu informacyjnego przedsiębiorstwa do jego wdrożenia oraz zna instrumentarium controllingu ekologicznego i mozliwości jego wykorzystania na potrzeby zarządzania jednostką gospodarczą
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji), a także metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W07Zna i rozumie fundamentalne dylematy ekonomiczne oraz społeczne współczesnej cywilizacji, w tym gospodarki
E_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-5Zapoznanie studentów z pojęciem i zakresem controllingu ekologicznego oraz warunkami dostosowania systemu informacyjnego przedsiębiorstwa do jego wdrożenia przy wykorzystaniu odpowiedniego instrumentarium.
C-6Zapozanie studentów z zakresem ujawnień informacji ekologicznej będacej efektem wdrożenia controllingu ekologicznego.
C-7Przygotowanie studentów do wykorzystania informacji generowanych przez system controllingu ekologicznego na potrzeby zarządzania jednostką gospodarczą.
Treści programoweT-W-5Controlling ekologiczny - pojęcie i zakres.
T-W-6Dostosowanie systemu informacyjnego przedsiębiorstwa do wdrożenia controllingu ekologicznego.
T-W-7Rola eco-controllera.
T-W-8Instrumenty eco-controllingu.
T-W-9Zakres ujawnień informacji środowiskowych w raportach zewnętrznych przedsiębiorstw i ich wykorzystanie na potrzeby zarządzania jednostkami gospodarczymi.
T-W-10Zaliczenie przedmiotu - kolokwium pisemne.
T-A-10Wybrane instrumenty controllingu ekologicznego.
T-A-14Raportowanie zarządcze w zakresie kosztów ochrony środowiska.
T-A-15Zaliczenie przedmiotu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Wykład problemowy.
M-3Dyskusja.
M-7Indywidualne i grupowe rozwiązywanie praktycznych problemów w zakresie controllingu ekologicznego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wyników indywidualnych i grupowych prac studentów podczas ćwiczeń.
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia pisemnego wykładów.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena z osiągnięć indywidualnych i zespołowych studentów na ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna pojęcia i zakresu controllingu ekologicznego, warunków dostosowania systemu informacyjnego przedsiębiorstwa do jego wdrożenia oraz nie zna instrumentarium controllingu ekologicznego i możliowości jego wykorzystania na potrzeby zarządzania jednostką gospodarczą.
3,0Student zna pojęcie i zakres controlingu ekologicznego, warunki dostosowania systemu informacyjnego przedsiębiorstwa do jego wdrozenia oraz zna instrumentarium controlingu ekologicznego i możliwości jego wykorzystania na potrzeby zarządzania jednostką gospodarczą co najmniej w 55%.
3,5Student zna pojęcie i zakres controllingu ekologicznego, warunki dostosowania systemu informacyjnego przedsiębiorstwa do jego wdrożenia oraz zna instrumentarium controllingu ekologicznego i możliwości jego wykorzystania na potrzeby zarządzania jednostka gospodarczą co najmniej w 65%.
4,0Student zna pojęcie i zakres controllingu ekologicznego, warunki dostosowania systemu informacyjnego przedsiebiorstwa do jego wdrozenia oraz zna instrumentarium controllingu ekologicznego i możlowości jego wykorzystania na potrzeby zarządzania jednostką gospodarczą co najmniej w 75%.
4,5Student zna pojęcie i zakres controllingu ekologicznego, warunki dostosowania ssytemu informacyjnego przedsiębiorstwa do jego wdrożenia oraz zna instrumentarium controllingu ekologicznego i możliwości jego wykorzystania na potrzeby zarządzania jednostka gospodarczą co najmniej w 85%.
5,0Student zna pojęcie i zakres controllingu ekologicznego, warunki dostosowania systemu informacyjnego przedsiębiorstwa do jego wdrożenia oraz zna instrumentarium controllingu ekologicznego i możliwości jego wykorzystania na potrzeby zarządzania jednostką gospodarczą co najmniej w 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D2/6.2_U01Student pracując w grupie potrafi stworzyć koncepcję przedsiębiorstwa w ekobiznesie oraz ją zaprezentować w pisemnej i ustnej formie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U09Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współpracować z innymi osobami w ramach działań zespołowych
E_1A_U02Potrafi zastosować wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych w mikro-, mezo- i makroskali
E_1A_U04Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania i prognozowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
E_1A_U05Potrafi komunikować się z otoczeniem posługując się specjalistyczną terminologią z zakresu ekonomii i finansów
E_1A_U07Potrafi przygotować typowe prace pisemne lub wystąpienia ustne z zakresu ekonomii i finansów w języku polskim lub obcym, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem ujęć teoretycznych oraz różnych źródeł
Cel przedmiotuC-3Opanowanie umiejętności stosowania metod inwentycznych do poszukiwania pomysłów na ekobiznes.
C-4Opanowanie przez studenta umiejętności tworzenia przedsiębiorstwa ekobiznesu.
C-5Zapoznanie studentów z pojęciem i zakresem controllingu ekologicznego oraz warunkami dostosowania systemu informacyjnego przedsiębiorstwa do jego wdrożenia przy wykorzystaniu odpowiedniego instrumentarium.
C-6Zapozanie studentów z zakresem ujawnień informacji ekologicznej będacej efektem wdrożenia controllingu ekologicznego.
C-7Przygotowanie studentów do wykorzystania informacji generowanych przez system controllingu ekologicznego na potrzeby zarządzania jednostką gospodarczą.
Treści programoweT-A-2Wykorzystanie wybranych metod inwentycznych do stworzenia pomysłu na ekobiznes (cz. 1).
T-A-3Wykorzystanie metod inwentycznych do stworzenia pomysłu na ekobiznes (cz. 2).
T-A-4Rozpoznawanie i sprawdzanie możliwości przedsięwzięc w ekobiznesie. Projektowanie i rozwój "zielonego" przedsiębiorstwa ("green" business).
T-A-5Projekt wybranego przedsięwzięcia biznesowego w ekobiznesie - działania wstępne przy tworzeniu i koncepcji (pomysł, zespół, aspekty organizacyjne, rynkowe itp.). Wykorzystanie narzędzi modelu Business Canvas do rozpoznania potrzebn nabywców i możliwości działania planowanego przedsięwzięcia.
T-A-6Wartości dla klienta i innych interesariuszy oraz ich opisy. Wybór i przygotowanie MVP. Sposoby testowania hipotez.
T-A-7Źródła i wielkość przychodów i kosztów w planowanym ekobiznesie. Sposoby finansowania przedsięwzięcia i ich porównanie.
T-A-8Przygotowanie całości projektu planowanego ekobiznesu w formie opisu. Praca całego zespołu nad koncepcją przedsięwzięcia w formie pisemnej i prezentacji multimedialnej.
T-A-9Prezentacja koncepcji pomysłów na ekobiznes przez zespoły - zaliczenie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Wykład problemowy.
M-4Analiza studiów przypadków.
M-5Metody inwentyczne.
M-6Metoda projektów - praca w grupach nad koncepcją ekobiznesu.
M-7Indywidualne i grupowe rozwiązywanie praktycznych problemów w zakresie controllingu ekologicznego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wyników indywidualnych i grupowych prac studentów podczas ćwiczeń.
S-2Ocena formująca: Ocena opisu i prezentacji przez zespół koncepcji ekobiznesu.
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia pisemnego wykładów.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena z osiągnięć indywidualnych i zespołowych studentów na ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student pracując w grupie nie potrafi stworzyć koncepcji przedsiębiorstwa w ekobiznesie oraz jej zaprezentować w pisemnej i ustnej formie.
3,0Student pracując w grupie potrafi stworzyć koncepcje przedsiebiorstwa w ekobiznesie oraz ją zaprezentować w pisemnej i ustnej formie co najmniej w 55%.
3,5Student pracując w grupie potrafi stworzyć koncepcję przedsiębiorstwa w ekobiznesie oraz ją zaprezentować w pisemnej i ustnej formie co najmniej w 65%.
4,0Student pracując w grupie potrafi stworzyć koncepcję przedsiębiorstwa w ekobiznesie oraz ją zaprezentować w pisemnej i ustnej formie co najmniej w 75%.
4,5Student pracując w grupie potrafi stworzyć koncepcję przedsiębiorstwa w ekobiznesie oraz ją zaprezentować w pisemnej i ustnej formie co najmniej w 85%.
5,0Student pracując w grupie potrafi stworzyć koncepcję przedsiębiorstwa w ekobiznesie i ją zaprezentować w pisemnej i ustnej formie co najmniej w 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D2/6.2_U02Student potrafi identyfikować obszary, warunki stosowania controllingu ekologicznego i wykorzystania informacji generowanych w jego ramach na potrzeby zarządzania jednostką gospodarczą wraz z ich oceną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji i interpretacji procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla ekonomii
E_1A_U02Potrafi zastosować wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych w mikro-, mezo- i makroskali
E_1A_U04Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania i prognozowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
E_1A_U05Potrafi komunikować się z otoczeniem posługując się specjalistyczną terminologią z zakresu ekonomii i finansów
E_1A_U10Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie
Cel przedmiotuC-5Zapoznanie studentów z pojęciem i zakresem controllingu ekologicznego oraz warunkami dostosowania systemu informacyjnego przedsiębiorstwa do jego wdrożenia przy wykorzystaniu odpowiedniego instrumentarium.
C-6Zapozanie studentów z zakresem ujawnień informacji ekologicznej będacej efektem wdrożenia controllingu ekologicznego.
C-7Przygotowanie studentów do wykorzystania informacji generowanych przez system controllingu ekologicznego na potrzeby zarządzania jednostką gospodarczą.
Treści programoweT-W-8Instrumenty eco-controllingu.
T-W-9Zakres ujawnień informacji środowiskowych w raportach zewnętrznych przedsiębiorstw i ich wykorzystanie na potrzeby zarządzania jednostkami gospodarczymi.
T-W-10Zaliczenie przedmiotu - kolokwium pisemne.
T-A-10Wybrane instrumenty controllingu ekologicznego.
T-A-11Istota i klasyfikacja kosztów ochrony środowiska.
T-A-12Pomiar i wycena kosztów ochrony środowiska.
T-A-13Ujęcie kosztów ochrony środowiska w rachunku kosztów.
T-A-14Raportowanie zarządcze w zakresie kosztów ochrony środowiska.
T-A-15Zaliczenie przedmiotu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Wykład problemowy.
M-3Dyskusja.
M-7Indywidualne i grupowe rozwiązywanie praktycznych problemów w zakresie controllingu ekologicznego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wyników indywidualnych i grupowych prac studentów podczas ćwiczeń.
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia pisemnego wykładów.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena z osiągnięć indywidualnych i zespołowych studentów na ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafii identyfikować obszarów, warunków stosowania controllingu ekologicznego i warunków wykorzystania informacji generowanych w jego ramach na potrzeby zarządzania jednostką gospodarczą i nie potrafi dokonać ich oceny.
3,0Student potrafiidentyfikować obszary, warunki stosowania controllingu ekologicznego i warunki wykorzystania informacji generowanych w jego ramach na potrzeby zarządzania jednostką gospodarczą i potrafi dokonać ich oceny co najmniej w 55%.
3,5Student potrafi zidentyfikować obaszary, warunki stosowania controllingu ekologicznego i warunki wykorzystania informacji generowanych w jego ramach na potrzeby zarządzania jednostką gospodarczą i potrafi dokonać ich oceny co najmniej w 65%.
4,0Student potrafi zidentyfikować obszary, warunki stosowania controllingu ekologicznego i warunki wykorzystania informacji generowanych w jego ramach na potrzeby zarządzania jednostką gospodarczą i potrafi dokonać ich oceny co najmniej w 75%.
4,5Student potrafi zidentyfikować obszary, warunki contollingu ekologicznego i warunki wykorzystania informacji generowanych w jego ramach na potrzeby zarządzania jednostką gospodarczą i potrafii dokonać ich oceny co najmniej w 85%.
5,0Student potrafi zidentyfikować obszary, warunki controllingu ekologicznego i warunki wykorzystania informacji generowanych w jego ramach na potrzeby zarządzania jednostką gospodarczą i potrafi dokonać ich oceny co najmniej w 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D2/6.2_K01Student posiada zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K03Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Opanowanie umiejętności stosowania metod inwentycznych do poszukiwania pomysłów na ekobiznes.
C-4Opanowanie przez studenta umiejętności tworzenia przedsiębiorstwa ekobiznesu.
C-5Zapoznanie studentów z pojęciem i zakresem controllingu ekologicznego oraz warunkami dostosowania systemu informacyjnego przedsiębiorstwa do jego wdrożenia przy wykorzystaniu odpowiedniego instrumentarium.
C-6Zapozanie studentów z zakresem ujawnień informacji ekologicznej będacej efektem wdrożenia controllingu ekologicznego.
C-7Przygotowanie studentów do wykorzystania informacji generowanych przez system controllingu ekologicznego na potrzeby zarządzania jednostką gospodarczą.
Treści programoweT-W-3Metody inwentyczne jako narzędzie tworzenia pomysłów na ekobiznes
T-W-4Od pomysłu na ekobiznes do jego wdrożenia.
T-A-4Rozpoznawanie i sprawdzanie możliwości przedsięwzięc w ekobiznesie. Projektowanie i rozwój "zielonego" przedsiębiorstwa ("green" business).
T-A-5Projekt wybranego przedsięwzięcia biznesowego w ekobiznesie - działania wstępne przy tworzeniu i koncepcji (pomysł, zespół, aspekty organizacyjne, rynkowe itp.). Wykorzystanie narzędzi modelu Business Canvas do rozpoznania potrzebn nabywców i możliwości działania planowanego przedsięwzięcia.
T-A-6Wartości dla klienta i innych interesariuszy oraz ich opisy. Wybór i przygotowanie MVP. Sposoby testowania hipotez.
T-A-7Źródła i wielkość przychodów i kosztów w planowanym ekobiznesie. Sposoby finansowania przedsięwzięcia i ich porównanie.
T-A-9Prezentacja koncepcji pomysłów na ekobiznes przez zespoły - zaliczenie.
T-A-11Istota i klasyfikacja kosztów ochrony środowiska.
T-A-12Pomiar i wycena kosztów ochrony środowiska.
T-A-13Ujęcie kosztów ochrony środowiska w rachunku kosztów.
T-A-14Raportowanie zarządcze w zakresie kosztów ochrony środowiska.
T-A-15Zaliczenie przedmiotu.
Metody nauczaniaM-4Analiza studiów przypadków.
M-5Metody inwentyczne.
M-6Metoda projektów - praca w grupach nad koncepcją ekobiznesu.
M-7Indywidualne i grupowe rozwiązywanie praktycznych problemów w zakresie controllingu ekologicznego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wyników indywidualnych i grupowych prac studentów podczas ćwiczeń.
S-2Ocena formująca: Ocena opisu i prezentacji przez zespół koncepcji ekobiznesu.
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia pisemnego wykładów.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena z osiągnięć indywidualnych i zespołowych studentów na ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student przy rozwiązywaniu problemów decyzyjnych nie posiada zdolności myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,0Student przy rozwiązywaniu niektórych problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działałania w sposób przedsiębiorczy.
3,5Student przy rozwiązywaniu większości problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,0Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,5Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej.
5,0Student przy rozwiązywaniu wszytkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność do myślenia i działania w sposób przedsęebiorczy. Przejawia się to na kazdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej. Potrafi samodzielnie zaproponować inne rozwiązanie danego problemu decyzyjnego.