Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Ekobiznes
Sylabus przedmiotu Prawo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Prawo | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nieruchomości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maciej Nowak <Maciej.Nowak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student zna podstawowe pojęcia z zakresu wiedzy o państwie i prawie na poziomie właściwym dla absolwenta szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapewnienie studentom znajomości problematyki prawnej jako kluczowej dla osób zatrudnionych w gospodarce |
C-2 | przedstawienie zasad prawa jako przesłanek podejmowania prawidłowych decyzji gospodarczych |
C-3 | zdobycie przez studentów wiedzy i umiejętności w zakresie wymaganym od ekonomistów wykonujących czynności menadżerskie, handlowe i in. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Ogólne wiadomości o prawie: istota prawa, normy prawne, przepis prawny, stosunek prawny, zdarzenia prawne i ich podział, stosowanie prawa, wykładnia prawa, źródła prawa, akt prawny, publikowanie aktów normatywnych, luki w prawie, kolizje przepisów prawnych, systematyka prawa | 4 |
T-W-2 | Prawo konstytucyjne: konstytucja, trójpodział władzy, Sejm, Senat, Prezydent, NIK, Rada Ministrów, wymiar sprawiedliwości | 2 |
T-W-3 | Prawo i postępowanie administracyjne: pojęcie administracji, przedmiot prawa administracyjnego, zasady prawa administracyjnego, organy administracji publicznej, stosunek administracyjnoprawny, prawne formy działania administracji, akt administracyjny - podział i ważność, postępowanie administracyjne, postępowanie egzekucyjne w administracji | 4 |
T-W-4 | Prawo karne: zakres obowiązywania prawa karnego, pojęcie przestępstwa jego rodzaje oraz formy popełnienia, wina, okoliczności uchylające karną bezprawność czynu, zbieg przestępstw i zbieg przepisów ustawy, przestępstwo ciągłe a ciąg przestępstw, kary i środki karne, środki probacyjne | 2 |
T-W-5 | Prawo cywilne cz. ogólna: klauzule generalne, stosunek cywilnoprawny, prawo podmiotowe, podmioty prawa cywilnego, czynność prawna i przesłanki jej ważności, wady oświadczenia woli, nieważność, bezskuteczność czynności prawnych, forma czynności prawnych, prokura, zawarcie umowy, pełnomocnictwo, przedawnienie roszczeń | 6 |
T-W-6 | Prawo cywilne cz. rzeczowa: pojęcie i podział rzeczy, prawo własności - pojęcie, ochrona, współwłasność, użytkowanie wieczyste, ograniczone prawa rzeczowe, posiadanie | 6 |
T-W-7 | Prawo cywilne cz. zobowiązania: istota zobowiązań, treść i rodzaje świadczenia, wielość wierzycieli albo dłużników, umowy - pojęcie, treść i tryb zawarcia, ogólne zasady zawierania umów, wzorce umowne, niedozwolone postanowienia umowne, dodatkowe zastrzeżenia umowne, bezpodstawne wzbogacenie, czyny niedozwolone, wykonanie zobowiązań i skutki ich niewykonania, wygaśnięcie zobowiązań, przejście praw i obowiązków, ochrona wierzycieli w razie niewypłacalności dłużnika | 6 |
T-W-8 | Elementy prawa spadkowego i rodzinnego | 2 |
T-W-9 | Elementy prawa gospodarczego. Regulacje dotyczące spółek handlowych | 2 |
T-W-10 | Zamówienia publiczne | 2 |
T-W-11 | Ochrona danych osobowych | 2 |
38 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 38 |
A-W-2 | rozwiązywanie kazusów | 15 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 20 |
A-W-4 | egzamin | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | Praca własna studentów - studium przypadków |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena sposobu rozumowania i wykorzystania zdobytej wiedzy - rozwiązywanie kazusów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena egzaminu - elementy testowo-opisowe oraz praktyczne (kazusy) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_B03_W01 Zna i rozumie ogólne zagadnienia z zakresu poszczególnych gałęzi prawa. | E_1A_W01 | — | C-2, C-1, C-3 | T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-10, T-W-11, T-W-9, T-W-7, T-W-6, T-W-8 | M-1, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_B03_U01 Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu poszczególnych gałęzi prawa. | E_1A_U03 | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-10, T-W-11 | M-2, M-1, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_B03_K01 Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie poszczególnych gałęzi prawa. | E_1A_K01 | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-10, T-W-6, T-W-11, T-W-8, T-W-7, T-W-9 | M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_B03_W01 Zna i rozumie ogólne zagadnienia z zakresu poszczególnych gałęzi prawa. | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie ogólnych zagadnień z zakresu poszczególnych gałęzi prawa. |
3,0 | Student zna i rozumie ogólne zagadnienia z zakresu poszczególnych gałęzi prawa w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | Student zna i rozumie ogólne zagadnienia z zakresu poszczególnych gałęzi prawa w stopniu większym niż dostateczny. | |
4,0 | Student zna i rozumie ogólne zagadnienia z zakresu poszczególnych gałęzi prawa w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student zna i rozumie ogólne zagadnienia z zakresu poszczególnych gałęzi prawa w stopniu większym niż dobry. | |
5,0 | Student zna i rozumie ogólne zagadnienia z zakresu poszczególnych gałęzi prawa w stopniu bardzo dobrym. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_B03_U01 Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu poszczególnych gałęzi prawa. | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie wykorzystać wiedzy z zakresu poszczególnych gałęzi prawa. |
3,0 | Student potrafi samodzielnie wykorzystać wiedzę z zakresu poszczególnych gałęzi prawa. | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie wykorzystać wiedzę z zakresu poszczególnych gałęzi prawa w stopniu większym niż dostateczny. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie wykorzystać wiedzę z zakresu poszczególnych gałęzi prawa w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie wykorzystać wiedzę z zakresu poszczególnych gałęzi prawa w stopniu większym niż dobry. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie wykorzystać wiedzę z zakresu poszczególnych gałęzi prawa w stopniu bardzo dobrym. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_B03_K01 Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie poszczególnych gałęzi prawa. | 2,0 | Student nie jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie poszczególnych gałęzi prawa. |
3,0 | Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie poszczególnych gałęzi prawa w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie poszczególnych gałęzi prawa. w stopniu większym niż dostateczny. | |
4,0 | Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie poszczególnych gałęzi prawa w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie poszczególnych gałęzi prawa w stopniu większym niż dobry. | |
5,0 | Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie poszczególnych gałęzi prawa w stopniu bardzo dobrym. |
Literatura podstawowa
- Born, G. B., International arbitration: law and practice, Kluwer Law International BV, 2021
- Chemerinsky, E., Constitutional law, Wolters Kluwer, 2019
- Kuciński J., Zarys prawa, Lexis Nexis, Warszawa, 2010
- Nowak M., Podstawy prawa w Polsce. Prawo dla nieprawników., CeDeWu, Warszawa, 2009
- Siuda W., Elementy prawa dla ekonomistów, ESTETEIA, Poznań, 2009
Literatura dodatkowa
- Kruczulak K., Prawo handlowe. Zarys wykładu, Lexis Nexis, Warszawa, 2008
- Czasopismo, Monitor Prawniczy, CH Beck