Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Ekobiznes

Sylabus przedmiotu Międzynarodowe stosunki gospodarcze:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Międzynarodowe stosunki gospodarcze
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl>, Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 23 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu mikro i makroekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozpoznawanie i identyfikowanie procesów międzynarodowej integracji gospodarczej, określenie kierunków przemian strukturalnych w gospodarce światowej,
C-2zrozumienie tendencji integracyjnych i dezintegracyjnych we współczesnym świecie, szczególnie w zakresie rozwoju handlu światowego i międzynarodowej wymiany czynników wytwórczych, poznanie funkcjonowania organizacji gospodarczych zarówno partykularnyh, jaki i powszechnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Północnoamerykańskie Porozumienie o Wolnym Handlu – NAFTA;2
T-A-2Wybrane azjatyckie organizacje gospodarcze;1
T-A-3Wybrane afrykańskie organizacje gospodarcze;1
T-A-4Wybrane arabskie organizacje gospodarcze;2
T-A-5Wybrane światowe organizacje: Światowa organizacja handlu – WTO,2
T-A-6Organizacja Współpracy i Rozwoju Gospodarczego – OECD,2
T-A-7Organizacja Narodów Zjednoczonych – ONZ2
T-A-8Globalizacja i problemy globalne5
T-A-9Korporacje transnarodowe i ich rola w ekonomii światowej4
T-A-10Miejsce Polski w Międzyarodowych Stosunkach Gospodarczych1
T-A-11Zaliczenie1
23
wykłady
T-W-1Przedmiot i metoda nauki o międzynarodowych stosunkach ekonomicznych;2
T-W-2Międzynarodowa integracja gospodarcza;2
T-W-3Organizacje międzynarodowe;2
T-W-4Gospodarka światowa;1
T-W-5Międzynarodowy podział pracy i procesy integracyjne we współczesnej gospo¬darce światowej;2
T-W-6Problemy globalne we współczesnej gospodarce;2
T-W-7Międzynarodowy transfer czynników produkcji2
T-W-8Zaliczenie2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1udział w ćwiczeniach23
A-A-2przygotowanie sie do zaliczenia16
A-A-3studowanie literatury11
50
wykłady
A-W-1udział w wykladach15
A-W-2przygotowywanie się do zaliczenia10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca: wykład informacyjny
M-2metoda problemowa: wykład konwersatoryjny
M-3metoda aktywizujaca: analiza przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena podsumowująca: zaliczenie kolokwium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B10_W01
Student zna i rozumie i identyfikuje podstawowe kategorie dotyczące zagadnień z zakresu międzynarodowych stosunków gospodarczych
E_1A_W04, E_1A_W01C-1, C-2T-A-3, T-A-4, T-A-9, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-1, M-2, M-3S-1
E_1A_B10_W02
Student zna i rozumie podstawowe problemy ekonomiczne
E_1A_W04, E_1A_W01C-1, C-2T-A-3, T-A-4, T-A-9, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-10M-1, M-2, M-3S-1
E_1A_B10_W03
Student zna i rozumie pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego
E_1A_W08C-1, C-2T-A-3, T-A-4, T-A-9, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-10M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B10_U01
Student potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w gospodarce światowej
E_1A_U01, E_1A_U02C-1, C-2T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B10_K01
Student jest gotów do rozwiązywania problemów związanych z działalnością w zglobalizowanej gospodarce
E_1A_K03, E_1A_K05, E_1A_K01C-2T-A-3, T-A-4, T-A-9, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B10_W01
Student zna i rozumie i identyfikuje podstawowe kategorie dotyczące zagadnień z zakresu międzynarodowych stosunków gospodarczych
2,0Nie potrafi okreslić przesłanek integracji
3,0Identyfikuje główne problemy związane z integracją gospodarczą i polityczną w stopniu dostatecznym
3,5Określa i zdefiniuje głowne problemy związane z integracją gospodarczą w stopniu wiecej, niż dostatecznym
4,0Porusza się w zagadnieniach związanych z integracją gospodarczą oraz potrafi okreslać zasady funkcjonowania gospodarki globalnej w stopniu dobrym
4,5Samodzielnie analizuje tendencje we współczesnej gospodarce globalnej oraz potrafi identyfikować problemy w wybranych ugrupowaniach integracyjnych w stopniu więcej, niż dobrym
5,0Wyciąga wnioski, porównuje ugrupowania integracyjne między sobą oraz sprawnie porusza się w zagadnieniach związanych ze współczesnymi stosunkami miedzynarodowymi.w stopniu bardzo dobrym
E_1A_B10_W02
Student zna i rozumie podstawowe problemy ekonomiczne
2,0nie ma wiedzy o podstawowych problemach ekonomicznych
3,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dostatecznym
3,5ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dobrym
4,5ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dobrym
5,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu bardzo dobrym
E_1A_B10_W03
Student zna i rozumie pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego
2,0nie zna pojęcia i metod interwencjonizmu państwowego
3,0Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu dostatecznym
3,5Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowegow stopniu dobrym
4,5Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B10_U01
Student potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w gospodarce światowej
2,0Ne potrafi wskazać na główne problemy wspłczesnego świata
3,0Potrafi identyfikować problemy oraz porafi wyjaśnić ich przyczyn i skutki w stopniu dostatecznym
3,5Potrafi wskazać na główne problemy współczesnych stosunków międzynarodowych oraz wyjaśnia ich przyczyny i wskzauje na główne skutki w stopniu wiecej, niż dostatecznym
4,0Posiada umiejętność interpretacji podstawowych zjawisk w gospodarce swiatowej w stpniu dobrym
4,5Posiada wiedzę na temat bieżacej sytuacji gospodarczej na świacie w stopniu więcej, niż dobrym
5,0Samodzielnie formułuje wnioski i analizuje tendencje we współczesnych stosunkach gospodarczych w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B10_K01
Student jest gotów do rozwiązywania problemów związanych z działalnością w zglobalizowanej gospodarce
2,0Student nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych
3,0Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych w sposób odtwórczy w stopniu dostatecznym
3,5Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów oraz w podejmowanie bardziej skomplikowanych działań w stopniu więcej, niż dostatecznym
4,0Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów oraz podejmuje bardziej skomplikowane działania w stopniu dobrym
4,5Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów oraz podejmuje skomplikowane działania i samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami w stopniu więcej, niż dobrym
5,0Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów oraz podejmuje wszechstronne działania i samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami jak również prezentuje swoje poglądy w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. Budnikowski, E. Kawecka-Wyrzykowska, Międzynarodowe stosunki gospodarcze, PWE, Warszawa, 2009
  2. Kacperska, E, Polska we współczesnych międzynarodowych stosunkach gospodarczych, Wydawnictwo SGGW, Waeszawa, 2019
  3. Budnikowska, A., Ekonomia Międzynarodowa, PWN, Warszawa, 2017

Literatura dodatkowa

  1. Kryk, B., Gospodarka regionalna i międzynarodowa, Wydawnictwo Naukowe US, Szczecin, 2018
  2. Salvatore,D., International Econimics, Fordham University, Fordham, 2016
  3. Francesco Zullo, Urban Growth and Habitat Connectivity: A Study on European Countries, MDPI, 2022, https://www.mdpi.com/2071-1050/14/22/14689

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Północnoamerykańskie Porozumienie o Wolnym Handlu – NAFTA;2
T-A-2Wybrane azjatyckie organizacje gospodarcze;1
T-A-3Wybrane afrykańskie organizacje gospodarcze;1
T-A-4Wybrane arabskie organizacje gospodarcze;2
T-A-5Wybrane światowe organizacje: Światowa organizacja handlu – WTO,2
T-A-6Organizacja Współpracy i Rozwoju Gospodarczego – OECD,2
T-A-7Organizacja Narodów Zjednoczonych – ONZ2
T-A-8Globalizacja i problemy globalne5
T-A-9Korporacje transnarodowe i ich rola w ekonomii światowej4
T-A-10Miejsce Polski w Międzyarodowych Stosunkach Gospodarczych1
T-A-11Zaliczenie1
23

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedmiot i metoda nauki o międzynarodowych stosunkach ekonomicznych;2
T-W-2Międzynarodowa integracja gospodarcza;2
T-W-3Organizacje międzynarodowe;2
T-W-4Gospodarka światowa;1
T-W-5Międzynarodowy podział pracy i procesy integracyjne we współczesnej gospo¬darce światowej;2
T-W-6Problemy globalne we współczesnej gospodarce;2
T-W-7Międzynarodowy transfer czynników produkcji2
T-W-8Zaliczenie2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1udział w ćwiczeniach23
A-A-2przygotowanie sie do zaliczenia16
A-A-3studowanie literatury11
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykladach15
A-W-2przygotowywanie się do zaliczenia10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B10_W01Student zna i rozumie i identyfikuje podstawowe kategorie dotyczące zagadnień z zakresu międzynarodowych stosunków gospodarczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), ich struktury, a także relacje między nimi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-1Rozpoznawanie i identyfikowanie procesów międzynarodowej integracji gospodarczej, określenie kierunków przemian strukturalnych w gospodarce światowej,
C-2zrozumienie tendencji integracyjnych i dezintegracyjnych we współczesnym świecie, szczególnie w zakresie rozwoju handlu światowego i międzynarodowej wymiany czynników wytwórczych, poznanie funkcjonowania organizacji gospodarczych zarówno partykularnyh, jaki i powszechnych.
Treści programoweT-A-3Wybrane afrykańskie organizacje gospodarcze;
T-A-4Wybrane arabskie organizacje gospodarcze;
T-A-9Korporacje transnarodowe i ich rola w ekonomii światowej
T-A-1Północnoamerykańskie Porozumienie o Wolnym Handlu – NAFTA;
T-A-2Wybrane azjatyckie organizacje gospodarcze;
T-A-5Wybrane światowe organizacje: Światowa organizacja handlu – WTO,
T-A-6Organizacja Współpracy i Rozwoju Gospodarczego – OECD,
T-A-7Organizacja Narodów Zjednoczonych – ONZ
T-A-8Globalizacja i problemy globalne
Metody nauczaniaM-1metoda podająca: wykład informacyjny
M-2metoda problemowa: wykład konwersatoryjny
M-3metoda aktywizujaca: analiza przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca: zaliczenie kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi okreslić przesłanek integracji
3,0Identyfikuje główne problemy związane z integracją gospodarczą i polityczną w stopniu dostatecznym
3,5Określa i zdefiniuje głowne problemy związane z integracją gospodarczą w stopniu wiecej, niż dostatecznym
4,0Porusza się w zagadnieniach związanych z integracją gospodarczą oraz potrafi okreslać zasady funkcjonowania gospodarki globalnej w stopniu dobrym
4,5Samodzielnie analizuje tendencje we współczesnej gospodarce globalnej oraz potrafi identyfikować problemy w wybranych ugrupowaniach integracyjnych w stopniu więcej, niż dobrym
5,0Wyciąga wnioski, porównuje ugrupowania integracyjne między sobą oraz sprawnie porusza się w zagadnieniach związanych ze współczesnymi stosunkami miedzynarodowymi.w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B10_W02Student zna i rozumie podstawowe problemy ekonomiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), ich struktury, a także relacje między nimi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-1Rozpoznawanie i identyfikowanie procesów międzynarodowej integracji gospodarczej, określenie kierunków przemian strukturalnych w gospodarce światowej,
C-2zrozumienie tendencji integracyjnych i dezintegracyjnych we współczesnym świecie, szczególnie w zakresie rozwoju handlu światowego i międzynarodowej wymiany czynników wytwórczych, poznanie funkcjonowania organizacji gospodarczych zarówno partykularnyh, jaki i powszechnych.
Treści programoweT-A-3Wybrane afrykańskie organizacje gospodarcze;
T-A-4Wybrane arabskie organizacje gospodarcze;
T-A-9Korporacje transnarodowe i ich rola w ekonomii światowej
T-A-1Północnoamerykańskie Porozumienie o Wolnym Handlu – NAFTA;
T-A-2Wybrane azjatyckie organizacje gospodarcze;
T-A-5Wybrane światowe organizacje: Światowa organizacja handlu – WTO,
T-A-6Organizacja Współpracy i Rozwoju Gospodarczego – OECD,
T-A-7Organizacja Narodów Zjednoczonych – ONZ
T-A-8Globalizacja i problemy globalne
T-A-10Miejsce Polski w Międzyarodowych Stosunkach Gospodarczych
Metody nauczaniaM-1metoda podająca: wykład informacyjny
M-2metoda problemowa: wykład konwersatoryjny
M-3metoda aktywizujaca: analiza przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca: zaliczenie kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiedzy o podstawowych problemach ekonomicznych
3,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dostatecznym
3,5ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dobrym
4,5ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dobrym
5,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B10_W03Student zna i rozumie pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W08Zna i rozumie podstawowe ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działań związanych z funkcjonowaniem gospodarki
Cel przedmiotuC-1Rozpoznawanie i identyfikowanie procesów międzynarodowej integracji gospodarczej, określenie kierunków przemian strukturalnych w gospodarce światowej,
C-2zrozumienie tendencji integracyjnych i dezintegracyjnych we współczesnym świecie, szczególnie w zakresie rozwoju handlu światowego i międzynarodowej wymiany czynników wytwórczych, poznanie funkcjonowania organizacji gospodarczych zarówno partykularnyh, jaki i powszechnych.
Treści programoweT-A-3Wybrane afrykańskie organizacje gospodarcze;
T-A-4Wybrane arabskie organizacje gospodarcze;
T-A-9Korporacje transnarodowe i ich rola w ekonomii światowej
T-A-1Północnoamerykańskie Porozumienie o Wolnym Handlu – NAFTA;
T-A-2Wybrane azjatyckie organizacje gospodarcze;
T-A-5Wybrane światowe organizacje: Światowa organizacja handlu – WTO,
T-A-6Organizacja Współpracy i Rozwoju Gospodarczego – OECD,
T-A-7Organizacja Narodów Zjednoczonych – ONZ
T-A-8Globalizacja i problemy globalne
T-A-10Miejsce Polski w Międzyarodowych Stosunkach Gospodarczych
Metody nauczaniaM-1metoda podająca: wykład informacyjny
M-2metoda problemowa: wykład konwersatoryjny
M-3metoda aktywizujaca: analiza przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca: zaliczenie kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna pojęcia i metod interwencjonizmu państwowego
3,0Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu dostatecznym
3,5Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowegow stopniu dobrym
4,5Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B10_U01Student potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w gospodarce światowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji i interpretacji procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla ekonomii
E_1A_U02Potrafi zastosować wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych w mikro-, mezo- i makroskali
Cel przedmiotuC-1Rozpoznawanie i identyfikowanie procesów międzynarodowej integracji gospodarczej, określenie kierunków przemian strukturalnych w gospodarce światowej,
C-2zrozumienie tendencji integracyjnych i dezintegracyjnych we współczesnym świecie, szczególnie w zakresie rozwoju handlu światowego i międzynarodowej wymiany czynników wytwórczych, poznanie funkcjonowania organizacji gospodarczych zarówno partykularnyh, jaki i powszechnych.
Treści programoweT-A-3Wybrane afrykańskie organizacje gospodarcze;
T-A-4Wybrane arabskie organizacje gospodarcze;
T-A-1Północnoamerykańskie Porozumienie o Wolnym Handlu – NAFTA;
T-A-2Wybrane azjatyckie organizacje gospodarcze;
T-A-5Wybrane światowe organizacje: Światowa organizacja handlu – WTO,
T-A-6Organizacja Współpracy i Rozwoju Gospodarczego – OECD,
T-A-7Organizacja Narodów Zjednoczonych – ONZ
Metody nauczaniaM-3metoda aktywizujaca: analiza przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca: zaliczenie kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ne potrafi wskazać na główne problemy wspłczesnego świata
3,0Potrafi identyfikować problemy oraz porafi wyjaśnić ich przyczyn i skutki w stopniu dostatecznym
3,5Potrafi wskazać na główne problemy współczesnych stosunków międzynarodowych oraz wyjaśnia ich przyczyny i wskzauje na główne skutki w stopniu wiecej, niż dostatecznym
4,0Posiada umiejętność interpretacji podstawowych zjawisk w gospodarce swiatowej w stpniu dobrym
4,5Posiada wiedzę na temat bieżacej sytuacji gospodarczej na świacie w stopniu więcej, niż dobrym
5,0Samodzielnie formułuje wnioski i analizuje tendencje we współczesnych stosunkach gospodarczych w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B10_K01Student jest gotów do rozwiązywania problemów związanych z działalnością w zglobalizowanej gospodarce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K03Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K05Jest gotów do wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
E_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a także ma świadomość konieczności zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Cel przedmiotuC-2zrozumienie tendencji integracyjnych i dezintegracyjnych we współczesnym świecie, szczególnie w zakresie rozwoju handlu światowego i międzynarodowej wymiany czynników wytwórczych, poznanie funkcjonowania organizacji gospodarczych zarówno partykularnyh, jaki i powszechnych.
Treści programoweT-A-3Wybrane afrykańskie organizacje gospodarcze;
T-A-4Wybrane arabskie organizacje gospodarcze;
T-A-9Korporacje transnarodowe i ich rola w ekonomii światowej
T-A-1Północnoamerykańskie Porozumienie o Wolnym Handlu – NAFTA;
T-A-2Wybrane azjatyckie organizacje gospodarcze;
T-A-5Wybrane światowe organizacje: Światowa organizacja handlu – WTO,
T-A-6Organizacja Współpracy i Rozwoju Gospodarczego – OECD,
T-A-7Organizacja Narodów Zjednoczonych – ONZ
T-A-8Globalizacja i problemy globalne
Metody nauczaniaM-2metoda problemowa: wykład konwersatoryjny
M-3metoda aktywizujaca: analiza przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca: zaliczenie kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych
3,0Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych w sposób odtwórczy w stopniu dostatecznym
3,5Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów oraz w podejmowanie bardziej skomplikowanych działań w stopniu więcej, niż dostatecznym
4,0Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów oraz podejmuje bardziej skomplikowane działania w stopniu dobrym
4,5Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów oraz podejmuje skomplikowane działania i samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami w stopniu więcej, niż dobrym
5,0Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów oraz podejmuje wszechstronne działania i samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami jak również prezentuje swoje poglądy w stopniu bardzo dobrym