Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Ekobiznes

Sylabus przedmiotu Gospodarka regionalna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarka regionalna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Brelik <Agnieszka.Brelik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 25 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagania podstawowe wiadomości z zakresu polityki gospodarczej oraz geografii na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest ukazanie procesów rozwojowych zachodzących w gospodarce w skali globalnej oraz regionalnej i lokalnej.
C-2Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zdobycia wiedzy dot. regionu, polityki regionalnej, Powinien posiadać wiedzę na temat czynników wpływających na rozwój regionów. Student powinien wiedzieć w jaki sposób korzystać z funduszy europejskich przeznaczonych na rozwój regionów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zarządzanie rozwojem regionu. Miary rozwoju regionu.2
T-A-2Pomiar i ocena rozwoju regionalnego: źródła informacji o rozwoju regionalnym, system statystyki regionalnej, NUTS, metody analizy regionalnej, poziom i dynamika rozwoju regionu.1
T-A-3Diagnoza uwarunkowań ekonomicznych rozwoju regionu.2
T-A-4Diagnoza uwarunkowań społecznych rozwoju regionu. Analiza porównawcza regionów w oparciu o dane pochodzące z baz GUS i BDL3
T-A-5Diagnoza uwarunkowań przestrzennych rozwoju regionu. Analiza strategiczna regionu. Wyznaczanie celów i priorytetów2
T-A-6Znaczenie projektów miejskich dla rozwoju regionalnego.2
T-A-7Prezentacja prac zaliczeniowych.2
T-A-8Zaliczenie.1
15
wykłady
T-W-1Istota i zakres gospodarki regionalnej. Rozwój regionalny. Cechy regionu. Miary rozwoju regionu. Regionalizm.4
T-W-2Polityka regionalna (pojęcie, przesłanki, zakres, modele, zasady, cele, instrumenty).5
T-W-3Konkurencyjność i innowacyjność regionów.3
T-W-4Samorząd terytorialny a rozwój regionalny (zadania i kompetencje, formy i obszary oddziaływania na gospodarkę regionalną).2
T-W-5Regiony w Europie i Polsce. Euroregiony. Region woj. zachodniopomorskiego3
T-W-6Globalizacja. Gospodarka globalna a regionalna i lokalna. Tendencje rozwojowe regionu.5
T-W-7Planowanie rozwoju regionu3
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie przez studenta opisu (regionu wraz z prezentacją multimedialną zawierającą analizę w oparciu o dane GUS i BDL)4
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń2
A-A-4Poszukiwanie nowej literatury i zapoznanie się z literaturą wskazaną przez prowadzącego2
A-A-5Wyszukiwanie aktualnych informacji na regionalnych portalach internetowych oraz w bazach BDL I GUS2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach25
A-W-2Studiowanie obowiązkowej i uzupełniającej literatury przedmiotu.8
A-W-3Przygotowanie do egzaminu15
A-W-4Egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - objaśnienia. Wykład informacyjno-problemowy - prezentacja multimedialna.
M-2Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna związana z przygotowanymi przez studentów informacjami nt. sytuacji gospodarczej jaka zaistniała w czasie pomiędzy ćwiczeniami.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i jej prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: ocena zaliczenia ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C04_W01
Student zna i rozumie podstawową terminologię w zakresie regionu i rozwoju regionalnego
E_1A_W08C-1, C-2T-A-6, T-A-2, T-A-7, T-A-5, T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-8, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-1M-2, M-1S-2, S-3, S-1
E_1A_C04_W02
Student zna i rozumie problematykę gospodarki regionów Polski a także wybranych regionów UE
E_1A_W05, E_1A_W01C-1, C-2T-A-6, T-A-2, T-A-7, T-A-5, T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-8, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-1M-2, M-1S-2, S-3, S-1
E_1A_C04_W03
Student zna i rozumie istotę, cele i funkcjowanie inicjatyw wspólnotowych a także Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
E_1A_W04, E_1A_W01C-1, C-2T-A-6, T-A-2, T-A-7, T-A-5, T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-8, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-1M-2, M-1S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C04_U01
Student potrafi opisać i zaprezentować charakterystykę wybranego regionu Polski i Europy
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03C-1, C-2T-A-6, T-A-2, T-A-7, T-A-5, T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-8, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-1M-2, M-1S-2, S-3, S-1
E_1A_C04_U02
Student potrafi rozróżnianiać regiony Polski i Europy pod względem gospodarczym
E_1A_U01, E_1A_U02C-1, C-2T-A-6, T-A-2, T-A-7, T-A-5, T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-8, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-1M-2, M-1S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C04_K01
Student jest gotów do świadomej i obiektywnej obserwacji relacji wzajemnych między rozwojem lokalnym, regionalnym i całego państwa. Potrafi współpracować w grupie i ma świadomość potrzeby ustawicznego kształcenia.
E_1A_K04, E_1A_K03, E_1A_K02C-1, C-2T-A-6, T-A-2, T-A-7, T-A-5, T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-8, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-1M-2, M-1S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C04_W01
Student zna i rozumie podstawową terminologię w zakresie regionu i rozwoju regionalnego
2,0student nie zna podstawowych definicji regionu i kryteriów wyodrębniania regionu.
3,0student zna podstawowe zagadnienia dotyczące regionów, jednak popełnia liczne błędy
3,5student potrafi wymienić cechy regionu i regionalizmu, a także podstawowe zagadnienia przedmiotu w stopniu większym niż dostateczny
4,0student potrafi definiować pojęcie rozwoju regionalnego i typy regionów w stopniu dobrym
4,5student potrafi definiować pojęcie rozwoju regionalnego i typy regionów wskazując na kluczowe determinanty rozwoju w regionie.
5,0Student potrafi opisać specyfikę regionu, wykazując się wiedzą teoretyczną i analityczną w oparciu o dane statystyczne
E_1A_C04_W02
Student zna i rozumie problematykę gospodarki regionów Polski a także wybranych regionów UE
2,0student nie posiada wiedzy dotyczącej gospodarki regionów Polski i wybranych regionów Unii Europejskiej
3,0zna podstawowe zagadnienia dotyczące regionów w stopniu dostatecznym, ale popełnia liczne błędy
3,5potrafi wymienić cechy gospodarki krajowej i gospodarki wspólnotowej w stopniu większym niż dostateczny
4,0potrafi wymienić cechy gospodarki krajowej i gospodarki wspólnotowej w stopniu dobrym
4,5potrafi wymienić cechy gospodarki krajowej i gospodarki wspólnotowej w stopniu większym niż dobrym
5,0w bardzo dobrym stopniu przyswoił wiedzę, student potrafi wymienić regiony Unii Europejskiej, scharakteryzować gospodarkę na poziomie regionalnym, krajowym i wspólnotowym
E_1A_C04_W03
Student zna i rozumie istotę, cele i funkcjowanie inicjatyw wspólnotowych a także Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
2,0student nie posiada wiedzy na temat inicjatyw wspólnotowych, nie posiada wiedzy na temat Europejsiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
3,0W bardzo wąskim zakresie potrafi opisać gospodarkę wspólnotową
3,5potrafi objaśnić i rozróżnić gospodarki regionów na poziomie większym niż dostateczny
4,0potrafi objaśnić i rozróżnić gospodarki regionów na poziomie dobrym
4,5objaśnia cechy charakterystyczne Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionanego, bez trudności wskazuje na rozwój wybranych regionów dzięki funduszom UE
5,0potrafi objaśnić i rozróżnić gospodarki regionów na poziomie wykraczającym poza treści programowe (wskazując przykłady)

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C04_U01
Student potrafi opisać i zaprezentować charakterystykę wybranego regionu Polski i Europy
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu nauki o gospodarce regionu. Nie potrafi opisać wybranego regionu Polski i Europy
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu nauki o gospodarce regionu. Potrafi opisać wybrany regionu Polski i Europy popełniając liczne błędy.
3,5Student posiada podstawową wiedzę z zakresu nauki o gospodarce regionu. Potrafi opisać wybrany regionu Polski i Europy popełniając nieliczne błędy.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu nauki o gospodarce regionu. Potrafi opisać wybrany regionu Polski i Europy.
4,5Student posiada wiedzę z zakresu nauki o gospodarce regionu. Potrafi opisać wybrany regionu Polski i Europy formułując logiczne wnioski.
5,0Student posiada rozbudowaną wiedzę z zakresu nauki o gospodarce regionu. Potrafi opisać wybrany regionu Polski i Europy stosując termonologię ekonomiczną.
E_1A_C04_U02
Student potrafi rozróżnianiać regiony Polski i Europy pod względem gospodarczym
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu nauki o gospodarce regionu
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5opanował podstawowy zakres materiału w stopniu lepszym niż dostateczny, jednak robi drobne błędy w treściach
4,0student potrafi określić specyfikę podmiotów gospodarki regionu na poziomie dobrym
4,5posiada umiejętność wykorzystania techniki i metody do określenia regionu, potrafi wskazać na cechy konkurencyjności regionu
5,0student opanował przekazaną wiedzę, potrafi bez trudności wskazać na szczególną konkurencyjność wybranych regionów Polski i Europy.Potrafi myśleć i działać samodzielnie.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C04_K01
Student jest gotów do świadomej i obiektywnej obserwacji relacji wzajemnych między rozwojem lokalnym, regionalnym i całego państwa. Potrafi współpracować w grupie i ma świadomość potrzeby ustawicznego kształcenia.
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu gospodarki regionalnej
3,0Student jest gotów do obserwacji relacji między rozwojem lokalnym, regionalnym i całego kraju, ale popełnia liczne błędy
3,5Student jest gotów do obserwacji relacji między rozwojem lokalnym, regionalnym i całego kraju, ale popełnia nieliczne błędy
4,0Student jest gotów do obserwacji relacji między rozwojem lokalnym, regionalnym i całego kraju, stosuje terminologię związaną z gospodarką regionalną
4,5Student jest gotów do obserwacji relacji między rozwojem lokalnym, regionalnym i całego kraju, formułuje swoje wnioski w sposób logiczny
5,0Student jest gotów do obserwacji relacji między rozwojem lokalnym, regionalnym i całego kraju, formułuje swoje wnioski, wykraczając poza zakres materiału

Literatura podstawowa

  1. Strzelecki Zb. (red.), Gospodarka regionalna i lokalna, PWN, Warszawa, 2008
  2. Adam Szewczuk, Magdalena Kogut-Jaworska, Magdalena Zioło, Rozwój lokalny i regionalny. Teoria i praktyka, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa, 2011
  3. PAWEŁ DAHLKE, SAMORZĄD TERYTORIALNY W PROCESIE KSZTAŁTOWANIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO REGIONU, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Stanisława Staszica w Pile, Piła, 2017
  4. Emil Malizia, Edward Feser, Henry Renski , Joshua Drucker, Understanding Local Economic Development, Routledge https://doi.org/10.4324/9780367815134, London, 2020, 2 nd Edition

Literatura dodatkowa

  1. Tomasz Dorożyński, Rozwój regionów a globalizacja i regionalizacja gospodarki ś, PRACE NAUKOWE UNIWERSYTETU EKONOMICZNEGO WE WROCŁAWIU nr 221, Wrocław, 2016
  2. Brelik Agnieszka, Wpływ procesów globalizacji na rozwój turystyki, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomiczno-Społecznej w Ostrołęce, Ostrołeka, 2014

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zarządzanie rozwojem regionu. Miary rozwoju regionu.2
T-A-2Pomiar i ocena rozwoju regionalnego: źródła informacji o rozwoju regionalnym, system statystyki regionalnej, NUTS, metody analizy regionalnej, poziom i dynamika rozwoju regionu.1
T-A-3Diagnoza uwarunkowań ekonomicznych rozwoju regionu.2
T-A-4Diagnoza uwarunkowań społecznych rozwoju regionu. Analiza porównawcza regionów w oparciu o dane pochodzące z baz GUS i BDL3
T-A-5Diagnoza uwarunkowań przestrzennych rozwoju regionu. Analiza strategiczna regionu. Wyznaczanie celów i priorytetów2
T-A-6Znaczenie projektów miejskich dla rozwoju regionalnego.2
T-A-7Prezentacja prac zaliczeniowych.2
T-A-8Zaliczenie.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota i zakres gospodarki regionalnej. Rozwój regionalny. Cechy regionu. Miary rozwoju regionu. Regionalizm.4
T-W-2Polityka regionalna (pojęcie, przesłanki, zakres, modele, zasady, cele, instrumenty).5
T-W-3Konkurencyjność i innowacyjność regionów.3
T-W-4Samorząd terytorialny a rozwój regionalny (zadania i kompetencje, formy i obszary oddziaływania na gospodarkę regionalną).2
T-W-5Regiony w Europie i Polsce. Euroregiony. Region woj. zachodniopomorskiego3
T-W-6Globalizacja. Gospodarka globalna a regionalna i lokalna. Tendencje rozwojowe regionu.5
T-W-7Planowanie rozwoju regionu3
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie przez studenta opisu (regionu wraz z prezentacją multimedialną zawierającą analizę w oparciu o dane GUS i BDL)4
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń2
A-A-4Poszukiwanie nowej literatury i zapoznanie się z literaturą wskazaną przez prowadzącego2
A-A-5Wyszukiwanie aktualnych informacji na regionalnych portalach internetowych oraz w bazach BDL I GUS2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach25
A-W-2Studiowanie obowiązkowej i uzupełniającej literatury przedmiotu.8
A-W-3Przygotowanie do egzaminu15
A-W-4Egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C04_W01Student zna i rozumie podstawową terminologię w zakresie regionu i rozwoju regionalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W08Zna i rozumie podstawowe ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działań związanych z funkcjonowaniem gospodarki
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest ukazanie procesów rozwojowych zachodzących w gospodarce w skali globalnej oraz regionalnej i lokalnej.
C-2Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zdobycia wiedzy dot. regionu, polityki regionalnej, Powinien posiadać wiedzę na temat czynników wpływających na rozwój regionów. Student powinien wiedzieć w jaki sposób korzystać z funduszy europejskich przeznaczonych na rozwój regionów.
Treści programoweT-A-6Znaczenie projektów miejskich dla rozwoju regionalnego.
T-A-2Pomiar i ocena rozwoju regionalnego: źródła informacji o rozwoju regionalnym, system statystyki regionalnej, NUTS, metody analizy regionalnej, poziom i dynamika rozwoju regionu.
T-A-7Prezentacja prac zaliczeniowych.
T-A-5Diagnoza uwarunkowań przestrzennych rozwoju regionu. Analiza strategiczna regionu. Wyznaczanie celów i priorytetów
T-A-1Zarządzanie rozwojem regionu. Miary rozwoju regionu.
T-A-4Diagnoza uwarunkowań społecznych rozwoju regionu. Analiza porównawcza regionów w oparciu o dane pochodzące z baz GUS i BDL
T-A-3Diagnoza uwarunkowań ekonomicznych rozwoju regionu.
T-A-8Zaliczenie.
T-W-2Polityka regionalna (pojęcie, przesłanki, zakres, modele, zasady, cele, instrumenty).
T-W-5Regiony w Europie i Polsce. Euroregiony. Region woj. zachodniopomorskiego
T-W-6Globalizacja. Gospodarka globalna a regionalna i lokalna. Tendencje rozwojowe regionu.
T-W-3Konkurencyjność i innowacyjność regionów.
T-W-4Samorząd terytorialny a rozwój regionalny (zadania i kompetencje, formy i obszary oddziaływania na gospodarkę regionalną).
T-W-7Planowanie rozwoju regionu
T-W-1Istota i zakres gospodarki regionalnej. Rozwój regionalny. Cechy regionu. Miary rozwoju regionu. Regionalizm.
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna związana z przygotowanymi przez studentów informacjami nt. sytuacji gospodarczej jaka zaistniała w czasie pomiędzy ćwiczeniami.
M-1Metody podające - objaśnienia. Wykład informacyjno-problemowy - prezentacja multimedialna.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena zaliczenia ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i jej prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna podstawowych definicji regionu i kryteriów wyodrębniania regionu.
3,0student zna podstawowe zagadnienia dotyczące regionów, jednak popełnia liczne błędy
3,5student potrafi wymienić cechy regionu i regionalizmu, a także podstawowe zagadnienia przedmiotu w stopniu większym niż dostateczny
4,0student potrafi definiować pojęcie rozwoju regionalnego i typy regionów w stopniu dobrym
4,5student potrafi definiować pojęcie rozwoju regionalnego i typy regionów wskazując na kluczowe determinanty rozwoju w regionie.
5,0Student potrafi opisać specyfikę regionu, wykazując się wiedzą teoretyczną i analityczną w oparciu o dane statystyczne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C04_W02Student zna i rozumie problematykę gospodarki regionów Polski a także wybranych regionów UE
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w instytucjach społeczno-gospodarczych, a także zarządzającego nimi, rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest ukazanie procesów rozwojowych zachodzących w gospodarce w skali globalnej oraz regionalnej i lokalnej.
C-2Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zdobycia wiedzy dot. regionu, polityki regionalnej, Powinien posiadać wiedzę na temat czynników wpływających na rozwój regionów. Student powinien wiedzieć w jaki sposób korzystać z funduszy europejskich przeznaczonych na rozwój regionów.
Treści programoweT-A-6Znaczenie projektów miejskich dla rozwoju regionalnego.
T-A-2Pomiar i ocena rozwoju regionalnego: źródła informacji o rozwoju regionalnym, system statystyki regionalnej, NUTS, metody analizy regionalnej, poziom i dynamika rozwoju regionu.
T-A-7Prezentacja prac zaliczeniowych.
T-A-5Diagnoza uwarunkowań przestrzennych rozwoju regionu. Analiza strategiczna regionu. Wyznaczanie celów i priorytetów
T-A-1Zarządzanie rozwojem regionu. Miary rozwoju regionu.
T-A-4Diagnoza uwarunkowań społecznych rozwoju regionu. Analiza porównawcza regionów w oparciu o dane pochodzące z baz GUS i BDL
T-A-3Diagnoza uwarunkowań ekonomicznych rozwoju regionu.
T-A-8Zaliczenie.
T-W-2Polityka regionalna (pojęcie, przesłanki, zakres, modele, zasady, cele, instrumenty).
T-W-5Regiony w Europie i Polsce. Euroregiony. Region woj. zachodniopomorskiego
T-W-6Globalizacja. Gospodarka globalna a regionalna i lokalna. Tendencje rozwojowe regionu.
T-W-3Konkurencyjność i innowacyjność regionów.
T-W-4Samorząd terytorialny a rozwój regionalny (zadania i kompetencje, formy i obszary oddziaływania na gospodarkę regionalną).
T-W-7Planowanie rozwoju regionu
T-W-1Istota i zakres gospodarki regionalnej. Rozwój regionalny. Cechy regionu. Miary rozwoju regionu. Regionalizm.
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna związana z przygotowanymi przez studentów informacjami nt. sytuacji gospodarczej jaka zaistniała w czasie pomiędzy ćwiczeniami.
M-1Metody podające - objaśnienia. Wykład informacyjno-problemowy - prezentacja multimedialna.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena zaliczenia ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i jej prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie posiada wiedzy dotyczącej gospodarki regionów Polski i wybranych regionów Unii Europejskiej
3,0zna podstawowe zagadnienia dotyczące regionów w stopniu dostatecznym, ale popełnia liczne błędy
3,5potrafi wymienić cechy gospodarki krajowej i gospodarki wspólnotowej w stopniu większym niż dostateczny
4,0potrafi wymienić cechy gospodarki krajowej i gospodarki wspólnotowej w stopniu dobrym
4,5potrafi wymienić cechy gospodarki krajowej i gospodarki wspólnotowej w stopniu większym niż dobrym
5,0w bardzo dobrym stopniu przyswoił wiedzę, student potrafi wymienić regiony Unii Europejskiej, scharakteryzować gospodarkę na poziomie regionalnym, krajowym i wspólnotowym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C04_W03Student zna i rozumie istotę, cele i funkcjowanie inicjatyw wspólnotowych a także Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), ich struktury, a także relacje między nimi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest ukazanie procesów rozwojowych zachodzących w gospodarce w skali globalnej oraz regionalnej i lokalnej.
C-2Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zdobycia wiedzy dot. regionu, polityki regionalnej, Powinien posiadać wiedzę na temat czynników wpływających na rozwój regionów. Student powinien wiedzieć w jaki sposób korzystać z funduszy europejskich przeznaczonych na rozwój regionów.
Treści programoweT-A-6Znaczenie projektów miejskich dla rozwoju regionalnego.
T-A-2Pomiar i ocena rozwoju regionalnego: źródła informacji o rozwoju regionalnym, system statystyki regionalnej, NUTS, metody analizy regionalnej, poziom i dynamika rozwoju regionu.
T-A-7Prezentacja prac zaliczeniowych.
T-A-5Diagnoza uwarunkowań przestrzennych rozwoju regionu. Analiza strategiczna regionu. Wyznaczanie celów i priorytetów
T-A-1Zarządzanie rozwojem regionu. Miary rozwoju regionu.
T-A-4Diagnoza uwarunkowań społecznych rozwoju regionu. Analiza porównawcza regionów w oparciu o dane pochodzące z baz GUS i BDL
T-A-3Diagnoza uwarunkowań ekonomicznych rozwoju regionu.
T-A-8Zaliczenie.
T-W-2Polityka regionalna (pojęcie, przesłanki, zakres, modele, zasady, cele, instrumenty).
T-W-5Regiony w Europie i Polsce. Euroregiony. Region woj. zachodniopomorskiego
T-W-6Globalizacja. Gospodarka globalna a regionalna i lokalna. Tendencje rozwojowe regionu.
T-W-3Konkurencyjność i innowacyjność regionów.
T-W-4Samorząd terytorialny a rozwój regionalny (zadania i kompetencje, formy i obszary oddziaływania na gospodarkę regionalną).
T-W-7Planowanie rozwoju regionu
T-W-1Istota i zakres gospodarki regionalnej. Rozwój regionalny. Cechy regionu. Miary rozwoju regionu. Regionalizm.
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna związana z przygotowanymi przez studentów informacjami nt. sytuacji gospodarczej jaka zaistniała w czasie pomiędzy ćwiczeniami.
M-1Metody podające - objaśnienia. Wykład informacyjno-problemowy - prezentacja multimedialna.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena zaliczenia ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i jej prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie posiada wiedzy na temat inicjatyw wspólnotowych, nie posiada wiedzy na temat Europejsiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
3,0W bardzo wąskim zakresie potrafi opisać gospodarkę wspólnotową
3,5potrafi objaśnić i rozróżnić gospodarki regionów na poziomie większym niż dostateczny
4,0potrafi objaśnić i rozróżnić gospodarki regionów na poziomie dobrym
4,5objaśnia cechy charakterystyczne Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionanego, bez trudności wskazuje na rozwój wybranych regionów dzięki funduszom UE
5,0potrafi objaśnić i rozróżnić gospodarki regionów na poziomie wykraczającym poza treści programowe (wskazując przykłady)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C04_U01Student potrafi opisać i zaprezentować charakterystykę wybranego regionu Polski i Europy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji i interpretacji procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla ekonomii
E_1A_U02Potrafi zastosować wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych w mikro-, mezo- i makroskali
E_1A_U03Potrafi rozwiązywać zadania i problemy w warunkach nie w pełni przewidywalnych, dobierając właściwie źródła i informacje z nich pochodzące, dokonując ich oceny, krytycznej analizy i syntezy
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest ukazanie procesów rozwojowych zachodzących w gospodarce w skali globalnej oraz regionalnej i lokalnej.
C-2Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zdobycia wiedzy dot. regionu, polityki regionalnej, Powinien posiadać wiedzę na temat czynników wpływających na rozwój regionów. Student powinien wiedzieć w jaki sposób korzystać z funduszy europejskich przeznaczonych na rozwój regionów.
Treści programoweT-A-6Znaczenie projektów miejskich dla rozwoju regionalnego.
T-A-2Pomiar i ocena rozwoju regionalnego: źródła informacji o rozwoju regionalnym, system statystyki regionalnej, NUTS, metody analizy regionalnej, poziom i dynamika rozwoju regionu.
T-A-7Prezentacja prac zaliczeniowych.
T-A-5Diagnoza uwarunkowań przestrzennych rozwoju regionu. Analiza strategiczna regionu. Wyznaczanie celów i priorytetów
T-A-1Zarządzanie rozwojem regionu. Miary rozwoju regionu.
T-A-4Diagnoza uwarunkowań społecznych rozwoju regionu. Analiza porównawcza regionów w oparciu o dane pochodzące z baz GUS i BDL
T-A-3Diagnoza uwarunkowań ekonomicznych rozwoju regionu.
T-A-8Zaliczenie.
T-W-2Polityka regionalna (pojęcie, przesłanki, zakres, modele, zasady, cele, instrumenty).
T-W-5Regiony w Europie i Polsce. Euroregiony. Region woj. zachodniopomorskiego
T-W-6Globalizacja. Gospodarka globalna a regionalna i lokalna. Tendencje rozwojowe regionu.
T-W-3Konkurencyjność i innowacyjność regionów.
T-W-4Samorząd terytorialny a rozwój regionalny (zadania i kompetencje, formy i obszary oddziaływania na gospodarkę regionalną).
T-W-7Planowanie rozwoju regionu
T-W-1Istota i zakres gospodarki regionalnej. Rozwój regionalny. Cechy regionu. Miary rozwoju regionu. Regionalizm.
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna związana z przygotowanymi przez studentów informacjami nt. sytuacji gospodarczej jaka zaistniała w czasie pomiędzy ćwiczeniami.
M-1Metody podające - objaśnienia. Wykład informacyjno-problemowy - prezentacja multimedialna.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena zaliczenia ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i jej prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu nauki o gospodarce regionu. Nie potrafi opisać wybranego regionu Polski i Europy
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu nauki o gospodarce regionu. Potrafi opisać wybrany regionu Polski i Europy popełniając liczne błędy.
3,5Student posiada podstawową wiedzę z zakresu nauki o gospodarce regionu. Potrafi opisać wybrany regionu Polski i Europy popełniając nieliczne błędy.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu nauki o gospodarce regionu. Potrafi opisać wybrany regionu Polski i Europy.
4,5Student posiada wiedzę z zakresu nauki o gospodarce regionu. Potrafi opisać wybrany regionu Polski i Europy formułując logiczne wnioski.
5,0Student posiada rozbudowaną wiedzę z zakresu nauki o gospodarce regionu. Potrafi opisać wybrany regionu Polski i Europy stosując termonologię ekonomiczną.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C04_U02Student potrafi rozróżnianiać regiony Polski i Europy pod względem gospodarczym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji i interpretacji procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla ekonomii
E_1A_U02Potrafi zastosować wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych w mikro-, mezo- i makroskali
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest ukazanie procesów rozwojowych zachodzących w gospodarce w skali globalnej oraz regionalnej i lokalnej.
C-2Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zdobycia wiedzy dot. regionu, polityki regionalnej, Powinien posiadać wiedzę na temat czynników wpływających na rozwój regionów. Student powinien wiedzieć w jaki sposób korzystać z funduszy europejskich przeznaczonych na rozwój regionów.
Treści programoweT-A-6Znaczenie projektów miejskich dla rozwoju regionalnego.
T-A-2Pomiar i ocena rozwoju regionalnego: źródła informacji o rozwoju regionalnym, system statystyki regionalnej, NUTS, metody analizy regionalnej, poziom i dynamika rozwoju regionu.
T-A-7Prezentacja prac zaliczeniowych.
T-A-5Diagnoza uwarunkowań przestrzennych rozwoju regionu. Analiza strategiczna regionu. Wyznaczanie celów i priorytetów
T-A-1Zarządzanie rozwojem regionu. Miary rozwoju regionu.
T-A-4Diagnoza uwarunkowań społecznych rozwoju regionu. Analiza porównawcza regionów w oparciu o dane pochodzące z baz GUS i BDL
T-A-3Diagnoza uwarunkowań ekonomicznych rozwoju regionu.
T-A-8Zaliczenie.
T-W-2Polityka regionalna (pojęcie, przesłanki, zakres, modele, zasady, cele, instrumenty).
T-W-5Regiony w Europie i Polsce. Euroregiony. Region woj. zachodniopomorskiego
T-W-6Globalizacja. Gospodarka globalna a regionalna i lokalna. Tendencje rozwojowe regionu.
T-W-3Konkurencyjność i innowacyjność regionów.
T-W-4Samorząd terytorialny a rozwój regionalny (zadania i kompetencje, formy i obszary oddziaływania na gospodarkę regionalną).
T-W-7Planowanie rozwoju regionu
T-W-1Istota i zakres gospodarki regionalnej. Rozwój regionalny. Cechy regionu. Miary rozwoju regionu. Regionalizm.
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna związana z przygotowanymi przez studentów informacjami nt. sytuacji gospodarczej jaka zaistniała w czasie pomiędzy ćwiczeniami.
M-1Metody podające - objaśnienia. Wykład informacyjno-problemowy - prezentacja multimedialna.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena zaliczenia ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i jej prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu nauki o gospodarce regionu
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5opanował podstawowy zakres materiału w stopniu lepszym niż dostateczny, jednak robi drobne błędy w treściach
4,0student potrafi określić specyfikę podmiotów gospodarki regionu na poziomie dobrym
4,5posiada umiejętność wykorzystania techniki i metody do określenia regionu, potrafi wskazać na cechy konkurencyjności regionu
5,0student opanował przekazaną wiedzę, potrafi bez trudności wskazać na szczególną konkurencyjność wybranych regionów Polski i Europy.Potrafi myśleć i działać samodzielnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C04_K01Student jest gotów do świadomej i obiektywnej obserwacji relacji wzajemnych między rozwojem lokalnym, regionalnym i całego państwa. Potrafi współpracować w grupie i ma świadomość potrzeby ustawicznego kształcenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K04Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu
E_1A_K03Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K02Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania przedsięwzięć dla środowiska społecznego, a także inicjowania działań na rzecz interesu publicznego
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest ukazanie procesów rozwojowych zachodzących w gospodarce w skali globalnej oraz regionalnej i lokalnej.
C-2Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zdobycia wiedzy dot. regionu, polityki regionalnej, Powinien posiadać wiedzę na temat czynników wpływających na rozwój regionów. Student powinien wiedzieć w jaki sposób korzystać z funduszy europejskich przeznaczonych na rozwój regionów.
Treści programoweT-A-6Znaczenie projektów miejskich dla rozwoju regionalnego.
T-A-2Pomiar i ocena rozwoju regionalnego: źródła informacji o rozwoju regionalnym, system statystyki regionalnej, NUTS, metody analizy regionalnej, poziom i dynamika rozwoju regionu.
T-A-7Prezentacja prac zaliczeniowych.
T-A-5Diagnoza uwarunkowań przestrzennych rozwoju regionu. Analiza strategiczna regionu. Wyznaczanie celów i priorytetów
T-A-1Zarządzanie rozwojem regionu. Miary rozwoju regionu.
T-A-4Diagnoza uwarunkowań społecznych rozwoju regionu. Analiza porównawcza regionów w oparciu o dane pochodzące z baz GUS i BDL
T-A-3Diagnoza uwarunkowań ekonomicznych rozwoju regionu.
T-A-8Zaliczenie.
T-W-2Polityka regionalna (pojęcie, przesłanki, zakres, modele, zasady, cele, instrumenty).
T-W-5Regiony w Europie i Polsce. Euroregiony. Region woj. zachodniopomorskiego
T-W-6Globalizacja. Gospodarka globalna a regionalna i lokalna. Tendencje rozwojowe regionu.
T-W-3Konkurencyjność i innowacyjność regionów.
T-W-4Samorząd terytorialny a rozwój regionalny (zadania i kompetencje, formy i obszary oddziaływania na gospodarkę regionalną).
T-W-7Planowanie rozwoju regionu
T-W-1Istota i zakres gospodarki regionalnej. Rozwój regionalny. Cechy regionu. Miary rozwoju regionu. Regionalizm.
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna związana z przygotowanymi przez studentów informacjami nt. sytuacji gospodarczej jaka zaistniała w czasie pomiędzy ćwiczeniami.
M-1Metody podające - objaśnienia. Wykład informacyjno-problemowy - prezentacja multimedialna.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena zaliczenia ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i jej prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu gospodarki regionalnej
3,0Student jest gotów do obserwacji relacji między rozwojem lokalnym, regionalnym i całego kraju, ale popełnia liczne błędy
3,5Student jest gotów do obserwacji relacji między rozwojem lokalnym, regionalnym i całego kraju, ale popełnia nieliczne błędy
4,0Student jest gotów do obserwacji relacji między rozwojem lokalnym, regionalnym i całego kraju, stosuje terminologię związaną z gospodarką regionalną
4,5Student jest gotów do obserwacji relacji między rozwojem lokalnym, regionalnym i całego kraju, formułuje swoje wnioski w sposób logiczny
5,0Student jest gotów do obserwacji relacji między rozwojem lokalnym, regionalnym i całego kraju, formułuje swoje wnioski, wykraczając poza zakres materiału