Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Ekobiznes

Sylabus przedmiotu Podstawy zachowań ludzi na rynku pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy zachowań ludzi na rynku pracy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Sylwia Gołąb <sylwia.golab@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 25 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza o zachowaniach ludzi na rynku pracy wyniesiona ze szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: znać psychologiczne uwarunkowania zahchowania się człowieka na rynku pracy.
C-2Charakteryzować strategie zachowań człowieka na rynku pracy.
C-3Znać psychologiczne uwarunkowania postaw przedsiębiorczych na rynku pracy.
C-4Znać mechanizmy zachowania osób bezrobotnych.
C-5Znać możliwości dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zagadnienia wprowadzające - definicje, cel i zakres przedmiotu.2
T-A-2Psychologiczne uwarunkowania zachowania się człowieka na rynku pracy.4
T-A-3Kompetencje kluczowe na współczesnym rynku pracy jako wymóg współczesnego rynku pracy - stan i doskonalenie.2
T-A-4Istota i pojęcie przedsiębiorczości indywidualnej - cechy ułatwiające i utrudniające działania przędsiebiorcze.2
T-A-5Postawy osób bezrobotnych i fazy pozostawania bez pracy, indywidualne i społeczne konsekwencje bezrobocia.5
T-A-6Uwarunkowania gospodarcze i społęczne aktywizacji na rynku pracy, działania na rzecz poprawy efektywności kształcenia.2
T-A-7Przedstawienie i omówienie prezentacji studentów.5
T-A-8Posumowanie zajęć3
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2Praca własna studenta obejmująca: -przygotowanie prezentacji, -opracowanie zadań zleconych przez nauczyciela, -dobór i analiza materiałów wtórnych (literatury przedmiotu),25
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny, pogadanka
M-2Metody aktywizujące - metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-3Metody problemowe - klasyczna metoda problemowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność podczas zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie prezentacji

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O04_W01
Student zna i rozumie psychologiczne uwarunkowania zachowania się człowieka na rynku pracy.
E_1A_W04, E_1A_W05, E_1A_W01C-1T-A-5, T-A-2, T-A-7, T-A-3, T-A-4, T-A-6M-2, M-1, M-3S-1, S-2
E_1A_O04_W02
Student zna i rozumie psychologiczne uwarunkowania postaw przedsiębiorczych na rynku pracy.
E_1A_W10, E_1A_W05C-3T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-7, T-A-3, T-A-4, T-A-6M-2, M-1, M-3S-1, S-2
E_1A_O04_W03
Student zna i rozumie kompetencje kluczowe na współczesnym rynku pracy oraz wie jak je doskonalić
E_1A_W07, E_1A_W05C-3, C-5T-A-5, T-A-3M-2, M-1, M-3S-1, S-2
E_1A_O04_W04
Student zna i rozumie typy postaw osób bezrobotnych i fazy pozostawania bez pracy, charakteryzuje indywidualne i społeczne konsekwencje bezrobocia.
E_1A_W04, E_1A_W08, E_1A_W01C-3, C-4T-A-5, T-A-2M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O04_U01
Student potrafi analizować sytuację na rynku pracy w kontekście postaw osób na rynku pracy i wymagań pracodawców.
E_1A_U09, E_1A_U01, E_1A_U03, E_1A_U10C-1, C-5T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-7, T-A-3, T-A-4, T-A-6M-2, M-1, M-3S-1, S-2
E_1A_O04_U02
Student potrafi projektować działania ograniczające bezrobocie, minimalizujące jego negatywne konsekwencje i wspomagające wychodzenie z bezrobocia w zakresie postaw i zachowań uczestników na rynku pracy.
E_1A_U09, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U10C-5T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O04_K01
Student jest gotów dostrzegać i formułować problemy etyczne związane ze zjawiskiem bezrobocia w wymiarze jednostkowycm i globalnym.
E_1A_K04, E_1A_K05C-1, C-2T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-7, T-A-3, T-A-4, T-A-6M-2, M-1, M-3S-2
E_1A_O04_K02
Student jest gotów dostrzegać położenie życiowe osób zagrożonych wykluczeniem społecznym spowodowanym bezrobociem.
E_1A_K04, E_1A_K02, E_1A_K05C-3, C-4, C-5T-A-2M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O04_W01
Student zna i rozumie psychologiczne uwarunkowania zachowania się człowieka na rynku pracy.
2,0Student nie posiada ogólnej wiedzy na temat zachowań ludzi na rynku pracy.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku (jakość wypowiedzi-częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne).
4,5student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie-ciekawość poznawczą, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
E_1A_O04_W02
Student zna i rozumie psychologiczne uwarunkowania postaw przedsiębiorczych na rynku pracy.
2,0Student nie posiada ogólnej wiedzy na temat zachowań ludzi na rynku pracy.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku (jakość wypowiedzi-częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne).
4,5student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie-ciekawość poznawczą, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
E_1A_O04_W03
Student zna i rozumie kompetencje kluczowe na współczesnym rynku pracy oraz wie jak je doskonalić
2,0Student nie posiada ogólnej wiedzy na temat zachowań ludzi na rynku pracy.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstwowy materaiła programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstwowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zaiteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakrseie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy, jakość wypowiedzi na ogół poprawna.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia widzy opanował wszytskie treści programowe, - w zakresie opanowania wiedzy pryswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zaiteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy bez trudnosci.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy odpowiada bezbłędnym językiem, prawidłowo i pewnie.
E_1A_O04_W04
Student zna i rozumie typy postaw osób bezrobotnych i fazy pozostawania bez pracy, charakteryzuje indywidualne i społeczne konsekwencje bezrobocia.
2,0Student nie posiada ogólnej wiedzy na temat zachowań ludzi na rynku pracy.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstwowy materiał programowy, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średniozainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do w wiedzy średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy jakość wpowiedzi w przeważającej mierze błędna, -
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakrseie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie cały zakres matreriału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakrseie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy jakość wypowiedzina ogół poprawna
4,5Studeny - w zakresie wiedzy opanowął cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zaiteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy bez trudności
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy bez zastrzeżeń, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy odpowiad bezbłędnym językiem prawidłowo i pewnie

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O04_U01
Student potrafi analizować sytuację na rynku pracy w kontekście postaw osób na rynku pracy i wymagań pracodawców.
2,0Student nie potrafi scharakteryzowaćpodstawowych pojęć związanych z zachowaniami na rynku pracy.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi-częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie-ciekawość poznawczą, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
E_1A_O04_U02
Student potrafi projektować działania ograniczające bezrobocie, minimalizujące jego negatywne konsekwencje i wspomagające wychodzenie z bezrobocia w zakresie postaw i zachowań uczestników na rynku pracy.
2,0Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych pojęć związanych z zachowaniami na rynku pracy.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi-częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie-ciekawość poznawczą, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O04_K01
Student jest gotów dostrzegać i formułować problemy etyczne związane ze zjawiskiem bezrobocia w wymiarze jednostkowycm i globalnym.
2,0Student nie jest świadomy postaw i zachowań na rynku pracy
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi-częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie-ciekawość poznawczą, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
E_1A_O04_K02
Student jest gotów dostrzegać położenie życiowe osób zagrożonych wykluczeniem społecznym spowodowanym bezrobociem.
2,0Student nie jest świadomy postaw i zachowań na rynku pracy
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi-częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie-ciekawość poznawczą, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.

Literatura podstawowa

  1. T.F. Bawley, Labor market behavior, How humans behave: Implications for economics and economic polcy, 2003, google scholar
  2. A. Lubrańska, Psychologia pracy. podstwowe pojęcia i zagadnienia., Difin, Warszawa, 2008
  3. T.F. Bawley, Labor market behavior, How humans behave: Implications for economics and economic polcy, 2003, google scholar
  4. Brada, J., Marelli, E. & Signorelli, M., Introduction: Young People and the Labor Market: Key Determinants and New Evidence., Comp Econ Stud 56, 556–566, 2014, researchgate.net
  5. Z. Ratajczak, Psychologia pracy i organizacji, PWN, Warszawa, 2002
  6. K. Kowalewski, J.M. Moczydłowska, Patologie i dysfunkcje w organizacji, Difin, Warszawa, 2020
  7. D. Lewicka, Zapobieganie patologiom w organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2020

Literatura dodatkowa

  1. T. Boeri, Jan van Ours, The Economics of Imperfect Labor Markets, PRINCETON UNIV PR, 2021
  2. T. Chirkowska-Smolak, J. Grobelny (red.), Człowiek na rynku pracy. Wyzwania i zagrożenia., Libron, Kraków, 2015

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zagadnienia wprowadzające - definicje, cel i zakres przedmiotu.2
T-A-2Psychologiczne uwarunkowania zachowania się człowieka na rynku pracy.4
T-A-3Kompetencje kluczowe na współczesnym rynku pracy jako wymóg współczesnego rynku pracy - stan i doskonalenie.2
T-A-4Istota i pojęcie przedsiębiorczości indywidualnej - cechy ułatwiające i utrudniające działania przędsiebiorcze.2
T-A-5Postawy osób bezrobotnych i fazy pozostawania bez pracy, indywidualne i społeczne konsekwencje bezrobocia.5
T-A-6Uwarunkowania gospodarcze i społęczne aktywizacji na rynku pracy, działania na rzecz poprawy efektywności kształcenia.2
T-A-7Przedstawienie i omówienie prezentacji studentów.5
T-A-8Posumowanie zajęć3
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2Praca własna studenta obejmująca: -przygotowanie prezentacji, -opracowanie zadań zleconych przez nauczyciela, -dobór i analiza materiałów wtórnych (literatury przedmiotu),25
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O04_W01Student zna i rozumie psychologiczne uwarunkowania zachowania się człowieka na rynku pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), ich struktury, a także relacje między nimi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w instytucjach społeczno-gospodarczych, a także zarządzającego nimi, rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-1W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: znać psychologiczne uwarunkowania zahchowania się człowieka na rynku pracy.
Treści programoweT-A-5Postawy osób bezrobotnych i fazy pozostawania bez pracy, indywidualne i społeczne konsekwencje bezrobocia.
T-A-2Psychologiczne uwarunkowania zachowania się człowieka na rynku pracy.
T-A-7Przedstawienie i omówienie prezentacji studentów.
T-A-3Kompetencje kluczowe na współczesnym rynku pracy jako wymóg współczesnego rynku pracy - stan i doskonalenie.
T-A-4Istota i pojęcie przedsiębiorczości indywidualnej - cechy ułatwiające i utrudniające działania przędsiebiorcze.
T-A-6Uwarunkowania gospodarcze i społęczne aktywizacji na rynku pracy, działania na rzecz poprawy efektywności kształcenia.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące - metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-1Metody podające - wykład informacyjny, pogadanka
M-3Metody problemowe - klasyczna metoda problemowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność podczas zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada ogólnej wiedzy na temat zachowań ludzi na rynku pracy.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku (jakość wypowiedzi-częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne).
4,5student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie-ciekawość poznawczą, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O04_W02Student zna i rozumie psychologiczne uwarunkowania postaw przedsiębiorczych na rynku pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W10Zna i rozumie podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości wykorzystując wiedzę z zakresu ekonomii i finansów
E_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w instytucjach społeczno-gospodarczych, a także zarządzającego nimi, rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-3Znać psychologiczne uwarunkowania postaw przedsiębiorczych na rynku pracy.
Treści programoweT-A-5Postawy osób bezrobotnych i fazy pozostawania bez pracy, indywidualne i społeczne konsekwencje bezrobocia.
T-A-1Zagadnienia wprowadzające - definicje, cel i zakres przedmiotu.
T-A-2Psychologiczne uwarunkowania zachowania się człowieka na rynku pracy.
T-A-7Przedstawienie i omówienie prezentacji studentów.
T-A-3Kompetencje kluczowe na współczesnym rynku pracy jako wymóg współczesnego rynku pracy - stan i doskonalenie.
T-A-4Istota i pojęcie przedsiębiorczości indywidualnej - cechy ułatwiające i utrudniające działania przędsiebiorcze.
T-A-6Uwarunkowania gospodarcze i społęczne aktywizacji na rynku pracy, działania na rzecz poprawy efektywności kształcenia.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące - metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-1Metody podające - wykład informacyjny, pogadanka
M-3Metody problemowe - klasyczna metoda problemowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność podczas zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada ogólnej wiedzy na temat zachowań ludzi na rynku pracy.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku (jakość wypowiedzi-częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne).
4,5student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie-ciekawość poznawczą, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O04_W03Student zna i rozumie kompetencje kluczowe na współczesnym rynku pracy oraz wie jak je doskonalić
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W07Zna i rozumie fundamentalne dylematy ekonomiczne oraz społeczne współczesnej cywilizacji, w tym gospodarki
E_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w instytucjach społeczno-gospodarczych, a także zarządzającego nimi, rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-3Znać psychologiczne uwarunkowania postaw przedsiębiorczych na rynku pracy.
C-5Znać możliwości dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy.
Treści programoweT-A-5Postawy osób bezrobotnych i fazy pozostawania bez pracy, indywidualne i społeczne konsekwencje bezrobocia.
T-A-3Kompetencje kluczowe na współczesnym rynku pracy jako wymóg współczesnego rynku pracy - stan i doskonalenie.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące - metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-1Metody podające - wykład informacyjny, pogadanka
M-3Metody problemowe - klasyczna metoda problemowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność podczas zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada ogólnej wiedzy na temat zachowań ludzi na rynku pracy.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstwowy materaiła programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstwowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zaiteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakrseie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy, jakość wypowiedzi na ogół poprawna.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia widzy opanował wszytskie treści programowe, - w zakresie opanowania wiedzy pryswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zaiteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy bez trudnosci.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy odpowiada bezbłędnym językiem, prawidłowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O04_W04Student zna i rozumie typy postaw osób bezrobotnych i fazy pozostawania bez pracy, charakteryzuje indywidualne i społeczne konsekwencje bezrobocia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), ich struktury, a także relacje między nimi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W08Zna i rozumie podstawowe ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działań związanych z funkcjonowaniem gospodarki
E_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-3Znać psychologiczne uwarunkowania postaw przedsiębiorczych na rynku pracy.
C-4Znać mechanizmy zachowania osób bezrobotnych.
Treści programoweT-A-5Postawy osób bezrobotnych i fazy pozostawania bez pracy, indywidualne i społeczne konsekwencje bezrobocia.
T-A-2Psychologiczne uwarunkowania zachowania się człowieka na rynku pracy.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące - metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-1Metody podające - wykład informacyjny, pogadanka
M-3Metody problemowe - klasyczna metoda problemowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność podczas zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada ogólnej wiedzy na temat zachowań ludzi na rynku pracy.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstwowy materiał programowy, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średniozainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do w wiedzy średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy jakość wpowiedzi w przeważającej mierze błędna, -
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakrseie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie cały zakres matreriału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakrseie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy jakość wypowiedzina ogół poprawna
4,5Studeny - w zakresie wiedzy opanowął cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zaiteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy bez trudności
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy bez zastrzeżeń, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy odpowiad bezbłędnym językiem prawidłowo i pewnie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O04_U01Student potrafi analizować sytuację na rynku pracy w kontekście postaw osób na rynku pracy i wymagań pracodawców.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U09Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współpracować z innymi osobami w ramach działań zespołowych
E_1A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji i interpretacji procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla ekonomii
E_1A_U03Potrafi rozwiązywać zadania i problemy w warunkach nie w pełni przewidywalnych, dobierając właściwie źródła i informacje z nich pochodzące, dokonując ich oceny, krytycznej analizy i syntezy
E_1A_U10Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie
Cel przedmiotuC-1W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: znać psychologiczne uwarunkowania zahchowania się człowieka na rynku pracy.
C-5Znać możliwości dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy.
Treści programoweT-A-5Postawy osób bezrobotnych i fazy pozostawania bez pracy, indywidualne i społeczne konsekwencje bezrobocia.
T-A-1Zagadnienia wprowadzające - definicje, cel i zakres przedmiotu.
T-A-2Psychologiczne uwarunkowania zachowania się człowieka na rynku pracy.
T-A-7Przedstawienie i omówienie prezentacji studentów.
T-A-3Kompetencje kluczowe na współczesnym rynku pracy jako wymóg współczesnego rynku pracy - stan i doskonalenie.
T-A-4Istota i pojęcie przedsiębiorczości indywidualnej - cechy ułatwiające i utrudniające działania przędsiebiorcze.
T-A-6Uwarunkowania gospodarcze i społęczne aktywizacji na rynku pracy, działania na rzecz poprawy efektywności kształcenia.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące - metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-1Metody podające - wykład informacyjny, pogadanka
M-3Metody problemowe - klasyczna metoda problemowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność podczas zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzowaćpodstawowych pojęć związanych z zachowaniami na rynku pracy.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi-częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie-ciekawość poznawczą, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O04_U02Student potrafi projektować działania ograniczające bezrobocie, minimalizujące jego negatywne konsekwencje i wspomagające wychodzenie z bezrobocia w zakresie postaw i zachowań uczestników na rynku pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U09Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współpracować z innymi osobami w ramach działań zespołowych
E_1A_U02Potrafi zastosować wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych w mikro-, mezo- i makroskali
E_1A_U03Potrafi rozwiązywać zadania i problemy w warunkach nie w pełni przewidywalnych, dobierając właściwie źródła i informacje z nich pochodzące, dokonując ich oceny, krytycznej analizy i syntezy
E_1A_U04Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania i prognozowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
E_1A_U10Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie
Cel przedmiotuC-5Znać możliwości dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy.
Treści programoweT-A-5Postawy osób bezrobotnych i fazy pozostawania bez pracy, indywidualne i społeczne konsekwencje bezrobocia.
T-A-2Psychologiczne uwarunkowania zachowania się człowieka na rynku pracy.
T-A-3Kompetencje kluczowe na współczesnym rynku pracy jako wymóg współczesnego rynku pracy - stan i doskonalenie.
T-A-4Istota i pojęcie przedsiębiorczości indywidualnej - cechy ułatwiające i utrudniające działania przędsiebiorcze.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące - metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-1Metody podające - wykład informacyjny, pogadanka
M-3Metody problemowe - klasyczna metoda problemowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność podczas zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych pojęć związanych z zachowaniami na rynku pracy.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi-częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie-ciekawość poznawczą, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O04_K01Student jest gotów dostrzegać i formułować problemy etyczne związane ze zjawiskiem bezrobocia w wymiarze jednostkowycm i globalnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K04Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu
E_1A_K05Jest gotów do wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
Cel przedmiotuC-1W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: znać psychologiczne uwarunkowania zahchowania się człowieka na rynku pracy.
C-2Charakteryzować strategie zachowań człowieka na rynku pracy.
Treści programoweT-A-5Postawy osób bezrobotnych i fazy pozostawania bez pracy, indywidualne i społeczne konsekwencje bezrobocia.
T-A-1Zagadnienia wprowadzające - definicje, cel i zakres przedmiotu.
T-A-2Psychologiczne uwarunkowania zachowania się człowieka na rynku pracy.
T-A-7Przedstawienie i omówienie prezentacji studentów.
T-A-3Kompetencje kluczowe na współczesnym rynku pracy jako wymóg współczesnego rynku pracy - stan i doskonalenie.
T-A-4Istota i pojęcie przedsiębiorczości indywidualnej - cechy ułatwiające i utrudniające działania przędsiebiorcze.
T-A-6Uwarunkowania gospodarcze i społęczne aktywizacji na rynku pracy, działania na rzecz poprawy efektywności kształcenia.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące - metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-1Metody podające - wykład informacyjny, pogadanka
M-3Metody problemowe - klasyczna metoda problemowa
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy postaw i zachowań na rynku pracy
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi-częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie-ciekawość poznawczą, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O04_K02Student jest gotów dostrzegać położenie życiowe osób zagrożonych wykluczeniem społecznym spowodowanym bezrobociem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K04Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu
E_1A_K02Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania przedsięwzięć dla środowiska społecznego, a także inicjowania działań na rzecz interesu publicznego
E_1A_K05Jest gotów do wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
Cel przedmiotuC-3Znać psychologiczne uwarunkowania postaw przedsiębiorczych na rynku pracy.
C-4Znać mechanizmy zachowania osób bezrobotnych.
C-5Znać możliwości dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy.
Treści programoweT-A-2Psychologiczne uwarunkowania zachowania się człowieka na rynku pracy.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące - metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-1Metody podające - wykład informacyjny, pogadanka
M-3Metody problemowe - klasyczna metoda problemowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność podczas zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy postaw i zachowań na rynku pracy
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi-częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie-ciekawość poznawczą, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.