Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Ekobiznes

Sylabus przedmiotu Podstawy makroekonomii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy makroekonomii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Będzik <Beata.Bedzik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Błażej Suproń <Blazej.Supron@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,40,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 45 3,60,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z zakresu matematyki i mikroekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami funkcjonowania gospodarki narodowej.
C-2Zrozumienie przez studentów zjawisk i procesów makroekonomicznych oraz wzajemnych powiązań między nimi.
C-3Rozpoznawanie związków przyczynowo-skutkowych w skali kraju oraz ich interpretacja
C-4Uzyskanie przez studentów umiejętności analizowania prowadzonej przez państwo polityki gospodarczej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Model gospodarki rynkowej. Jego uczestnicy i zależności ekonomiczne.2
T-A-2Metody pomiaru produktu krajowego brutto w gospodarce zamkniętej (autarkicznej) i otwartej.3
T-A-3Dochód narodowy i mierniki pochodne jako kryteria poziomu życia.3
T-A-4Polityka fiskalna w modelu keynesowskim.3
T-A-5Stopa procentowa jako cena pieniądza równoważąca rynek pieniężny.3
T-A-6Relacja rynku dóbr i rynku pieniężnego decydująca o wielkości zagregowanego popytu.5
T-A-7Rynek pracy3
T-A-8Kolokwium2
T-A-9Zachowanie gospodarki w krótkim i długim okresie w kontekście równowagi trzech rynków.Wstrząsy popytowe i podażowe3
T-A-10Zależność inflacji i bezrobocia w modelu Phillipsa w krótkim i długim okresie.3
T-A-11Metody przeciwdziałania inflacji w systemie polityki ekonomicznej.3
T-A-12Kurs walutowy, polityka kursowa i bilans płatniczy gospodarki3
T-A-13Analiza współczesnego cyklu koniunkturalnego. Zmiany aktywności gospodarki w długim okresie i jej przyczyny.3
T-A-14Globalizacja we współczesnym świecie3
T-A-15Powtórzenie materiału i sprawdzenie wiadomości3
45
wykłady
T-W-1Geneza makroekonomii. Państwo jako podmiot systemu gospodarczego. Interwencjonizm państwowy.2
T-W-2Popytowy model równowagi rynku dóbr.6
T-W-3Pieniądz i system finansowy w gospodarce rynkowej. Polityka monetarna4
T-W-4Pojęcie i rodzaje bezrobocia. Metody przeciwdziałania bezrobociu w koncepcji neoklasycznej i keynesowskiej.4
T-W-5Pojęcie i przyczyny powstawania inflacji jako zjawiska pieniężnego i realnego. Konsekwencje inflacji4
T-W-6Polityka ekonomiczna w gospodarce otwartej6
T-W-7Pojęcie wzrostu i rozwoju gospodarczego oraz mierniki ich oceny. Postęp techniczny i technologiczny jako czynniki wzrostu gospodarczego.2
T-W-8Cykle koniunkturalne gospodarki i metody ich modyfikacji. Główne nurty teoretyczne makroekonomii.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1udział w ćwiczeniach45
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń17
A-A-3przygotowanie do pisemnych zaliczeń10
A-A-4przygotowanie prezentacji na zadany temat8
A-A-5poszukiwanie i czytanie wskazanej literatury10
90
wykłady
A-W-1udział w wykładach30
A-W-2udział w egzaminie2
A-W-3studia literaturowe6
A-W-4przygotowanie do egzaminu22
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład problemowy
M-2wykład informacyjny
M-3wykład konwersatoryjny
M-4dyskusja
M-5prezentacja studentów na zadany temat

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena z przygotowania do bieżących ćwiczeń i aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: ocena z kolokwium pisemnego
S-3Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-4Ocena formująca: ocena samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji
S-5Ocena formująca: ocena rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych
S-6Ocena formująca: ocena z wykonanej prezentacji na zadany temat
S-7Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa z ćwiczeń
S-8Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu pisemnego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B05_W01
Definiuje podstawowe pojęcia i zjawiska makroekonomiczne
E_1A_W07, E_1A_W08, E_1A_W01C-1, C-2T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-12, T-A-10, T-A-11, T-A-13, T-A-14, T-A-6M-1, M-2, M-4, M-3, M-5S-8, S-2, S-1
E_1A_B05_W02
Objaśnia podstawowe zasady funkcjonowania gospodarki narodowej
E_1A_W08, E_1A_W05, E_1A_W01C-1, C-2, C-3T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-A-1, T-A-15, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-A-12, T-A-10, T-A-11, T-A-14, T-A-9, T-A-6M-1, M-2, M-4, M-3, M-5S-8, S-2, S-1
E_1A_B05_W03
Rozróżnia narzędzia polityki gospodarczej prowadzonej przez rząd i w podstawowym zakresie objaśnia ich skutki.
E_1A_W04, E_1A_W08C-2, C-4T-W-7, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-A-15, T-A-4, T-A-12, T-A-11M-1, M-2, M-4, M-3, M-5S-8, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B05_U01
analizuje związki przyczynowo-skutkowe w skali kraju oraz je interpretuje
E_1A_U01C-3T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-12, T-A-10, T-A-11, T-A-6M-1, M-2, M-4, M-3, M-5S-8, S-2, S-1
E_1A_B05_U02
analizuje w podstawowym zakresie efektywność prowadzonej polityki gospodarczej
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03C-1, C-4T-W-4, T-W-5, T-A-15, T-A-4, T-A-12, T-A-10, T-A-11, T-A-13M-1, M-2, M-4, M-5S-8, S-2, S-1
E_1A_B05_U03
potrafi posługiwać się modelami graficznymi do interpretowania prawidłowości i zjawisk w gospodarce narodowej
E_1A_U03, E_1A_U07C-1, C-2, C-4T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-A-2, T-A-1, T-A-15, T-A-4, T-A-5, T-A-10, T-A-13, T-A-6M-1, M-4, M-5S-8, S-2, S-1
E_1A_B05_U04
ma umiejętność przygotowywania wystapień ustnych na tematy z zakresu podstaw makroekonomii z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
E_1A_U05, E_1A_U06, E_1A_U07C-2, C-3, C-4T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-10, T-A-11, T-A-13, T-A-6M-5S-6

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B05_K01
ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w skali makroekonomicznej
E_1A_K05, E_1A_K01C-2, C-3T-W-7, T-W-1, T-W-8, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-A-7, T-A-12, T-A-10, T-A-11, T-A-13, T-A-14M-1, M-2, M-4, M-5S-8, S-2, S-1
E_1A_B05_K03
jest otwarty na uzupełnianie i doskonalenie nabytej wiedzy i umiejętności w zakresie zagadnień z podstaw makroekonomii
E_1A_K04, E_1A_K03, E_1A_K05, E_1A_K01C-3, C-4T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-15, T-A-4, T-A-5, T-A-10, T-A-11, T-A-13, T-A-14, T-A-9, T-A-6M-4, M-5S-8, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B05_W01
Definiuje podstawowe pojęcia i zjawiska makroekonomiczne
2,0Student nie definiuje podstawowych pojęć i zjawisk makroekonomicvznych
3,0Student definiuje podstawowe pojęcia i zjawiska makroekonomicvzne w stopniu dostatecznym
3,5Student definiuje podstawowe pojęcia i zjawiska makroekonomicvzne w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student definiuje podstawowe pojęcia i zjawiska makroekonomicvzne w stopniu dobrym
4,5Student definiuje podstawowe pojęcia i zjawiska makroekonomicvzne w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student definiuje podstawowe pojęcia i zjawiska makroekonomicvzne w stopniu bardzo dobrym
E_1A_B05_W02
Objaśnia podstawowe zasady funkcjonowania gospodarki narodowej
2,0Student nie rozumie podstawowych zasad funkcjonowania gospodarki narodowej
3,0Student rozumie i objaśnia podstawowe zasady funkcjonowania gospodarki narodowej w stopniu dostatecznym
3,5Student rozumie i objaśnia podstawowe zasady funkcjonowania gospodarki narodowej w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student rozumie i objaśnia podstawowe zasady funkcjonowania gospodarki narodowej w stopniu dobrym
4,5Student rozumie i objaśnia podstawowe zasady funkcjonowania gospodarki narodowej w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student rozumie i objaśnia podstawowe zasady funkcjonowania gospodarki narodowej w stopniu bardzo dobrym
E_1A_B05_W03
Rozróżnia narzędzia polityki gospodarczej prowadzonej przez rząd i w podstawowym zakresie objaśnia ich skutki.
2,0Student nie rozróżnia narzędzi polityki gospodarczej i nie objaśnia w podstawowym zakresie ich skutków
3,0Student w stopniu dostatecznym rozróżnia narzędzia polityki gospodarczej i objaśnia w podstawowym zakresie ich skutki
3,5Student rozróżnia narzędzia polityki gospodarczej i objaśnia w podstawowym zakresie ich skutki w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student rozróżnia narzędzia polityki gospodarczej i objaśnia ich skutki w stopniu dobrym
4,5Student rozróżnia narzędzia polityki gospodarczej i objaśnia ich skutki w stopniu wyższym niż dobry
5,0Student rozróżnia narzędzia polityki gospodarczej i bardzo dobrze objaśnia ich skutki

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B05_U01
analizuje związki przyczynowo-skutkowe w skali kraju oraz je interpretuje
2,0Student nie posiada umiejętności analizowania związków przczynowo-skutkowych w gospodarce narodowej i ich interpretacji.
3,0Student analizuje związki przczynowo-skutkowe w gospodarce narodowej w stopniu dostatecznym
3,5Student analizuje związki przczynowo-skutkowe w gospodarce narodowej w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student analizuje związki przczynowo-skutkowe w gospodarce narodowej w stopniu dobrym
4,5Student analizuje związki przczynowo-skutkowe w gospodarce narodowej w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student analizuje związki przczynowo-skutkowe w gospodarce narodowej w stopniu bardzo dobrym
E_1A_B05_U02
analizuje w podstawowym zakresie efektywność prowadzonej polityki gospodarczej
2,0Student nie potrafi analizować w podstawowym zakresie efektywności prowadzonej polityki gospodarczej.
3,0Student potrafi analizować efektywność polityki gospodarczej w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi analizować efektywność polityki gospodarczej w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student potrafi analizować efektywność polityki gospodarczej w stopniu dobrym
4,5Student potrafi analizować efektywność polityki gospodarczej w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student potrafi analizować efektywność polityki gospodarczej w stopniu bardzo dobrym
E_1A_B05_U03
potrafi posługiwać się modelami graficznymi do interpretowania prawidłowości i zjawisk w gospodarce narodowej
2,0Student nie potrafi posługiwać się modelamii graficznymi do interpretowania zjawisk w skali makro
3,0Student potrafi posługiwać się modelamii graficznymi do interpretowania zjawisk w gospodarce narodowej w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi posługiwać się modelamii graficznymi do interpretowania zjawisk w gospodarce narodowej w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student potrafi posługiwać się modelamii graficznymi do interpretowania zjawisk w gospodarce narodowej w stopniu dobrym
4,5Student potrafi posługiwać się modelamii graficznymi do interpretowania zjawisk w gospodarce narodowej w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student potrafi posługiwać się modelamii graficznymi do interpretowania zjawisk w gospodarce narodowej w stopniu bardzo dobrym
E_1A_B05_U04
ma umiejętność przygotowywania wystapień ustnych na tematy z zakresu podstaw makroekonomii z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
2,0Student nie potrafi przygotowywać wystąpień ustnych, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, na tematy z zakresu podstaw makroekonomii
3,0Student potrafi przygotowywać wystąpienia ustne, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, na tematy z zakresu podstaw makroekonomii w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi przygotowywać wystąpienia ustne, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, na tematy z zakresu podstaw makroekonomii w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student potrafi przygotowywać wystąpienia ustne, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, na tematy z zakresu podstaw makroekonomii w stopniu dobrym
4,5Student potrafi przygotowywać wystąpienia ustne, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, na tematy z zakresu podstaw makroekonomii w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student potrafi przygotowywać wystąpienia ustne, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, na tematy z zakresu podstaw makroekonomii w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B05_K01
ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w skali makroekonomicznej
2,0Student nie ma świadomości ważności problemów ekonomicznych w skali makro.
3,0Student jest świadomy ważności problemów ekonomicznych w skali makro w stopniu dostatecznym
3,5Student jest świadomy ważności problemów ekonomicznych w skali makro w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student jest świadomy ważności problemów ekonomicznych w skali makro w stopniu dobrym
4,5Student jest świadomy ważności problemów ekonomicznych w skali makro w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student jest świadomy ważności problemów ekonomicznych w skali makro w stopniu bardzo dobrym
E_1A_B05_K03
jest otwarty na uzupełnianie i doskonalenie nabytej wiedzy i umiejętności w zakresie zagadnień z podstaw makroekonomii
2,0Student nie uzupełnia, ani nie doskonali nabytej wiedzy i umiejętności.
3,0Student uzupełnia i doskonali nabytą wiedzę i umiejętności w stopniu dostatecznym
3,5Student uzupełnia i doskonali nabytą wiedzę i umiejętności w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student uzupełnia i doskonali nabytą wiedzę i umiejętności w stopniu dobrym
4,5Student uzupełnia i doskonali nabytą wiedzę i umiejętności w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student uzupełnia i doskonali nabytą wiedzę i umiejętności w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. Majchrzak M. (red.), Makroekonomiczne mechanizmy funkcjonowania gospodarki narodowej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2012
  2. Begg D., Dornbush R., Fischer S., Makroekonomia t. 2, PWE, Warszawa, 2014
  3. Bogusław Czarny, Podstawy ekonomii. Makroekonomia, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, 2018
  4. Marian Noga, Mikroekonomiczne podstawy makroekonomii, CeDeWu, 2018
  5. Alojzy Z. Nowak i Tomasz Zalega, Makroekonomia, PWE, Warszawa, 2019
  6. strony internetowe, www.nbp.pl; www.nbportal.pl; mf.gov.pl; stat.gov.pl
  7. Paul Krugman; Robin Wells, Macroeconomics, 2021, Sixth Edition

Literatura dodatkowa

  1. Kordalska A., Lechman E., Olczyk M., Podstawy makroekonomii w przykładach i zadaniach, CeDeWu, Warszawa, 2015

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Model gospodarki rynkowej. Jego uczestnicy i zależności ekonomiczne.2
T-A-2Metody pomiaru produktu krajowego brutto w gospodarce zamkniętej (autarkicznej) i otwartej.3
T-A-3Dochód narodowy i mierniki pochodne jako kryteria poziomu życia.3
T-A-4Polityka fiskalna w modelu keynesowskim.3
T-A-5Stopa procentowa jako cena pieniądza równoważąca rynek pieniężny.3
T-A-6Relacja rynku dóbr i rynku pieniężnego decydująca o wielkości zagregowanego popytu.5
T-A-7Rynek pracy3
T-A-8Kolokwium2
T-A-9Zachowanie gospodarki w krótkim i długim okresie w kontekście równowagi trzech rynków.Wstrząsy popytowe i podażowe3
T-A-10Zależność inflacji i bezrobocia w modelu Phillipsa w krótkim i długim okresie.3
T-A-11Metody przeciwdziałania inflacji w systemie polityki ekonomicznej.3
T-A-12Kurs walutowy, polityka kursowa i bilans płatniczy gospodarki3
T-A-13Analiza współczesnego cyklu koniunkturalnego. Zmiany aktywności gospodarki w długim okresie i jej przyczyny.3
T-A-14Globalizacja we współczesnym świecie3
T-A-15Powtórzenie materiału i sprawdzenie wiadomości3
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Geneza makroekonomii. Państwo jako podmiot systemu gospodarczego. Interwencjonizm państwowy.2
T-W-2Popytowy model równowagi rynku dóbr.6
T-W-3Pieniądz i system finansowy w gospodarce rynkowej. Polityka monetarna4
T-W-4Pojęcie i rodzaje bezrobocia. Metody przeciwdziałania bezrobociu w koncepcji neoklasycznej i keynesowskiej.4
T-W-5Pojęcie i przyczyny powstawania inflacji jako zjawiska pieniężnego i realnego. Konsekwencje inflacji4
T-W-6Polityka ekonomiczna w gospodarce otwartej6
T-W-7Pojęcie wzrostu i rozwoju gospodarczego oraz mierniki ich oceny. Postęp techniczny i technologiczny jako czynniki wzrostu gospodarczego.2
T-W-8Cykle koniunkturalne gospodarki i metody ich modyfikacji. Główne nurty teoretyczne makroekonomii.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1udział w ćwiczeniach45
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń17
A-A-3przygotowanie do pisemnych zaliczeń10
A-A-4przygotowanie prezentacji na zadany temat8
A-A-5poszukiwanie i czytanie wskazanej literatury10
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach30
A-W-2udział w egzaminie2
A-W-3studia literaturowe6
A-W-4przygotowanie do egzaminu22
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B05_W01Definiuje podstawowe pojęcia i zjawiska makroekonomiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W07Zna i rozumie fundamentalne dylematy ekonomiczne oraz społeczne współczesnej cywilizacji, w tym gospodarki
E_1A_W08Zna i rozumie podstawowe ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działań związanych z funkcjonowaniem gospodarki
E_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami funkcjonowania gospodarki narodowej.
C-2Zrozumienie przez studentów zjawisk i procesów makroekonomicznych oraz wzajemnych powiązań między nimi.
Treści programoweT-W-7Pojęcie wzrostu i rozwoju gospodarczego oraz mierniki ich oceny. Postęp techniczny i technologiczny jako czynniki wzrostu gospodarczego.
T-W-1Geneza makroekonomii. Państwo jako podmiot systemu gospodarczego. Interwencjonizm państwowy.
T-W-2Popytowy model równowagi rynku dóbr.
T-W-3Pieniądz i system finansowy w gospodarce rynkowej. Polityka monetarna
T-W-6Polityka ekonomiczna w gospodarce otwartej
T-W-4Pojęcie i rodzaje bezrobocia. Metody przeciwdziałania bezrobociu w koncepcji neoklasycznej i keynesowskiej.
T-W-5Pojęcie i przyczyny powstawania inflacji jako zjawiska pieniężnego i realnego. Konsekwencje inflacji
T-A-2Metody pomiaru produktu krajowego brutto w gospodarce zamkniętej (autarkicznej) i otwartej.
T-A-1Model gospodarki rynkowej. Jego uczestnicy i zależności ekonomiczne.
T-A-3Dochód narodowy i mierniki pochodne jako kryteria poziomu życia.
T-A-4Polityka fiskalna w modelu keynesowskim.
T-A-5Stopa procentowa jako cena pieniądza równoważąca rynek pieniężny.
T-A-12Kurs walutowy, polityka kursowa i bilans płatniczy gospodarki
T-A-10Zależność inflacji i bezrobocia w modelu Phillipsa w krótkim i długim okresie.
T-A-11Metody przeciwdziałania inflacji w systemie polityki ekonomicznej.
T-A-13Analiza współczesnego cyklu koniunkturalnego. Zmiany aktywności gospodarki w długim okresie i jej przyczyny.
T-A-14Globalizacja we współczesnym świecie
T-A-6Relacja rynku dóbr i rynku pieniężnego decydująca o wielkości zagregowanego popytu.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-2wykład informacyjny
M-4dyskusja
M-3wykład konwersatoryjny
M-5prezentacja studentów na zadany temat
Sposób ocenyS-8Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu pisemnego
S-2Ocena formująca: ocena z kolokwium pisemnego
S-1Ocena formująca: ocena z przygotowania do bieżących ćwiczeń i aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie definiuje podstawowych pojęć i zjawisk makroekonomicvznych
3,0Student definiuje podstawowe pojęcia i zjawiska makroekonomicvzne w stopniu dostatecznym
3,5Student definiuje podstawowe pojęcia i zjawiska makroekonomicvzne w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student definiuje podstawowe pojęcia i zjawiska makroekonomicvzne w stopniu dobrym
4,5Student definiuje podstawowe pojęcia i zjawiska makroekonomicvzne w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student definiuje podstawowe pojęcia i zjawiska makroekonomicvzne w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B05_W02Objaśnia podstawowe zasady funkcjonowania gospodarki narodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W08Zna i rozumie podstawowe ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działań związanych z funkcjonowaniem gospodarki
E_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w instytucjach społeczno-gospodarczych, a także zarządzającego nimi, rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami funkcjonowania gospodarki narodowej.
C-2Zrozumienie przez studentów zjawisk i procesów makroekonomicznych oraz wzajemnych powiązań między nimi.
C-3Rozpoznawanie związków przyczynowo-skutkowych w skali kraju oraz ich interpretacja
Treści programoweT-W-7Pojęcie wzrostu i rozwoju gospodarczego oraz mierniki ich oceny. Postęp techniczny i technologiczny jako czynniki wzrostu gospodarczego.
T-W-1Geneza makroekonomii. Państwo jako podmiot systemu gospodarczego. Interwencjonizm państwowy.
T-W-2Popytowy model równowagi rynku dóbr.
T-W-3Pieniądz i system finansowy w gospodarce rynkowej. Polityka monetarna
T-W-6Polityka ekonomiczna w gospodarce otwartej
T-W-5Pojęcie i przyczyny powstawania inflacji jako zjawiska pieniężnego i realnego. Konsekwencje inflacji
T-A-1Model gospodarki rynkowej. Jego uczestnicy i zależności ekonomiczne.
T-A-15Powtórzenie materiału i sprawdzenie wiadomości
T-A-4Polityka fiskalna w modelu keynesowskim.
T-A-5Stopa procentowa jako cena pieniądza równoważąca rynek pieniężny.
T-A-7Rynek pracy
T-A-12Kurs walutowy, polityka kursowa i bilans płatniczy gospodarki
T-A-10Zależność inflacji i bezrobocia w modelu Phillipsa w krótkim i długim okresie.
T-A-11Metody przeciwdziałania inflacji w systemie polityki ekonomicznej.
T-A-14Globalizacja we współczesnym świecie
T-A-9Zachowanie gospodarki w krótkim i długim okresie w kontekście równowagi trzech rynków.Wstrząsy popytowe i podażowe
T-A-6Relacja rynku dóbr i rynku pieniężnego decydująca o wielkości zagregowanego popytu.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-2wykład informacyjny
M-4dyskusja
M-3wykład konwersatoryjny
M-5prezentacja studentów na zadany temat
Sposób ocenyS-8Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu pisemnego
S-2Ocena formująca: ocena z kolokwium pisemnego
S-1Ocena formująca: ocena z przygotowania do bieżących ćwiczeń i aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie podstawowych zasad funkcjonowania gospodarki narodowej
3,0Student rozumie i objaśnia podstawowe zasady funkcjonowania gospodarki narodowej w stopniu dostatecznym
3,5Student rozumie i objaśnia podstawowe zasady funkcjonowania gospodarki narodowej w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student rozumie i objaśnia podstawowe zasady funkcjonowania gospodarki narodowej w stopniu dobrym
4,5Student rozumie i objaśnia podstawowe zasady funkcjonowania gospodarki narodowej w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student rozumie i objaśnia podstawowe zasady funkcjonowania gospodarki narodowej w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B05_W03Rozróżnia narzędzia polityki gospodarczej prowadzonej przez rząd i w podstawowym zakresie objaśnia ich skutki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), ich struktury, a także relacje między nimi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W08Zna i rozumie podstawowe ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działań związanych z funkcjonowaniem gospodarki
Cel przedmiotuC-2Zrozumienie przez studentów zjawisk i procesów makroekonomicznych oraz wzajemnych powiązań między nimi.
C-4Uzyskanie przez studentów umiejętności analizowania prowadzonej przez państwo polityki gospodarczej.
Treści programoweT-W-7Pojęcie wzrostu i rozwoju gospodarczego oraz mierniki ich oceny. Postęp techniczny i technologiczny jako czynniki wzrostu gospodarczego.
T-W-1Geneza makroekonomii. Państwo jako podmiot systemu gospodarczego. Interwencjonizm państwowy.
T-W-4Pojęcie i rodzaje bezrobocia. Metody przeciwdziałania bezrobociu w koncepcji neoklasycznej i keynesowskiej.
T-W-5Pojęcie i przyczyny powstawania inflacji jako zjawiska pieniężnego i realnego. Konsekwencje inflacji
T-A-15Powtórzenie materiału i sprawdzenie wiadomości
T-A-4Polityka fiskalna w modelu keynesowskim.
T-A-12Kurs walutowy, polityka kursowa i bilans płatniczy gospodarki
T-A-11Metody przeciwdziałania inflacji w systemie polityki ekonomicznej.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-2wykład informacyjny
M-4dyskusja
M-3wykład konwersatoryjny
M-5prezentacja studentów na zadany temat
Sposób ocenyS-8Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu pisemnego
S-2Ocena formująca: ocena z kolokwium pisemnego
S-1Ocena formująca: ocena z przygotowania do bieżących ćwiczeń i aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozróżnia narzędzi polityki gospodarczej i nie objaśnia w podstawowym zakresie ich skutków
3,0Student w stopniu dostatecznym rozróżnia narzędzia polityki gospodarczej i objaśnia w podstawowym zakresie ich skutki
3,5Student rozróżnia narzędzia polityki gospodarczej i objaśnia w podstawowym zakresie ich skutki w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student rozróżnia narzędzia polityki gospodarczej i objaśnia ich skutki w stopniu dobrym
4,5Student rozróżnia narzędzia polityki gospodarczej i objaśnia ich skutki w stopniu wyższym niż dobry
5,0Student rozróżnia narzędzia polityki gospodarczej i bardzo dobrze objaśnia ich skutki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B05_U01analizuje związki przyczynowo-skutkowe w skali kraju oraz je interpretuje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji i interpretacji procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla ekonomii
Cel przedmiotuC-3Rozpoznawanie związków przyczynowo-skutkowych w skali kraju oraz ich interpretacja
Treści programoweT-W-7Pojęcie wzrostu i rozwoju gospodarczego oraz mierniki ich oceny. Postęp techniczny i technologiczny jako czynniki wzrostu gospodarczego.
T-W-2Popytowy model równowagi rynku dóbr.
T-W-3Pieniądz i system finansowy w gospodarce rynkowej. Polityka monetarna
T-W-6Polityka ekonomiczna w gospodarce otwartej
T-W-4Pojęcie i rodzaje bezrobocia. Metody przeciwdziałania bezrobociu w koncepcji neoklasycznej i keynesowskiej.
T-W-5Pojęcie i przyczyny powstawania inflacji jako zjawiska pieniężnego i realnego. Konsekwencje inflacji
T-A-1Model gospodarki rynkowej. Jego uczestnicy i zależności ekonomiczne.
T-A-4Polityka fiskalna w modelu keynesowskim.
T-A-5Stopa procentowa jako cena pieniądza równoważąca rynek pieniężny.
T-A-12Kurs walutowy, polityka kursowa i bilans płatniczy gospodarki
T-A-10Zależność inflacji i bezrobocia w modelu Phillipsa w krótkim i długim okresie.
T-A-11Metody przeciwdziałania inflacji w systemie polityki ekonomicznej.
T-A-6Relacja rynku dóbr i rynku pieniężnego decydująca o wielkości zagregowanego popytu.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-2wykład informacyjny
M-4dyskusja
M-3wykład konwersatoryjny
M-5prezentacja studentów na zadany temat
Sposób ocenyS-8Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu pisemnego
S-2Ocena formująca: ocena z kolokwium pisemnego
S-1Ocena formująca: ocena z przygotowania do bieżących ćwiczeń i aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności analizowania związków przczynowo-skutkowych w gospodarce narodowej i ich interpretacji.
3,0Student analizuje związki przczynowo-skutkowe w gospodarce narodowej w stopniu dostatecznym
3,5Student analizuje związki przczynowo-skutkowe w gospodarce narodowej w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student analizuje związki przczynowo-skutkowe w gospodarce narodowej w stopniu dobrym
4,5Student analizuje związki przczynowo-skutkowe w gospodarce narodowej w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student analizuje związki przczynowo-skutkowe w gospodarce narodowej w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B05_U02analizuje w podstawowym zakresie efektywność prowadzonej polityki gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji i interpretacji procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla ekonomii
E_1A_U02Potrafi zastosować wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych w mikro-, mezo- i makroskali
E_1A_U03Potrafi rozwiązywać zadania i problemy w warunkach nie w pełni przewidywalnych, dobierając właściwie źródła i informacje z nich pochodzące, dokonując ich oceny, krytycznej analizy i syntezy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami funkcjonowania gospodarki narodowej.
C-4Uzyskanie przez studentów umiejętności analizowania prowadzonej przez państwo polityki gospodarczej.
Treści programoweT-W-4Pojęcie i rodzaje bezrobocia. Metody przeciwdziałania bezrobociu w koncepcji neoklasycznej i keynesowskiej.
T-W-5Pojęcie i przyczyny powstawania inflacji jako zjawiska pieniężnego i realnego. Konsekwencje inflacji
T-A-15Powtórzenie materiału i sprawdzenie wiadomości
T-A-4Polityka fiskalna w modelu keynesowskim.
T-A-12Kurs walutowy, polityka kursowa i bilans płatniczy gospodarki
T-A-10Zależność inflacji i bezrobocia w modelu Phillipsa w krótkim i długim okresie.
T-A-11Metody przeciwdziałania inflacji w systemie polityki ekonomicznej.
T-A-13Analiza współczesnego cyklu koniunkturalnego. Zmiany aktywności gospodarki w długim okresie i jej przyczyny.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-2wykład informacyjny
M-4dyskusja
M-5prezentacja studentów na zadany temat
Sposób ocenyS-8Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu pisemnego
S-2Ocena formująca: ocena z kolokwium pisemnego
S-1Ocena formująca: ocena z przygotowania do bieżących ćwiczeń i aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi analizować w podstawowym zakresie efektywności prowadzonej polityki gospodarczej.
3,0Student potrafi analizować efektywność polityki gospodarczej w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi analizować efektywność polityki gospodarczej w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student potrafi analizować efektywność polityki gospodarczej w stopniu dobrym
4,5Student potrafi analizować efektywność polityki gospodarczej w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student potrafi analizować efektywność polityki gospodarczej w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B05_U03potrafi posługiwać się modelami graficznymi do interpretowania prawidłowości i zjawisk w gospodarce narodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U03Potrafi rozwiązywać zadania i problemy w warunkach nie w pełni przewidywalnych, dobierając właściwie źródła i informacje z nich pochodzące, dokonując ich oceny, krytycznej analizy i syntezy
E_1A_U07Potrafi przygotować typowe prace pisemne lub wystąpienia ustne z zakresu ekonomii i finansów w języku polskim lub obcym, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem ujęć teoretycznych oraz różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami funkcjonowania gospodarki narodowej.
C-2Zrozumienie przez studentów zjawisk i procesów makroekonomicznych oraz wzajemnych powiązań między nimi.
C-4Uzyskanie przez studentów umiejętności analizowania prowadzonej przez państwo polityki gospodarczej.
Treści programoweT-W-2Popytowy model równowagi rynku dóbr.
T-W-6Polityka ekonomiczna w gospodarce otwartej
T-W-5Pojęcie i przyczyny powstawania inflacji jako zjawiska pieniężnego i realnego. Konsekwencje inflacji
T-A-2Metody pomiaru produktu krajowego brutto w gospodarce zamkniętej (autarkicznej) i otwartej.
T-A-1Model gospodarki rynkowej. Jego uczestnicy i zależności ekonomiczne.
T-A-15Powtórzenie materiału i sprawdzenie wiadomości
T-A-4Polityka fiskalna w modelu keynesowskim.
T-A-5Stopa procentowa jako cena pieniądza równoważąca rynek pieniężny.
T-A-10Zależność inflacji i bezrobocia w modelu Phillipsa w krótkim i długim okresie.
T-A-13Analiza współczesnego cyklu koniunkturalnego. Zmiany aktywności gospodarki w długim okresie i jej przyczyny.
T-A-6Relacja rynku dóbr i rynku pieniężnego decydująca o wielkości zagregowanego popytu.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-4dyskusja
M-5prezentacja studentów na zadany temat
Sposób ocenyS-8Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu pisemnego
S-2Ocena formująca: ocena z kolokwium pisemnego
S-1Ocena formująca: ocena z przygotowania do bieżących ćwiczeń i aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi posługiwać się modelamii graficznymi do interpretowania zjawisk w skali makro
3,0Student potrafi posługiwać się modelamii graficznymi do interpretowania zjawisk w gospodarce narodowej w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi posługiwać się modelamii graficznymi do interpretowania zjawisk w gospodarce narodowej w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student potrafi posługiwać się modelamii graficznymi do interpretowania zjawisk w gospodarce narodowej w stopniu dobrym
4,5Student potrafi posługiwać się modelamii graficznymi do interpretowania zjawisk w gospodarce narodowej w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student potrafi posługiwać się modelamii graficznymi do interpretowania zjawisk w gospodarce narodowej w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B05_U04ma umiejętność przygotowywania wystapień ustnych na tematy z zakresu podstaw makroekonomii z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U05Potrafi komunikować się z otoczeniem posługując się specjalistyczną terminologią z zakresu ekonomii i finansów
E_1A_U06Potrafi brać udział w debacie przedstawiając i oceniając różne stanowiska i opinie oraz dyskutować na temat wybranych problemów współczesnej gospodarki, wykorzystując dorobek i poglądy autorytetów ekonomii i finansów
E_1A_U07Potrafi przygotować typowe prace pisemne lub wystąpienia ustne z zakresu ekonomii i finansów w języku polskim lub obcym, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem ujęć teoretycznych oraz różnych źródeł
Cel przedmiotuC-2Zrozumienie przez studentów zjawisk i procesów makroekonomicznych oraz wzajemnych powiązań między nimi.
C-3Rozpoznawanie związków przyczynowo-skutkowych w skali kraju oraz ich interpretacja
C-4Uzyskanie przez studentów umiejętności analizowania prowadzonej przez państwo polityki gospodarczej.
Treści programoweT-A-3Dochód narodowy i mierniki pochodne jako kryteria poziomu życia.
T-A-4Polityka fiskalna w modelu keynesowskim.
T-A-5Stopa procentowa jako cena pieniądza równoważąca rynek pieniężny.
T-A-10Zależność inflacji i bezrobocia w modelu Phillipsa w krótkim i długim okresie.
T-A-11Metody przeciwdziałania inflacji w systemie polityki ekonomicznej.
T-A-13Analiza współczesnego cyklu koniunkturalnego. Zmiany aktywności gospodarki w długim okresie i jej przyczyny.
T-A-6Relacja rynku dóbr i rynku pieniężnego decydująca o wielkości zagregowanego popytu.
Metody nauczaniaM-5prezentacja studentów na zadany temat
Sposób ocenyS-6Ocena formująca: ocena z wykonanej prezentacji na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przygotowywać wystąpień ustnych, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, na tematy z zakresu podstaw makroekonomii
3,0Student potrafi przygotowywać wystąpienia ustne, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, na tematy z zakresu podstaw makroekonomii w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi przygotowywać wystąpienia ustne, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, na tematy z zakresu podstaw makroekonomii w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student potrafi przygotowywać wystąpienia ustne, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, na tematy z zakresu podstaw makroekonomii w stopniu dobrym
4,5Student potrafi przygotowywać wystąpienia ustne, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, na tematy z zakresu podstaw makroekonomii w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student potrafi przygotowywać wystąpienia ustne, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, na tematy z zakresu podstaw makroekonomii w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B05_K01ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w skali makroekonomicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K05Jest gotów do wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
E_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a także ma świadomość konieczności zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Cel przedmiotuC-2Zrozumienie przez studentów zjawisk i procesów makroekonomicznych oraz wzajemnych powiązań między nimi.
C-3Rozpoznawanie związków przyczynowo-skutkowych w skali kraju oraz ich interpretacja
Treści programoweT-W-7Pojęcie wzrostu i rozwoju gospodarczego oraz mierniki ich oceny. Postęp techniczny i technologiczny jako czynniki wzrostu gospodarczego.
T-W-1Geneza makroekonomii. Państwo jako podmiot systemu gospodarczego. Interwencjonizm państwowy.
T-W-8Cykle koniunkturalne gospodarki i metody ich modyfikacji. Główne nurty teoretyczne makroekonomii.
T-W-6Polityka ekonomiczna w gospodarce otwartej
T-W-4Pojęcie i rodzaje bezrobocia. Metody przeciwdziałania bezrobociu w koncepcji neoklasycznej i keynesowskiej.
T-W-5Pojęcie i przyczyny powstawania inflacji jako zjawiska pieniężnego i realnego. Konsekwencje inflacji
T-A-7Rynek pracy
T-A-12Kurs walutowy, polityka kursowa i bilans płatniczy gospodarki
T-A-10Zależność inflacji i bezrobocia w modelu Phillipsa w krótkim i długim okresie.
T-A-11Metody przeciwdziałania inflacji w systemie polityki ekonomicznej.
T-A-13Analiza współczesnego cyklu koniunkturalnego. Zmiany aktywności gospodarki w długim okresie i jej przyczyny.
T-A-14Globalizacja we współczesnym świecie
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-2wykład informacyjny
M-4dyskusja
M-5prezentacja studentów na zadany temat
Sposób ocenyS-8Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu pisemnego
S-2Ocena formująca: ocena z kolokwium pisemnego
S-1Ocena formująca: ocena z przygotowania do bieżących ćwiczeń i aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości ważności problemów ekonomicznych w skali makro.
3,0Student jest świadomy ważności problemów ekonomicznych w skali makro w stopniu dostatecznym
3,5Student jest świadomy ważności problemów ekonomicznych w skali makro w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student jest świadomy ważności problemów ekonomicznych w skali makro w stopniu dobrym
4,5Student jest świadomy ważności problemów ekonomicznych w skali makro w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student jest świadomy ważności problemów ekonomicznych w skali makro w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B05_K03jest otwarty na uzupełnianie i doskonalenie nabytej wiedzy i umiejętności w zakresie zagadnień z podstaw makroekonomii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K04Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu
E_1A_K03Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K05Jest gotów do wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
E_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a także ma świadomość konieczności zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Cel przedmiotuC-3Rozpoznawanie związków przyczynowo-skutkowych w skali kraju oraz ich interpretacja
C-4Uzyskanie przez studentów umiejętności analizowania prowadzonej przez państwo polityki gospodarczej.
Treści programoweT-W-7Pojęcie wzrostu i rozwoju gospodarczego oraz mierniki ich oceny. Postęp techniczny i technologiczny jako czynniki wzrostu gospodarczego.
T-W-1Geneza makroekonomii. Państwo jako podmiot systemu gospodarczego. Interwencjonizm państwowy.
T-W-2Popytowy model równowagi rynku dóbr.
T-W-3Pieniądz i system finansowy w gospodarce rynkowej. Polityka monetarna
T-W-6Polityka ekonomiczna w gospodarce otwartej
T-W-4Pojęcie i rodzaje bezrobocia. Metody przeciwdziałania bezrobociu w koncepcji neoklasycznej i keynesowskiej.
T-W-5Pojęcie i przyczyny powstawania inflacji jako zjawiska pieniężnego i realnego. Konsekwencje inflacji
T-A-2Metody pomiaru produktu krajowego brutto w gospodarce zamkniętej (autarkicznej) i otwartej.
T-A-1Model gospodarki rynkowej. Jego uczestnicy i zależności ekonomiczne.
T-A-3Dochód narodowy i mierniki pochodne jako kryteria poziomu życia.
T-A-15Powtórzenie materiału i sprawdzenie wiadomości
T-A-4Polityka fiskalna w modelu keynesowskim.
T-A-5Stopa procentowa jako cena pieniądza równoważąca rynek pieniężny.
T-A-10Zależność inflacji i bezrobocia w modelu Phillipsa w krótkim i długim okresie.
T-A-11Metody przeciwdziałania inflacji w systemie polityki ekonomicznej.
T-A-13Analiza współczesnego cyklu koniunkturalnego. Zmiany aktywności gospodarki w długim okresie i jej przyczyny.
T-A-14Globalizacja we współczesnym świecie
T-A-9Zachowanie gospodarki w krótkim i długim okresie w kontekście równowagi trzech rynków.Wstrząsy popytowe i podażowe
T-A-6Relacja rynku dóbr i rynku pieniężnego decydująca o wielkości zagregowanego popytu.
Metody nauczaniaM-4dyskusja
M-5prezentacja studentów na zadany temat
Sposób ocenyS-8Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu pisemnego
S-2Ocena formująca: ocena z kolokwium pisemnego
S-1Ocena formująca: ocena z przygotowania do bieżących ćwiczeń i aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uzupełnia, ani nie doskonali nabytej wiedzy i umiejętności.
3,0Student uzupełnia i doskonali nabytą wiedzę i umiejętności w stopniu dostatecznym
3,5Student uzupełnia i doskonali nabytą wiedzę i umiejętności w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student uzupełnia i doskonali nabytą wiedzę i umiejętności w stopniu dobrym
4,5Student uzupełnia i doskonali nabytą wiedzę i umiejętności w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student uzupełnia i doskonali nabytą wiedzę i umiejętności w stopniu bardzo dobrym