Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Ekobiznes
Sylabus przedmiotu Podstawy makroekonomii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy makroekonomii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Będzik <Beata.Bedzik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Błażej Suproń <Blazej.Supron@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa wiedza z zakresu matematyki i mikroekonomii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami funkcjonowania gospodarki narodowej. |
C-2 | Zrozumienie przez studentów zjawisk i procesów makroekonomicznych oraz wzajemnych powiązań między nimi. |
C-3 | Rozpoznawanie związków przyczynowo-skutkowych w skali kraju oraz ich interpretacja |
C-4 | Uzyskanie przez studentów umiejętności analizowania prowadzonej przez państwo polityki gospodarczej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Model gospodarki rynkowej. Jego uczestnicy i zależności ekonomiczne. | 2 |
T-A-2 | Metody pomiaru produktu krajowego brutto w gospodarce zamkniętej (autarkicznej) i otwartej. | 3 |
T-A-3 | Dochód narodowy i mierniki pochodne jako kryteria poziomu życia. | 3 |
T-A-4 | Polityka fiskalna w modelu keynesowskim. | 3 |
T-A-5 | Stopa procentowa jako cena pieniądza równoważąca rynek pieniężny. | 3 |
T-A-6 | Relacja rynku dóbr i rynku pieniężnego decydująca o wielkości zagregowanego popytu. | 5 |
T-A-7 | Rynek pracy | 3 |
T-A-8 | Kolokwium | 2 |
T-A-9 | Zachowanie gospodarki w krótkim i długim okresie w kontekście równowagi trzech rynków.Wstrząsy popytowe i podażowe | 3 |
T-A-10 | Zależność inflacji i bezrobocia w modelu Phillipsa w krótkim i długim okresie. | 3 |
T-A-11 | Metody przeciwdziałania inflacji w systemie polityki ekonomicznej. | 3 |
T-A-12 | Kurs walutowy, polityka kursowa i bilans płatniczy gospodarki | 3 |
T-A-13 | Analiza współczesnego cyklu koniunkturalnego. Zmiany aktywności gospodarki w długim okresie i jej przyczyny. | 3 |
T-A-14 | Globalizacja we współczesnym świecie | 3 |
T-A-15 | Powtórzenie materiału i sprawdzenie wiadomości | 3 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Geneza makroekonomii. Państwo jako podmiot systemu gospodarczego. Interwencjonizm państwowy. | 2 |
T-W-2 | Popytowy model równowagi rynku dóbr. | 6 |
T-W-3 | Pieniądz i system finansowy w gospodarce rynkowej. Polityka monetarna | 4 |
T-W-4 | Pojęcie i rodzaje bezrobocia. Metody przeciwdziałania bezrobociu w koncepcji neoklasycznej i keynesowskiej. | 4 |
T-W-5 | Pojęcie i przyczyny powstawania inflacji jako zjawiska pieniężnego i realnego. Konsekwencje inflacji | 4 |
T-W-6 | Polityka ekonomiczna w gospodarce otwartej | 6 |
T-W-7 | Pojęcie wzrostu i rozwoju gospodarczego oraz mierniki ich oceny. Postęp techniczny i technologiczny jako czynniki wzrostu gospodarczego. | 2 |
T-W-8 | Cykle koniunkturalne gospodarki i metody ich modyfikacji. Główne nurty teoretyczne makroekonomii. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | udział w ćwiczeniach | 45 |
A-A-2 | przygotowanie do ćwiczeń | 17 |
A-A-3 | przygotowanie do pisemnych zaliczeń | 10 |
A-A-4 | przygotowanie prezentacji na zadany temat | 8 |
A-A-5 | poszukiwanie i czytanie wskazanej literatury | 10 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udział w wykładach | 30 |
A-W-2 | udział w egzaminie | 2 |
A-W-3 | studia literaturowe | 6 |
A-W-4 | przygotowanie do egzaminu | 22 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład problemowy |
M-2 | wykład informacyjny |
M-3 | wykład konwersatoryjny |
M-4 | dyskusja |
M-5 | prezentacja studentów na zadany temat |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena z przygotowania do bieżących ćwiczeń i aktywności na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: ocena z kolokwium pisemnego |
S-3 | Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów |
S-4 | Ocena formująca: ocena samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji |
S-5 | Ocena formująca: ocena rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych |
S-6 | Ocena formująca: ocena z wykonanej prezentacji na zadany temat |
S-7 | Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa z ćwiczeń |
S-8 | Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu pisemnego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_B05_W01 Definiuje podstawowe pojęcia i zjawiska makroekonomiczne | E_1A_W07, E_1A_W08, E_1A_W01 | — | C-1, C-2 | T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-12, T-A-10, T-A-11, T-A-13, T-A-14, T-A-6 | M-1, M-2, M-4, M-3, M-5 | S-8, S-2, S-1 |
E_1A_B05_W02 Objaśnia podstawowe zasady funkcjonowania gospodarki narodowej | E_1A_W08, E_1A_W05, E_1A_W01 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-A-1, T-A-15, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-A-12, T-A-10, T-A-11, T-A-14, T-A-9, T-A-6 | M-1, M-2, M-4, M-3, M-5 | S-8, S-2, S-1 |
E_1A_B05_W03 Rozróżnia narzędzia polityki gospodarczej prowadzonej przez rząd i w podstawowym zakresie objaśnia ich skutki. | E_1A_W04, E_1A_W08 | — | C-2, C-4 | T-W-7, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-A-15, T-A-4, T-A-12, T-A-11 | M-1, M-2, M-4, M-3, M-5 | S-8, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_B05_U01 analizuje związki przyczynowo-skutkowe w skali kraju oraz je interpretuje | E_1A_U01 | — | C-3 | T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-12, T-A-10, T-A-11, T-A-6 | M-1, M-2, M-4, M-3, M-5 | S-8, S-2, S-1 |
E_1A_B05_U02 analizuje w podstawowym zakresie efektywność prowadzonej polityki gospodarczej | E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03 | — | C-1, C-4 | T-W-4, T-W-5, T-A-15, T-A-4, T-A-12, T-A-10, T-A-11, T-A-13 | M-1, M-2, M-4, M-5 | S-8, S-2, S-1 |
E_1A_B05_U03 potrafi posługiwać się modelami graficznymi do interpretowania prawidłowości i zjawisk w gospodarce narodowej | E_1A_U03, E_1A_U07 | — | C-1, C-2, C-4 | T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-A-2, T-A-1, T-A-15, T-A-4, T-A-5, T-A-10, T-A-13, T-A-6 | M-1, M-4, M-5 | S-8, S-2, S-1 |
E_1A_B05_U04 ma umiejętność przygotowywania wystapień ustnych na tematy z zakresu podstaw makroekonomii z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych | E_1A_U05, E_1A_U06, E_1A_U07 | — | C-2, C-3, C-4 | T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-10, T-A-11, T-A-13, T-A-6 | M-5 | S-6 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_B05_K01 ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w skali makroekonomicznej | E_1A_K05, E_1A_K01 | — | C-2, C-3 | T-W-7, T-W-1, T-W-8, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-A-7, T-A-12, T-A-10, T-A-11, T-A-13, T-A-14 | M-1, M-2, M-4, M-5 | S-8, S-2, S-1 |
E_1A_B05_K03 jest otwarty na uzupełnianie i doskonalenie nabytej wiedzy i umiejętności w zakresie zagadnień z podstaw makroekonomii | E_1A_K04, E_1A_K03, E_1A_K05, E_1A_K01 | — | C-3, C-4 | T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-15, T-A-4, T-A-5, T-A-10, T-A-11, T-A-13, T-A-14, T-A-9, T-A-6 | M-4, M-5 | S-8, S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_B05_W01 Definiuje podstawowe pojęcia i zjawiska makroekonomiczne | 2,0 | Student nie definiuje podstawowych pojęć i zjawisk makroekonomicvznych |
3,0 | Student definiuje podstawowe pojęcia i zjawiska makroekonomicvzne w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student definiuje podstawowe pojęcia i zjawiska makroekonomicvzne w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Student definiuje podstawowe pojęcia i zjawiska makroekonomicvzne w stopniu dobrym | |
4,5 | Student definiuje podstawowe pojęcia i zjawiska makroekonomicvzne w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Student definiuje podstawowe pojęcia i zjawiska makroekonomicvzne w stopniu bardzo dobrym | |
E_1A_B05_W02 Objaśnia podstawowe zasady funkcjonowania gospodarki narodowej | 2,0 | Student nie rozumie podstawowych zasad funkcjonowania gospodarki narodowej |
3,0 | Student rozumie i objaśnia podstawowe zasady funkcjonowania gospodarki narodowej w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student rozumie i objaśnia podstawowe zasady funkcjonowania gospodarki narodowej w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Student rozumie i objaśnia podstawowe zasady funkcjonowania gospodarki narodowej w stopniu dobrym | |
4,5 | Student rozumie i objaśnia podstawowe zasady funkcjonowania gospodarki narodowej w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Student rozumie i objaśnia podstawowe zasady funkcjonowania gospodarki narodowej w stopniu bardzo dobrym | |
E_1A_B05_W03 Rozróżnia narzędzia polityki gospodarczej prowadzonej przez rząd i w podstawowym zakresie objaśnia ich skutki. | 2,0 | Student nie rozróżnia narzędzi polityki gospodarczej i nie objaśnia w podstawowym zakresie ich skutków |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym rozróżnia narzędzia polityki gospodarczej i objaśnia w podstawowym zakresie ich skutki | |
3,5 | Student rozróżnia narzędzia polityki gospodarczej i objaśnia w podstawowym zakresie ich skutki w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Student rozróżnia narzędzia polityki gospodarczej i objaśnia ich skutki w stopniu dobrym | |
4,5 | Student rozróżnia narzędzia polityki gospodarczej i objaśnia ich skutki w stopniu wyższym niż dobry | |
5,0 | Student rozróżnia narzędzia polityki gospodarczej i bardzo dobrze objaśnia ich skutki |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_B05_U01 analizuje związki przyczynowo-skutkowe w skali kraju oraz je interpretuje | 2,0 | Student nie posiada umiejętności analizowania związków przczynowo-skutkowych w gospodarce narodowej i ich interpretacji. |
3,0 | Student analizuje związki przczynowo-skutkowe w gospodarce narodowej w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student analizuje związki przczynowo-skutkowe w gospodarce narodowej w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Student analizuje związki przczynowo-skutkowe w gospodarce narodowej w stopniu dobrym | |
4,5 | Student analizuje związki przczynowo-skutkowe w gospodarce narodowej w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Student analizuje związki przczynowo-skutkowe w gospodarce narodowej w stopniu bardzo dobrym | |
E_1A_B05_U02 analizuje w podstawowym zakresie efektywność prowadzonej polityki gospodarczej | 2,0 | Student nie potrafi analizować w podstawowym zakresie efektywności prowadzonej polityki gospodarczej. |
3,0 | Student potrafi analizować efektywność polityki gospodarczej w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student potrafi analizować efektywność polityki gospodarczej w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Student potrafi analizować efektywność polityki gospodarczej w stopniu dobrym | |
4,5 | Student potrafi analizować efektywność polityki gospodarczej w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Student potrafi analizować efektywność polityki gospodarczej w stopniu bardzo dobrym | |
E_1A_B05_U03 potrafi posługiwać się modelami graficznymi do interpretowania prawidłowości i zjawisk w gospodarce narodowej | 2,0 | Student nie potrafi posługiwać się modelamii graficznymi do interpretowania zjawisk w skali makro |
3,0 | Student potrafi posługiwać się modelamii graficznymi do interpretowania zjawisk w gospodarce narodowej w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student potrafi posługiwać się modelamii graficznymi do interpretowania zjawisk w gospodarce narodowej w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Student potrafi posługiwać się modelamii graficznymi do interpretowania zjawisk w gospodarce narodowej w stopniu dobrym | |
4,5 | Student potrafi posługiwać się modelamii graficznymi do interpretowania zjawisk w gospodarce narodowej w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Student potrafi posługiwać się modelamii graficznymi do interpretowania zjawisk w gospodarce narodowej w stopniu bardzo dobrym | |
E_1A_B05_U04 ma umiejętność przygotowywania wystapień ustnych na tematy z zakresu podstaw makroekonomii z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych | 2,0 | Student nie potrafi przygotowywać wystąpień ustnych, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, na tematy z zakresu podstaw makroekonomii |
3,0 | Student potrafi przygotowywać wystąpienia ustne, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, na tematy z zakresu podstaw makroekonomii w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student potrafi przygotowywać wystąpienia ustne, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, na tematy z zakresu podstaw makroekonomii w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Student potrafi przygotowywać wystąpienia ustne, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, na tematy z zakresu podstaw makroekonomii w stopniu dobrym | |
4,5 | Student potrafi przygotowywać wystąpienia ustne, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, na tematy z zakresu podstaw makroekonomii w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Student potrafi przygotowywać wystąpienia ustne, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, na tematy z zakresu podstaw makroekonomii w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_B05_K01 ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w skali makroekonomicznej | 2,0 | Student nie ma świadomości ważności problemów ekonomicznych w skali makro. |
3,0 | Student jest świadomy ważności problemów ekonomicznych w skali makro w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student jest świadomy ważności problemów ekonomicznych w skali makro w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Student jest świadomy ważności problemów ekonomicznych w skali makro w stopniu dobrym | |
4,5 | Student jest świadomy ważności problemów ekonomicznych w skali makro w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Student jest świadomy ważności problemów ekonomicznych w skali makro w stopniu bardzo dobrym | |
E_1A_B05_K03 jest otwarty na uzupełnianie i doskonalenie nabytej wiedzy i umiejętności w zakresie zagadnień z podstaw makroekonomii | 2,0 | Student nie uzupełnia, ani nie doskonali nabytej wiedzy i umiejętności. |
3,0 | Student uzupełnia i doskonali nabytą wiedzę i umiejętności w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student uzupełnia i doskonali nabytą wiedzę i umiejętności w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Student uzupełnia i doskonali nabytą wiedzę i umiejętności w stopniu dobrym | |
4,5 | Student uzupełnia i doskonali nabytą wiedzę i umiejętności w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Student uzupełnia i doskonali nabytą wiedzę i umiejętności w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- Majchrzak M. (red.), Makroekonomiczne mechanizmy funkcjonowania gospodarki narodowej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2012
- Begg D., Dornbush R., Fischer S., Makroekonomia t. 2, PWE, Warszawa, 2014
- Bogusław Czarny, Podstawy ekonomii. Makroekonomia, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, 2018
- Marian Noga, Mikroekonomiczne podstawy makroekonomii, CeDeWu, 2018
- Alojzy Z. Nowak i Tomasz Zalega, Makroekonomia, PWE, Warszawa, 2019
- strony internetowe, www.nbp.pl; www.nbportal.pl; mf.gov.pl; stat.gov.pl
- Paul Krugman; Robin Wells, Macroeconomics, 2021, Sixth Edition
Literatura dodatkowa
- Kordalska A., Lechman E., Olczyk M., Podstawy makroekonomii w przykładach i zadaniach, CeDeWu, Warszawa, 2015