Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Ekobiznes

Sylabus przedmiotu Metodologia badań naukowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metodologia badań naukowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK4 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu ludzkich procesów poznawczych na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1w wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: -miał elementarną wiedzę związaną z metodologicznymi uwarunkowaniami pracy twórczej,
C-2znał elementarne zagadnienia dotyczące specyfiki preparacji pracy promocyjnej,
C-3umiał rozwiązać standardowe problemy wystepujące podczas tworzenia pracy promocyjnej,
C-4rozumiał konieczność ochrony własności intelektualnej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Cechy ekonomii jako nauki. Metodologia badań naukowych-kwestie definicyjne, miejsce w systemie nauk. Podstawowe wymogi stawiane pracom promocyjnym.4
T-K-2Charakterystyka podstawowych elementów metodycznych pracy promocyjnej. Procedura rozwiązywania problemów badawczych.Podstawowe błędy wypowiedzi i nazwy9
T-K-3Charakterystyka podstawowych elementów instrumentarium badawczego w naukach społecznych2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Przygotowanie się do bieżących konwersatoriów (dobór i analiza literatury adekwatnej do poszczególnych tematów zajęć, opracowanie zadań zleconych przez nauczyciela),6
A-K-2uczestnictwo w zajęciach15
A-K-3Przygotowanie się do zaliczenia4
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody problemowe-wykład konwersatoryjny.
M-2Mwtody podające-pogadanka sokratyczna lub heurystyczna.
M-3Metody aktywizujące-dyskusja dydaktyczna.
M-4Metody praktyczne- rozwiązywanie zadań wskazanych przez prowadzącego.
M-5Metody problemowe-wykład konwersatoryjny, pogadanka heurystyczna
M-6Metody praktyczne- rozwiązywanie zadań wskazanych przez prowadzącego (ćwiczenia przedmiotowe)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajeciach wyrażajaca sie m.in: uczestnictwem w dyskusji dydaktycznej, pogadance sokratycznej lub heurystycznej. Przy czym kontroli nauczyciela podlegają: -kultura wypowiedzi, -rzeczowość przedstawianych argumentów, -tolerancja wobec kontrargumentow, -dostrzeganie zwiazków tematycznych, -język wypowiedzi.
S-2Ocena formująca: Zadania grupowe dotyczące wiedzy naukowej i nienaukowej, żródłeł danych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne przedmiotu (test wyboru, pytania otwarte)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_A06_W01
Zna i rozumie elementarne pojęcia z zakresu metodologii badań naukowych.
E_1A_W03, E_1A_W02C-2T-K-1, T-K-3, T-K-2M-6, M-5S-3, S-2, S-1
E_1A_A06_W02
Zna i rozumie procedurę postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych.
E_1A_W03C-4, C-3, C-1, C-2T-K-1, T-K-3, T-K-2M-6, M-2, M-1S-3, S-1
E_1A_A06_W03
Zna i rozumie proces preparacji pracy promocyjnej i jej elementy metodyczne.
E_1A_W03C-3, C-2T-K-1, T-K-3, T-K-2M-6, M-5S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_A06_U01
Potrafi rozwiązywać elementarne problemy występujące podczas tworzenia pracy promocyjnej.
E_1A_U01, E_1A_U02C-4, C-3, C-1, C-2T-K-1, T-K-3, T-K-2M-6S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_A06_K01
Student jest gotów stosować się do zasad etycznych pisarstwa naukowego.
E_1A_K04C-4, C-1T-K-1, T-K-3, T-K-2M-6, M-5S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_A06_W01
Zna i rozumie elementarne pojęcia z zakresu metodologii badań naukowych.
2,0Student nie jest w stanie: - zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu metodologii badań naukowych, -wskazać co to jest literatura tematu i przedmiotu badań i co jej nie stanowi, -wskazać podstawowych elementow metodycznych pracy, -rozrożniać, definiować i korzystać ze źrodeł wiedzy faktualnej, -wskazać na czym polega i z jakich stadiów sklada się procedura rozwiązywania problemów badawczych, -wymienić i scharakteryzować podstawowe metody badawcze służące gromadzeniu wiedzy faktualnej w ekonomii.
3,0student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy material programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne- nieznaczne błędy językowe)
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu odpowiadania- bez trudnosci
5,0Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy -bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -odpowiada bezbłędnym językiem, prawidłowo i pewnie
E_1A_A06_W02
Zna i rozumie procedurę postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych.
2,0Student nie posiada elementarnej wiedzy o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych (ekonomii).
3,0Student posiada elementarną wiedzę o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych (ekonomii). Jest pasywny na zajęciach - trudno go skkłonić do aktywnoaści.
3,5Student posiada podstawową wiedzę o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych (ekonomii).
4,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy material programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu odpowiadania- bez trudnosci
5,0Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy -bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -odpowiada bezbłędnym językiem, prawidłowo i pewnie
E_1A_A06_W03
Zna i rozumie proces preparacji pracy promocyjnej i jej elementy metodyczne.
2,0Student nie posiada elementarnej wiedzy o procesie preparacji pracy promocyjnej i jej elementach metodycznych.
3,0Student posiada elementarną wiedzę o procesie preparacji pracy promocyjnej i jej elementach metodycznych. Z wydatną pomocą nauczyciela jest w stanie wykazać swoją w zakresie przedmiotu. Jest pasywny na zajęciach - trudno go skkłonić do aktywności.
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy material programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne- nieznaczne błędy językowe)
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu odpowiadania- bez trudnosci
5,0Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy -bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -odpowiada bezbłędnym językiem, prawidłowo i pewnie

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_A06_U01
Potrafi rozwiązywać elementarne problemy występujące podczas tworzenia pracy promocyjnej.
2,0Nie potrafi zindentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z wydatną pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami zwiazanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
3,5Potrafi zidentyfikować i poradzic sobie z pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami zwiazanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,0Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji wlasnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności zwiazane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_A06_K01
Student jest gotów stosować się do zasad etycznych pisarstwa naukowego.
2,0Nie wykazuje zainteresowania, ani chęci poznania elementarnej wiedzy z zakresu zasad etycznych-prezentujac poglady i opinie swiadczące o znajdowaniu się w stadium prekonwencjonalnym rozwoju moralnego.
3,0Prezentuje poglądy i opinie świadczące o elementarnym zainteresowaniu postawą etyczną w pracy naukowej (stadium rozwoju moralnego konwencjonalne- pierwsza podfaza).
3,5Prezentuje poglądy i opinie świadczące o chęci stosowania sie do zasad pisarstwa naukowego (stadium rozwoju moranego konwencjonalne -druga podfaza).
4,0Prezetuje poglady i opinie charakterystyczne dla stadium postkonwencjalnego rozwoju moralnego.
4,5Prezentuje poglądy i opinie świadczące o kierowaniu się w swoim postępowaniu pryncypiami moralnymi.
5,0Prezentuje poglądy i opinie świadczące o kierowaniu się w swoim postępowaniu pryncypiami moralnymi.

Literatura podstawowa

  1. S. Nowak, Metodologia badań społecznych, PWN, Warrszawa, 2020

Literatura dodatkowa

  1. S. Stachak, Podstawy metodologii nauk ekonomicznych, Difin, Warszawa, 2013
  2. M. Blaug, The Methodology of Economics, Cambridge University Press, Cambridge, 1996
  3. M. Pelc, Elementy metodologii badań naukowych, Akademia Obrony Narodowej, Warszawa, 2012

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Cechy ekonomii jako nauki. Metodologia badań naukowych-kwestie definicyjne, miejsce w systemie nauk. Podstawowe wymogi stawiane pracom promocyjnym.4
T-K-2Charakterystyka podstawowych elementów metodycznych pracy promocyjnej. Procedura rozwiązywania problemów badawczych.Podstawowe błędy wypowiedzi i nazwy9
T-K-3Charakterystyka podstawowych elementów instrumentarium badawczego w naukach społecznych2
15

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Przygotowanie się do bieżących konwersatoriów (dobór i analiza literatury adekwatnej do poszczególnych tematów zajęć, opracowanie zadań zleconych przez nauczyciela),6
A-K-2uczestnictwo w zajęciach15
A-K-3Przygotowanie się do zaliczenia4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_A06_W01Zna i rozumie elementarne pojęcia z zakresu metodologii badań naukowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
E_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu miejsce ekonomii i finansów w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-2znał elementarne zagadnienia dotyczące specyfiki preparacji pracy promocyjnej,
Treści programoweT-K-1Cechy ekonomii jako nauki. Metodologia badań naukowych-kwestie definicyjne, miejsce w systemie nauk. Podstawowe wymogi stawiane pracom promocyjnym.
T-K-3Charakterystyka podstawowych elementów instrumentarium badawczego w naukach społecznych
T-K-2Charakterystyka podstawowych elementów metodycznych pracy promocyjnej. Procedura rozwiązywania problemów badawczych.Podstawowe błędy wypowiedzi i nazwy
Metody nauczaniaM-6Metody praktyczne- rozwiązywanie zadań wskazanych przez prowadzącego (ćwiczenia przedmiotowe)
M-5Metody problemowe-wykład konwersatoryjny, pogadanka heurystyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne przedmiotu (test wyboru, pytania otwarte)
S-2Ocena formująca: Zadania grupowe dotyczące wiedzy naukowej i nienaukowej, żródłeł danych
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajeciach wyrażajaca sie m.in: uczestnictwem w dyskusji dydaktycznej, pogadance sokratycznej lub heurystycznej. Przy czym kontroli nauczyciela podlegają: -kultura wypowiedzi, -rzeczowość przedstawianych argumentów, -tolerancja wobec kontrargumentow, -dostrzeganie zwiazków tematycznych, -język wypowiedzi.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie: - zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu metodologii badań naukowych, -wskazać co to jest literatura tematu i przedmiotu badań i co jej nie stanowi, -wskazać podstawowych elementow metodycznych pracy, -rozrożniać, definiować i korzystać ze źrodeł wiedzy faktualnej, -wskazać na czym polega i z jakich stadiów sklada się procedura rozwiązywania problemów badawczych, -wymienić i scharakteryzować podstawowe metody badawcze służące gromadzeniu wiedzy faktualnej w ekonomii.
3,0student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy material programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne- nieznaczne błędy językowe)
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu odpowiadania- bez trudnosci
5,0Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy -bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -odpowiada bezbłędnym językiem, prawidłowo i pewnie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_A06_W02Zna i rozumie procedurę postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
Cel przedmiotuC-4rozumiał konieczność ochrony własności intelektualnej.
C-3umiał rozwiązać standardowe problemy wystepujące podczas tworzenia pracy promocyjnej,
C-1w wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: -miał elementarną wiedzę związaną z metodologicznymi uwarunkowaniami pracy twórczej,
C-2znał elementarne zagadnienia dotyczące specyfiki preparacji pracy promocyjnej,
Treści programoweT-K-1Cechy ekonomii jako nauki. Metodologia badań naukowych-kwestie definicyjne, miejsce w systemie nauk. Podstawowe wymogi stawiane pracom promocyjnym.
T-K-3Charakterystyka podstawowych elementów instrumentarium badawczego w naukach społecznych
T-K-2Charakterystyka podstawowych elementów metodycznych pracy promocyjnej. Procedura rozwiązywania problemów badawczych.Podstawowe błędy wypowiedzi i nazwy
Metody nauczaniaM-6Metody praktyczne- rozwiązywanie zadań wskazanych przez prowadzącego (ćwiczenia przedmiotowe)
M-2Mwtody podające-pogadanka sokratyczna lub heurystyczna.
M-1Metody problemowe-wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne przedmiotu (test wyboru, pytania otwarte)
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajeciach wyrażajaca sie m.in: uczestnictwem w dyskusji dydaktycznej, pogadance sokratycznej lub heurystycznej. Przy czym kontroli nauczyciela podlegają: -kultura wypowiedzi, -rzeczowość przedstawianych argumentów, -tolerancja wobec kontrargumentow, -dostrzeganie zwiazków tematycznych, -język wypowiedzi.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada elementarnej wiedzy o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych (ekonomii).
3,0Student posiada elementarną wiedzę o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych (ekonomii). Jest pasywny na zajęciach - trudno go skkłonić do aktywnoaści.
3,5Student posiada podstawową wiedzę o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych (ekonomii).
4,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy material programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu odpowiadania- bez trudnosci
5,0Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy -bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -odpowiada bezbłędnym językiem, prawidłowo i pewnie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_A06_W03Zna i rozumie proces preparacji pracy promocyjnej i jej elementy metodyczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
Cel przedmiotuC-3umiał rozwiązać standardowe problemy wystepujące podczas tworzenia pracy promocyjnej,
C-2znał elementarne zagadnienia dotyczące specyfiki preparacji pracy promocyjnej,
Treści programoweT-K-1Cechy ekonomii jako nauki. Metodologia badań naukowych-kwestie definicyjne, miejsce w systemie nauk. Podstawowe wymogi stawiane pracom promocyjnym.
T-K-3Charakterystyka podstawowych elementów instrumentarium badawczego w naukach społecznych
T-K-2Charakterystyka podstawowych elementów metodycznych pracy promocyjnej. Procedura rozwiązywania problemów badawczych.Podstawowe błędy wypowiedzi i nazwy
Metody nauczaniaM-6Metody praktyczne- rozwiązywanie zadań wskazanych przez prowadzącego (ćwiczenia przedmiotowe)
M-5Metody problemowe-wykład konwersatoryjny, pogadanka heurystyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne przedmiotu (test wyboru, pytania otwarte)
S-2Ocena formująca: Zadania grupowe dotyczące wiedzy naukowej i nienaukowej, żródłeł danych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada elementarnej wiedzy o procesie preparacji pracy promocyjnej i jej elementach metodycznych.
3,0Student posiada elementarną wiedzę o procesie preparacji pracy promocyjnej i jej elementach metodycznych. Z wydatną pomocą nauczyciela jest w stanie wykazać swoją w zakresie przedmiotu. Jest pasywny na zajęciach - trudno go skkłonić do aktywności.
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy material programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne- nieznaczne błędy językowe)
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu odpowiadania- bez trudnosci
5,0Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy -bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -odpowiada bezbłędnym językiem, prawidłowo i pewnie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_A06_U01Potrafi rozwiązywać elementarne problemy występujące podczas tworzenia pracy promocyjnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji i interpretacji procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla ekonomii
E_1A_U02Potrafi zastosować wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych w mikro-, mezo- i makroskali
Cel przedmiotuC-4rozumiał konieczność ochrony własności intelektualnej.
C-3umiał rozwiązać standardowe problemy wystepujące podczas tworzenia pracy promocyjnej,
C-1w wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: -miał elementarną wiedzę związaną z metodologicznymi uwarunkowaniami pracy twórczej,
C-2znał elementarne zagadnienia dotyczące specyfiki preparacji pracy promocyjnej,
Treści programoweT-K-1Cechy ekonomii jako nauki. Metodologia badań naukowych-kwestie definicyjne, miejsce w systemie nauk. Podstawowe wymogi stawiane pracom promocyjnym.
T-K-3Charakterystyka podstawowych elementów instrumentarium badawczego w naukach społecznych
T-K-2Charakterystyka podstawowych elementów metodycznych pracy promocyjnej. Procedura rozwiązywania problemów badawczych.Podstawowe błędy wypowiedzi i nazwy
Metody nauczaniaM-6Metody praktyczne- rozwiązywanie zadań wskazanych przez prowadzącego (ćwiczenia przedmiotowe)
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne przedmiotu (test wyboru, pytania otwarte)
S-2Ocena formująca: Zadania grupowe dotyczące wiedzy naukowej i nienaukowej, żródłeł danych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zindentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z wydatną pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami zwiazanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
3,5Potrafi zidentyfikować i poradzic sobie z pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami zwiazanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,0Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji wlasnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności zwiazane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_A06_K01Student jest gotów stosować się do zasad etycznych pisarstwa naukowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K04Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu
Cel przedmiotuC-4rozumiał konieczność ochrony własności intelektualnej.
C-1w wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: -miał elementarną wiedzę związaną z metodologicznymi uwarunkowaniami pracy twórczej,
Treści programoweT-K-1Cechy ekonomii jako nauki. Metodologia badań naukowych-kwestie definicyjne, miejsce w systemie nauk. Podstawowe wymogi stawiane pracom promocyjnym.
T-K-3Charakterystyka podstawowych elementów instrumentarium badawczego w naukach społecznych
T-K-2Charakterystyka podstawowych elementów metodycznych pracy promocyjnej. Procedura rozwiązywania problemów badawczych.Podstawowe błędy wypowiedzi i nazwy
Metody nauczaniaM-6Metody praktyczne- rozwiązywanie zadań wskazanych przez prowadzącego (ćwiczenia przedmiotowe)
M-5Metody problemowe-wykład konwersatoryjny, pogadanka heurystyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne przedmiotu (test wyboru, pytania otwarte)
S-2Ocena formująca: Zadania grupowe dotyczące wiedzy naukowej i nienaukowej, żródłeł danych
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajeciach wyrażajaca sie m.in: uczestnictwem w dyskusji dydaktycznej, pogadance sokratycznej lub heurystycznej. Przy czym kontroli nauczyciela podlegają: -kultura wypowiedzi, -rzeczowość przedstawianych argumentów, -tolerancja wobec kontrargumentow, -dostrzeganie zwiazków tematycznych, -język wypowiedzi.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wykazuje zainteresowania, ani chęci poznania elementarnej wiedzy z zakresu zasad etycznych-prezentujac poglady i opinie swiadczące o znajdowaniu się w stadium prekonwencjonalnym rozwoju moralnego.
3,0Prezentuje poglądy i opinie świadczące o elementarnym zainteresowaniu postawą etyczną w pracy naukowej (stadium rozwoju moralnego konwencjonalne- pierwsza podfaza).
3,5Prezentuje poglądy i opinie świadczące o chęci stosowania sie do zasad pisarstwa naukowego (stadium rozwoju moranego konwencjonalne -druga podfaza).
4,0Prezetuje poglady i opinie charakterystyczne dla stadium postkonwencjalnego rozwoju moralnego.
4,5Prezentuje poglądy i opinie świadczące o kierowaniu się w swoim postępowaniu pryncypiami moralnymi.
5,0Prezentuje poglądy i opinie świadczące o kierowaniu się w swoim postępowaniu pryncypiami moralnymi.