Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Ekobiznes

Sylabus przedmiotu Podstawy demografii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy demografii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Bąk <Iwona.Bak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Wawrzyniak <Katarzyna.Wawrzyniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 25 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu ekonomii i statystyki opisowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobycia podstawowej wiedzy o zjawiskach i procesach demograficznych.
C-2Zaliczenie przedmiotu oznacza, że student posiada umiejętność identyfikacji i oceny procesów demograficznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwój myśli demograficznej, współczesne teorie ludnościowe.2
T-A-2Źródła i zakres informacji demograficznej.2
T-A-3Metody analizy demograficznej.2
T-A-4Ogólna zasada budowy podstawowych wspólczynników demograficznych.2
T-A-5Liczba i rozmieszczenie ludności.2
T-A-6Struktura ludności według płci, wieku i stanu cywilnego.2
T-A-7Struktura ludności według cech społeczno-zawodowych i wykształcenia.2
T-A-8Ruch naturalny ludności.4
T-A-9Syntetyczne miary reprodukcji ludności.1
T-A-10Ruch wędrówkowy ludności3
T-A-11Prezentacja prac zaliczeniowych przygotowanych przez studentów.3
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.25
A-A-2Studia literaturowe.12
A-A-3Przygotowanie pracy zaliczeniowej13
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia o charakterze warsztatów – opracowywanie zadań praktycznych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Materiał zaliczany na podstawie samodzielnej pracy wykonanej na podstawie zebranych danych statystycznych– prezentacja pracy na ostatnich zajęciach ćwiczeniowych
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studenta na zajęciach audytoryjnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O03_W01
Student zna i rozumie istotę zjawisk i procesów demograficznych oraz definicje podstawowych kategorii demograficznych.
E_1A_W03, E_1A_W06, E_1A_W01C-1, C-2T-A-4, T-A-7, T-A-6, T-A-5, T-A-8, T-A-9, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-10M-1S-2, S-1
E_1A_O03_W02
Student zna i rozumie metody analizy demograficznej wykorzystywane do badania struktur ludności, ruchu naturalnego i wędrówkowego ludności, starzenia się ludności oraz pomiaru reprodukcji ludności.
E_1A_W03, E_1A_W06, E_1A_W01C-1, C-2T-A-6, T-A-8, T-A-9, T-A-3, T-A-10M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O03_U01
Student potrafi zaprojektować badanie z wykorzystaniem metod analizy demograficznej począwszy od sformułowania celów badawczych poprzez zgromadzenie odpowiednich danych, ich analizę, sformułowanie wniosków, aż po stworzenie raportu końcowego.
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U04C-1, C-2T-A-4, T-A-7, T-A-6, T-A-5, T-A-8, T-A-9, T-A-3, T-A-10, T-A-11M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O03_K01
Student jest gotów do samodzielnego rozwiązywania problemów związanych z badaniami demograficznymi.
E_1A_K01C-1, C-2T-A-6, T-A-8, T-A-9, T-A-3, T-A-10, T-A-11M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O03_W01
Student zna i rozumie istotę zjawisk i procesów demograficznych oraz definicje podstawowych kategorii demograficznych.
2,0Student nie zna i nie rozumie istoty zjawisk i procesów demograficznych oraz definicji podstawowych kategorii demograficznych.
3,0Student zna i rozumie istotę zjawisk i procesów demograficznych oraz definicje wybranych kategorii demograficznych w wąskim zakresie.
3,5Student częściowo zna i rozumie istotę zjawisk i procesów demograficznych oraz definicje wiekszości kategorii demograficznych.
4,0Student zna i rozumie istotę zjawisk i procesów demograficznych oraz definicje wiekszości kategorii demograficznych.
4,5Student zna i rozumie istotę zjawisk i procesów demograficznych oraz definicje wiekszości kategorii demograficznych w szerokim zakresie.
5,0Student zna i rozumie istotę zjawisk i procesów demograficznych oraz definicje wiekszości kategorii demograficznych w bardzo szerokim zakresie.
E_1A_O03_W02
Student zna i rozumie metody analizy demograficznej wykorzystywane do badania struktur ludności, ruchu naturalnego i wędrówkowego ludności, starzenia się ludności oraz pomiaru reprodukcji ludności.
2,0Student nie zna i nie rozumie metod analizy demograficznej.
3,0Student zna i rozumie w stopniu dostatecznym wybrane metody analizy demograficznej.
3,5Student zna i rozumie w stopniu bardziej niż dostatecznym wybrane metody analizy demograficznej.
4,0Student zna i rozumie w stopniu dobrym wybrane metody analizy demograficznej.
4,5Student zna i rozumie w stopniu więcej niż dobrym wybrane metody analizy demograficznej.
5,0Student zna i rozumie w stopniu bardzo dobrym wybrane metody analizy demograficznej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O03_U01
Student potrafi zaprojektować badanie z wykorzystaniem metod analizy demograficznej począwszy od sformułowania celów badawczych poprzez zgromadzenie odpowiednich danych, ich analizę, sformułowanie wniosków, aż po stworzenie raportu końcowego.
2,0Student nie potrafi samodzielnie zaprojektować prostego badania z wykorzystaniem metod analizy demograficznej.
3,0Student potrafi, przy pomocy nauczyciela, zaprojektować niektóre etapy prostego badania z wykorzystaniem metod analizy demograficznej.
3,5Student potrafi, przy pomocy nauczyciela, zaprojektować wiekszość etapów prostego badania z wykorzystaniem metod analizy demograficznej.
4,0Student potrafi samodzielnie zaprojektować wiekszość etapów badania z wykorzystaniem metod analizy demograficznej.
4,5Student potrafi samodzielnie zaprojektować całe badanie z wykorzystaniem metod analizy demograficznej.
5,0Student potrafi samodzielnie i bezbłędnie zaprojektować oraz zinterpretować wyniki badania z wykorzystaniem metod analizy demograficznej.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O03_K01
Student jest gotów do samodzielnego rozwiązywania problemów związanych z badaniami demograficznymi.
2,0Student nie jest gotów do samodzielnego rozwiazywania problemów badawczych związanych z badaniami demograficznymi.
3,0Student jest gotowy, przy znacznej pomocy nauczyciela, do rozwiazywania problemów badawczych związanych z badaniami demograficznymi.
3,5Student jest gotowy, przy pomocy nauczyciela, do rozwiazywania problemów badawczych związanych z badaniami demograficznymi.
4,0Student jest gotowy, przy niewielkiej pomocy nauczyciela, do rozwiazywania problemów badawczych związanych z badaniami demograficznymi.
4,5Student, prawie samodzielnie, jest gotów do rozwiazywania problemów badawczych związanych z badaniami demograficznymi.
5,0Student jest gotów do samodzielnego rozwiazywania problemów badawczych związanych z badaniami demograficznymi.

Literatura podstawowa

  1. Holzer Z., Demografia, PWE, Warszawa, 2003
  2. Kurkiewicz J., Procesy demograficzne i metody ich analizy, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków, 2010
  3. Bąk I., Statystyczna analiza aktywności turystycznej seniorów w Polsce, Wydawnictwo Uczelniane ZUT, Szczecin, 2013
  4. Bąk I., Aktywność seniorów w czasie wolnym, CeDeWu, Warszawa, 2020, Rozdział w monografii Srebna gospodarka, red. Frąckiewicz R., Kryk B., Wyd. CeDeWu, Warszawa
  5. Frąckiewicz E. (red.), Kryk B. (red.), Srebrna gospodarka. Ujęcie społeczno-ekonomiczne, CeDeWu, Warszawa, 2020
  6. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Formulas and tables. Statistical and econometric methods, CeDeWu, Warszawa, 2021

Literatura dodatkowa

  1. Gazińska M., Potencjał demograficzny w regionie. Analiza ilościowa., Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2003
  2. Bąk I., Szczecińska B., Global Demographic Trends and Effects on Tourism, European Research Studies Journal, 2020, 23(4)

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwój myśli demograficznej, współczesne teorie ludnościowe.2
T-A-2Źródła i zakres informacji demograficznej.2
T-A-3Metody analizy demograficznej.2
T-A-4Ogólna zasada budowy podstawowych wspólczynników demograficznych.2
T-A-5Liczba i rozmieszczenie ludności.2
T-A-6Struktura ludności według płci, wieku i stanu cywilnego.2
T-A-7Struktura ludności według cech społeczno-zawodowych i wykształcenia.2
T-A-8Ruch naturalny ludności.4
T-A-9Syntetyczne miary reprodukcji ludności.1
T-A-10Ruch wędrówkowy ludności3
T-A-11Prezentacja prac zaliczeniowych przygotowanych przez studentów.3
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.25
A-A-2Studia literaturowe.12
A-A-3Przygotowanie pracy zaliczeniowej13
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O03_W01Student zna i rozumie istotę zjawisk i procesów demograficznych oraz definicje podstawowych kategorii demograficznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
E_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji), a także metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobycia podstawowej wiedzy o zjawiskach i procesach demograficznych.
C-2Zaliczenie przedmiotu oznacza, że student posiada umiejętność identyfikacji i oceny procesów demograficznych.
Treści programoweT-A-4Ogólna zasada budowy podstawowych wspólczynników demograficznych.
T-A-7Struktura ludności według cech społeczno-zawodowych i wykształcenia.
T-A-6Struktura ludności według płci, wieku i stanu cywilnego.
T-A-5Liczba i rozmieszczenie ludności.
T-A-8Ruch naturalny ludności.
T-A-9Syntetyczne miary reprodukcji ludności.
T-A-2Źródła i zakres informacji demograficznej.
T-A-1Rozwój myśli demograficznej, współczesne teorie ludnościowe.
T-A-3Metody analizy demograficznej.
T-A-10Ruch wędrówkowy ludności
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia o charakterze warsztatów – opracowywanie zadań praktycznych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studenta na zajęciach audytoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Materiał zaliczany na podstawie samodzielnej pracy wykonanej na podstawie zebranych danych statystycznych– prezentacja pracy na ostatnich zajęciach ćwiczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie istoty zjawisk i procesów demograficznych oraz definicji podstawowych kategorii demograficznych.
3,0Student zna i rozumie istotę zjawisk i procesów demograficznych oraz definicje wybranych kategorii demograficznych w wąskim zakresie.
3,5Student częściowo zna i rozumie istotę zjawisk i procesów demograficznych oraz definicje wiekszości kategorii demograficznych.
4,0Student zna i rozumie istotę zjawisk i procesów demograficznych oraz definicje wiekszości kategorii demograficznych.
4,5Student zna i rozumie istotę zjawisk i procesów demograficznych oraz definicje wiekszości kategorii demograficznych w szerokim zakresie.
5,0Student zna i rozumie istotę zjawisk i procesów demograficznych oraz definicje wiekszości kategorii demograficznych w bardzo szerokim zakresie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O03_W02Student zna i rozumie metody analizy demograficznej wykorzystywane do badania struktur ludności, ruchu naturalnego i wędrówkowego ludności, starzenia się ludności oraz pomiaru reprodukcji ludności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
E_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji), a także metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobycia podstawowej wiedzy o zjawiskach i procesach demograficznych.
C-2Zaliczenie przedmiotu oznacza, że student posiada umiejętność identyfikacji i oceny procesów demograficznych.
Treści programoweT-A-6Struktura ludności według płci, wieku i stanu cywilnego.
T-A-8Ruch naturalny ludności.
T-A-9Syntetyczne miary reprodukcji ludności.
T-A-3Metody analizy demograficznej.
T-A-10Ruch wędrówkowy ludności
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia o charakterze warsztatów – opracowywanie zadań praktycznych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studenta na zajęciach audytoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Materiał zaliczany na podstawie samodzielnej pracy wykonanej na podstawie zebranych danych statystycznych– prezentacja pracy na ostatnich zajęciach ćwiczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie metod analizy demograficznej.
3,0Student zna i rozumie w stopniu dostatecznym wybrane metody analizy demograficznej.
3,5Student zna i rozumie w stopniu bardziej niż dostatecznym wybrane metody analizy demograficznej.
4,0Student zna i rozumie w stopniu dobrym wybrane metody analizy demograficznej.
4,5Student zna i rozumie w stopniu więcej niż dobrym wybrane metody analizy demograficznej.
5,0Student zna i rozumie w stopniu bardzo dobrym wybrane metody analizy demograficznej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O03_U01Student potrafi zaprojektować badanie z wykorzystaniem metod analizy demograficznej począwszy od sformułowania celów badawczych poprzez zgromadzenie odpowiednich danych, ich analizę, sformułowanie wniosków, aż po stworzenie raportu końcowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji i interpretacji procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla ekonomii
E_1A_U02Potrafi zastosować wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych w mikro-, mezo- i makroskali
E_1A_U04Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania i prognozowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobycia podstawowej wiedzy o zjawiskach i procesach demograficznych.
C-2Zaliczenie przedmiotu oznacza, że student posiada umiejętność identyfikacji i oceny procesów demograficznych.
Treści programoweT-A-4Ogólna zasada budowy podstawowych wspólczynników demograficznych.
T-A-7Struktura ludności według cech społeczno-zawodowych i wykształcenia.
T-A-6Struktura ludności według płci, wieku i stanu cywilnego.
T-A-5Liczba i rozmieszczenie ludności.
T-A-8Ruch naturalny ludności.
T-A-9Syntetyczne miary reprodukcji ludności.
T-A-3Metody analizy demograficznej.
T-A-10Ruch wędrówkowy ludności
T-A-11Prezentacja prac zaliczeniowych przygotowanych przez studentów.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia o charakterze warsztatów – opracowywanie zadań praktycznych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studenta na zajęciach audytoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Materiał zaliczany na podstawie samodzielnej pracy wykonanej na podstawie zebranych danych statystycznych– prezentacja pracy na ostatnich zajęciach ćwiczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie zaprojektować prostego badania z wykorzystaniem metod analizy demograficznej.
3,0Student potrafi, przy pomocy nauczyciela, zaprojektować niektóre etapy prostego badania z wykorzystaniem metod analizy demograficznej.
3,5Student potrafi, przy pomocy nauczyciela, zaprojektować wiekszość etapów prostego badania z wykorzystaniem metod analizy demograficznej.
4,0Student potrafi samodzielnie zaprojektować wiekszość etapów badania z wykorzystaniem metod analizy demograficznej.
4,5Student potrafi samodzielnie zaprojektować całe badanie z wykorzystaniem metod analizy demograficznej.
5,0Student potrafi samodzielnie i bezbłędnie zaprojektować oraz zinterpretować wyniki badania z wykorzystaniem metod analizy demograficznej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O03_K01Student jest gotów do samodzielnego rozwiązywania problemów związanych z badaniami demograficznymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a także ma świadomość konieczności zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobycia podstawowej wiedzy o zjawiskach i procesach demograficznych.
C-2Zaliczenie przedmiotu oznacza, że student posiada umiejętność identyfikacji i oceny procesów demograficznych.
Treści programoweT-A-6Struktura ludności według płci, wieku i stanu cywilnego.
T-A-8Ruch naturalny ludności.
T-A-9Syntetyczne miary reprodukcji ludności.
T-A-3Metody analizy demograficznej.
T-A-10Ruch wędrówkowy ludności
T-A-11Prezentacja prac zaliczeniowych przygotowanych przez studentów.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia o charakterze warsztatów – opracowywanie zadań praktycznych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studenta na zajęciach audytoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Materiał zaliczany na podstawie samodzielnej pracy wykonanej na podstawie zebranych danych statystycznych– prezentacja pracy na ostatnich zajęciach ćwiczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do samodzielnego rozwiazywania problemów badawczych związanych z badaniami demograficznymi.
3,0Student jest gotowy, przy znacznej pomocy nauczyciela, do rozwiazywania problemów badawczych związanych z badaniami demograficznymi.
3,5Student jest gotowy, przy pomocy nauczyciela, do rozwiazywania problemów badawczych związanych z badaniami demograficznymi.
4,0Student jest gotowy, przy niewielkiej pomocy nauczyciela, do rozwiazywania problemów badawczych związanych z badaniami demograficznymi.
4,5Student, prawie samodzielnie, jest gotów do rozwiazywania problemów badawczych związanych z badaniami demograficznymi.
5,0Student jest gotów do samodzielnego rozwiazywania problemów badawczych związanych z badaniami demograficznymi.