Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Ekobiznes
Sylabus przedmiotu Podstawy demografii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy demografii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iwona Bąk <Iwona.Bak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Wawrzyniak <Katarzyna.Wawrzyniak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu ekonomii i statystyki opisowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobycia podstawowej wiedzy o zjawiskach i procesach demograficznych. |
C-2 | Zaliczenie przedmiotu oznacza, że student posiada umiejętność identyfikacji i oceny procesów demograficznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozwój myśli demograficznej, współczesne teorie ludnościowe. | 2 |
T-A-2 | Źródła i zakres informacji demograficznej. | 2 |
T-A-3 | Metody analizy demograficznej. | 2 |
T-A-4 | Ogólna zasada budowy podstawowych wspólczynników demograficznych. | 2 |
T-A-5 | Liczba i rozmieszczenie ludności. | 2 |
T-A-6 | Struktura ludności według płci, wieku i stanu cywilnego. | 2 |
T-A-7 | Struktura ludności według cech społeczno-zawodowych i wykształcenia. | 2 |
T-A-8 | Ruch naturalny ludności. | 4 |
T-A-9 | Syntetyczne miary reprodukcji ludności. | 1 |
T-A-10 | Ruch wędrówkowy ludności | 3 |
T-A-11 | Prezentacja prac zaliczeniowych przygotowanych przez studentów. | 3 |
25 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 25 |
A-A-2 | Studia literaturowe. | 12 |
A-A-3 | Przygotowanie pracy zaliczeniowej | 13 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia o charakterze warsztatów – opracowywanie zadań praktycznych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Materiał zaliczany na podstawie samodzielnej pracy wykonanej na podstawie zebranych danych statystycznych– prezentacja pracy na ostatnich zajęciach ćwiczeniowych |
S-2 | Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studenta na zajęciach audytoryjnych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O03_W01 Student zna i rozumie istotę zjawisk i procesów demograficznych oraz definicje podstawowych kategorii demograficznych. | E_1A_W03, E_1A_W06, E_1A_W01 | — | C-1, C-2 | T-A-4, T-A-7, T-A-6, T-A-5, T-A-8, T-A-9, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-10 | M-1 | S-2, S-1 |
E_1A_O03_W02 Student zna i rozumie metody analizy demograficznej wykorzystywane do badania struktur ludności, ruchu naturalnego i wędrówkowego ludności, starzenia się ludności oraz pomiaru reprodukcji ludności. | E_1A_W03, E_1A_W06, E_1A_W01 | — | C-1, C-2 | T-A-6, T-A-8, T-A-9, T-A-3, T-A-10 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O03_U01 Student potrafi zaprojektować badanie z wykorzystaniem metod analizy demograficznej począwszy od sformułowania celów badawczych poprzez zgromadzenie odpowiednich danych, ich analizę, sformułowanie wniosków, aż po stworzenie raportu końcowego. | E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U04 | — | C-1, C-2 | T-A-4, T-A-7, T-A-6, T-A-5, T-A-8, T-A-9, T-A-3, T-A-10, T-A-11 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O03_K01 Student jest gotów do samodzielnego rozwiązywania problemów związanych z badaniami demograficznymi. | E_1A_K01 | — | C-1, C-2 | T-A-6, T-A-8, T-A-9, T-A-3, T-A-10, T-A-11 | M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O03_W01 Student zna i rozumie istotę zjawisk i procesów demograficznych oraz definicje podstawowych kategorii demograficznych. | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie istoty zjawisk i procesów demograficznych oraz definicji podstawowych kategorii demograficznych. |
3,0 | Student zna i rozumie istotę zjawisk i procesów demograficznych oraz definicje wybranych kategorii demograficznych w wąskim zakresie. | |
3,5 | Student częściowo zna i rozumie istotę zjawisk i procesów demograficznych oraz definicje wiekszości kategorii demograficznych. | |
4,0 | Student zna i rozumie istotę zjawisk i procesów demograficznych oraz definicje wiekszości kategorii demograficznych. | |
4,5 | Student zna i rozumie istotę zjawisk i procesów demograficznych oraz definicje wiekszości kategorii demograficznych w szerokim zakresie. | |
5,0 | Student zna i rozumie istotę zjawisk i procesów demograficznych oraz definicje wiekszości kategorii demograficznych w bardzo szerokim zakresie. | |
E_1A_O03_W02 Student zna i rozumie metody analizy demograficznej wykorzystywane do badania struktur ludności, ruchu naturalnego i wędrówkowego ludności, starzenia się ludności oraz pomiaru reprodukcji ludności. | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie metod analizy demograficznej. |
3,0 | Student zna i rozumie w stopniu dostatecznym wybrane metody analizy demograficznej. | |
3,5 | Student zna i rozumie w stopniu bardziej niż dostatecznym wybrane metody analizy demograficznej. | |
4,0 | Student zna i rozumie w stopniu dobrym wybrane metody analizy demograficznej. | |
4,5 | Student zna i rozumie w stopniu więcej niż dobrym wybrane metody analizy demograficznej. | |
5,0 | Student zna i rozumie w stopniu bardzo dobrym wybrane metody analizy demograficznej. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O03_U01 Student potrafi zaprojektować badanie z wykorzystaniem metod analizy demograficznej począwszy od sformułowania celów badawczych poprzez zgromadzenie odpowiednich danych, ich analizę, sformułowanie wniosków, aż po stworzenie raportu końcowego. | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie zaprojektować prostego badania z wykorzystaniem metod analizy demograficznej. |
3,0 | Student potrafi, przy pomocy nauczyciela, zaprojektować niektóre etapy prostego badania z wykorzystaniem metod analizy demograficznej. | |
3,5 | Student potrafi, przy pomocy nauczyciela, zaprojektować wiekszość etapów prostego badania z wykorzystaniem metod analizy demograficznej. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie zaprojektować wiekszość etapów badania z wykorzystaniem metod analizy demograficznej. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie zaprojektować całe badanie z wykorzystaniem metod analizy demograficznej. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie i bezbłędnie zaprojektować oraz zinterpretować wyniki badania z wykorzystaniem metod analizy demograficznej. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O03_K01 Student jest gotów do samodzielnego rozwiązywania problemów związanych z badaniami demograficznymi. | 2,0 | Student nie jest gotów do samodzielnego rozwiazywania problemów badawczych związanych z badaniami demograficznymi. |
3,0 | Student jest gotowy, przy znacznej pomocy nauczyciela, do rozwiazywania problemów badawczych związanych z badaniami demograficznymi. | |
3,5 | Student jest gotowy, przy pomocy nauczyciela, do rozwiazywania problemów badawczych związanych z badaniami demograficznymi. | |
4,0 | Student jest gotowy, przy niewielkiej pomocy nauczyciela, do rozwiazywania problemów badawczych związanych z badaniami demograficznymi. | |
4,5 | Student, prawie samodzielnie, jest gotów do rozwiazywania problemów badawczych związanych z badaniami demograficznymi. | |
5,0 | Student jest gotów do samodzielnego rozwiazywania problemów badawczych związanych z badaniami demograficznymi. |
Literatura podstawowa
- Holzer Z., Demografia, PWE, Warszawa, 2003
- Kurkiewicz J., Procesy demograficzne i metody ich analizy, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków, 2010
- Bąk I., Statystyczna analiza aktywności turystycznej seniorów w Polsce, Wydawnictwo Uczelniane ZUT, Szczecin, 2013
- Bąk I., Aktywność seniorów w czasie wolnym, CeDeWu, Warszawa, 2020, Rozdział w monografii Srebna gospodarka, red. Frąckiewicz R., Kryk B., Wyd. CeDeWu, Warszawa
- Frąckiewicz E. (red.), Kryk B. (red.), Srebrna gospodarka. Ujęcie społeczno-ekonomiczne, CeDeWu, Warszawa, 2020
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Formulas and tables. Statistical and econometric methods, CeDeWu, Warszawa, 2021
Literatura dodatkowa
- Gazińska M., Potencjał demograficzny w regionie. Analiza ilościowa., Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2003
- Bąk I., Szczecińska B., Global Demographic Trends and Effects on Tourism, European Research Studies Journal, 2020, 23(4)