Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Ekobiznes

Sylabus przedmiotu Ergonomia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ergonomia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Milena Bera <Milena.Bera@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Milena Bera <Milena.Bera@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 25 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wybrane aspekty wiedzy z zakresu mikroekonomii i zarządzania.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie podstaw wiedzy o ergonomii. Opanowanie podstawowych terminów i kategorii pojęciowych.
C-2Rozumienie procesu poprawy warunków pracy i poprawy organizacji stanowisk pracy jako aspektu efektywnego i nowoczesnego zarządzania. Rozumienie związku między dobrą organizacją stanowiska pracy a efektywnością pracy.
C-3Umiejętność zastosowania oceny kosztu biologicznego pracy. Umiejętność oceny stanowisk pracy i czynników negatywnie oddziałujących na wydajność pracy oraz znajomość metod diagnozowania nieefektywności organizacji stanowisk pracy.
C-4Umiejętność sformułowania zaleceń co do poprawy zdiagnozowanej niesprawności organizacji stanowisk pracy oraz sposobów ograniczania ich skutków.
C-5Posiadanie wiedzy nt. obowiązków pracodawcy i wymogów BHP oraz zdolność łączenia ich z zaleceniami ergonomii w zakresie właściwej i efektywnej organizacji pracy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przedmiot i zakres ergonomii. Układ: człowiek – obiekt techniczny – otoczenie człowieka jako przedmiot ergonomii. Ergonomia jako wiedza multidyscyplinarna. Ergonomia koncepcyjna i korekcyjna.3
T-A-2Zarys wiedzy o pracy ludzkiej. Rodzaje pracy.2
T-A-3Koszt biologiczny pracy. Analiza procesu pracy. Wysiłek fizyczny przy pracy. Obciążenie statyczne i dynamiczne przy pracy. Fizjologia wysiłku psychicznego, jego ocena. Zmęczenie fizyczne i psychiczne. Monotypia i monotonia.3
T-A-4Materialne środowisko pracy, jako element oceny kosztu biologicznego pracy: hałas, wibracje, mikroklimat, oświetlenie, promieniowanie i inne zagrożenia (chemiczne, biologiczne). Wpływ na zdrowie, bezpieczeństwo pracy i efektywność pracy. Zagrożenia w miejscu pracy i środki ochrony.4
T-A-5Organizacja czasu pracy, przerwy w pracy, praca zmianowa. Udział fizjologii i medycyny pracy w kształtowaniu warunków pracy.2
T-A-6Psychologiczne czynniki organizacji pracy. Percepcja sygnałów. Zdolności sensoryczne człowieka, relacje z układem nerwowym człowieka. Komunikacja wizualna (symbole graficzne, kody itp.) i głosowa.2
T-A-7Stres psychiczny w pracy: źródła, zagrożenia, deficyt / nadmiar informacji, deficyt czasu.2
T-A-8Obszary zainteresowań współczesnej ergonomii.2
T-A-9Ochrona pracy. Aparatura pomiaru zdolności psychofizycznych (pracownika).2
T-A-10Ergonomia przestrzeni biurowej. Metoda 5S - organizacja stanowiska pracy.2
T-A-11Zaliczenie.1
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych.25
A-A-2Lektura materiałów oraz literatury przedmiotu.12
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.13
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (opowiadanie, opis, anegdota, wyjaśnianie).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-3Metody eksponujące ( film, ekspozycja).
M-4Metody programowane (z użyciem komputera, z użyciem aparatury pomiarowej i maszyn dydaktycznych).
M-5Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Poprawne odpowiedzi na pytania sprawdzające zadawane w trakcie zajęć nagradzane są jako aktywność i podnoszą ocenę końcową.
S-2Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O01_W01
Student zna i rozumie psychofizyczne cechy konstutuujące zdolność do pracy.
E_1A_W07, E_1A_W05, E_1A_W01C-1, C-5, C-3, C-2T-A-2, T-A-6, T-A-3, T-A-7, T-A-1M-1, M-2, M-5S-1, S-2
E_1A_O01_W02
Student zna i rozumie instrumenty mające wpływ na efektywność pracy.
E_1A_W05, E_1A_W01C-4, C-3, C-2T-A-5, T-A-8, T-A-3, T-A-4, T-A-10M-4, M-2, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O01_U01
Student potrafi zarzadzać zasobem ludzkim w taki sposób, aby przy najniższym koszcie biologicznym uzyskiwać najwyższą wydajność.
E_1A_U09, E_1A_U01, E_1A_U02C-1, C-5, C-4, C-3, C-2T-A-3, T-A-4M-1, M-2, M-5S-1, S-2
E_1A_O01_U02
Student potrafi zastosować normy dotyczącyce kształtowania materialnego środowiska pracy.
E_1A_U01, E_1A_U03C-1, C-5, C-4, C-2T-A-5, T-A-4, T-A-9M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O01/3.1_K01
Student jest gotów do zwiększenia swoich kompetencji kierowniczych i organizatorskich.
E_1A_K03, E_1A_K02, E_1A_K01C-1, C-5, C-4, C-3, C-2T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-A-8, T-A-3, T-A-7, T-A-4, T-A-9, T-A-1, T-A-10M-3, M-1, M-4, M-2, M-5S-1, S-2
E_1A_O01_K02
Student jest gotów do wdrażania zasad humanizacji w procesie pracy.
E_1A_K04C-1, C-4, C-3, C-2T-A-5, T-A-6, T-A-8, T-A-3, T-A-7, T-A-4M-4, M-2, M-5S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O01_W01
Student zna i rozumie psychofizyczne cechy konstutuujące zdolność do pracy.
2,0Nie zna i nie rozumie psychofizycznych cech konstutuujacych zdolności do pracy.
3,0Zna i rozumie psychofizyczne cechy konstutuujace zdolność do pracy w stopniu dostatecznym min w 55%
3,5Zna i rozumie psychofizyczne cechy konstutuujace zdolność do pracy w stopniu dostatecznym plus min w 65%
4,0Zna i rozumie psychofizyczne cechy konstutuujace zdolność do pracy w stopniu dobrym min w 75%
4,5Zna i rozumie psychofizyczne cechy konstutuujace zdolność do pracy w stopniu dobrym plus min w 85%
5,0Zna i rozumie psychofizyczne cechy konstutuujace zdolność do pracy w stopniu bardzo dobrym min w 95%
E_1A_O01_W02
Student zna i rozumie instrumenty mające wpływ na efektywność pracy.
2,0Nie zna i nie rozumie instrumentów mających wpływ na efektywność pracy.
3,0Zna i rozumie instrumenty mające wpływ na efektywność pracy w stopniu dostatecznym min w 55%
3,5Zna i rozumie instrumenty mające wpływ na efektywność pracy w stopniu dostatecznym plus min w 65%
4,0Zna i rozumie instrumenty mające wpływ na efektywność pracy w stopniu dobrym min w 75%.
4,5Zna i rozumie instrumenty mające wpływ na efektywność pracy w stopniu dobrym plus min w 85%
5,0Zna i rozumie instrumenty mające wpływ na efektywność pracy w stopniu bardzo dobrym min w 95%

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O01_U01
Student potrafi zarzadzać zasobem ludzkim w taki sposób, aby przy najniższym koszcie biologicznym uzyskiwać najwyższą wydajność.
2,0Nie potrafi zarządzać zasobem ludzkim w taki sposób, aby przy najniższym koszcie biologicznym uzyskiwać najwyższą wydajność.
3,0Potrafi zarządzać zasobem ludzkim w taki sposób, aby przy najniższym koszcie biologicznym uzyskiwać najwyższą wydajność w stopniu dostatecznym min w 55%
3,5Potrafi zarządzać zasobem ludzkim w taki sposób, aby przy najniższym koszcie biologicznym uzyskiwać najwyższą wydajność w stopniu dostatecznym plus min w 65%
4,0Potrafi zarządzać zasobem ludzkim w taki sposób, aby przy najniższym koszcie biologicznym uzyskiwać najwyższą wydajność w stopniu dobrym min w 75%
4,5Potrafi zarządzać zasobem ludzkim w taki sposób, aby przy najniższym koszcie biologicznym uzyskiwać najwyższą wydajność w stopniu dobrym plus min w 85%
5,0Potrafi zarządzać zasobem ludzkim w taki sposób, aby przy najniższym koszcie biologicznym uzyskiwać najwyższą wydajność w stopniu bardzo dobrym min w 95%
E_1A_O01_U02
Student potrafi zastosować normy dotyczącyce kształtowania materialnego środowiska pracy.
2,0Nie potrafi zastosować norm dotyczących kształtowania materialnego środowiska pracy.
3,0Potrafi zastosować normy dotyczące kształtowania materialnego środowiska pracy w stopniu dostatecznym min w 55%
3,5Potrafi zastosować normy dotyczące kształtowania materialnego środowiska pracy w stopniu dostatecznym plus min w 65%
4,0Potrafi zastosować normy dotyczące kształtowania materialnego środowiska pracy w stopniu dobrym min w 75%
4,5Potrafi zastosować normy dotyczące kształtowania materialnego środowiska pracy w stopniu dobrym plus min w 85%
5,0Potrafi zastosować normy dotyczące kształtowania materialnego środowiska pracy w stopniu bardzo dobrym min w 95%

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O01/3.1_K01
Student jest gotów do zwiększenia swoich kompetencji kierowniczych i organizatorskich.
2,0Nie jest gotów do zwiększania swoich kompetencji kierowniczych i organizatorskich.
3,0Jest gotów do zwiększania swoich kompetencji kierowniczych i organizatorskich w stopniu dostatecznym min w 55%
3,5Jest gotów do zwiększania swoich kompetencji kierowniczych i organizatorskich w stopniu dostatecznym plus min w 65%
4,0Jest gotów do zwiększania swoich kompetencji kierowniczych i organizatorskich w stopniu dobrym min w 75%
4,5Jest gotów do zwiększania swoich kompetencji kierowniczych i organizatorskich w stopniu dobrym plus min w 85%
5,0Jest gotów do zwiększania swoich kompetencji kierowniczych i organizatorskich w stopniu bardzo dobrym min w 95%
E_1A_O01_K02
Student jest gotów do wdrażania zasad humanizacji w procesie pracy.
2,0Nie jest gotów do wdrażania zasad humanizacji w procesie pracy.
3,0Jest gotów do wdrażania zasad humanizacji procesu pracy w stopniu dostatecznym min w 55%
3,5Jest gotów do wdrażania zasad humanizacji procesu pracy w stopniu dostatecznym plus min w 65%
4,0Jest gotów do wdrażania zasad humanizacji procesu pracy w stopniu dobrym min w 75%
4,5Jest gotów do wdrażania zasad humanizacji procesu pracy w stopniu dobrym plus min w 85%
5,0Jest gotów do wdrażania zasad humanizacji procesu pracy w stopniu bardzo dobrym min w 95%

Literatura podstawowa

  1. Górska Ewa, Ergonomia, Oficyna Wyadwnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2021
  2. Kowal E., Ekonomiczno-społeczne aspekty ergonomii, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa – Poznań, 2002
  3. Bugajska J., Komputerowe stanowisko pracy : aspekty zdrowotne i ergonomiczne, Centralny Instytut OchronPracy, Warszawa, 1997

Literatura dodatkowa

  1. red. Koradecka D., Bezpieczeństwo pracy i ergonomia, CIOP-PIB, Warszawa, 1997
  2. Batogowska A., Malinowski A., Ergonomia dla każdego, Sorus, Poznań, 1997
  3. Bugajska J., Ergonomia, CIOP-PIB, Warszawa, 2001
  4. Hansen A., Analiza uciążliwości pracy, Warszawa, 1976
  5. Szlązak, N., Bezpieczeństwo i Higiena Pracy, AGH, Kraków, 2005
  6. Sławińska Małgorzata, Ergonomic engineering of technological devices, Politechnika Poznańska, Poznań, 2019

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przedmiot i zakres ergonomii. Układ: człowiek – obiekt techniczny – otoczenie człowieka jako przedmiot ergonomii. Ergonomia jako wiedza multidyscyplinarna. Ergonomia koncepcyjna i korekcyjna.3
T-A-2Zarys wiedzy o pracy ludzkiej. Rodzaje pracy.2
T-A-3Koszt biologiczny pracy. Analiza procesu pracy. Wysiłek fizyczny przy pracy. Obciążenie statyczne i dynamiczne przy pracy. Fizjologia wysiłku psychicznego, jego ocena. Zmęczenie fizyczne i psychiczne. Monotypia i monotonia.3
T-A-4Materialne środowisko pracy, jako element oceny kosztu biologicznego pracy: hałas, wibracje, mikroklimat, oświetlenie, promieniowanie i inne zagrożenia (chemiczne, biologiczne). Wpływ na zdrowie, bezpieczeństwo pracy i efektywność pracy. Zagrożenia w miejscu pracy i środki ochrony.4
T-A-5Organizacja czasu pracy, przerwy w pracy, praca zmianowa. Udział fizjologii i medycyny pracy w kształtowaniu warunków pracy.2
T-A-6Psychologiczne czynniki organizacji pracy. Percepcja sygnałów. Zdolności sensoryczne człowieka, relacje z układem nerwowym człowieka. Komunikacja wizualna (symbole graficzne, kody itp.) i głosowa.2
T-A-7Stres psychiczny w pracy: źródła, zagrożenia, deficyt / nadmiar informacji, deficyt czasu.2
T-A-8Obszary zainteresowań współczesnej ergonomii.2
T-A-9Ochrona pracy. Aparatura pomiaru zdolności psychofizycznych (pracownika).2
T-A-10Ergonomia przestrzeni biurowej. Metoda 5S - organizacja stanowiska pracy.2
T-A-11Zaliczenie.1
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych.25
A-A-2Lektura materiałów oraz literatury przedmiotu.12
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.13
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O01_W01Student zna i rozumie psychofizyczne cechy konstutuujące zdolność do pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W07Zna i rozumie fundamentalne dylematy ekonomiczne oraz społeczne współczesnej cywilizacji, w tym gospodarki
E_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w instytucjach społeczno-gospodarczych, a także zarządzającego nimi, rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstaw wiedzy o ergonomii. Opanowanie podstawowych terminów i kategorii pojęciowych.
C-5Posiadanie wiedzy nt. obowiązków pracodawcy i wymogów BHP oraz zdolność łączenia ich z zaleceniami ergonomii w zakresie właściwej i efektywnej organizacji pracy.
C-3Umiejętność zastosowania oceny kosztu biologicznego pracy. Umiejętność oceny stanowisk pracy i czynników negatywnie oddziałujących na wydajność pracy oraz znajomość metod diagnozowania nieefektywności organizacji stanowisk pracy.
C-2Rozumienie procesu poprawy warunków pracy i poprawy organizacji stanowisk pracy jako aspektu efektywnego i nowoczesnego zarządzania. Rozumienie związku między dobrą organizacją stanowiska pracy a efektywnością pracy.
Treści programoweT-A-2Zarys wiedzy o pracy ludzkiej. Rodzaje pracy.
T-A-6Psychologiczne czynniki organizacji pracy. Percepcja sygnałów. Zdolności sensoryczne człowieka, relacje z układem nerwowym człowieka. Komunikacja wizualna (symbole graficzne, kody itp.) i głosowa.
T-A-3Koszt biologiczny pracy. Analiza procesu pracy. Wysiłek fizyczny przy pracy. Obciążenie statyczne i dynamiczne przy pracy. Fizjologia wysiłku psychicznego, jego ocena. Zmęczenie fizyczne i psychiczne. Monotypia i monotonia.
T-A-7Stres psychiczny w pracy: źródła, zagrożenia, deficyt / nadmiar informacji, deficyt czasu.
T-A-1Przedmiot i zakres ergonomii. Układ: człowiek – obiekt techniczny – otoczenie człowieka jako przedmiot ergonomii. Ergonomia jako wiedza multidyscyplinarna. Ergonomia koncepcyjna i korekcyjna.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (opowiadanie, opis, anegdota, wyjaśnianie).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-5Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Poprawne odpowiedzi na pytania sprawdzające zadawane w trakcie zajęć nagradzane są jako aktywność i podnoszą ocenę końcową.
S-2Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna i nie rozumie psychofizycznych cech konstutuujacych zdolności do pracy.
3,0Zna i rozumie psychofizyczne cechy konstutuujace zdolność do pracy w stopniu dostatecznym min w 55%
3,5Zna i rozumie psychofizyczne cechy konstutuujace zdolność do pracy w stopniu dostatecznym plus min w 65%
4,0Zna i rozumie psychofizyczne cechy konstutuujace zdolność do pracy w stopniu dobrym min w 75%
4,5Zna i rozumie psychofizyczne cechy konstutuujace zdolność do pracy w stopniu dobrym plus min w 85%
5,0Zna i rozumie psychofizyczne cechy konstutuujace zdolność do pracy w stopniu bardzo dobrym min w 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O01_W02Student zna i rozumie instrumenty mające wpływ na efektywność pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w instytucjach społeczno-gospodarczych, a także zarządzającego nimi, rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-4Umiejętność sformułowania zaleceń co do poprawy zdiagnozowanej niesprawności organizacji stanowisk pracy oraz sposobów ograniczania ich skutków.
C-3Umiejętność zastosowania oceny kosztu biologicznego pracy. Umiejętność oceny stanowisk pracy i czynników negatywnie oddziałujących na wydajność pracy oraz znajomość metod diagnozowania nieefektywności organizacji stanowisk pracy.
C-2Rozumienie procesu poprawy warunków pracy i poprawy organizacji stanowisk pracy jako aspektu efektywnego i nowoczesnego zarządzania. Rozumienie związku między dobrą organizacją stanowiska pracy a efektywnością pracy.
Treści programoweT-A-5Organizacja czasu pracy, przerwy w pracy, praca zmianowa. Udział fizjologii i medycyny pracy w kształtowaniu warunków pracy.
T-A-8Obszary zainteresowań współczesnej ergonomii.
T-A-3Koszt biologiczny pracy. Analiza procesu pracy. Wysiłek fizyczny przy pracy. Obciążenie statyczne i dynamiczne przy pracy. Fizjologia wysiłku psychicznego, jego ocena. Zmęczenie fizyczne i psychiczne. Monotypia i monotonia.
T-A-4Materialne środowisko pracy, jako element oceny kosztu biologicznego pracy: hałas, wibracje, mikroklimat, oświetlenie, promieniowanie i inne zagrożenia (chemiczne, biologiczne). Wpływ na zdrowie, bezpieczeństwo pracy i efektywność pracy. Zagrożenia w miejscu pracy i środki ochrony.
T-A-10Ergonomia przestrzeni biurowej. Metoda 5S - organizacja stanowiska pracy.
Metody nauczaniaM-4Metody programowane (z użyciem komputera, z użyciem aparatury pomiarowej i maszyn dydaktycznych).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-5Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Poprawne odpowiedzi na pytania sprawdzające zadawane w trakcie zajęć nagradzane są jako aktywność i podnoszą ocenę końcową.
S-2Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna i nie rozumie instrumentów mających wpływ na efektywność pracy.
3,0Zna i rozumie instrumenty mające wpływ na efektywność pracy w stopniu dostatecznym min w 55%
3,5Zna i rozumie instrumenty mające wpływ na efektywność pracy w stopniu dostatecznym plus min w 65%
4,0Zna i rozumie instrumenty mające wpływ na efektywność pracy w stopniu dobrym min w 75%.
4,5Zna i rozumie instrumenty mające wpływ na efektywność pracy w stopniu dobrym plus min w 85%
5,0Zna i rozumie instrumenty mające wpływ na efektywność pracy w stopniu bardzo dobrym min w 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O01_U01Student potrafi zarzadzać zasobem ludzkim w taki sposób, aby przy najniższym koszcie biologicznym uzyskiwać najwyższą wydajność.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U09Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współpracować z innymi osobami w ramach działań zespołowych
E_1A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji i interpretacji procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla ekonomii
E_1A_U02Potrafi zastosować wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych w mikro-, mezo- i makroskali
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstaw wiedzy o ergonomii. Opanowanie podstawowych terminów i kategorii pojęciowych.
C-5Posiadanie wiedzy nt. obowiązków pracodawcy i wymogów BHP oraz zdolność łączenia ich z zaleceniami ergonomii w zakresie właściwej i efektywnej organizacji pracy.
C-4Umiejętność sformułowania zaleceń co do poprawy zdiagnozowanej niesprawności organizacji stanowisk pracy oraz sposobów ograniczania ich skutków.
C-3Umiejętność zastosowania oceny kosztu biologicznego pracy. Umiejętność oceny stanowisk pracy i czynników negatywnie oddziałujących na wydajność pracy oraz znajomość metod diagnozowania nieefektywności organizacji stanowisk pracy.
C-2Rozumienie procesu poprawy warunków pracy i poprawy organizacji stanowisk pracy jako aspektu efektywnego i nowoczesnego zarządzania. Rozumienie związku między dobrą organizacją stanowiska pracy a efektywnością pracy.
Treści programoweT-A-3Koszt biologiczny pracy. Analiza procesu pracy. Wysiłek fizyczny przy pracy. Obciążenie statyczne i dynamiczne przy pracy. Fizjologia wysiłku psychicznego, jego ocena. Zmęczenie fizyczne i psychiczne. Monotypia i monotonia.
T-A-4Materialne środowisko pracy, jako element oceny kosztu biologicznego pracy: hałas, wibracje, mikroklimat, oświetlenie, promieniowanie i inne zagrożenia (chemiczne, biologiczne). Wpływ na zdrowie, bezpieczeństwo pracy i efektywność pracy. Zagrożenia w miejscu pracy i środki ochrony.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (opowiadanie, opis, anegdota, wyjaśnianie).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-5Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Poprawne odpowiedzi na pytania sprawdzające zadawane w trakcie zajęć nagradzane są jako aktywność i podnoszą ocenę końcową.
S-2Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zarządzać zasobem ludzkim w taki sposób, aby przy najniższym koszcie biologicznym uzyskiwać najwyższą wydajność.
3,0Potrafi zarządzać zasobem ludzkim w taki sposób, aby przy najniższym koszcie biologicznym uzyskiwać najwyższą wydajność w stopniu dostatecznym min w 55%
3,5Potrafi zarządzać zasobem ludzkim w taki sposób, aby przy najniższym koszcie biologicznym uzyskiwać najwyższą wydajność w stopniu dostatecznym plus min w 65%
4,0Potrafi zarządzać zasobem ludzkim w taki sposób, aby przy najniższym koszcie biologicznym uzyskiwać najwyższą wydajność w stopniu dobrym min w 75%
4,5Potrafi zarządzać zasobem ludzkim w taki sposób, aby przy najniższym koszcie biologicznym uzyskiwać najwyższą wydajność w stopniu dobrym plus min w 85%
5,0Potrafi zarządzać zasobem ludzkim w taki sposób, aby przy najniższym koszcie biologicznym uzyskiwać najwyższą wydajność w stopniu bardzo dobrym min w 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O01_U02Student potrafi zastosować normy dotyczącyce kształtowania materialnego środowiska pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji i interpretacji procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla ekonomii
E_1A_U03Potrafi rozwiązywać zadania i problemy w warunkach nie w pełni przewidywalnych, dobierając właściwie źródła i informacje z nich pochodzące, dokonując ich oceny, krytycznej analizy i syntezy
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstaw wiedzy o ergonomii. Opanowanie podstawowych terminów i kategorii pojęciowych.
C-5Posiadanie wiedzy nt. obowiązków pracodawcy i wymogów BHP oraz zdolność łączenia ich z zaleceniami ergonomii w zakresie właściwej i efektywnej organizacji pracy.
C-4Umiejętność sformułowania zaleceń co do poprawy zdiagnozowanej niesprawności organizacji stanowisk pracy oraz sposobów ograniczania ich skutków.
C-2Rozumienie procesu poprawy warunków pracy i poprawy organizacji stanowisk pracy jako aspektu efektywnego i nowoczesnego zarządzania. Rozumienie związku między dobrą organizacją stanowiska pracy a efektywnością pracy.
Treści programoweT-A-5Organizacja czasu pracy, przerwy w pracy, praca zmianowa. Udział fizjologii i medycyny pracy w kształtowaniu warunków pracy.
T-A-4Materialne środowisko pracy, jako element oceny kosztu biologicznego pracy: hałas, wibracje, mikroklimat, oświetlenie, promieniowanie i inne zagrożenia (chemiczne, biologiczne). Wpływ na zdrowie, bezpieczeństwo pracy i efektywność pracy. Zagrożenia w miejscu pracy i środki ochrony.
T-A-9Ochrona pracy. Aparatura pomiaru zdolności psychofizycznych (pracownika).
Metody nauczaniaM-4Metody programowane (z użyciem komputera, z użyciem aparatury pomiarowej i maszyn dydaktycznych).
M-5Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Poprawne odpowiedzi na pytania sprawdzające zadawane w trakcie zajęć nagradzane są jako aktywność i podnoszą ocenę końcową.
S-2Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zastosować norm dotyczących kształtowania materialnego środowiska pracy.
3,0Potrafi zastosować normy dotyczące kształtowania materialnego środowiska pracy w stopniu dostatecznym min w 55%
3,5Potrafi zastosować normy dotyczące kształtowania materialnego środowiska pracy w stopniu dostatecznym plus min w 65%
4,0Potrafi zastosować normy dotyczące kształtowania materialnego środowiska pracy w stopniu dobrym min w 75%
4,5Potrafi zastosować normy dotyczące kształtowania materialnego środowiska pracy w stopniu dobrym plus min w 85%
5,0Potrafi zastosować normy dotyczące kształtowania materialnego środowiska pracy w stopniu bardzo dobrym min w 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O01/3.1_K01Student jest gotów do zwiększenia swoich kompetencji kierowniczych i organizatorskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K03Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K02Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania przedsięwzięć dla środowiska społecznego, a także inicjowania działań na rzecz interesu publicznego
E_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a także ma świadomość konieczności zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstaw wiedzy o ergonomii. Opanowanie podstawowych terminów i kategorii pojęciowych.
C-5Posiadanie wiedzy nt. obowiązków pracodawcy i wymogów BHP oraz zdolność łączenia ich z zaleceniami ergonomii w zakresie właściwej i efektywnej organizacji pracy.
C-4Umiejętność sformułowania zaleceń co do poprawy zdiagnozowanej niesprawności organizacji stanowisk pracy oraz sposobów ograniczania ich skutków.
C-3Umiejętność zastosowania oceny kosztu biologicznego pracy. Umiejętność oceny stanowisk pracy i czynników negatywnie oddziałujących na wydajność pracy oraz znajomość metod diagnozowania nieefektywności organizacji stanowisk pracy.
C-2Rozumienie procesu poprawy warunków pracy i poprawy organizacji stanowisk pracy jako aspektu efektywnego i nowoczesnego zarządzania. Rozumienie związku między dobrą organizacją stanowiska pracy a efektywnością pracy.
Treści programoweT-A-2Zarys wiedzy o pracy ludzkiej. Rodzaje pracy.
T-A-5Organizacja czasu pracy, przerwy w pracy, praca zmianowa. Udział fizjologii i medycyny pracy w kształtowaniu warunków pracy.
T-A-6Psychologiczne czynniki organizacji pracy. Percepcja sygnałów. Zdolności sensoryczne człowieka, relacje z układem nerwowym człowieka. Komunikacja wizualna (symbole graficzne, kody itp.) i głosowa.
T-A-8Obszary zainteresowań współczesnej ergonomii.
T-A-3Koszt biologiczny pracy. Analiza procesu pracy. Wysiłek fizyczny przy pracy. Obciążenie statyczne i dynamiczne przy pracy. Fizjologia wysiłku psychicznego, jego ocena. Zmęczenie fizyczne i psychiczne. Monotypia i monotonia.
T-A-7Stres psychiczny w pracy: źródła, zagrożenia, deficyt / nadmiar informacji, deficyt czasu.
T-A-4Materialne środowisko pracy, jako element oceny kosztu biologicznego pracy: hałas, wibracje, mikroklimat, oświetlenie, promieniowanie i inne zagrożenia (chemiczne, biologiczne). Wpływ na zdrowie, bezpieczeństwo pracy i efektywność pracy. Zagrożenia w miejscu pracy i środki ochrony.
T-A-9Ochrona pracy. Aparatura pomiaru zdolności psychofizycznych (pracownika).
T-A-1Przedmiot i zakres ergonomii. Układ: człowiek – obiekt techniczny – otoczenie człowieka jako przedmiot ergonomii. Ergonomia jako wiedza multidyscyplinarna. Ergonomia koncepcyjna i korekcyjna.
T-A-10Ergonomia przestrzeni biurowej. Metoda 5S - organizacja stanowiska pracy.
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące ( film, ekspozycja).
M-1Metody podające (opowiadanie, opis, anegdota, wyjaśnianie).
M-4Metody programowane (z użyciem komputera, z użyciem aparatury pomiarowej i maszyn dydaktycznych).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-5Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Poprawne odpowiedzi na pytania sprawdzające zadawane w trakcie zajęć nagradzane są jako aktywność i podnoszą ocenę końcową.
S-2Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie jest gotów do zwiększania swoich kompetencji kierowniczych i organizatorskich.
3,0Jest gotów do zwiększania swoich kompetencji kierowniczych i organizatorskich w stopniu dostatecznym min w 55%
3,5Jest gotów do zwiększania swoich kompetencji kierowniczych i organizatorskich w stopniu dostatecznym plus min w 65%
4,0Jest gotów do zwiększania swoich kompetencji kierowniczych i organizatorskich w stopniu dobrym min w 75%
4,5Jest gotów do zwiększania swoich kompetencji kierowniczych i organizatorskich w stopniu dobrym plus min w 85%
5,0Jest gotów do zwiększania swoich kompetencji kierowniczych i organizatorskich w stopniu bardzo dobrym min w 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O01_K02Student jest gotów do wdrażania zasad humanizacji w procesie pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K04Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstaw wiedzy o ergonomii. Opanowanie podstawowych terminów i kategorii pojęciowych.
C-4Umiejętność sformułowania zaleceń co do poprawy zdiagnozowanej niesprawności organizacji stanowisk pracy oraz sposobów ograniczania ich skutków.
C-3Umiejętność zastosowania oceny kosztu biologicznego pracy. Umiejętność oceny stanowisk pracy i czynników negatywnie oddziałujących na wydajność pracy oraz znajomość metod diagnozowania nieefektywności organizacji stanowisk pracy.
C-2Rozumienie procesu poprawy warunków pracy i poprawy organizacji stanowisk pracy jako aspektu efektywnego i nowoczesnego zarządzania. Rozumienie związku między dobrą organizacją stanowiska pracy a efektywnością pracy.
Treści programoweT-A-5Organizacja czasu pracy, przerwy w pracy, praca zmianowa. Udział fizjologii i medycyny pracy w kształtowaniu warunków pracy.
T-A-6Psychologiczne czynniki organizacji pracy. Percepcja sygnałów. Zdolności sensoryczne człowieka, relacje z układem nerwowym człowieka. Komunikacja wizualna (symbole graficzne, kody itp.) i głosowa.
T-A-8Obszary zainteresowań współczesnej ergonomii.
T-A-3Koszt biologiczny pracy. Analiza procesu pracy. Wysiłek fizyczny przy pracy. Obciążenie statyczne i dynamiczne przy pracy. Fizjologia wysiłku psychicznego, jego ocena. Zmęczenie fizyczne i psychiczne. Monotypia i monotonia.
T-A-7Stres psychiczny w pracy: źródła, zagrożenia, deficyt / nadmiar informacji, deficyt czasu.
T-A-4Materialne środowisko pracy, jako element oceny kosztu biologicznego pracy: hałas, wibracje, mikroklimat, oświetlenie, promieniowanie i inne zagrożenia (chemiczne, biologiczne). Wpływ na zdrowie, bezpieczeństwo pracy i efektywność pracy. Zagrożenia w miejscu pracy i środki ochrony.
Metody nauczaniaM-4Metody programowane (z użyciem komputera, z użyciem aparatury pomiarowej i maszyn dydaktycznych).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-5Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Poprawne odpowiedzi na pytania sprawdzające zadawane w trakcie zajęć nagradzane są jako aktywność i podnoszą ocenę końcową.
S-2Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie jest gotów do wdrażania zasad humanizacji w procesie pracy.
3,0Jest gotów do wdrażania zasad humanizacji procesu pracy w stopniu dostatecznym min w 55%
3,5Jest gotów do wdrażania zasad humanizacji procesu pracy w stopniu dostatecznym plus min w 65%
4,0Jest gotów do wdrażania zasad humanizacji procesu pracy w stopniu dobrym min w 75%
4,5Jest gotów do wdrażania zasad humanizacji procesu pracy w stopniu dobrym plus min w 85%
5,0Jest gotów do wdrażania zasad humanizacji procesu pracy w stopniu bardzo dobrym min w 95%