Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Analityka gospodarcza
Sylabus przedmiotu Analiza danych ekobiznesowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza danych ekobiznesowych | ||
Specjalność | Ekobiznes | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Cheba <Katarzyna.Cheba@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagania w zakresie wiedzy: student posiada wiedzę z zakresu metod statystycznych i ekonometrycznych oraz posiada ogólną wiedzę ekonomiczną. |
W-2 | Wymagania w zakresie umiejętności: student potrafi posługiwać się arkuszem kalkulacyjnym Excel oraz wybranymi pakietami statystycznymi (Statistica). |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie wiedzy z zakresu metod i narzędzi wykorzystywanych w analizie danych ekobiznesowych. |
C-2 | Zdobycie praktycznych umiejętności wykorzystania metod ilościowych w analizie danych ekobiznesowych. |
C-3 | Zdobycie umiejętności wyszukiwania danych i posługiwania się wybranymi pakietami statystycznymi wykorzystywanymi w analizie danych ekobiznesowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do zagadnień związanych z ekobiznesem. Podstawowe pojęcia opisujące zagadnienia związane z analizą danych ekobiznesowych. | 2 |
T-L-2 | Wprowadzenie do zagadnień związanych z przygotowaniem i organizacją badań prowadzonych na potrzeby ekobiznesu. | 2 |
T-L-3 | Międzynarodowe i krajowe źródła danych ekobiznesowych. | 2 |
T-L-4 | Banki danych statystycznych dotyczących ekobiznesu. | 2 |
T-L-5 | Wykorzystanie wybranych metod statystyki opisowej w analizie danych ekobiznesowych. | 2 |
T-L-6 | Metody badania dynamiki zmian wybranych zmiennych wykorzystywanych w analizie danych ekobiznesowych. | 2 |
T-L-7 | Zastosowanie wybranych metod statystycznych w badaniu zależności pomiędzy zmiennymi wykorzystywanymi w analizie danych ekobiznesowych. | 4 |
T-L-8 | Metody i narzędzia wykorzystywane w wielowymiarowej analizie danych ekobiznesowych. | 6 |
T-L-9 | Praca projektowa. | 6 |
T-L-10 | Zaliczenie przedmiotu – prezentacje wyników badań i analiz. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-L-2 | Studia literaturowe. | 12 |
A-L-3 | Przygotowanie projektu. | 4 |
A-L-4 | Przygotowanie prezentacji projektu. | 4 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z elementami dyskusji. |
M-2 | Laboratorium z użyciem komputera. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena postępów w przyswajaniu wiedzy podczas ustnych pytań na początku wykładu. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena projektu przygotowanego samodzielnie lub przez grupę studentów zawierającego rozwiązania praktyczne oraz elementy wiedzy teoretycznej. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji (multimedialna) projektu przygotowanego samodzielnie lub przez grupę studentów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D2/5.2_W01 Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące źródeł, metod i narzędzi wykorzystywanych w analizie danych ekobiznesowych. | E_1A_W03, E_1A_W06, E_1A_W07, E_1A_W01 | — | C-1, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D2/5.2_U01 Student potrafi wykorzystywać źródła danych ekobiznesowych oraz zastosować wybrane metody i narzędzia wykorzystywane w analizie danych ekobiznesowych. | E_1A_U09, E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U05, E_1A_U07 | — | C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10 | M-1, M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D2/5.2_K01 Student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z analizą danych ekobiznesowych | E_1A_K04, E_1A_K01 | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10 | M-1, M-2 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D2/5.2_W01 Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące źródeł, metod i narzędzi wykorzystywanych w analizie danych ekobiznesowych. | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie podstawowych zagadnień dotyczących źródeł, metod i narzędzi wykorzystywanych w analizie danych ekobiznesowych |
3,0 | Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące źródeł, metod i narzędzi wykorzystywanych w analizie danych ekobiznesowych co najmniej w 55% | |
3,5 | Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące źródeł, metod i narzędzi wykorzystywanych w analizie danych ekobiznesowych co najmniej w 65% | |
4,0 | Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące źródeł, metod i narzędzi wykorzystywanych w analizie danych ekobiznesowych co najmniej w 75% | |
4,5 | Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące źródeł, metod i narzędzi wykorzystywanych w analizie danych ekobiznesowych co najmniej w 85% | |
5,0 | Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące źródeł, metod i narzędzi wykorzystywanych w analizie danych ekobiznesowych co najmniej w 95% |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D2/5.2_U01 Student potrafi wykorzystywać źródła danych ekobiznesowych oraz zastosować wybrane metody i narzędzia wykorzystywane w analizie danych ekobiznesowych. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać źródeł, metod i narzędzi wykorzystywanych w analizie danych ekobiznesowych |
3,0 | Student potrafi wykorzystać źródła, metody i narzędzia wykorzystywane w analizie danych ekobiznesowych co najmniej w 55% | |
3,5 | Student potrafi wykorzystać źródła, metody i narzędzia wykorzystywane w analizie danych ekobiznesowych co najmniej w 65% | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać źródła, metody i narzędzia wykorzystywane w analizie danych ekobiznesowych co najmniej w 75% | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać źródła, metody i narzędzia wykorzystywane w analizie danych ekobiznesowych co najmniej w 85% | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać źródła, metody i narzędzia wykorzystywane w analizie danych ekobiznesowych co najmniej w 95% |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D2/5.2_K01 Student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z analizą danych ekobiznesowych | 2,0 | Student nie jest gotowy do pracy indywidualnej i zespołowej przy przygotowaniu projektu badawczego |
3,0 | Student jest gotowy samodzielnie przygotować indywidualny projekt badawczy, a przy znacznej pomocy nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy | |
3,5 | Student jest gotowy samodzielnie przygotować indywidualny projekt badawczy, a przy niewielkiej pomocy nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy | |
4,0 | Student jest gotowy samodzielnie przygotować indywidualny projekt badawczy oraz grupowy projekt badawczy | |
4,5 | Student jest gotowy samodzielnie przygotować indywidualny projekt badawczy oraz grupowy projekt badawczy. Przy pomocy nauczyciela jest gotowy zaproponować etapy ewaluacji zadania | |
5,0 | Student jest gotowy samodzielnie przygotować indywidualny projekt badawczy oraz grupowy projekt badawczy oraz samodzielnie zaproponować etapy ewaluacji zadania |
Literatura podstawowa
- Bąk I., Cheba K., Zielona gospodarka jako narzędzie zrównoważonego rozwoju, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa, 2020
- Cheba K., Zrównowazona międzynarodowa konkurencyjność krajów Unii Europejskiej. Studium teoretyczno-empiryczne, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa, 2019
- Szapiro T. (red.), Decyzje menedżerskie z Excelem, PWE, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- Hyttinen K., Project management handbook, Laurea Publications, 2017, 76
- Dauvergne, P., & Lister, J., Eco-business: A big-brand takeover of sustainability, MIT Press, London, 2013
- Bocken, N. M., Short, S. W., Rana, P., & Evans, S., A literature and practice review to develop sustainable business model archetypes., Journal of cleaner production, 2014, 65, p. 42-56