Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Analityka gospodarcza
Sylabus przedmiotu Sprawozdawczość finansowa i organizacja rachunkowości:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Sprawozdawczość finansowa i organizacja rachunkowości | ||
Specjalność | Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Zofia Sawicka-Kluźniak <Zofia.Sawicka-Kluzniak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu podstaw rachunkowości i rachunkowości finansowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie zasad sporządzania podstawowych elementów sprawozdania finansowego w jednostkach gospodarczych według prawa bilansowego |
C-2 | Poznanie zasad organizacji różnych aspektów funkcjonowania rachunkowości w jednostkach gospodarczych oraz ogólnych zasad etyki w rachunkowości, a także przygotowanie studentów do wykorzystania wiedzy do rozwiązywania problemów w zakresie organizacji rachunkowości w jednostkach gospodarczych |
C-3 | Opanowanie przez studentów (indywidualnie i/lub w grupie) umiejętności identyfikowania podstawowych elementów sprawozdania w zależności od specyfiki jednostki gospodarczej |
C-4 | Opanowanie przez studentów (indywidualnie i/lub w grupie) umiejętności sporządzania poszczególnych elementów sprawozdania finansowego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Istota, zakres, zasady, narzędzia organizacji rachunkowości | 4 |
T-A-2 | Organizacja rachunkowości a prawo bilansowe | 2 |
T-A-3 | Dokumentacja zasad (polityki) rachunkowości | 2 |
T-A-4 | Organizacja dokumentacji księgowej | 1 |
T-A-5 | Organizacja ewidencji księgowej | 1 |
T-A-6 | Organizacja inwentaryzacji jako elementu systemu kontroli wewnętrznej | 2 |
T-A-7 | Organizacja sprawozdawczości finansowej. Etyka zawodowa | 2 |
T-A-8 | Kolokwium zaliczeniowe | 1 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do sprawozdawczości | 4 |
T-L-2 | Sporządzanie bilansu jednostki gospodarczej | 8 |
T-L-3 | Sporządzanie rachunku zysków i strat | 6 |
T-L-4 | Kolokwium I | 2 |
T-L-5 | Sporządzanie informacji dodatkowej | 1 |
T-L-6 | Sporządzanie rachunku przepływów pieniężnych | 5 |
T-L-7 | Sporządzanie zestawienia zmian w kapitale (funduszu) własnym | 4 |
T-L-8 | Sporządzanie bilansu i rachunku zysków i strat jednostki mikro i małej | 3 |
T-L-9 | Kolokwium II | 2 |
35 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wymogi formalno-organizacyjne rocznej sprawozdawczości finansowej | 2 |
T-W-2 | Bilans jako podstawa zamkniecia rocznego | 2 |
T-W-3 | Rachunek zysków i strat | 2 |
T-W-4 | Informacja dodatkowa | 2 |
T-W-5 | Rachunek przepływów pieniężnych | 3 |
T-W-6 | Zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym | 2 |
T-W-7 | Sprawozdanie zarządu z działalności | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć | 7 |
A-A-3 | Przygotowanie do kolokwium | 3 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 35 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 20 |
A-L-3 | Przygotowanie do kolokwiów | 20 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do wykładów | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 6 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | Wykład problemowy z prezentacją multimedialną |
M-3 | Dyskusja |
M-4 | Analiza studiów przypadków |
M-5 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-6 | Indywidualne i grupowe rozwiązywanie praktycznych problemów w zakresie sprawozdawczości i organizacji rachunkowości |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena za wykonane zadania indywidualne/grupowe |
S-2 | Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń z zaliczenia pisemnego podczas zajęć audytoryjnych/z użyciem komputera podczas zajęć laboratoryjnych |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D3/4.2_W01 Student zna i rozumie zakres sprawozdania finansowego oraz zasady sporządzania poszczególnych elementów sprawozdania | E_1A_W06, E_1A_W07, E_1A_W08, E_1A_W05, E_1A_W01 | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9 | M-4, M-1, M-2, M-5, M-6, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
E_1A_D3/4.2_W02 Student zna i rozumie zasady ustalania wartości poszczególnym pozycji sprawozdań finansowych | E_1A_W07, E_1A_W01 | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9 | M-4, M-1, M-2, M-5, M-6, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
E_1A_D3/4.2_W03 Student zna i rozumie specyfikę organizacji rachunkowości, zasady (politykę) rachunkowości, zasady organizacji dokumentacji oraz organizacji ksiąg rachunkowych, a także organizacji inwentaryzacji i prac sprawozdawczych, jak również ogólne zasady etyki w rachunkowości | E_1A_W07, E_1A_W08, E_1A_W05, E_1A_W01 | — | C-2 | T-A-2, T-A-6, T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-7, T-A-4, T-A-8 | M-4, M-1, M-2, M-6, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D3/4.2_U02 Student potrafi (indywidualnie i/lub w grupie) wykorzystać wiedzę do wykonywania zadań i rozwiązywania problemów w zakresie organizacji rachunkowości w jednostkach gospodarczych | E_1A_U09, E_1A_U01, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U05, E_1A_U10 | — | C-2 | T-A-2, T-A-6, T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-7, T-A-4, T-A-8 | M-4, M-1, M-2, M-6, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
E_1A_D6/03_U01 Student potrafi sporządzić elementy sprawozdania finansowego jednostki gospodarczej | E_1A_U09, E_1A_U01, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U05, E_1A_U10 | — | C-3, C-4 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9 | M-4, M-1, M-2, M-5, M-6, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D6/03_K01 Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi. | E_1A_K04, E_1A_K03, E_1A_K02, E_1A_K05, E_1A_K01 | — | C-1, C-3, C-4, C-2 | T-A-2, T-A-6, T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-7, T-A-4, T-A-8, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-7 | M-4, M-1, M-2, M-6, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D3/4.2_W01 Student zna i rozumie zakres sprawozdania finansowego oraz zasady sporządzania poszczególnych elementów sprawozdania | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie zakresu sprawozdania finansowego oraz zasad sporządzania poszczególnych jego elementów |
3,0 | Student zna i rozumie zakres sprawozdania finansowego oraz zasady sporządzania poszczególnych jego elementów co najmniej w 55% | |
3,5 | Student zna i rozumie zakres sprawozdania finansowego oraz zasady sporządzania poszczególnych jego elementów co najmniej w 65% | |
4,0 | Student zna i rozumie zakres sprawozdania finansowego oraz zasady sporządzania poszczególnych jego elementów co najmniej w 75% | |
4,5 | Student zna i rozumie zakres sprawozdania finansowego oraz zasady sporządzania poszczególnych jego elementów co najmniej w 85% | |
5,0 | Student zna i rozumie zakres sprawozdania finansowego oraz zasady sporządzania poszczególnych jego elementów co najmniej w 95% | |
E_1A_D3/4.2_W02 Student zna i rozumie zasady ustalania wartości poszczególnym pozycji sprawozdań finansowych | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie zasad ustalania wartości poszczególnym pozycji sprawozdań finansowych |
3,0 | Student zna i rozumie zasady ustalania wartości poszczególnym pozycji sprawozdań finansowych co najmniej w 55% | |
3,5 | Student zna i rozumie zasady ustalania wartości poszczególnym pozycji sprawozdań finansowych co najmniej w 65% | |
4,0 | Student zna i rozumie zasady ustalania wartości poszczególnym pozycji sprawozdań finansowych co najmniej w 75% | |
4,5 | Student zna i rozumie zasady ustalania wartości poszczególnym pozycji sprawozdań finansowych co najmniej w 85% | |
5,0 | Student zna i rozumie zasady ustalania wartości poszczególnym pozycji sprawozdań finansowych co najmniej w 95% | |
E_1A_D3/4.2_W03 Student zna i rozumie specyfikę organizacji rachunkowości, zasady (politykę) rachunkowości, zasady organizacji dokumentacji oraz organizacji ksiąg rachunkowych, a także organizacji inwentaryzacji i prac sprawozdawczych, jak również ogólne zasady etyki w rachunkowości | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie specyfiki organizacji rachunkowości, zasad (polityki) rachunkowości, zasad organizacji dokumentacji oraz organizacji ksiąg rachunkowych, a także organizacji inwentaryzacji i prac sprawozdawczych, jak również ogólnych zasad etyki w rachunkowości |
3,0 | Student zna i rozumie specyfikę organizacji rachunkowości, zasady (politykę) rachunkowości, zasady organizacji dokumentacji oraz organizacji ksiąg rachunkowych, a także organizacji inwentaryzacji i prac sprawozdawczych, jak również ogólne zasady etyki w rachunkowości co najmniej w 55% | |
3,5 | Student zna i rozumie specyfikę organizacji rachunkowości, zasady (politykę) rachunkowości, zasady organizacji dokumentacji oraz organizacji ksiąg rachunkowych, a także organizacji inwentaryzacji i prac sprawozdawczych, jak również ogólne zasady etyki w rachunkowości co najmniej w 65% | |
4,0 | Student zna i rozumie specyfikę organizacji rachunkowości, zasady (politykę) rachunkowości, zasady organizacji dokumentacji oraz organizacji ksiąg rachunkowych, a także organizacji inwentaryzacji i prac sprawozdawczych, jak również ogólne zasady etyki w rachunkowości co najmniej w 75% | |
4,5 | Student zna i rozumie specyfikę organizacji rachunkowości, zasady (politykę) rachunkowości, zasady organizacji dokumentacji oraz organizacji ksiąg rachunkowych, a także organizacji inwentaryzacji i prac sprawozdawczych, jak również ogólne zasady etyki w rachunkowości co najmniej w 85% | |
5,0 | Student zna i rozumie specyfikę organizacji rachunkowości, zasady (politykę) rachunkowości, zasady organizacji dokumentacji oraz organizacji ksiąg rachunkowych, a także organizacji inwentaryzacji i prac sprawozdawczych, jak również ogólne zasady etyki w rachunkowości co najmniej w 95% |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D3/4.2_U02 Student potrafi (indywidualnie i/lub w grupie) wykorzystać wiedzę do wykonywania zadań i rozwiązywania problemów w zakresie organizacji rachunkowości w jednostkach gospodarczych | 2,0 | Student nie potrafi (indywidualnie i/lub w grupie) wykorzystać wiedzy do wykonywania zadań i rozwiązywania problemów w zakresie organizacji rachunkowości w jednostkach gospodarczych |
3,0 | Student potrafi (indywidualnie i/lub w grupie) wykorzystać wiedzę do wykonywania zadań i rozwiązywania problemów w zakresie organizacji rachunkowości w jednostkach gospodarczych co najmniej w 55% | |
3,5 | Student potrafi (indywidualnie i/lub w grupie) wykorzystać wiedzę do wykonywania zadań i rozwiązywania problemów w zakresie organizacji rachunkowości w jednostkach gospodarczych co najmniej w 65% | |
4,0 | Student potrafi (indywidualnie i/lub w grupie) wykorzystać wiedzę do wykonywania zadań i rozwiązywania problemów w zakresie organizacji rachunkowości w jednostkach gospodarczych co najmniej w 75% | |
4,5 | Student potrafi (indywidualnie i/lub w grupie) wykorzystać wiedzę do wykonywania zadań i rozwiązywania problemów w zakresie organizacji rachunkowości w jednostkach gospodarczych co najmniej w 85% | |
5,0 | Student potrafi (indywidualnie i/lub w grupie) wykorzystać wiedzę do wykonywania zadań i rozwiązywania problemów w zakresie organizacji rachunkowości w jednostkach gospodarczych co najmniej w 95% | |
E_1A_D6/03_U01 Student potrafi sporządzić elementy sprawozdania finansowego jednostki gospodarczej | 2,0 | Student nie potrafi sporządzić elementów składowych rocznego zamknięcia jednostki gospodarczej |
3,0 | Student potrafi sporządzić elementy sprawozdania finansowego jednostki gospodarczej w co najmniej 55% | |
3,5 | Student potrafi sporządzić elementy sprawozdania finansowego jednostki gospodarczej w co najmniej 65% | |
4,0 | Student potrafi sporządzić elementy sprawozdania finansowego jednostki gospodarczej w co najmniej 75% | |
4,5 | Student potrafi sporządzić elementy sprawozdania finansowego jednostki gospodarczej w co najmniej 85% | |
5,0 | Student potrafi sporządzić elementy sprawozdania finansowego jednostki gospodarczej w co najmniej 95% |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D6/03_K01 Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi. | 2,0 | Student nie jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi |
3,0 | Student czasami przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi | |
3,5 | Student często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi | |
4,0 | Student bardzo często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi | |
4,5 | Student zazwyczaj przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi | |
5,0 | Student jest zawze gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi |
Literatura podstawowa
- Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, Dz. U. z 2021 r. poz. 217
- Kiziukiewicz T. (red.), Ustawa o rachunkowości. Komentarz, Wolters Kluwer, Warszawa, 2021
- Bucior G., Jaworska E., Kotapski R., Turowska W., Raportowanie finansowe, pozafinansowe i kosztowe w polskich instytucjach kultury, Wydawnictwo IUS PUBLICUM, Instytut Prawa Gospodarczego Sp. z o.o., Katowice, 2021
- Nita B. (red.), Sprawozdawczość finansowa według polskiego prawa bilansowego, Difin, Warszawa, 2020
- Pfaff J. (red.), Rachunkowość finansowa z uwzględnieniem MSSF, PWN, Warszawa, 2020, Ibuk
- Walińska E. (red.), MERITUM Rachunkowość. Rachunkowość i sprawozdawczość finansowa, Wolters Kluwer, Warszawa, 2021
- Kamiński R., Sprawozdawczość finansowa przedsiębiorstwa w regulacjach polskich i międzynarodowych, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań, 2015, Ibuk
- Gabrusewicz W., Gabrusewicz P., Roczne sprawozdanie finansowe przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa, 2015
- Krasodomska J., Chłąpek K., Krajewska S. (eds.), Accounting reporting and auditing. Meeting the needs of the information preparers and users, Difin, Warszawa, 2020
- Kiziukiewicz T., Organizacja rachunkowości, PWN, Warszawa, 2002
- Winiarska K. (red.), Organizacja rachunkowości, PWE, Warszawa, 2011
- Hass-Symotiuk M. (red.), Rachunkowość finansowa przedsiębiorstwa: od jego powstania do likwidacji, Wolters Kluwer, Warszawa, 2018
- Jaworska E., Bucior G., Structural manipulation as part of impression management in the president’s letters to shareholders of the biggest Polish enterprises, Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości nr 104 (160), s. 55-83, 2019, https://www.researchgate.net/profile/Elzbieta-Jaworska/publication/335718241_Structural_manipulation_as_part_of_impression_management_in_the_president%27s_letters_to_shareholders_of_the_biggest_Polish_enterprises/links/5db74a84299bf1a47bf9cbfa/Structural-manipulation-as-part-of-impression-management-in-the-presidents-letters-to-shareholders-of-the-biggest-Polish-enterprises.pdf
Literatura dodatkowa
- Artienwicz N., Jaworska E., Korzeniowska D., Maruszewska E.W., Nastrój, motywacja i stres w pracy księgowego a tworzenie informacji sprawozdawczej, Wydawnictwo IUS PUBLICUM, Instytut Prawa Gospodarczego Sp. z o.o., Katowice, 2022
- Artienwicz N., Jaworska E., Korzeniowska D., Maruszewska E.W., Kognitywne i społeczne uwarunkowania podejmowania decyzji z zakresu tworzenia informacji sprawozdawczej, Wydawnictwo IUS PUBLICUM, Instytut Prawa Gospodarczego Sp. z o.o., Katowice, 2021
- Gos W. (red.), Zasady rachunkowości. Teoria, regulacje prawne, dobre praktyki, CeDeWu, Warszawa, 2020
- Alan Melville, International Financial Reporting, Pearson Education Limited, Harlow, United Kingdom, 2019, 7th