Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Analityka gospodarcza

Sylabus przedmiotu Metody ilościowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody ilościowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych
Specjalność Analityka gospodarcza
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Sompolska-Rzechuła <Agnieszka.Sompolska-Rzechula@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Cheba <Katarzyna.Cheba@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW6 20 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagania w zakresie wiedzy: znajomość statystyki opisowej, wnioskowania statystycznego, matematyki, ekonometrii i zagadnień ekonomicznych
W-2Wymagania w zakresie umiejętności: umiejętność obsługi arkusza kalkulacyjnego Excel oraz wybranych programów komputerowych (np. STATISTICA)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie wiedzy z zakresu zastosowania metod ilościowych w podejmowaniu decyzji gospodarczych.
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności stosowania metod ilościowych w podejmowaniu decyzji gospodarczych z wykorzystaniem wybranych narzędzi komputerowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Metody klasyfikacji w planowaniu gospodarczym: klasyfikacja ABC i XYZ.4
T-L-2Prognozowanie: wstępna analiza danych, anliza błędów prognozy.2
T-L-3Prognozowanie na podstawie szeregów czasowych.2
T-L-4Prognoza za pomocą wygładzenia wykładniczego pierwszego i drugiego rzędu.3
T-L-5Budowa prognoz za pomocą modelu Browna i Holta.2
T-L-6Kolokwium zaliczeniowe.2
T-L-7Optymalizacja wybranych zagadnień gospodarczych.2
T-L-8Analiza wrażliwości optymalnych rozwiązań modeli deterministycznych.2
T-L-9Rozwiązywanie zadań programowania stochastycznego w warunkach niepewności.5
T-L-10Podejmowanie decyzji gospodarczych w warunkach ryzyka.2
T-L-11Sterowanie produkcją za pomocą programowania dynamicznego.2
T-L-12Kolokwium zaliczeniowe.2
30
wykłady
T-W-1Planowanie jako element zarządzania: zasady planowania, planowanie gospodarcze, rodzaje planowania i planów.2
T-W-2Metody klasyfikacji w planowaniu gospodarczym.3
T-W-3Prognozowanie jako metoda ilościowa wykorzystywana w procesie planowania.2
T-W-4Prognozowanie na podstawie szeregów czasowych.2
T-W-5Zaliczenie pisemne.1
T-W-6Analiza postoptymalizacyjna rozwiązań optymalnych modeli deterministycznych.1
T-W-7Analiza postoptymalizacyjna rozwiązań optymalnych modeli deterministycznych.3
T-W-8Planowanie decyzji gospodarczych za pomocą modeli teorii gier.1
T-W-9Programowanie dynamiczne.2
T-W-10Programowanie wielokryterialne.2
T-W-11Zaliczenie pisemne.1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do zajeć laboratoryjnych10
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-3Wykonanie prac domowych5
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia laboratoriów.5
50
wykłady
A-W-1Studia literaturowe15
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.15
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład w postaci prezentacji multimedialnej z przykładami i pytaniami kontrolnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne polegające na rozwiązywaniu problemów związanych z podejmowaniem decyzji gospodarczych z wykorzystaniem wybranych narzędzi komputerowych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Oceny z kolokwiów z wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Oceny z kolokwiów z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności podczas zajęć.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/13_W01
Student zna i rozumie metody ilościowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych.
E_1A_W03, E_1A_W06, E_1A_W01C-1T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11M-1, M-2S-1, S-2
E_1A_D1/13_W02
Student zna i rozumie możliwości i kierunki wykorzystania metod ilościowych w podejmowaniu decyzji gospodarczych
E_1A_W03, E_1A_W06, E_1A_W01C-1T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-3, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/13_U01
Student potrafi zastosować metody ilościowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych.
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U04C-2T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11M-2S-1, S-2
E_1A_D1/13_U02
Student potrafi wykorzystać wybrane narzędzia komputerowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych.
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U04C-2T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/13_K01
Student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi stosowanych w podejmowaniu decyzji gospodarczych
E_1A_K01C-1, C-2T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-3, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/13_W01
Student zna i rozumie metody ilościowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych.
2,0Student nie zna i nie rozumie metod ilościowych w podejmowaniu decyzji gospodarczych
3,0Student zna i rozumie metody ilościowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych w <55%-65%>
3,5Student zna i rozumie metody ilościowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych w (65%-75%>
4,0Student zna i rozumie metody ilościowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych w (75%-85%>
4,5Student zna i rozumie metody ilościowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych w (85%-95%>
5,0Student zna i rozumie metody ilościowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych w (95%-100%>
E_1A_D1/13_W02
Student zna i rozumie możliwości i kierunki wykorzystania metod ilościowych w podejmowaniu decyzji gospodarczych
2,0Student nie zna i nie rozumie możliwości i kierunków wykorzystania metod ilościowych w podejmowaniu decyzji gospodarczych
3,0Student zna i rozumie możliwości i kierunki wykorzystania metod ilościowych w podejmowaniu decyzji gospodarczych w <55%-65%>
3,5Student zna i rozumie możliwości i kierunki wykorzystania metod ilościowych w podejmowaniu decyzji gospodarczych w (65%-75%>
4,0Student zna i rozumie możliwości i kierunki wykorzystania metod ilościowych w podejmowaniu decyzji gospodarczych (75%-85%>
4,5Student zna i rozumie możliwości i kierunki wykorzystania metod ilościowych w podejmowaniu decyzji gospodarczych w (85%-95%>
5,0Student zna i rozumie możliwości i kierunki wykorzystania metod ilościowych w podejmowaniu decyzji gospodarczych w (95%-100%>

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/13_U01
Student potrafi zastosować metody ilościowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych.
2,0Student nie potrafi zastosować metod ilościowych w podejmowaniu decyzji gospodarczych
3,0Student potrafi zastosować metody ilościowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych w <55%-65%>
3,5Student potrafi zastosować metody ilościowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych w (65%-75%>
4,0Student potrafi zastosować metody ilościowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych w (75%-85%>
4,5Student potrafi zastosować metody ilościowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych w (85%-95%>
5,0Student potrafi zastosować metody ilościowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych w (95%-100%>
E_1A_D1/13_U02
Student potrafi wykorzystać wybrane narzędzia komputerowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych.
2,0Student nie potrafi wykorzystać narzędzi komputerowych w podejmowaniu decyzji gospodarczych
3,0Student potrafi wykorzystać narzędzia komputerowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych w <55%-65%>
3,5Student potrafi wykorzystać narzędzia komputerowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych w (65%-75%>
4,0Student potrafi wykorzystać narzędzia komputerowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych w (75%-85%>
4,5Student potrafi wykorzystać narzędzia komputerowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych w (85%-95%>
5,0Student potrafi wykorzystać narzędzia komputerowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych w (95%-100%>

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/13_K01
Student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi stosowanych w podejmowaniu decyzji gospodarczych
2,0Student nie jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi stosowanych w podejmowaniu decyzji gospodarczych
3,0Student jest gotów, przy bardzo dużej pomocy nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi stosowanych w podejmowaniu decyzji gospodarczych
3,5Student jest gotów, przy dużej pomocy nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi stosowanych w podejmowaniu decyzji gospodarczych
4,0Student jest gotów, przy pomocy nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi stosowanych w podejmowaniu decyzji gospodarczych
4,5Student jest gotów, przy niewielkiej pomocy nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi stosowanych w podejmowaniu decyzji gospodarczych
5,0Student jest gotów, bez pomocy nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi stosowanych w podejmowaniu decyzji gospodarczych

Literatura podstawowa

  1. Pawełek B., Wanat S., Zeliaś A., Prognozowanie ekonomiczne. Teoria, przykłady, zadania., PWN, Warszawa, 2008
  2. Zawadzki J. (red), Ekonometryczne metody predykcji dla danych sezonowych w warunkach braku pełnej informacji, Prace US., Szczecin, 1999
  3. Krawczyk S., Metody ilościowe w planowaniu (działalności przedsiębiorstwa), t.1, Beck, Warszawa, 2001
  4. Cieślak M., Prognozowanie gospodarcze. Metody i zastosowania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005
  5. G.S. Maddalla, Ekonometria, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2021
  6. Chan F.T.S., Chan H.K, Improving the productivity of order picking of a manualpick and multilevel rack distribution warehouse through the implementation of class-based storage, Elsevier, https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0957417410008547, 2011
  7. Dobosz M., Wspomagana komputerowo statystyczna analiza wyników badań, Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT, Warszawa, 2004
  8. Sompolska-Rzechuła A. (red.), Statystyka z pakietem Statgraphics® 5.0, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2007
  9. Stanisz A., Przystępny kurs statystyki z zastosowaniem STATISTICA PL na przykładach z medycyny, StatSoft, Kraków, 2007, tom 1-3
  10. Kukuła K., Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, PWN, Warszawa, 2015, 4
  11. Trzaskalik T., Modelowanie preferencji a ryzyko, Wydawnictwo Naukowe AE, Katowice, 2003
  12. Szapiro T., Decyzje menedżerskie z Excelem, PWE, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Zeliaś A., Teoria prognozy, PWE, Warszawa, 1997
  2. Witkowska D., Podstawy ekonometrii i teorii prognozowania, Oficyna Ekonomiczna, Kraków, 2006
  3. Andersen D.R., Sweeney D.J., Wiliams T.A., Statistics for Business and Economics, South-Wester Cengage Learning, 2019, czternaste
  4. Katarzyna Cheba, Iwona Bąk, Katarzyna Szopik-Depczyńska, Sustainable competitiveness as a new economic category – definition and measurement assessment, Technological and Economic Development of Economics, 2020
  5. Trzaskalik T., Badania operacyjne z komputerem, Wydawnictwo Naukowe UŁ, Łódź, 1998
  6. Hozer J., Zastosowanie programowania matematycznego w ekonomii, Wydawnictwo Naukowe US, Szczecin, 1998
  7. Guzik B., Ekonometria i badania operacyjne, Wydawnictwo Naukowe AE, Poznań, 1999
  8. Krawiec B., Metody optymalizacji w rolnictwie, PWN, Łódź, 1991
  9. Hiller F.S., Lieberman G.J., Introduction to operational research, McGraw-Hill, 2021, 11

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metody klasyfikacji w planowaniu gospodarczym: klasyfikacja ABC i XYZ.4
T-L-2Prognozowanie: wstępna analiza danych, anliza błędów prognozy.2
T-L-3Prognozowanie na podstawie szeregów czasowych.2
T-L-4Prognoza za pomocą wygładzenia wykładniczego pierwszego i drugiego rzędu.3
T-L-5Budowa prognoz za pomocą modelu Browna i Holta.2
T-L-6Kolokwium zaliczeniowe.2
T-L-7Optymalizacja wybranych zagadnień gospodarczych.2
T-L-8Analiza wrażliwości optymalnych rozwiązań modeli deterministycznych.2
T-L-9Rozwiązywanie zadań programowania stochastycznego w warunkach niepewności.5
T-L-10Podejmowanie decyzji gospodarczych w warunkach ryzyka.2
T-L-11Sterowanie produkcją za pomocą programowania dynamicznego.2
T-L-12Kolokwium zaliczeniowe.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Planowanie jako element zarządzania: zasady planowania, planowanie gospodarcze, rodzaje planowania i planów.2
T-W-2Metody klasyfikacji w planowaniu gospodarczym.3
T-W-3Prognozowanie jako metoda ilościowa wykorzystywana w procesie planowania.2
T-W-4Prognozowanie na podstawie szeregów czasowych.2
T-W-5Zaliczenie pisemne.1
T-W-6Analiza postoptymalizacyjna rozwiązań optymalnych modeli deterministycznych.1
T-W-7Analiza postoptymalizacyjna rozwiązań optymalnych modeli deterministycznych.3
T-W-8Planowanie decyzji gospodarczych za pomocą modeli teorii gier.1
T-W-9Programowanie dynamiczne.2
T-W-10Programowanie wielokryterialne.2
T-W-11Zaliczenie pisemne.1
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do zajeć laboratoryjnych10
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-3Wykonanie prac domowych5
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia laboratoriów.5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Studia literaturowe15
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.15
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/13_W01Student zna i rozumie metody ilościowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
E_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji), a także metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy z zakresu zastosowania metod ilościowych w podejmowaniu decyzji gospodarczych.
Treści programoweT-L-5Budowa prognoz za pomocą modelu Browna i Holta.
T-L-1Metody klasyfikacji w planowaniu gospodarczym: klasyfikacja ABC i XYZ.
T-L-2Prognozowanie: wstępna analiza danych, anliza błędów prognozy.
T-L-4Prognoza za pomocą wygładzenia wykładniczego pierwszego i drugiego rzędu.
T-L-3Prognozowanie na podstawie szeregów czasowych.
T-W-2Metody klasyfikacji w planowaniu gospodarczym.
T-W-5Zaliczenie pisemne.
T-W-3Prognozowanie jako metoda ilościowa wykorzystywana w procesie planowania.
T-W-1Planowanie jako element zarządzania: zasady planowania, planowanie gospodarcze, rodzaje planowania i planów.
T-W-4Prognozowanie na podstawie szeregów czasowych.
T-W-6Analiza postoptymalizacyjna rozwiązań optymalnych modeli deterministycznych.
T-W-7Analiza postoptymalizacyjna rozwiązań optymalnych modeli deterministycznych.
T-W-8Planowanie decyzji gospodarczych za pomocą modeli teorii gier.
T-W-9Programowanie dynamiczne.
T-W-10Programowanie wielokryterialne.
T-W-11Zaliczenie pisemne.
T-L-7Optymalizacja wybranych zagadnień gospodarczych.
T-L-8Analiza wrażliwości optymalnych rozwiązań modeli deterministycznych.
T-L-9Rozwiązywanie zadań programowania stochastycznego w warunkach niepewności.
T-L-10Podejmowanie decyzji gospodarczych w warunkach ryzyka.
T-L-11Sterowanie produkcją za pomocą programowania dynamicznego.
Metody nauczaniaM-1Wykład w postaci prezentacji multimedialnej z przykładami i pytaniami kontrolnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne polegające na rozwiązywaniu problemów związanych z podejmowaniem decyzji gospodarczych z wykorzystaniem wybranych narzędzi komputerowych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Oceny z kolokwiów z wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Oceny z kolokwiów z ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie metod ilościowych w podejmowaniu decyzji gospodarczych
3,0Student zna i rozumie metody ilościowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych w <55%-65%>
3,5Student zna i rozumie metody ilościowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych w (65%-75%>
4,0Student zna i rozumie metody ilościowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych w (75%-85%>
4,5Student zna i rozumie metody ilościowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych w (85%-95%>
5,0Student zna i rozumie metody ilościowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych w (95%-100%>
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/13_W02Student zna i rozumie możliwości i kierunki wykorzystania metod ilościowych w podejmowaniu decyzji gospodarczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
E_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji), a także metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy z zakresu zastosowania metod ilościowych w podejmowaniu decyzji gospodarczych.
Treści programoweT-L-5Budowa prognoz za pomocą modelu Browna i Holta.
T-L-1Metody klasyfikacji w planowaniu gospodarczym: klasyfikacja ABC i XYZ.
T-L-2Prognozowanie: wstępna analiza danych, anliza błędów prognozy.
T-L-4Prognoza za pomocą wygładzenia wykładniczego pierwszego i drugiego rzędu.
T-L-6Kolokwium zaliczeniowe.
T-L-3Prognozowanie na podstawie szeregów czasowych.
T-W-2Metody klasyfikacji w planowaniu gospodarczym.
T-W-5Zaliczenie pisemne.
T-W-3Prognozowanie jako metoda ilościowa wykorzystywana w procesie planowania.
T-W-1Planowanie jako element zarządzania: zasady planowania, planowanie gospodarcze, rodzaje planowania i planów.
T-W-4Prognozowanie na podstawie szeregów czasowych.
T-W-6Analiza postoptymalizacyjna rozwiązań optymalnych modeli deterministycznych.
T-W-7Analiza postoptymalizacyjna rozwiązań optymalnych modeli deterministycznych.
T-W-8Planowanie decyzji gospodarczych za pomocą modeli teorii gier.
T-W-9Programowanie dynamiczne.
T-W-10Programowanie wielokryterialne.
T-W-11Zaliczenie pisemne.
T-L-7Optymalizacja wybranych zagadnień gospodarczych.
T-L-8Analiza wrażliwości optymalnych rozwiązań modeli deterministycznych.
T-L-9Rozwiązywanie zadań programowania stochastycznego w warunkach niepewności.
T-L-10Podejmowanie decyzji gospodarczych w warunkach ryzyka.
T-L-11Sterowanie produkcją za pomocą programowania dynamicznego.
Metody nauczaniaM-1Wykład w postaci prezentacji multimedialnej z przykładami i pytaniami kontrolnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne polegające na rozwiązywaniu problemów związanych z podejmowaniem decyzji gospodarczych z wykorzystaniem wybranych narzędzi komputerowych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Oceny z kolokwiów z wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Oceny z kolokwiów z ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie możliwości i kierunków wykorzystania metod ilościowych w podejmowaniu decyzji gospodarczych
3,0Student zna i rozumie możliwości i kierunki wykorzystania metod ilościowych w podejmowaniu decyzji gospodarczych w <55%-65%>
3,5Student zna i rozumie możliwości i kierunki wykorzystania metod ilościowych w podejmowaniu decyzji gospodarczych w (65%-75%>
4,0Student zna i rozumie możliwości i kierunki wykorzystania metod ilościowych w podejmowaniu decyzji gospodarczych (75%-85%>
4,5Student zna i rozumie możliwości i kierunki wykorzystania metod ilościowych w podejmowaniu decyzji gospodarczych w (85%-95%>
5,0Student zna i rozumie możliwości i kierunki wykorzystania metod ilościowych w podejmowaniu decyzji gospodarczych w (95%-100%>
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/13_U01Student potrafi zastosować metody ilościowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji i interpretacji procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla ekonomii
E_1A_U02Potrafi zastosować wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych w mikro-, mezo- i makroskali
E_1A_U04Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania i prognozowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
Cel przedmiotuC-2Zdobycie praktycznych umiejętności stosowania metod ilościowych w podejmowaniu decyzji gospodarczych z wykorzystaniem wybranych narzędzi komputerowych.
Treści programoweT-L-5Budowa prognoz za pomocą modelu Browna i Holta.
T-L-1Metody klasyfikacji w planowaniu gospodarczym: klasyfikacja ABC i XYZ.
T-L-2Prognozowanie: wstępna analiza danych, anliza błędów prognozy.
T-L-4Prognoza za pomocą wygładzenia wykładniczego pierwszego i drugiego rzędu.
T-L-3Prognozowanie na podstawie szeregów czasowych.
T-L-7Optymalizacja wybranych zagadnień gospodarczych.
T-L-8Analiza wrażliwości optymalnych rozwiązań modeli deterministycznych.
T-L-9Rozwiązywanie zadań programowania stochastycznego w warunkach niepewności.
T-L-10Podejmowanie decyzji gospodarczych w warunkach ryzyka.
T-L-11Sterowanie produkcją za pomocą programowania dynamicznego.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne polegające na rozwiązywaniu problemów związanych z podejmowaniem decyzji gospodarczych z wykorzystaniem wybranych narzędzi komputerowych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Oceny z kolokwiów z wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Oceny z kolokwiów z ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastosować metod ilościowych w podejmowaniu decyzji gospodarczych
3,0Student potrafi zastosować metody ilościowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych w <55%-65%>
3,5Student potrafi zastosować metody ilościowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych w (65%-75%>
4,0Student potrafi zastosować metody ilościowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych w (75%-85%>
4,5Student potrafi zastosować metody ilościowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych w (85%-95%>
5,0Student potrafi zastosować metody ilościowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych w (95%-100%>
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/13_U02Student potrafi wykorzystać wybrane narzędzia komputerowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji i interpretacji procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla ekonomii
E_1A_U02Potrafi zastosować wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych w mikro-, mezo- i makroskali
E_1A_U04Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania i prognozowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
Cel przedmiotuC-2Zdobycie praktycznych umiejętności stosowania metod ilościowych w podejmowaniu decyzji gospodarczych z wykorzystaniem wybranych narzędzi komputerowych.
Treści programoweT-L-5Budowa prognoz za pomocą modelu Browna i Holta.
T-L-1Metody klasyfikacji w planowaniu gospodarczym: klasyfikacja ABC i XYZ.
T-L-2Prognozowanie: wstępna analiza danych, anliza błędów prognozy.
T-L-4Prognoza za pomocą wygładzenia wykładniczego pierwszego i drugiego rzędu.
T-L-3Prognozowanie na podstawie szeregów czasowych.
T-L-7Optymalizacja wybranych zagadnień gospodarczych.
T-L-8Analiza wrażliwości optymalnych rozwiązań modeli deterministycznych.
T-L-9Rozwiązywanie zadań programowania stochastycznego w warunkach niepewności.
T-L-10Podejmowanie decyzji gospodarczych w warunkach ryzyka.
T-L-11Sterowanie produkcją za pomocą programowania dynamicznego.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne polegające na rozwiązywaniu problemów związanych z podejmowaniem decyzji gospodarczych z wykorzystaniem wybranych narzędzi komputerowych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Oceny z kolokwiów z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności podczas zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać narzędzi komputerowych w podejmowaniu decyzji gospodarczych
3,0Student potrafi wykorzystać narzędzia komputerowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych w <55%-65%>
3,5Student potrafi wykorzystać narzędzia komputerowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych w (65%-75%>
4,0Student potrafi wykorzystać narzędzia komputerowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych w (75%-85%>
4,5Student potrafi wykorzystać narzędzia komputerowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych w (85%-95%>
5,0Student potrafi wykorzystać narzędzia komputerowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych w (95%-100%>
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/13_K01Student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi stosowanych w podejmowaniu decyzji gospodarczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a także ma świadomość konieczności zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy z zakresu zastosowania metod ilościowych w podejmowaniu decyzji gospodarczych.
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności stosowania metod ilościowych w podejmowaniu decyzji gospodarczych z wykorzystaniem wybranych narzędzi komputerowych.
Treści programoweT-L-5Budowa prognoz za pomocą modelu Browna i Holta.
T-L-1Metody klasyfikacji w planowaniu gospodarczym: klasyfikacja ABC i XYZ.
T-L-2Prognozowanie: wstępna analiza danych, anliza błędów prognozy.
T-L-4Prognoza za pomocą wygładzenia wykładniczego pierwszego i drugiego rzędu.
T-L-6Kolokwium zaliczeniowe.
T-L-3Prognozowanie na podstawie szeregów czasowych.
T-W-2Metody klasyfikacji w planowaniu gospodarczym.
T-W-5Zaliczenie pisemne.
T-W-3Prognozowanie jako metoda ilościowa wykorzystywana w procesie planowania.
T-W-1Planowanie jako element zarządzania: zasady planowania, planowanie gospodarcze, rodzaje planowania i planów.
T-W-4Prognozowanie na podstawie szeregów czasowych.
T-W-6Analiza postoptymalizacyjna rozwiązań optymalnych modeli deterministycznych.
T-W-7Analiza postoptymalizacyjna rozwiązań optymalnych modeli deterministycznych.
T-W-8Planowanie decyzji gospodarczych za pomocą modeli teorii gier.
T-W-9Programowanie dynamiczne.
T-W-10Programowanie wielokryterialne.
T-W-11Zaliczenie pisemne.
T-L-7Optymalizacja wybranych zagadnień gospodarczych.
T-L-8Analiza wrażliwości optymalnych rozwiązań modeli deterministycznych.
T-L-9Rozwiązywanie zadań programowania stochastycznego w warunkach niepewności.
T-L-10Podejmowanie decyzji gospodarczych w warunkach ryzyka.
T-L-11Sterowanie produkcją za pomocą programowania dynamicznego.
T-L-12Kolokwium zaliczeniowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład w postaci prezentacji multimedialnej z przykładami i pytaniami kontrolnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne polegające na rozwiązywaniu problemów związanych z podejmowaniem decyzji gospodarczych z wykorzystaniem wybranych narzędzi komputerowych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Oceny z kolokwiów z wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Oceny z kolokwiów z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności podczas zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi stosowanych w podejmowaniu decyzji gospodarczych
3,0Student jest gotów, przy bardzo dużej pomocy nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi stosowanych w podejmowaniu decyzji gospodarczych
3,5Student jest gotów, przy dużej pomocy nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi stosowanych w podejmowaniu decyzji gospodarczych
4,0Student jest gotów, przy pomocy nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi stosowanych w podejmowaniu decyzji gospodarczych
4,5Student jest gotów, przy niewielkiej pomocy nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi stosowanych w podejmowaniu decyzji gospodarczych
5,0Student jest gotów, bez pomocy nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi stosowanych w podejmowaniu decyzji gospodarczych