Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Analityka gospodarcza

Sylabus przedmiotu Podstawy ochrony własności intelektualnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy ochrony własności intelektualnej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Rafał Mazur <Rafal.Mazur@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy przedsiębiorczości

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość istoty, rodzajów zmian oraz czynników determinujących rozwój przedsiębiorstw
C-2Umiejętność klasyfikowania elementów własności intelektualnej
C-3Znajomość elementów własności przemysłowej i umiejętność wskazania cech charakterystycznych oraz różnic między nimi, a także specyfiki praw wyłącznych do tych elementów
C-4Znajomość składników własności literackiej i artystycznej i aspektów autorskich praw osobistych i majątkowych
C-5Znajomość podmiotów działających na rzecz rozwoju organizacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Czynniki determinujące rozwój przedsiębiorstw2
T-W-2Ogólne zagadnienia własności intelektualnej1
T-W-3Wynalazki jako podstawowy rodzaj inwencji skodyfikowanych2
T-W-4Wzory użytkowe i wzory przemysłowe, topografie układów scalonych, projekty racjonalizatorskie2
T-W-5Znaki towarowe i oznaczenia geograficzne2
T-W-6Ochrona produktów regionalnych i tradycyjnych2
T-W-7Wybrane podmioty działające na rzecz rozwoju organizacji1
T-W-8Własność literacka i artystyczna2
T-W-9Zaliczenie przedmiotu1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Poszukiwanie i czytanie wskazanej literatury5
A-W-3Przygotowanie do zajęć5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Pogadanka

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena z kolokwium
S-2Ocena formująca: Ocena umiejętności samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji
S-3Ocena formująca: Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-4Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa (średnia z wszystkich ocen formujących)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_A03_W01
Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu własności intelektualnej
E_1A_W08, E_1A_W09C-1, C-4, C-3, C-5, C-2T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-8, T-W-3, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_A03_U01
Posiada umiejętność posługiwania się podstawowymi kategoriami z zakresu własności intelektualnej
E_1A_U01C-2T-W-7, T-W-1, T-W-8M-1S-3, S-2
E_1A_A03_U02
potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu własności intelektualnej
E_1A_U02C-4, C-3, C-2T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-8, T-W-3, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_A03_K01
Jest gotów do przewidzenia konsekwencji podejmowania określonych działań
E_1A_K04, E_1A_K03C-1, C-4, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_A03_W01
Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu własności intelektualnej
2,0Student nie potrafi wymienić składników własności intelektualnej
3,0Student zna elementy własności intelektualnej i wskazuje cechy charakterystyczne niektórych z nich
3,5Student zna elementy własności intelektualnej i wskazuje cechy charakterystyczne niektórych z nich w stopniu ponad dostatecznym
4,0Student zna elementy własności intelektualnej i wskazuje na ich cechy charakterystyczne, potrafi podać przykłady
4,5Student zna elementy własności intelektualnej i wskazuje na ich cechy charakterystyczne, potrafi podać liczne przykłady
5,0Student zna elementy własności intelektualnej i wskazuje na ich cechy charakterystyczne, potrafi podać przykłady, dokładnie orientuje się w aspektach praw osobistych i majątkowych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_A03_U01
Posiada umiejętność posługiwania się podstawowymi kategoriami z zakresu własności intelektualnej
2,0Student nie potrafi klasyfikować elementów własności intelektualnej
3,0Student potrafi wyodrębnić elementy własności intelektualnej
3,5Student potrafi wyodrębnić elementy własności intelektualnej oraz wskazać potencjalne efekty z wdrożenia niektórych z nich
4,0Student potrafi wyodrębnić i scharakteryzować składniki własności intelektualnej i wskazać specyficzne cechy odróżniające te rozwiązania oraz wskazać potencjalne efekty z wdrożenia większości rozwiązań
4,5Student potrafi wyodrębnić i scharakteryzować składniki własności intelektualnej i wskazać specyficzne cechy odróżniające te rozwiązania oraz płynnie wskazać potencjalne efekty z wdrożenia wielu rozwiązań
5,0Student klasyfikuje elementy własności intelektualnej, dokładnie zna różnice między własnością przemysłową a własnością literacką i artystyczną oraz potrafi zidentyfikować potencjalne korzyści z wykorzystania poszczególnych składników własności intelektualnej
E_1A_A03_U02
potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu własności intelektualnej
2,0Student nie potrafi klasyfikować elementów własności intelektualnej
3,0Student potrafi wyodrębnić elementy własności intelektualnej
3,5Student potrafi wyodrębnić elementy własności intelektualnej oraz wskazać potencjalne efekty z wdrożenia niektórych z nich
4,0Student potrafi wyodrębnić i scharakteryzować składniki własności intelektualnej i wskazać specyficzne cechy odróżniające te rozwiązania oraz wskazać potencjalne efekty z wdrożenia większości rozwiązań
4,5Student potrafi wyodrębnić i scharakteryzować składniki własności intelektualnej i wskazać specyficzne cechy odróżniające te rozwiązania oraz płynnie wskazać potencjalne efekty z wdrożenia wielu rozwiązań
5,0Student klasyfikuje elementy własności intelektualnej, dokładnie zna różnice między własnością przemysłową a własnością literacką i artystyczną oraz potrafi zidentyfikować potencjalne korzyści z wykorzystania poszczególnych składników własności intelektualnej

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_A03_K01
Jest gotów do przewidzenia konsekwencji podejmowania określonych działań
2,0Nie potrafi przewidywać skutków podjętych działań
3,0W ograniczony sposób przewiduje efekty podjętych działań
3,5W stopniu ponad dostatecznym przewiduje efekty podjętych działań
4,0Sprawnie antycypuje skutki podjętych lub zaniechanych działań
4,5W stopniu ponad dobrym przewiduje efekty podjętych działań
5,0Przekonywująco uzasadnia potrzebę podjęcia określonych działań

Literatura podstawowa

  1. G. Michniewicz, Ochrona własności intelektualnej, Beck, Warszawa, 2019
  2. A. Niewęgłowski, I. Nowak, Własność intelektualna w działalności gospodarczej, Beck, Warszawa, 2017
  3. J. Pila, P. Torremans, European intellectual property law, Oxford University Press, 2019

Literatura dodatkowa

  1. M. Zajączkowski, Podstawy innowatyki i ochrony własności intelektualnej, Lega, Szczecin, 2005
  2. T. Szymanek, Prawo własności przemysłowej, EWSPiA, Warszawa, 2008
  3. R. Mazur, Jesteś innowacyjny? Natura współczesnych innowacji, „Top Logistyk”, Poznań, 2008, 2/2008.
  4. R. Mazur, Inwentorzy. Czynniki rozwoju innowacji, „Top Logistyk”, Poznań, 2008, 3/2008.

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Czynniki determinujące rozwój przedsiębiorstw2
T-W-2Ogólne zagadnienia własności intelektualnej1
T-W-3Wynalazki jako podstawowy rodzaj inwencji skodyfikowanych2
T-W-4Wzory użytkowe i wzory przemysłowe, topografie układów scalonych, projekty racjonalizatorskie2
T-W-5Znaki towarowe i oznaczenia geograficzne2
T-W-6Ochrona produktów regionalnych i tradycyjnych2
T-W-7Wybrane podmioty działające na rzecz rozwoju organizacji1
T-W-8Własność literacka i artystyczna2
T-W-9Zaliczenie przedmiotu1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Poszukiwanie i czytanie wskazanej literatury5
A-W-3Przygotowanie do zajęć5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_A03_W01Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu własności intelektualnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W08Zna i rozumie podstawowe ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działań związanych z funkcjonowaniem gospodarki
E_1A_W09Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
Cel przedmiotuC-1Znajomość istoty, rodzajów zmian oraz czynników determinujących rozwój przedsiębiorstw
C-4Znajomość składników własności literackiej i artystycznej i aspektów autorskich praw osobistych i majątkowych
C-3Znajomość elementów własności przemysłowej i umiejętność wskazania cech charakterystycznych oraz różnic między nimi, a także specyfiki praw wyłącznych do tych elementów
C-5Znajomość podmiotów działających na rzecz rozwoju organizacji
C-2Umiejętność klasyfikowania elementów własności intelektualnej
Treści programoweT-W-7Wybrane podmioty działające na rzecz rozwoju organizacji
T-W-1Czynniki determinujące rozwój przedsiębiorstw
T-W-2Ogólne zagadnienia własności intelektualnej
T-W-4Wzory użytkowe i wzory przemysłowe, topografie układów scalonych, projekty racjonalizatorskie
T-W-8Własność literacka i artystyczna
T-W-3Wynalazki jako podstawowy rodzaj inwencji skodyfikowanych
T-W-5Znaki towarowe i oznaczenia geograficzne
T-W-6Ochrona produktów regionalnych i tradycyjnych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić składników własności intelektualnej
3,0Student zna elementy własności intelektualnej i wskazuje cechy charakterystyczne niektórych z nich
3,5Student zna elementy własności intelektualnej i wskazuje cechy charakterystyczne niektórych z nich w stopniu ponad dostatecznym
4,0Student zna elementy własności intelektualnej i wskazuje na ich cechy charakterystyczne, potrafi podać przykłady
4,5Student zna elementy własności intelektualnej i wskazuje na ich cechy charakterystyczne, potrafi podać liczne przykłady
5,0Student zna elementy własności intelektualnej i wskazuje na ich cechy charakterystyczne, potrafi podać przykłady, dokładnie orientuje się w aspektach praw osobistych i majątkowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_A03_U01Posiada umiejętność posługiwania się podstawowymi kategoriami z zakresu własności intelektualnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji i interpretacji procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla ekonomii
Cel przedmiotuC-2Umiejętność klasyfikowania elementów własności intelektualnej
Treści programoweT-W-7Wybrane podmioty działające na rzecz rozwoju organizacji
T-W-1Czynniki determinujące rozwój przedsiębiorstw
T-W-8Własność literacka i artystyczna
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-2Ocena formująca: Ocena umiejętności samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi klasyfikować elementów własności intelektualnej
3,0Student potrafi wyodrębnić elementy własności intelektualnej
3,5Student potrafi wyodrębnić elementy własności intelektualnej oraz wskazać potencjalne efekty z wdrożenia niektórych z nich
4,0Student potrafi wyodrębnić i scharakteryzować składniki własności intelektualnej i wskazać specyficzne cechy odróżniające te rozwiązania oraz wskazać potencjalne efekty z wdrożenia większości rozwiązań
4,5Student potrafi wyodrębnić i scharakteryzować składniki własności intelektualnej i wskazać specyficzne cechy odróżniające te rozwiązania oraz płynnie wskazać potencjalne efekty z wdrożenia wielu rozwiązań
5,0Student klasyfikuje elementy własności intelektualnej, dokładnie zna różnice między własnością przemysłową a własnością literacką i artystyczną oraz potrafi zidentyfikować potencjalne korzyści z wykorzystania poszczególnych składników własności intelektualnej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_A03_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu własności intelektualnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych w mikro-, mezo- i makroskali
Cel przedmiotuC-4Znajomość składników własności literackiej i artystycznej i aspektów autorskich praw osobistych i majątkowych
C-3Znajomość elementów własności przemysłowej i umiejętność wskazania cech charakterystycznych oraz różnic między nimi, a także specyfiki praw wyłącznych do tych elementów
C-2Umiejętność klasyfikowania elementów własności intelektualnej
Treści programoweT-W-7Wybrane podmioty działające na rzecz rozwoju organizacji
T-W-1Czynniki determinujące rozwój przedsiębiorstw
T-W-2Ogólne zagadnienia własności intelektualnej
T-W-4Wzory użytkowe i wzory przemysłowe, topografie układów scalonych, projekty racjonalizatorskie
T-W-8Własność literacka i artystyczna
T-W-3Wynalazki jako podstawowy rodzaj inwencji skodyfikowanych
T-W-5Znaki towarowe i oznaczenia geograficzne
T-W-6Ochrona produktów regionalnych i tradycyjnych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Pogadanka
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-2Ocena formująca: Ocena umiejętności samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi klasyfikować elementów własności intelektualnej
3,0Student potrafi wyodrębnić elementy własności intelektualnej
3,5Student potrafi wyodrębnić elementy własności intelektualnej oraz wskazać potencjalne efekty z wdrożenia niektórych z nich
4,0Student potrafi wyodrębnić i scharakteryzować składniki własności intelektualnej i wskazać specyficzne cechy odróżniające te rozwiązania oraz wskazać potencjalne efekty z wdrożenia większości rozwiązań
4,5Student potrafi wyodrębnić i scharakteryzować składniki własności intelektualnej i wskazać specyficzne cechy odróżniające te rozwiązania oraz płynnie wskazać potencjalne efekty z wdrożenia wielu rozwiązań
5,0Student klasyfikuje elementy własności intelektualnej, dokładnie zna różnice między własnością przemysłową a własnością literacką i artystyczną oraz potrafi zidentyfikować potencjalne korzyści z wykorzystania poszczególnych składników własności intelektualnej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_A03_K01Jest gotów do przewidzenia konsekwencji podejmowania określonych działań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K04Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu
E_1A_K03Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Znajomość istoty, rodzajów zmian oraz czynników determinujących rozwój przedsiębiorstw
C-4Znajomość składników własności literackiej i artystycznej i aspektów autorskich praw osobistych i majątkowych
C-3Znajomość elementów własności przemysłowej i umiejętność wskazania cech charakterystycznych oraz różnic między nimi, a także specyfiki praw wyłącznych do tych elementów
Treści programoweT-W-1Czynniki determinujące rozwój przedsiębiorstw
T-W-2Ogólne zagadnienia własności intelektualnej
T-W-4Wzory użytkowe i wzory przemysłowe, topografie układów scalonych, projekty racjonalizatorskie
T-W-3Wynalazki jako podstawowy rodzaj inwencji skodyfikowanych
T-W-5Znaki towarowe i oznaczenia geograficzne
T-W-6Ochrona produktów regionalnych i tradycyjnych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi przewidywać skutków podjętych działań
3,0W ograniczony sposób przewiduje efekty podjętych działań
3,5W stopniu ponad dostatecznym przewiduje efekty podjętych działań
4,0Sprawnie antycypuje skutki podjętych lub zaniechanych działań
4,5W stopniu ponad dobrym przewiduje efekty podjętych działań
5,0Przekonywująco uzasadnia potrzebę podjęcia określonych działań