Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Analityka gospodarcza

Sylabus przedmiotu Mikroekonomia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikroekonomia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Błażej Suproń <Blazej.Supron@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 7,0 ECTS (formy) 7,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 45 3,40,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 45 3,60,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1matematyka w zakresie szkoły średniej; elementarna wiedza na temat funkcjonowania gospodarki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych pojęć i kategorii ekonomicznych
C-2poznanie i zrozumienie przez studentów zasad funkcjonowania systemów gospodarczych, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki rynkowej
C-3zapoznanie studentów ze zjawiskami niedoskonałości i nieefektywności rynku oraz metodami ich regulacji za pomoca polityki państwa
C-4zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w mikroskali, w tym działania rynku
C-5zapoznanie studentów z teorią konsumenta i producenta wraz z przygotowaniem ich do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności postępowania (decyzji gospodarczych) przedsiębiorstw i gospodarstw domowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Problem rzadkości. Krzywa możliwości produkcyjnych. Istota kosztów alternatywnych. Klasyfikacja dóbr3
T-A-2Systemy społeczno-ekonomiczne. Rola podmiotów gospodarczych w systemie gospodarczym. Wady i zalety różnych ustrojów gospodarczych.3
T-A-3Narzędzia i metody analizy ekonomicznej.3
T-A-4Analiza popytu i podaży. Równowaga rynkowa i mechanizm rynkowy.3
T-A-5Braki równowagi rynkowej i jej zmiany - modele graficzne i zadania. Analiza dynamiczna rynku - model pajęczyny.3
T-A-6Elastyczność popytu i podaży - zadania.4
T-A-7Teoria zachowania gospodarstwa domowego i popyt konsumenta.2
T-A-8Kolokwium I z materiału wykładów i ćwiczeń (test jednokrotnego wyboru, pytania problemowe i zadania)2
T-A-9Teoria ekonomiczna produkcji w krótkim i długim okresie.3
T-A-10Teoria kosztów w w krótkim i długim okresie. Efekty skali i ich przyczyny.3
T-A-11Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji monopolistycznej.3
T-A-12Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach oligopolu.3
T-A-13Ziemia i renta gruntowa.2
T-A-14Rynek kapitału - zadania.5
T-A-15Ekonomia dobrobytu.1
T-A-16Kolokwium II z materiału wykładów i ćwiczeń (test jednokrotnego wyboru, pytania problemowe i zadania)2
45
wykłady
T-W-1Przedmiot ekonomii. Podstawowe pojęcia ekonomiczne4
T-W-2System społeczno-gospodarczy - pojęcie, składowe, klasyfikacja2
T-W-3Transformacja społeczno-gospodarcza w Europie Środkowo-wschodniej i jej konsekwencje. Analiza porównawcza systemów gospodarczych2
T-W-4Rynek i mechanizm rynkowy. Model okrężny4
T-W-5Analiza statyczna rynku4
T-W-6Analiza dynamiczna rynku2
T-W-7Elastyczność popytu i podaży - zagadnienia teoretyczne2
T-W-8Teoria wyboru konsumenta2
T-W-9Decyzje ekonomiczne przedsiębiorcy i ich uwarunkowania2
T-W-10Koszty produkcji w krótkim i długim okresie4
T-W-11Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji doskonałej2
T-W-12Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach monopolu2
T-W-13Rynki czynników wytwórczych i decyzje przedsiębiorców na tych rynkach2
T-W-14Zatrudnienie i płace na rynku pracy.2
T-W-15Kapitał rzeczowy. Decyzje inwestycyjne na rynku kapitału. Ocena opłacalności inwestycji.2
T-W-16Teoria podziału. Dochody i poziom życia.2
T-W-17Społeczne aspekty mikroekonomii. Wybrane zagadnienia ekonomii dobrobytu2
T-W-18Regulacyjna rola państwa w aspekcie mikroekonomicznym.3
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych45
A-A-2Przygotowanie do kolokwiów30
A-A-3Przygotowanie do ćwiczeń15
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach45
A-W-2Zapoznawanie się z proponowaną literaturą10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu28
A-W-4Egzamin2
85

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
M-4Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe (rozwiązywanie zadań)
M-5Metoda podająca: objaśnienie, wyjaśnienie
M-6Metoda aktywizująca: metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena z kolokwium w formie pisemnej (test jednokrotnego wyboru, pytania problemowe i zadania)
S-2Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-3Ocena formująca: ocena samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji
S-4Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa z ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu (egzamin pisemny obejmujący pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz zagadnienia problemowe)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B02_W01
student zna i rozumie podstawowe problemy ekonomiczne
E_1A_W07, E_1A_W01C-2, C-3, C-1T-W-17, T-W-14, T-W-16, T-W-6, T-W-9, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-18, T-A-1, T-A-15, T-A-2M-1, M-3, M-5, M-6S-2, S-4, S-5, S-1
E_1A_B02_W02
student zna i rozumie funkcjonowanie systemów ekonomicznych, w szczególności gospodarki rynkowej
E_1A_W04, E_1A_W08, E_1A_W05, E_1A_W01C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-18, T-A-2M-1, M-3, M-5, M-2, M-6S-2, S-4, S-5, S-1
E_1A_B02_W03
student zna i rozumie funcjonowanie mechanizmów gospodarczych w mikroskali, w szczególności funkcjonowanie rynku
E_1A_W03, E_1A_W08, E_1A_W05, E_1A_W01C-3, C-4, C-1T-W-14, T-W-16, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-13, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-5M-1, M-3, M-5, M-4, M-2S-2, S-4, S-5, S-1
E_1A_B02_W04
student zna i rozumie struktury rynkowe i umie wytłumaczyć decyzje gospodarcze przedsiębiorców w tych strukturach
E_1A_W04, E_1A_W08, E_1A_W05, E_1A_W01C-4, C-1, C-5T-W-14, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-15, T-W-18, T-A-10, T-A-11, T-A-12M-1, M-3, M-5, M-6S-2, S-4, S-5, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B02_U01
student potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U05C-2, C-1, C-5T-W-14, T-W-16, T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2M-1, M-3, M-5, M-2, M-6S-2, S-4, S-5, S-1
E_1A_B02_U02
student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne i społeczne
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U06C-2, C-3, C-4, C-1, C-5T-W-17, T-W-16, T-W-6, T-W-9, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-15, T-A-3, T-A-4, T-A-13, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-7, T-A-14, T-A-6, T-A-2, T-A-5M-3, M-5, M-4, M-6S-2, S-4, S-5, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B02_K01
ma świadomość ważności problemów ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu
E_1A_K03, E_1A_K02, E_1A_K05C-2, C-4, C-5T-W-16, T-W-3, T-W-18, T-A-9, T-A-11, T-A-12, T-A-15, T-A-2M-1, M-3, M-5, M-6S-2, S-5, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B02_W01
student zna i rozumie podstawowe problemy ekonomiczne
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawych problemów ekonomicznych.
3,0Student zna i rozumie podstawowe problemy ekonomiczne co najmniej w 55%.
3,5Student zna i rozumie podstawowe problemy ekonomiczne co najmniej w 65%.
4,0Student zna i rozumie podstawowe problemy ekonomiczne co najmniej w 75%.
4,5Student zna i rozumie podstawoe problemy ekonomiczne co najmniej w 85%.
5,0Student zna i rozumie podstawoweproblemy ekonomiczne co najmniej w 95%.
E_1A_B02_W02
student zna i rozumie funkcjonowanie systemów ekonomicznych, w szczególności gospodarki rynkowej
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowych zagadnień związanych z funkcjonowaniem systemów ekonomicznych, w szczególności gospodarki rynkowej.
3,0Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia związane z funkcjonowaniem systemów ekonomicznych, w szczególności gospodarki rynkowej co najmniej w 55%.
3,5Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia związane z funkcjonowaniem systemów ekonomicznych, w szczególności gospodarki rynkowej co najmniej w 65%.
4,0Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia związane z funkcjonowaniem systemów ekonomicznych, w szczególności gospodarki rynkowej co najmniej w 75%.
4,5Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia związane z funkcjonowaniem systemów ekonomicznych, w szczególności gospodarki rynkowej co najmniej w 85%.
5,0Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia zwiazane z funkcjonowaniem systemów ekonomicznych, w szczególności gospodarki rynkowej co najmniej w 95%.
E_1A_B02_W03
student zna i rozumie funcjonowanie mechanizmów gospodarczych w mikroskali, w szczególności funkcjonowanie rynku
2,0Student nie zna i nie rozumie funkcjonowania mechanizmów gospodarczych w mikroskali, w szczególności funkcjonowania rynku.
3,0Student zna i rozumie funkcjonowanie mechanizmów gospodarczych w mikroskali, w szczególności funkcjonowanie rynku co najmniej w 55%.
3,5Student zna i rozumie funkcjonowanie mechanizmów gospodarczych w mikroskali, w szczegóności funkcjonowanie rynku w 65%.
4,0Student zna i rozumie funkcjonowanie mechanizmów gospodarczych w mikroskali, w szczególności funkcjonowanie rynku co najmniej w 75%.
4,5Student zna i rozumie funkcjonowanie mechnizmów gospodarczych w mikroskali, w szczególności funkcjonowanie rynku co najmniej w 85%.
5,0Student zna i rozumie funkcjonowanie mechanizmów gospodarczych w mikroskali, w szczególności funkcjonowanie rynku co najmniej w 95%.
E_1A_B02_W04
student zna i rozumie struktury rynkowe i umie wytłumaczyć decyzje gospodarcze przedsiębiorców w tych strukturach
2,0Student nie zna i nie rozumie struktur rynkowych i nie umie wytłumaczyć decyzji gospodarczych przedsiębiorców w tych strukturach.
3,0Student zna i rozumie struktury rynkowe i umie wytłumaczyć decyzje gospodarcze przedsiębiorców w tych strukturach co najmniej w 55%.
3,5Student zna i rozumie struktury rynkowe i umie wytłumaczyć decyzje gospodarcze przedsiębiorców w tych strukturach co najmniej w 65%.
4,0Student zna i rozumie struktury rynkowe i umie wytłumaczyć decyzje gospodarcze przedsiębiorców w tych strukturach co najmniej w 75%.
4,5Student zna i rozumie struktury rynkowe i umie wytłumaczyć decyzje gospodarcze przedsiębiorców w tych strukturach w co najmniej 85%.
5,0Student zna i rozumie struktury rynkowe i umie wytłumaczyć decyzje przedsiębiorców w tych strukturach co najmniej w 95%.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B02_U01
student potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi
2,0Student nie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi.
3,0Student potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi co najmniej w 55%.
3,5Student potrafii posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznym co najmniej w 65%.
4,0Student potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznym co najmniej w 75%..
4,5Student potrafi posługiwać się w stopniu większym niż podstawowy pojęciami i kategoriami ekonomicznymi co najmniej w 85%.
5,0Student potrafi posługiwać się samodzielnie pojęciami i kategoriami ekonomicznych (w większym niż podstawowy zakres) co najmniej w 95%.
E_1A_B02_U02
student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne i społeczne
2,0Student nie potrafi analizować zjawisk ekonomicznych i społecznych.
3,0Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne i społeczne co najmniej w 55%.
3,5Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne i społeczne co najmniej w 65%.
4,0Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne i społeczneco najmniej w 75%.
4,5Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne i społeczne co najmniej w 85%.
5,0Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne i społeczne co najmniej w 95%.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B02_K01
ma świadomość ważności problemów ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu
2,0Student nie wykazuje świadomości ważności problemów ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu.
3,0Student wykazuje świadomości ważności niektórych problemów ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu w badzo małym stopniu, pod wpływem inspiracji ze strony nauczyciela.
3,5Student wykazuje świadomość ważności problemów niektórych ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu w małym stopniu, pod wpływem inspiracji ze strony nauczyciela.
4,0Student samodzielnie wykazuje świadomość ważności większości problemów ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu w znacznym stopniu.
4,5Student samodzielnie wykazuje w dużym stopniu świadomość ważności problemów ekonomicznych (w ramach materiału programu) i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu.
5,0Student samodzielnie wykazuje bardzo dużą świadomość ważności problemów ekonomicznych (wykraczajacych poza program) i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu.

Literatura podstawowa

  1. Begg D., Vernasca G., Fischer S., Dornbusch R., Mikroekonomia, PWE, Warszawa, 2021
  2. Czarny B., Rapacki R., Podstawy ekonomii, PWE, Warszawa, 2010
  3. Czarny E., Mikroekonomia, PWE, Warszawa, 2006
  4. Emerson P.M., Intermediate Microeconomics, Oregon State University, 2019
  5. Greenlaw S.A., Shapiro D., Principles of Microeconomics, Openstax. Rice University, Houston, 2018
  6. Łącka I., Worobjow L., Mikroekonomia, Instytut Gospodarki i Rynku, Szczecin, 2006
  7. Łącka I. (red.), Mikroekonomia. Zbiór zadań, Wydaw. Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2008
  8. Krugman P., Wells R., Mikroekonomia, Wydawnctwo Naukowe PWN, Warszawa, 2021
  9. Marciniak S. (red.), Makro- i mikroekonomia. Podstawowe problemy współczesności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2013
  10. Milewski R., Kwiatkowski E., Podstawy ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2018
  11. Nasiłowski M., System rynkowy. Podstawy mikro- i makroekonomii, Key Text, Warszawa, 2016
  12. Samuelson W.F., Marks S.G., Ekonomia menedżerska, PWE, Warszawa, 2008
  13. Rekowski M., Wprowadzenie do mikroekonomii, Wydawnictwo Naukowe Contact, Poznań, 2020
  14. Greenlaw S.A., Shapiro D., Karpa W., Maszczyk P., Mikroekonomia - podstawy, Openstax, 2022, http://openstax.org/details/books/mikroekonomia-podstawy

Literatura dodatkowa

  1. Kamerschen D.R., McKenzie R.B., Nardinelli C., Ekonomia, Bernardinum, Pelplin, 1999
  2. Principles of Economics, University of Minesota Libraries Publishing, 2016
  3. Samuelson P.A., Nordhaus W.D., Ekonomia, Rebis, Poznań, 2021
  4. Greenlaw S.A., Shapiro D., Principles of Microeconomics 2e, Openstax, 2022, http://openstax.org/details/books/principles - microeconomics-2e

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Problem rzadkości. Krzywa możliwości produkcyjnych. Istota kosztów alternatywnych. Klasyfikacja dóbr3
T-A-2Systemy społeczno-ekonomiczne. Rola podmiotów gospodarczych w systemie gospodarczym. Wady i zalety różnych ustrojów gospodarczych.3
T-A-3Narzędzia i metody analizy ekonomicznej.3
T-A-4Analiza popytu i podaży. Równowaga rynkowa i mechanizm rynkowy.3
T-A-5Braki równowagi rynkowej i jej zmiany - modele graficzne i zadania. Analiza dynamiczna rynku - model pajęczyny.3
T-A-6Elastyczność popytu i podaży - zadania.4
T-A-7Teoria zachowania gospodarstwa domowego i popyt konsumenta.2
T-A-8Kolokwium I z materiału wykładów i ćwiczeń (test jednokrotnego wyboru, pytania problemowe i zadania)2
T-A-9Teoria ekonomiczna produkcji w krótkim i długim okresie.3
T-A-10Teoria kosztów w w krótkim i długim okresie. Efekty skali i ich przyczyny.3
T-A-11Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji monopolistycznej.3
T-A-12Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach oligopolu.3
T-A-13Ziemia i renta gruntowa.2
T-A-14Rynek kapitału - zadania.5
T-A-15Ekonomia dobrobytu.1
T-A-16Kolokwium II z materiału wykładów i ćwiczeń (test jednokrotnego wyboru, pytania problemowe i zadania)2
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedmiot ekonomii. Podstawowe pojęcia ekonomiczne4
T-W-2System społeczno-gospodarczy - pojęcie, składowe, klasyfikacja2
T-W-3Transformacja społeczno-gospodarcza w Europie Środkowo-wschodniej i jej konsekwencje. Analiza porównawcza systemów gospodarczych2
T-W-4Rynek i mechanizm rynkowy. Model okrężny4
T-W-5Analiza statyczna rynku4
T-W-6Analiza dynamiczna rynku2
T-W-7Elastyczność popytu i podaży - zagadnienia teoretyczne2
T-W-8Teoria wyboru konsumenta2
T-W-9Decyzje ekonomiczne przedsiębiorcy i ich uwarunkowania2
T-W-10Koszty produkcji w krótkim i długim okresie4
T-W-11Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji doskonałej2
T-W-12Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach monopolu2
T-W-13Rynki czynników wytwórczych i decyzje przedsiębiorców na tych rynkach2
T-W-14Zatrudnienie i płace na rynku pracy.2
T-W-15Kapitał rzeczowy. Decyzje inwestycyjne na rynku kapitału. Ocena opłacalności inwestycji.2
T-W-16Teoria podziału. Dochody i poziom życia.2
T-W-17Społeczne aspekty mikroekonomii. Wybrane zagadnienia ekonomii dobrobytu2
T-W-18Regulacyjna rola państwa w aspekcie mikroekonomicznym.3
45

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych45
A-A-2Przygotowanie do kolokwiów30
A-A-3Przygotowanie do ćwiczeń15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach45
A-W-2Zapoznawanie się z proponowaną literaturą10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu28
A-W-4Egzamin2
85
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B02_W01student zna i rozumie podstawowe problemy ekonomiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W07Zna i rozumie fundamentalne dylematy ekonomiczne oraz społeczne współczesnej cywilizacji, w tym gospodarki
E_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-2poznanie i zrozumienie przez studentów zasad funkcjonowania systemów gospodarczych, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki rynkowej
C-3zapoznanie studentów ze zjawiskami niedoskonałości i nieefektywności rynku oraz metodami ich regulacji za pomoca polityki państwa
C-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych pojęć i kategorii ekonomicznych
Treści programoweT-W-17Społeczne aspekty mikroekonomii. Wybrane zagadnienia ekonomii dobrobytu
T-W-14Zatrudnienie i płace na rynku pracy.
T-W-16Teoria podziału. Dochody i poziom życia.
T-W-6Analiza dynamiczna rynku
T-W-9Decyzje ekonomiczne przedsiębiorcy i ich uwarunkowania
T-W-1Przedmiot ekonomii. Podstawowe pojęcia ekonomiczne
T-W-3Transformacja społeczno-gospodarcza w Europie Środkowo-wschodniej i jej konsekwencje. Analiza porównawcza systemów gospodarczych
T-W-4Rynek i mechanizm rynkowy. Model okrężny
T-W-5Analiza statyczna rynku
T-W-8Teoria wyboru konsumenta
T-W-10Koszty produkcji w krótkim i długim okresie
T-W-11Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji doskonałej
T-W-12Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach monopolu
T-W-18Regulacyjna rola państwa w aspekcie mikroekonomicznym.
T-A-1Problem rzadkości. Krzywa możliwości produkcyjnych. Istota kosztów alternatywnych. Klasyfikacja dóbr
T-A-15Ekonomia dobrobytu.
T-A-2Systemy społeczno-ekonomiczne. Rola podmiotów gospodarczych w systemie gospodarczym. Wady i zalety różnych ustrojów gospodarczych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
M-5Metoda podająca: objaśnienie, wyjaśnienie
M-6Metoda aktywizująca: metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-4Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa z ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu (egzamin pisemny obejmujący pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz zagadnienia problemowe)
S-1Ocena formująca: ocena z kolokwium w formie pisemnej (test jednokrotnego wyboru, pytania problemowe i zadania)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawych problemów ekonomicznych.
3,0Student zna i rozumie podstawowe problemy ekonomiczne co najmniej w 55%.
3,5Student zna i rozumie podstawowe problemy ekonomiczne co najmniej w 65%.
4,0Student zna i rozumie podstawowe problemy ekonomiczne co najmniej w 75%.
4,5Student zna i rozumie podstawoe problemy ekonomiczne co najmniej w 85%.
5,0Student zna i rozumie podstawoweproblemy ekonomiczne co najmniej w 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B02_W02student zna i rozumie funkcjonowanie systemów ekonomicznych, w szczególności gospodarki rynkowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), ich struktury, a także relacje między nimi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W08Zna i rozumie podstawowe ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działań związanych z funkcjonowaniem gospodarki
E_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w instytucjach społeczno-gospodarczych, a także zarządzającego nimi, rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-2poznanie i zrozumienie przez studentów zasad funkcjonowania systemów gospodarczych, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki rynkowej
C-3zapoznanie studentów ze zjawiskami niedoskonałości i nieefektywności rynku oraz metodami ich regulacji za pomoca polityki państwa
Treści programoweT-W-1Przedmiot ekonomii. Podstawowe pojęcia ekonomiczne
T-W-2System społeczno-gospodarczy - pojęcie, składowe, klasyfikacja
T-W-3Transformacja społeczno-gospodarcza w Europie Środkowo-wschodniej i jej konsekwencje. Analiza porównawcza systemów gospodarczych
T-W-18Regulacyjna rola państwa w aspekcie mikroekonomicznym.
T-A-2Systemy społeczno-ekonomiczne. Rola podmiotów gospodarczych w systemie gospodarczym. Wady i zalety różnych ustrojów gospodarczych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
M-5Metoda podająca: objaśnienie, wyjaśnienie
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy
M-6Metoda aktywizująca: metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-4Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa z ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu (egzamin pisemny obejmujący pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz zagadnienia problemowe)
S-1Ocena formująca: ocena z kolokwium w formie pisemnej (test jednokrotnego wyboru, pytania problemowe i zadania)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowych zagadnień związanych z funkcjonowaniem systemów ekonomicznych, w szczególności gospodarki rynkowej.
3,0Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia związane z funkcjonowaniem systemów ekonomicznych, w szczególności gospodarki rynkowej co najmniej w 55%.
3,5Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia związane z funkcjonowaniem systemów ekonomicznych, w szczególności gospodarki rynkowej co najmniej w 65%.
4,0Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia związane z funkcjonowaniem systemów ekonomicznych, w szczególności gospodarki rynkowej co najmniej w 75%.
4,5Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia związane z funkcjonowaniem systemów ekonomicznych, w szczególności gospodarki rynkowej co najmniej w 85%.
5,0Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia zwiazane z funkcjonowaniem systemów ekonomicznych, w szczególności gospodarki rynkowej co najmniej w 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B02_W03student zna i rozumie funcjonowanie mechanizmów gospodarczych w mikroskali, w szczególności funkcjonowanie rynku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
E_1A_W08Zna i rozumie podstawowe ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działań związanych z funkcjonowaniem gospodarki
E_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w instytucjach społeczno-gospodarczych, a także zarządzającego nimi, rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-3zapoznanie studentów ze zjawiskami niedoskonałości i nieefektywności rynku oraz metodami ich regulacji za pomoca polityki państwa
C-4zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w mikroskali, w tym działania rynku
C-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych pojęć i kategorii ekonomicznych
Treści programoweT-W-14Zatrudnienie i płace na rynku pracy.
T-W-16Teoria podziału. Dochody i poziom życia.
T-W-6Analiza dynamiczna rynku
T-W-4Rynek i mechanizm rynkowy. Model okrężny
T-W-5Analiza statyczna rynku
T-W-7Elastyczność popytu i podaży - zagadnienia teoretyczne
T-W-13Rynki czynników wytwórczych i decyzje przedsiębiorców na tych rynkach
T-A-3Narzędzia i metody analizy ekonomicznej.
T-A-4Analiza popytu i podaży. Równowaga rynkowa i mechanizm rynkowy.
T-A-6Elastyczność popytu i podaży - zadania.
T-A-5Braki równowagi rynkowej i jej zmiany - modele graficzne i zadania. Analiza dynamiczna rynku - model pajęczyny.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
M-5Metoda podająca: objaśnienie, wyjaśnienie
M-4Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe (rozwiązywanie zadań)
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-4Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa z ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu (egzamin pisemny obejmujący pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz zagadnienia problemowe)
S-1Ocena formująca: ocena z kolokwium w formie pisemnej (test jednokrotnego wyboru, pytania problemowe i zadania)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie funkcjonowania mechanizmów gospodarczych w mikroskali, w szczególności funkcjonowania rynku.
3,0Student zna i rozumie funkcjonowanie mechanizmów gospodarczych w mikroskali, w szczególności funkcjonowanie rynku co najmniej w 55%.
3,5Student zna i rozumie funkcjonowanie mechanizmów gospodarczych w mikroskali, w szczegóności funkcjonowanie rynku w 65%.
4,0Student zna i rozumie funkcjonowanie mechanizmów gospodarczych w mikroskali, w szczególności funkcjonowanie rynku co najmniej w 75%.
4,5Student zna i rozumie funkcjonowanie mechnizmów gospodarczych w mikroskali, w szczególności funkcjonowanie rynku co najmniej w 85%.
5,0Student zna i rozumie funkcjonowanie mechanizmów gospodarczych w mikroskali, w szczególności funkcjonowanie rynku co najmniej w 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B02_W04student zna i rozumie struktury rynkowe i umie wytłumaczyć decyzje gospodarcze przedsiębiorców w tych strukturach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), ich struktury, a także relacje między nimi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W08Zna i rozumie podstawowe ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działań związanych z funkcjonowaniem gospodarki
E_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w instytucjach społeczno-gospodarczych, a także zarządzającego nimi, rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-4zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w mikroskali, w tym działania rynku
C-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych pojęć i kategorii ekonomicznych
C-5zapoznanie studentów z teorią konsumenta i producenta wraz z przygotowaniem ich do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności postępowania (decyzji gospodarczych) przedsiębiorstw i gospodarstw domowych
Treści programoweT-W-14Zatrudnienie i płace na rynku pracy.
T-W-11Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji doskonałej
T-W-12Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach monopolu
T-W-13Rynki czynników wytwórczych i decyzje przedsiębiorców na tych rynkach
T-W-15Kapitał rzeczowy. Decyzje inwestycyjne na rynku kapitału. Ocena opłacalności inwestycji.
T-W-18Regulacyjna rola państwa w aspekcie mikroekonomicznym.
T-A-10Teoria kosztów w w krótkim i długim okresie. Efekty skali i ich przyczyny.
T-A-11Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji monopolistycznej.
T-A-12Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach oligopolu.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
M-5Metoda podająca: objaśnienie, wyjaśnienie
M-6Metoda aktywizująca: metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-4Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa z ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu (egzamin pisemny obejmujący pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz zagadnienia problemowe)
S-1Ocena formująca: ocena z kolokwium w formie pisemnej (test jednokrotnego wyboru, pytania problemowe i zadania)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie struktur rynkowych i nie umie wytłumaczyć decyzji gospodarczych przedsiębiorców w tych strukturach.
3,0Student zna i rozumie struktury rynkowe i umie wytłumaczyć decyzje gospodarcze przedsiębiorców w tych strukturach co najmniej w 55%.
3,5Student zna i rozumie struktury rynkowe i umie wytłumaczyć decyzje gospodarcze przedsiębiorców w tych strukturach co najmniej w 65%.
4,0Student zna i rozumie struktury rynkowe i umie wytłumaczyć decyzje gospodarcze przedsiębiorców w tych strukturach co najmniej w 75%.
4,5Student zna i rozumie struktury rynkowe i umie wytłumaczyć decyzje gospodarcze przedsiębiorców w tych strukturach w co najmniej 85%.
5,0Student zna i rozumie struktury rynkowe i umie wytłumaczyć decyzje przedsiębiorców w tych strukturach co najmniej w 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B02_U01student potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji i interpretacji procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla ekonomii
E_1A_U02Potrafi zastosować wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych w mikro-, mezo- i makroskali
E_1A_U05Potrafi komunikować się z otoczeniem posługując się specjalistyczną terminologią z zakresu ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-2poznanie i zrozumienie przez studentów zasad funkcjonowania systemów gospodarczych, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki rynkowej
C-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych pojęć i kategorii ekonomicznych
C-5zapoznanie studentów z teorią konsumenta i producenta wraz z przygotowaniem ich do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności postępowania (decyzji gospodarczych) przedsiębiorstw i gospodarstw domowych
Treści programoweT-W-14Zatrudnienie i płace na rynku pracy.
T-W-16Teoria podziału. Dochody i poziom życia.
T-W-9Decyzje ekonomiczne przedsiębiorcy i ich uwarunkowania
T-W-1Przedmiot ekonomii. Podstawowe pojęcia ekonomiczne
T-W-2System społeczno-gospodarczy - pojęcie, składowe, klasyfikacja
T-W-4Rynek i mechanizm rynkowy. Model okrężny
T-W-7Elastyczność popytu i podaży - zagadnienia teoretyczne
T-W-8Teoria wyboru konsumenta
T-W-10Koszty produkcji w krótkim i długim okresie
T-A-1Problem rzadkości. Krzywa możliwości produkcyjnych. Istota kosztów alternatywnych. Klasyfikacja dóbr
T-A-3Narzędzia i metody analizy ekonomicznej.
T-A-4Analiza popytu i podaży. Równowaga rynkowa i mechanizm rynkowy.
T-A-2Systemy społeczno-ekonomiczne. Rola podmiotów gospodarczych w systemie gospodarczym. Wady i zalety różnych ustrojów gospodarczych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
M-5Metoda podająca: objaśnienie, wyjaśnienie
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy
M-6Metoda aktywizująca: metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-4Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa z ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu (egzamin pisemny obejmujący pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz zagadnienia problemowe)
S-1Ocena formująca: ocena z kolokwium w formie pisemnej (test jednokrotnego wyboru, pytania problemowe i zadania)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi.
3,0Student potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi co najmniej w 55%.
3,5Student potrafii posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznym co najmniej w 65%.
4,0Student potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznym co najmniej w 75%..
4,5Student potrafi posługiwać się w stopniu większym niż podstawowy pojęciami i kategoriami ekonomicznymi co najmniej w 85%.
5,0Student potrafi posługiwać się samodzielnie pojęciami i kategoriami ekonomicznych (w większym niż podstawowy zakres) co najmniej w 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B02_U02student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne i społeczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji i interpretacji procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla ekonomii
E_1A_U02Potrafi zastosować wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych w mikro-, mezo- i makroskali
E_1A_U06Potrafi brać udział w debacie przedstawiając i oceniając różne stanowiska i opinie oraz dyskutować na temat wybranych problemów współczesnej gospodarki, wykorzystując dorobek i poglądy autorytetów ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-2poznanie i zrozumienie przez studentów zasad funkcjonowania systemów gospodarczych, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki rynkowej
C-3zapoznanie studentów ze zjawiskami niedoskonałości i nieefektywności rynku oraz metodami ich regulacji za pomoca polityki państwa
C-4zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w mikroskali, w tym działania rynku
C-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych pojęć i kategorii ekonomicznych
C-5zapoznanie studentów z teorią konsumenta i producenta wraz z przygotowaniem ich do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności postępowania (decyzji gospodarczych) przedsiębiorstw i gospodarstw domowych
Treści programoweT-W-17Społeczne aspekty mikroekonomii. Wybrane zagadnienia ekonomii dobrobytu
T-W-16Teoria podziału. Dochody i poziom życia.
T-W-6Analiza dynamiczna rynku
T-W-9Decyzje ekonomiczne przedsiębiorcy i ich uwarunkowania
T-W-3Transformacja społeczno-gospodarcza w Europie Środkowo-wschodniej i jej konsekwencje. Analiza porównawcza systemów gospodarczych
T-W-4Rynek i mechanizm rynkowy. Model okrężny
T-W-5Analiza statyczna rynku
T-W-7Elastyczność popytu i podaży - zagadnienia teoretyczne
T-W-10Koszty produkcji w krótkim i długim okresie
T-W-11Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji doskonałej
T-W-12Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach monopolu
T-W-13Rynki czynników wytwórczych i decyzje przedsiębiorców na tych rynkach
T-W-15Kapitał rzeczowy. Decyzje inwestycyjne na rynku kapitału. Ocena opłacalności inwestycji.
T-A-3Narzędzia i metody analizy ekonomicznej.
T-A-4Analiza popytu i podaży. Równowaga rynkowa i mechanizm rynkowy.
T-A-13Ziemia i renta gruntowa.
T-A-9Teoria ekonomiczna produkcji w krótkim i długim okresie.
T-A-10Teoria kosztów w w krótkim i długim okresie. Efekty skali i ich przyczyny.
T-A-11Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji monopolistycznej.
T-A-12Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach oligopolu.
T-A-7Teoria zachowania gospodarstwa domowego i popyt konsumenta.
T-A-14Rynek kapitału - zadania.
T-A-6Elastyczność popytu i podaży - zadania.
T-A-2Systemy społeczno-ekonomiczne. Rola podmiotów gospodarczych w systemie gospodarczym. Wady i zalety różnych ustrojów gospodarczych.
T-A-5Braki równowagi rynkowej i jej zmiany - modele graficzne i zadania. Analiza dynamiczna rynku - model pajęczyny.
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
M-5Metoda podająca: objaśnienie, wyjaśnienie
M-4Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe (rozwiązywanie zadań)
M-6Metoda aktywizująca: metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-4Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa z ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu (egzamin pisemny obejmujący pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz zagadnienia problemowe)
S-1Ocena formująca: ocena z kolokwium w formie pisemnej (test jednokrotnego wyboru, pytania problemowe i zadania)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi analizować zjawisk ekonomicznych i społecznych.
3,0Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne i społeczne co najmniej w 55%.
3,5Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne i społeczne co najmniej w 65%.
4,0Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne i społeczneco najmniej w 75%.
4,5Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne i społeczne co najmniej w 85%.
5,0Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne i społeczne co najmniej w 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B02_K01ma świadomość ważności problemów ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K03Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K02Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania przedsięwzięć dla środowiska społecznego, a także inicjowania działań na rzecz interesu publicznego
E_1A_K05Jest gotów do wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
Cel przedmiotuC-2poznanie i zrozumienie przez studentów zasad funkcjonowania systemów gospodarczych, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki rynkowej
C-4zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w mikroskali, w tym działania rynku
C-5zapoznanie studentów z teorią konsumenta i producenta wraz z przygotowaniem ich do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności postępowania (decyzji gospodarczych) przedsiębiorstw i gospodarstw domowych
Treści programoweT-W-16Teoria podziału. Dochody i poziom życia.
T-W-3Transformacja społeczno-gospodarcza w Europie Środkowo-wschodniej i jej konsekwencje. Analiza porównawcza systemów gospodarczych
T-W-18Regulacyjna rola państwa w aspekcie mikroekonomicznym.
T-A-9Teoria ekonomiczna produkcji w krótkim i długim okresie.
T-A-11Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji monopolistycznej.
T-A-12Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach oligopolu.
T-A-15Ekonomia dobrobytu.
T-A-2Systemy społeczno-ekonomiczne. Rola podmiotów gospodarczych w systemie gospodarczym. Wady i zalety różnych ustrojów gospodarczych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
M-5Metoda podająca: objaśnienie, wyjaśnienie
M-6Metoda aktywizująca: metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-5Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu (egzamin pisemny obejmujący pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz zagadnienia problemowe)
S-1Ocena formująca: ocena z kolokwium w formie pisemnej (test jednokrotnego wyboru, pytania problemowe i zadania)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje świadomości ważności problemów ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu.
3,0Student wykazuje świadomości ważności niektórych problemów ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu w badzo małym stopniu, pod wpływem inspiracji ze strony nauczyciela.
3,5Student wykazuje świadomość ważności problemów niektórych ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu w małym stopniu, pod wpływem inspiracji ze strony nauczyciela.
4,0Student samodzielnie wykazuje świadomość ważności większości problemów ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu w znacznym stopniu.
4,5Student samodzielnie wykazuje w dużym stopniu świadomość ważności problemów ekonomicznych (w ramach materiału programu) i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu.
5,0Student samodzielnie wykazuje bardzo dużą świadomość ważności problemów ekonomicznych (wykraczajacych poza program) i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu.