Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Analityka gospodarcza
Sylabus przedmiotu Polityka gospodarcza:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Polityka gospodarcza | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Natalia Oleszczyk <noleszczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy wiedzy o gospodarce rynkowej, mechanizmach funkcjonowania rynku |
W-2 | Podstawowa znajomość istoty i czynników wzrostu gospodarczego, popytu, inflacji i bezrobocia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi kategoriami polityki gospodarczej oraz istotą relacji między państwem a gospodarką |
C-2 | Ukształtowanie umiejetności analizy roli instrumentów polityki gospodarczej w rozwoju gospodarczym |
C-3 | Wyjaśnienie studentom procesu tworzenia i realizacji polityki gospodarczej, jej znaczenia w kreowaniu zjawisk i procesów rynkowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Produkt krajowy brutto w Polsce, Unii Europejskiej i wybranych krajach świata | 3 |
T-A-2 | Struktura gospodarki krajowej w świetle danych Głównego Urzędu Statystycznego. Sytuacja demograficzna Polski. Pracujący według sekcji i działów w długim okresie czasu. | 3 |
T-A-3 | Dochody i wydatki budżetu państwa w wybranych latach. Analiza niektórych pozycji dochodów (wpływy z vat'u i akcyzy) i wydatków (m. in. wydatków - kosztów obsługi długu publicznego) | 2 |
T-A-4 | Deficyt budżetowy. Proces narastania długu publicznego na przykładzie budżetów. | 2 |
T-A-5 | Bezrobocie, inflacja, produkt krajowy brutto jako miary skuteczności polityki gospodarczej państwa. | 3 |
T-A-6 | Zaliczenie | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Polityka gospodarcza - pojęcie, istota, cele oraz jej znaczenie we współczesnej gospodarce rynkowej, słabości mechanizmu rynkowego. Uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne polityki gspodarczej, modele społeczno-ekonomiczne. | 7 |
T-W-2 | Podsystemy polityki gospodarczej - polityka sektorowa i instrumentalna. Narzędzia realizacji polityki gospodarczej. Polityka przemysłowa, strukturalna, inwestycyjna, regionalna. Polityka społeczna, ze szczególnym uwzględnieniem polityki ochrony środowiska | 7 |
T-W-3 | Polityka fiskalna i pieniężna jako podstawowe narzędzia polityki gospodarczej. Budżet państwa, deficyt budżetowy i dług publiczny, a rozwój gospodarczy. Rola banku centralnego w kreowaniu polityki pieniężno-kredytowej. | 11 |
25 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 15 |
A-A-2 | Studiowanie literatury przedmiotu (artykułów, raportów, podręczników) | 4 |
A-A-3 | Przygotowanie projektu (analizy danych statystycznych) | 4 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 25 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu, raportów ekonomicznych | 12 |
A-W-3 | Egzamin | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 11 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z prezentacja multimedialną |
M-2 | wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia |
M-3 | metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena opracowania tematycznego (analiza wybranej części gospodarki) |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego (pytania otwarte, test wielokrotnego wyboru) |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu (pytania otwarte, testowe) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_C02_W01 Student zna i rozumie istotę oraz cele polityki gospodarczej, identyfikuje relacje między polityką a gospodarką | E_1A_W04, E_1A_W05 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-5, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
E_1A_C02_W02 Student zna i rozumie uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne rozwoju gospodarczego, rozpoznaje i definiuje zależnośći przyczynowo-skutkowe polityki gospodarczej i rynku | E_1A_W01 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-5, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
E_1A_C02_W03 Student zna i rozumie konsekwencje budżetowe wywołane kosztami obsługi długu publicznego, ma wiedze w kwestii istoty sprzężeń wystepujących między deficytem budżetowym i długiem publicznym a fiskalizmem państwa. Zna cele, funkcje i instrumenty polityki pieniężnej. | E_1A_W08 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-5, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_C02_U01 Student potrafi analizować związki między polityką pieniężno-kredytową banku centralnego a gospodarką. | E_1A_U04 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-5, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
E_1A_C02_U02 Student potrafi identyfikować i analizować działania zachodzące w gospodarce (m.in. w polityce monetarnej, społecznej, fiskalnej). | E_1A_U01, E_1A_U04 | — | C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-5, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_C02_K01 Student jest gotów do świadomej i obiektywnej obserwacji relacji wzajemnych zachodzących między państwem a gospodarką. | E_1A_K01 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-5, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_C02_W01 Student zna i rozumie istotę oraz cele polityki gospodarczej, identyfikuje relacje między polityką a gospodarką | 2,0 | Student nie dostrzega istoty relacji między państwem a gospodarką, nie umie zidentyfikować celów polityki gospodarczej państwa i powiązań z innymi politykami |
3,0 | Student dostrzega niektóre relacje łączące państwo i gospodarkę, umie zidentyfikować cele polityki gospodarczej państwa i powiązań z innymi politykami w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student rozróżnia relacje łączące państwo i gospodarkę, umie zidentyfikować cele polityki gospodarczej państwa i powiązań z innymi politykami w stopniu węcej niż dostatecznym | |
4,0 | Student rozróżnia i analitycznie charakteryzuje relacje łączące państwo i gospodarkę, umie zidentyfikować cele i niektóre konsekwencje realizowanych celów i powiązań z innymi politykami w stopniu dobrym | |
4,5 | Student rozróżnia i analitycznie charakteryzuje relacje łączące państwo i gospodarkę, umie zidentyfikować cele i konsekwencje ich realizacji i powiązań z innymi politykami w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Student rozróżnia i analitycznie charakteryzuje wszystkie omawiane na zajęciach relacje łączące państwo i gospodarkę i powiązań z innymi politykami, umie zidentyfikować konsekwencje gospodarcze projektowanych celów w stopniu bardzo dobrym | |
E_1A_C02_W02 Student zna i rozumie uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne rozwoju gospodarczego, rozpoznaje i definiuje zależnośći przyczynowo-skutkowe polityki gospodarczej i rynku | 2,0 | nie umie wskazać uwarunkowań polityki gospodarczej, nie potrafi wskazać implikacji budżetowych elementów paŃstwa minimalnego i socjalnego w praktyce państwa liberalno-demokratycznego |
3,0 | potrafi wskazać uwarunkowania polityki gospodarczej, umie określić niektóre konsekwencje budżetowe realizowanych w praktyce elementów państwa minimalnego i socjalnego | |
3,5 | potrafi wskazać uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne polityki gospodarczej, umie przewidzieć niektóre konsekwencje budżetowe realizowanych w praktyce elementów państwa minimalnego i socjalnego | |
4,0 | potrafi wskazać uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne polityki gospodarczej, umie zidentyfikować i przewidzieć rozmiary konsekwencji budżetowych realizowanych w praktyce elementów panstwa minimalnego i socjalnego | |
4,5 | potrafi wskazać i dokonać analizy uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych polityki gospodarczej, umie zidentyfikować i przewidzieć rozmiary konsekwencji budżetowych realizowanych w praktyce elementów państwa minimalnego i socjalnego | |
5,0 | potrafi przeprowadzić analizę uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych polityki gospodarczej, umie zidentyfikować, przewidzieć rozmiary konsekwencji budżetowych realizowanych w praktyce elementów państwa minimalnego i socjalnego oraz uzasadnić sformułowane wnioski | |
E_1A_C02_W03 Student zna i rozumie konsekwencje budżetowe wywołane kosztami obsługi długu publicznego, ma wiedze w kwestii istoty sprzężeń wystepujących między deficytem budżetowym i długiem publicznym a fiskalizmem państwa. Zna cele, funkcje i instrumenty polityki pieniężnej. | 2,0 | nie umie wykorzystać postulatu równowagi bilansowej w badaniu problemu budżetu państwa, nie umie scharakteryzować relacji między dochodami a wydatkami budżetu |
3,0 | zna zasadę równowagi bilansowej w badaniu problemu budżetu państwa, umie scharakteryzować relacje między dochodami a wydatkami budżetu, potrafi wymienić cele i niektóre instrumenty banku centralnego | |
3,5 | zna zasadę równowagi bilansowej w badaniu problemu budżetu państwa i potrafi ogólnie określić zależności między dochodami a wydatkami budżetu, umie scharakteryzować relacje między dochodami a wydatkami budżetu, potrafi wymienić cele i instrumenty banku centralnego | |
4,0 | zna zasadę równowagi bilansowej w badaniu problemu budżetu państwa i potrafi określić zależności między dochodami a wydatkami budżetu, umie scharakteryzować relacje między dochodami a wydatkami budżetu, zna cele i rozumie mechanizm działania instrumentów banku centralnego | |
4,5 | zna zasadę równowagi bilansowej w badaniu problemu budżetu państwa i potrafi określić zależności między dochodami a wydatkami budżetu, umie przeprowadzić analizę wybranych pozycji dochodów i wydatków budżetu, zna cele i świetnie rozumie funkcjonowanie instrumentów banku centralnego | |
5,0 | zna zasadę równowagi bilansowej w badaniu problemu budżetu państwa i potrafi określić zależności między dochodami a wydatkami budżetu, umie przeprowadzic analizę wybranych pozycji dochodów i wydatków budżetu, zna cele i świetnie rozumie funkcjonowanie instrumentów banku centralnego omawianych na zajęciach |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_C02_U01 Student potrafi analizować związki między polityką pieniężno-kredytową banku centralnego a gospodarką. | 2,0 | nie dostrzega związku między ilością pieniądza na rynku a aktywnością gospodarczą |
3,0 | dostrzega związek między ilością pieniądza na rynku a aktywnością gospodarczą | |
3,5 | dostrzega związek między ilością pieniądza na rynku a aktywnością gospodarczą, zna mechanizm regulowania przez bank centralny ilości pieniądza na rynku | |
4,0 | rozumie istote relacji między ilością pieniądza na rynku a aktywnością gospodarczą, zna mechanizmy regulowania przez bank centralny ilości pieniądza na rynku | |
4,5 | rozumie istotę związków między ilością pieniądza na rynku a aktywnością gospodarczą, zna mechanizmy regulowania przez bank centralny ilości pieniądza na rynku, potrafi wyjaśnić istotę działania poszczególnych instrumentów banku centralnego | |
5,0 | rozumie istotę związków łączących ilość pieniądza na rynku z aktywnością gospodarczą, zna mechanizmy regulowania przez bank centralny ilości pieniądza na rynku, potrafi wyjaśnić istotę działania instrumentów banku centralnego prezentowanych na zajęciach | |
E_1A_C02_U02 Student potrafi identyfikować i analizować działania zachodzące w gospodarce (m.in. w polityce monetarnej, społecznej, fiskalnej). | 2,0 | nie potrafi dokonać charakterystyki aktywnych i pasywnych rozwiązań budżetowych |
3,0 | potrafi określić cechy aktywnych i pasywnych rozwiązań budżetowych | |
3,5 | potrafi sprawnie określić aktywne i pasywne rozwiązania budżetowe, potrafi oceniać ich wpływ na niektóre obszary gospodarki | |
4,0 | analizuje aktywne i pasywne rozwiązania budżetowe, potrafi oceniać ich wpływ na na poszczególne obszary gospodarki | |
4,5 | sprawnie analizuje najczęściej prezentowane w literaturze przedmiotu aktywne i pasywne rozwiązania budżetowe, potrafi oceniać ich wpływ na poszczególne obszary gospodarki - podsystemy | |
5,0 | sprawnie analizuje prezentowane w literaturze przedmiotu aktywne i pasywne rozwiązania budżetowe, potrafi , bez większych problemów, oceniać ich wpływ na poszczególne obszary gospodarki - podsystemy |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_C02_K01 Student jest gotów do świadomej i obiektywnej obserwacji relacji wzajemnych zachodzących między państwem a gospodarką. | 2,0 | Student nie jest świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką |
3,0 | Student jest świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką | |
3,5 | Student jest zorientowanym i świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką | |
4,0 | Student jest dobrze zorientowanym i świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką | |
4,5 | Student jest dobrze zorientowanym i świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką; treść i forma wypowiedzi poprawne | |
5,0 | Student jest dobrze zorientowanym i świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń |
Literatura podstawowa
- Winiarski B. (red.), Polityka gospodarcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2020, 3
- redakcja naukowa Elżbieta Sojka, Jan Acedański, Problemy gospodarcze i społeczne Polski i Europy : wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Katowice, 2022
- Dominiak N., Oleszczyk N., Tendencies of changes in the level of economic development of Northern Poland, Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 2019
- Waldemar Mańkowski, Polityka gospodarcza jako działanie państwa na tle globalnych zmian, ARTYKUŁY – DYSKUSJE – ESEJE, 2019, https://ch.ahe.lodz.pl/sites/default/files/03_ch_14_mankowski.pdf
Literatura dodatkowa
- Buchanan J. M., Musgrave R. A., Finanse publiczne a wybór publiczny. Dwie odmienne wizje państwa, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa, 2005
- Stiglitz J. E., Ekonomia sektora publicznego, PWE, Warszawa, 2004