Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
Sylabus przedmiotu Wycena nieruchomości:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wycena nieruchomości | ||
Specjalność | Gospodarka nieruchomościami | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nieruchomości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Oleńczuk-Paszel <Anna.Olenczuk-Paszel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość definicji i rodzajów nieruchomości oraz podejść metod i technik wyceny |
W-2 | Znajomość podstawowych cech rynku nieruchomości |
W-3 | Znajomość podstaw ekonomii |
W-4 | Znajomość metod statystyki opisowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przygotowanie do szacowania wartości różnych praw do nieruchomości oraz dla różnych celów wyceny |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wycena praw rzeczowych, w tym ograniczonych praw rzeczowych i zobowązań umownych | 6 |
T-A-2 | Wycena nieruchomości zurbanizowanych | 10 |
T-A-3 | Wycena nieruchomości dla celów szczególnych i wycena nieruchomości specjalnych | 18 |
T-A-4 | Zaliczenie | 1 |
35 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wycena praw rzeczowych, w tym ograniczonych praw rzeczowych i zobowązań umownych | 4 |
T-W-2 | Wycena nieruchomości zurbanizowanych | 5 |
T-W-3 | Wycena nieruchomości dla celów szczególnych i wycena nieruchomości specjalnych | 6 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 35 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć | 15 |
A-A-3 | Czytanie wskazanej literatury | 10 |
A-A-4 | Przygotowanie do kolokwium | 15 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 6 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody problemowe -wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia |
M-2 | Metody aktywizujące -metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe, rozwiązywanie zadań związanych z zastosowaniem metod wyceny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: kolokwia pisemne oceniające umiejetność obliczania wartości przy zastosowaniu właściwej metody w zależności od rodzaju nieruchomości i praw do nieruchomości oraz celu wyceny |
S-3 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny - test wielokrotnego wyboru |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D1/3.3_W01 zna rodzaje nieruchomości i praw do nieruchomości podlegające wycenie oraz rozumie sposoby szacowania ich wartości | E_2A_W10, E_2A_W01 | — | C-1 | T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-A-3, T-A-2 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D1/3.3_U01 potrafi analizować i dobierać dane do wyceny i szacować wartość różnych rodzajów nieruchomości i praw ustanawianych na nieruchomości z uwzględnieniem róznych celów wyceny | E_2A_U06, E_2A_U01, E_2A_U02 | — | C-1 | T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-A-3, T-A-2 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D1/3.3_K01 jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, ma świadomość znaczenia szacowania wartości nieruchomości dla różnych celów - ustalania cen, opłat, odszkodowań, etc. | E_2A_K01, E_2A_K02, E_2A_K05 | — | C-1 | T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-A-3, T-A-2 | M-3, M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D1/3.3_W01 zna rodzaje nieruchomości i praw do nieruchomości podlegające wycenie oraz rozumie sposoby szacowania ich wartości | 2,0 | nie zna rodzajów nieruchomości i praw do nieruchomości podlegających wycenie oraz nie rozumie sposobów szacowania ich wartości |
3,0 | zna rodzaje nieruchomości i praw do nieruchomości podlegające wycenie oraz rozumie sposoby szacowania ich wartości w stopniu dostatecznym | |
3,5 | zna rodzaje nieruchomości i praw do nieruchomości podlegające wycenie oraz rozumie sposoby szacowania ich wartości w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | zna rodzaje nieruchomości i praw do nieruchomości podlegające wycenie oraz rozumie sposoby szacowania ich wartości w stopniu dobrym | |
4,5 | zna rodzaje nieruchomości i praw do nieruchomości podlegające wycenie oraz rozumie sposoby szacowania ich wartości w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | zna rodzaje nieruchomości i praw do nieruchomości podlegające wycenie oraz rozumie sposoby szacowania ich wartości w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D1/3.3_U01 potrafi analizować i dobierać dane do wyceny i szacować wartość różnych rodzajów nieruchomości i praw ustanawianych na nieruchomości z uwzględnieniem róznych celów wyceny | 2,0 | nie potrafi analizować i dobierać danych do wyceny i szacować wartości różnych rodzajów nieruchomości i praw ustanawianych na nieruchomości z uwzględnieniem róznych celów wyceny |
3,0 | potrafi analizować i dobierać dane do wyceny i szacować wartość różnych rodzajów nieruchomości i praw ustanawianych na nieruchomości z uwzględnieniem róznych celów wyceny w stopniu dostatecznym | |
3,5 | potrafi analizować i dobierać dane do wyceny i szacować wartość różnych rodzajów nieruchomości i praw ustanawianych na nieruchomości z uwzględnieniem róznych celów wyceny w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | potrafi analizować i dobierać dane do wyceny i szacować wartość różnych rodzajów nieruchomości i praw ustanawianych na nieruchomości z uwzględnieniem róznych celów wyceny w stopniu dobrym | |
4,5 | potrafi analizować i dobierać dane do wyceny i szacować wartość różnych rodzajów nieruchomości i praw ustanawianych na nieruchomości z uwzględnieniem róznych celów wyceny w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | potrafi analizować i dobierać dane do wyceny i szacować wartość różnych rodzajów nieruchomości i praw ustanawianych na nieruchomości z uwzględnieniem róznych celów wyceny w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D1/3.3_K01 jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, ma świadomość znaczenia szacowania wartości nieruchomości dla różnych celów - ustalania cen, opłat, odszkodowań, etc. | 2,0 | nie jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, nie ma świadomości znaczenia szacowania wartości nieruchomości dla różnych celów - ustalania cen, opłat, odszkodowań, etc. |
3,0 | jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, ma świadomość znaczenia szacowania wartości nieruchomości dla różnych celów - ustalania cen, opłat, odszkodowań, etc. w stopniu dostatecznym | |
3,5 | jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, ma świadomość znaczenia szacowania wartości nieruchomości dla różnych celów - ustalania cen, opłat, odszkodowań, etc. w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, ma świadomość znaczenia szacowania wartości nieruchomości dla różnych celów - ustalania cen, opłat, odszkodowań, etc. w stopniu dobrym | |
4,5 | jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, ma świadomość znaczenia szacowania wartości nieruchomości dla różnych celów - ustalania cen, opłat, odszkodowań, etc. w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, ma świadomość znaczenia szacowania wartości nieruchomości dla różnych celów - ustalania cen, opłat, odszkodowań, etc. w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- Dydenko J., Szacowanie nieruchomości, Wolters Kulwer, 2020
- Wilkowska-Kołakowska D., Wycena nieruchomości. Operat szacunkowy. Rzeczoznawstwo majątkowe, Lexis Nexis, Warszawa, 2010
- Cymerman R., Hopfer A., System, zasady i procedury wyceny nieruchomości, Polska Federacja Stowarzyszeń Rzeczoznawców Majątkowych, Warszawa, 2010
- Mączyńska E., Prystupa M., Rygiel K., Ile warta jest nieruchomość?, Poltext, Warszawa, 2009
- Cymerman R. Hopfer A., System szacowania nieruchomości, Zachodnie Centrum Organizacji, Zielona Góra, 2009
- PFSRM, Standardy zawodowe rzeczoznawców majątkowych, PFSRM
Literatura dodatkowa
- Prystupa M., Wycena nieruchomości przy zastosowaniu podejścia porównawczego, PFSRM, 2003
- xxx, Wycena, Educaterra, Olsztyn, 2011, Kwartalnik
- xxx, Rzeczoznawca majątkowy, Polska Federacja Stowarzyszeń Rzczoznawców Majątkowych, Warszawa, 2011, Kwartalnik
- Manya M. Mooya, Real Estate Valuation Theory. A Critical Appraisal, Springer, 2016
- J. Brzezicka, R. Wiśniewski, M. Figurska, Disequilibrium in the real estate market: Evidence from Poland, University of Warmia and Mazury in Olsztyn, Olsztyn, 2018