Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Metody pomiaru innowacyjności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody pomiaru innowacyjności
Specjalność Innowacje w gospodarce
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Sompolska-Rzechuła <Agnieszka.Sompolska-Rzechula@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 8 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL4 14 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagania w zakresie wiedzy: znajomość statystyki opisowej, wnioskowania statystycznego, ekonometrii i zagadnień ekonomicznych
W-2Wymagania w zakresie umiejętności: umiejętność obsługi arkusza kalkulacyjnego Excel oraz wybranych programów komputerowych (np. STATISTICA)
W-3Wymagania w zakresie kompetencji: student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy w zakresie metod pomiaru innowacyjności
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności posługiwania się wybranymi metodami i narzędziami służącymi do oceny poziomu innowacyjności

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przygotowanie materiału empirycznego do oceny poziomu innowacyjności1
T-L-2Podstawy wielowymiarowej analizy porównawczej3
T-L-3Dobór mierników innowacyjności2
T-L-4Pomiar poziomu innowacyjności2
T-L-5Ocena zróżnicowania regionalnego poziomu innowacyjności2
T-L-6Diagnoza poziomu innowacyjności Polski na tle innych krajów Unii Europejskiej2
T-L-7Prezentacja pracy zaliczeniowej2
14
wykłady
T-W-1Źródła informacji i gromadzenie materiału empirycznego o innowacyjności1
T-W-2Mierniki innowacyjności przedsiębiorstwa i sektora1
T-W-3Branżowe i regionalne aspekty pomiaru innowacyjności1
T-W-4Pomiar innowacyjności regionów i krajów1
T-W-5Pomiar poziomu innowacyjności z wykorzystaniem metod wybranych metod wielowymiarowej analizy porównawczej1
T-W-6Diagnoza poziomu innowacyjności Polski na tle innych krajów Unii Europejskiej2
T-W-7Zaliczenie pisemne wykładu1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach14
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych11
A-L-3Wykonanie pracy zaliczeniowej10
A-L-4Opracowanie wyników z ćwiczeń laboratoryjnych5
A-L-5Studiowanie literatury10
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Studia literaturowe8
A-W-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładu9
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład w postaci prezentacji multimedialnej z przykładami i pytaniami kontrolnymi
M-2Ćwiczenia laboratoryjne polegające na rozwiazywaniu problemów związanych z innowacyjnością z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego EXCEL oraz programu STATISTICA

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładu w formie testu jednokrotnego wyboru
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie aktywności na zajęciach oraz prezentacji pracy zrealizowanej w grupie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D3/4.1_W01
Student zna i rozumie mierniki pomiaru poziomu innowacyjności
E_2A_W03, E_2A_W06, E_2A_W01C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2
E_2A_D3/4.1_W02
Student zna i rozumie metody pomiaru poziomu innowacyjności
E_2A_W03, E_2A_W06, E_2A_W07, E_2A_W01C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D3/4.1_U01
Student potrafi przeprowadzić pomiar poziomu innowacyjności z wykorzystaniem wybranych metod
E_2A_U04, E_2A_U03, E_2A_U08, E_2A_U12, E_2A_U13, E_2A_U01, E_2A_U02C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-2S-2
E_2A_D3/4.1_U02
Student potrafi wykorzystać narzędzia (np. Excel, Statistica) do pomiaru poziomu innowacyjności
E_2A_U03, E_2A_U12, E_2A_U13C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D3/4.1_K01
student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi do pomiaru poziomu innowacyjności
E_2A_K01, E_2A_K04C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D3/4.1_W01
Student zna i rozumie mierniki pomiaru poziomu innowacyjności
2,0student nie zna i nie rozumie mierników i metod pomiaru innowacyjności
3,0student zna i rozumie mierniki i metody pomiaru innowacyjności w 55%-65%>
3,5student zna i rozumie mierniki i metody pomiaru innowacyjności w 65%-75%>
4,0student zna i rozumie mierniki i metody pomiaru innowacyjności w 75%-85%>
4,5student zna i rozumie mierniki i metody pomiaru innowacyjności w 85%-95%>
5,0student zna i rozumie mierniki i metody pomiaru innowacyjności w 95%-100%
E_2A_D3/4.1_W02
Student zna i rozumie metody pomiaru poziomu innowacyjności
2,0student nie zna i nie rozumie mierników i metod pomiaru innowacyjności
3,0student zna i rozumie mierniki i metody pomiaru innowacyjności w 55%-65%>
3,5student zna i rozumie mierniki i metody pomiaru innowacyjności w 65%-75%>
4,0student zna i rozumie mierniki i metody pomiaru innowacyjności w 75%-85%>
4,5student zna i rozumie mierniki i metody pomiaru innowacyjności w 85%-95%>
5,0student zna i rozumie mierniki i metody pomiaru innowacyjności w 95%-100

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D3/4.1_U01
Student potrafi przeprowadzić pomiar poziomu innowacyjności z wykorzystaniem wybranych metod
2,0student nie potrafi przeprowadzić pomiaru poziomu innowacyjności
3,0student potrafi przeprowadzić pomiar poziomu innowacyjności w 55%-65%>
3,5student potrafi przeprowadzić pomiar poziomu innowacyjności w 65%-75%>
4,0student potrafi przeprowadzić pomiar poziomu innowacyjności w 75%-85%>
4,5student potrafi przeprowadzić pomiar poziomu innowacyjności w 85%-95%>
5,0student potrafi przeprowadzić pomiar poziomu innowacyjności w 95%-100%
E_2A_D3/4.1_U02
Student potrafi wykorzystać narzędzia (np. Excel, Statistica) do pomiaru poziomu innowacyjności
2,0student nie potrafi wykorzystać odpowiednich narzędzi
3,0student potrafi wykorzystać odpowiednie narzędzia w 55%-65%>
3,5student potrafi wykorzystać odpowiednie narzędzia w 65%-75%>
4,0student potrafi wykorzystać odpowiednie narzędzia w 75%-85%>
4,5student potrafi wykorzystać odpowiednie narzędzia w 85%-95%>
5,0student potrafi wykorzystać odpowiednie narzędzia w 95%-100%

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D3/4.1_K01
student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi do pomiaru poziomu innowacyjności
2,0student nie jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związnych z wyborem metody i narzędzi do pomiaru poziomu innowacyjności
3,0student jest gotów, przy bardzo dużej pomocy nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związnych z wyborem metody i narzędzi do pomiaru poziomu innowacyjności
3,5student jest gotów, przy dużej pomocy nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związnych z wyborem metody i narzędzi do pomiaru poziomu innowacyjności
4,0student jest gotów, z niewielką pomocą nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związnych z wyborem metody i narzędzi do pomiaru poziomu innowacyjności
4,5student jest gotów, prawie samodzielnie rozwiązywywać problemowe zagadnienia związne z wyborem metody i narzędzi do pomiaru poziomu innowacyjności
5,0student jest gotów, samodzielnie rozwiązywywać problemowe zagadnienia związne z wyborem metody i narzędzi do pomiaru poziomu innowacyjności

Literatura podstawowa

  1. Zastępowski Maciej, Innowacyjność małego przedsiębiorstwa, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń, 2019
  2. Grzybowska Barbara, Innowacyjność przemysłu spożywczego, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn, 2012
  3. Marciniak Stefan, Innowacyjność i konkurencyjność gospodarki, C.H. Beck, Warszawa, 2010
  4. Łącka Irena, Aktywność innowacyjna małych i średnich przedsiębiorstw z Klastra „Zielona Chemia, Wydawnictwo Czasopism i Książek Technicznych, Przemysł Chemiczny z. 6, Warszawa, 2020
  5. Oslo manual. Guidelines for collecting, reporting and using data innovation, the measurement of scientific, technological and innovation activities, OECD/Eurostat Publishing, Luxembourg, 2018, https://doi. org/10.1787/9789264304604-en
  6. Markowska Małgorzata, Dynamiczna taksonomia innowacyjności regionów, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wrocław, 2012, https://www.academia.edu/33876040/Dynamiczna_taksonomia_innowacyjno%C5%9Bci_region%C3%B3w
  7. Sompolska-Rzechuła Agnieszka, Pomiar i ocena jakości życia w ujęciu regionalnym, Wydawnictwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, Szczecin, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Fagerberg Jan, Mowery David, The Oxford Handbook of Innovation, Oxford University Press, 2006, https://academic.oup.com/edited-volume/38667?login=true
  2. ter Haar Fhilipp, Measuring innovation: A state of the science review of existing approaches, Intangible Capita, 2018, https://www.intangiblecapital.org/index.php/ic/article/view/1254
  3. Dziurski Patryk, 3. Critical Perspectives on Innovation Management. The Bright and Dark Sides of Innovative Firms, Routledge, New York, 2022, https://www.routledge.com/Critical-Perspectives-on-Innovation-Management-The-Bright-and-Dark-Sides/Dziurski/p/book/9781032067858

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przygotowanie materiału empirycznego do oceny poziomu innowacyjności1
T-L-2Podstawy wielowymiarowej analizy porównawczej3
T-L-3Dobór mierników innowacyjności2
T-L-4Pomiar poziomu innowacyjności2
T-L-5Ocena zróżnicowania regionalnego poziomu innowacyjności2
T-L-6Diagnoza poziomu innowacyjności Polski na tle innych krajów Unii Europejskiej2
T-L-7Prezentacja pracy zaliczeniowej2
14

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Źródła informacji i gromadzenie materiału empirycznego o innowacyjności1
T-W-2Mierniki innowacyjności przedsiębiorstwa i sektora1
T-W-3Branżowe i regionalne aspekty pomiaru innowacyjności1
T-W-4Pomiar innowacyjności regionów i krajów1
T-W-5Pomiar poziomu innowacyjności z wykorzystaniem metod wybranych metod wielowymiarowej analizy porównawczej1
T-W-6Diagnoza poziomu innowacyjności Polski na tle innych krajów Unii Europejskiej2
T-W-7Zaliczenie pisemne wykładu1
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach14
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych11
A-L-3Wykonanie pracy zaliczeniowej10
A-L-4Opracowanie wyników z ćwiczeń laboratoryjnych5
A-L-5Studiowanie literatury10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Studia literaturowe8
A-W-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładu9
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D3/4.1_W01Student zna i rozumie mierniki pomiaru poziomu innowacyjności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W03Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
E_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody gromadzenia, przetwarzania, interpretacji i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a w szczególności metody ilościowe (w tym wnioskowanie statystyczne, ekonometrię i prognozowanie procesów ekonomicznych) oraz metody analizy ekonomiczno-finansowej
E_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie metod pomiaru innowacyjności
Treści programoweT-L-1Przygotowanie materiału empirycznego do oceny poziomu innowacyjności
T-L-2Podstawy wielowymiarowej analizy porównawczej
T-L-3Dobór mierników innowacyjności
T-L-4Pomiar poziomu innowacyjności
T-L-5Ocena zróżnicowania regionalnego poziomu innowacyjności
T-L-6Diagnoza poziomu innowacyjności Polski na tle innych krajów Unii Europejskiej
T-W-1Źródła informacji i gromadzenie materiału empirycznego o innowacyjności
T-W-2Mierniki innowacyjności przedsiębiorstwa i sektora
T-W-3Branżowe i regionalne aspekty pomiaru innowacyjności
T-W-4Pomiar innowacyjności regionów i krajów
T-W-5Pomiar poziomu innowacyjności z wykorzystaniem metod wybranych metod wielowymiarowej analizy porównawczej
T-W-6Diagnoza poziomu innowacyjności Polski na tle innych krajów Unii Europejskiej
Metody nauczaniaM-1Wykład w postaci prezentacji multimedialnej z przykładami i pytaniami kontrolnymi
M-2Ćwiczenia laboratoryjne polegające na rozwiazywaniu problemów związanych z innowacyjnością z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego EXCEL oraz programu STATISTICA
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładu w formie testu jednokrotnego wyboru
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie aktywności na zajęciach oraz prezentacji pracy zrealizowanej w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna i nie rozumie mierników i metod pomiaru innowacyjności
3,0student zna i rozumie mierniki i metody pomiaru innowacyjności w 55%-65%>
3,5student zna i rozumie mierniki i metody pomiaru innowacyjności w 65%-75%>
4,0student zna i rozumie mierniki i metody pomiaru innowacyjności w 75%-85%>
4,5student zna i rozumie mierniki i metody pomiaru innowacyjności w 85%-95%>
5,0student zna i rozumie mierniki i metody pomiaru innowacyjności w 95%-100%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D3/4.1_W02Student zna i rozumie metody pomiaru poziomu innowacyjności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W03Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
E_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody gromadzenia, przetwarzania, interpretacji i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a w szczególności metody ilościowe (w tym wnioskowanie statystyczne, ekonometrię i prognozowanie procesów ekonomicznych) oraz metody analizy ekonomiczno-finansowej
E_2A_W07Zna i rozumie w pogłębionym stopniu koncepcje i metody gospodarowania, w tym kapitałem ludzkim oraz powiązania między obszarami i funkcjami gospodarowania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie metod pomiaru innowacyjności
Treści programoweT-L-1Przygotowanie materiału empirycznego do oceny poziomu innowacyjności
T-L-2Podstawy wielowymiarowej analizy porównawczej
T-L-3Dobór mierników innowacyjności
T-L-4Pomiar poziomu innowacyjności
T-L-5Ocena zróżnicowania regionalnego poziomu innowacyjności
T-L-6Diagnoza poziomu innowacyjności Polski na tle innych krajów Unii Europejskiej
T-W-2Mierniki innowacyjności przedsiębiorstwa i sektora
T-W-3Branżowe i regionalne aspekty pomiaru innowacyjności
T-W-4Pomiar innowacyjności regionów i krajów
T-W-5Pomiar poziomu innowacyjności z wykorzystaniem metod wybranych metod wielowymiarowej analizy porównawczej
T-W-6Diagnoza poziomu innowacyjności Polski na tle innych krajów Unii Europejskiej
Metody nauczaniaM-1Wykład w postaci prezentacji multimedialnej z przykładami i pytaniami kontrolnymi
M-2Ćwiczenia laboratoryjne polegające na rozwiazywaniu problemów związanych z innowacyjnością z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego EXCEL oraz programu STATISTICA
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładu w formie testu jednokrotnego wyboru
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie aktywności na zajęciach oraz prezentacji pracy zrealizowanej w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna i nie rozumie mierników i metod pomiaru innowacyjności
3,0student zna i rozumie mierniki i metody pomiaru innowacyjności w 55%-65%>
3,5student zna i rozumie mierniki i metody pomiaru innowacyjności w 65%-75%>
4,0student zna i rozumie mierniki i metody pomiaru innowacyjności w 75%-85%>
4,5student zna i rozumie mierniki i metody pomiaru innowacyjności w 85%-95%>
5,0student zna i rozumie mierniki i metody pomiaru innowacyjności w 95%-100
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D3/4.1_U01Student potrafi przeprowadzić pomiar poziomu innowacyjności z wykorzystaniem wybranych metod
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U04Potrafi formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi z zakresu ekonomii i finansów
E_2A_U03Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania, prognozowania i modelowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
E_2A_U08Potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne z zakresu ekonomii i finansów ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców
E_2A_U12Potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych przyjmując różne, w tym kierownicze role
E_2A_U13Potrafi samodzielnie planować i realizować proces własnego uczenia przez całe życie oraz inspirować innych do samodoskonalenia
E_2A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywania zadań w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
E_2A_U02Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji, wyjaśniania oraz prognozowania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz relacji między nimi, stosując właściwy dobór źródeł i informacji poprzez ich ocenę, krytyczną analizę, syntezę i twórczą interpretację
Cel przedmiotuC-2Zdobycie praktycznych umiejętności posługiwania się wybranymi metodami i narzędziami służącymi do oceny poziomu innowacyjności
Treści programoweT-L-1Przygotowanie materiału empirycznego do oceny poziomu innowacyjności
T-L-2Podstawy wielowymiarowej analizy porównawczej
T-L-3Dobór mierników innowacyjności
T-L-4Pomiar poziomu innowacyjności
T-L-5Ocena zróżnicowania regionalnego poziomu innowacyjności
T-L-6Diagnoza poziomu innowacyjności Polski na tle innych krajów Unii Europejskiej
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne polegające na rozwiazywaniu problemów związanych z innowacyjnością z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego EXCEL oraz programu STATISTICA
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie aktywności na zajęciach oraz prezentacji pracy zrealizowanej w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi przeprowadzić pomiaru poziomu innowacyjności
3,0student potrafi przeprowadzić pomiar poziomu innowacyjności w 55%-65%>
3,5student potrafi przeprowadzić pomiar poziomu innowacyjności w 65%-75%>
4,0student potrafi przeprowadzić pomiar poziomu innowacyjności w 75%-85%>
4,5student potrafi przeprowadzić pomiar poziomu innowacyjności w 85%-95%>
5,0student potrafi przeprowadzić pomiar poziomu innowacyjności w 95%-100%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D3/4.1_U02Student potrafi wykorzystać narzędzia (np. Excel, Statistica) do pomiaru poziomu innowacyjności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U03Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania, prognozowania i modelowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
E_2A_U12Potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych przyjmując różne, w tym kierownicze role
E_2A_U13Potrafi samodzielnie planować i realizować proces własnego uczenia przez całe życie oraz inspirować innych do samodoskonalenia
Cel przedmiotuC-2Zdobycie praktycznych umiejętności posługiwania się wybranymi metodami i narzędziami służącymi do oceny poziomu innowacyjności
Treści programoweT-L-1Przygotowanie materiału empirycznego do oceny poziomu innowacyjności
T-L-2Podstawy wielowymiarowej analizy porównawczej
T-L-3Dobór mierników innowacyjności
T-L-4Pomiar poziomu innowacyjności
T-L-5Ocena zróżnicowania regionalnego poziomu innowacyjności
T-L-6Diagnoza poziomu innowacyjności Polski na tle innych krajów Unii Europejskiej
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne polegające na rozwiazywaniu problemów związanych z innowacyjnością z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego EXCEL oraz programu STATISTICA
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie aktywności na zajęciach oraz prezentacji pracy zrealizowanej w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi wykorzystać odpowiednich narzędzi
3,0student potrafi wykorzystać odpowiednie narzędzia w 55%-65%>
3,5student potrafi wykorzystać odpowiednie narzędzia w 65%-75%>
4,0student potrafi wykorzystać odpowiednie narzędzia w 75%-85%>
4,5student potrafi wykorzystać odpowiednie narzędzia w 85%-95%>
5,0student potrafi wykorzystać odpowiednie narzędzia w 95%-100%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D3/4.1_K01student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi do pomiaru poziomu innowacyjności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści
E_2A_K04Jest gotów do myślenia i rozwiązywania problemów w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie metod pomiaru innowacyjności
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności posługiwania się wybranymi metodami i narzędziami służącymi do oceny poziomu innowacyjności
Treści programoweT-L-1Przygotowanie materiału empirycznego do oceny poziomu innowacyjności
T-L-2Podstawy wielowymiarowej analizy porównawczej
T-L-3Dobór mierników innowacyjności
T-L-4Pomiar poziomu innowacyjności
T-L-5Ocena zróżnicowania regionalnego poziomu innowacyjności
T-L-6Diagnoza poziomu innowacyjności Polski na tle innych krajów Unii Europejskiej
T-W-1Źródła informacji i gromadzenie materiału empirycznego o innowacyjności
T-W-2Mierniki innowacyjności przedsiębiorstwa i sektora
T-W-3Branżowe i regionalne aspekty pomiaru innowacyjności
T-W-4Pomiar innowacyjności regionów i krajów
T-W-5Pomiar poziomu innowacyjności z wykorzystaniem metod wybranych metod wielowymiarowej analizy porównawczej
T-W-6Diagnoza poziomu innowacyjności Polski na tle innych krajów Unii Europejskiej
Metody nauczaniaM-1Wykład w postaci prezentacji multimedialnej z przykładami i pytaniami kontrolnymi
M-2Ćwiczenia laboratoryjne polegające na rozwiazywaniu problemów związanych z innowacyjnością z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego EXCEL oraz programu STATISTICA
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładu w formie testu jednokrotnego wyboru
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie aktywności na zajęciach oraz prezentacji pracy zrealizowanej w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związnych z wyborem metody i narzędzi do pomiaru poziomu innowacyjności
3,0student jest gotów, przy bardzo dużej pomocy nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związnych z wyborem metody i narzędzi do pomiaru poziomu innowacyjności
3,5student jest gotów, przy dużej pomocy nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związnych z wyborem metody i narzędzi do pomiaru poziomu innowacyjności
4,0student jest gotów, z niewielką pomocą nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związnych z wyborem metody i narzędzi do pomiaru poziomu innowacyjności
4,5student jest gotów, prawie samodzielnie rozwiązywywać problemowe zagadnienia związne z wyborem metody i narzędzi do pomiaru poziomu innowacyjności
5,0student jest gotów, samodzielnie rozwiązywywać problemowe zagadnienia związne z wyborem metody i narzędzi do pomiaru poziomu innowacyjności